onsdag 4 juli 2012

Skattgömman, Studium Nr. 20


Skattgömman

Studium Nr. 20: Särskilda Råd till det sista Släktet




Eftersom människan ursprungligen var Gud fullt lydig, var hon fullkomligt lycklig i Eden. Adam och Eva kunde umgås med Gud ansikte mot ansikte. Men då de syndade, avbröts detta umgänge. Sedan dess har mänskosläktet varit utestängt från umgänge ansikte mot ansikte med Gud. Om en syndig människa skulle se Guds anlete nu, skulle hon ögonblickligen dö. Andra Moseboken 33:20. Därför skapade Gud ett nytt sätt, att till människorna kommunicera Sin vilja med deras liv. Vid vissa punkter i historien har Gud använt utvalda män och kvinnor, att tala till mänskligheten genom. De benämns profeter. Profetior har brukats under hela Bibelns tid, till att ge varningar, att bereda människor på särskilda händelser, och att åter möjliggöra Guds avsikter för dem.



A. Guds Umgänge med Människan före Syndafallet


1. Hur meddelade Gud Sig ursprungligen med människan?

Första Moseboken 3:3, 8‑10: ”men om frukten på det träd som står mitt i lustgården har Gud sagt: Ät inte av den och rör inte vid den, ty då kommer ni att dö.’ … Vid kvällsbrisen hörde de Herren Gud vandra i lustgården. Och mannen och hans hustru gömde sig för Herren Guds ansikte bland träden i lustgården. Men Herren Gud kallade på mannen och sade till honom: ’Var är du?’ Han svarade: ’Jag hörde ljudet av dig i lustgården och blev förskräckt eftersom jag är naken. Därför gömde jag mig.’”

Anm.: Adam och Eva dolde sina ansikten för Gud på grund av sin synd. De kunde ej längre umgås ansikte mot ansikte med Gud.



B. Guds Sätt, att meddela Sig med Människan efter Syndafallet

2. Hur kommunicerar Gud med Sitt folk, efter människans syndafall?

Amos 3:7: ”Ty Herren, Herren gör ingenting utan att ha uppenbarat sin hemlighet för sina tjänare profeterna.”

Hebréerbrevet 1:1: ”Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna”.

Anm.: Under alla tider har Gud använt både män och kvinnor som profeter. Skriften omtalar ett flertal kvinnor, som mottagit den profetiska gåvan, såsom Mirjam (Andra Moseboken 15:20), Debora (Domarboken 4:4), Hulda (Andra Konungaboken 22:14), Hanna (Lukasevangeliet 2:36), Filippus’ döttrar (Apostlagärningarna 21:8‑9), och många andra.

3. Tillhandahåller Gud den profetiska gåvan för dagens församlings andliga tillväxt?

Första Korintierbrevet 12:28: ”Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra till att utföra kraftgärningar, andra till att få gåvor att bota sjuka, till att hjälpa, att styra och att tala olika slags tungomål.”

Anm.: Profeter utgör en omistlig länk i den sanna församlingen. I bibliska tider kallades profeter även för siare (Första Samuelsboken 9:9). En siare är en förutseende person, en profet. Den sanna församlingen äger den profetiska gåvan, ty: ”Där profetia icke finnes, där bliver folket tygellöst”. Ordspråksboken 29:18, 1917 Års Översättning.



4. Kan man själv välja, att bli profet?

Amos 7:14‑15: ”Amos svarade Amasja: ’Jag är inte en profet, en yrkesprofet. Jag är en boskapsherde som lever av mullbärsfikon. Men Herren tog mig från hjorden och Herren sade till mig:”.

Hesekiel 2:1‑2: ”Han sade till mig: ’Du människobarn, stå upp på dina fötter så skall jag tala med dig.’ När han talade till mig, kom Anden in i mig och reste mig upp på mina fötter. Och jag hörde honom tala till mig”. Se Andra Konungaboken 2:9‑15



5. Vad är det för mening med profeterandet?

Johannesevangeliet 14:29: ”Och nu har jag sagt det till er innan det sker, för att ni skall tro, när det har skett.”

