De Tio
Budorden, Del 17: Du skall inte hysa Begär
Av Mike
Baugher
I
Romarbrevet 7:12 säger aposteln Paulus: ”Alltså är lagen helig och budordet
heligt, rätt och gott.” Detta uttalande är en slutsats som han drar om värdet
av de Tio Budorden – heliga, rättfärdiga och goda. Paulus kunde fullt väl ha
gått i svaromål mot samma anklagelse vilken riktas mot dem som älskar Guds lag
i dag.
Paulus
säger: ”Tro inte för ett ögonblick att det är något fel på Guds lag!” Det finns
ett antal människor i dag som utmanar Guds lag; de säger att den har tagits
bort. Och dessa kan faktiskt, som de på Paulus’ tid, visst verka övertygande i
sitt resonemang. Men Paulus säger: ”Tänk inte ens tanken! Lagen är bra; den
tjänar ett syfte. Den är rättfärdig, den är helig och den är bra.”
Psalmisten
bekräftade detta när han skrev: ”HERRENS lag är fullkomlig, den ger själen nytt liv. HERRENS vittnesbörd är sant, det gör enkla människor visa.”
Psaltaren 19:8 [ordet lag ur King James Version; kan bytas ut mot
undervisning, vilket gjorts i Svenska Folk-Bibeln 98. Övers.
anm.].
Medan vi har
gått igenom den här serien om de Tio Budorden, har vi sett att det verkliga
syftet med lagen är att påpeka synd på ett sätt som leder oss till Frälsaren.
Det är inte syftet med buden att frälsa oss. Buden är till för att peka på
synden så att vi kan hänvisas till Frälsaren, finna nåd, hitta barmhärtighet,
och slutligen bli frälsta, eftersom vi har sökt Honom.
Guds lag är
perfekt och evig. Den innehåller djup som vi inte förstår när vi ytligt läser
lagen. Om man bara läser de Tio Budordens lag, och man tror sin plikt och sitt
ansvar vara att bara hålla lagens bokstav och inte andan i lagen, har man
missat poängen. Lagen går mycket, mycket djupare än så. Den är väldigt
omfattande, den är omätlig, och den upptar varje dygd inom området för
människors plikt. Dessutom förbjuder den strängeligen och direkt varje synd
inom räckhåll för mänskligt handlande. Den inbegriper alla människors
skyldighet.
Kretsloppet
fullbordat
De Tio
Budorden fullbordar ett kretslopp. I grund och botten börjar inte lagen bara
med det första budet och slutar med det tionde budordet, för när vi slutar med
det tionde, är vi tillbaka vid det första igen. När vi fullgjort ett helt varv,
är vi tillbaka vid början. Det är som med Bibeln. Bibeln är inte bara Första
Moseboken till Uppenbarelseboken. När vi avslutar Uppenbarelseboken, kan vi
hänvisas tillbaka till Första Moseboken igen. Bibeln och buden är en cirkel och
en helhet.
Bibeln
börjar med skapelsen av människan i den perfekta miljön i Edens Lustgård, och
när Johannes avslutar Uppenbarelseboken, ser vi att historien om frälsning har
fullföljts till den grad att vi hittar människan åter i hennes fullkomliga,
återställda tillstånd i Edens Lustgård. Så Bibeln är cirkulär, liksom Guds lag.
De Tio
Budorden, vilka börjar med det första budet angående dyrkan av den sanne Guden,
återser vi igen i Efésierbrevet 5:5: ”Ni skall veta att ingen otuktig eller
oren eller girig – en sådan är en avgudadyrkare – skall ärva Kristi och Guds
rike.” Aposteln Paulus sätter girigheten inom ramen för hela lagen, och denna
ram betonar alla aspekter hos lagen – allting som är orent preciseras.
Det tionde
I Femte
Moseboken 5, där vi har studerat de Tio Budorden, läser vi: ”Inte heller skall
du ha begär till din nästas hustru, ej heller skall du ha begär till din nästas
hus, hans fält eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna
eller något som tillhör din nästa.” Vers 21 [King James Version].
