De Tio Budorden, Del 15: När Vinst blir
till Förlust
Av Mike Baugher
”Inte heller skall du stjäla.” Femte Moseboken 5:19 [King James
Version]. Det är intressant hur så få ord kan avgränsa ett så brett ansvar!
Notera hur den andra tavlan i lagen hänger ihop: ”Hedra din far
och din mor. . . Du skall inte mörda. Inte heller skall du begå
äktenskapsbrott. Inte heller skall du stjäla.” Verserna 16-19. [Min
betoning; ordet heller ur King James Version.] Om man bryter mot
lagen på en punkt har man brutit mot hela lagen.
Detta samband beror på att den andra delen av lagen utgör
människans ansvar för människan. Den hänger ihop med den första tavlan i lagen så
att det blir en helhet. Det är därför Jakob säger: ”Ty den som håller hela
lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt.” Jakobsbrevet 2:10. Om
man bryter av en länk i kedjan, har man brutit av hela kedjan. Kedjan saknar
värde för personen om vederbörande bryter av en länk.
Det åttonde budordet är kort, men det täcker många områden som vi
normalt inte tänker på. Överträdelser av detta bud kräver en annan påföljd än
resten av budorden för brott mot dem.
Alla tidigare bud krävde dödsstraff enligt Mose lag. Detta bud
kräver inte dödsstraff, men väl återställelse. Det kräver återställande av
smärre saker flera gånger om.
På Gamla Testamentets tid förekom det inte ens fängelsestraff om
en person ertappades med att bryta mot detta bud, eftersom Israel inte
reagerade på det sättet. Det fanns i princip tre straff för brott mot lagen:
(1) döden genom stening, (2) återställande samt (3) böter. Dessa tre påföljder
såg förvisso till att hålla de fängslades antal till ett minimum!
Men även om det i den mosaiska lagen utkrävdes ett mindre hårt
straff för detta brott, får man inte för ett ögonblick tror att ett mindre hårt
straff kommer att tillämpas när domstolen i himmelen recenserar ens liv i
domen. Om våra synder inte har bekänts, om våra synder inte har förlåtits
kommer dödsstraff att utmätas vid alltings slut.
När Bibeln säger: ”Du skall inte stjäla”, men någon bryter mot
detta kommando är överträdelse härav fortfarande synd i Guds ögon. Bibeln gör
det klart och tydligt att ”syndens lön är döden.” Romarbrevet 6:23.
Allmän Tillämpning
När vi betänker den allmänna tillämpningen av de Tio Budorden,
erkänns det åttonde budordet som en allmän lag över hela världen, av alla
människor, överallt. Måhända de inte känner igen eller erkänner den ende sanne
Guden i himmelen, men de inser sanningen som säger att en annan persons
ägodelar tillhör honom eller henne och att en annan person inte bör mixtra med
dem. Från de mest civiliserade till de mest hedniska, erkänns denna lag som
bidragande till att åstadkomma förbättringar för det samhälle vi lever i.
”Du skall inte stjäla.” På ytan kräver detta korta uttalande
respekt för andras egendom. Detta är en del av Guds plan för
karaktärsutveckling, eftersom när vi uppmärksammar och är lydiga mot Hans lag,
när vi erkänner de förbud som finns, gör den något för oss såväl som något för
samhället. Vi utvecklar vår karaktär.
Mer än ytlig
Romarbrevet 7:14 säger ”att lagen är andlig” och att den har djup
under ytan. Lagen är mer än bara förbud skrivna på tavlor av sten och har en
andlig sida också.
Att säga att lagen har en andlig sida innebär att den handskas med
tankar och hjärtats avsikter, inte bara med yttre handlingar. Detta är faktiskt
också Mose lags inriktning. Detta är Guds lags inriktning – från passivt till
aktivt, från handling till tankar.
Så när det i budet heter ”Du skall inte stjäla”, säger det andliga
djupet, på grund av sin natur, att det här föreligger mer än bara en fysisk
handling. Den fråga vi måste ställa oss är, hur långt sträcker det sig? En
insikt om naturen hos detta bud kan vinnas genom Ellen Whites skrifter.
På tal om det åttonde budet, säger hon: ”Både
offentliga och enskilda synder är innefattade i detta förbud. Det åttonde budet
fördömer stjälande av människor och slavhandel samt förbjuder erövringskrig.
Det förbjuder tjuveri och rån. Det påbjuder en sträng redlighet i affärslivets
minsta detaljer. Det förbjuder bedrägeri i handel, samt fordrar, att man skall
betala sina skulder och en rättvis lön. Det försäkrar, att varje försök, att
dra nytta av en annans okunnighet, svaghet eller olycka nedtecknas såsom
bedrägeri i himmelens böcker.” Patriarchs
and Prohets, sidan 309.
