De Tio Budorden, Del 10: Nytestamentligt Iakttagande av
Vilodagen
Av Mike Baugher
Nya
Testamentets teologi om Sabbaten talar inte om Guds vila, utan den handlar om
Hans Sabbatsarbete. Det kan överraska oss som sjundedags-adventister.
De flesta
kristna som läser Nya Testamentets teologi om Sabbaten säger till sig själva:
”Guds föreställning om Sabbatsvila utelämnas helt i Nya Testamentet, och därför
är Sabbatsvilan oviktig för nytestamentliga troende. Vi kan gå ut och arbeta
och göra som vi vill på Sabbaten.” Är detta korrekt?
När vi blir
kallade att stå inför lagstiftande församlingar, i domstolar, eller vid
kungliga hov, som vittne för konungarnas Konung, kommer frågeställarna att ha
stor skicklighet och sakkunskap i att utforma frågor för att förvirra oss. De
kan ställa en fråga som: Kan Du visa mig i Nya Testamentet att Gud vilar? Vad
ska vi säga?
I denna
studie kommer vi att se att Sabbaten vilar på en fast grund, eftersom Guds
auktoritet inte bara befäster den i Gamla Testamentet, utan Herren Jesu Kristi
auktoritet fastställer den också i Nya Testamentet.
Jesus och
Sabbaten hör ihop. Av Nehemja 9 vet vi att det egentligen var Herren Jesus
Kristus som kom ned på berget Sinai och utfärdade de Tio Budorden. Så Jesus och
budorden går som hand och i handske. De passar ihop.
Lärdomar från Jesus
Johannesevangeliet
5 avslöjar vad Jesus har att lära oss i förhållande till Nya Testamentets
Sabbatsteologi. Han undervisar på ett högst klart och tydligt sätt.
”Vid
Fårporten i Jerusalem finns en damm som på hebreiska heter Betesda. Den har fem
pelargångar, och i dem låg många sjuka, blinda, halta och lama, som väntade på
att vattnet skulle komma i rörelse. För en ängel gick vid vissa tillfällen ned
i dammen, och rörde om i vattnet. Den som då efter det att vattnet kommit i
rörelse först steg ned i det gjordes frisk från vilken som helst sjukdom han
hade. Där fanns en man som hade varit sjuk i trettioåtta år.” Vers 2-5 [vers 4
ur King James Version]. Han hade varit sjuk under lång, lång tid.
Jag har
predikat i över 30 år. Tiden har gått blixtsnabbt, men när jag eftertänksamt
blickar tillbaka på alla dessa år har det faktiskt varit en lång tid! Jag kan
inte föreställa mig hur det skulle ha varit att ha legat hjälplös, måst bli omhändertagen av någon
annan under dessa 30 plus 8 år. Men det var den mannens lott.
”Då Jesus
såg honom ligga där och visste att han hade varit sjuk så länge, sade han till
honom: ’Vill du bli frisk?’” Vers 6.
Med stor
tro och förtröstan på Jesus vädjade den hjälplöse mannen till Honom om att bli
botad. Är det vad som står? Nej! Det var inte så alls. Det finns en anledning
till varför vi finner detta helandemirakel ske utan ett omnämnande av trons
utövning. Det finns en anledning för allt i Skriften, och genom den här
berättelsen ville Jesus lära något om giltigheten av den sjunde dagens Sabbat.
Vad skulle
Din reaktion ha varit om Du hade legat i ett sådant skick som den här mannen
hade gjort i 38 år? Om Dina stämband alls kunde ha rört sig, skulle Du helt
säkert ha sagt: ”Det må Du tro! Ja, verkligen!”
”Den sjuke
man svarade honom: ’Herre, jag har ingen som leder mig ner i dammen när vattnet
kommer i rörelse, och när jag själv försöker ta mig dit, hinner någon annan
före mig.’” Vers 7.
Mannen kom
aldrig ned i dammen i tid. Nu frågar jag Dig: På vad förlitade sig den här
mannen – på Den som pratade med honom eller på dammen med vatten? Han
förtröstade och trodde på dammen med vatten. Han tänkte att om han bara kunde
ta sig ned i detta vatten, skulle han bli botad. Jesus verkade inte ens blinka
eller tveka inför hans svar. Han befallde helt enkelt: ”’Stig upp, ta din bädd
och gå!” Vers 8.
”Genast
blev mannen frisk och tog sin bädd och gick. Men det var sabbat den dagen”.
