De
Tio Budorden, Del 1: Hör, lyssna, håll och gör
Av
Mike Baugher
När vi
talar om de tio budorden, menar vi i allmänhet dem i Andra Moseboken, kapitel
20. Men i denna serie skulle jag vilja studera med Er kapitel 5 i Femte
Moseboken, där lagen på nytt ges genom Mose till Israels barn, strax innan de
går in i det utlovade landet. Fyrtio år tidigare, medan de var lägrade vid
berget Sinai, kom Gud i fruktansvärt majestät och talade de tio budordens lag
till Israels barn. Denna lag skulle styra varje moralisk aspekt och inställning
hos deras liv, tills de dog. I samband med detta, gavs stadgar och domar till
Moses. Dessa skrevs ned och lades i sidan av arken i det allra heligaste i
helgedomen. De tio budorden var inrymda i den inre delen av arken.
Moral och Lagen
Vi har
bokstaven och andan hos lagen, och så har vi den moral som gör att lagen
fungerar. Det är vår känsla för moral eller rätt och fel, som låter oss ha
frihet under lagen. Ju mindre moral ett folk har, desto mindre frihet äger
dessa människor. Det kanske låter som ett konstigt påstående, eftersom många
människor tror att om de är inblandade i omoral – vilket är frånvaron av moral
– har de all den frihet de någonsin kunde vilja ha, men i själva verket
befinner de sig i slaveri. Det är därför som Jakob kallar den kungliga lagen,
de tio budordens lag, för frihetens lag.
Många av Er
minns säkert, att bara för några år sedan rapporterades det om
presidentskandaler i USA. Allt eftersom drevet gick i massmedia, tog reportrar
hjälp av opinionsundersökningar, för att se, hur allmänheten reagerade på
skandalerna. Intressant nog, kom denna reaktion efter de första dagarna:
”Berätta inte mera för oss. Vi har hört nog. Lämna oss i fred. Vi struntar i,
vad presidenten har gjort.” Det verkade som att ju mer information som gavs
till allmänheten, desto högre siffror fick presidenten. I själva verket förhöll
det sig så, att den moraliska friheten höll på att dö ut. Ju mindre moral
folket har, desto mindre frihet kan de njuta av och fortfarande ha en
civilisation.
Indoktrinera inte
Alltför
många av oss när tanken, att om något inte påverkar oss direkt, angår det oss
inte. Detta, menar jag, kan sägas om väldigt många saker i detta liv. Hur har
vi kommit till ett läge, där vi godtar den sortens tänkande? Orsaken står att
finna långt bakåt i tiden och mycket har lett härtill. Vi kan inte gå igenom
alla olika faser och steg som förde oss till denna ståndpunkt, men kontentan av
det hela är, att det började med principen, som förhärskar vid undervisningen
av ungdomar och som lyder: Utsätt dem för tankar och uppfattningar, men vad Du
än gör, indoktrinera dem inte. Ge dem idén, och låt dem sedan fatta sina egna
beslut. Låt dem göra, vad de vill. Om de vill stanna uppe sent på kvällen, låt
dem stanna uppe sent på kvällen. Om de inte vill hjälpa till i hushållet,
tvinga dem inte att hjälpa till. Indoktrinera dem inte.
Inom många
områden utgör detta det gängse tänkandet i dag, och i synnerhet verkar detta
gälla i fråga om uppfostran av barn. De har producerat en generation, som inte
bryr sig om något, som inte direkt berör dem på det personliga planet.
Håll Ljuset brinnande
Ljuset
håller snabbt på att slockna i USA. Det enda hopp vi har, är att låta ljuset
skina klart i våra egna liv, och sedan försöka att förmedla ljuset till andra
runt omkring oss, så att de ser ljuset. Det är i grunden Steps to Lifes
uppdrag. Det är därför som studiet av Skriften är så viktigt, eftersom det
innehåller ljus åt oss, som vi i vår tur kan förmedla åt andra människor.