När detta råd skrevs, fanns det fortfarande många platser i
världen där slavhandeln blomstrade. Vare sig man inser det eller inte, finns
det fortfarande många platser i världen i dag där slavhandeln fortfarande
vidmakthålls.
Just här i USA är slavhandeln fortfarande i drift! Mer än 50 000
barn per år försvinner; många av dem in i slavhandeln. De människor som stjäl
dem tvingar dem till slaveri i prostitution, både pojkar och flickor. Det
beräknas att en miljon barn slavar som prostituerade i Asien. (Carol Smolenski,
”Sexturism och sexuellt Utnyttjande av Barn”, Christian Century, den 15.
November 1995.) När fru White talar om det åttonde budordet gäller hennes
utsagor slavhandeln; de är högst giltiga i dag.
Endast de som låter sina karaktärer ombildas i kraft av den Helige
Ande är i samklang med lagen. De börjar att låta sina karaktärer utvecklas så att
dessa saker inte längre skall äga rum.
Vi i USA står inför en tid när varje princip i vår Konstitution
kommer att lämnas utan avseende. Män och kvinnor kommer att förlora sin
uppfattning om vad som är rätt och fel, och slavhandeln som fru White talade
om, kommer tillbaka i någon omfattning igen. När vi läser Profetians Ande, gör
hon det glasklart att slavhandeln kommer tillbaka i och med Söndagslagen. (Se,
till exempel, Christian Service, sidorna 155-158.) Hur detta kommer att
ske vet jag inte, men det kommer att finnas människor, som, när den Helige Ande
dras tillbaka, kommer att tro att det är en bra sak att ha en slav eller två.
Det är därför Guds lag är så viktig när vi kommer till de sista dagarna. Det är
Guds uppenbarade vilja och vad Han förväntar Sig av Sitt folk i de yttersta
dagarna.
Vad som föregår
Om världen hade följt Guds lag hela tiden, skulle vi inte ha
historieböcker som påminner oss om slaveri, människorov och erövringskrig. När
det gäller erövringskrig, som fru White säger att detta bud gäller, tror jag
att det förekommer preludier som leder oss till att acceptera erövringskrig. En
av dessa vägar som leder oss till erövringskrig är tävlingsidrott.
Med de andliga brillorna på, är den anda som omger tävlingsidrott
samma anda som ger upphov till erövringskrig. Det är andan hos den starkes
företräde framför den svage; detta är andemeningen i tävlandet. Detta är andan
i varje typ av erövring mot en annan. Fundera på namnen på vissa idrottslag som
tävlar mot andra. Det förekommer namn som Warriors [Krigarna], Raiders
[Angriparna], Trojans [Trojanerna], och så vidare – listan kan göras lång.
Dessa namn har sitt ursprung i dessa erövringskrig. En viss mentalitet
utvecklas genom dessa företeelser.
Förvaltarskap
Guds lag är väldigt omfattande, eftersom den är andlig. En studie
av Bibeln avslöjar att ägandet av materiella varor är inget riktigt ägarskap
alls, utan egentligen förvaltarskap. Vi kan äga en egendom, vi kanske har en
lagfart på en fastighet, men i själva verket är detta endast sekundärt ägande.
Gud är den verklige ägaren. Han är, som Bibeln säger, ”innehavare av himlen och
jorden.” Första Moseboken 14:22 [King James Version].
Gud förklarar att ”hela jorden är min.” Andra Moseboken 19:5. Och
psalmisten säger: ”Jorden och allt som uppfyller den tillhör HERREN, världen och de som bor i den.” Psaltaren
24:1. Allt tillhör Gud, så i verkligheten är människan endast en hyresgäst
eller förvaltare, med en bestämd skyldighet gentemot den verklige Ägaren. De
flesta i världen erkänner inte att Gud äger allt, att de bara är hyresgäster
eller förvaltare.
När man inser, till exempel, att även om man må ha äganderätten
till en bil, tillhör den bilen egentligen inte en själv, den tillhör Gud,
minskar smärtan när någon kommer och stjäl den och tjuvar några av ens saker.
Ändras icke
En annan infallsvinkel hos detta bud där det heter: ”Du skall inte
stjäla”, finns i Malaki 3:6: ”Jag, HERREN, har inte förändrat mig, och ni, Jakobs barn, har inte
utplånats.” Är Du glad för att Guds syften för Dig aldrig har förändrats? Är Du
tacksam för att Hans syfte är att Du skall vara i himmelriket, och att det är
därför som Du inte utplånats?
