onsdag 4 juli 2012

Skattgömman, Studium Nr. 7


Skattgömman

Studium Nr. 7: Rättfärdiggörelse och Helgelse




Tidigt en morgon hade Jesus kommit till templet för att undervisa. Fariséerna förde fram en skräckslagen kvinna till Honom. De sade att hon överraskats då hon begick äktenskapsbrott. Enligt judisk lag var hon värd att dömas, att stenas till döds. Berättelsen återges i Johannesevangeliet 8:1-11.

Denna kvinnas sorgliga tillstånd åskådliggör alla människors tillstånd, för var och en har syndat. Ändå behöver vi inte förtvivla. Genom Jesu Kristi offer och tjänst kan vi inte bara få syndernas förlåtelse, utan också renade hjärtan. Kristus älskar syndare lika intensivt som Han hatar synden. Det är vår förmånsrätt [privilegium], att ta emot Honom som vår Frälsare och Mästare över våra liv.

”Så lev i honom”. Kolosserbrevet 2:6.

 


A. Vårt Rekommendationsbrev från Gud


1. Vad har Kristus lovat dem, som beslutar sig för att vandra efter Anden (vilket betyder att följa Hans ledning)?

Romarbrevet 8:1: ”Så finns nu ingen fördömelse för dem som är i Kristus Jesus.”



2. Vad är en verkan [effekt, följd] av, att ta emot Kristi fria gåva?

Romarbrevet 5:16: ”Inte heller kom gåvan som följd av en endas synd. Domen kom genom en enda och drog med sig fördömelse. Den fria gåvan däremot kom efter mångas överträdelser och ledde till ett frikännande.”

Sammanhanget i Romarbrevet 5:12-19: ”Därför är det så: Genom en enda människa kom synden in i världen och genom synden döden, och så kom döden över alla människor, eftersom alla hade syndat. Synd fanns i världen redan före lagen, men synd tillräknas inte där ingen lag finns. Ändå härskade döden från Adam till Mose också över dem som inte hade syndat genom en överträdelse sådan som Adams, han som är en förebild till den som skulle komma.

Dock är det inte med nåden som med syndafallet. Ty om de många har dött genom en endas fall, så har ännu mycket mer Guds nåd och gåva överflödat till de många genom en enda människas nåd, Jesu Kristi nåd. Inte heller kom gåvan som följd av en endas synd. Domen kom genom en enda och drog med sig fördömelse. Den fria gåvan däremot kom efter mångas överträdelser och ledde till ett frikännande. Ty om en endas fall gjorde att döden fick herravälde genom denne ende, hur mycket mer skall då inte de som mottar den överflödande nåden och rättfärdighetens gåva regera i liv genom denne ende, Jesus Kristus.

Alltså [här kommer sammanhanget]: liksom en endas fall ledde till fördömelse för alla människor, så har en endas rättfärdighet för alla människor lett till en frikännande dom som leder till liv. Liksom de många stod som syndare på grund av en enda människas olydnad, så skulle också de många stå som rättfärdiga på grund av den endes lydnad.”

Anm.: Rättfärdiggörelse innebär att visa, att någon är rättfärdig, att fria någon från skuld. Kristi rättfärdiggörelse av oss ger oss benådning och förlåtelse för våra synder.



B. Rättfärdiggörelsens Gåva


3. Vad möjliggör rättfärdiggörelsen?

Romarbrevet 5:9: ”När vi nu står som rättfärdiga genom hans blod, hur mycket säkrare skall vi då inte genom honom bli frälsta från vredesdomen [över synd och obotfärdiga syndare].”

Anm.: Vi behöver inte fortsätta att vara fördömda, ty Jesus utgöt Sitt blod för oss och tog på Sig vår fördömelse.



4. Hur blir vi rättfärdiggjorda?

Romarbrevet 5:1: ”Då vi alltså har förklarats rättfärdiga av tro, har vi frid med Gud genom vår Herre Jesus Kristus.”



5. Vem kan bli rättfärdiggjord genom sina egna gärningar?

Galaterbrevet 2:16: ”Men eftersom vi vet att människan inte förklaras rättfärdig genom laggärningar utan genom tro på Jesus Kristus, så har också vi satt vår tro till Kristus Jesus, för att vi skall stå som rättfärdiga genom tro på Kristus och inte genom laggärningar. Ty genom laggärningar blir ingen människa rättfärdig.”

