Skattgömman
Studium Nr. 32: Dopet
Stig
ned i dopets livgivande grav! Så kunde Johannes Döparen ha sagt till sina
åhörare, före Jesu första ankomst. Vad betyder då dopet för oss, före Jesu
andra ankomst? Räcker det med vattenbegjutning av spädbarns huvuden, eller
godkänner Gud endast syndmedvetna personers frivilliga trosdop, där hela
kroppen sänks ned under vattenytan? Det, och annat, handlar detta studium om.
A. Undvik Syndens bittra Lön!
1) Vad är syndens lön?
Romarbrevet
6:23: ”Ty syndens lön är döden, men
Guds gåva är evigt liv i Kristus Jesus, vår Herre.”
2) Kan vi undgå syndastraffet?
Johannesevangeliet
3:16: ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad
utan ha evigt liv.”
B. Vad följer på Tron?
3) Vad skall vi göra, förutom att tro på
Frälsaren?
Apostlagärningarna
2:38: ”Petrus svarade dem: ’Omvänd er och
låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då
skall ni få den helige Ande som gåva.”
4) Varför bör vi ångra oss, göra bättring?
Apostlagärningarna
20:21: ”och jag har uppmanat både judar och greker att de skall omvända sig till Gud och tro på vår Herre
Jesus.”
Romarbrevet 3:23: ”Alla har
syndat och saknar härligheten från Gud”.
C. Begravning till ett rent Liv
5) Skall vi sedan fortsätta i synden?
Romarbrevet
6:1-2: ”Vad skall vi nu säga? Skall vi fortsätta att synda för att nåden skall
bli större? Nej, visst inte! Vi som
har dött bort från synden, hur skulle vi kunna fortsätta att leva i den?”
6) Skall vi dela Kristi död? Vad betyder det, i
så fall?
Romarbrevet
6:3-5: ”Eller vet ni inte att vi alla som har blivit döpta till Kristus Jesus
har blivit döpta till hans död? Vi är
alltså genom dopet till döden begravda
med honom, för att också vi skall leva det nya livet, liksom Kristus
uppväcktes från de döda genom Faderns härlighet. Ty är vi förenade med honom genom en död som hans, skall vi också vara förenade med honom genom en uppståndelse som
hans.”
7) Vad innebär detta dop?
Romarbrevet
6:6: ”Vi vet att vår gamla människa har blivit korsfäst med Kristus, för att
syndens kropp skall berövas sin makt, så att vi inte längre är slavar under synden.”
D. Den nya Människans Klädnad och Uppståndelsehopp
8) Vem har vi då iklätt oss?
Galaterbrevet 3:27: ”Alla ni som har blivit döpta
till Kristus har blivit iklädda Kristus.”
9) Befrias den döpte kristne från frestelse?
Första
Korintierbrevet 10:13: ”Ingen annan frestelse
har drabbat er än vad människor får möta. Gud är trofast, han skall inte
tillåta att ni frestas över er förmåga, utan när frestelsen kommer, skall han
också bereda en utväg, så att ni kan härda ut.”
Hebréerbrevet 13:5: ”Lev inte för pengar [begärelse; jämför Andra
Moseboken 20:17!], utan nöj er med vad ni har. Gud har själv sagt: Jag skall aldrig lämna dig eller överge dig.”
[Bibelns egen kursivering av Guds löfte.]
Jakobsbrevet 4:7-8: ”Underordna er därför Gud. Stå emot djävulen [som är den överste frestaren…] , så skall han
fly bort från er.”
Första Johannesbrevet 2:1-2: ”Mina barn, detta skriver jag till er för
att ni inte skall synda. Men om någon syndar, har vi en som för vår
talan inför Fadern – Jesus Kristus som är rättfärdig.”
Anm.: Här talas det till församlingsmedlemmar.
10) Vad är Kristus?
Johannesevangeliet
11:25: ”Jesus sade: ’Jag är uppståndelsen
och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör”.
E. Gör som Messias!
11) Ger Kristus oss ett föredöme i dopet?
