De Tio
Budorden, Del 8: Sabbaten är en Fröjd [Avsnitt A]
Av Mike Baugher
I Del 7 i
denna serie gick vi igenom några av begreppen om den sjunde dagens Sabbat. I
denna artikel kommer vi att överväga några av de saker som Gud har bett oss att
göra och inte göra under iakttagande av den sjunde dagens Sabbat.
I Jesaja
58:13-14 läser vi: ”Om du hindrar din fot på sabbaten att göra vad du har lust
till på min heliga dag, om du kallar sabbaten din lust och förhärligar den till
HERRENS ära, om du förhärligar den genom
att inte gå egna vägar och inte göra vad du har lust till eller talar tomma
ord, då skall du glädja dig i HERREN, och
jag skall föra dig fram över landets höjder och låta dig njuta av din fader
Jakobs arvedel. Så har HERRENS mun talat.”
Vem är det
som säger oss detta? Är det Jesaja? Nej, det står skrivet: ”Så har HERRENS mun talat”. Detta är alltså uppenbarligen
mer än bara ett profetiskt yttrande. Det kommer till oss direkt från Herrens
egen mun.
Inget Tvång
Detta
avsnitt av Skriften säger oss flera saker som vi måste noga överväga.
1. I sitt
mest omfattande sammanhang säger Jesaja 58, som helhet, oss att det är
nödvändigt att ha en rätt inställning och respekt för Sabbaten som ett villkor
för att få Herrens välsignelser.
2. Korrekt
sabbatshållande kan inte framtvingas. Jag har hört människor säga att de skulle
ogilla en Söndagslag, men skulle kunna tänka sig en Sabbatslag! Skulle Du
förespråka en Sabbatslag? Nej, nej! Vi kan inte tvinga andra att hålla
Sabbaten. Det är inte Guds plan, det är inte Guds vilja. Han säger: ”Kom ihåg”,
Han säger: ”Den som vill”, men Han tvingar oss aldrig till att observera Hans
vilodag. Texten säger att Sabbatens efterlevnad skall vara frivillig.
När den här
texten säger: ”Om du hindrar din fot”, betyder det att om Du går, kanske på en
trottoar, och ser ett mynt på den, skulle Du inte vilja trampa på myntet,
eftersom Du då inte skulle kunna nå ned och plocka upp det. Alltså hindrar Du
Din fot från att trampa på det. Detta är vad Herren talar om här, det faktum
att man inte trampar på Sabbatsdagen. Om Du hindrar Din fot från att kliva på
Sabbaten och från att trampa ned den smutsen, väntar en välsignelse på Dig.
Beslutet om
hur vi skall behandla Sabbaten ligger hos var och en av oss. Inte trampa den
under fötterna, men heller inte tvinga någon att hålla Sabbaten. Det måste vara
frivilligt.
Egen Väg
3. Guds
folk har gjort vad de själva har haft lust till, gått sina egna vägar, odlat
sina egna intressen, talat tomma ord på Guds heliga dag. De har berövat Gud på
det som egentligen och verkligen är Hans. De har använt den som om den vore
deras egen.
Jesajas bok
skrevs på Gamla Testamentets tid. Man skulle tro att folket som levde under
Israels hushållning, skulle ha vetat bättre, eftersom hela ekonomin var
uppbyggd kring de Tio Budorden och helgedomens offersystem. Man skulle tro att
folk skulle ha insett detta, men så var inte fallet.
Oberoende
av sin kultur, är människor inte annorlunda när det kommer till kritan.
Karaktärsdrag har inte förändrats på 6 000 år. Alla har varit syndiga. Alla har
varit otillräckliga. ”Ingen rättfärdig finns, inte en enda”. Romarbrevet
3:10. ”Alla våra rättfärdiga gärningar är som en smutsig klädsel.” Jesaja 64:6.
