söndag 8 juli 2012

Skattgömman, Studium Nr. 27


Skattgömman

Studium Nr. 27: Helgelsen och Sabbaten




Det enda bud, som handlar om tid, är det fjärde: ”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den” (Andra Moseboken 20:8‑11). ”Håll sabbatsdagen så att du helgar den, såsom HERREN, din Gud, har befallt dig” (Femte Moseboken 5:12).

Avgränsning [definition]: helga... att reservera för ett heligt ändamål eller för religiöst bruk. Webster’s Ninth New Collegiate Dictionary.

I detta studium skall vi lära oss förhållandet mellan helgelsen och Sabbaten.



A. Sabbaten en helgad Dag


1. Vilken dag välsignade och helgade Gud?

Första Moseboken 2:3: ”Gud välsignade den sjunde dagen och helgade den, ty på den dagen vilade han från allt sitt verk som han hade skapat och gjort.”

Andra Moseboken 20:11: ”Ty på sex dagar gjorde HERREN himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade han. Därför har HERREN välsignat sabbatsdagen och helgat den.”



2. Vilken sorts dag är Sabbaten?

Jesaja 58:13: ”Om du hindrar din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust och förhärligar den till HERRENS ära, om du förhärligar den genom att inte gå egna vägar och inte göra vad du har lust till eller tala tomma ord”.



3. För vem gjordes Sabbaten?

Markusevangeliet 2:27: ”Och Jesus sade till dem: ’Sabbaten blev gjord för människan och inte människan för sabbaten.”



4. Varför gav Gud oss Sabbatsdagen?

Hesekiel 20:20: ”Håll mina sabbater heliga. Låt dem vara ett tecken mellan mig och er, för att ni skall inse att jag är HERREN, er Gud.”



5. Hur länge skulle Sabbaten vara ett tecken mellan Gud och Israels barn?

Andra Moseboken 31:16‑17: ”Israels barn skall hålla sabbaten och fira den släkte efter släkte som ett evigt förbund. Den är ett evigt tecken mellan mig och Israels barn, ty på sex dagar gjorden HERREN himmel och jord, men på sjunde dagen upphörde han med sitt arbete och vilade.”

Anm.: Israels barn är Abrahams ättlingar. När vi tar emot Kristus som vår personlige Frälsare, då blir vi Abrahams säd (Galaterbrevet 3:6‑9, 29; Romarbrevet 2:28‑29; Första Moseboken 13:14‑17). I dag kan vi bli det andliga Israel och erhålla de löften och välsignelser, som Gud önskar ge oss. [Det är endast med (andliga) judar, som Gud upprättat Sina förbund. Alltså kan vi inte välja och vraka mellan olika vilodagar, utan enbart hålla Skaparens Sabbatsdag!]



B. Så höll Kristus och Lärjungarna Sabbaten


6. Hur helighöll Kristus Sabbaten?

Lukasevangeliet 4:14‑16: ”Så kom han till Nasaret, där han hade vuxit upp. På sabbaten gick han till synagogan som han brukade. Han reste sig för att läsa ur Skriften”.



7. Vilken fråga ställde Kristus, för att ogiltiggöra falska uppfattningar och resonemang rörande Sabbatsfirandet?

Lukasevangeliet 6:9: ”Jesus sade till dem: ’Jag frågar er: Är det på sabbaten mera tillåtet att göra gott än att göra ont, att rädda liv än att döda?’”



8. Vilken regel ligger till grund för Sabbatshållandet?

Matteusevangeliet 12:12: ”Hur mycket mer är inte en människa värd än ett får! Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten.’”



9. Hur iakttog Kristi lärjungar Sabbaten?

Apostlagärningarna 18:4: ”Varje sabbat förde han samtal i synagogan och övertygade både judar och greker.”

Apostlagärningarna 13:14: ”Själva fortsatte de sin resa från Perge och kom till Antiokia i Pisidien. På sabbaten gick de till synagogan och satte sig.”




C. Så helighålls Sabbaten


10. Vilken dag skall vi komma ihåg, att reservera som Guds heliga dag?

Andra Moseboken 20:10: ”Men den sjunde dagen är HERRENS, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, inte heller din son eller din dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, och inte heller främlingen som bor hos dig inom dina portar.”



11. Hur länge får vi arbeta?

Andra Moseboken 20:9: ”Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor.”



12. Hur mycket arbete skall utföras på Sabbaten?

Andra Moseboken 20:10: ”Men den sjunde dagen är HERRENS, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, inte heller din son eller din dotter, din tjänare eller tjänarinna eller din boskap, och inte heller främlingen som bor hos dig inom dina portar.”

13. När börjar och slutar Sabbaten, enligt Guds tidmätning?

Tredje Moseboken 23:32: ”En vilosabbat skall den vara för er, och ni skall då fasta. På kvällen den nionde dagen i månaden skall ni hålla denna sabbatsvila, från kväll till kväll.”

