onsdag 4 juli 2012

Skattgömman, Studium Nr. 6


Skattgömman

Studium Nr. 6: Pånyttfödelse och Omvändelse




Gud har berett frälsning för alla, som tror på, och godtar, Kristi offer och tjänande å deras vägnar. Trots att många vet om att Kristus dog för deras synder, förstår inte alla hur de skall ta emot frälsningens fria gåva, eller vad den medför.

Genom tidens korridorer genljuder en fråga, från konungars, styresmäns och vanligt folks läppar. Vi har alla haft anledning att upprepa detta rättframma, väsentliga, och samtidigt grundläggande, spörsmål: Vad skall jag göra, för att bli frälst?

I dagens studium kommer vi att upptäcka Guds plan för vår frälsning och hur man kan uppnå pånyttfödelsen. Bibeln säger: ”Den som inte blir född på nytt kan inte se Guds rike.” Johannesevangeliet 3:3.



A. Erkänn Din Skuld


1. Vad måste man först medge, om man skall bli räddad [frälst]?

Jeremia 3:13: ”Bekänn nu din missgärning, att du har avfallit från Herren, din Gud, och löpt hit och dit efter främmande gudar under alla gröna träd. Du har inte lyssnat till min röst, säger Herren.”



2. Varför måste alla vidgå [erkänna] och bekänna sina synder?

Romarbrevet 3:23: ”Alla har syndat och saknar härligheten från Gud”.



B. Ångra Dina Synder


3. Vad är nästa steg under Guds ledning, sedan man erkänt sin synd och skuld?

Apostlagärningarna 8:22: ”Vänd dig därför bort från din ondska och be till Herren. Kanske skall han förlåta dig vad du tänker i ditt hjärta.”

Apostlagärningarna 17:30: ”Gud har länge haft överseende med okunnighetens tider, men nu befaller han människorna att de alla och överallt skall omvända sig.”



4. Vad är skillnaden mellan sann och falsk ånger?

Andra Korintierbrevet 7:10: ”Ty en sorg efter Guds vilja för med sig en ånger som man inte ångrar och som leder till frälsning. Men världens sorg leder till död.”

Anm.: Äkta ånger medför alltid sann sorg över synden och att man vänder sig bort ifrån den. När vi ser Jesus hänga på korset, inser vi vad våra synder gjorde mot Honom: de krossade Hans hjärta.



5. Vem ger oss äkta ånger?

Apostlagärningarna 5:31: ”Honom [Jesus Kristus] har Gud med sin högra hand upphöjt som hövding och frälsare, för att ge omvändelse och syndernas förlåtelse åt Israel.”

Anm.: Självframkallad ånger gör inte att vi vänder synden ryggen. Gud tillhandahåller, såsom gåva, den djupa ånger, som krävs för frälsning.



C. Bekänn och överge Dina Synder


6. Vad får sann ånger oss att göra?

Ordspråksboken 28:13: ”Den som döljer sina överträdelser går det ej väl, den som bekänner och överger dem får barmhärtighet.” Se Apostlagärningarna 19:18-19.



7. Inför vem skall vi bekänna våra skulder?

Esra 10:11: ”Men bekänn nu inför Herren, era fäders Gud, och gör hans vilja. Skilj er från de andra folken här i landet och från de främmande kvinnorna.’”

Första Johannesbrevet 2:1: ”Mina barn, detta skriver jag till er för att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår talan inför Fadern – Jesus Kristus som är rättfärdig.” Jämför Apostlagärningarna 4:10-12

Anm.: Avgränsning [definition]: ”Förespråkare:... försvarare... ’advokat’... (relig.) medlare.” Ord För Ord.



8. Vad gör Kristus för oss, när vi bekänner våra synder?

Första Johannesbrevet 1:9: ”Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.”

 


D. Tro på och ta emot Kristus


9. Vad annat har Kristus pekat på som förutsättning för räddning?

Apostlagärningarna 16:30-31: ”Sedan förde han ut dem och frågade: ’Ni herrar, vad skall jag göra för att bli frälst?’ De svarade: ’Tro på Herren Jesus så blir du frälst, du och din familj.’”