Det är därför Gud har gett oss dessa principer – så att omvandlingen av våra
liv kan äga rum, och Guds vilja kan ske i och genom oss. Sabbaten är en stor
del av hela programmeringssystemet, om man så säger, den är i princip det
andliga DNA som håller oss samman.
En helig Dag
4. Den enda
typ av Sabbatshållare som Gud kan godkänna och välsigna är den som betraktar
vilodagen som ett nöje, eftersom den skall förhärligas ”till HERRENS ära” och därför är värd att ära.
5. Eftersom
den är ”Herrens heliga dag” och eftersom Gud bad människan att hålla den på ett
särskilt sätt, visar det sätt på vilket man helighåller Sabbat förhållandet
mellan en själv och Gud. Detta är en princip som Jesus beskrev när Han sade:
”Alltså skall ni känna igen dem på deras frukt.” Matteusevangeliet 7:20. Sättet
vi helighåller vilodagen står i direkt förhållande till hur vi förhåller oss
till Gud.
Guds-centrerade
6. Den
uttryckliga befallningen att inte gå våra egna vägar, göra vad vi har lust
till, eller tala tomma ord innebär, mot bakgrund av denna uppenbarelse, att
Sabbaten skall förhärligas ”till HERRENS
ära”, och att vi skall hålla den på Guds sätt. Vi skall finna nöje i att göra
Guds vilja, och vi skall finna nöje i att tala Guds ord. Vidare sägs det att om
vi gör detta, kommer sådant Sabbatshållande att göra vilodagen till en fröjd.
Den kommer att bli ett nöje.
En sådan
grad av koncentration på Guds – vilken utesluter alla världsliga sysslor på
Sabbaten – är möjlig och trevlig bara för dem vars liv på veckans övriga sex
dagar är Guds-centrerat – helt inriktade på Gud mitt uppe i den Guds-frånvända
värld vi lever i.
Vi kommer
att upptäcka att, även om vi befinner oss i en sekulariserad värld, kan allt
kretsa runt gudfruktiga ting, och då kommer Sabbaten verkligen att vara ett
nöje för oss. Om vi i stället koncentrerar oss på det materiella i en
Guds-frånvänd värld och gör det med ett världsligt sinne, kommer inte Sabbaten
att vara en glädje för oss, eftersom vi inte ser fram emot den heliga tiden,
som vi borde.
Frälsare och Herre
7. I dessa
verser vädjar Gud till Sitt bekännande folk om att upprätta ett djupt,
kärleksfullt, personligt förhållande med Honom – en gemenskap där vi gärna
svarar på och gläder oss åt Hans herravälde.
Vi finner
ofta att det är lättare att acceptera Jesus som Frälsare än det är att
acceptera Honom som Herre. När vi reflekterar över vår framtid, evigt liv,
inser vi att vi behöver en Frälsare. Vi vet att vi gärna accepterar en Frälsare.
På frågan om de vill komma till himmelen, säger de flesta människor ja. De vill
komma till himmelen. Men när man frågar om de är villiga att anpassa sina liv
efter Guds krav, drar sig många av dem undan. De är inte alltför säkra på att
de vill ändra sin livsstil och bringa den i samklang och överensstämmelse med
Gud, så att de når ända fram till himmelen.
Kristus
skall inte bara vara Frälsaren, utan Han skall vara Herren. Sålunda finner vi i
dessa verser att Gud ingående ber Sitt bekännande folk om att slå upprätta en
djup, personlig relation med Honom, en gemenskap som gör att vi gärna reagerar
på och gläder oss åt Hans herravälde.
Om Sabbaten
inte är den glädje som Gud har för avsikt att den skall vara för oss, då måste
något ses över. Sabbaten behöver inte ses över vad gäller Gud. Utanför detta
sammanhang, blir för oss de ord som vi läser i Jesaja om Sabbaten som en glädje
bara förvirrande gissningar.
Med andra
ord, den vars liv inte kretsar kring Gud kan aldrig förstå dessa verser. Men om
livet är centrerat i Gud, då gör dessa verser stor nytta.
