De Tio
Budorden, Del 9: Sabbaten är en Fröjd [Avsnitt B]
Av Mike Baugher
För många
människor är Sabbaten en dag då de uppehåller sig vid de saker som de tror att
de inte annars har tid för, och det verkar som om deras tankar är på allt utom
det, som de borde vara på. Vi kan bli helgade genom att helga vilodagen endast
om vi uppehåller oss vid heliga ämnen. Om vi bara iakttar en 24-timmarsperiod
eftersom det är vad budet säger att vi skall göra, utan att erkänna den andliga
påverkan som Sabbaten är tänkt att ha på våra liv, och bara använder den som en
tid att uppehålla oss vid allt och inget som vi tror att vi inte har tid med annars,
kommer vi inte att bli helgade. Gud vill att vi skall bli helgade på
Sabbatsdagen.
Intressant
nog, talar de flesta av oss mest om det som vi vet mest om. När sinnet är
fokuserat på världsliga sysselsättningar under stordelen av veckan, skulle man tro
att det skulle vara en fröjd att lämna dessa saker bakom sig och en dag i
veckan tänka på och tala om heliga ämnen. Men ofta är inte det fallet. Vi
infinner oss på Sabbatsskolan och gudstjänsten, men även där har vi svårt att
uppehålla oss vid heliga ämnen. Om vi under veckan lägger ned den
eftertänksamma, begrundande timme om Kristi liv, som vi har fått höra att vi
bör göra, kommer inte våra sinnen att ha några besvär med att styra om och
koncentrera sig på Sabbatsskolan och gudstjänsten, eftersom vi kommer att ha
ett överflöd av material att uppehålla oss vid.
Ett
bekymmer uppstår om vi inte ägnar tid åt Bibelstudium och bön under veckan och
vi bestämmer att vi skall ta sovmorgon och inte gå i kyrkan eller Sabbatsskolan
på vilodagen. Om så är fallet, och vi ändå kallar oss för
sjundedags-adventister, som Herren älskar och som Han gläder sig åt, lurar vi
bara oss själva. Om Sabbaten är vårt enda tillfälle till andlig utveckling, då
måste vi helt enkelt gå i kyrkan.
I många
länder utanför USA är livsvillkoren för människor väldigt svåra och tillvaron
är en enda lång kamp för tillvaron. När vilodagen kommer, befinner sig många av
dem på Sabbatsskolan redan klockan 8.30 på morgonen. De börjar att sjunga och
predika och be, och de fortsätter att sjunga och predika och be tills Solen går
ned på Lördag kväll, för det är enda gången de kan ladda sina andliga
batterier. Det är långt bättre att skaffa någon form av näring än ingen näring
alls.
Sabbatsreformation
”Det
föreligger behov av en Sabbatsreformation ibland oss, som bekänner oss
helighålla Guds heliga vilodag. En del diskuterar sina affärsangelägenheter och
lägger planer på Sabbaten, och Gud ser på detta på samma sätt som om de deltoge
i den aktuella transaktionen och verksamheten.” Evangelism, sidan 245.
Vad som går
igenom ens sinne på Sabbaten är av stor betydelse. Bibeln säger att som en
människa ”tänker i sitt hjärta, sådan är hon.” Ordspråksboken 23:7 [King
James Version].
För ett
antal år sedan visade en av Sjundedags-adventistsamfundets skolor en film om
skidåkning. Detta skedde vid tiden för de gamla 16-mm-filmprojektorerna, och
filmen den kvällen satt på två spolar. Mannen som kom med filmen som skulle
visas för studenter och anställda vid akademin ägde den skidstuga dit de skulle
fara för att åka skidor. Naturligtvis tog han tillfället i akt att göra litet
marknadsföring, för att försöka att gynna sin verksamhet. Den första rullen
film visades, och medan den andra spolen höll på att laddas, ville han säga
några berömmande ord till personalen på skolan om ungdomarna som gick där. Han
sade: ”Först och främst vill jag gratulera Er för Era ungdomar. Jag tycker att
de är toppen. Ni förstår”, fortsatte han, ”på Lördagseftermiddagarna kör de upp
till skidstugan, men de sitter i sina bilar tills Solen går ned. De gå inte ens
till skidliften förrän efter solnedgången.” Skolrektorn kände sig inte alls
hedrad. I själva verket var han ganska generad över att detta slags aktivitet
iakttogs.
