söndag 8 juli 2012

Baugher: Budorden, Del 15


De Tio Budorden, Del 15: När Vinst blir till Förlust



Av Mike Baugher



”Inte heller skall du stjäla.” Femte Moseboken 5:19 [King James Version]. Det är intressant hur så få ord kan avgränsa ett så brett ansvar!



Notera hur den andra tavlan i lagen hänger ihop: ”Hedra din far och din mor. . . Du skall inte mörda. Inte heller skall du begå äktenskapsbrott. Inte heller skall du stjäla.” Verserna 16-19. [Min betoning; ordet heller ur King James Version.] Om man bryter mot lagen på en punkt har man brutit mot hela lagen.



Detta samband beror på att den andra delen av lagen utgör människans ansvar för människan. Den hänger ihop med den första tavlan i lagen så att det blir en helhet. Det är därför Jakob säger: ”Ty den som håller hela lagen men bryter mot ett enda bud är skyldig till allt.” Jakobsbrevet 2:10. Om man bryter av en länk i kedjan, har man brutit av hela kedjan. Kedjan saknar värde för personen om vederbörande bryter av en länk.



Det åttonde budordet är kort, men det täcker många områden som vi normalt inte tänker på. Överträdelser av detta bud kräver en annan påföljd än resten av budorden för brott mot dem.



Alla tidigare bud krävde dödsstraff enligt Mose lag. Detta bud kräver inte dödsstraff, men väl återställelse. Det kräver återställande av smärre saker flera gånger om.



På Gamla Testamentets tid förekom det inte ens fängelsestraff om en person ertappades med att bryta mot detta bud, eftersom Israel inte reagerade på det sättet. Det fanns i princip tre straff för brott mot lagen: (1) döden genom stening, (2) återställande samt (3) böter. Dessa tre påföljder såg förvisso till att hålla de fängslades antal till ett minimum!



Men även om det i den mosaiska lagen utkrävdes ett mindre hårt straff för detta brott, får man inte för ett ögonblick tror att ett mindre hårt straff kommer att tillämpas när domstolen i himmelen recenserar ens liv i domen. Om våra synder inte har bekänts, om våra synder inte har förlåtits kommer dödsstraff att utmätas vid alltings slut.



När Bibeln säger: ”Du skall inte stjäla”, men någon bryter mot detta kommando är överträdelse härav fortfarande synd i Guds ögon. Bibeln gör det klart och tydligt att ”syndens lön är döden.” Romarbrevet 6:23.



Allmän Tillämpning

När vi betänker den allmänna tillämpningen av de Tio Budorden, erkänns det åttonde budordet som en allmän lag över hela världen, av alla människor, överallt. Måhända de inte känner igen eller erkänner den ende sanne Guden i himmelen, men de inser sanningen som säger att en annan persons ägodelar tillhör honom eller henne och att en annan person inte bör mixtra med dem. Från de mest civiliserade till de mest hedniska, erkänns denna lag som bidragande till att åstadkomma förbättringar för det samhälle vi lever i.



”Du skall inte stjäla.” På ytan kräver detta korta uttalande respekt för andras egendom. Detta är en del av Guds plan för karaktärsutveckling, eftersom när vi uppmärksammar och är lydiga mot Hans lag, när vi erkänner de förbud som finns, gör den något för oss såväl som något för samhället. Vi utvecklar vår karaktär.



Mer än ytlig

Romarbrevet 7:14 säger ”att lagen är andlig” och att den har djup under ytan. Lagen är mer än bara förbud skrivna på tavlor av sten och har en andlig sida också.



Att säga att lagen har en andlig sida innebär att den handskas med tankar och hjärtats avsikter, inte bara med yttre handlingar. Detta är faktiskt också Mose lags inriktning. Detta är Guds lags inriktning – från passivt till aktivt, från handling till tankar.



Så när det i budet heter ”Du skall inte stjäla”, säger det andliga djupet, på grund av sin natur, att det här föreligger mer än bara en fysisk handling. Den fråga vi måste ställa oss är, hur långt sträcker det sig? En insikt om naturen hos detta bud kan vinnas genom Ellen Whites skrifter.



På tal om det åttonde budet, säger hon: ”Både offentliga och enskilda synder är innefattade i detta förbud. Det åttonde budet fördömer stjälande av människor och slavhandel samt förbjuder erövringskrig. Det förbjuder tjuveri och rån. Det påbjuder en sträng redlighet i affärslivets minsta detaljer. Det förbjuder bedrägeri i handel, samt fordrar, att man skall betala sina skulder och en rättvis lön. Det försäkrar, att varje försök, att dra nytta av en annans okunnighet, svaghet eller olycka nedtecknas såsom bedrägeri i himmelens böcker.Patriarchs and Prohets, sidan 309.