Skapande/förlösande
Hur är
Sabbaten tänkt att fungera för vår räkning? Ellen White ger oss en smula insikt
om detta: ”För alla dem som tar emot sabbaten som ett tecken på Kristi skapande
och återlösande makt, blir den en lust.” Vändpunkten,
sidan 289.
I Del 7 i
denna serie studerades Sabbaten i Andra Moseboken 20 och i Femte Moseboken 5.
Den ena visar Sabbaten som ett minnesmärke över skapelsen och den andra visar
den som ett minnesmärke över frälsningen. Detta är vad hon säger i det här
citatet.
Och sedan,
i Evangelism, sidan 233, skrev hon: ”I stället för att Guds folk skiljer
sig mindre och mindre definitivt från dem som inte håller den sjunde dagens
Sabbat, skall de göra iakttagandet av Sabbaten så framträdande att världen inte
kan undgå att erkänna dem som sjundedags-adventister.” Detta är ett ganska
djupsinnigt uttalande! Sabbaten skall vara ett sådant kännemärke för oss som
sjundedags-adventister att världen kan känna igen det!
Vad
upplever vi i dag? Vi finner att samfundet vill skymma sina färger mer och mer
och de blir mindre urskiljbara. Till exempel avlägsnar församlingarna det
faktum att de är sjundedags-adventister från skyltarna vid sina kyrkor och
byter namn till ”Samhällsgemenskapen” eller ”Det Nya Livets Gemenskap” eller
något annat – allt, tycks det, för att komma bort från ”Sjundedags- adventist.”
Många av samfundets skolor och högskolor överger namnet. I dag kallas de till
exempel för Southern Adventist University eller Walla Walla College eller något
liknande namn. ”Sjundedags-” eller ”Sjundedags-adventisterna” bör finnas med i
namnet, eftersom det står som en tillrättavisning för världen, för det avfall
som den har deltagit i.
Var inte påträngande
Vi behöver
inte vara påträngande angående hur vi helighåller Sabbaten. Vissa människor kan
vara påträngande angående vad de tror, och jag har träffat flera
sjundedags-adventister som är påträngande angående det faktum att de är
sjundedags-adventister. Vi behöver inte vara det, men vi behöver inte smyga med
det heller. Vad vi behöver göra är att vara finkänsliga; vi måste vara
hjälpsamma på alla sätt vi kan.
En av de
saker som uppmuntrade mig att bli sjundedags-adventist var en granne som
vittnade till mig. Han hade en filosofi som, på den tiden, fungerade
förträffligt, även om jag inte vet om jag skulle godkänna den nu. Jag hade inte
en traktor, så han sade: ”Jag använder inte min traktor på Lördag, Du kan
använda den då.” Så jag gjorde det! Denna välgärning bidrog mer till att få mig
att lyssna på vad han hade att säga än om jag hade bett honom att använda hans
traktor och han hade sagt: ”Vet Du inte att jag är sjundedags-adventist? Min
traktor skall vila på den sjunde dagen.” Tanken är att vi måste vara snälla och
taktfulla och inte påträngande, eftersom det kommer att hjälpa oss mer i vårt
vittnande när vi närmar oss tidens slut. Vi borde vara snälla och äga Andens
frukter.
Äras
Bibeln
säger att Sabbaten skall äras. Vi skall erkänna den som Herrens dag. Vi bör se
fram emot den under veckan. Inte bara på Fredag, utan hela veckan, med början
på Söndag, skall vi planera för Sabbaten. Vi måste få saker i ordning under
våra sex dagars arbete så att allt är redo inför Sabbaten. Det finns troligen
inget som är mer skadligt för Sabbatens helighållande än att nå fram till de
sista 30 minuter innan Solen går ned och sedan besluta att vi måste få allt
undanstökat så att arbetet är gjort innan Sabbaten börjar.