Vi måste
tänka på detta en stund. Vi måste fråga oss själva: Hur skall vi helga
vilodagen? Är Sabbaten en sådan glädje för oss att vi ogillar när den är över,
eller har den blivit betungande för oss, och vi otåligt väntar på Solens
nedgång, så att vi kan återgå till vår egen verksamhet?
Sabbaten är
Herrens speciella tid med oss. Om vi inte kan vänta tills den är över kommer vi
aldrig att bli lyckliga i himmelen, eftersom hela atmosfären i himmelen är
inriktad på tillbedjan av Gud.
Angelägna om att Solen skall gå ned
Tanken på
att Solen måste skynda sig att gå ned är inte något nytt med oss. Det var samma
fel som det forntida Israel stod inför. De kunde inte vänta till solnedgången,
innan de återupptog sin verksamhet. Det gick även till den punkt där de förde
in varor och satte upp dem utanför stadsporten på Sabbatsdagen.
Situationen
är inte nämnvärt annorlunda i dag. Ett antal personer, särskilt i den
evangeliska världen, ser till Israel och säger: Detta är ett uppfyllande av
profetior. Gud välsignar dessa människor. De är Hans folk, även om de inte håller
eller iakttar Sabbaten i Israel. Jo då, de stänger allt på Lördagar. Om Du
skulle besöka Israel på en given Sabbat, skulle Du se att allt är stängt. På
vissa gator står det även barrikader så att trafiken inte kan röra sig längs
gatorna. Men när solnedgången närmar sig, är butiksinnehavarna inne i sina
bodar, i väntan på ljudet från visselpipan som signalerar för alla att Solen
gått ned. När visselpipan ljuder, öppnas spjälorna i skyltfönstren, och
kärrorna rullas ut på gatorna, och de börjar att sälja sina varor igen. Detta
är det slags tänkande som genomsyrar Israel i dag, så oavsett vad folk må tror
om profetior, lever de inte i samklang med ens vad de skrivit i sina lagböcker.
Vad sysslar deras tankar med? Absolut inte med Sabbaten.
Vad sysslar
våra tankar stundom med? Sysslar de med Sabbaten, eller med världsliga göromål,
pengar och det egna jaget? Ellen White säger: ”Det fjärde budordet överträds i
verkligheten genom att samtala om världsliga ting eller genom att engagera sig
i ett lätt och ytligt samtal. Att tala om något eller allt som vi kan komma att
tänka på är att tala våra egna ord.” Vägledning för Församlingen, Band
1, sidan 311 [Testimonies, Band 2, sidan 703].
Vi kan
samtala på Sabbatsdagen. Vi kan hälsa på varandra. Vi kan fråga om andras och
deras familjs välbefinnande, men det är inte läge att föra lättsamma,
skämtaktiga, skojfriska samtal eller att ta itu med affärsangelägenheter.
Två Punkter
1. Det
enklaste sättet att helga vilodagen och att föra ett samtal om Sabbatsfrågor är
att samtala med sanna Sabbatshelgare. Även om vi skall lägga ned litet tid på
att göra goda gärningar för dem som kanske är av världen, använder vi alltför
ofta detta som en ursäkt för att gå hem till icke-Sabbatshållare och tillbringa
Guds heliga tid avläggande besök på Sabbatseftermiddagarna. Ett av de enklaste
sätten för oss att trampa på Sabbaten är att besöka släktingar som inte helgar
vilodagen. Det är klart att de inte kommer att tala om heliga spörsmål.
Sabbaten är inte rätt tillfälle att besöka oomvända släktingar som inte förstår
vilodagens sanna helgande. Vänta med det till en annan dag i veckan. Om Du
helgar vilodagen, vill Du föra Sabbatssamtal.
2.
