söndag 8 juli 2012

Skattgömman, Studium Nr. 25


Skattgömman

Studium Nr. 25: Jordens Skapare




Innan Gud skapade människan (Första Moseboken 1), gav Han henne ett idealhem, vilket skulle tillfredsställa alla hennes fysiska behov. Sedan danade Gud ”människan till sin avbild” och sade till henne, att hon fick njuta av det överflöd, som Skaparen berett.

Allt detta ändrades, då Adam valde att gå emot sin Skapares befallning. Gud uttalade en förbannelse över Jorden på grund av Adam och Evas synd. Sedan dess har en gradvis försämring varit det mönster vi sett i växt- och djurvärlden.

Snart kommer striden mellan Skaparen och Satan att sluta. Åter igen kommer endast kärlekens Guds underbara verk att synas, när Gud brukar Sin skapande makt, till att nydana denna Jord.



A. Vem skapade Jorden?

1. Hur utfördes skapelseverket?

Psaltaren 33:6‑9: ”Himlen är skapad genom HERRENS ord, alla dess härskaror genom hans muns ande. Han samlar havets vatten som i en hög, han lägger djupen i deras förvaringsrum. Hela jorden må frukta HERREN, alla som bor i världen må frukta inför honom. Ty han sade och det blev till, han befallde och det stod där.”

Jesaja 48:13: ”Min hand har lagt jordens grund, min högra hand har spänt ut himlen. Jag kallade på dem, då stod de där.”




2. Vilken roll spelade Jesus vid skapelsen?

Hebréerbrevet 1:1‑2: ”Sedan Gud i forna tider många gånger och på många sätt hade talat till fäderna genom profeterna, har han nu i den sista tiden talat till oss genom sin Son. Honom har han insatt till att ärva allting, och genom honom har han också skapat världen.”

Kolosserbrevet 1:13, 16: ”Han har frälst oss från mörkrets välde och fört oss in i sin älskade Sons rike. […] Ty i honom skapades allt i himlen och på jorden, det synliga och det osynliga, tronfurstar och herradömen, makter och väldigheter. Allt är skapat genom honom och till honom.”




3. Hur deltog den Helige Ande i skapelsen?

Första Moseboken 1:2: ”Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet. Och Guds Ande svävade över vattnet.”

Psaltaren 104:30: ”Du sänder din Ande, då skapas de och du förnyar jordens ansikte.”



4. Vilken form hade Jorden ursprungligen efter sin tillblivelse?

Första Moseboken 1:2: ”Jorden var öde och tom, och mörker var över djupet.”

Anm.: Jorden ägde ingen skönjbar form, förrän Gud skiljt natt från dag och genom Sin danarkraft gjort jordytan beboelig för människan.



5. Vem tillhör Jorden?

Psaltaren 24:1: ”Jorden och allt som uppfyller den tillhör HERREN, världen och de som bor i den.”

Jesaja 45:18: ”Ty så säger HERREN, han som har skapat himlen, han som ensam är Gud, som har format jorden och gjort den. Han som har berett den har inte skapat den till att vara öde utan format den till att bebos: Jag är HERREN, och det finns ingen annan.”



B. Skapelseordningen


6. Vad gjorde Gud under den första skapelsedagen?

Första Moseboken 1:3‑5: ”Gud sade: ’Varde ljus!’ Och det blev ljus. Gud såg att ljuset var gott, och han skilde ljuset från mörkret. Gud kallade ljuset dag, och mörkret kallade han natt. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den första dagen.”

Anm.: Första Moseboken 1:5 berättar, att det blev kväll och det blev morgon – den första dagen. Alltså symboliserar inte skapelsedagarna långa tidsåldrar, utan är bokstavliga dygn.



7. Vad skapade Gud den andra dagen?

Första Moseboken 1:6‑8: ”Gud sade: ’Varde mitt i vattnet ett valv som skiljer vatten från vatten!’ Gud gjorde valvet och skilde vattnet under valvet från vattnet ovan valvet. Och det skedde så. Gud kallade valvet himmel. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den andra dagen.”



Den tredje dagen? Första Moseboken 1:9‑13: ”Gud sade: ’Vattnet under himlen skall samlas till en enda plats så att det torra blir synligt.’ Och det skedde så. Gud kallade det torra land, och vattensamlingen kallade han hav. Och Gud såg att det var gott. Gud sade: ’Jorden skall frambringa grönska och fröbärande örter. Fruktträd, som efter sina slag bär frukt med frö i sig, skall växa upp på jorden.’ Och det skedde så. Jorden frambringade grönska, fröbärande örter efter sina slag och träd som efter sina slag bär frukt med frö i sig. Och Gud såg att det var gott. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den tredje dagen.”



