söndag 8 juli 2012

Baugher: Budorden, Del 11


De Tio Budorden, Del 11: Nytestamentligt Iakttagande av Vilodagen, Fortsättning



Av Mike Baugher



Paulus avlägger sitt vittnesbörd i Andra Korintierbrevet 5:17: ”Alltså, om någon är i Kristus är han en ny skapelse. Det gamla är förbi, se, det nya har kommit.” Detta är det verk som måste utföras i oss innan Jesus kan komma tillbaka igen.



Det finns många sjundedags-adventister som har gett upp den sjunde dagens Sabbat. Många fler funderar på en sådan åtgärd. Kanske de redan nu står i valet och kvalet om huruvida de skall fortsätta att helighålla Sabbaten eller om de bör ge upp den. Vi vet att före slutet kommer de flesta att ge upp vilodagen. De bryr sig inte om planen och syftet med Sabbatens betydelse, annars skulle de inte ens överväga en sådan sak.



Men när Sabbaten ges upp, och många börjar att hålla Söndagen, tror de att allt fortfarande är rätt mellan dem och Herren. De går till kyrkan och intalar sig att Gud egentligen inte bryr Sig om vilken dag de tillber på. De har missuppfattat hela tanken med vilodagen.



De ser Sabbaten formulerad i de Tio Budordens lag där det heter: ”Utför inte bara något arbete. Gör det inte. Gör det inte. Gör det inte.” De har ingen uppfattning om vad Sabbaten egentligen är avsedd för och vad Gud tänkt Sig med Sabbaten redan från tidens början.



Med Makt och Myndighet

Vi, som sjundedags-adventister, älskar att citera från Hesekiel 20, och jag skulle vilja dela med mig av några saker som finns där. Vi bör betrakta detta inom ramen för vad som sägs, och inte bara hålla oss till bevistexter, ty det går en röd tråd där som vi måste förstå. Det är i själva verket ett hjärtats rop från Gud å Sitt folks vägnar.



”Jag förde dem ut ur Egypten och lät dem komma in i öknen. Jag gav dem mina stadgar och kungjorde för dem mina föreskrifter. Den människa som följer dem skall också leva genom dem. Jag gav dem också mina sabbater som ett tecken mellan mig och dem, för att de skulle inse att jag är HERREN som helgar dem.” Verserna 10-12.



Observera att det är en helgande process som sker, vad beträffar Sabbaten och erkännandet av vilodagens Gud.



”Men Israels hus var upproriskt mot mig i öknen. De följde inte mina stadgar utan föraktade mina föreskrifter, trots att den människa som handlar efter dem skall leva genom dem. De vanhelgade svårt mina sabbater. Då tänkte jag utgjuta min förbittring över dem i öknen för att förgöra dem. Men det jag gjorde skedde för mitt namns skull, för att det inte skulle bli vanärat inför de folk som sett mig föra ut dem. Jag lyfte också min hand inför dem i öknen och svor att jag inte skulle låta dem komma in i det land som jag hade givit dem, ett land som flödar av mjölk och honung, det härligaste av alla länder. Jag gjorde detta därför att de föraktade mina föreskrifter och inte följde mina stadgar utan vanhelgade mina sabbater, ty i sina hjärtan följde de sina avgudar.” Vers 13-16.



Säg mig – vem förde befälet över Guds barn, enligt vers 16?



En Fråga om Myndighet

”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.” Andra Moseboken 20:3. En gud som erkänns vid sidan av Mig är en gud med auktoritet, eftersom Jag skall äga den största makten och myndigheten över Dig. Sabbaten är ett tecken på detta.



Vad var det som Israels barn tänkte på i denna situation? De ville följa sina avgudar. De ville ha någon annan än himmelens Gud att råda över sig.



Så det vi läser om i Hesekiel 20 handlar om auktoritet. ”Men jag visade dem medlidande så att jag inte fördärvade dem eller gjorde slut på dem i öknen. Jag sade till deras barn i öknen: Ni skall inte vandra efter era fäders stadgar och inte rätta er efter deras föreskrifter och inte heller orena er med deras avgudar.” Verserna 17-18. Med andra ord: Kom tillbaka till mig; ställ Er åter under Min myndighet. ”Jag, HERREN, är er Gud. Vandra efter mina stadgar och håll mina föreskrifter och följ dem.” Vers 19. I vers 12 talar Gud till den första generationen, i vers 20 talar Han till den andra generationen.



”Håll mina sabbater heliga. Låt dem vara ett tecken mellan mig och er, för att ni skall inse att jag är HERREN, er Gud.” Vers 20. Gud försäkrar att Han skall äga myndigheten över Ditt liv. Det finns ingen annan gud som kan göra för Dig vad himmelens Gud kan göra för Dig.