Innefattat i att inte tala våra egna ord är att inte höra andra ord som inte
har med Sabbaten att skaffa. Detta innebär att vi inte skall titta eller lyssna
på världsliga, icke-andliga program på radio och TV, och alla ting som inte är
inriktade på Sabbaten, såsom tidningar och världsliga tidskrifter, bör läggas
undan.
Många
sjundedags-adventister känner att det inte är fel att sitta hemma på
Sabbatseftermiddagar och se på TV, så länge det inte påverkar någon annan. Men
om vi skall följa vad Skriften har att säga, borde vi inte bara vakta de ord vi
talar, utan också de ord som vi hör.
Nödvändig Tillrättavisning
”Jesu
tjänare skulle stå upp för att tillrättavisa dem som inte tycks komma ihåg att
helighålla sabbatsdagen. De skulle vänligt och allvarligt tillrättavisa dem som
inlåter sig i världsligt samtal på sabbaten, och på samma gång gör anspråk på
att vara bland dem som firar sabbaten. De skulle uppmuntra andra att syssla med
andliga ting och hängivet tänka på Gud på hans heliga dag.” Vägledning för
Församlingen, Band 1, sidorna 312-313 [Testimonies, Band 2, sidan
704].
Om det
finns Sabbatshållare som vi behöver tillrättavisa eftersom deras konversation
inte kretsar kring Sabbatsspörsmål bör det ske ”vänligt och allvarligt”. Stor
vikt skall läggas på ”vänligt.” Vi måste se till att, när vi uppmuntrar någon i
hans eller hennes iakttagande av vilodagen, det sker mjukt och vänligt. Ett
sätt som vi försiktigt och vänligt kan tillrättavisa någon för vederbörandes
konversation på Sabbaten, är att gripa tag i situationen. När samtalet går i en
riktning annan än heliga teman, kan man säga något i stil med: ”Nå, jag menar
inte att byta ämne, men häromdagen läste jag i Patriarker och Profeter
om. . .” Om Du tillrättavisar på det sättet kommer det att ske i godhet, och de
kommer inte att känna det som att Du hötter med fingret rakt under näsan på
dem.
[Ändå behöver
vi byta samtalsämne en sådan gång… Övers. anm.]
Mura igen Sprickor
Vissa
kanske tycker att detta är att detaljgranska Sabbatens ritualer. Tja, kanske
det, men Herren har talat till oss om dessa frågor genom Bibeln och genom råd
från Ellen White. Därför kan vi inte lättvindigt fösa dessa saker åt sidan. Gud
sände dem till oss för ett syfte och bara för ett syfte, och det är för att vi
är kallade att vara reformatorer. Vi är kallade att mura igen sprickor. (Jesaja
58:12.) Denna vers har särskilt tillämpats på hålet som har gjorts i Sabbaten.
Vi skall täppa igen hålet, vi skall återställa de gamla stigar som vi skall gå
på. Det reformationsmeddelande som har förmedlats till oss måste förverkligas
genom att vi är de snällaste, mest artiga och mest eftertänksamma människorna i
världen. Vi måste också vara trogna det uppdrag som Gud har kallat oss till.
Under det arbetet kommer vi att finna att Sabbaten kommer att bli mer
meningsfull för oss eftersom vi förstår dess principer.
Om Sabbaten
skall vara en glädje, då måste vi glädja oss i Sabbatens Gud. Om vi gläder oss
i Sabbatens Gud, kommer vi att få verklig förståelse för vad Sabbaten handlar
om och de välsignelser som finns där för var och en av oss.
Grundliga
Bibelforskare
”Varje
position i vår tro kommer att utforskas, och om vi inte är noggranna
Bibelforskare –förankrade, stärkta, fasta – kommer världens stora mäns visdom
att bli för mycket för oss.” Selected
Messages, Bok 2,
sidan 386. Detta är ett helt omtumlande uttalande! När man tänker på
det, förstår man precis varför vi dröjer oss kvar vid Andra Moseboken 20:8-11
och Femte Moseboken 5:12-15. Båda dessa ställen i Skriften handlar om Sabbaten,
det fjärde budet.