Vers 9. Ah, här har vi det! Det här är vad Jesus vill lära oss om Sabbaten!
Handlingen blir
vämjelig
Du har säkert
hört talesättet: ”Handlingen tätnar”. Tja, i detta fall blir handlingen så att
säga vämjelig. Lägg märke till reaktionen på den här mannens helande.
Vad tror Du
skulle bli reaktionen om någon komme in i Din kyrka som Du visste hade lidit av
en fysisk sjukdom i flera år och berättade historien om hur han eller hon
blivit helad? Folk skulle hoppa upp och ned av fröjd, det skulle vara leenden
på allas ansikten. Du skulle glädjas med personen. Inte så på den tiden. Inte
under dessa villkor. Det fanns spioner överallt.
”Judarna
sade till mannen som hade blivit botad: ’Det är sabbat. Du får inte bära din
bädd.’ Han svarade dem: ’Den som gjorde mig frisk sade till mig: Ta din bädd
och gå!’ Då frågade de: ’Vem var det som sade åt dig att du skulle ta din bädd
och gå?’” Verserna 10-12. Åh, så de ville veta vem denne man var. Vad hette
Han? Var Han registrerad vid och godkänd av den lokala synagogan?
När jag var
i Filippinerna, fick ledarna för Sjundedags-adventistsamfundet reda på att mitt
ressällskap och jag var där. De sänder ett dagligt radioprogram, och när de
fick veta att vi höll möten, meddelade de på sina radioprogram att vi var
religiösa skojare. De varnade folk för att vi inte var registrerade och
godkända hos Generalkonferensen. Alltså var vi falska apostlar, och folket
skulle inte få delta vid våra möten. Jag blev så glad att de gjorde detta
uttalande! Vet Du vad som hände med närvaron vid våra möten? Folket kom! De
ville veta varför vi var där.
Fariséerna
ville veta vem denne man var och även huruvida Han hade tillstånd att säga till
mannen att bryta Sabbaten genom att ta upp sin bädd. I vers 13 heter det: ”Men
han som hade blivit botad visste inte vem det var. Jesus hade nämligen dragit
sig undan, eftersom det var mycket folk på platsen.”
”Senare
träffade Jesus honom på tempelplatsen och sade till honom: ’Se, du har blivit
frisk. Synda inte mer, så att inte något värre drabbar dig.’ Mannen gick då
till judarna och sade att det var Jesus som hade gjort honom frisk. Därför
började judarna att förfölja Jesus, och försökte att döda honom, eftersom han
gjorde sådant på en sabbat.” Verserna 14-16 [vers 16 delvis ur King James
Version].
Några av
dessa fariséer och andra upptäckte att den här mannen promenerade med sin bädd
på Sabbaten. De blev upprörda över att något sådant skulle hända på
Sabbatsdagen! De blev glada över att höra att Jesus hade befallt honom att göra
detta, för nu hade de en ursäkt att döda Honom. De hade bevakat Honom under
längre tid, men de hade inte varit säkra på att det varit Han som hade utfört
mirakel. Nu hade de fått det bekräftat. De hade hört vad som hade hänt, och nu
hade de beläggen de behövde för att stoppa Honom och tysta Honom för gott. De
ville döda Honom.
Så de
uppsökte Jesus med uttrycket ”vi fångade Dig den här gången” i sina ansikten
och anklagelser på läpparna. ”Men han sade till dem: ’Min Fader verkar ännu i
denna stund. Så verkar även jag.’” Vers 17.
Man skulle
tro att det skulle vara tillräckligt för att stoppa dem på ett eller annat
sätt, men intressant nog försökte de inte bara att döda Honom nu, de blev ”ännu
ivrigare att döda honom, eftersom han inte bara upphävde sabbaten utan också
sade att Gud var hans Fader och gjorde sig själv lik Gud.” Vers 18.
Vårt Exempel
Det är
intressant att notera att Jesus i Sin verksamhet först stötte på bekymmer för
att Hans Sabbatsundervisning och exempel härvidlag skulle vara felaktigt.
Judarna försökte förfölja Jesus eftersom de menade att Han inte ordentligt
respekterade Sabbaten. Vi behöver veta om och förstå omständigheterna kring och
tillämpningen av dessa sanningar, eftersom vi kommer att möta dem igen vid
tidens slut. Vi måste ha en förståelse av Nya Testamentets teologi rörande
Sabbatens helighållande eftersom det vid tidens slut förevändningen för
förföljelse mot Guds folk kommer att vara deras Sabbatshållande. Om vi följer
Jesus och iakttar Sabbaten, kommer Djävulen och hans anhängare att sätta efter
oss precis som judarna fordomdags kom sättande efter Jesus. De kommer att
försöka att döda oss. Om vi stukar deras planer på en punkt, kommer de att än
ivrigare söka att dräpa.