Johannesevangeliet 3:16: ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”



10. Vad får vi, när vi tror på Kristus?

Apostlagärningarna 10:43: ”Om honom vittnar alla profeterna, att var och en som tror på honom får syndernas förlåtelse genom hans namn.’”

Anm.: Förlåtelse betyder ursäkt, tillgivelse, befrielse från skuld.

11. På vad måste ens tro grunda sig?

Andra Petrusbrevet 1:4: ”Genom dem har han [Gud] gett oss sina dyrbara och mycket stora löften, för att ni i kraft av dem skall få del av gudomlig natur, sedan ni kommit undan det fördärv som på grund av begäret finns i världen.

Hebréerbrevet 6:12: ”så att ni inte blir tröga utan följer dem som genom tro och uthållighet får det utlovade arvet.”

Andra Korintierbrevet 7:1: ”Då vi alltså har dessa löften, mina älskade, så låt oss rena oss från all besmittelse från kött och ande och i gudsfruktan fullborda vår helgelse.”

 


E. Bli född av Vatten och Ande


12. Vilka två delar i pånyttfödelsen pekade Jesus på som avgörande för frälsningen?

Johannesevangeliet 3:5: ”Jesus svarade: ’Amen [sannerligen], amen säger jag dig: Den som inte blir född av vatten och Ande kan inte komma in i Guds rike.”




13. Vad innebär det, att bli döpt med vatten?

Matteusevangeliet 3:11: ”Jag döper er i vatten till omvändelse, men den som kommer efter mig är starkare än jag. Jag är inte ens värd att ta av honom hans sandaler. Han skall döpa er i den helige Ande och i eld.”

Markusevangeliet 1:4-5: ”Johannes Döparen trädde fram i öknen och förkunnade omvändelsens dop till syndernas förlåtelse. Och hela Judeen och alla Jerusalems invånare kom ut till honom och bekände sina synder och döptes av honom i floden Jordan.”

Apostlagärningarna 19:4: ” Paulus sade: ”Johannes döpte med omvändelsens dop och uppmanade folket att tro på den som kom efter honom, det vill säga på Jesus.’”

Romarbrevet 6:4-5: ” Vi är alltså genom dopet till döden begravda med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet.”

Titusbrevet 3:5-8: ”frälste han oss, inte för rättfärdiga gärningar som vi hade gjort, utan på grund av sin barmhärtighet, genom ett bad till ny födelse och förnyelse i den helige Ande, som han rikligt utgöt över oss genom Jesus Kristus, vår Frälsare. Detta skedde för att vi skulle stå rättfärdiga genom hans nåd och, som vårt hopp är, bli arvingar till det eviga livet. Detta är ett ord att lita på, och jag vill att du med kraft inskärper det, så att de som tror på Gud vinnlägger sig om att göra goda gärningar. Sådant är gott och nyttigt för människorna.”



14. Vem får ta emot den Helige Ande?

Apostlagärningarna 5:32: ”Vi är vittnen till detta, vi och den helige Ande, som Gud har gett åt dem som lyder honom.’”

Johannesevangeliet 3:6-8: ”Det som är fött av köttet är kött, och det som är fött av Anden är ande. Var inte förvånad över att jag sade att ni måste födas på nytt. Vinden blåser vart den vill, och du hör dess sus, men du vet inte varifrån den kommer eller vart den far. Så är det med var och en som är född av Anden.’”

Romarbrevet 8:11: ”Och om hans Ande som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då skall han [Gud] som uppväckte Kristus från de döda göra också era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er.”

Första Johannesbrevet 2:29: ”Om ni vet att han är rättfärdig [Kristus, nämns i versen före], då inser ni också att var och en som gör det som är rätt är född av honom.”

Anm.: Att födas av vatten och Ande, betyder att livet förändras – ­gamla vanor och önskningar ersätts med nya vanor och önskningar från Gud [Fadern, Sonen och Anden deltar alla i pånyttfödelsen, enligt föregående].



15. Hur förändrar pånyttfödelsen ens liv?

Första Petrusbrevet 1:22-23: ”Ni har renat era själar genom att lyda sanningen, så att ni älskar varandra uppriktigt som bröder. Älska då varandra uthålligt av rent hjärta. Ni är ju födda på nytt, inte av en förgänglig säd, utan genom en oförgänglig, genom Guds levande ord som består.”

