onsdag 4 juli 2012

Skattgömman, Studium Nr. 3


Skattgömman

Studium Nr. 3: Guds Budskap till Mänskligheten




Före synden och lidandet levde människan, skapad av Gud, i en fullkomlig värld. Hon var fysiskt, psykiskt och andligt fulländad. Hon kunde bokstavligen gå och tala med Gud och andra himmelska väsen. Sedan hon trotsat Gud, upphörde detta direktsamband. Satan behärskade mänskligheten. Men i Sin stora nåd beredde Gud en utväg för människans fullständiga återställande.

Satans makt över världen bröts, då Gud sände Sin egen Son att dö för våra synder. Johannesevangeliet 12:31‑32. Människan behöver ej längre vara fången hos Satan. När vi emellertid betraktar dagens värld, inser vi att Satan på varje tänkbart sätt söker vinna kontroll över våra sinnen. Låt oss, medan vi tränger djupare in i Guds svar på syndafrågan genom framläggandet av det Eviga Evangeliet, tillsammans utforska tryggheten hos Guds Heliga Ord i Bibeln.



A. Ljuset hos Guds Ord


1. Vilken gåva har Gud skänkt oss?

Psaltaren 68:12: ”Herren låter sitt ord förkunnas, stor är skaran av kvinnor som kommer med glädjebudet”.



2. Vad erhåller vi genom Guds Ord?

Psaltaren 119:105: ”Ditt ord är mina fötters lykta och ett ljus på min stig.”

Anm.: Många reflekterande människor ställer sådana frågor som: Varför kom jag till denna värld så fylld av våld? Har Gud en plan för mig? Vad händer med mig, när jag dör? Vi kan vara tacksamma för, att Gud har entydiga Bibelsvar åt oss på dessa betydelsefulla spörsmål.



B. Guds Ords Myndighet

3. Vem kallas för ”Ordet”?

Johannesevangeliet 1:1‑5, 14: ”I begynnelsen var Ordet, och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Han var i begynnelsen hos Gud. Genom honom har allt blivit till, och utan honom har inget blivit till, som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det. … Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning.”

Uppenbarelseboken 19:13, 16: ”Han var klädd i en mantel som hade doppats i blod, och det namn han har fått är ’Guds Ord’. … Och på sin mantel och på sin höft har han ett namn skrivet: ’Konungarnas Konung och herrarnas Herre.’”

Anm.: Det skrivna Ordets auktoritet [myndighet] är helt samstämmig med det levande Ordets, Jesu, auktoritet. Båda sändes som gåvor från Fadern.



4. Varför har Gud rätt att tala med den auktoritet, som vi finner i Bibeln?

Jesaja 46:9‑10: ”Kom ihåg det som har hänt i det förgångna, ty jag är Gud, och det finns ingen annan Gud, ingen som jag. Jag förkunnar från början vad som skall komma och långt i förväg det som inte har skett. Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan, allt vad jag vill kommer jag att göra.”

Anm.: Gud är den Högste i världsalltet. Sannerligen, Hans like finns icke, men Han hävdar den yttersta myndighet av flera orsaker än så. Gud är jämväl vår Danare [Skapare] och, på grund av vår synd, har Han blivit vår Frälsare. Han förtjänar vår aktning i dubbelt mått på grund av Sin stora kärlek till oss.



5. Genom vilka kanaler har Gud valt, att tala till mänskligheten?

Andra Petrusbrevet 1:21: ”Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud.

Hebréerbrevet 1:1: ”Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna”.



6. Hur skall Bibeln kunna förstås, när ingen profetia i något Skriftens Ord kan utläggas av någon människas egen kraft (Andra Petrusbrevet 1:20)?

Psaltaren 119:33‑34: ”Visa mig, Herre, dina stadgars väg, så vill jag akta på den ända till slutet. Ge mig förstånd så att jag tar vara på din undervisning och håller fast vid den av allt mitt hjärta.”

Johannesevangeliet 16:13: ”Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske.”



7. Vilken psalmistens bön borde också vara vår?

Psaltaren 119:133: ”Gör mina steg fasta genom ditt tal, låt ingen synd bli mig övermäktig.”

Anm.: Gud  har  givit oss ett mäktigt vapen i Bibeln, ty den  förvandlar inte bara våra liv, utan den skyddar oss även i den pågående drabbningen med Satan.



C. Lydnad gentemot Ordet


8. Hur mycket av Skriften har inspirerats [utandats, ingivits] av Gud?

Andra Timoteusbrevet 3:16‑17: ”Hela Skriften är utandad av Gud och nyttig till undervisning, till bestraffning, till upprättelse och till fostran i rättfärdighet, för att gudsmänniskan skall bli fullt färdig, väl rustad för varje god gärning.”

Anm.: Då Paulus skrev sitt brev till Timoteus, var Gamla Testamentet den enda Skrift som fanns. Det anfördes [citerades] gärna av Jesus och apostlarna. Vi kan vara lika säkra på att berättelserna i Nya Testamentet också var Gudaingivna. Matteusevangeliet 4:4; Femte Moseboken 8:3.



9. Vad visar vi, genom att hålla buden?

Johannesevangeliet 14:15: ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.”



10. Varifrån säger Bibeln, att vår lydnad skall komma?

Romarbrevet 6:17: ”Men Gud vare tack! Ni var syndens slavar men har nu av hjärtat blivit lydiga mot den lära som ni blivit överlämnade åt.”