Som jag
nämnde tidigare, förekommer det vissa förändringar i buden mellan dem som först
dyker upp i Andra Moseboken 20 och dem som framträder i Femte Moseboken 5. Såg
Du vad skillnaden är i detta bud mer än de första orden – ”Inte heller”? Moses
lägger till ett ord här, han säger: ”Det är inte meningen att Du skall ha begär
till Din nästas fält.” Alltså ser vi att det uppträder en skillnad i
formuleringen av de Tio Buden, inklusive det tionde.
Snikenheten
definierad
På tal om
begär, säger Webster [i sin amerikanska ordbok] att det ”markeras av en
överdriven önskan om rikedom eller ägodelar eller någon annans egendom.”
Merriam-Webster, http://www.merriam-webster.com (22. Augusti, 2006). Med andra
ord kan vi hysa en överdriven längtan efter ägodelar, men inte nödvändigtvis
det, som tillhör en annan.
Vi kan se
längtansfullt på bilarna utanför en bilhandel, utan att inse att vår önskan är
rena lystenheten, eftersom bilarna inte tillhör en specifik individ. Eller vi
kan titta ut över landskapet och betrakta vackra hus där och säga: ”Jag önskar
att jag hade det huset.” Detta uttrycker överdriven önskan. Men Webster säger
att det är överdriven önskan om rikedom eller ägodelar eller någon annans
egendom. Även om det verkar finnas ett förbud rörande precis det som hör till
våra grannar tillhör, i verkligheten, något som inte är vårt någon annan, och
vår suktan eller längtan efter att få det utgör girighet.
Några av
synonymerna eller liktydingarna till girig är sniken, fiken (inte nyfiken, utan
som förleden i ”fikande efter”), lysten och närig. Webster fortsätter med att
säga att: ”Girig understryker bristen på återhållsamhet och ofta avsaknaden av
urskiljning i lusten efter något. Fiken innebär både iver att äga och förmåga
att vinna och behålla. Lysten leder tankarna till själviskhet och står ofta för
ett orättvist eller hänsynslöst sätt. Närig innebär tvångsmässigt habegär
[förvärvande], särskilt beträffande pengar och utgör ett starkt tecken på
snålhet.” Samma.
Det är
intressant att notera, när vi går igenom dessa definitioner, att de synonymer
som Webster ger för själva ordet girig, avslöjar att detta förmodligen är en av
de yttringar i livet som vi nästan hyllar! Nära nog varje reklamkampanj som
lanseras i dag bygger sin torgföring på begreppet girighet. Annonsörerna brukar
försöka att smaksätta sina budskap med alla typer av önskvärda objekt i ett
försök att öka begäret efter det objekt som de vill sälja. De försöker att fånga
oss med en tvådelad strategi, inte bara vad gäller syftet med reklamen, utan
vad beträffar själva objektet, så detta bud trotsas oerhört mycket i dag.
Girighet är
Orättfärdighet
När vi går
igenom Bibeln finner vi att en ansenlig mängd av Skriften handlar om synden
girighet. Paulus skrev igen om detta i Första Korintierbrevet 6:9-10, som i
princip säger samma sak som Efésierbrevet 5:5, men det är litet mer tydligt:
”Vet ni inte att inga orättfärdiga skall få ärva Guds rike? Bedra inte er
själva! Varken otuktiga eller avgudadyrkare, varken äktenskapsbrytare eller de
som utövar homosexualitet eller de som låter sig utnyttjas för sådant, varken
tjuvar eller giriga, varken drinkare, förtalare eller utsugare skall ärva Guds
rike.”