Vi vet att
vi lever i de sista dagarna, eftersom de tecken som ges till oss i Bibeln
visar, att vi befinner oss i den tid, då mörker skulle råda på Jorden. Att döma
av vad vi läser och hör beträffande vardagliga händelser i hela världen, och av
det vi ser runt om oss i samhället, kan vi inte tvivla på att vi lever i den
sista perioden av Jordens historia. Därför är det viktigt för oss, som sjundedags-adventister,
att gå tillbaka till Bibeln – vår grund för moral och vår grundval för frihet.
Där finner vi, vad Gud vill få oss att vara och få oss att göra, så att vi, med
frid i våra hjärtan, står redo att möta Jesus, när Han kommer.
Vad ska man säga?
Det var den
börda, som Mose hade, när han stod på berget och visste, att han hade förlorat
välsignelsen av, att träda in i det utlovade landet. Gud hade redan sagt honom:
”Prata inte längre med mig om denna
fråga. Den är utagerad, den är avgjord. Du går inte in dit.” Mose kände alltså
en börda. Han letade efter de rätta orden att säga till dem, som han
tillbringat de senaste 40 åren i vildmarken med. Han ville förmedla vishet och
uppmuntran, så att många garanterat skulle vara i himmelriket med honom, när de
heliga uppstår. (Han visste inte att han snart skulle komma att återuppstå och
färdas till himmelen.)
”Mose
kallade samman hela Israel och sade till dem: Hör, Israel, de stadgar och
föreskrifter som jag i dag kungör för er. Lär er dem och håll fast vid dem och
följ dem. HERREN vår Gud, slöt ett förbund
med oss på Horeb. Det var inte med våra fäder HERREN
slöt detta förbund, utan med oss själva som står här i dag, oss alla som nu
lever. Ansikte mot ansikte talade HERREN
till er ur elden på berget. Jag stod då mellan HERREN
och er för att förkunna HERRENS ord för
er, ty ni var rädda för elden och steg inte upp på berget.” Femte Moseboken
5:1-5.
Detta är
det andra budskap, som levererades av Mose på en Sabbat. I det här budskapet
upprepas samma ord om och om igen, för att försöka att betona poängen. Det
finns vissa personer, som blir trötta på att höra samma sak om och om igen, men
det är en anledning till, att upprepa dessa saker, ty synden har grumlat deras
sinnen. Dessa ord, uttalade en gång i Edens Lustgård till Adam och Eva, skulle
aldrig ha fallit i glömska. Vi, däremot, kan få saker sagda till oss och två
minuter senare frågar vi: ”Vad var det Du sa'?”
Vi glömmer snabbt
Jag fick
besök av en person på mitt kontor nyligen, och då vi steg ut genom dörren, sade
han: ”Åh, jag tror att jag lämnade min vattenflaska på kontoret.” Han vände sig
om, gick tillbaka in på kontoret, såg den inte, men upptäckte sedan att han
höll den i handen. Våra svaga sinnen kräver en upprepning av saker och ting. Vi
kan inte minnas som vi borde. Det stora flertalet har en förmåga, att alltför
snabbt glömma Guds vägledning.
Se tillbaka
på Ditt eget liv. Du vet att det förekommit tillfällen, då Gud mött Dig i Din
aktuella belägenhet. Han har utfört mirakel för Dig som svar på bön. Men när Du
senare ställts inför en annan prövning, har Du haft för vana att glömma att det
ens finns en Gud i himmelen. ”Är Gud verkligen här?”, har Ditt tvivel lytt.
”Kommer Han verkligen att ta hand om mig?”
Det finns
en välbekant psalm, som beskriver den typ av erfarenhet som Gud vill att vi ska
ha: ”Sjung dem igen för mig, underbara ord av liv; Låt mig mer av deras skönhet
se, Underbara livets ord. Ord av liv och skönhet, Lär mig tro och plikt; Vackra
ord, underbara ord, Underbara ord av liv.” PP Bliss, ”Sing Them Over Again To Me”, The Church Hymnal, Review
and Herald Publishing Association, Takoma Park, Washington , DC, 1941, sidan
574.