Andra Petrusbrevet 1:19‑21: ”Så mycket fastare står nu det profetiska ordet för oss, och ni gör rätt i att hålla er till det som till ett ljus som lyser på en mörk plats, tills dagen gryr och morgonstjärnan går upp i era hjärtan. Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning. Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud.”

Första Korintierbrevet 14:24, 25: ”Men om alla profeterar och en som inte tror eller förstår kommer in, då blir han avslöjad av alla och dömd av alla. Hans hjärtas hemligheter uppenbaras, och han faller ner på sitt ansikte och tillber Gud och ropar: ’Gud är verkligen i er!’”

Anm.: Gud ger budskap genom profeterna, för att vägleda, skydda och välsigna Sitt folk.



C. När Profeter talar

Bibeln nämner många profeter. Ett noggrant studium visar, att profeter särskilt har uppträtt i kritiska lägen, för att frambära specifika [bestämda, särskilda] meddelanden till Guds folk.



6. Vad var Noas budskap under arkbygget?

Andra Petrusbrevet 2:5: ”Han skonade inte heller den gamla världen men bevarade Noa, rättfärdighetens förkunnare, tillsammans med sju andra, när han lät floden stiga över de ogudaktigas värld.”

Anm.: ”rättfärdighetens förkunnare” innebär att Noa bönföll människorna om, att sluta med sin ondska, så att Gud inte skulle utrota dem. Han sökte övertyga dem om, att en flod skulle komma. Hans budskap var ett varningsbudskap.



7. Vilket budskap gav Jona Nineve?

Jona 3:4: ”Och Jona gick en dagsresa in i staden och predikade och sade: ’Om fyrtio dagar skall Nineve bli ödelagt.’”



8. Hur reagerade människorna på Jonas budskap?

Jona 3:5, 8: ”Och folket i Nineve trodde Gud och lyste ut en fasta och klädde sig i säcktyg, från den störste till den minste av dem. … Både människor och djur skall klä sig i säcktyg. Må var och en ropa till Gud [bedja] av all kraft och vända om från sin onda väg och från den orätt han gör.”

Anm.: Gud sände Jona, för att varna Nineves befolkning för den stundande domen. Följden blev, att Nineveborna vände sig från sin ondska och till Gud.



9. Vilket var Johannes Döparens budskap?

Matteusevangeliet 3:2‑3: ”Men vem kan uthärda den dag då han kommer, och vem kan bestå när han uppenbarar sig? Ty han är som en guldsmeds eld och som en tvättares såpa. Likt en guldsmed skall han sätta sig ner och rena silvret. Han skall rena Levi söner, luttra dem som guld och silver, så att de kan bära fram åt Herren en offergåva i rättfärdighet.”  Se också Lukasevangeliet 3:3‑4

Anm.: Johannes Döparen blev utsänd, till att bereda ett folk för Kristi första ankomst. Gud skulle ej låta oss, som lever vid världens slut, vara utan nödvändig information för att förbereda oss på Hans andra tillkommelse. Se Amos 3:7. Han har lovat, att åter skänka den profetiska gåvan, för att visa oss, hur vi skall kunna stå redo inför denna storslagna händelse.



D. Den profetiska Gåvan i Ändens Tid


10. Vem säger Gud att Han skall sända, innan slutet kommer?

Malaki 4:5: ”Se, jag skall sända till er profeten Elia, innan Herrens dag kommer, den stora och fruktansvärda.”

Malaki 3:1: ”Se, jag skall sända min budbärare och han skall bereda vägen för mig. Och den Herre som ni söker skall plötsligt komma till sitt tempel, förbundets ängel som ni längtar efter. Se, han kommer, säger Herren Sebaot.”

Anm.: Med symboliska ord förutsade Gud, att Elias budskap skulle komma att upprepas med kraft i ändens tid. HerrenS stora och fruktansvärda dag syftar på Jesu återkomst. Den profetiska gåvan blev åter skänkt, då vi närmade oss världshistoriens slut.



11. Vilka är de igenkännande [identifierande] särdragen hos Guds folk i ändens tid?

Uppenbarelseboken 12:17: ”I sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot de övriga av hennes barn, mot dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd.”

