Juni – Rökelsealtaret
Andra Moseboken 30:1-10; 37:25-29
I helgedomen stod det två altaren – brännofferaltaret på förgården och rökelsealtaret i det heliga. Det sistnämnda var gjort av vackert trä, överdraget med finaste guld. Högst upp hade altaret fyra horn också gjorda i trä, och runt om löpte en kant av guld. Väldoftande rökelse steg upp från altaret morgon och afton.
Sedan syndarens offerdjur dödats och lagts på altaret på förgården, fördes en del av blodet in i det heliga och anbringades eller placerades på rökelsealtarets horn. Hornen överst på altaret symboliserar den makt, styrka och frälsning, som Kristus allena och ensam gör tillgänglig åt mänskosläktet. (Se Habackuk 3:4; Lukasevangeliet 1:69; Matteusevangeliet 28:18; Romarbrevet 1:16-17.)
Jesus äger inte bara ”makt här på jorden att förlåta synder’” (Matteusevangeliet 9:6), utan Han ingjuter även Sin kraft i varje troende, för att vederbörande skall kunna besegra synden. Om vi ändå syndar, har vi i Jesus ”en som för vår talan inför Fadern”. Likväl kan Han alltså avhålla oss från överträdelse. (Första Johannesbrevet 2:1; Judasbrevet 24.) Trons löfte lyder, att Han skänker oss kraft till att bli Guds söner och döttrar – kraft till ett heligt liv.
Den väldoftande rökelsen, som stiger uppåt från rökelsealtaret, står för våra böner blandade med Kristi medling för oss. (Psaltaren 141:2; Uppenbarelseboken 8:3-4.) I det att vi tar emot Kristus, inlemmas vi i Guds prästerskap och erhåller förmånen, att frambära andliga offer genom Kristus. (Uppenbarelseboken 1:5-6; Första Petrusbrevet 2:5.)
Vi är endast rättfärdiga, när våra liv ständigt är höljda eller täckta av Kristi liv. Han frambar Sig Själv som ett väldoftande offer till Gud å våra vägnar. Genom Honom blir vi ett väldoftande offer till Gud, liksom redskap, med vars hjälp väldoften hos kunskapen om Honom sprids till andra. (Efésierbrevet 5:1-2; Andra Korintierbrevet 2:14-15.)
Hur underbart att tänka sig, att Kristus blandar Sitt liv med Sina barns böner! Vi har förstås ingenting i oss själva, att skryta med inför Fadern. Nej, våra syndbelastade liv verkar stötande på en helig Guds sinnen. Däremot kan vi peka på den rättfärdige Jesu Kristi medling; och den ljuva väldoften hos Hans helighet tar bort stanken från vår orättfärdighet. Vi kan gå frimodigt fram till tronen, ty Fadern lägger inte märke till vår världsliga uselhet, utan Sin Sons rökelse, när Han medlar för oss. (Första Timoteusbrevet 2:5; Romarbrevet 8:34; Hebréerbrevet 4:14-16.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.