Detta är
den typ av erfarenhet, som Gud vill att vi ska ha. Detta är den typ av erfarenhet,
som Mose önskade för Israels barn.
Fyra Steg
Notera hur
Moses började: ”Hör, Israel, de stadgar och föreskrifter som jag i dag kungör
för er. Lär er dem och håll fast vid dem och följ dem.”
Här anges
fyra steg som vi skall tillämpa under vår vandring med Herren, så vi inte
utvecklar attityden ”jag bryr mig inte”. Det första steget är att ha öppna
öron. Det andra steget är att lära sig vad vi hör. Det tredje steget är att
hålla vad vi hör och vad vi lär. Och det fjärde steget är att göra det. Dessa åtgärder
är väldigt viktiga för det kristna livet, eftersom de utgör själva grunden för
allt det, som vi skall bli genom ett helgat liv.
Öppna Öron
Först säger
Mose att vi ska ha öppna öron, så vi kan höra. Du förstår, om vi har öppna öron
har vi också öppna sinnen. Det finns inget mer farligt för vår andliga välfärd,
än att ha stängda sinnen.
Hur ofta
har vi inte gått till en person, för att försöka att klargöra en sak, men han
eller hon har stängt sitt sinne, och
vill inte höra? Det slutna sinnet röjer, att det förekommer andra
områden med svårigheter och olösta frågor för vederbörande. Det sätt som Gud
arbetar i våra hjärtan och sinnen går ut på, att våra sinnen skall vara öppna
hela tiden, att vi skall lyssna på alla råd som ges och att vi sedan bedöma
dessa råd med hjälp av Guds Ord. Om det hela passar ihop med Guds Ord, måste
det inlemmas i våra liv. Det är därför som de i Berea var så mycket ädlare, än
de i Thessaloniki. Bibeln säger att de tog emot ordet med all villighet i
sinnet. De var villiga att lyssna till vad aposteln Paulus hade att säga, men
de ville inte sluta där. De tog emot ordet med all villighet, då de ”forskade
dagligen i Skrifterna för att se om det kunde förhålla sig så.”
Apostlagärningarna 17:11.
Låt mig
berätta en sak. Om någon kommer till Dig med ett speciellt meddelande, och Ni
börjar att söka i och studera Skrifterna med avseende på detta budskap, är
löftet att den Helige Ande kommer att övertyga Er om, huruvida det är sant
eller om det är falskt. Detta är vad som hände dem i Berea. ”Många av dem kom
till tro.” Vers 12.
Det är den
sorts erfarenhet Gud vill att vi ska ha. Således ska vi ha öppna öron, vilket
är liktydigt med öppna sinnen.
Lära oss, vad vi hör
Vi vet att
Gud hade kallat Israel till att bedriva undervisning. Det var den stora gåva,
som Gud skänkte hela Israel. Förvisso hade Han Sina profeter, Han hade Sina
pastorer, men den stora gåva som Gud hade skänkt Israel var att undervisa. Det
allra första steget i undervisningen är att hitta dem som har öppna öron och är
villiga att höra Ordet. När Israel misslyckades, gav Gud denna
undervisningstjänst till församlingen, och denna undervisning skall fortfarande
pågå i dag.
I Hesekiel
12:2 står det skrivet: ”’Du människobarn, du bor mitt ibland ett upproriskt
folk. De har ögon att se med, men ser inte. De har öron att höra med, men hör
inte, eftersom de är ett upproriskt folk.” Gud ville att de skulle ha öppna
hjärtan och sinnen, så att Han, genom profeterna, kunde hälla Sina sanningar i
dem. De skulle, i sin tur, gå ut och förmedla vad de lärt sig till alla
kringliggande länder. Men i stället för att ha öppna sinnen, gjorde de uppror
och vände sig bort. De slöt sina ögon och öron, eftersom de var övertygade om
att de skulle klara sig, om de följde sin egen väg.
”Lyssna, Du som har
Öron!”