Anm.: När vi låter Jesus ta hand om våra liv, blir lydnaden naturlig, eftersom Hans kärlekslag blir lagen i våra hjärtan. Hebréerbrevet 10:16.



11. Vad inträffar, om vi följer Jesu Ord?

Johannesevangeliet 8:31‑32: ”Jesus sade till de judar som hade satt tro till honom: ’Om ni förblir i mitt ord, är ni verkligen mina lärjungar, och ni skall förstå sanningen, och sanningen skall göra er fria.’”



D. Ordets Makt, att förvandla ens Liv

12. Vad jämförs kraften hos Guds Ord med?

Hebréerbrevet 4:12: ”Ty Guds ord är levande och verksamt. Det är skarpare än något tveeggat svärd och tränger igenom, så att det skiljer själ och ande, led och märg, och det är en domare över hjärtats uppsåt och tankar.”



13. Vad hade Petrus för orsak, att följa Jesus?

Johannesevangeliet 6:67‑68: ”Jesus sade därför till de tolv: ’Inte vill väl också ni gå bort?’ Simon Petrus svarade honom: ’Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord”.

Anm.: De ord, som Jesus talade, var ej Hans egna, utan Guds. Johannesevangeliet 7:16. Dessa ord förändrade i grunden Petri liv. Han förvandlades från en öppenhjärtig, temperamentsfull fiskare till en ödmjuk, mäktig Guds arbetare.



14. Vad medför alltid lydnad mot sanningen?

Andra Petrusbrevet 1:22‑23: ”Ni har renat era själar genom att lyda sanningen, så att ni älskar varandra uppriktigt som bröder. Älska då varandra uthålligt av rent hjärta. Ni är ju födda på nytt, inte av en förgänglig säd, utan genom en oförgänglig, genom Guds levande ord som består.”



15. På vilka områden kommer mitt liv att påverkas, när jag lever enligt Guds Ord?

(1) Matteusevangeliet 22: 36‑40: ”’Mästare, vilket är det största budet i lagen?’ Han svarade: ”Du skall älska Herren din Gud av hela ditt hjärta och av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det största och främsta budet. Sedan kommer ett som liknar det: Du skall älska din nästa som dig själv [Bibelns egen kursivering, som dessutom ger oss svaret här!]. På dessa två bud hänger hela lagen och profeterna.”

Psaltaren 133:1: ”En vallfartssång av David. Se, hur gott och ljuvligt det är när bröder bor endräktigt tillsammans.”



(2) Romarbrevet 12:2: ”Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom sinnets förnyelse, så att ni kan pröva vad som är Guds vilja, det som är gott och fullkomligt och som behagar honom.”

Jeremia 33:3: ”Ropa till mig, så vill jag svara dig och låta dig höra om stora och ofattbara ting som du inte känner till.”



(3) Ordspråksboken 3:7‑8: ”Håll dig inte själv för vis, frukta Herren och fly det onda. Det skall ge hälsa åt din kropp, ny styrka åt alla dess ben.”

Första Petrusbrevet 3:10‑11: ”Ty den som älskar livet och vill se goda dagar skall avhålla sin tunga från det som är ont och sina läppar från att tala svek. Han skall vända sig bort från det onda och göra det goda, söka efter frid och sträva efter den [Bibelns egen kursivering].”



(4) Psaltaren 119:168: ”Jag håller fast vid dina befallningar och vittnesbörd, ja, du känner alla mina vägar.”

Romarbrevet 15:4: ”Ty allt som tidigare har skrivits är skrivet till vår undervisning, för att vi genom den uthållighet och tröst som Skrifterna ger skall bevara vårt hopp.”



(5) Psaltaren 119:9, 11: ”Hur kan en ung man bevara sitt liv rent? När han håller sig till ditt ord. … Jag gömmer ditt tal i mitt hjärta för att jag inte skall synda mot dig.”

Romarbrevet 8:6: ”Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid.




(6) Jesaja 26:3: ”Den som är fast i sitt sinne bevarar du i frid, i frid, ty på dig förtröstar han.”

Johannesevangeliet 14:27: ”Frid lämnar jag efter mig åt er. Min frid ger jag er. Inte ger jag er en sådan frid som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och var inte modlösa.”

Anm.: Bibeln innehåller många uppmuntrande löften, oavsett vilken belägenhet man befinner sig i. Följande är ett löfte till den uppriktige sanningssökaren: ”Ni skall söka mig, och ni skall också finna mig om ni söker mig av hela ert hjärta.” Jeremia. 29:13.

Sammanfattning


Gud vill välsigna oss på alla områden i våra liv. Därför innehåller Bibeln osvikliga råd både vad gäller våra andliga, fysiska, känslomässiga, sociala och intellektuella behov. Gud gav oss Bibeln, för att återställa kommunikationen mellan himmelen och Jorden. Hans Ord äger den yttersta myndighet och kräver lydnad med hela hjärtat. Det uppenbarar också kraften till, att lyda Honom. Dagligt Bibelstudium, med den Helige Ande som Lärare, förvandlar livet. Du får frid med andra och Din Gud. Du erhåller en bestående förtröstan på, att Han kan ta hand om Dig under alla omständigheter. När vi förstår Guds verk för oss, väcks det i oss en kärlek som leder till lydnad av hjärtat.



För personlig Eftertanke


Erkänner jag att Bibeln är Guds storartade vägvisare och ber jag om Hans nåd, för att leva mitt liv i samklang med dess grundsatser [principer, regler]?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.