Observera
att när Paulus säger ”orättfärdiga” följer sedan en lista som definierar de
saker som är orättfärdiga. En sak som vi måste vara uppmärksamma på i denna
lista med synder är att girigheten grupperas med dem som anses vara de grövsta
synderna. Mitt i alla dessa synder som vi finner så osmakliga är girighet. Det
är en synd som, när den lämnas otämjd av den person som kan kontrollera den,
växer tills den helt tar personen i besittning och fördärvar hans eller hennes
karaktär.
Oupptäckt
Detta är en
synd som inte uppdagas förutom av personerna själva. Jag tror att detta
förmodligen är anledningen till att denna synd är listad under det sista budet.
Det finns en inbyggd ordningsföljd mellan buden. Denna börjar med ”Du skall
inga andra gudar ha.” Om vi kan tillämpa det budet på våra liv, då kan vi
flytta ned till nästa, där det heter: ”Gör inga beläten” och ned till nästa som
lyder: ”Missbruka inte Herrens namn” och sedan ”Tänk på sabbatsdagen” samt
genom förhållandet mellan människa och människa. När vi kan fokusera på alla
dessa, när vi får alla dessa på plats i vårt tänkande, kan vi med psalmisten
säga: ”Guds lag är utan brist och vederkvicker själen.”
En
omvändelseprocess inträffar som kan ta tag i en eländig person och vända honom
eller henne runt om. Jag tror inte att någon av oss faktiskt kan förstå det,
med undantag av vad vi ser härvidlag i våra egna liv, men processen förekommer
där.
När vi nu
alltså har tagit oss igenom Guds lag, befinner vi oss vid det tionde budordet
som tillkännager: Om Du kan bedömas efter alla dessa andra från Ditt yttre
uppträdande, måste Du döma Dig själv när Du kommer till det tionde. Du måste ta
itu med det personligen.
En
Hjärteangelägenhet
Ellen White
skrev: ”Satan genomför sina planer väl. När Guds tjänare förordnar möten, är
Satan med sina änglar på plats för att hindra arbetet. Han sår ständigt tankar
i Guds folks medvetande.” Early Writings, sidan 267.
Av detta
citat kan vi se hur girighet vinner fotfäste i våra sinnen. Om vi har gått
igenom budens följdordning och har omvänts till Gud, men vi inte riktigt än har
kommit till det tionde budordet, kommer Djävulen att ligga oss så hack i häl
att vi inte skulle tro det! Måhända han inte sår tankar på girighet i våra
sinnen, men Ellen White säger att han och hans änglar bearbetar Guds folk och att
han sår tankar i deras sinnen.
Girigheten
är den enda synd som berör hjärtat så till vida att den inte riktigt kan ses
från utsidan. Om Djävulen kan så dylika tankar i våra hjärtan, i våra sinnen,
måste vi väldigt noga bevaka våra hjärtan så att han inte kan plantera dessa
tankar där.
Ellen White
skrev vidare: ”Han leder en del på ett sätt och en del på ett annat, och han
drar alltid nytta av onda egenskaper hos bröder och systrar, genom att egga och
väcka deras naturliga svagheter.” Samma. Vad är ”naturliga svagheter”? Jo,
”deras naturliga svagheter” är de brister hos köttet som antingen ärvts eller
framodlats. Djävulen vet vad dessa nedärvda och uppammade tendenser kan vara
för var och en av oss, så han föder tankar på girighet i våra sinnen. Som en varning
till oss, satte Gud i stället in ett budord för att hantera alla sidor hos
denna frestelse, och förtydliga Sitt Ord avsevärt på denna punkt.
”Om de är
fallna för själviskhet och girighet, tar Satan plats vid deras sida, och med
all sin makt försöker han att få dem att tillfredsställa sina naturliga
svagheter.” Samma. Nog är detta alarmerande!
Slaget
böljar fram och åter
Vi befinner
oss i vad som kallas för den stora striden. Det rasar en kamp om våra själar,
och Djävulen kommer att göra allt han kan för att förgöra oss, inte bara från
Jordens yta, utan också ödelägga våra utsikter till evigt liv. Kom ihåg att vi
tidigare läst att de orättfärdiga inte kommer att få evigt liv, och listan över
synder som är förknippade med orättfärdighet.