”Alltsedan era fäders dagar har ni vikit av från mina stadgar och
inte hållit dem. Vänd om till mig så skall jag vända om till er, säger HERREN Sebaot. Men ni frågar: ’Varför skall vi
vända om?’” Vers 7. Hur skall vi komma tillbaka till Gud? Vi tror inte ens tror
att vi har varit borta från Honom! Åter ställs frågan: ”Får en människa stjäla
från Gud? Ändå stjäl ni från mig. Ni säger: ’Vad har vi stulit från dig?’
Tionde och offergåvor. Förbannelse har drabbat er, ty ni och hela folket stjäl
ifrån mig.” Verserna 8-9.
Ett av de värsta brott som man någonsin kan begå, vad detta bud
beträffar, är när man börjar att ta saker från Gud som inte tillhör en själv.
Jag har ofta funnit det intressant när folk säger ”jag betalar
mitt tionde.” Nej, man behöver inte betala tionde. Vad man egentligen gör är
att man återför till Gud det som tillhör Honom. Man har bara fått förvaltarskap
över det. Man blir en tjuv när man tar Guds ägodelar och tillägnar det åt sig
själv. Om det vore möjligt att räkna med grader av brott mot detta bud, skulle
rån mot Gud stå överst på listan.
Personligt Brott
Vi har ansvar för våra medmänniskor eftersom vi känns vid detta
bud som Gud har givit oss. Att stjäla är att ta ägodelar från en annan, som han
eller hon har fått att förvalta åt Gud. Genom att göra detta, sker det faktiskt
ett brott mellan en person och en annan, men inser Du att det sker en än större
kränkning mot detta bud än att bara ta någon annans egendom? Det går långt
utöver detta och når in på det andliga.
Om man tar något som inte tillhör en själv, tar man något som Gud
har placerat i förvaltarskap hos en annan person. Genom att göra detta, säger
man i själva verket att Gud inte vet vad Han gör, att man själv egentligen vet
mer om Guds förvaltarskap än Gud, eftersom Han gav ägodelen till fel person när
Han skulle ha gett den till en själv. I själva verket sätter man sig i Guds
ställe när man stjäl något från någon annan.
När sådana saker händer, är en rad händelser i rörelse. Man
förstår inte riktigt det om man inte ser det ur Guds perspektiv. Det är därför
konsekvenserna av vad Jakob säger blir så allvarliga: ”Om man har brutit mot
ett, har man brutit mot dem alla.”
Det finns bara tre sätt på vilka vi kan komma i besittning av
någonting: (1) genom en gåva, (2) genom arbete, och (3) genom stöld. De första
två är lagliga och riktiga – när man får en gåva, när man arbetar och köper
ägodelar – men den sista är fel, och den betraktas som synd.
Spel och Dobbel
En annan aspekt som gäller för detta bud är en form som är så
populär i dag att de flesta människor inte ser något fel med det. Många
kristna, däribland många sjundedags-adventister, är engagerade i denna
verksamhet. Den omfattar vadslagning, lotterier, eller någon annan typ av
bedrägliga spel. Sjundedags-adventister och andra kristna engagerar sig i detta
eftersom folk alltid vill få någonting för ingenting. De inser aldrig att dessa
former av förvärv omfattas av förbudet hos detta budord, och som sådant är
former av stöld. Bokstavligen miljarder och åter miljarder dollar förvärvas på
detta sätt varje år. En kristen måste vara så försiktig att han eller hon inte
fastnar i det.
Som en författare uttryckte det: Spel och dobbel står i ungefär
samma relation till stöld som duellering till mord. Bara för att en person är
villig att riskera sitt liv i ett möte gör inte det rätt för vederbörande att
ta en annan människas liv. Inte heller det faktum att en person är villig att
riskera sina egna pengar i ett lotteri gör det rätt för vederbörande att ta en
annans pengar utan motsvarande belopp i betalning. Det finns inget hänsynsfull
eller broderligt i hasardspel. Människor spelar helt enkelt som ett resultat av
sin febriga önskan om att snabbt och enkelt vinna till varje pris, även till
bekostnad av sina egna själar.
Bedrägeri i Handel
I sitt uttalande, tog Ellen White upp en annan aspekt av stöld som
förbjuder det som kallas för ”bedrägeri i handel”. Alla gillar att göra en bra
affär, och jag är inget undantag. Jag gillar att göra ett fynd också. Men vi
överskrider gränsen när vi tvingar ned priset genom köpslående kring någon
handelsvara.