Uppror

I vers 21 heter det: ”Men deras barn var upproriska mot mig. De vandrade inte efter mina stadgar och höll inte mina föreskrifter, så att de följde dem, trots att den människa som handlar efter dem skall leva genom dem. De vanhelgade också mina sabbater. Då tänkte jag utgjuta min förbittring över dem och tömma min vrede över dem i öknen.”



Genom hela den kända historien, under syndens herravälde, har Guds barns beslutsamma svar varit att trotsa Honom, fastän de har trott sig vara i harmoni med Honom. Det är därför som Sabbat och Söndag blir en sådan enorm fråga i de sista dagarna. Det är en fråga om vem som skall regera i våra liv. Inget annat spelar någon roll. Huruvida man tar emot Jesus Kristus endast som Frälsare eller som Herre och Frälsare är det avgörande.



Jesus älskar när vi kommer till Honom och accepterar honom som Frälsare. Men det är bara hälften av frågan. Resten av frågan är: Vem är det som styr Ditt liv? Vem tänker Du tjäna?



Sabbaten påpekar allt detta. Det är därför som Bibeln identifierar de 144 000 som jungfrur. (Uppenbarelseboken 14:3-4.) De har en ren tro. De erkänner Guds auktoritet i sina liv. Jesus är den Ende som har behörighet att utföra den typ av arbete som krävs för att göra oss passande för himmelriket.



Jesu Syfte

Jesus orsakade aldrig trätor och bekymmer i onödan. Han var alltid som olja på vågorna. Han uppträdde alltid synnerligen diplomatiskt. Han ansträngde Sig aldrig för att röra upp känslor, även när Han genomförde verksamhet för att fästa uppmärksamheten på Sabbaten. Han kom för att förstora lagen och göra den hedervärd. Han sade: ”Tro inte att jag har kommit för att upphäva lagen eller profeterna. Jag har inte kommit för att upphäva utan för att fullborda.” Matteusevangeliet 5:17.



I varje Sabbatsberättelse ställde Jesus Sig ”i vägen” för de människor som Han visste skulle bli upprörda över vad Han gjorde, men Han fortsatte ändå. Det var viktigt för Honom att visa att Sabbaten – ja, alla de tio budorden – förvisso skrivits i sten, men också borde skrivas i hjärtat. ”Min son, glöm inte min lag, bevara mina bud i ditt hjärta. […] skriv dem på ditt hjärtas tavla”. Ordspråksboken 3:1, 3 [ordet lag ur King James Version].



Upprätta Myndigheten

Varför gjorde Jesus dessa saker på Sabbaten? Han gjorde dem inte för att förvärra eller uppröra; Han gjorde dessa saker för att grundmura Sin auktoritet som himmelens Gud.



En annan Sabbatshändelse är nedtecknad i Markusevangeliet 1:



”De kom till Kapernaum, och när det blev sabbat gick han till synagogan och undervisade.” Markusevangeliet 1:21.



Var befann Jesus Sig på Sabbaten? Han var i synagogan. Han besökte kyrkan. Aldrig läser man om att Jesu stannade hemma på Sabbaten för att Han var för trött för att gå till kyrkan. Om någon hade rätt att vara trött, var det Jesus, men intressant nog var Han alltid i kyrkan på Sabbaten.



”Folket häpnade över hans lära, ty han undervisade dem med auktoritet och inte som de skriftlärda.” Vers 22. Jesus imponerade på dem med vilka Han kom i beröring med Sin auktoritet.



Ingen Myndighet över Dig

Om Du går i kyrkan på Söndag – inte på den sjunde dagens Sabbat – har Jesus inte makt eller auktoritet över Dig. Det Han vill se ske i Ditt liv kan inte inträffa om Du inte träffar Honom på Sabbaten.



Den helgande process som Sabbaten är tänkt att åstadkomma kan inte nå sin kulmen vid uppammandet av de 144 000 som är rena i sin tro om de inte är Sabbatshållare.



Detta är inte liktydigt med att säga att Söndagshelgare inte kommer att frälsas. Ellen White klargör detta. ”Många har dött samvetsgrant iakttagande den första dagen i veckan som det fjärde budets Sabbat. Dessa kommer inte att fördömas, eftersom de följt det bästa ljus de haft. De kommer inte att hållas ansvariga för ljus, som de aldrig fått.” Review and Herald, 5. Januari, 1886. Dessa iakttagare av Söndagen kommer att bli frälsta endast för att de levde upp till allt ljus de hade. Det är därför det är så farligt för en sjundedags-adventist, en Sabbatsfirare, att överge den sjunde dagens Sabbat och börja att hålla Söndag. Vederbörande vet bättre, och personen kommer att ställas till svars för vad han eller hon vet.