Matteusevangeliet
3:13-15: ”Sedan kom Jesus från Galileen till Johannes vid Jordan för att döpas
av honom. Men Johannes försökte hindra honom och sade: ’Det är jag som behöver
döpas av dig, och du kommer till mig.’ Jesus svarade honom: ’Låt det ske nu. Ty så bör vi uppfylla all rättfärdighet.’
Då lät han det ske.”
12) Skall vi göra som Han i allting?
Första
Petrusbrevet 2:21: ”Detta har ni blivit kallade till. Kristus led ju i ert
ställe och efterlämnade ett exempel åt
er, för att ni skulle följa i hans fotspår.”
Första Johannesbrevet 1:7: ”Men om vi
vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra,
och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.”
F. Undvik denna Fallgrop!
13) Vad händer, om man inte tror och vägrar att
låta sig döpas?
Markusevangeliet
16:16: ”Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror [och inte blir döpt] skall bli fördömd.”
G. När bör man döpas och hur många Dopsätt finns det?
14) Brådskar det med dopet efter omvändelsen?
Apostlagärningarna
22:16: ”Och nu, varför tvekar du? Stå
upp och låt dig döpas och tvättas ren från dina synder och åkalla hans namn.”
15) Hur många slags dop finns det?
Efésierbrevet
4:5: ”en Herre, en tro, ett dop”.
I. Så blir Du döpt och detta innefattar Dopgåvan
16) Hur går dopet till?
Apostlagärningarna
8:36-39: ”När de nu färdades vägen fram, kom de till ett vatten, och hovmannen sade:
’Se, här finns vatten. Vad hindrar att jag blir döpt?’ Han befallde att vagnen
skulle stanna, och både Filippus och hovmannen steg ner i vattnet och Filippus döpte honom. När de hade stigit upp
ur vattnet, ryckte Herrens Ande bort Filippus, och hovmannen såg honom inte mer
men fortsatte glad sin resa.”
Anm.: Det grekiska ordet i Nya Testamentets grundtext är baptizo, som betyder begrava, uppsluka; se James Strong: The
Exhaustive Concordance of the Bible, ord nr. 907 i den grekiska
uppslagsdelen, s. 18 (McLean, Virginia (inget år anges). ISBN 0-917006-01-1).
Ett baptisteri är en bassäng, där dop förrättas. Verbet döpa är besläktat med doppa;
se Elias Wessén: Våra Ord deras Uttal och
Ursprung, s. 82 (Nacka 1979. ISBN 91-24-19975-3).
När prästen, säkerligen i all välmening, häller litet vatten över ett
spädbarns huvud, döper han ingalunda barnet. Dessutom har barnet, omedvetet som
det är om Frälsaren, inte begärt inträde, genom dop, i Kristi församling.
Givetvis skall föräldrarna och prästen respektera trosfriheten.
När barnet tagit emot Kristus som sin personlige Frälsare och inser
vidden av, att bli döpt, är det dags för uppslukning i vattnet och ett nytt,
andligt liv. Ingenting av detta åstadkoms genom ”dopet” av späda barn.
I stället skulle prästerna undervisa folket om Bibelns sanning kring
dopet – och utföra nedsänkning under vattenytan av individer tillräckligt
gamla, för att medvetet ta detta avgörande steg! Kristus kommer snart, så
skynda Er på, präster!
17) Vad skulle Gud säga vid Ditt dop?
Matteusevangeliet
3:17: ”Och en röst från himlen sade: ’Denne är min Son [eller dotter; här
beskrivs Jesu dop], den Älskade. I honom
har jag min glädje.”
18) Erhålls någon viktig gåva vid dopet?
Matteusevangeliet
3:16: ”När Jesus hade blivit döpt, steg han genast upp ur vattnet. Och se,
himlen öppnades, och han såg Guds Ande
sänka sig ner som en duva och komma
över honom.”
Apostlagärningarna 2:38: ”Petrus svarade dem: ’Omvänd er och låt er
alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.”
J. Detta bör följa på Dopet
19) Vad bör ske efter dopet?
Apostlagärningarna
2:47: ”De prisade Gud och omtyckta av allt folket. Och Herren ökade var dag skaran med dem som blev
frälsta [församlingens medlemstal ökade]”
20) Vad utmärker den sista församlingen?
