onsdag 4 juli 2012

Skattgömman, Studium Nr. 2


Skattgömman

Studium Nr. 2: Vår Fader




I vårt första studium utforskade vi betydelsen av, att frukta Gud – av vördnad för Honom som Skapare och respektfylld fruktan för Hans väldiga makt. Under denna lektion kommer vi att finna många skäl, att älska Honom av hela vårt hjärta, sinne och själ; att tjäna och lyda Honom. Genom alla tider har Gud uppenbarat allt viktigare orsaker till att vi skulle helga [hänge] oss åt Honom. Men liksom Egyptens Farao för 3 500 år sedan, frågar många fortfarande: ”Vem är HERREN, eftersom jag skulle lyda hans röst?” Andra Moseboken 5:2 (eng. Bibeln). För att besvara den frågan, tar detta studium upp ämnen såsom Guds egenskaper, och orsaken till förtryck och lidande.

Bibeln visar att vår Fader (Gud) är en varelse som riskerade syndens tragedi, för att ge oss valfrihet. Då vi valde fel, gav Han Sin ende Son för att rädda oss. Skriften redogör för lidandets ursprung. Den pekar på de mest övertygande skälen till att tjäna den ende sanne Guden. Belöningen för den tjänsten är icke endast personlig; den är allmän.



A. Att känna Gud


1. Vilken evig egenskap hos Gud kom Honom att räcka ut handen och dra oss till Sig?

Jeremia 31:3: ”Fjärran ifrån uppenbarade sig HERREN för mig: ’Med evig kärlek har jag älskat dig, därför låter jag min nåd förbliva över dig.”



2. Vilken beskrivning av Sig Själv gav vår Herre, då Moses bad Gud att visa Sig (Andra Moseboken 33:18)?

Andra Moseboken 34:6‑7: ”Och HERREN gick förbi honom där han stod och ropade: ’HERREN! HERREN! – en Gud, barmhärtig och nådig, sen till vrede och stor i nåd och sanning, som bevarar nåd mot tusenden och förlåter överträdelse, synd och skuld, men som inte låter någon bli ostraffad utan låter straffet för fädernas missgärning drabba barnen och barnbarnen, ja, tredje och fjärde släktledet.’”

Anm.: Satan, ängeln som införde synden i världsalltet, har anklagat Gud för att vara  motsägelsefull genom att, å ena sidan, ”förlåta överträdelse”, men att, å den andra, ej låta ”den skyldige” bli  ostraffad. Detta resonemang skakade om de oskyldiga änglarnas tro, tills ”Gud [sände] sin enfödde Son till världen för att vi skulle leva genom honom.” Första Johannesbrevet 4:9.

Försåtligt nog, förklarade inte Satan att de, vars överträdelser förlåtits, hade bekänt och, genom gudomlig makt, övergett sina synder. Ordspråksboken 28:13. De skyldiga fortsatte längs orättfärdighetens bana.



3. Hur stor del av Guds skapelse har drabbats av Satans uppror?

Romarbrevet 8:22: ”Vi vet att hela skapelsen ännu samfällt suckar och våndas.”

Anm.: Åsynen av vår syndfulla värld får hela skapelsen att sucka och våndas. Vår syndabörda, vilken lades på Jesus i Getsemane, plågar Honom fortfarande genom sin tyngd.



4. På vilket sätt har Fadern valt att visa Sig för oss?

Johannesevangeliet 1:14, 18: ”Och Ordet blev kött och bodde bland oss, och vi såg hans härlighet, en härlighet som den Enfödde har av Fadern, och han var full av nåd och sanning. … Ingen har någonsin sett Gud. Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd.”

Johannesevangeliet 14:9‑10: ”Jesus svarade: ’Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern? Tror du inte att jag är i Fadern och att Fadern är i mig? De ord som jag talar till er, talar jag inte av mig själv. Fadern förblir i mig och gärningarna är hans verk.”

