De Tio Budorden, Del 13: Livets Värde
Av Mike Baugher
Det kortaste budet, som består av endast fyra ord, kan läsas i
Femte Moseboken 5:17. Det hämtas oftast ifrån Andra Moseboken 20:13: ”Du skall
inte döda.”
I dessa texter är det hebreiska ordet ratsach i många
versioner av Bibeln översatt med ordet döda. Emellertid betyder ratsach
inte bara dödande eller avlivning. Det är mer korrekt översatt
med mord, vilket innebär att uppsåtligen döda. Korrekt översatt skulle
dessa texter lyda: ”Du skall inte mörda.”
”Du skall inte begå mord.” Det var aldrig Guds plan att en
människa skulle ta en annan människas liv på ett lättsinnig sätt. Han placerade
detta bud som ett förbud, en häck runt de oskyldiga, och ett skydd för att
hindra passionen från att löpa amok.
I de Tio Budordens följdordning är det sjätte budet nära förbundet
med det femte, ”Hedra din far och mor.” Det följer det femte, inte bara
siffermässigt, utan också ordningsmässigt och avsiktligt. Det femte budordet
handlar om hemmet, den plats där livet har sitt ursprung och utvecklas så att
ordning och respekt förekommer i samhället. Det femte budordet bygger en
skyddsmur runt familjen och lägger den grund på vilken alla mänskliga
relationer bildas.
Den sjätte budet visar oss hur vi skall betrakta människolivets
helgd genom att skydda och bevara det. Liksom andra bud, äger det en mycket
bredare tillämpning än bara tagande av mänskligt liv genom grymma händer. Det
visar själva livets natur, dess ursprung och varför livet verkligen handlar om
något heligt och moraliskt.
Vad är Liv?
När vi studerar detta väldigt korta bud, låt oss titta på vad
livet är. Varifrån kommer livet? Vad är det som utgör skillnaden mellan livlös
och levande materia? Många har försökt att förlänga livet, i tron att de kan
bemästra någon del hos den levande materian.
Det finns vissa individer som har regisserat att, efter deras död,
skall deras kroppar djupfrysas med kväve och förvaras i slutna kapslar tills
vetenskapen upptäcker något sätt att tina upp dem på och föra dem tillbaka till
livet igen. Enligt min mening är detta ovanligt dumt, med tanke på vad frysning
innebär.
Om Du någonsin har lämnat en odränerad vattenslang i trädgården
under vintern, vet Du vad som händer. Vattnet fryser och spränger slangen, så
att den spricker. När varmare temperaturer på våren kommer och Du vrider på
vattnet, sprutar det överallt. Nå, i människokroppen reagerar blodkärlen vid
fryspunkten på liknande sätt som vattenslangen, och när is bildas i dem,
spricker de eller töjs ut bortom den punkt där de kan fungera normalt. Dessutom
”fångar” is i blodkärlen vattenmängden, vilket gör det omöjligt för
blodkropparna att överleva. Andra typer av celler blir också skadade vid
frysning. Förfrysning är en vanlig sjukdom som orsakas av kyla; frusen hud och
blodceller blir skadade genom uttorkning på grund av förfrysning.
Så när en person försöker att bevara kroppen genom att frysa ned
den, i tron att den kan värmas upp och föras åter till livet, kommer den att ha
biljoner och biljoner trasiga celler som behöver plåster! Det finns inget sätt
som människan kan reparera alla dessa skador på. Endast en gudomlig hand kan
åstadkomma något liknande.
Vad är det då som utgör skillnaden mellan livlös och levande
materia? Vad är skillnaden mellan kol, väte, syre och kväve i en organisk massa
och väte, syre, kväve och kol i form av en organisk person? Vad är den
förfinade, mäktiga gnista av liv, eller väsentliga kraft, som ligger i centrum
av en till synes strukturlös mikroskopisk cell, utan kemiska eller biologiska
processer, som plötsligt manar på den med energi, vilket gör den till en
levande, växande sak i en livmoder, samt organiserar den till det vidunderliga
som kallas för människa?