När detta råd skrevs, fanns det fortfarande många platser i världen där slavhandeln blomstrade. Vare sig man inser det eller inte, finns det fortfarande många platser i världen i dag där slavhandeln fortfarande vidmakthålls.



Just här i USA är slavhandeln fortfarande i drift! Mer än 50 000 barn per år försvinner; många av dem in i slavhandeln. De människor som stjäl dem tvingar dem till slaveri i prostitution, både pojkar och flickor. Det beräknas att en miljon barn slavar som prostituerade i Asien. (Carol Smolenski, ”Sexturism och sexuellt Utnyttjande av Barn”, Christian Century, den 15. November 1995.) När fru White talar om det åttonde budordet gäller hennes utsagor slavhandeln; de är högst giltiga i dag.



Endast de som låter sina karaktärer ombildas i kraft av den Helige Ande är i samklang med lagen. De börjar att låta sina karaktärer utvecklas så att dessa saker inte längre skall äga rum.



Vi i USA står inför en tid när varje princip i vår Konstitution kommer att lämnas utan avseende. Män och kvinnor kommer att förlora sin uppfattning om vad som är rätt och fel, och slavhandeln som fru White talade om, kommer tillbaka i någon omfattning igen. När vi läser Profetians Ande, gör hon det glasklart att slavhandeln kommer tillbaka i och med Söndagslagen. (Se, till exempel, Christian Service, sidorna 155-158.) Hur detta kommer att ske vet jag inte, men det kommer att finnas människor, som, när den Helige Ande dras tillbaka, kommer att tro att det är en bra sak att ha en slav eller två. Det är därför Guds lag är så viktig när vi kommer till de sista dagarna. Det är Guds uppenbarade vilja och vad Han förväntar Sig av Sitt folk i de yttersta dagarna.



Vad som föregår

Om världen hade följt Guds lag hela tiden, skulle vi inte ha historieböcker som påminner oss om slaveri, människorov och erövringskrig. När det gäller erövringskrig, som fru White säger att detta bud gäller, tror jag att det förekommer preludier som leder oss till att acceptera erövringskrig. En av dessa vägar som leder oss till erövringskrig är tävlingsidrott.



Med de andliga brillorna på, är den anda som omger tävlingsidrott samma anda som ger upphov till erövringskrig. Det är andan hos den starkes företräde framför den svage; detta är andemeningen i tävlandet. Detta är andan i varje typ av erövring mot en annan. Fundera på namnen på vissa idrottslag som tävlar mot andra. Det förekommer namn som Warriors [Krigarna], Raiders [Angriparna], Trojans [Trojanerna], och så vidare – listan kan göras lång. Dessa namn har sitt ursprung i dessa erövringskrig. En viss mentalitet utvecklas genom dessa företeelser.



Förvaltarskap

Guds lag är väldigt omfattande, eftersom den är andlig. En studie av Bibeln avslöjar att ägandet av materiella varor är inget riktigt ägarskap alls, utan egentligen förvaltarskap. Vi kan äga en egendom, vi kanske har en lagfart på en fastighet, men i själva verket är detta endast sekundärt ägande. Gud är den verklige ägaren. Han är, som Bibeln säger, ”innehavare av himlen och jorden.” Första Moseboken 14:22 [King James Version].



Gud förklarar att ”hela jorden är min.” Andra Moseboken 19:5. Och psalmisten säger: ”Jorden och allt som uppfyller den tillhör HERREN, världen och de som bor i den.” Psaltaren 24:1. Allt tillhör Gud, så i verkligheten är människan endast en hyresgäst eller förvaltare, med en bestämd skyldighet gentemot den verklige Ägaren. De flesta i världen erkänner inte att Gud äger allt, att de bara är hyresgäster eller förvaltare.



När man inser, till exempel, att även om man må ha äganderätten till en bil, tillhör den bilen egentligen inte en själv, den tillhör Gud, minskar smärtan när någon kommer och stjäl den och tjuvar några av ens saker.



Ändras icke

En annan infallsvinkel hos detta bud där det heter: ”Du skall inte stjäla”, finns i Malaki 3:6: ”Jag, HERREN, har inte förändrat mig, och ni, Jakobs barn, har inte utplånats.” Är Du glad för att Guds syften för Dig aldrig har förändrats? Är Du tacksam för att Hans syfte är att Du skall vara i himmelriket, och att det är därför som Du inte utplånats?