Jesus tar
upp detta problem, i Matteusevangeliet 11:15, då Han säger: ”Lyssna, du som har
öron!” Jesus använder samma tema i all Sin undervisning. Det var något av en
klyscha för dem, som hörde Honom tala. Han använde den, för att få deras
uppmärksamhet.
Om Du har
hört pastor Kenny Shelton, vid Behold the Lamb Ministries, tala, minns Du
säkert att han under sin predikan brukar fråga ”Lyssnar Du?” Detta knep liknar
det, som Jesus använde Sig av, för att fånga människornas uppmärksamhet.
Vanligtvis är det som härnäst sägs av enorm betydelse, och pastor Shelton vill
se till att folk hör det, liksom Jesus gjorde.
Många
gånger i alla evangelierna – i Matteus, Markus och Lukas – avslutade Jesus en
liknelse med att säga: ”Lyssna, du som har öron!” Markus 4:9; Lukas 8:8; 14:35. (Se även Matteus
13:9, 43; Markus 4:23; 7:16.) Sedan finner vi som bekant, i
Uppenbarelseboken, samma fras i meddelandena till de sju församlingarna.
Personliga, stränga råd ges i dessa sju meddelanden, och sju gånger upprepas
orden: ”Den som har öron må höra vad Anden säger till församlingarna.”
Uppenbarelseboken 2:7, 11, 17, 29; 3:6, 13, 22.
Det är
viktigt att vi har öppna öron, som vidgar sinnet för att höra. Det smartaste
som Djävulen kan göra mot Guds församling, är att få dem att blunda för
sanningen. Om han kan åstadkomma detta, då har han dem precis där han vill ha
dem, för genom att stänga deras sinnen, har han högst verkningsfullt stängt dem
ute ur himmelriket. Det är en fantastisk tanke, men det är en sann tanke.
Stanna bara upp och tänk igenom det en stund. Om Du har ett tillslutet sinne,
är detta att frukta Gud? Nej. En from persons sinne är ett öppet sinne. Ett
tillslutet sinne är ett djävulskt sinne och ett djävulskt sinne kommer att
stängas ute från himmelriket, eftersom kommunikationen mellan himmel och Jord
inte kan äga rum.
Vi behöver
höra, och därpå behöver vi lära oss vad vi har hört, för att bli bekanta med
vad Gud har sagt till oss.
”I särskild
bemärkelse har sjundedagsadventisterna ställts i världen som väktare och
ljusbärare. Åt dem har anförtrotts det sista varningsbudskapet till en förlorad
värld. På dem lyser ett underbart ljus från Guds ord. Ett arbete av största
betydelse har anförtrotts dem, nämligen att förkunna den första, den andra och
den tredje ängelns budskap. Ingen annan uppgift har så stor betydelse. De får
inte tillåta något annat att uppta deras uppmärksamhet.
Den
allvarligaste sanningar som någonsin har anförtrotts människor har getts till
oss för att vi skall förkunna dem för världen. Att förkunna dessa sanningar är
vår uppgift.” Vägledning för Församlingen, Band 3, sidan 311 [Testimonies,
Band 9, sidan 19].
För att vi
ska fylla denna viktiga position, måste vi höra, och då behöver vi dra
lärdomar, så att vi kan föra dem vidare till andra.
Jesus var en Elev
Jesus var
en elev. När vi studerar Hans liv, kan vi i Lukasevangeliet läsa, hur Han
föddes i Betlehems krubba, och sedan flydde Hans föräldrar med Honom till
Egypten, för att skona Hans liv. Efter detta följer det en period av tystnad.
Ellen White berättar att under dessa år, lärde Jesus känna Skriften genom Sin
mor. (Se The Desire of Ages, s. 70; Vändpunkten, sidan 59.) Under
dessa utvecklingsår lärde Jesus Sig de stora principerna hos Guds Ord. Nästa
hänvisning till Jesus finner Honom i Jerusalem under Påsken. När Hans föräldrar
inledde återfärden till sitt hem i Nasaret, måste de gå samma väg tillbaka,
leta efter Honom, och de upptäckte Honom i templet. Där satte Han lagens lärde
på prov om det som hör Guds Ord till.