När Han
konfronterades med judarnas anklagelser ”Varför arbetar Du? Varför lär Du
människor att arbeta på Sabbaten?”, kunde Jesus ha sagt: ”Det var egentligen
inget arbete. Vad Jag gjorde var lagligt. När allt kommer omkring måste den här
mannen få hem sin bädd, och hur hade Ni väntat Er att han skulle ha klarat av
det? Hans handlingar var ursäktliga, under omständigheterna.”
Men Jesus
svarade dem inte på det sättet. Han sade bara: ”’Min Fader verkar ännu i denna
stund. Så verkar även jag.’” Vers 17. Han ville inte komma med några ursäkter.
Många
kristna har använt denna vers i ett försök att rättfärdiga sina handlingar, för
att ursäkta sitt arbete på Sabbaten. Innebär detta att Sabbatsarbete är
godtagbart? Nej, det gör det inte, eftersom poängen är en annan i detta
avsnitt. Om vi försöker att ta något ur dess sammanhang för att få det att säga
vad vi vill att det skall säga, är vi ute på tunn is. Sammanhanget här är
befästandet av Nya Testamentets undervisning om Sabbatens iakttagande. Den
verksamhet som bedrivs av Fadern och Sonen på Sabbaten är inte skäl för oss att
arbeta på Sabbaten.
Vers 18
fortsätter den här berättelsen med: ”Då blev judarna ännu ivrigare att döda
honom, eftersom han inte bara upphävde sabbaten [enligt deras förmenande] utan
också sade att Gud var hans Fader och gjorde sig själv lik Gud.” Jesus visste
vad Han sade, och judarna visste vad Han sade. Det fick dem att hata Honom än
mer. Du ser, vi kan aldrig någonsin använda detta sakskäl, att Fadern verkar;
Sonen verkar; därför skall jag också arbeta. Om vi använder detta argument är
det liktydigt med att säga att vi är lika med Gud. Jesus förstod det. Judarna
förstod det. Det skulle helt enkelt inte vara sant för Dig eller mig, men för
Jesus var det sant, och judarna hatade Honom för det. De kunde inte acceptera
en Messias som var gudomlig. De önskade inte den typen av Messias.
Jesu Sabbatsarbete
Om Jesus
arbetade på Sabbaten, vilken typ av arbete uträttade Han? Vad lär Hans
gärningar oss om Sabbaten som vi inte kan lära oss av Gamla Testamentet?
Evangelierna ger oss några exempel på Jesu Sabbatsarbete.
Först
tittar vi på en händelse i Matteusevangeliet 12: ”Vid den tiden gick Jesus
genom ett sädesfält på sabbaten. Hans lärjungar var hungriga och började rycka
av ax och äta. När fariseerna såg det, sade de till honom: ’Se, dina lärjungar
gör det som inte är tillåtet på sabbaten.’” Verserna 1-2. Ordet säd gäller
för vete, råg, havre och korn. Detta förklarar den omständigheten att de
gnuggade dem i händerna för att skilja agnarna från vetet. (Lukasevangeliet
6:1).
Här finner
vi samma fråga åter igen. I Johannesevangeliet 5 handlade det om helandet av en
man som hade befunnit sig i detta tillstånd i 38 år. Det var inte lagligt för
honom att ta upp sin bädd och bära hem den på Sabbaten, enligt judarna. Här går
lärjungarna igenom ett åkerfält, plockar korn att äta, och judarna säger att
detta inte är lagligt för dem att göra heller. Varför kom judarna med denna anklagelse?
Är det fel att äta på Sabbaten? Nej, det rör sig inte om det.
Lärjungarna
bröt mot två lagar, enligt fariséerna – de skördade och tröskade på Sabbaten.
Skörden utgjordes av plockandet av kornen, och tröskningen av gnuggandet av
kornen mellan händerna och bortblåsandet av agnarna, så att kärnorna kunde
ätas. Judarna ansåg att en dubbel synd hade begåtts. Nu hade de lärjungarna
precis där de ville ha dem!