Första Johannesbrevet 3:9: ”Den som är född av Gud gör inte synd, ty Guds säd förblir i honom. Han kan inte synda, eftersom han är född av Gud [Gud hjälper personen, att stå emot frestelser].”

Första Johannesbrevet 4:7: ”Mina älskade, låt oss älska varandra, ty kärleken är av Gud, och var och en som älskar är född av Gud och känner Gud.”

Första Johannesbrevet 5:4, 18: ”Ty allt som är fött av Gud besegrar världen, och detta är den seger som har besegrat världen [låter sig inte lockas av det onda i världen, genom Guds bistånd]: vår tro. … Vi vet att ingen som är född av Gud syndar. Han som är född av Gud bevarar honom, så att den onde inte kan röra honom.”

 


F. Pånyttfödelsen


16. Vad sker med ens gamla liv, när man pånyttföds i Kristus?

Andra Korintierbrevet 5:17: ”Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.”

Efésierbrevet 2:10: ”Ty hans verk är vi, skapade i Kristus Jesus till goda gärningar, som Gud har förberett, så att vi skall vandra i dem [utföra dem].”

Efésierbrevet 4:22-24: ”Ni har lämnat ert förra liv och lagt av den gamla människan som går under, bedragen av sina begär, och ni förnyas nu till ande och sinne. Ni har iklätt er den nya människan, som är skapad till likhet med Gud, i sann rättfärdighet och helighet.”



17. Vad skänker Kristus oss, när vi förnyas i Honom?

Hesekiel 36:26: ”Jag skall ge er ett nytt hjärta och låta en ny ande komma in i er. Jag skall ta bort stenhjärtat ur er kropp och ge er ett hjärta av kött.”



18. Vad händer, när man får ett nytt hjärta?

Psaltaren 51:10: ” Låt mig få höra fröjd och glädje, låt de ben som du har krossat få jubla.”

Galaterbrevet 5:22-25: ”Andens frukt däremot är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trohet, mildhet och självbehärskning. Sådant är lagen inte emot. De som tillhör Kristus Jesus har korsfäst sitt kött med dess lidelser och begär. Om vi har liv genom Anden, låt oss då även följa Anden.”



19. Hur vidmakthålls [bibehålls] pånyttfödelsen?

Första Korintierbrevet 15:31: ”Jag dör varje dag, så sant som jag i Kristus Jesus, vår Herre, kan berömma mig av er, mina bröder.”

Anm.: Att vara död betyder, i detta fall, att vara fri ifrån synd. Romarbrevet 6:7; Andra Korintierbrevet 4:16.



20. Vad tillåts Kristus att göra i oss, när vi dör bort ifrån synden?

Galaterbrevet 2:20: ”och nu lever inte längre jag, utan Kristus lever i mig. Och det liv jag nu lever i min kropp, det lever jag i tron på Guds Son, som har älskat mig och utgivit sig för mig.”

 


Sammanfattning


Gå på nytt igenom mellanrubrikerna i detta studium: Erkänn Din skuld; Ångra Dina synder; Bekänn och överge Dina synder; Tro på och ta emot Kristus; Bli född av vatten och Ande; Pånyttfödelsen.

Frälsningen är en fri gåva från Gud, för vi kan inte av egen kraft förtjäna den. Gud har utlovat den åt alla, som går med på att ”tro på Herren Jesus”. Apostlagärningarna 16:31. Gud har gett allt i offret av Sin älskade Son, för att förlåta alla våra skulder. Vår del går ut på att erkänna vårt behov av Honom, på grund av vår skuld och syndighet; att ångra, bekänna och överge alla våra synder i Kristi kraft. När vi så dagligen förnyar vår underkastelse för Kristi vilja, vandrar vi i ett nytt väsende, i liv.



För personlig Eftertanke


I dag ber jag Jesus, att skänka mig ånger för mina tidigare synder, så att Han kan bo i mig. Dagligen underkastar jag mig Honom, för att Hans vilja måtte förverkligas i mitt liv.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.