Kristi Prästtjänst
Colin D. och Russell R. Standish
Avdelning B
Kristus och Helgedomen
Kapitel 12
Likheterna mellan Daniel 7 och 8
De slående historiska likheterna i Danielsboken 7 och 8 går inte att ta miste på. I Danielsboken 7 läser vi om tre parallella eller jämlöpande serier med händelser. Dessa är så betydelsefulla för att förstå den förundersökande domen, att vi skall gå igenom dem i ordningsföljd.
Första, kronologiska Serien Händelser i Danielsboken 7
a. Babylon
Det första liknade ett lejon, men det hade vingar som en örn. Medan jag ännu betraktade det, rycktes vingarna av djuret och det restes upp från jorden så att det stod på två fötter som en människa, och det fick ett mänskligt hjärta (Danielsboken 7:4).
b. Medien-Persien
Sedan fick jag se ännu ett djur, det andra i ordningen. Det liknade en björn, och det reste sig på sin ena sida, och i gapet hade det tre revben mellan tänderna. Det fick befallningen: Stå upp och sluka mycket kött (Danielsboken 7:5).
c. Grekland
Därefter fick jag se ett annat djur som liknade en leopard, men på sidorna hade det fyra fågelvingar. Djuret hade fyra huvuden, och det fick stor makt (Danielsboken 7:6).
d. Rom
Sedan fick jag i min syn om natten se ett fjärde djur, mycket förskräckligt, fruktansvärt och starkt. Det hade stora tänder av järn, det uppslukade och krossade, och det som blev kvar trampade det under fötterna. Det var olikt alla de tidigare djuren och hade tio horn (Danielsboken 7:7).
e. Påvedömet
Men medan jag såg på hornen fick jag se hur ett annat horn sköt upp mellan dem, ett litet horn som stötte bort tre av de förra hornen. Det hornet hade ögon som liknade människoögon och en mun som talade skrytsamt (Danielsboken 7:8).
f. Den förundersökande Domen
Medan jag såg på djuret sattes troner fram, och den Gamle av dagar satte sig ner. Hans kläder var snövita och håret på hans huvud var som ren ull. Hans tron var av eldslågor och hjulen på den var av flammande eld. En ström av eld flöt ut från honom. Tusen gånger tusen tjänade honom och tio tusen gånger tio tusen stod inför honom. Han satte sig ner för att döma och böcker öppnades (Danielsboken 7:9, 10).
g. Störtandet av Påvedömet
Sedan fortsatte jag att se, för de skrytsamma ords skull som hornet talade. Medan jag såg blev djuret dödat, och kroppen förstördes och kastades i den brinnande elden (Danielsboken 7:11).
Utökad, kronologisk eller i Tidsföljd ordnad Serie i Daniel 7
a. De fyra Rikena
’De fyra stora djuren betyder att fyra kungar skall uppstå på jorden (Danielsboken 7:17).
b. Påvedömet
Det hornet hade jag också sett föra krig mot de heliga och besegra dem (Danielsboken 7:21).
c. Den förundersökande Domen
Det hornet hade jag också sett föra krig mot de heliga och besegra dem, till dess att den Gamle kom och domen föll till förmån för den Högstes heliga och tiden var inne då de heliga fick ta riket i besittning (Danielsboken 7:21, 22).
d. Riket ges åt de Heliga
stunden kom då de heliga tog riket i besittning (Danielsboken 7:22, Bibel 2000).
Ytterligare utökad, kronologisk Följd eller Serie i Daniel 7
a. Rom
’Det fjärde riket betyder att ett fjärde rike skall uppstå på jorden, ett som är olikt alla de andra rikena. Det skall uppsluka hela jorden och trampa ner och krossa den (Danielsboken 7:23).
b. Påvedömet
De tio hornen betyder att tio kungar skall uppstå i det riket, och efter dem skall en annan uppstå som skall vara olik de förra och som skall slå ner tre kungar. Denne skall tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid (Danielsboken 7:24, 25).
c. Den förundersökande Domen
Men dom skall hållas, och hans välde skall tas ifrån honom och han skall fördärvas och förgöras i grund (Danielsboken 7:26).
d. Riket överlämnas åt de Heliga
Men riket, makten och väldet över alla riken under himlen skall ges åt det folk som är den Högstes heliga. Hans rike är ett evigt rike, och alla välden skall tjäna och lyda det’ (Danielsboken 7:27).
I var och en av dessa tre stora framställningar ser vi, att händelserna inträffar i samma följdordning. Och på domen följer påvedömets undergång och Guds folks övertagande av riket. Domen inträffar mellan den påvliga överhöghetens upphörande och Jesu andra ankomst. Daniel 7 undanröjer varje möjlighet för att den förundersökande domen skulle ha börjat år 31 e.Kr., eller att den skall komma att fördröjas fram till Jesu återkomst.
I tillägg visar profetian det slags bedömning, som ingår vid en förundersökande dom.
Han satte sig ner för att döma och böcker öppnades (Danielsboken 7:10).
Daniel 7 går noggrannare in på, vilka som skall bedömas.
domen föll till förmån för den Högstes heliga (Danielsboken 7:22).
Till sist pekar Daniel 7 ut detaljerna i domen efter de 1 260 årens påvliga herravälde.
och de skall ges i hans hand under en tid och tider och en halv tid. Men dom skall hållas, och hans välde skall tas ifrån honom och han skall fördärvas och förgöras i grund (Danielsboken 7:25, 26).