”Alltsedan era fäders dagar har ni vikit av från mina stadgar och inte hållit dem. Vänd om till mig så skall jag vända om till er, säger HERREN Sebaot. Men ni frågar: ’Varför skall vi vända om?’” Vers 7. Hur skall vi komma tillbaka till Gud? Vi tror inte ens tror att vi har varit borta från Honom! Åter ställs frågan: ”Får en människa stjäla från Gud? Ändå stjäl ni från mig. Ni säger: ’Vad har vi stulit från dig?’ Tionde och offergåvor. Förbannelse har drabbat er, ty ni och hela folket stjäl ifrån mig.” Verserna 8-9.



Ett av de värsta brott som man någonsin kan begå, vad detta bud beträffar, är när man börjar att ta saker från Gud som inte tillhör en själv.



Jag har ofta funnit det intressant när folk säger ”jag betalar mitt tionde.” Nej, man behöver inte betala tionde. Vad man egentligen gör är att man återför till Gud det som tillhör Honom. Man har bara fått förvaltarskap över det. Man blir en tjuv när man tar Guds ägodelar och tillägnar det åt sig själv. Om det vore möjligt att räkna med grader av brott mot detta bud, skulle rån mot Gud stå överst på listan.



Personligt Brott

Vi har ansvar för våra medmänniskor eftersom vi känns vid detta bud som Gud har givit oss. Att stjäla är att ta ägodelar från en annan, som han eller hon har fått att förvalta åt Gud. Genom att göra detta, sker det faktiskt ett brott mellan en person och en annan, men inser Du att det sker en än större kränkning mot detta bud än att bara ta någon annans egendom? Det går långt utöver detta och når in på det andliga.



Om man tar något som inte tillhör en själv, tar man något som Gud har placerat i förvaltarskap hos en annan person. Genom att göra detta, säger man i själva verket att Gud inte vet vad Han gör, att man själv egentligen vet mer om Guds förvaltarskap än Gud, eftersom Han gav ägodelen till fel person när Han skulle ha gett den till en själv. I själva verket sätter man sig i Guds ställe när man stjäl något från någon annan.



När sådana saker händer, är en rad händelser i rörelse. Man förstår inte riktigt det om man inte ser det ur Guds perspektiv. Det är därför konsekvenserna av vad Jakob säger blir så allvarliga: ”Om man har brutit mot ett, har man brutit mot dem alla.”



Det finns bara tre sätt på vilka vi kan komma i besittning av någonting: (1) genom en gåva, (2) genom arbete, och (3) genom stöld. De första två är lagliga och riktiga – när man får en gåva, när man arbetar och köper ägodelar – men den sista är fel, och den betraktas som synd.



Spel och Dobbel

En annan aspekt som gäller för detta bud är en form som är så populär i dag att de flesta människor inte ser något fel med det. Många kristna, däribland många sjundedags-adventister, är engagerade i denna verksamhet. Den omfattar vadslagning, lotterier, eller någon annan typ av bedrägliga spel. Sjundedags-adventister och andra kristna engagerar sig i detta eftersom folk alltid vill få någonting för ingenting. De inser aldrig att dessa former av förvärv omfattas av förbudet hos detta budord, och som sådant är former av stöld. Bokstavligen miljarder och åter miljarder dollar förvärvas på detta sätt varje år. En kristen måste vara så försiktig att han eller hon inte fastnar i det.



Som en författare uttryckte det: Spel och dobbel står i ungefär samma relation till stöld som duellering till mord. Bara för att en person är villig att riskera sitt liv i ett möte gör inte det rätt för vederbörande att ta en annan människas liv. Inte heller det faktum att en person är villig att riskera sina egna pengar i ett lotteri gör det rätt för vederbörande att ta en annans pengar utan motsvarande belopp i betalning. Det finns inget hänsynsfull eller broderligt i hasardspel. Människor spelar helt enkelt som ett resultat av sin febriga önskan om att snabbt och enkelt vinna till varje pris, även till bekostnad av sina egna själar.



Bedrägeri i Handel

I sitt uttalande, tog Ellen White upp en annan aspekt av stöld som förbjuder det som kallas för ”bedrägeri i handel”. Alla gillar att göra en bra affär, och jag är inget undantag. Jag gillar att göra ett fynd också. Men vi överskrider gränsen när vi tvingar ned priset genom köpslående kring någon handelsvara.