Jesus var
en elev. Han hörde ord från Sin mor, vilka var livets ord, principerna hos
Skriften. När det var dags för Honom att uppmanas att förmedla de saker Han
lärt Sig, gjorde Han det på ett fantastiskt sätt. Jesus har efterlämnat ett
exempel åt oss.
Dra Lärdom
”En oprövad
karaktär är inte tillförlitlig. Vi kommer att prövas av frestelse, för att vi
skall lära oss att söka visdom från Gud, och att fly till Hans fäste i nödens
tid. Endast den kommer att lyckas motstå frestelser, som finner hjälp och nåd
hos Gud. Individuellt står vi som våra första föräldrar - ansikte mot ansikte
med många frestelser, som lockar sinne och hjärta. Hela himmelen tittar på med
stort intresse, för att se om vi vänder oss till Jesus och underkastar oss Hans
vilja, eller om vi i frestelsen följer det icke omvända hjärtats böjelser och den Ondes förslag. O, hur ofta Ni har
förlorat slaget, därför att Ni har agerat oberoende av Honom, som har gjort Er
till Sin egendom genom skapelse och frälsning!” The Youth's Instructor, 26. September, 1895.
Hur är det
möjligt? Jo, eftersom vi inte har lärt oss de lärdomar, som Gud har åt oss.
”Håll
tillbaka varje förhastat ord, som kämpar för att bli yttrat. Innan du uttalar
ett irriterat, otåligt ord, stanna upp och tänk på det inflytande som det
kommer att utöva på andra, om det undslipper Dig. Kom ihåg att barnens hörsel
är snabb att uppfatta varje ord och märka varje tonfall i rösten. Kom också
ihåg att änglar hör de ord Du talar. Du är ett skådespel för världen, änglar
och för människor. Följ en kurs som kommer att vara en ära för Jesus, en kurs
som kommer att föra änglar till Din sida. Låt ditt hemliv vara sådant att
Kristus kan flytta in i Din bostad för gott. Låt hemlivet vara sådant, att
människor ser att Du har varit med Jesus, och har lärt Dig av Honom.” The Southern Watchman, 19. Januari, 1904.
Detta är
saker som Gud vill lära oss, så vi kan utveckla en karaktär som med rätta
kommer att representera Kristi liv inför andra. Detta är den följdordning, som
Mose beskrev för Israels barn. Kom ihåg, att Mose hyste vad vi skulle kunna
kalla för ett oförytterligt intresse för Israels barn. Han älskade dem. Han
önskade, mer än något annat, att de skulle vara eniga och alla samlas i
himmelriket. Men det som oftast händer med de flesta, hände med dem också.
Håll det
Många
människor lyssnar, och de lär sig och kommer ihåg vad de hör. Många kan till
och med upprepa vad de har hört. Somliga besökare på väckelsemöten tillfrågas
av andra: ”Vad lär de där sjundedags-adventisterna ut för något?”
Deltagarna
svarar: ”De lär ut, att den sjunde dagen är Sabbat och texten de använder finns
i Andra Moseboken 20.” De hörde det, de hade lärt sig det, de kan upprepa det.
Gud vill
att de sanningar vi lär oss skall vara i våra hjärtan, så vi håller dem. Vad
står det i Psaltaren 119:11? ”Jag gömmer ditt tal i mitt hjärta för att jag
inte skall synda mot dig.” Därför skall de tio budordens lag, genom den Helige
Andes kraft, vara skriven i våra hjärtan. Jesus sade: ”Om ni älskar mig, håller
ni mina bud.” Johannesevangeliet 14:15 [King James Version].
Det går
inte att hålla något som är andligt, om man inte älskar det. Jesus sade inte:
”Om Ni älskar mig, hör Ni mina bud.” Han sade inte: ”Om Ni älskar mig, lär
Ni Er mina bud.” Vi måste lyssna, vi måste lära, men vi måste också hålla eller
följa.