Den fjärde dagen? Första Moseboken 1:14‑19: ”Gud sade: ’Varde på himlavalvet ljus som skiljer dagen från natten!’ De skall vara tecken som utmärker särskilda tider, dagar och år, och de skall vara ljus på himlavalvet som lyser över jorden.’ Och det skedde så. Gud gjorde de två stora ljusen, det större att härska över dagen och det mindre att härska över natten, likaså stjärnorna. Han satte dem på himlavalvet till att lysa över jorden, till att härska över dagen och natten och till att skilja ljuset från mörkret. Och Gud såg att det var gott. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den fjärde dagen.”



Den femte dagen? Första Moseboken 1:20‑23: ”Gud sade: ’Vattnet skall vimla av levande varelser, och fåglar skall flyga över jorden under himlavalvet.’ Och Gud skapade de stora havsdjuren och alla levande varelser som rör sig i vattnet och som vattnet vimlar av, alla efter deras slag, likaså alla bevingade fåglar efter deras slag. Och Gud såg att det var gott. Gud välsignade dem och sade: ’Var fruktsamma och föröka er och uppfyll vattnet i haven. Också fåglarna skall föröka sig på jorden.’ [Alltså kom hönan före ägget! Det fordras ju en honfågel för en kyckling och Skaparen danade vuxna, könsmogna, fåglar och vattenvarelser, som kunde åtlyda befallningen om fruktsamhet.] Och det blev afton och det blev morgon. Det var den femte dagen.”



Den sjätte dagen? Första Moseboken 1:24‑31: ”Gud sade: ’Jorden skall frambringa levande varelser efter deras slag, boskapsdjur, kräldjur och jordens vilda djur efter deras slag.’ Och det skedde så. Gud gjorde jordens vilda djur efter deras slag, boskapsdjuren efter deras slag och alla kräldjur på marken på marken efter deras slag. Och Gud såg att det var gott.

Gud sade: ’Låt oss göra människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden och över alla kräldjur som rör sig på jorden.’ Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem. Gud välsignade dem och sade till dem: ’Var fruktsamma och föröka er och uppfyll jorden! Lägg den under er och råd över fiskarna i havet, över fåglarna under himlen och över alla djur som rör sig på jorden!’ Och Gud sade: ’Se, jag ger er alla fröbärande örter på hela jorden och alla träd med frukt som har frö. Detta skall ni ha till föda. Men åt alla djur på jorden, åt alla fåglar under himlen och åt allt som krälar på jorden, åt allt som har liv ger jag alla gröna örter till föda.’ Och det skedde så. Gud såg på allt som han hade gjort, och se, det var mycket gott. Och det blev afton och det blev morgon. Det var den sjätte dagen.” [Lägg märke till uttrycket ”det var den andra dagen”, o.s.v. Aftonens och morgonens tid och händelser utgjorde den dagen. Man kunde säga: ”Detta var den andra dagen”, o.s.v. Uttrycket framhäver existensen av vår dygnsindelning redan under skapelseveckan.]



8. Vad gjorde Gud under den sjunde skapelsedagen, vilket var annorlunda?

Första Moseboken 2:2‑3: ”På sjunde dagen hade Gud fullbordat sitt skapelseverk. Han vilade på sjunde dagen från hela det verk som han hade gjort. Gud välsignade den sjunde dagen och helgade den, ty på den dagen vilade han från allt sitt verk som han hade skapat och gjort.”

Anm.: Gud hade fullbordat alla Sina skapelsehandlingar på sex dygn. Han välsignade och helgade den sjunde dagen. Sålunda är Sabbaten en gåva till hela mänskligheten, som ett minnesmärke, varje vecka, över Hans skapelse.



C. Evolutionen


Utvecklingsläran är den huvudsakliga alternativa förklaringsformen till Skriftens skapelseberättelse. Evolutionsteorin gör gällande, att det under utvecklingens gång ej kan förekomma några kvalitativa, utan bara kvantitativa, förändringar. Enligt professor F.W. Headley, måste medvetande vara märkbart under varje skede av utvecklingen. Medvetande kan ej plötsligt dyka upp mitt i utvecklingsförloppet, för det skulle utgöra en kvalitativ förändring. Professor Headley klargjorde frågeställningen: ”Antingen förekommer det medvetande även i de lägsta livsformer, annars uppkom det högre upp i utvecklingen. Den senare principen går stick i stäv med själva utvecklingstanken. Därför tvingas vi tro att t.o.m. mikroorganismer, både i djur‑ och växtriket, äger någon form av medvetande, hur än ringa den må vara” (Problems in Evolution, s. 210). Ett sådant antagande är förnuftsvidrigt.