Dessa är de frågor i vilka de skarpaste hjärnor sonderar med det
intensivaste intresse i dag. Men intressant nog kan varken de mest utbildade
sinnen eller den mest avancerade utrustning alstra denna livgivande kraft,
antingen i växt eller i djur. Livet finns dock, och Bibeln berättar hur det
uppstod.
Lagen om första Omnämnandet
Lagen om det första omnämnandet måste erkännas, när det gäller
studiet av Skriften, för om vi inte inser detta, då riskerar vi att vi avviker
från ämnet och kanske aldrig återkommer till det.
När vi studerar Bibeln måste vi använda verktyg för studiet för
att komma fram till rätt lära, korrekt tolkning och förståelse av vad det är
som Bibeln försöker att lära oss. Lagen om det första omnämnandet är ett av de
verktyg som har getts oss så att vi kan förstå vad Bibeln har att säga.
Vi finner ett exempel på lagen om det första omnämnandet i Första
Moseboken, där den beskriver för oss hur Gud lät liv uppstå: ”I begynnelsen
skapade Gud himmel och jord.” Första Moseboken 1:1. Detta anger för oss
världens ursprung, hur Jorden kom till. Första Moseboken 1 fortsätter genom de
fyra första dagarna av skapelsen, och sedan, i vers 20-27, står det: ”Gud sade:
’Vattnet skall vimla av levande varelser, och fåglar skall flyga över jorden
under himlavalvet.’ Och Gud skapade de stora havsdjuren och alla levande
varelser som rör sig i vattnet och som vattnet vimlar av, alla efter deras
slag, likaså alla bevingade fåglar efter deras slag. Och Gud såg att det var
gott. Gud välsignade dem och sade: ’Var fruktsamma och föröka er och uppfyll
vattnet i haven. Också fåglarna skall föröka sig på jorden.’ Och det blev afton
och det blev morgon. Det var den femte dagen. Gud sade: ’Jorden skall
frambringa levande varelser efter deras slag, boskapsdjur, kräldjur och jordens
vilda djur efter deras slag.’ Och det skedde så. Gud gjorde jordens vilda djur
efter deras slag, boskapsdjuren efter deras slag och alla kräldjur på marken
efter deras slag. Och Gud såg att det var gott. Gud sade: ’Låt oss göra
människor till vår avbild, till att vara lika oss. De skall råda över fiskarna
i havet och över fåglarna under himlen, över boskapsdjuren och över hela jorden
och över alla kräldjur som rör sig på jorden.’ Och Gud skapade människan till sin
avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han
dem.”
Sedan berättar Första Moseboken 2:7 för oss om hur allt detta
fogades samman och hur det som kallades för människa kom till liv: ”Och HERREN Gud formade människan av stoft från
jorden och blåste in livsande i hennes näsa. Så blev människan en levande
varelse.” [King James Version: ”en levande själ.” Övers. anm.]
Utifrån alla studier om människans ursprung, har det uppstått
många teorier om hur människan kom till, men mitt i all förvirring lyser ett
argument klart: Människans kropp består av samma kemiska element som marken på
vilken hon går. Detta borde säga oss något – antingen skapade Gud människan
eller kom hon upp ur marken på något sätt. Bibeln berättar hur hon kom upp ur
jorden. Gud danade henne av stoft, och sedan står det skrivet: ”blåste in
livsande i hennes näsa.” Men människan är stoft. Hon formades ur stoftet, och
Bibeln säger att hon kommer att återvända till stoft. (Första Moseboken 3:19.)
Livsanda
Det slags lera som Herren formade i begynnelsen var bara det,
tills Han andades in i dess näsa livsandan, eller livsgnistan. Därefter blev
leran en levande, rörlig bild av Gud Själv. Här är andan en symbol för något
större.