Laglydiga handlar rätt
”Vissa är
Ordets hörare men följer det inte. De får de himmelska fördelarna, men känner
inget ansvar för att föra sanningens sak framåt och rädda själar genom sina
personliga insatser. Det gudomliga kommandot är tvåfaldigt – att inte bara vara
Ordets hörare, utan också dess görare. Vi skall ta emot Ordet själva och ge
till andra det dyrbara ljus vi har fått. När vi accepterar sanningen,
förpliktar vi praktiskt taget oss själva att bli Kristi medarbetare . . . .” The True Missionary, 1. Februari, 1874.
Här säger
Ellen White oss att vi, när vi accepterar dessa ord, ingår ett förbund med Gud
som omfattar mer än att bara vara åhörare. Vi ”förpliktar . . . praktiskt taget
oss själva att bli Kristi medarbetare, och att vi skall vara hängivna vår
tjänst, och inte längre leva för att göra vår vilja och tjäna oss själva, utan
vara trogna tjänare åt den Mästare, som vi har överlämnat oss som lydiga
tjänare åt. Kristi uppdrag till lärjungarna var, att de skulle gå och predika
evangelium för hela skapelsen.” Samma. Sedan säger hon: ”Vi har ett
världsomspännande budskap.” Samma.
Mose sökte
således att få Israels barn att inse, att de skulle höra, de skulle lära sig,
de skulle hålla, och de skulle göra. Om vi sätter ihop allt detta, utmynnar den
process som Gud har förordnat skall ske i våra liv, i vår karaktärs omvandling.
Sinnelagets omvandling kommer inte bara av att höra eller att lära. Sinnelagets
omvandling inträffar när alla de fyra stegen är ihopkopplade och omsätts i
praktiken, så att de kan göra något för oss, liksom för andra.
Gud gav
till Israels barn, och ger till oss, maningen att sprida detta budskap.
I Femte
Moseboken 5:2-4 heter det: ”HERREN, vår
Gud, slöt ett förbund med oss på Horeb. Det var inte med våra fäder HERREN slöt detta förbund, utan med oss, utan med
oss själva som står här i dag, oss alla som nu lever. Ansikte mot ansikte
talade HERREN till er ur elden på berget.”
Stamorganisation, Samfällighet, Församlingsgemenskap
Det kan
finnas vissa som ifrågasätter behovet av att gå igenom dessa händelser från
svunna tider, men vi skall komma ihåg att varje nytt släkte måste höra, måste
lära sig, måste hålla, och måste göra. Det är en erfarenhet, som varje släkte
måste uppleva själv.
När folk
samlades för att höra Moses budskap till dem, sade han: ”HERREN, vår Gud, slöt ett förbund med oss på
Horeb.” En intressant dynamik kommer med i spelet här – dynamiken eller kraften
hos stamorganisation eller församlingsgemenskap. Folket, som hörde detta,
behövde känna sig delaktiga av något större än bara den egna gruppen. Ansvaret,
som vilade på dem vilka Mose talade till vid Horeb, var inte lika stort som
ansvaret vilande på dem, som ursprungligen lyssnat vid Sinai. Medlemmarna av
det dåvarande släktet kanske inte ens hade varit gamla nog att förstå vad som
hade hänt vid Sinai. De kunde känna att något stort hände där, så långt som
deras föräldrar var berörda, men många av dem kunde inte fatta att Gud Själv
talade till dem ur molnet.
Nu säger
Mose till dem: ”Hör upp: Vad Ni, i detta släkte, måste förstå är att Ni,
Israels barn, ingått ett förbund med Gud vid Sinai.” Detta innebär att det
förekom en mycket större känsla av församlingsgemenskap, än vad som emellanåt
inses.