Anm.: Uppenbarelseboken 19:10 avgränsar [definierar] Jesu vittnesbörd som profetians ande. För att ha profetians ande, måste man ha en profet. Gud har ej övergett Sitt folk till att dö i mörker. Han har givit dem en profet för att hjälpa dem att bli redo till Jesu återkomst. Man erkänner, att Ellen G. White (1827‑1915) ägde denna profetians gåva.



12. Hur skall man reagera på dem, som påstår sig besitta den profetiska gåvan?

Första Tessalonikerbrevet 5:20‑21: ”Förakta inte profetior, men pröva allt, behåll det goda”.



13. Vilka är några av kännetecknen på en sann profet?

a) Första Korintierbrevet 14:37: ”Om någon menar sig vara profet eller andligt utrustad, skall han inse att det jag skriver till er är Herrens bud.”



b) Första Korintierbrevet 14:3: ”Men den som profeterar talar till människor och ger dem uppbyggelse, uppmuntran och tröst.”



c) Femte Moseboken 18:21‑22: ”Och om du tänker i ditt hjärta: Hur skall vi känna igen det ord som Herren inte har talat? så vet: När profeten talar i Herrens namn och det han säger inte sker och inte går i uppfyllelse, då är detta något som Herren inte har talat [och tvärtom för en sann profet!]. I sin förmätenhet har profeten talat. Du skall inte vara rädd för honom.”



d) Matteusevangeliet 7:15‑20: ”Akta er för de falska profeterna, som kommer till er klädda som får men i sitt inre är rovlystna vargar. På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? Så bär varje gott träd god frukt, men ett dåligt träd bär dålig frukt. Ett gott träd kan inte bära dålig frukt, inte heller kan ett dåligt träd bära god frukt. Ett träd som inte bär god frukt blir nerhugget och kastat i elden. Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.”

** En tilläggssida efter detta studium tar upp de bibliska prövostenarna för en profet.

Anm.: Efter att ha läst Vägen till Kristus, Vändpunkten och Den Stora Striden, har Du säkert insett att detta material endast kan vara ingivet av Gud [Han inspirerade, gav impuls, till det]. I Sin oändliga kärlek, har Gud åter skänkt den profetiska gåvan för att ge all nödvändig vägvisning som beredelse på Hans snara ankomst. Vilken kärleksfull Gud vi tjänar!

Sammanfattning

Då människan skapades, välsignade Gud henne med den stora förmånen, att kunna tala med sin Skapare ansikte mot ansikte. Men då människan föll för Satans spetsfundigheter, bröts denna förbindelse. Då fann Gud andra sätt, att meddela Sig på till Sina felande barn. Ett sådant tillvägagångssätt är profeterande. I nutidens värld har Gud ej glömt oss. Under det att världens sista ögonblick tickat undan, har Han sänt oss en profet, för att bereda oss inför Jesu snara återkomst. Man erkänner, att denna profetiska gåva ägdes av Ellen G. White.



För personlig Eftertanke

I dag inser jag att Gud älskat mig så högt, att Han gett mig särskild vägledning, i form av en profet som hjälp till att stå redo vid Jesu snara återkomst. Nu ber jag Gud, att ge mig kraft till att följa alla de råd Han har skänkt mig.

 


Tolv Prövostenar för en sann Profet eller Profetissa


1.     En verklig profet ljuger icke. Hans eller hennes obetingade förutskickelser är alltid hundraprocentigt riktiga och sanna. Femte Moseboken 18:21‑22: ”Och om du tänker i ditt hjärta: Hur skall vi känna igen det ord som Herren inte har talat? så vet: När profeten talar i Herrens namn och det han säger inte sker och inte går i uppfyllelse, då är detta något som Herren inte har talat. I sin förmätenhet har profeten talat. Du skall inte vara rädd för honom.”



2.     En äkta profet profeterar ej mot erläggande av avgift, pris eller betalning. Andra Konungaboken 5:15‑16: ”Därefter vände han tillbaka till gudsmannen med hela sitt följe och gick in och kom fram till honom och sade: ’Se, nu vet jag att det inte finns någon Gud på hela jorden utom i Israel. Tag nu emot en gåva av din tjänare.’ Men han svarade: ’Så sant Herren lever, han som jag tjänar, jag vill inte ta emot något.’ Fastän han om och om igen bad honom att ta emot, så ville han inte.”