Vårt Arv
Vetenskapen kan skapa andedräkt, och med det menar jag syre och
kväve. Dessa element kan tillverkas av vetenskapen, men forskarna kan pumpa så
mycket av dem de vill in i leran och de kommer ändå aldrig att åstadkomma
gnistan som väcker kroppen och ger den liv. Människan är av gudomligt ursprung,
och hon står under Skaparens överhöghet. Det är Gud som håller henne vid liv
och ger henne existens. Hennes liv är en del av Guds eviga syfte.
Gud gav till denna nya varelse – människan – en del av Sig Själv,
och Han sade till det första människoparet att vara fruktsamma och föröka sig.
När vi läser människans släktförteckning i Bibeln, ser vi att hon verkligen kan
spåra sitt ursprung till Gud Själv. Släktförteckningen registrerad i
Lukasevangeliet meddelar: ”son till Enos, son till Set, son till Adam, son till
Gud.” Lukasevangeliet 3:38. Varje person i världen kan ytterst spåra sitt arv
tillbaka genom labyrinten av släktträd till gudomlig härstamning. Vårt ursprung
kommer från Gud Själv.
Ovärderlig Behållare
På grund av sin härstamning och hur den uppstod, är den mänskliga
kroppen helig. Det är därför som aposteln Paulus säger i Första Korintierbrevet
6:19: ”Eller vet ni inte att er kropp är ett tempel åt den helige Ande, som bor
i er och som ni har fått av Gud, och att ni inte tillhör er själva?” Den
mänskliga kroppen är en levande helgedom, vari Guds Ande bor. Som sådan är den
en ovärderlig behållare med okända, heliga möjligheter.
”Se, vilken kärlek Fadern har skänkt oss: att vi får kallas Guds
barn, och det är vi också. Världen känner oss inte, därför att den inte har
lärt känna honom. Mina älskade, vi är nu Guds barn, och vad vi skall bli är
ännu inte uppenbarat. Men vi vet att när han uppenbaras, kommer vi att bli lika
honom, ty då får vi se honom sådan han är. Och var och en som har detta hopp
till honom renar sig, liksom han är ren.” Första Johannesbrevet 3:1-3.
Det finns en del saker om Jesus vi tydligt förstår, men det finns
andra saker som vi inte kan greppa. Dessa är så komplicerade för det mänskliga
sinnet och den mänskliga förståelsen att Gud inte har kunnat delge dem oss. Han
kan inte beskriva för oss, så att våra sinnen kan förstå, vad som väntar oss.
Men vi vet att när Jesus kommer, och när vi ser Honom, kommer vi att ändras i
ett ögonblick, i ett nu, vid den sista trumpetstöten, och vi kommer att bli
Honom lika.
När Gud tillkännagav i dånande toner från Sinaiberget orden: ”Du
skall inte döda”, eller ”Du skall inte begå mord”, var det för att bevara
bilden av Gud som hade skapats i tidens början. Gud vill att Hans bild skall
fylla hela Jorden. Han vill ha Sig Själv reproducerad i denna skapelse.
Individualitet
Gud älskar individualitet. Människans tänkande är så ytligt på
många sätt. Har Du någonsin funderat över hur individualiserad mänskligheten
verkligen är? Den grundläggande byggstenen för mänskligheten är kol. Det är där
koldatering kommer in i bilden. När ett gammalt ben upptäcks, kan det tas genom
en process som läser av kolet för att ta reda på hur mycket det har försämrats.
Det är möjligt att få en ganska god avläsning till omkring 4 500 år – därefter
börjar den att glida utför i tolkandets och spekulerandets hala backe. Kol är
den mänskliga rasens byggsten.
Vi får höra att två snöflingor inte är likadana. Detta är ganska
svårt att tro när man upplever en snöstorm och ser alla dessa snöflingor! Gud
älskar individualitet. Man kan titta på blommor och blad på ett träd, och även
om man kan identifiera dem som en viss typ av blomma eller trädlöv, är inte två
av dem exakt lika.