Det är otroligt, att det förekommer så mycket diskuterande angående arten av och tidpunkten för domen, liksom beträffande vilka som skall dömas. Dessa detaljer framgår ju så otvetydigt i den här profetian.
Den historiska följden är så betydelsefull, att Gud upprepar den i Daniel 8.
Den kronologiska Serien i Daniel 8
a. Medien-Persien
Jag såg baggen stöta med hornen västerut, norrut och söderut och inget djur kunde stå honom emot och ingen kunde rädda något ur hans våld. Han for fram som han ville och blev mäktig (Danielsboken 8:4).
Baggen som du såg, han med de två hornen, betyder Mediens och Persiens kungar (Danielsboken 8:20).
b. Grekland
När jag funderade på detta, se, då kom en bock västerifrån. Han hade ett väldigt horn i pannan och gick fram över hela jorden, dock utan att röra vid marken (Danielsboken 8:5).
Men den raggiga bocken är Javans kung, och det stora hornet mellan hans ögon är den förste kungen (Danielsboken 8:21. Fotnoten i Svenska Folk-Bibeln 98 till detta ställe lyder: ”Javan syftar på Grekland som fick världsvälde i och med Alexander den store (336-323 f. Kr.).” Övers. anm.).
c. Rom och Påvedömet
Från ett av dem sköt ett nytt litet horn ut, som växte till kraftigt mot söder och öster och mot ’det härliga landet’. Det växte upp ända till himlens härskara och kastade några av denna härskara och av stjärnorna ner till jorden och trampade på dem. Till och med mot härskarans furste företog det sig stora ting och tog bort ifrån honom det dagliga offret, och platsen där hans helgedom stod förstördes. Tillsammans med det dagliga offret blev en härskara prisgiven för överträdelsens skull. Och hornet slog ner sanningen till jorden och hade framgång i vad det företog sig. Sedan hörde jag en av de heliga tala, och en annan helig frågade den som talade: ’Hur lång tid avser synen rörande det dagliga offret och det förödande avfallet som gör att både helgedom och härskara förtrampas’ (Danielsboken 8:9-13)?
d. Helgedomens Rening
Då svarade han mig: ’Tvåtusentrehundra kvällar och morgnar, sedan skall helgedomen renas och återställas’ (Danielsboken 8:14).
e. Påvedömets Undergång
men han skall krossas utan hjälp av människohand (Danielsboken 8:25).
När vi jämför de profetiska tidsräckorna i Daniel 7 och 8, ställs vi inför övertygande bibliska belägg för, att helgedomens rening i Daniel 8 och den förundersökande domen i Daniel 7 är samtidiga händelser i himmelen. Även utan ett omnämnande av den symboliska reningen av helgedomen, på Försoningsdagen, går det att fastslå ett odiskutabelt band mellan helgedomens renande och den förundersökande domen.
På den dagen skall ni inte utföra något arbete, ty det är en försoningsdag, då försoning bringas för er inför HERREN, er Gud. Var och en som inte fastar på denna dag skall utrotas ur sin släkt (Tredje Moseboken 23:28, 29).
Läsaren kan inte gärna ha undgått att märka förhållandet, att domen föll ”till förmån för” (Danielsboken 7:22, Svenska Folk-Bibeln 98), eller gav den Högstes heliga ”deras rätt” (Danielsboken 7:22, Bibel 2000) vid bedömningen. Somliga har menat, att Kristi löftesrika ord, som visar att Hans folk inte kommer att fördömas, utesluter en förundersökande dom över de rättfärdiga.
Amen, amen {sannerligen, sannerligen} säger jag er: Den som hör mitt ord och tror på honom som har sänt mig, han har evigt liv och kommer inte under domen utan har övergått från döden till livet (Johannesevangeliet 5:24).
Det är sant, att det grekiska ordet krisis (på engelska här översatt till condemnation, fördömelse/förkastande) oftare översätts med judgment {dom, som i Folk-Bibeln. Övers. anm.}.
Men om man godtar den senare översättningen {som den i Folk-Bibeln. Övers. anm.}, då förnekar man de klara orden i andra avsnitt hos Guds Ord. Helt visst omfattar krisis innebörden fördömelse/förkastande; exempelvis översätter både King James Version och Revised Standard Version krisis som förkastande i följande vers.
Framför allt, mina bröder, svär inte, vare sig vid himlen eller vid jorden eller vid något annat. Låt ert ja vara ja och ert nej vara nej, så att ni inte drabbas av domen (Jakobsbrevet 5:12. Drabbas man av domen, blir man förkastad vid domen! Detta är innebörden av grekiskans krisis här. Enligt Elias Wesséns Våra Ord, tryckt 1979, betyder krisis – som i vårt ord kris – åtskiljande eller avgörande. Vid en dom fälls ett avgörande, som kan leda till ett åtskiljande. Guds bedömning av Dig och mig leder till vårt frikännande eller vårt fördömande. Det senare avgörandet medför evigt åtskiljande från Honom. Övers. anm.).
I sin betoning av vår Frälsares medlande uppgift lämnar inte Bibeln oss i tvivelsmål om, att Guds folk förvisso har en dom att vänta. Denna insikt stod på fast grund i gammaltestamentlig tid.
Eftersom jag har syndat mot HERREN skall jag bära hans vrede, till dess att han tar sig an min sak och skaffar mig rätt. Han skall föra mig ut i ljuset, och jag skall se hans rättfärdighet (Mika 7:9).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.