Om vi inte
är ”grundliga Bibelforskare”, om vi inte är fast förankrade i tron och har
införlivat dessa sanningar i våra hjärtan och i våra sinnen – så att vi är
beredda att, när vi kallas att träda fram inför domare och i lagstiftande
församlingar, för att ge ett svar för vår tro – kommer dessa mäns visdom att
överväldiga oss. En fråga som vi verkligen måste ta tag i under de sista
dagarna är frågan om Sabbaten och Söndagen.
Inspirationen
säger inte att prövostenen kommer att gälla huruvida vi har stulit, ljugit,
begått äktenskapsbrott eller byggt beläten. Dessa saker är viktiga, och jag
försöker inte att förringa dem det minsta, men de kommer inte att stå i
centrum. Vi kommer att konfronteras av frågan om Sabbaten och Söndagen.
På frågan
varför vi håller Lördag, den sjunde dagen i veckan, i stället för Söndag, den
första dagen i veckan måste vi kunna ge ett svar. Vi måste kunna försvara
aktningen för den sjunde dagen i veckan.
Endast Nya
Testamentet
Vad skulle
Du säga, vilket slags svar skulle Du ge om Du kallades inför en nämnd eller en
grupp Söndagshållare, och de frågade: ”Kan Du försvara efterlevnaden av denna
dag Du håller bara från Nya Testamentet? Vi vet att Andra Moseboken 20 och
Femte Moseboken 5 talar om de Tio Budorden och om Sabbaten, men vi är
nytestamentliga kristna.” Under dessa förhållanden måste Du ge ett klart svar
från Nya Testamentet.
Kanske Du
skulle minnas Hebréerbrevet 4:9: ”Alltså finns det en sabbatsvila kvar för Guds
folk.” Men finns det mer i Nya Testamentet om Sabbatens helgd än denna text?
Även om Du kanske känner till texter i Nya Testamentet som talar emot den
första veckodagens helighet, räcker det inte med att bara pulverisera Söndagen.
Att bevisa Sabbatens helighållande utifrån Nya Testamentet är den egentliga
uppgiften. Kan vi bevisa Sabbatens helighållande utifrån Nya Testamentet?
Avundsjuk på Jesus
Vi vet, att
när vi närmar oss världens slut och Jesu andra ankomsts nalkande, att Djävulen
kommer att handla för att övertyga världen om att den sjunde dagens Sabbats är
historia och att Söndag, den så kallade kristna Sabbaten, skall vördas och
iakttas som Guds vilodag. Vi ser rörelser som redan nu tar oss i den
riktningen, men vi vet från Guds Ord att dessa saker är varken mer eller mindre
Djävulens verk. Djävulen hatar Sabbaten, eftersom han hatar Jesus.
Varför
hatar han Jesus? Han hatar Jesus, eftersom han är avundsjuk på Jesus. Satans
svartsjuka motiveras av det faktum att Jesus är mycket bättre än han, och han
hatar detta. Med denna insikt, skulle han vilja, i ett ögonblick, göra sig av
med Jesus och ta Hans plats, om han kunde. Han har försökt det vid mer än ett
tillfälle.
”[J]ag
skall göra mig lik den Högste’”, förklarade Lucifer innan han kastades ut från
himmelen. Jesaja 14:14. Vet Du vem den ”Högste” var som han avsåg? Jesus
Kristus. Han ville ta Jesu plats och i slutändan ta hela Guds tron.
Men
eftersom Djävulen inte kan röra Jesus, har han beslutat sig för att försöka att
utplåna allt som skulle tjäna till att påminna en Jesu efterföljare om Honom.
Det är därför det tjänar Djävulens sak att försöka att utplåna Sabbaten, eftersom
Sabbaten påminner oss om Jesus Kristus. Den säger oss så mycket om Honom.
Utvecklades på Grund
av Okunskap
Det sägs
ofta att Nya Testamentet inte undervisar om iakttagandet av den sjunde dagens
Sabbat. Det sägs också att när Kristus och apostlarna gav oss evangeliets
budskap, gav de inte någon undervisning om Sabbaten. Sabbaten blir sannerligen
nedtonad och i stort sett struntad i vad Nya Testamentets läror beträffar.