Anm.: Inga som helst egna ansträngningar förmår att ta bort våra överträdelser eller tillförsäkra oss frälsning. Men den tro, som förenar oss med Kristus, gör att vi aktivt tjänar andra. Så snart som en person pånyttfötts, förmedlar han den nyfunna sanningen till andra. Man utför kärleks- och barmhärtighetsgärningar genom Kristi nåd [kraft och visdom] och dessa blir, i sin tur, välsignelser för en själv.



6. Hur mycken synd förmår Jesu blod rena?

Första Johannesbrevet 1:7: ”Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.”

 


C. Vägen till Rättfärdiggörelse


7. Vem kan Gud ej rättfärdiggöra?

Andra Moseboken 23:7: ”Håll dig långt ifrån orätt sak. Du skall inte döda den som är oskyldig och har rätt, ty jag frikänner inte någon som är skyldig.”

Anm.: Medan man fortsätter i sin ondska och vägrar godta Kristi förlåtelse, kan man ej bli rättfärdiggjord av Gud.



8. Vad händer, när syndaren återvänder till Gud?

Jesaja 55:7: ”Den ogudaktige må överge sin väg, den orättfärdige sina tankar och vända om till Herren, så skall han förbarma sig över honom, och till vår Gud, ty han skall ge mycken förlåtelse.”



9. Vilka steg måste tas, för att erhålla Guds förlåtelse?

Apostlagärningarna 8:22: ”Vänd dig därför bort från din ondska och be till Herren. Kanske skall han förlåta dig vad du tänker i ditt hjärta.”

Första Johannesbrevet 1:9: ”Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig, så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.”

Andra Krönikeboken 7:14: ”men mitt folk, som är uppkallat efter mitt namn, ödmjukar sig och ber och söker mitt ansikte och omvänder sig från sina onda vägar, då vill jag höra det från himlen och förlåta deras synd och skaffa läkedom åt deras land.”



10. Vem kan ensam se till, att vi får förlåtelse?

Apostlagärningarna 4:12: ”Hos ingen annan [än Jesus Kristus] finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta.’”

Apostlagärningarna 5:30-31: ”Våra fäders Gud har uppväckt Jesus, som ni hängde upp på trä och dödade. Honom har Gud med sin högra hand upphöjt som hövding och frälsare, för att ge omvändelse och syndernas förlåtelse åt Israel.”

Anm.: De ogudaktiga blir ej rättfärdiggjorda, förrän de, genom Kristi kraft, återvänder till Herren. Jesus skänker fullständig syndaförlåtelse.



11. Vad följer på syndernas förlåtelse?

Apostlagärningarna 26:18: ”för att du skall öppna deras ögon, så att de vänder sig från mörker till ljus, från Satans makt till Gud. Så skall ni genom tron på mig få syndernas förlåtelse och arvslott bland dem som är helgade.”

Anm.: Avgränsning [definition]: ”Helgelse: att reservera som heligt; inviga; att befria från synd.” Webster’s New World Dictionary [uppslagsord: Sanctification].



D. Löftet om Helgelse


12. Vad kan Jesus ge oss genom Sin kropps offer, förutom att rättfärdiggöra oss härigenom?

Hebréerbrevet 10:10: ”Och i kraft av denna vilja är vi helgade genom att Jesu Kristi kropp blev offrad en gång för alla.”

Anm.: Värdet av Jesu offer möjliggör både vår rättfärdiggörelse och helgelse. Kristus korsfäst och uppstånden, är Guds glada nyheter, nåd och löfte.



13. Vad är det osvikliga utfallet [resultatet] av helgelse?

Första Petrusbrevet 1:2: ”Ni är av Gud, Fadern, förutbestämda till att helgas genom Anden, så att ni lyder och blir bestänkta med Jesu Kristi blod. Må nåd och frid i allt rikligare mått komma er till del.”



14. På helgelse följer lydnad av hjärtat, men vad skall åtlydas?

Första Petrusbrevet 1:22: ”Ni har renat era själar genom att lyda sanningen, så att ni älskar varandra uppriktigt som bröder. Älska då varandra uthålligt av rent hjärta.”