Uppenbarelseboken
14:12: ”I detta visar sig de heligas uthållighet: de håller fast vid Guds bud och tron på Jesus.’”
Uppenbarelseboken 19:10: ”Jag föll då ner för hans fötter för att
tillbe honom, men han sade till mig: ’Gör inte det! Jag är bara en medtjänare
till dig och dina bröder, som har vittnesbördet om Jesus. Gud skall du tillbe.
Ty Jesu vittnesbörd är profetians ande.’”
K. Profetians Ande
I
lösbladet (saknar sidnummer) till Studiebrev
40 i serien The Beacon of Truth
(copyright © 1991 Jack Kendall) beskrivs nutidens profetissa, fru Ellen G.
White: ”På 1800- och 1900-talen har många påstått sig äga profetians gåva.
Somliga säger sig motta sina uppenbarelser från Gud; andra försäkrar sina
anhängare om att deras uppenbarelser beror på deras naturliga, inneboende
förmåga. Men bekräftar deras liv vad de säger?
När vi betraktar Bibelns definition på en
profet, skiljer sig Ellen G. White från andra som hävdar att de besitter
övernaturliga gåvor. Vem var denna kvinna? Hur förlöpte hennes liv? Motsvarade
hon verkligen kraven på en sann profet?
Som tonårsflicka deltog Ellen White i Millerrörelsen på 1840-talet. I
likhet med andra, blev hon besviken då Kristus aldrig kom. Medan de fortfor att
studera profetiorna, vann de en klar insikt om betydelsen av helgedomens rening
och dess koppling till Kristi snara återkomst. Till denna sanning lades också
insikten om Sabbatens betydelse. Det var utifrån denna enkla upptakt som den
världsvida rörelse, som är känd som Sjundedags-adventistförsamlingen,
utvecklades.
Som skolbarn drabbades Ellen av en skada i ansiktet som under en tid
var livshotande, och medförde att hon var krympling i flera år. Det innebar att
hon bara klarade av tre års egentlig skolgång.
I December, 1844 fick Ellen en syn, den första av drygt 2 000 drömmar
och syner. Kort tid därefter uppmanades hon av Herrens ängel att nedteckna det
hon fått se. Vid det tillfället var hon för svag för att hålla i en penna
stadigt, än mindre skriva.
På nytt uttalades orden: ”Skriv ned det som visats Dig.” Väl hon
försökte att lyda ängelns anvisningar, dröjde det inte länge förrän hon kunde
skriva sida efter sida förhållandevis lätt. Under sin sjuttioåriga offentliga
tjänstgöring mellan 1844 och 1915 skrev hon uppskattningsvis 25 millioner ord
eller 100 000 sidor för hand, vilket gjorde henne till historiens produktivaste
författarinna.
Fru Whites skrifter är inget tillägg till Bibeln, utan skall leda
människorna till Ordet. Hon säger själv: ”Jag rekommenderar till Dig, käre
läsare, Guds Ord som regel för Din tro och Din trosutövning. Enligt det Ordet
skall vi dömas. I Sitt Ord har Gud lovat att ge syner under den ’yttersta tiden’, fast inte som ett nytt
trons underlag, utan för att trösta Sitt folk, och för att visa tillrätta dem
som förirrat sig från Bibelns sanning.” Early
Writings, s. 78.
Många hade tillfälle att undersöka Ellen White, medan hon mottog syner.
De, som personligen bevittnade synerna, lade noga märke till vad som
inträffade. George I. Butler beskrev en syn, som hon erhöll 1874: ”Den tidsrymd
som fru White tillbringade i detta tillstånd var från femton minuter till
etthundra åttio. Under en sådan stund fortsatte hjärtat och pulsen att gå,
ögonen var alltid vidöppna, och verkade spana efter någonting långt borta, hon
tittade aldrig på någon person eller något föremål i rummet…. Medan hon har en
syn, upphör hon helt att andas. Hon andas aldrig ut, vare sig med näsborrarna
eller läpparna, när hon befinner sig i detta tillstånd…
Särskilda omständigheter i enskilda människors liv, som hon aldrig
tidigare sett personligen, och hemligheter som varit okända för deras närmaste
vänner, har avslöjats för henne då hon inte känt till vederbörande annat än
genom en syn. Hon har ofta befunnit sig i en grupp, vars medlemmar hon alls
inte känt, varvid hon stått upp och pekat ut person efter person som hon aldrig
tidigare träffat personligen, och sagt till dem vad de gjort, samt bannat dem
för deras synder.” G. I. Butler, Review
and Herald, 9. Juni, 1874.