En oren Ande

Jesus undervisade folket, står det skrivet i Markusevangeliet 1, och folket häpnade över vad Han sade, eftersom Han undervisade dem som en med myndighet. Och sedan: ”i deras synagoga fanns nu en man som hade en oren ande”. Vers 23. Det var en man i kyrkan på Sabbaten, som var besatt av demoner!



Enligt Bibelns undervisning, kan människor som är besatta av demoner vara i kyrkan på vilodagen.



Ofta kommer vi med ursäkter för vad Djävulen gör. Ofta, särskilt i dagsläget, lär vi oss om personer som gått bärsärkagång och dödat människor. Vi har läst om händelsen på Columbine High School i Littleton, Colorado, där två elever sköt och dödade en lärare, tolv studiekamrater, och skadade 24 andra (20. April, 1999). Scott Peterson från Modesto, California befanns skyldig till att ha mördat sin fru och deras ofödda barn (December, 2002). Sedan har Du kanske hört talas om Andrea Yates ifrån en förort till Houston, Texas, som dränkte sina fem barn i badkaret, och sedan åberopade vansinne (Juni, 2001).



Att bjuda in till demonisk Besatthet

Sedan var det en tonårig pojke som högg och stack sin mor och sedan sköt flera av sina klasskamrater med en pistol. Han sade att demonerna sagt åt honom att göra det. (Lukas Woodham, Pearl, Mississippi, Oktober, 1997.) Intressant nog, försökte han att åberopa sinnessjukdom vid rättegången. Som ett resultat har tusentals skattekronor spenderats i ett försök att visa att denne unge man var galen. Kanske en mer korrekt bild var att han kan ha varit ansvarig för sitt eget vansinne, eftersom han bjudit in demoner att komma och ta kontroll över hans liv.



Inser Du att det finns ungdomar i våra skolor i dag som går igenom just sådana upplevelser? Deras klädsel är ett tecken på att de lockar till sig demonisk besatthet. Den kallas för gotisk klädsel. De målar sina läppar och naglar svarta, de tar på sig alla möjliga konstiga kläder, och de går runt som luffare på skolan.



Sådant uppförande genomsyrar skolsystemet, ändå undrar folk varför många unga går bärsärkagång.



Djävulen angriper

Om Du för ett ögonblick tror att, eftersom Du är kristen och har gett Ditt hjärta till Herren Jesus Kristus, Du är fri från trakasserier och förtryck från Djävulen, lurar Du bara Dig själv. Vissa erfarenheter i Ellen Whites liv vittnar om det motsatta.



Vid tidpunkten för en upplevelse var hon 82 år gammal. Hon hade levt för Herren under större delen av sitt liv och hade avgjort frågan om sin frälsning flera årtionden innan denna händelse ägde rum.



”Sedan jag anlände till detta möte [tvåårsmötet inom Västkustunionens Konferens], har jag gått igenom en märklig upplevelse. En dag, efter att jag framträdde inför konferensen för att läsa en del för Er, fortsatte den börda som tryckte min själ att anfäkta mig när jag återvände till mitt rum. Jag kände nöd i sinnet. Den kvällen kunde jag inte somna. Onda änglar tycktes vara i rummet där jag låg. Och medan jag kände denna vånda, verkade det som om jag drabbats av stor kroppslig smärta. Min högra arm, som genom åren nästan alltid har varit undantagen från sjukdom och lidande, tycktes maktlös. Jag kunde inte lyfta den. Sedan fick jag en väldigt svår, ja, olidlig smärta i örat, följd av det fruktansvärdaste lidande i käken. Det tycktes som om jag måste skrika. Men jag sade upprepade gånger: ’Herre, Du vet allt om det.’



Jag våndades ohyggligt. Det verkade som om min hjärna och varje del av min kropp hade drabbats. Emellanåt steg jag upp och tänkte: ’Jag vill inte ligga här ett ögonblick till.’ Sedan tänkte jag: ’Du kommer bara att väcka dem som är i huset, och de kan inte göra något för Dig.’ Och så vände jag mig flera gånger till Herren och sade: ’Herre, Du vet allt om denna smärta.’ Lidandet fortsatte, stundom i käken, sedan i hjärnan och därefter i andra lemmar av kroppen, tills det nästan rådde dagsljus. Strax före gryningen somnade jag och sov i ungefär en timme.