Ordspråksboken 20:14 talar om denna fråga: ”’Hutlöst, hutlöst’,
säger köparen, men när han går sin väg skryter han över sitt köp.” Med andra
ord är det värt någonting. ”Det skräpet”, hävdar köparen, ”är inte värt ett
rött öre.”
Med andra ord får någon reda på ett föremål som är till salu, men
när han talar med ägaren om det, rynkar han på pannan. Han förklarar hur dåligt
det är, visar på alla fel som det har och bjuder sedan ett lågt pris.
Inte alla som sätter in en annons i tidningen om något att sälja
har en massa pengar på banken. Det tillsaluvarande behöver inte bara vara något
extra de vill bli av med. När folk sätter in en annons i tidningen, har de
vanligtvis ryggen mot väggen. De behöver få in pengar, ja, varenda krona de kan
få ut av saken till salu. När man kommer och börjar att pruta och försöker att
få dem att sänka priset, kan de, om de är i en knipa, sälja varan för det lägre
priset, eftersom de behöver pengarna. Men vet Du vad som sker i en situation
som denna? Man har precis stulit någon annans förvaltarskap från dem.
Vi vanärar Gud, som kristna, när vårt beteende är sådant. Det är
inget fel med att fråga en person om priset eller om de kan ta mindre för
objektet. Men alla våra åtgärder måste vara oklanderliga. Det är inte
nödvändigt att stjäla öppet för att överträda lagen. Att köpa något för ett
lägre pris och genom ihärdigt prutande är lika mycket stöld som att sälja något
för mer än det är värt eller genom att ge en felaktig bild av det.
60-talet
Några av Er minns 1960-talet. Jag minns den tiden. Om Du är för
ung för att minnas, kanske Du har hört eller läst om den tiden. I början
1960-talet stod det Kalla Kriget mellan de två supermakterna Förenta staterna
och Ryssland [Sovjetunionen] på sin höjd. Det var också då som
rymdkapplöpningen pågick mellan dessa två nationer. Frågan var, vilket land
skulle vara först att skicka upp en satellit i rymden, en människa i
omloppsbana eller landa på Månen?
Mitt under brinnande rymdkapplöpning stod NASA (National
Aeronautics and Space Administration, Amerikanska Rymdflygstyrelsen) inför en
massa problem. En av de svårigheter man stötte på var behovet av en
kulspetspenna som astronauterna skulle kunna använda, en som skulle gå att
skriva med i tyngdlöshet – tillståndet man upplevde då kapslarna flög runt i
atmosfären.
På typiskt amerikanskt manér, avgick uppfinningsrikedomen med
segern. Efter betydande forskning och utveckling, framtogs en astronautpenna
till en kostnad av cirka en million dollar, och tro mig, den fungerade i yttre
rymden! Den rönte viss framgång som kuriosum här på Jorden. Intressant nog stod
Sovjetunionen inför samma utmaning. De klarade också av knivigheten. Deras
lösning? De använde en blyertspenna.
Detta verkar vara litet som den situation som vi står inför när vi
tänker på det åttonde budordet! Det verkar så lätt: ”Du skall inte stjäla”, men
vi tycker att det är oerhört komplext på ett antal olika sätt.
Krångligt eller enkelt
Många gånger gör vi saker och ting ytterligt invecklade. Vi
anstränger oss på alla vis i ett försök att försöka lösa problemet, och ändå är
det så enkelt. Buden kan utvidgas och förstoras. Det är vad Jesus tänkte lära
ut när Han kom.
När vi börjar att få ordning på våra liv och vårt förhållande till
Gud, dyker nya frågor upp. I stället för att fråga: Vad är minimikravet, det
minsta jag kan göra för att bli frälst, frågar vi: Hur mycket kan jag göra för
Gud? Hur gärna vill jag höra vad Gud säger? Hur långt är jag beredd att gå för
att följa Honom?
Så när vi verkligen undersöker detta bud och vill höra vad Gud kan
säga, finner vi att det ligger mycket mer i detta än bara ”Du skall inte
stjäla.” Om man verkligen vill satsa seriöst på att vara kristen, börjar man
att se hur enkelt budet kan bli komplicerat.
Tid och Energi
Kan stulen tid och energi göra oss till tjuvar? Ja, det kan de.
Det behöver inte vara så att vi stjäl från Gud eller någon annan person. Vi kan
råna på många andra sätt än bara genom att ta någons ägodelar. Betänk dessa
fall.
När vi har ett jobb att göra på arbetsplatsen, och inte är flitiga
i vårt arbete, genom att anstränga oss för vad vi får, stjäl vi, lika säkert
som om vi skulle stoppa händerna i kassan.