Kolosserbrevet 1:15: ”Han är den osynlige Gudens avbild, förstfödd före allt skapat.”



5. Hur reagerade Jesus inför dem, som skadats av synden?

Matteusevangeliet 9:36: ”När han såg folkskarorna, förbarmade han sig över dem, eftersom de var rivna och slagna, som får utan herde.”



6. Vad gjorde Jesus för en spetälsk, vars sjukdom varit en sinnebild på synd?

Markusevangeliet 1:41: ”Jesus förbarmade sig över honom, räckte ut handen och rörde vid honom och sade: ’Jag vill. Bli ren!’”

Anm.: Sjukdom är en av de mest uppenbara förbannelser, som synden medfört. Det är gripande, att se att Jesus ej drog Sig för att vidröra den spetälskes förstörda kropp och återställa hans hälsa. Jesus är precis lika villig att vidröra våra syndanfrätta liv på samma sätt, i det Han helar oss från syndens dödliga sjukdom.



B. Bevekelsegrund och Plikt


7. Vad har Kristus redan gjort för oss döende syndare?

Romarbrevet 5:8: ”Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare.”

Efésierbrevet 5:1‑2: ”Bli Guds efterföljare, ni som är hans älskade barn. Och lev i kärlek, så som Kristus har älskat oss och utlämnat sig själv för oss som offergåva, ett välluktande offer åt Gud.”

8. Vad får oss att tjäna Gud?

Andra Korintierbrevet 5:14: ”Ty Kristi kärlek driver oss, eftersom vi är övertygade om att en har dött i allas ställe, och därför har alla dött.”

Första Johannesbrevet 4:19: ”Vi älskar därför att han först har älskat oss.”

Johannesevangeliet 14:15: ”Om ni älskar mig, håller ni fast vid mina bud.”

Anm.: Den, som fruktar Gud, drivs av kärlek till att bejaka Hans kall till tjänande.



9. Nämn tre av de otaliga fördelar som vi mottar på Jorden, när vi väljer att tjäna Gud.

(1) Ordspråksboken 3:1‑2: ”Min son, glöm inte min undervisning, bevara mina bud i ditt hjärta. Ty långt liv och många levnadsår och frid skall de ge dig.”



(2) Andra Moseboken 15:26: ”Han sade: ’Om du hör HERRENS, din Guds, röst och noga lyssnar till hans bud och håller alla hans stadgar, skall jag inte lägga på dig någon av de sjukdomar som jag lade på egyptierna, ty jag är HERREN, din läkare.”



(3) Psaltaren 16:11: ”Du lär mig livets väg. Inför ditt ansikte mättas jag av glädje, av ljuvlighet på din högra sida för evigt.”



10. Vilken evig fördel kommer av, att godta Jesu vänskap?

Romarbrevet 6:23: ”Ty syndens lön är döden, men Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.”

Titusbrevet 1:2: ”och som ger hopp om evigt liv. Ja, evigt liv har Gud, som inte kan ljuga, utlovat från evighet.”



C. Bakom Kulisserna


11. Vad gjorde Kristus frivilligt, för att rädda människan från synden?

Filipperbrevet 2:8: ”ödmjukade sig och blev lydig ända till döden – döden på korset.”



12. Vad sade Lucifer (Satan), som slående kontrast, i sitt hjärta p.g.a. sin stolthet?

Jesaja 14:13: ”Du sade i ditt hjärta: ’Jag skall stiga upp till himlen, ovanför Guds stjärnor skall jag upprätta min tron. Jag skall sätta mig på mötesberget längst upp i norr.”



13. Vad blev den oundvikliga följden av striden mellan Satans självupphöjelse och Kristi ödmjukhet?

Uppenbarelseboken 12:7‑9: ”En strid uppstod i himlen: Mikael och hans änglar gav sig i strid med draken. Och draken och hans änglar stred, men han var inte stark nog, och det fanns inte längre någon plats för dem i himlen. Och den store draken, den gamle ormen, som kallas Djävul och Satan, han som bedrar hela världen, kastades ner på jorden och hans änglar kastades ner med honom.”