3.     En sann profet ger aldrig sin privata tolkning av sin egen eller någon annan sann profets profetia. Det är alltid Herrens textuttydning och tolkning, grundad på vad Han uppenbarat, som gäller. Andra Petrusbrevet 1:20: ”Framför allt skall ni veta att ingen profetia i Skriften har kommit till genom egen utläggning.”



4.     Förutsatt att yttre omständigheter förblir desamma, profeterar inte en sann profet i sitt eget namn. Det sker alltid i Herrens namn. Andra Petrusbrevet 1:21: ”Ty ingen profetia har burits fram genom någon människas vilja, utan ledda av den helige Ande har människor talat vad de fått från Gud.”



5.     En äkta profet påpekar folkets synder, överträdelser och orättfärdighet gentemot Gud. Jesaja 58:1: ”Ropa med full hals, håll ej tillbaka. Höj upp din röst som en basun och förkunna för mitt folk dess överträdelse, för Jakobs hus dess synder.”



6.     En äkta profet varnar folket för Guds kommande straffdomar. Jesaja 24:19‑21: ”Jorden brister, ja, den brister. Jorden rämnar, ja, den rämnar. Jorden vacklar, ja, den vacklar. Jorden raglar som en drucken. Den svajar fram och tillbaka som en vakthydda i trädets topp. Dess missgärning vilar tung på den. Den skall falla och inte mer resa sig. På den dagen skall Herren straffa höjdens här uppe i höjden och jordens kungar nere på jorden.”





7.    En riktig profet bygger upp församlingen med vägledning och råd i religiösa angelägenheter. Första Korintierbrevet 14:3‑4: ”Men den som profeterar talar till människor och ger dem uppbyggelse, uppmuntran och tröst. Den som talar tungomål uppbygger sig själv, men den som profeterar uppbygger församlingen.”



8.     En sann profet står i orubblig samklang med förutvarande Bibelprofeters ord. Första Korintierbrevet 14:32: ”Och profeternas andar underordnar sig profeterna.”

Jesaja 8:20: ”’Till Guds undervisning, till vittnesbördet!’ Om de inte talar enligt detta ord finns ingen morgonrodnad för dem [och tvärtom för en äkta profet!].” [I den eng. King James Version lyder avslutningen: ”beror det på att de saknar ljus” – vederbörande må tro sig vara vägledda av Gud, men de vandrar i sitt eget, andliga mörker.]



9.    En trovärdig profet erkänner Jesu Kristi människoblivande och gudom. Första Johannesbrevet 4:1‑3: ”Mina älskade, tro inte alla andar utan pröva andarna om de kommer från Gud. Ty många falska profeter har gått ut i världen. Så känner ni igen Guds Ande: varje ande, som bekänner att Jesus är Kristus, som kommit i köttet, han är från Gud, och varje ande som inte bekänner Jesus, han är inte från Gud. Det är Antikrists ande, som ni har hört skulle komma och som redan nu är i världen.”



10.  När en sann profet får sina syner, andas han ej. Danielsboken 10:15, 17: ”Medan han talade så till mig, böjde jag mitt ansikte mot jorden och var stum. Och hur skulle en sådan som jag, min herres tjänare, kunna tala med en sådan som min herre? Jag har inte någon kraft kvar i mig och förmår inte längre att andas.”



11.   En sann profet känns igen på utfallet [resultatet] av sitt arbete. Matteusevangeliet 7:16, 20: ”På deras frukt skall ni känna igen dem. Inte plockar man väl vindruvor från törnbuskar eller fikon från tistlar? … Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.”



12.  En äkta profet handlar i överensstämmelse med Guds i Bibeln uttryckta vilja och godkännande, i synnerhet enligt Tio Guds Bud, även det fjärde. Femte Moseboken 18:18‑19: ”En profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är lik dig, och jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag befaller honom. Och om någon inte lyssnar till mina ord, de ord han talar i mitt namn, skall jag själv utkräva det av honom.”




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.