Ordspråksboken 20:14 talar om denna fråga: ”’Hutlöst, hutlöst’, säger köparen, men när han går sin väg skryter han över sitt köp.” Med andra ord är det värt någonting. ”Det skräpet”, hävdar köparen, ”är inte värt ett rött öre.”



Med andra ord får någon reda på ett föremål som är till salu, men när han talar med ägaren om det, rynkar han på pannan. Han förklarar hur dåligt det är, visar på alla fel som det har och bjuder sedan ett lågt pris.



Inte alla som sätter in en annons i tidningen om något att sälja har en massa pengar på banken. Det tillsaluvarande behöver inte bara vara något extra de vill bli av med. När folk sätter in en annons i tidningen, har de vanligtvis ryggen mot väggen. De behöver få in pengar, ja, varenda krona de kan få ut av saken till salu. När man kommer och börjar att pruta och försöker att få dem att sänka priset, kan de, om de är i en knipa, sälja varan för det lägre priset, eftersom de behöver pengarna. Men vet Du vad som sker i en situation som denna? Man har precis stulit någon annans förvaltarskap från dem.



Vi vanärar Gud, som kristna, när vårt beteende är sådant. Det är inget fel med att fråga en person om priset eller om de kan ta mindre för objektet. Men alla våra åtgärder måste vara oklanderliga. Det är inte nödvändigt att stjäla öppet för att överträda lagen. Att köpa något för ett lägre pris och genom ihärdigt prutande är lika mycket stöld som att sälja något för mer än det är värt eller genom att ge en felaktig bild av det.



60-talet

Några av Er minns 1960-talet. Jag minns den tiden. Om Du är för ung för att minnas, kanske Du har hört eller läst om den tiden. I början 1960-talet stod det Kalla Kriget mellan de två supermakterna Förenta staterna och Ryssland [Sovjetunionen] på sin höjd. Det var också då som rymdkapplöpningen pågick mellan dessa två nationer. Frågan var, vilket land skulle vara först att skicka upp en satellit i rymden, en människa i omloppsbana eller landa på Månen?



Mitt under brinnande rymdkapplöpning stod NASA (National Aeronautics and Space Administration, Amerikanska Rymdflygstyrelsen) inför en massa problem. En av de svårigheter man stötte på var behovet av en kulspetspenna som astronauterna skulle kunna använda, en som skulle gå att skriva med i tyngdlöshet – tillståndet man upplevde då kapslarna flög runt i atmosfären.



På typiskt amerikanskt manér, avgick uppfinningsrikedomen med segern. Efter betydande forskning och utveckling, framtogs en astronautpenna till en kostnad av cirka en million dollar, och tro mig, den fungerade i yttre rymden! Den rönte viss framgång som kuriosum här på Jorden. Intressant nog stod Sovjetunionen inför samma utmaning. De klarade också av knivigheten. Deras lösning? De använde en blyertspenna.



Detta verkar vara litet som den situation som vi står inför när vi tänker på det åttonde budordet! Det verkar så lätt: ”Du skall inte stjäla”, men vi tycker att det är oerhört komplext på ett antal olika sätt.



Krångligt eller enkelt

Många gånger gör vi saker och ting ytterligt invecklade. Vi anstränger oss på alla vis i ett försök att försöka lösa problemet, och ändå är det så enkelt. Buden kan utvidgas och förstoras. Det är vad Jesus tänkte lära ut när Han kom.



När vi börjar att få ordning på våra liv och vårt förhållande till Gud, dyker nya frågor upp. I stället för att fråga: Vad är minimikravet, det minsta jag kan göra för att bli frälst, frågar vi: Hur mycket kan jag göra för Gud? Hur gärna vill jag höra vad Gud säger? Hur långt är jag beredd att gå för att följa Honom?



Så när vi verkligen undersöker detta bud och vill höra vad Gud kan säga, finner vi att det ligger mycket mer i detta än bara ”Du skall inte stjäla.” Om man verkligen vill satsa seriöst på att vara kristen, börjar man att se hur enkelt budet kan bli komplicerat.



Tid och Energi

Kan stulen tid och energi göra oss till tjuvar? Ja, det kan de. Det behöver inte vara så att vi stjäl från Gud eller någon annan person. Vi kan råna på många andra sätt än bara genom att ta någons ägodelar. Betänk dessa fall.



När vi har ett jobb att göra på arbetsplatsen, och inte är flitiga i vårt arbete, genom att anstränga oss för vad vi får, stjäl vi, lika säkert som om vi skulle stoppa händerna i kassan.