Anm.: Eftersom Satan är en lögnare (Johannesevangeliet 8:44), lyckades han förleda en tredjedel av himmelens änglar till att ansluta sig till hans uppror mot Gud. Uppenbarelseboken 12:3‑4. (Kom ihåg att en stjärna föreställer en ängel i profetiorna. Uppenbarelseboken 1:20.) Ända sedan Satan kastades ut ur himmelen, har han anklagat Gud för orättvisa. Gud har bestämt att vi skulle vittna om Hans rättvisa, genom att visa att Hans bud kan hållas genom den kraft, som Jesus ger.



14. Hur påverkar vårt val att synda, eller inte synda, vilken sida vi kommer att stå på i striden?

Romarbrevet 6:16: ”Vet ni inte att om ni gör er till slavar under någon och lyder honom, då är ni hans slavar och det är honom ni lyder, antingen under synden, vilket leder till död, eller under lydnaden, vilket leder till rättfärdighet?”

Johannesevangeliet 8:34: ”Jesus svarade: ’Amen, amen säger jag er: Var och en som gör synd är syndens slav.”

Matteusevangeliet 6:24: ”Ingen kan tjäna två herrar. Antingen kommer han då att hata den ene och älska den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene och se ner på den andre. Ni kan inte tjäna både Gud och mammon.”

Anm.: Vi kommer ihåg att lydnadsfrågan är väsentlig för betydelsen av, att ”frukta Gud” i Uppenbarelseboken 14:7.



15. Hur betraktar Jesus dem, som tjänar Honom?

Johannesevangeliet 15:15: ”Jag kallar er inte längre tjänare, eftersom tjänaren inte vet vad hans herre gör. Vänner kallar jag er, ty allt vad jag har hört av min Fader har jag låtit er veta.”



16. När upphör syndens och dödens herravälde?

Första Korintierbrevet 15:51‑56: ”Se, jag säger er en hemlighet: Vi skall inte alla insomna, men vi skall alla förvandlas, i ett nu, på ett ögonblick, vid den sista basunens ljud. Ty basunen skall ljuda och de döda skall uppstå odödliga, och vi skall förvandlas. Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet. Men när detta förgängliga har klätts i oförgänglighet och detta dödliga klätts i odödlighet, då skall det ord fullbordas som står skrivet: Döden är uppslukad och segern vunnen. Du död, var är din seger? Du död, var är din udd? [Bibelns egen kursivering.] Dödens udd är synden, och syndens makt kommer av lagen.”

Anm.: Här förklarar Paulus en av händelserna vid Jesu andra kommelse, då Kristi levande tjänare ges oförgängliga kroppar. Det är i det ögonblicket, som Han delar Sin seger med alla de rättfärdiga. Dessa kommer att leva med Honom för alltid. När synden har utplånats, kommer varje varelse i universum att ha erkänt för sig själv, att Gud handlat rätt mot syndarna.

17. Varför skulle vi vidgå [erkänna] våra överträdelser, och vägra att göra det onda?

Första Johannesbrevet 1:9: ”Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.”

Anm.: Tills vi erkänner vår synd, har vi en sak med Gud som måste avgöras under domen. Sedan våra synder förlåtits, möter vi dem inte på nytt i domen.



Sammanfattning


Vi har endast två herrar att välja mellan. Den ene är en slavdrivare; den andre är vår himmelske Fader. Satans enda mål är mänsklighetens eviga utplåning, medan Fadern sände Jesus i världen, för att ombesörja människans frälsning. Gud är kärleken, och lidande orsakar Honom den svåraste smärta. Ändå kommer Han aldrig att tvinga oss till att tjäna Honom. Våra liv kommer slutligen att visa, vilken mästare vi väljer att följa.



För personlig Eftertanke


Tänker jag varje dag ta mig tid till att lära mig mera om min himmelske Fader genom att studera Hans Sons liv?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.