Anm.: Guds Ord är sanning. Johannesevangeliet 17:17. Han önskar tvätta oss rena genom lydnad mot Hans Ord.



15. Hur fullständig är Guds helgelse?

Första Tessalonikerbrevet 5:23: ”Må fridens Gud själv helga er helt och fullt, och må er ande, själ och kropp bevaras hela, så att ni är utan fläck vid vår Herre Jesu Kristi ankomst.”

Anm.: Sann helgelse påverkar anden (sinnet), själen [ens inre väsen, personlighet] och kroppen.

 


E. Det sanna Evangeliet


16. Vad kommer att hända med dem, som ej tror på Herren Jesu namn?

Johannesevangeliet 3:18: ”Den som tror på honom blir inte dömd, men den som inte tror är redan dömd, eftersom han inte tror på Guds enfödde Sons namn.”



17. Vad förmår Herrens namn att uträtta för de orättfärdiga?

Första Korintierbrevet 6:9-11: ”Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds rike. Sådana var en del av er. Men ni har tvättats rena, ni har blivit helgade, ni har förklarats rättfärdiga i Herren Jesu Kristi namn och i vår Guds Ande.”

Anm.: Det äkta glädjebudskapet både rättfärdiggör och helgar den ångerfulle syndaren. Inte att undra på att Bibeln manar oss, att: ”Frukta Gud”, för det är den enda vägen till förlåtelse och rening i våra liv.



18. Hur lydde Jesu goda budskap till kvinnan, som ertappats i äktenskapsbrott?

Johannesevangeliet 8:10-11: ”Jesus reste sig upp och sade till henne: ’Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?’ Hon svarade: ’Nej, Herre, ingen.’ Då sade Jesus: ’Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!’”

Anm.: Skälet till att Jesus ej fördömde kvinnan, som överraskats i äktenskapsbrott, var att Han lade domen på Sig Själv. Denna gåva kallas för rättfärdiggörelse. Jesus sade också: ”Gå, och synda inte mer!’” Johannesevangeliet 8:11. Därigenom skänkte Han kvinnan både helgelsens gåva och löfte. [Frälsaren uppmuntrade henne alltså icke till fortsatt synd, sedan Han förlåtit hennes tidigare skulder. Dessutom avgör Gud, vad som är synd och hur vi bör förhålla oss till Hans vilja. I tillägg hetsar Han inte mot någon folkgrupp.]



Sammanfattning

Det verkliga evangeliet omfattar både rättfärdiggörelse och helgelse, och utgör den enda flyktvägen från dom och skuld. Rättfärdiggörelsen blir Din, när Du godtar Frälsarens offer, och Hans rättfärdiggörelse. Genom nåden erkänner och överger vi de synder, som orsakade Jesu korsdöd. Vid helgelsen frigör Jesus oss från all synd och ger oss kraft att åtlyda all Hans dyrbara sanning. Denna upplevelse inträffar under Din dagliga vandring med Jesus Kristus.

Kristus är allting för oss. Han är vår visdom, rättfärdighet, helgelse och förlossning. Första Korintierbrevet 1:30. Herrens fruktan är början till visdom. Psaltaren 111:10. Denna vers betyder att vi fullt ut följer och lyder Hans kärleksfulla råd, genom evangelii kraft och Hans nåd. Herrens fruktan ingår i det eviga glädjebudskap, som har med sig frälsning till alla.



För personlig Eftertanke


I dag beder jag Gud om, att ge mig kraft till att bli fri ifrån både syndens skuld och dess makt. Jag tror att så sker. [Jag väljer att avstå från all synd; jag kan nämligen inte fortsätta med vissa älsklingsöverträdelser av Tio Guds Bud, allt enligt eget gottfinnande. Detta vore hyckleri och skulle undanröja både rättfärdiggörelsen och helgelsen, som ju är grundbultar i frälsningen. Man fräls alltså inte i synd, utan från den! Det står nämligen skrivet: ”Hon skall föda en son, och du skall ge honom namnet Jesus, ty han skall frälsa sitt folk från deras synder.” Matteusevangeliet 1:21. Har Herren väl räddat oss från synden, skall vi självfallet ej fortsätta i den.]




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.