Ellen White
skrev också: ”Begär, egoism, kärlek till pengar och kärlek till världen
förekommer överallt ibland Sabbatshållarna. . . . De som har denna girighet i
sina hjärtan är inte medvetna om den. Den har omärkligt fått dem i sitt grepp.”
Spiritual Gifts, Band 4b, sidan 26. Denna synd syns inte på utsidan hos
dem som lider av den. Vi kan inte se in i andras sinnen.
I Vägledning
för Församlingen, Band 1, sidan 44 [Testimonies, Band 1, sidan 141],
läser vi: ”Världsligt sinne, själviskhet och begärelse har undanträngt Guds
folks andliga liv.”
Kamouflerade
Begär
Tillåt mig
att ställa frågan: Tror Du att girigheten är ett bekymmer ibland
sjundedags-adventister? Det gör jag. Några av de exempel som vi kan se på grund
av girighet, identifierar vi inte uttryckligen som girighet, men det ena ger
det andra. Som ett exempel säger vi att en man och en kvinna får ett personligt
förhållande med varandra. Det finns ett litet ordstäv som säger att en man
jagar en kvinna tills hon fångar honom. Det fungerar åt båda hållen, men jakten
sker, och stundom, när fångsten sker och de två börjar att bygga ett
förhållande, börjar den ene eller den andre att behandla den andre parten
väldigt småaktigt och högst illa samt att dra nytta av vederbörande. Ja, det
kan gå så långt som till misshandel. Det finns kvinnojourer som skyddar
enskilda mot sådana saker, men vi har förmodligen alla observerat ett sådant
förhållande någon gång.
Detta är ett
skruvat exempel på girighet, eftersom en person kan åtrå någon, och väl
erövringen är i hamn, visar sig drivkraften för att uppvakta den personen ha
varit en begärets giriga motivation, inte kärlek. Det är verkligen ett
vällustigt slags motivation. När vi studerar Bibeln finner vi att ordet lust
och ordet begärelse är utbytbara. I Strong’s Concordance (James Strong, New
Strong’s Concordance of the Bible, Thomas Nelson Inc., Nashville,
Tennessee, 1985) hittas samma grekiska ord, epithumia, vilket kan
översättas på det ena eller andra sättet som lust eller begärelse.
I ett
förhållande som jag beskrev ovan, blir mannen eller kvinnan, i stället för att
bygga relationen på kärlek, uppskattning och kamratskap, hagalen och girig när
utmaningen är över. Inställningen ”Du är min, Du gör som jag säger”, visas. I
och med denna giriga inställning behandlas den andre personen som en
tillhörighet eller en ägodel som motparten har sökt efter och nu äger. Det är
därför som många av dessa förhållanden urartar. Det är så girigheten eller
habegäret fungerar.
Självisk
Orientering
En sniken
eller begärande persons hela inriktning verkar vara riktad på honom själv. Vi
kan ofta höra en sådan person klaga: ”Men jag då?” Jag kommer aldrig att glömma
en upplevelse som jag hade för flera år sedan. Jag kallades till ett hem för
att be för och smörja en dam som var allvarligt sjuk. Damens mor och make var i
hemmet när jag kom. Mannen och jag gick in i hustruns sjukrum, och jag pratade
med dem för att avgöra deras förhållande till Herren innan jag gav smörjelsen.
Väl smörjelsen och bönen var över öppnade vi dörren till sovrummet och gick in
i vardagsrummet där mamman väntade på att komma in i sovrummet och tänkte att
smörjelsen ännu inte hade ägt rum. Hon blev upprörd när hon fick veta att
tjänsten hade slutförts. ”Jag då?”, sade hon uppfordrande. ”Jag då? Jag är
mamma. Hur blir det med mig?”
