Kristi Prästtjänst
Colin D. och Russell R. Standish
Avdelning C
Det profetiska Budskapet om den himmelska Helgedomen
Kapitel 18
Syndaregistrets Utplåning
De, som har överlämnat sina liv till Herren, kommer att få sina syndaregister för evigt utplånade.
Det är jag, jag som för min egen skull stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer jag inte mera ihåg (Jesaja 43:25. I King James Version heter det: ”och skall jag inte komma ihåg dina synder.” Dessa registers släckning hör alltså framtiden till. Övers. anm.).
I domen kommer de orättfärdiga att få sina namn strukna ur Livets Bok, varigenom deras eviga förtappelse beseglas.
Den som segrar skall alltså bli klädd i vita kläder, och jag skall aldrig stryka ut hans namn ur livets bok utan kännas vid hans namn inför min Fader och hans änglar (Uppenbarelseboken 3:5).
Men HERREN svarade Mose: ’Den som har syndat mot mig, honom skall jag utplåna ur min bok (Andra Moseboken 32:33).
Dessutom kommer de orättfärdigas alla goda gärningar att för evigt suddas ut i uppteckningarna, där de tidigare varit införda.
Tänk därför på mig, min Gud, och utplåna inte vad jag av kärlek har gjort för min Guds hus och för tjänstgöringen där (Nehemja 13:14).
Förvisso är dessa strykningar skräckinjagande tilldragelser, när de inträffar under domen.
Somliga har menat, att ens synder stryks vid omvändelsen eller när man verkligen ångrar dem, men Guds Ord belägger att alla gärningar kvarstår för bedömning till domens dag.
Ty Gud skall föra alla gärningar fram i domen, med allt som är fördolt, vare sig det är gott eller ont (Predikaren 12:14).
Gud har uttryckligen sagt, att namnen på obotfärdiga syndare kommer att strykas ur Livets Bok (se Andra Moseboken 32:33 ovan). I fall våra synder bleve utplånade vid varje omvändelse, då skulle våra namn strykas vid varje därpå följande synd. Men Skriften talar tyst om ett dylikt himmelskt sätt att föra anteckningar på.
Syndaregistrets utsuddande innefattar mer, än förlåtelse. Häri ingår syndens bortglömmande.
Det är jag, jag som för min egen skull stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer jag inte mera ihåg (Jesaja 43:25. I King James Version heter det alltså: ”och skall jag inte komma ihåg dina synder.” Dessa registers släckning hör således framtiden till. Övers. anm.).
Den bibliska historien omfattar många exempel på, hur Gud har kommit ihåg en enskild överträdelse, som en ångerfull syndare begått. Om detta är fallet, kan inte syndaregistrets släckande inträffa samtidigt med personens syndaånger eller omvändelse. Låt oss gå igenom Rahabs liv. Nästan 1 500 efter det att hon ångrat sina synder, skriver både Paulus och Jakob om det tråkiga faktumet, att hon i sitt fallna tillstånd varit en prostituerad.
Genom tron undgick skökan Rahab att gå under tillsammans med dem som inte trodde, eftersom hon hade tagit emot spejarna som vänner (Hebréerbrevet 11:31).
Blev inte skökan Rahab på samma sätt erkänd som rättfärdig genom gärningar, när hon tog emot sändebuden och förde ut dem en annan väg (Jakobsbrevet 2:25)?
Likaså hade Gud förlåtit, men inte glömt bort, Davids synd.
och Isai födde David, kungen. David födde Salomo, vars mor var Urias hustru (Matteusevangeliet 1:6).
För att vi skall förstå, att tidigare synder fortsatt står upptecknade, sedan de blivit förlåtna, har vi en liknelse om den skuldsattes bön om nåd hos kungen. Denne förlät honom också verkligen.
Då förbarmade sig tjänarens herre över honom och gav honom fri och efterskänkte hans skuld (Matteusevangeliet 18:27).
Men då denne person återgick till att synda, återställdes hela den förutvarande skulden. Denna åtgärd hade varit omöjlig, i fall skulden strukits för alltid, då den efterskänktes.
Och i sin vrede överlämnade hans herre honom till fångvaktarna, tills han hade betalt allt vad han var skyldig (Matteusevangeliet 18:34).
Då Jesus kommenterade liknelsen, betonade Han att den var en bild på Guds hantering av synden.
Så skall också min himmelske Fader göra med er, om ni inte var och en av hjärtat förlåter sin broder’ (Matteusevangeliet 18:35).
En del har påpekat, att vissa gånger har syndernas utsuddande nedtecknats i det förflutna.
Det är jag, jag som för min egen skull stryker ut dina överträdelser, dina synder kommer jag inte mera ihåg (Jesaja 43:25).
Jag har utplånat dina överträdelser som ett moln, … Vänd om till mig, ty jag har återlöst dig (Jesaja 44:22).
Detta måste dock förstås i ljuset från Guds maning till Israel och Juda. Jesaja 43 och 44 beskriver, hur ett avfallet folk uppmanas att återvända till Gud. Ändå säger Gud, att de är återlösta.
Men nu, så säger HERREN, han som har skapat dig, Jakob, han som har danat dig, Israel: Frukta inte, ty jag har återlöst dig, jag har kallat dig vid namn, du är min (Jesaja 43:1).
Men av Jesaja 42:22 framgår det tydligt, att detta folk ännu är åtskilt från Gud, ty Gud manar dem till att återvända till Honom; alltså kunde de inte i verkligheten ha varit förlåtna. Om deras icke bekända synder inte strukits, skulle de helt klart inte ha kunnat återlösas. Dessa avsnitt måste stå för ett löfte, med villkoret att de skulle återvända till Gud.
I sin predikan i templet, sedan den förlamade mannen helats, förklarar Petrus gången vid syndernas utsuddande.
Ångra er därför och vänd om, så att era synder blir utplånade och tider av vederkvickelse kommer från Herrens ansikte och han sänder Messias som är bestämd för er, nämligen Jesus (Apostlagärningarna 3:19, 20).
Ordningen för dessa steg är följande:
1. Syndaånger.
2. Att vända synden ryggen.
3. Härpå utplånas synderna.
4. Följt av det sena regnet.
5. Kulmen nås i och med Kristi återkomst.
Ett ångrande och lydigt folk kommer att få sina synder utplånade, kommer att erhålla det sena regnet i dess fullhet och gå åstad, för att sprida det sista, världsomspännande budskapet om Jesu kärlek.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.