Det är möjligt för gifta personer att spendera så mycket tid med
sina egna strävanden, i sina yrken, med sina fritidssysslor, med vad de vill
göra, att de i själva verket stjäl tid och uppmärksamhet som rättmätigt tillhör
den andre maken. På samma sätt kan människor tillbringa så mycket tid på sina
arbetsplatser, med sin fritidssysselsättning, eller till och med i kyrkan, att
de i själva verket stjäl tid och uppmärksamhet som rätteligen tillhör deras
barn.
Det är denna typ av stöld som många kommer att hållas ansvariga
för i domen. Anledningen är att frågeställaren kommer att undra: ”Var är den
lilla hjord Jag gav Dig?”
Rättvisa inom Näringslivet
Antag att en företagare har en framgångsrik verksamhet. Företaget
tjänar pengar. Allmänheten gillar dess produkt. Då börjar det att bli dags att
fatta beslut, såsom brukligt är, angående medarbetarnas löneökning. Hur mycket
skall de anställda betalas under det kommande året? Det kan finnas en myriad
svar på denna fråga, men två klart urskiljbara är dessa: (1) betala dem vad de
är värda, trots allt är det de som hjälper företaget att lyckas, eller (2)
betala dem så lite som möjligt så att största möjliga vinst stannar hos
företaget.
Om arbetsgivaren betalar så litet som han kan, när han ger det
lägsta belopp som han kan komma undan med, har han i själva verket stulit från
de anställda. Och samtidigt har han stulit en del av familjens välbefinnande.
Han har stulit utbildningsmöjligheter från den anställdes barn. Han har stulit
familjens förhoppningar, och härigenom har han själv blivit förloraren.
Inget dåligt Byte
Jakobsbrevet behandlar denna fråga. Den viktigaste frågan att
ställa på jobbet är inte, vad får jag betalt? Den viktigaste frågan att ställa
är, vad jag blir här?
Vid första tanken kan det ses som en varning, och det är det. Gör
inte ett dåligt byte. Bedriv inte handel med Din själ, Din ärlighet och Din
rättrådighet för några materiella saker. Detta begrepp är också ett löfte, för
när vi gör rätt val, gör vi framsteg i den plan som Gud har för oss.
Varje gång vi skulle kunna ta något, och vi inte gör det, gör det
något för oss andligt. Denna lag har en mycket bredare tillämpning än bara att
ta saker. Den har att göra med hjärtat. Vi bör fråga oss, hur förhåller jag mig
till alla de olika frågorna i livet? Hanterar jag saker och ting på ett
rättvist och rakt sätt på varje område av livet? Inte bara vad gäller
erkännande av någon annans förvaltarskap, utan också ifrågasätta huruvida jag
ger tillräckligt av min tid på arbetsplatsen – inte bara som en anställd, utan
som arbetsgivare. Tar jag mitt ansvar i min familj och i mitt hem? Tar jag mitt
ansvar i samhället?
Jag är skyldig Pengar, jag är skyldig Pengar
Hur förhåller det sig med fakturor? Många människor har räkningar,
och de lovar alltid: ”Jag skall betala den. Jag har inte glömt det. Jag kommer
att betala räkningen. Jag betalar notan.” Men det händer aldrig.
Vad säger Du om att helt enkelt betala räkningar i tid? Måhända
betalningsdagen för en räkning infaller den första i månaden, men jag betalar
inte förrän i slutet av månaden. Går detta bud att tillämpa på denna situation?
Det gör det helt säkert. Varför? Därför att vägran att betala en räkning i tid
innebär, att medel undanhållits kassan hos den person eller det företag som har
fordran. Dessa pengar kunde annars investeras eller uppbära ränta, men man har
tagit av vederbörandes tillgång.
Kristna är skyldiga i Guds lag att betala sina räkningar i tid.
Gud kommer att hålla oss ansvariga för dessa saker.
Bort med det
När vi gör fel, när vi tror att vi har kommit undan med något, när
vi tror att ingen har sett oss, tänk på det. Någon noterar allt – inte bara
själva handlingen, utan även tankarna och hjärtats avsikter.
När vi fortsätter serien om de Tio Budorden, kommer vi till ett
som handlar om tankarna och hjärtats uppsåt. Guds lag är ytterst omfattande.
Guds lag är väldigt komplett. Jag hoppas att Ditt intresse har väckts att
studera Guds lag från ett annat perspektiv och djupare än Du har gjort
tidigare.
Var och en av oss kommer antingen att blir mer lik Jesus eller mer
som Djävulen, och utfallet beror i första hand på hur vi förhåller oss till
Guds lag.
Fortsättning följer. . .
Källa: LandMarks, September, 2006, sidorna 32-37.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.