Hur blir det
med mig? är i grunden en närig persons bevekelsegrund – jag då? Vad får jag ut
av detta? Varför kan jag inte ha det som andra har? De har ett hus längs med
sjön, varför kan jag inte få ett hus vid sjön? De har en ny bil, varför kan jag
inte få en ny bil? Han har en vacker fru, varför kan jag inte finna en vacker
fru? – Allt handlar om ”mig”.
Det
intressanta är att detta bud täcker alla dessa områden och säger: Du måste
rannsaka Dig själv och se vad Din egen drivkraft är, så att Din inställning är
den rätta på alla dessa områden.
Tillämpning
i Dag
Utifrån
Femte Moseboken 5:21 tittar vi på de saker som är meningsfulla för oss i dag.
Detta var inte något som Moses skrev för 3 500 år sedan och saknar tillämpning
på oss i dag. Det har visst tillämpning på oss i dag.
”Inte heller
skall du ha begär till din nästas hustru”. Vi skulle kunna spara så mycken
smärta i samhället i dag om det följdes! Så det är väldigt tillämpbart i dag.
”Ej heller skall du ha begär till din nästas hus.” Vi skulle säkert kunna göra
en tillämpning av detta också.
Vad betyder
det, att man inte skall ha begär till ”hans fält”? Detta hänvisar faktiskt till
frågan om att säkra sitt dagliga bröd. I vår tid kan vi säga: ”Du skall inte ha
begär till hans anställning.” Det är där politiska manövrer, klättrande på
karriärstegen och alla dessa saker spelar in, så att vi kan komma i läge för
att få rätt jobb. I Bibeln hänvisas det till en man som hade ett område från
vilket han fick sin näring för att föda inte bara sig själv, utan sin familj
också. Kommandot är: ”Kasta inte lystna blickar på mannens område.”
”. . . eller
hans slav”. Det är inte ovanligt för ett företag att försöka att locka en
uppskattad anställd från en konkurrent eller annat företag. Slaven eller tjänaren
ses som något som är värdefullt för girighets skull. Är detta tillämpbart i
dag? Alla gånger att det är tillämpbart i dag! ”. . . eller hans slavinna”
faller under samma kategori.
”. . . hans
oxe” är en del av maskineriet som är nödvändigt för att människan skall kunna
förtjäna sitt uppehälle. En oxe var en ”traktor” i Moses dagar. På den tiden
kunde en person önska att få mannens oxe – hans ”traktor” eller ”gårdsverktyg”
– så att han kunde utföra sitt jobb bättre och mer effektivt.
”. . . hans
åsna”. Det är en intressant detalj att Israel alltid hade åsnan som sitt
transportmedel. Folket red inte på hästar. När vi läser Bibeln, finner vi
faktiskt att man starkt ogillade att israeliterna hade hästar, trots kung
Salomo. Anledningen till detta var att hästar betraktades som krigsredskap. Gud
ville att Hans folk skulle bruka jorden; Han ville inte att de skulle vara
giriga. Han ville inte att de skulle skjuta över målet, så de var inte
hästmänniskor, utan åsnemänniskor. Det var transportmedlet för israeliterna.
Vad är vårt transportmedel i dag? Vi har inte åsnor som vi rider på i dag, men
vi har bilar och alla möjliga andra fordon. Dessa kan vara nödvändiga, men Gud
säger att vi inte skall ha begär efter det som tillhör någon annan.
Och sedan
kommer det som kan kallas för ett allomfattande uttalande: ”Ha inte begär efter
något som tillhör din nästa.”
När vi
stannar upp och funderar på det praktiska i en befallning som denna, ser vi att
den i själva verket ger en hög grad av harmoni och frid i sinnet. De människor
som alltid är ute efter något som inte tillhör dem är i allmänhet synnerligen
missnöjda individer. Lycklig är den som är nöjd med sin lott.