Vi skall
inte göra vad vi har lust till, eller tala våra egna ord, eller tänka våra egna
tankar, utan snarare söka Herrens vägar. Vi skall tänka Hans tankar och tala
Hans ord.
Praktisk Tillämpning
Den fråga
som vi måste ställa oss är då: Hur gör jag för att iaktta Sabbaten på ett
fungerande, praktiskt sätt? Herrens budbärarinna ger, i en mening, en ganska
uttömmande beskrivning när det gäller att utföra instruktionen i Jesaja 58. Hon
säger: ”ägna de heliga timmarna åt uppbyggande vila och gudstjänst, och åt att
göra gott.” Vändpunkten, sidan 207.
Jag vill påpeka
för Er vad som inte står i detta citat. Det står inte: ”ägna de heliga
timmarna åt uppbyggande vila, [eller] gudstjänst, [eller] åt att göra gott.”
Den ideal
som presenteras här är att Sabbaten skall delas upp i dessa tre kategorier. I
varje Sabbats helighållande bör någon av dessa tre saker ingå – vila,
gudstjänst, och någon typ av god gärning mot någon.
Felaktig Tillämpning
Detta har
ställts på huvudet nyligen. Vissa tror att goda handlingar omfattar
samhällstjänst – att måla människors hus och rensa deras gårdstun. Det är inte
det slags goda gärningar som talas om här. Vad som avses är att göra något som
kan vara en uppmuntran och hjälp för någon, såsom Bibelstudier, umgänge,
sjukhusbesök, eller framförande av sånger. Detta slags saker är heliga
gärningar.
Vi måste få
balans mellan dessa tre verksamheter. Sabbaten är inte den glädje som den är
avsedd att vara om dessa saker inte är i balans.
Disciplin
Sabbaten
måste omfattas av en grad av planering. En av de saker vi måste förstå är att
respekten för Sabbaten kräver disciplin från vår sida. Aktning för vilodagen
händer inte av sig själv. Sabbatens iakttagande måste planeras, så som Gud har
sagt gång på gång.
”Vi skulle
på intet sätt låta bekymmer och tankar på veckans arbete avleda våra sinnen
från sabbatens Herre. Vi skulle inte heller låta våra sinnen syssla med sådant
som är av världslig karaktär.” Vittnesbörd för Församlingen, Band 1,
sidan 300 [Testimonies, Band 2, sidan 583].
Med andra
ord, om Sabbaten skall vara den glädje Gud avsett den att vara för oss, måste
vi ha våra sinnen koncentrerade på Honom och inte på världsliga saker. Vi kan
inte låta våra tankar irra omkring otyglade. Det är inte ovanligt att personer
som sitter i församlingen hör orden i gudstjänsten, men inte förstår vad som
sägs, eftersom deras sinnen sysslar med något annat. När detta händer, och det
kan hända vem som helst av oss, måste vi tygla våra sinnen och föra dem
tillbaka på rätt spår. Djävulen vet att budskapet är något vi behöver höra, och
om vi inte utövar disciplin, kan han störa våra sinnen så att vi går miste om
det. Många gånger – med hjälp av ett barn som gråter, en störning eller
dagdrömmeritankar – kan våra sinnen distraheras från det de borde syssla med.
Alltså måste vi styra våra sinnen och hålla dem fokuserade på Sabbatens
sysslor.
Fru White
skrev att ”Gud kräver. . . [på] Sabbaten. . . att sinnet skall koncentreras på
heliga ämnen.” Child
Guidance, sidan
529. Hur många av oss, och jag inbegriper mig själv, styr våra tankar
till att syssla med heliga ämnen under Sabbatens timmar? Om vi kan tygla våra
sinnen till att ägna sig åt heliga ämnen blir detta ett försvar mot de
frestelser som Djävulen utsätter oss för, för att försöka att distrahera oss.
Fortsättning
följer. . .
Källa: LandMarks,
Februari, 2006, sidorna 28-31.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.