Antag för ett ögonblick att Gud beslutat om att i en annan värld
någonstans använda en annan byggsten, ett annat element än kol, eftersom Han
älskar individualitet. Antag att Gud använde guld som byggsten. Möjligt?
Naturligtvis är det möjligt, guld är ett grundelement. Tänk om Han använt silver
som byggsten på en annan värld? Gud älskar individualitet, och jag tror det är
därför Ellen White, då hon i en syn såg några av varelserna från andra världar,
inte riktigt kunde beskriva dem, förutom det faktum att de var fagra att skåda.
(Se Early Writings,
sidorna 39-40.)
Brott mot Gud
Människans kropp är den sanna härlighet där Gudomen skall bo och
stråla. Alltså är mord, när allt kommer till allt, helgerån, eftersom det
förstör helgedomen där Gud vill att Hans Ande skall dväljas eller husera.
Mord är inte bara ett brott mot människan, utan det är ett brott
mot Gud, i vars bild människan skapats. Hela den mänskliga familjen är skapad
till Guds avbild. Tro inte för en minut att uttrycket ”skapad till Guds avbild”
gäller bara för dem som är goda. Det gäller även för dem som är onda. Där det
finns en människa, oavsett hur elak han eller hon kan vara, finns det en bild
av Gud. Fruktansvärt urartad? Ja. Oerhört skadad? Ja. Men inte helt förstörd.
Trots all avnötning och slitage, finns det i denna bild, som Gud bevarar,
fortfarande hopp om att evangeliets budskap kan nå ned till och vidröra något i
personens innersta, så att vederbörande reagerar, blir omvänd och börjar att
återspegla Guds ära.
Vi kan fortfarande se Guds avbild, oavsett hur oläslig den kan
vara, i människorna omkring oss, så att begå mord mot en annan person, god
eller ond, är att begå helgerån. Det förkortar en persons prövotid, och det
förkortar Guds dag av nåd, krossar alla möjligheter till omvändelse, förlåtelse
och frälsning.
Mord på Grund av Förtvivlan
Ett annat område som bör beaktas är mord som kommer sig av
förtvivlan. Det vill säga: Självmord. Självmord känner inga åldersgränser. Det
är en ledande orsak till dödsfall ibland unga människor i dag, och det är på
uppgång. Det är ett gissel i små och större städer.
Knutet väldigt nära ögonblickligt självmord är stegvis självmord.
Det är möjligt att döda sig själv genom njutningar och utsvävningar som är
kända för att vara skadliga för hälsan. Allt som förkortar våra liv är en form
av självmord steg för steg. Varje nöje eller njutning som bedrivs till priset
av för tidig död ingår i det sjätte budet. Detta är en av anledningarna till
att hälsobudskapet är så viktigt för sjundedags-adventister, de är ju kallade
att vara de ”’som murar igen sprickor’, [och] ’som återställer stigar, så att
man kan bo i landet’”. Jesaja 58:12.
Vad är det som gör hälsobudskapet så viktigt? Jo, det sjätte
budet. Anledningen till att vi har ett hälsobudskap är heligheten hos lerkärlet
som Gud har skapat för oss att bebo.
Men Gud har för avsikt att vi skall leva det längsta, mest
produktiva liv vi kan, inte bara med tanke på det fysiska välbefinnande som
hälsobudskapet kan ge oss, utan också med tanke på den psykiska och andliga
hälsan.
Det har behagat Gud att ge oss ett överflöd av information om hur
man lever hälsosammaste liv möjligt, och om vi inte är beredda att följa detta
råd, om vi vill göra vår egen grej och att hänge oss åt det som förkortar våra
liv, överskrider vi detta bud. Det kommer inte finnas några ursäkter på domens
dag. Vi kommer att hållas ansvariga för vad vi visste var rätt och inte gjorde.
”Den som vet att göra det goda men inte gör det, han syndar.” Jakobsbrevet
4:17. Vi kommer aldrig att ställas till svars för det vi inte visste.
Det sjätte budet förordar metoder som ger hälsa och långt liv och
fördömer de metoder som försämrar hälsan och förkortar livet.