Paralleller
Det finns
många paralleller som girighet ger upphov till, och som konsekvens, är
girigheten utsädet som kan ge upphov till brott mot alla andra av de Tio
Budorden. Betänk, till exempel, följande.
Första budet: Lystna blickar frestar oss till
brott mot det första budet, som förbjuder tillbedjan av andra gudar än Jehova.
Polyteism är dyrkan av många gudar, eller åtminstone av två eller flera. Mammon
är en av de mest populära gudarna som har varit en tyst medtävlare om
tillbedjan. Jesus sade att dyrkan av mammon och Jehova är oförenlig. Han sade:
”Du kan inte ha båda. Du måste välja det ena eller det andra.” (Se Matteusevangeliet 6:24; Lukasevangeliet 16:13.)
Många har, i
stillhet, försökt, att hysa begär efter mammon och ändå dyrka Gud på samma
gång. I slutändan måste de fatta ett beslut någon gång. Jesus sade att: ”Ingen
tjänare kan tjäna två herrar, ty antingen kommer han att hata den ene och älska
den andre, eller kommer han att hålla sig till den ene, och förakta den andre.”
Matteusevangeliet 6:24 [King James Version]. Som så ofta är fallet,
vinner mammon. Materiell rikedom och ägodelar kräver uppmärksamheten från Guds
folk på ett sätt som de inte borde få göra.
Job gav
några kloka råd när han, i Job 31:24-25, 28, sade: ”Satte jag mitt hopp till
guldet, kallade jag det rena guldet min förtröstan? Gladdes jag över att min
rikedom blev stor och att min hand förvärvade så mycket?. . . Också det hade
varit en straffbar missgärning, ty jag hade förnekat Gud i höjden.” Han medgav
att ett val skall träffas mellan mammon och Gud, och han valde Gud.
Andra budet: Hur är det med det andra budordet?
Vi behöver inte gå till hedningarna i missionsländer för att finna dyrkare av
bilder. Det finns gott om idoldyrkare av guld och silver, aktier och
obligationer, fastigheter och företag. Denna dyrkan pågår hela tiden, utan att
någonsin riktigt identifieras som den synd den är, eftersom den är en synd i
hjärtat. Det är något som kan döljas, och ingen annan kan veta att det sker.
Tredje budet: Lystna blickar får oss att bryta
mot det tredje budordet, som handlar om ogudaktigt ljugande. Ett exempel på
detta finns i Gamla Testamentet, liksom i Nya Testamentet.
Du minns
kanske att Gehasi var Elisas tjänare. Under den tidigare delen av sitt liv
tycks han ha varit en hängiven man, men när Naaman hade blivit frisk kunde
Gehasi inte stå ut med det faktum att Elisa inte tog någon emot någon belöning
för detta. Elisa var en Guds man, han var en man som stod upp för Guds namn,
han missbrukade inte Guds namn. Gehasi, som också föregav sig att vara en
anhängare av Jehova, bestämde sig för att söka att få en viss belöning, så han
förnekade Guds namn för girighets skull. Domen drabbade honom raskt på grund av
hans girighetssynd. (Se Andra Konungaboken 5:20-27.)
Ananias och
Safira försökte själviskt att behålla en del av det löfte de hade gjort inför
Gud. Som en följd därav förlorade de allt som det jordiska livet kunde innebära
för dem, även det eviga livet. (Se Apostlagärningarna 5:1-10.) Även deras synd
är ett exempel på vad som hända med en som har en sniken natur.
Fjärde budet: Orsakar girigheten brott mot det
fjärde budet? Brytandet av Sabbaten inträffar alltid genom en motivering byggd
på girighet. Ett av de främsta brotten mot det fjärde budet är
sysselsättningen. Människor väljer att arbeta på Sabbaten av hänsyn till sin
anställning.
Vi kan
frestas att leka eller idrotta under Sabbatens timmar av hänsyn till vår egen
personliga njutning. Vi kan frestas att köpa eller sälja för vår egen
bekvämlighets skull. Brott mot Sabbaten handlar i grund och botten om
girighetssynden, som börjar i hjärtat.