De kom till
Jesus med denna anklagelse, och Han sade till dem: ”’Har ni inte läst vad David
gjorde, när han och hans följeslagare var hungriga: hur han gick in i Guds hus
och åt skådebröden, som varken han eller de som var med honom fick äta, utan
endast prästerna? Eller har ni inte läst i lagen att prästerna i templet på
sabbaten bryter mot sabbaten och ändå är utan skuld?” Verserna 3-5. Uttrycket bryter
mot betyder ”gör vardagligt”. Såsom det används i vers 5, innebär vanhelga
eller bryta emot att behandla Sabbaten som vilken arbetsdag som helst;
det är vad prästerna gjorde; men de befanns likväl vara utan skuld.
Jesus
sätter i fokus den springande punkten i hela denna fråga i vers 6: ”Jag säger
er: Här ser ni det som är större än templet.”
Jesus
använder Sitt Sabbatsarbete för att fastställa Sin myndighet. Vi kan inte
använda Sabbaten för att bevisa vår myndighet. Sabbaten bevisar vår
underkastelse, och vi skall förhålla oss till Sabbaten på detta sätt. Sabbaten
fastställer Guds auktoritet. Den visar att vi är skapade varelser och att Han
är Skaparen. Sabbaten, när den blir riktigt förstådd, bevisar och upphöjer
alltid Jesu myndighet, som Han aldrig lyckades grundmura hos Sitt folk på Gamla
Testamentets tid.
Erkänd Auktoritet
I Gamla
Testamentet ville Jesus grundfästa Sin myndighet över Sitt folk, och Sabbaten
var märket på eller auktoritetstecknet för erkänd myndighet. Detta skedde bara
genom ett fåtal små väckelser som ägde rum.
När vi
läser detta avsnitt i Matteusevangeliet 12, framstår en sak med all önskvärd
tydlighet: Jesus säger att Han är större än templet. Judarna älskade templet. De
dyrkade templet. De tillbad templet. Templet var platsen där de Tio Budorden
förvarades, och mitt i allt detta låg Sabbatsbudet. Men Jesus säger att här är
någon som är större än templet.
Om
religiösa tjänsteförrättningar kan utföras i templet utan att någon måste
skuldbeläggas för arbete som utförs på Sabbaten, Vem kan då tjänas på Sabbaten
utan att någon måste skuldbeläggas? Jesus lär ut att Han kan tjänas på Sabbaten
utan att någon måste skuldbeläggas. Hans arbete måste fortsätta, och Hans
arbete kan göras på Sabbaten utan att någon måste skuldbeläggas. Så lyder Hans
undervisning genom denna berättelse.
Vers 7
fortsätter: ”Om ni hade förstått vad detta betyder: Jag vill se
barmhärtighet och inte offer, så skulle ni inte ha dömt de oskyldiga.” Med
andra ord: ”Mina lärjungar är oskyldiga till de anklagelser som Ni kommer med.
De är inte skyldiga. Ni förstår inte vad Skriften försöker att lära Er, eljest
skulle Ni inte komma med dessa anklagelser i detta fall.”
Och sedan,
i vers 8, säger Jesus: ”Ty Människosonen är sabbatens herre.” Vad Han
egentligen säger är: ”Jag har myndighet.”
Användning av
Sabbaten
En annat
avsnitt som liknar detta är Markusevangeliet 2:27-28: ”’Sabbaten blev gjord för
människan och inte människan för sabbaten. Så är Människosonen Herre också över
sabbaten.’”
Kan vi
använda Sabbaten, enligt dessa verser? Om så är fallet, i vilket syfte? Vi kan
använda Sabbaten för att lyfta upp Herren Jesu Kristi myndighet. Det är hur
Jesus använde den i hela Nya Testamentet.
Det fanns
spioner som tittade på då lärjungarna gick genom sädesfältet, redo att anklaga
dem. Jesus gav Sina lärjungar tillstånd att plocka och äta säden, och Han
försvarade dem helt i vad de gjorde mot spionernas anklagelser. Vilken typ av
Sabbatsarbete utför Jesus här?
Vad
åstadkommer man genom att äta? Man åstadkommer flera saker. Om vi betraktar det
ur ett fysiskt perspektiv, ser vi att ätande ger näring och fortsatt liv åt
kroppen. Detta blir mer intrycksfullt när vi inser att Jesus undervisade i
liknelser. ”Saliga är de som hungrar och törstar efter rättfärdighet, de skall
bli mättade.” Matteusevangeliet 5:6. [Sabbaten ger således andlig
näring. Övers. anm.]