Det är möjligt för gifta personer att spendera så mycket tid med sina egna strävanden, i sina yrken, med sina fritidssysslor, med vad de vill göra, att de i själva verket stjäl tid och uppmärksamhet som rättmätigt tillhör den andre maken. På samma sätt kan människor tillbringa så mycket tid på sina arbetsplatser, med sin fritidssysselsättning, eller till och med i kyrkan, att de i själva verket stjäl tid och uppmärksamhet som rätteligen tillhör deras barn.



Det är denna typ av stöld som många kommer att hållas ansvariga för i domen. Anledningen är att frågeställaren kommer att undra: ”Var är den lilla hjord Jag gav Dig?”



Rättvisa inom Näringslivet

Antag att en företagare har en framgångsrik verksamhet. Företaget tjänar pengar. Allmänheten gillar dess produkt. Då börjar det att bli dags att fatta beslut, såsom brukligt är, angående medarbetarnas löneökning. Hur mycket skall de anställda betalas under det kommande året? Det kan finnas en myriad svar på denna fråga, men två klart urskiljbara är dessa: (1) betala dem vad de är värda, trots allt är det de som hjälper företaget att lyckas, eller (2) betala dem så lite som möjligt så att största möjliga vinst stannar hos företaget.



Om arbetsgivaren betalar så litet som han kan, när han ger det lägsta belopp som han kan komma undan med, har han i själva verket stulit från de anställda. Och samtidigt har han stulit en del av familjens välbefinnande. Han har stulit utbildningsmöjligheter från den anställdes barn. Han har stulit familjens förhoppningar, och härigenom har han själv blivit förloraren.



Inget dåligt Byte

Jakobsbrevet behandlar denna fråga. Den viktigaste frågan att ställa på jobbet är inte, vad får jag betalt? Den viktigaste frågan att ställa är, vad jag blir här?



Vid första tanken kan det ses som en varning, och det är det. Gör inte ett dåligt byte. Bedriv inte handel med Din själ, Din ärlighet och Din rättrådighet för några materiella saker. Detta begrepp är också ett löfte, för när vi gör rätt val, gör vi framsteg i den plan som Gud har för oss.



Varje gång vi skulle kunna ta något, och vi inte gör det, gör det något för oss andligt. Denna lag har en mycket bredare tillämpning än bara att ta saker. Den har att göra med hjärtat. Vi bör fråga oss, hur förhåller jag mig till alla de olika frågorna i livet? Hanterar jag saker och ting på ett rättvist och rakt sätt på varje område av livet? Inte bara vad gäller erkännande av någon annans förvaltarskap, utan också ifrågasätta huruvida jag ger tillräckligt av min tid på arbetsplatsen – inte bara som en anställd, utan som arbetsgivare. Tar jag mitt ansvar i min familj och i mitt hem? Tar jag mitt ansvar i samhället?



Jag är skyldig Pengar, jag är skyldig Pengar

Hur förhåller det sig med fakturor? Många människor har räkningar, och de lovar alltid: ”Jag skall betala den. Jag har inte glömt det. Jag kommer att betala räkningen. Jag betalar notan.” Men det händer aldrig.



Vad säger Du om att helt enkelt betala räkningar i tid? Måhända betalningsdagen för en räkning infaller den första i månaden, men jag betalar inte förrän i slutet av månaden. Går detta bud att tillämpa på denna situation? Det gör det helt säkert. Varför? Därför att vägran att betala en räkning i tid innebär, att medel undanhållits kassan hos den person eller det företag som har fordran. Dessa pengar kunde annars investeras eller uppbära ränta, men man har tagit av vederbörandes tillgång.



Kristna är skyldiga i Guds lag att betala sina räkningar i tid. Gud kommer att hålla oss ansvariga för dessa saker.



Bort med det

När vi gör fel, när vi tror att vi har kommit undan med något, när vi tror att ingen har sett oss, tänk på det. Någon noterar allt – inte bara själva handlingen, utan även tankarna och hjärtats avsikter.



När vi fortsätter serien om de Tio Budorden, kommer vi till ett som handlar om tankarna och hjärtats uppsåt. Guds lag är ytterst omfattande. Guds lag är väldigt komplett. Jag hoppas att Ditt intresse har väckts att studera Guds lag från ett annat perspektiv och djupare än Du har gjort tidigare.



Var och en av oss kommer antingen att blir mer lik Jesus eller mer som Djävulen, och utfallet beror i första hand på hur vi förhåller oss till Guds lag.



Fortsättning följer. . .



Källa: LandMarks, September, 2006, sidorna 32-37.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.