Femte budet: Det femte budordet kan trampas i
smutsen genom girighet, vilket frestar den unge till att glömma föräldrarnas
råd som begränsar längtan och önskemål. En girig anda kan också avhålla barn
från att hedra sina föräldrar och se till deras behov när de blir äldre.
Sjätte budet: Det sjätte budet om mord har
brutits för att tillfredsställa ett sniket sinnes begär. Det var Judas’ kärlek
till pengar som lockade honom att överlämna sin Herre i händerna på mördare.
Följande tillkännagav Ellen White om Judas: ”Hur kärleksfullt behandlade inte
Frälsaren den som en gång skulle förråda honom. I sin undervisning berörde
Jesus principerna för välgörenhet som träffade själva girighetens kärna. Han
framställde för Judas snikenhetens avskyvärda natur. . . .
I stället
för att vandra i ljuset valde Judas att behålla sina fel. Onda begär, bitter
hämndlystnad, mörka och vresiga tankar fick allt större utrymme i hans sinne.
Till slut hade Satan fått honom helt under sitt inflytande.” Vändpunkten,
sidan 289.
Sjunde budet: Att lockas till otrohet kommer sig
av ett direkt brott mot det tionde budordet som lyder: ”Du skall inte ha begär
till din nästas hustru.” Ett bibliskt exempel på detta finns i berättelsen om
David och Batseba. (Se Andra Samuelsboken 11:3-17.) Hur långt detta brott kan
leda en person avslöjas där. Vilken skam girighetssynden drog över Israels
nation.
Åttonde
budet: Begär
frestar oss till brott mot det åttonde budordet som lyder: ”Du skall inte
stjäla.” Detta var, som bekant, vad som ledde till Akans fall. (Se Josua
7:18-26.) ”Den förskräckliga synd, som föranledde
Akans undergång, hade girigheten till rot – en av de vanligaste av alla synder
och ansedd som en av de minsta. Medan andra synder blir upptäckta och
bestraffade, händer det sällan, att brott mot det tionde budet ens blir tadlat
eller kritiserat. I Akans historia finner vi bevis på gruvligheten hos denna
synd och dess förskräckliga följder.” Patriarchs
and Prophets, sidan 496. Akan sålde sin själ för ”en dyrbar mantel från Sinear
och tvåhundra siklar silver och en guldplatta som vägde femtio siklar”. Josua
7:21. Vilket billigt pris för förverkandet av evigt liv!
Nionde budet: Det nionde budet, mot falskt
vittnesbörd, har också sin grund i girighet. Hur ofta har vi hört folk ljuga om
någon eller något för att förbättra sin egen ställning? Som diskuterats
tidigare motiveras girigheten av den egoistiska inställningen till ”mig.”
Hur viktigt
är det inte för oss att följa Jesu råd: ”’Se till att ni aktar er för allt
slags girighet, ty en människas liv består inte i att hon har överflöd på
ägodelar.’” Lukasevangeliet 12:15.
Alla buden
behandlar frågan om girighet rotad i hjärtat. Om denna synd inte hanteras av
oss och Gud, kan vi inte undvika att öppet kränka de Tio Budorden, och ytterst
kan vi förlora allting till sist.
Betydelsen
av de tio
Vi måste
inse hur värdefulla de Tio Budorden är för oss, som ett folk. Det står ju
skrivet i Predikaren 12:13: ”Detta är slutsatsen, när allt blivit hört: Frukta
Gud och håll hans bud, det hör alla människor till.”
Gud menar
vad Han säger. De Tio Budorden uppenbaras i alla berättelser och all
dokumentation i Skriften. Allt utmynnar i Andra Moseboken 20 och Femte
Moseboken 5. Där beskrivs alla människors plikt.
Källa: LandMarks,
November, 2006, sidorna 28-32, 25.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.