Samtida vetenskaplig forskning fortfar att ställa viktigare obesvarade frågor och ger få lösningar som stöd för evolutionsbluffen. Några oemotsägliga fakta är dessa:



a. Om denna Jord vore flera milliarder år gammal (som de flesta evolutionister hävdar), skulle mängden rymddamm, som hunnit samlas på Jorden (eller Månen), vara avsevärt mycket större, än vad som hittats.



b. Överflödet på mikrometeoriter (dammpartiklar i rymden) rimmar illa med utvecklingslärans data beträffande Jorden och det övriga världsalltet. Om Jorden och universum vore så gamla som evolutionister tror, skulle inga mikrometeoriter finnas kvar.



c. Kometer förstörs, eller bryts sönder, när de passerar Solen, och de byggs icke upp igen. Om utvecklingslärans data beträffande Jorden och vårt solsystem vore riktiga, skulle det inte finnas några kometer i solsystemet.



d. Jordaxelns rotationshastighet fortsätter att gradvis minska. Beräknad på nuvarande hastighet, skulle Jorden, om den började snurra för årmilliarder sedan, med den hastigheten ha snurrat så fort i begynnelsen, att den varit platt.



e. Sedimentlagren på havsbottnarna är som mest bara några hundra meter tjocka. Om haven vore så gamla som evolutionister låter förstå, skulle deras bottnar ha ett sedimentlager som vore omkring 165 km tjockt och kontinenterna skulle ha varit utnötta för länge sedan.



D. Guds Hågkomstgåva till Mänskligheten


I de tio budorden, som Moses erhöll på Sinai Berg, talar Gud om Sabbaten (Andra Moseboken 20:8‑11).



9. Hur lyder Guds första anmärkning angående det fjärde budet?

Andra Moseboken 20:8: ”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den.”



10. Varför bad Gud oss att ”Tänk[a] på [”Kom[ma] ihåg”, i den eng. Bibeln] sabbatsdagen så att du [vi] helgar den”?

Andra Moseboken 20:11: ”Ty på sex dagar gjorde HERREN himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade han. Därför har HERREN välsignat sabbatsdagen och helgat den.”



11. För vem gjordes Sabbaten?

Markusevangeliet 2:27: ”Och Jesus sade till dem: ’Sabbaten blev gjord för människan och inte människan för sabbaten.”

Anm.: Gud gjorde Sabbaten till människans fördel och välsignelse; därför är Han Sabbatens Herre [Markusevangeliet 2:28]. Sabbaten tillhör Gud, därför att Han gjorde den (Första Moseboken 2:3; Andra Moseboken 20:10).



12. Vad vill Gud att vi skall göra, så att vi får uppleva Sabbatsfirandets glädje?

Jesaja 58:13‑14: ”Om du hindrar din på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust och förhärligar den till HERRENS ära, om du förhärligar den genom att inte gå egna vägar och inte göra vad du har lust till eller tala tomma ord, då skall du fröjda dig i HERREN, och jag skall föra dig fram över landets höjder och låta dig njuta av din fader Jakobs arvedel. Så har HERRENS mun talat.”



Sammanfattning


Vetenskapsmän har i åratal arbetat med, att samla fakta om livet på denna Jord. Denna faktasamling hålls för närvarande samman med hjälp av en väv av teorier, som leder till felaktiga slutsatser, och så byggs det ytterligare teorier på dessa. Särskilt utvecklingsläran kräver omvärdering.

Men med de regler, som vetenskapen ställt upp, kan vetenskapen inte ens undersöka tanken på en oändlig Gud, eller Hans skapelse. Olyckligtvis tar många vetenskapsmän detta sakförhållande till intäkt för, att Gud ej kan finnas till och att Han icke kan ha danat universum. Denna slutledning är i sig själv felaktig.

Den enda sanna kunskapskällan om vårt ursprung är Gud, som gjort oss. Och Han har endast gett oss en lockande skiss av Sitt verk genom de underverk vi studerar vetenskapligt. Han kräver inte av oss, att vi skall förstå Hans tillvägagångssätt vid skapelsen, men Han gav oss Sabbaten för att varje vecka påminna oss om Sin kraft och omsorg om oss alla.



För personlig Eftertanke


Jag säger ja till Gud, genom att erkänna Honom som min Skapare och försöka utröna ändå bättre, hur jag skall förverkliga Hans vilja i mitt liv. Jag inser, att utvecklingsläran inte är från Gud.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.