Anm.: ”Kvällen” börjar, ”när solen går ner” (Femte Moseboken 16:6). Alltså betyder ”från kväll till kväll” från Solens nedgång den sjätte dagen till Solens nedgång den sjunde dagen. [I den anförda, citerade, versen talas det om bestämmelser för Försoningsdagen på Gamla Testamentets tid. Tidmätningen och dygnsindelningen är desamma i dag, även om vi säger att dygnet vänder vid midnatt. Vid midnatt är det nya dygnet, enligt Bibelns ordning, redan flera timmar gammalt, utom mitt på sommaren. Antalet timmar beror på, när mörkret fallit.

Du har säkert i massmedia hört, lärt och sett om Sabbatshållande i staten Israel: Vid kvällningen på Fredagen inleds vilodygnet, vid Solens nedgång på Lördagen är Sabbaten över. Våra judiska vänner förkastar vanligtvis fortfarande, efter nära 2 000 år, Sabbatens Herre, världens och därmed deras egen Frälsare, Jesus Kristus i Sabbatsfirandet. Annars helighåller de rätt dygn.

Våra kristna vänner har visserligen Messias kär, men förkastar vanligtvis fortfarande, trots Bibelns entydiga undervisning och vädjanden i många år från Sabbatshelgande kristna, det vilodygn, som Han är Herre över.

Genom att älska och lyda Herren Jesus samt helighålla Hans vilodag, Bibelns av Gud oförändrade Sabbatsdag, blir det ordning och reda härvidlag.]



14. Hur skall vi hålla Sabbaten?

Jesaja 58:13‑14: ”Om du hindrar din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust och förhärligar den till HERRENS ära, om du förhärligar den genom att inte gå egna vägar och inte göra vad du har lust till eller tala tomma ord, då skall du fröjda dig i HERREN, och jag skall föra dig fram över landets höjder och låta dig njuta av din fader Jakobs arvedel. Så har HERRENS mun talat.”

Anm.: ”Om Sabbaten skall bli till en lust eller en börda, beror på den anda, med vilken personen möter den. Ja, personens inställning avgör frågan, om han skall komma att välsignas genom plikter han må utföra då.” Sabbath Recorder, den 12. December, 1910 (Johannesevangeliet 4:24).



D. Sabbaten ett Tecken på Helgelse


15. Vilket särskilt tecken har Gud givit oss, genom vilket Han kan helga oss?

Hesekiel 20:12: ”Jag gav dem också mina sabbater som ett tecken mellan mig och dem, för att de skulle inse att jag är HERREN som helgar dem.”



16. Vem helgar oss?

Första Tessalonikerbrevet 5:23‑24: ”Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst. Trofast är han som har kallat er, han skall också utföra sitt verk.”

Apostlagärningarna. 26:15, 18: ”Jag sade: Vem är du, Herre? Och Herren svarade: Jag är Jesus, den som du förföljer. Men stig upp och stå på fötterna! Ty jag har visat mig för dig för att utse dig till tjänare och vittne, både till vad du har sett och till det jag kommer att visa dig, […] för att du skall öppna deras ögon, så att de vänder sig från mörker till ljus, från Satans makt till Gud. Så skall ni genom tron på mig få syndernas förlåtelse och arvslott bland dem som är helgade.”



17. Genom vad helgas vi?

Johannesevangeliet 17:17: ”Helga dem i sanningen, ditt ord är sanning.”

Romarbrevet 15:16: ”att jag skall vara Kristi Jesu tjänare bland hedningarna, en som i helig prästtjänst förvaltar Guds evangelium, så att hedningarna blir det offer som Gud tar emot, helgat genom den helige Ande.”




18. Till hur mycken sanning skall den Helige Ande leda oss?

Johannesevangeliet 16:13: ”Men när han kommer, sanningens Ande, då skall han föra er in i hela sanningen. Ty han skall inte tala av sig själv, utan allt det han hör skall han tala, och han skall förkunna för er vad som kommer att ske.”



19. Vad annars, frånsett Guds Ord, är sanning?

Psaltaren 119:142: ”Din rättfärdighet är en evig rättfärdighet, din undervisning [engelska Bibeln: lag] är sanning.”



20. Vad iakttog Jesus, medan Han var i denna värld?

Johannesevangeliet 15:10: ”Om ni håller mina bud, förblir ni i min kärlek, liksom jag har hållit min Faders bud och förblir i hans kärlek.”

Johannesevangeliet 8:29: ”Och han som har sänt mig är med mig. Han har inte lämnat mig ensam, eftersom jag alltid gör det som behagar honom.’”



Sammanfattning


Sabbaten gjordes för alla människor under alla tidsåldrar. Som Guds barn befalls vi alla: ”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den.” Andra Moseboken 20:8. ”Ty den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt.” Jakobsbrevet 2:10.



För personlig Eftertanke


I dag väljer jag, att helighålla Sjundedags-Sabbaten genom Guds nåd och i Hans kraft.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.