Nu på morgonen är min arm åter bra. Legioner av onda änglar var i rummet, och om jag inte hade hållit fast i tron på Herren, vet jag inte vad som kunde ha hänt mig. . . .



Jag kommer aldrig att kunna ge Er en beskrivning av de sataniska krafter som verkade i det rummet. . . men sedan jag stod inför Er morgonen därefter har jag ej haft något lidande.



Ljus har kommit till mig att om vi inte upplever tydligare verkningar från Guds Ande, och större manifestationer av den gudomliga makt som verkar mitt ibland oss, kommer många av Guds folk att besegras. Sataniska krafter kommer att komma in ibland oss, såsom de kom till mig. Men vi har inte råd att ge efter för fiendens makt.” – Manuskript 25, den 28. Januari, 1910, ”Ett Anförande inför Arbetarna församlade i Västkustunionens Konferens.” This Day With God, sidan 36.



När jag läser detta får jag gåshud i nacken. Om det inte har samma effekt på Dig, såsom det borde, säger det oss att om vi börjar att leka det minsta med Djävulen och om vi blir slappa i vårt Sabbatshållande och i relationen med vår Herre, kan Djävulen komma in ibland oss och överväldiga oss.



Ellen White utmanade inte ödet på minsta vis och ändå skickade Djävulen legioner änglar för att försöka att överväldiga henne och besegra henne så att hennes arbete skulle stoppas.



Vad tror Du händer i församlingen i dag? Vem tror Du det är som kommer in och driver Guds Ande ut ur församlingen? Det måste förekomma villiga personer för att detta skall ske. Dessa personer kämpar inte beslutsamt med Herren för befrielse som Ellen White gjorde.



Låt aldrig någon säga att Djävulen inte kommer åt Dig som kristen. Vi måste vara på vår vakt varje ögonblick. Djävulen kommer att ligga efter oss hela tiden tills vi antingen dör eller befrias genom Guds röst.



Hantering av Demoner

Detta exempel i Markusevangeliet är första gången som vi ser Jesus konfronteras med demonisk besatthet, och det sker i kyrkan på vilodagen. Bara Jesu närvaro orsakade att denne orene ande ropade och sade: ”Lämna oss i fred” [King James Version]. Det var tydligen fler än en demon.



”’Vad har vi med dig att göra, Jesus från Nasaret? Har du kommit för att fördärva oss? Jag vet vem du är, du Guds Helige.’” Markusevangeliet 1:24. Den tankeväckande slutsats vi dra av denna del av Skriften är att när demonerna är i Guds närvaro, måste de säga sanningen!



”Men Jesus sade strängt till anden: ’Tig och far ut ur honom!’ Den orene anden ryckte i mannen och skrek och for ut ur honom.” Verserna 25-26.



De som aldrig har ställts inför något slags demonisk närvaro kan tro att det bara är en självklar, enkel erfarenhet. Man säger helt enkelt åt dem att fara ut och att då måste de fara ut. Det är förbi och avklarat, och man går glatt vidare.



Enligt vad vi läser i Markusevangeliet 1 utgjorde detta ingen självklar, enkel erfarenhet för Jesus. Vers 26 säger oss att demonen lämnade mannen efter att ha ropat med hög röst och slitit i honom.



Myndighet som är säkrad

Verserna 27 och 28 fortsätter: ”Alla blev förskräckta och frågade varandra: ’Vad är detta? En ny lära med sådan makt. Till och med de orena andarna befaller han, och de lyder honom.’ Och ryktet om honom spred sig genast överallt i hela Galileen.”



Jesu Kristi myndighet framskymtar igen i frågan om Hans Sabbatsarbete. Det som Han har önskat att säkerställa hos Sitt folk från tiden i Edens Lustgård kommer att ske när var och en av oss kommer till den punkt i våra liv där vi säger: ”Jag vill inget mer, inget mindre, än att Jesus skall ha makten över mitt liv.” Detta kommer att visa sig genom vårt hållande av Guds Tio Budord och vårt inrättande av tron på Jesus i våra liv så att vi kan leva för Honom. På något annat sätt kan det inte hända.



Huruvida vi är en del av detta ankommer på oss. Men någon gång kommer Jesus att ha tillräcklig auktoritet i tillräckligt många liv för att det skall bli verklighet, och rening kommer att äga rum. Fulländning kommer att bli verklighet, och den Helige Ande skall utgjutas i fullt mått. Händelserna kommer att inträffa snabbt som en stormvind, och vi kommer att se Jesus på himmelens skyar.



Fortsättning följer…



Källa: LandMarks, Maj, 2006, sidorna 32-36.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.