Ilska och Hat
Ett annat faktum vi bör tänka på omtalas av Jesus i
Matteusevangeliet 5:21-22: ”Ni har hört att det är sagt till fäderna: Du
skall inte mörda. Den som mördar är skyldig inför domstolen. Jag säger er:
Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen”. Jesus förklarar att
ilska och hat, som bär på en mordisk anda och frön därtill, gör oss till
tänkbara mördare.
Johannes sade i sin lilla bok: ”Den som hatar sin broder är en
mördare, och ni vet att ingen mördare har evigt liv i sig.” Första
Johannesbrevet 3:15. Det språk som används här kan inte missförstås. Det
erinrar om var mordet har sitt källsprång. Det är inte det dödliga slaget som
är själva ursprunget till mord. Mord har sitt ursprung i hat, i missämja,
stridigheter och vrede.
Jag har hört föräldrar säga till sina barn: ”Jag skulle kunna döda
Dig.” Hur växer barnen sedan upp? Tar de hänsyn till helighet och
människolivets okränkbarhet om deras föräldrar, som de skall ära, vräker ur sig
sådant?
Den positiva sidan
Vi har tittat på den negativa sidan av budet, men liksom med de
övriga buden, finns det också en positiv sida. Vi lär oss detta genom vad Jesus
sade om hur vi skall förhålla oss till våra medmänniskor.
Hur skall vi förhålla oss till våra medmänniskor? Skall vi att
relatera till dem i ett tillstånd av själviskhet och misshällighet hela tiden,
eller skall vi relatera till dem med en kärleksfull inställning och tanke? Vi
skall inte bara avstå från att skada eller döda andra eller förkorta deras liv,
utan vi skall leva ut den gyllene regeln som säger att vi skall göra mot andra
som vi skulle vilja att de gjorde mot oss.
Jesus sade: ”Älska era ovänner och be för dem som förföljer er. Då
är ni er himmelske Faders barn. Han låter sin sol gå upp över onda och goda och
låter det regna över rättfärdiga och orättfärdiga.” Matteusevangeliet 5:44-45.
Därmed blir budet lite personligare, inte sant? En av de saker som
vi som människor kämpar mest med, är hur vi skall umgås med dem som står oss
närmast – dem vi lever med, dem i familjen där vi vuxit upp, dem som vi arbetar
med, dem som kan ha olika politiska åsikter än vi.
Vi måste inte bara förstå de negativa aspekterna hos detta bud,
utan vi måste förstå den positiva sidan och omsätta den i praktiken.
Mord i Smyg
Vi måste veta att det sjätte budet innebär mer än bara att avstå
från att slå någon med ett träföremål, som Bibeln beskriver det, eller med ett
järnföremål – alltså begå mord. Vi kan begå mord många gånger på ett mycket mer
förslaget sätt än så och komma undan med det, men vi kan vara lika skyldiga som
om vi hade utgjutit blod med trä eller järn.
Det enda sättet som vi verkligen kan komma förstå detta på är
genom att bli fullständigt omvända. Detta är det enda sättet som vi kan älska
vår nästa som oss själva på. Detta är det enda sättet varpå vi kan göra gott
mot dem som smädar oss.
Detta är egentligen den utmaning som Jesus Kristus ställer oss
inför i vår kristna vandring: Hur skall vi hantera dessa frågor som blir så
personliga? Jesus sade att Han gav oss ett nytt bud. Det nya budet tar bort det
gamla stenhjärtat, och Han sätter in ett hjärta av kött. På detta hjärta av kött
skriver Han Sin lag, som omfattar det sjätte budet.
Vi har inte bara lagen i översiktlig form, utan vi har den också i
känslomässig form där vi verkligen gläder oss åt att göra Guds vilja. Vi är
verkligen levande brev, kända och lästa av alla människor.
Fortsättning följer. . .
Källa: LandMarks, Juli, 2006, sidorna 34-39.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.