Därmed drar folk slutsatsen att de är berättigade att tro att Sabbaten egentligen
inte är en kristen institution, och har väldigt litet att göra med Jesu planer
för våra liv.
Ett sådant
begrepp som detta kommer sig helt av människors spetsfundigheter, vilket inte
är något annat än okunskap. Det är inte en följd av Bibelstudium. Nya Testamentet
har sin egen Sabbatsteologi, och den är faktiskt en ganska väl genomarbetad
Sabbatsteologi.
Jesus hade
en hel del att säga om Sabbaten. I själva verket var den föremål för flera av
Hans utläggningar som nedtecknats åt oss i Nya Testamentet. Ett antal människor
har den uppfattningen att om något inte står i Nya Testamentet, då behöver vi
inte bry oss särskilt mycket om det. Om saken omtalas i Gamla Testamentet, har
den haft sitt förlopp, dess betydelse är nu förbi, och vi är inte bundna vid den.
Sabbaten är
just en sådan fråga, men den kommer att spela en så sammanflätad del i de sista
dagarnas händelser, att den lärs ut i evangelierna och i Jesu undervisning.
Frågan om Iakttagande
Frågan har
alltid gällt iakttagandet av Sabbaten. I Gamla Testamentet kan vi betrakta Elia
på berget Karmel. Vad gällde det hela? Det gällde Sabbaten. (Se Första
Konungaboken 18.) Många människor förstår inte att denna händelse gällde
Sabbaten – huruvida människorna skulle dyrka Baal, Solguden, eller om de skulle
dyrka Jehova Gud, Sabbatsdagens Gud. Det var den verkliga frågan. När Johannes
Döparen kom med sitt Eliabudskap, var det ett budskap om hållandet av Guds bud.
Det var en fråga om människors traditioner och Guds bud.
Det är
därför som Gud väckt upp Sjundedags-adventistförsamlingen – för att återställa
sanningar om den sjunde dagens Sabbat. Detta är anledningen till att dess
budskap kallas för Eliabudskapet, eftersom det är en fråga om dyrkan av Gud på
Sabbaten eller tillbedjan på Söndagen.
Gamla Testamentets
Vilodag
Vad
Sabbaten angår i Gamla Testamentet, ser vi att där beskrivs Gud som Tillverkare
och Ägare av universum, Den som grundar förbundet med Sitt folk. Sabbaten i
Gamla Testamentet beskriver Guds auktoritet. Den visar oss Guds rätt att äga
oss som Sitt folk, rätten Han har att göra Sitt folk helt igen. Den beskriver
Gud som Tillverkare och Återställare, Den som helgar, och det är Sabbaten som
blir Hans kännemärke. Det är Sabbaten som verkligen identifierar Gud som
Skaparen och Ägaren, och detta är själva kärnan i förbundet med Gud.
Alltså ger
Sabbaten, i Gamla Testamentet, Gud Hans makt över Sitt folk. Den tillskriver
Honom all makt som är i himmelen och på Jorden. Den tillskriver Honom den
exklusiva äganderätten till universum. Varför? Därför att Han har skapat allt,
och Sabbaten är kännemärket – tecknet eller sigillet – för Hans kreativa
förmåga som Gud. Han är Den som är ansvarig för allt, Den som har befogenhet
över alla ting.
Godtyckligt Argument
Det är av
denna anledning som vissa har argumenterat mot Sabbaten, sägande att det fjärde
budet är så godtyckligt. Om man ser till sunt förnuft, den så kallade naturliga
lagen, finns det goda skäl för alla de andra buden. Det är väldigt sunt
förnuft, till exempel, att inte döda någon, ty den som dödas har troligen en
efterlevande släkting som kommer att döda en själv som hämnd. Det är förnuftigt
att inte stjäla från någon, eftersom de kan komma efter en och ta tillbaka det
som stulits från dem, plus en del av ens egna ägodelar. Så den naturliga lagen
säger att det råder sunt förnuft i dessa bud.