Så två
användningsområden för Sabbaten är upprättandet av Jesu myndighet och närandet
av Kristi kropp [andlig spis eller mat åt församlingen]. Jesus undervisar om
Sitt arbete på Sabbaten.
Bibeln
säger, i Kolosserbrevet 1:17, att allt består eller upprätthålls i Jesus. Det
är Hans myndighet eller rätt att upprätthålla, och Jesu Sabbatsarbete lyfter
upp Hans myndighet att upprätthålla hela Sin skapelse. Nya Testamentets
Sabbatsteologi pekar alltså på Jesus som upprätthållaren av allt som finns i
denna värld.
Från 50 % till 100 %
Omedelbart
efter rapporten om lärjungarnas skörd av säd på Sabbaten följer ett annat
exempel på Jesu verk på Sabbaten. I nästa berättelse hittar vi Jesus i kyrkan.
Han har gått igenom sädesfältet och är nu i synagogan. I Matteusevangeliet
12:9-10 står det: ”Sedan begav han [Jesus] sig därifrån och gick in i deras
synagoga. Där fanns en man som hade en förtvinad hand. De frågade Jesus: ’Är
det tillåtet att bota på sabbaten?’ De ville nämligen ha något att anklaga
honom för.” I Markusevangeliet 3:1-2 återges samma redogörelse, och detta
avsnitt berättar entydigt att detta sker på Sabbatsdagen.
Vad skulle
Du förvänta Dig att Jesus skulle göra när Han ställdes inför fallet med mannen
med en förtvinad hand – strunta i honom? Eller skulle Du förvänta Dig att Jesus
skulle göra något för att hjälpa den här mannen? Det fanns folk i synagogan som
visste tillräckligt mycket om Jesus för att veta att Han skulle göra något åt
det. De var tillräckligt väl bekanta med Hans karaktär för att vara säkra på
att Han skulle stoppa den här mannens lidande. Naturligtvis hoppades de att Han
skulle göra något, eftersom de då kunde anklaga Honom än en gång för att bryta
Sabbaten. Dessa människor väntade på att anklaga Jesus för att göra något som
var bra, så att de kunde göra något dåligt mot Honom, eller åtminstone förmå
myndigheterna till att göra något dåligt mot Honom. Enligt de traditioner som
judarna hade utvecklat och hopat runt Sabbatsdagen var det fel att utöva
botandets konst på Sabbatsdagen.
”Han
svarade dem: ’Vem av er skulle inte gripa tag i sitt får och dra upp det om det
faller i en grop, och det också på sabbaten? Hur mycket mer är inte en människa
värd än ett får! Alltså är det tillåtet att göra gott på sabbaten.’ Sedan sade
han till mannen: ’Räck ut din hand.’ Han räckte ut det den, och den var nu lika
frisk som den andra.” Matteusevangeliet 12:11-13.
Föreställ
Dig att mannen mötte Jesus, efter att ha hört historierna om Honom. Han kanske
tänkte ”Om jag sträcker ut min hand, kommer Jesus att töja på Sig och röra vid
den, och då blir den bra.” Men han behövde inte vänta på att Jesus rörde hans
hand. Han sträckte ut handen, och medan den töjdes ut, blev den allt rakare,
eftersom den samtidigt blev läkt. Han utagerade sin tro. Den hand som hade
vissnat eller förtvinat blev lika stark och frisk som den andra handen som inte
hade skrumpnat ihop.
Jesus gav
fysisk helhet och hälsa till den här mannen. Han tog den här mannen som endast
gick för halv kapacitet, och gjorde honom hel. Han gjorde honom fullständig.
Vilket
underbart arbete det var som Jesus gjorde här!
Jesu arbete
på Sabbaten är en underbar sak. Sabbaten är en underbar tid att uppleva vad Gud
har i beredskap åt oss. Jesus älskar att ta halvt fungerande människor, på
Sabbaten, och göra dem hela. Känner Du att Du bara är en halv person? Är det en
del av Dig som är trevlig och en annan del som inte är så trevlig? Denna
berättelse säger oss att Jesus använder Sabbatsdagen för att uppnå helheten.
Det utmärker Honom som Skaparen, eftersom Sabbaten är ett minnesmärke över
skapelsen, och den utmärker Honom som ett minnesmärke över nyskapelsen.
Fortsättning
följer. . .
Källa: LandMarks,
April, 2006, sidorna 33-37.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.