Församlingens
Betydelse
Låt oss
överväga detta i dagens termer. Det finns tillfällen då vi inte kan träffas i
ett församlingssammanhang. Gud ärar oss när vi träffas hemma, men jag tror inte
att Gud kommer att välsigna oss om vi har möjlighet att träffas tillsammans som
en kyrka och vi försummar den möjligheten. Guds Ord lär att vi skall samlas
till gudstjänst. (Se till exempel Matteusevangeliet 18:20; Hebréerbrevet 10:25;
Apostlagärningarna 2:42; Psaltaren 66:16).
Här tror
jag att ett stambegrepp gäller. Även om man är en ung medlem av en stam, är man
lika mycket delaktig av nyttan, välsignelsen och förbannelsen som hela stammen,
innefattande de vuxna, eftersom det kommer en tid då man kommer att uppnå vuxen
ålder. Då, som en del av stammen, kommer man att ansluta sig till ordningen som
helhet, och man kommer att äga den som stam.
Större än de Enskilda
Mose
försökte att få Israels barn att förstå, att det här var större än någon av dem
personligen.
”Ansikte
mot ansikte talade HERREN till er ur elden
på berget.” Det hände inte i verkligheten, utan kollektivt för stammen. De var
en del av hela gruppen.
Det är
därför, tror jag, som aposteln Paulus under sitt förtvivlade arbete för det
judiska folket sade: ”hela Israel skall bli frälst.” Romarbrevet 11:26. Här
talar vi om något kollektivt. Det handlar om en stam, något som är större än
individen. Gud vill ha att göra med oss på församlingsnivå.
Jag inser
att vi inte blir frälsta som församlingar eller stammar. Vi blir frälsta som
individer. Men vi bör komma ihåg en sak om församlingen, som vi läst om i Gamla
Testamentet. I Nya Testamentet kallas den för kyrkan – Guds utkallade, de som
flockas som menighet i en byggnad.
Att ofta tänka på!
Vi måste
förstå dessa saker. Det är därför som vi i Femte Moseboken 6:6-9 blir tillsagda
detta: ”Dessa ord som jag i dag ger dig befallning om, skall du lägga på
hjärtat. Du skall inskärpa dem hos dina barn”. Barn anammar kyrkans
organisering och tack vare att de undervisas och uppfostras rätt, kan de bli
delaktiga i hela församlingssammanhanget som vuxna. ”. . . och tala om dem när
du sitter i ditt hus och när du går på vägen, när du lägger dig och när du
stiger upp. Du skall binda dem som ett tecken på din hand, och de skall vara
som ett band till påminnelse på din panna. Och du skall skriva dem på
dörrposterna i ditt hus och på dina portar.”
Dessa saker
skulle upprepas om och om igen, inbegripande förbundet som Gud hade upprättat
med Israels barn. Jag känner inte till någon, inte ens mig själv, som i allt
har uppfyllt denna instruktion. Under senare år gick judarna till överdrift,
och gjorde detta till en gärningsreligion. Herren vill inte att sådant skall
ske. Men poängen här är att vi skall vara villiga, att ständigt bli instruerade
på varje punkt i tillvaron och älska det. Vi måste få en helt annan erfarenhet,
om vi skall klara oss igenom detta liv såsom Gud önskar.
Herren vill
att vi skall ha öppna öron så att vi kan höra; Han vill lära oss; Han vill att
vi skall hålla; och Han vill att vi skall göra. Om vi gör dessa fyra saker,
kommer vi att vara en del av ett stamsammanhang, ett församlingssammanhang, där
Gud kan utgjuta Sin välsignelse över Sitt folk. När vi besitter en sådan
erfarenhet, då kommer vi att ha en inställning av omsorg snarare än
inställningen ”jag bryr mig inte”, och Gud kommer att kunna arbeta för oss och
genom oss.
I nästa
artikel i denna serie kommer vi att börja att gå igenom de bud som Gud gav på
Sinai. Vi kommer att notera skillnaderna i de bud som återges i Andra Moseboken
20 och Femte Moseboken 5, och ta reda på varför dessa skillnader existerar.
Fortsättning
följer. . .
Källa: LandMarks,
Juni, 2005, sidorna 30-35.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.