Fru Whites tidiga maningar beträffande församlingsorganisation och
församlingsadministration, råd på hälsans område och rörande
hälsoevangelisation, liksom hennes rekommendationer angående utbildning och
förlagsverksamhet, är väl kända. Hennes talrika böcker har bevarat dessa
budskap till oss i dag. Hennes skrifter är inte gammaldags utan moderna. Där
hennes anvisningar har tillämpats, har resultaten bekräftat deras gudomliga
ursprung.
År 1959 sade dr. Florence Stratemeyer, en ledande lärarinna och medlem
av fakulteten på Institutionen för Utbildning vid Teachers’ College, Columbia
University: ”Nyligen blev min uppmärksamhet fäst vid boken Education [svensk titel: Vägen
till Mognad]. Denna bok, som är skriven vid sekelskiftet, är drygt femtio
år före sin tid. Jag blev förvånad, då jag fann, att boken är skriven av en
kvinna, som inte gått i skola mer än tre år. Bokens filosofiska bredd och djup
förvånade mig. Dess framställning [av] en välbalanserad uppfostran, av
harmonisk utveckling och av principfast tänkande och handlande är pedagogiskt
moderna uppfattningar.” Dr.
Florence Stratemeyer, Review and Herald,
6. Augusti, 1959 [och Onni Määttänen: Adventrörelsens
Budbärare, s. 87. Tampere 1989. ISBN 951-629-319-0].
Fru Whites make dog den 6. Augusti, 1881. Hon var
änka i nästan 34 år. I två år var hon verksam i Europa, från sommaren 1885 till
sommaren 1887. Hon utförde banbrytande arbete i Australien från 1891 till 1900.
Hon var förvisso en kvinna, som tillhörde världen och inte bara en liten skara
personer. Fastän amerikanska, betraktade hon sitt uppdrag som
världsomfattande.”
Sammanfattning
Synden
leder till den eviga döden. Kristus tog på Sig vårt straff, för att vi skulle
få leva för alltid. Fortsatt syndande är detsamma som, att förkasta den gåvan.
Dopet är en bild på, att man dött bort ifrån synden. Då får man den Helige Ande
och kan bli medlem i församlingen. En döpt kristen undgår ej frestelser, men i
Guds kraft behöver han/hon inte falla för dem! Det finns endast ett slags dop:
Nedsänkning av hela kroppen under vatten, ej lång tid efter omvändelsen. Vägrar
man att tro och döpas, klänger man sig fast vid den eviga döden. Tror man och
låter man sig döpas, bör man bli medlem av den enda församling, som förkunnar
trohet mot alla Guds bud och som äger en sann profet:
Sjundedags-adventistförsamlingen.
Personlig Förpliktelse
I dag
inser jag dopets vikt och vill bli indöpt medlem av
Sjundedags-adventistförsamlingen.
Namnteckning_____________________________________________________
För närmaste SDA-församling,
kontakta nedanstående Bibelbrevskola:
Levende Vann
Daniel och Silvia Pel
Ringelia
Bølbekkveien 8
N-2860 Hov
NORGE.
Hemsida:
www.livingwater.no (välj ”Svenska” som språk längst ned på
startsidan). Du kan också besöka det svenska samfundets hemsida: www.adventist.se. För ett exempel på
adventisternas hälsoverksamhet, se www.stenshult.org
(Stiftelsen International Institute of Health and Education, Stenshult 1, 511
95 ÖXABÄCK. Telefon och fax: 0320-561
44. E-post: stenshult@gmail.com).
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.