Ur ett
historiskt perspektiv finns det något som kallas för Hammurabis Lag. Stenen som
lagen skrivits på upptäcktes vid en arkeologisk utgrävning. Den är daterad som
samtida med Abraham. Det intressanta med Hammurabis Lag är att de flesta av de
lagar som vi finner skrivna i Gamla Testamentet, såsom Moses lagar, inbegrips i
den. Dock har stenen daterats till flera hundra år före Moses tid. Så många har
deklarerat att Mose bara var en lagstiftare. De säger att han uppfann dessa
lagar, och att han gestaltade dem efter de omgivande ländernas.
Ur ett
intellektuellt perspektiv skulle man nästan kunna falla för denna förklaring,
eftersom det finns bevisning som tycks stödja denna uppfattning – om det inte
vore för Sabbaten. Sabbaten, belägen mitt i de Tio Budorden, utgör ett
tillkännagivande av att buden ligger bortom mänsklig visdom. Sabbatens
giltighet kan inte hävdas utifrån någon av de fysiska lagarna. Några har
försökt, men Gud har godtyckligt sagt att veckan skall vara sju dagar lång, att
den sjunde dagen skall vara den dag då vi skall vända blicken mot Honom och
erkänna att allt kommer från Honom och att Han har all auktoritet över allting.
Detta är
godtyckligt. Det är Guds gudomliga signatur. Det är Guds gudomliga insignier i
de Tio Budordens lag. Detta bevisar för mig, bortom varje skugga av tvivel, att
denna lag har ett gudomligt ursprung, ty vem skulle ha tänkt ut en lag som
denna, ge alla en vilodag under veckan, som styr människans tid så
fullständigt? Den måste vara av gudomligt ursprung. Den visar helt hän till Gud
som sin källa, och för sin uppskattning.
Guds
Sabbatsaktiviteter
Du och jag
vet att vi inte skall göra något på Sabbaten, eller hur? Det fjärde budordet
säger att vi inte skall arbeta på Sabbaten, så de flesta av oss gör så litet
som möjligt. Vissa tar sig inte ens till kyrkan på Sabbatsförmiddagen, eftersom
de försöker att göra minsta möjliga.
Bibeln
säger att Gud vilade på Sabbaten, men är det korrekt? (Första Moseboken 2:2-3.)
Den säger att Gud vilade på Sabbaten från Sitt skapelseverk. Bibeln säger inte
att Gud vilar på Sabbaten.
”Sex dagar
skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är HERRENS, din Guds, sabbat. Då skall du inte
utföra något arbete, inte heller din son eller din dotter, din tjänare eller
din tjänarinna eller din boskap, och inte heller främlingen som bor hos dig
inom dina portar. Ty på sex dagar gjorde HERREN
himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade
han. Därför har HERREN välsignat
sabbatsdagen och helgat den.” Andra Moseboken 20:9-11. [Min betoning.]
Observera att vilade är förfluten form av vila.
När vi
tänker på att vi studerar hur man bättre kan förstå Sabbaten i Nya Testamentet,
är det viktigt för oss att framhäva att Sabbaten är en institution som har mer
att lära oss än det faktum att Gud vilade på Sabbaten efter att Han skapat
världen. Lika viktigt som det är att veta att Gud gjorde Sitt verk och att Han
avslutade Sitt arbete, är det att veta att Sabbaten har att lära oss något i
dag – för närvarande, just nu – om Guds myndighet och verk.
Om vi tror
att vi en dag snart kan uppmanas att ge ett svar på varför vi håller den sjunde
dagens Sabbat, Gamla Testamentets mossiga Sabbat, när resten av världen håller
Söndagen, då måste vi ha en bibliskt grundad förklaring som inte bara övertygar
oss själva, utan också dem som ifrågasätter vår sed. Vi måste vara ”grundliga Bibelstudenter”
nu.
Fortsättning
följer. . .
Källa: LandMarks, Mars, 2006,
sidorna 28-33.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.