De Tio Budorden, Del 7:
Skapelsens och Frälsningens Vilodag
Av
Mike Baugher
I Femte
Moseboken 5 redovisas det som ofta kallas för det andra utgivandet av lagen.
Vad vi känner till som det fjärde budet (Andra Moseboken 20:8-11) ges en gång
till i Femte Moseboken 5:12-15: ”Håll sabbatsdagen så att du helgar den, så som
HERREN, din Gud, har befallt dig. Sex
dagar skall du arbeta och uträtta alla dina sysslor. Men den sjunde dagen är HERRENS, din Guds, sabbat. Då skall du inte
utföra något arbete, inte heller din son eller din dotter, din tjänare eller
tjänarinna, din oxe eller åsna eller något av dina dragdjur, inte heller
främlingen som bor inom dina portar, för att din tjänare och din tjänarinna
skall få vila liksom du. Kom ihåg att du var en slav i Egyptens land, och att HERREN, din Gud, har fört dig ut därifrån med
stark hand och uträckt arm. Därför har HERREN,
din Gud, befallt dig att hålla sabbatsdagen.”
En
jämförelse av detta avsnitt i Skriften med Andra Moseboken 20:8-11 visar vissa
skillnader: ”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den. Sex dagar skall du
arbeta och uträtta alla dina sysslor Men den sjunde dagen är HERRENS, din Guds, sabbat. Då skall du inte
utföra något arbete, inte heller din son eller din dotter, din tjänare eller
tjänarinna eller din boskap, och inte heller främlingen som bor hos dig inom
dina portar. Ty på sex dagar gjorde HERREN
himlen och jorden och havet och allt som är i dem är, men på den sjunde dagen
vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och helgat den.” Dessa är
orden hos det fjärde budordet som Gud skrev på de två stentavlorna med Sitt
finger. (Se Andra Moseboken 31:18.) Detta bud, vilodagsbudet, avslutar texten
på den första stentavlan som Gud gav till Moses.
En skillnad
mellan Femte Moseboken 5 och som Andra Moseboken 20 är att i stället för den
tidigare lyder ”Tänk på”, står det ”Håll”. ”Håll sabbatsdagen så att du helgar
den. . . . ” Detta är vad man kan kalla för ”pastorns tillstånd att förklara
något grundligare”. Moses försökte nämligen att betona en punkt för Israels
barn på grund av alla de svårigheter de stötte på när de färdades genom
ödemarken under sin 40-åriga vandring. Han försökte påpeka att de behövde hålla
vilodagen eller Sabbaten helig.
Logisk Följd
De fyra
första buden, som skrevs på den första stentavlan, skildrar för människan
hennes ansvar gentemot sin Skapare. När vi betraktar dessa fyra första bud, kan
vi se att de står i en högst logisk ordningsföljd. Detta är ingen
tillfällighet; Gud nedtecknade dem på ett alldeles bestämt sätt. Att se en
sådan logisk eller tankeriktig ordningsföljd bekräftar att dessa är av
gudomligt ursprung.
Det första
budordet förkunnar för oss det verkliga föremålet för dyrkan. Dyrkan av den
sanne Guden var ett stridsämne under Israels barns tid. En mängd andra gudar
krävde sin uppmärksamhet och dyrkan. Det första budordet varnar mot falska
gudar.
Det andra
budordet beskriver det riktiga sättet för dyrkan och förbjuder falska former av
religion. När vi tittar på alla de olika religioner och ”ismer” som har
översvämmat mänskligheten i hela världen, har de alla sitt ursprung i denna
andra lag vad beträffar sin riktighet och felaktighet.
Det tredje
budordet anger det rätta sättet att närma sig denne Gud som har uppenbarats för
oss i de två första buden. Det ger en riktig inställning till tillbedjan, och
det varnar för svordomar, vanvördnad och hyckleri i vårt förhållande till Gud.
Det fjärde
budordet utser den särskilda tiden för dyrkan genom att helga eller reservera
var sjunde dag, Sabbaten, som ett minnesmärke över skapelsen och befrielsen
från träldomen under synden.
Egyptisk Symbolik
Många
gånger har jag talat med människor, särskilt med pastorer, om den sjunde dagens
Sabbat. Ganska ofta har någon pekat på skillnader mellan Femte Moseboken 5 och
Andra Moseboken 20, för att jag skall veta att dessa bud är flytande och att de
kan förändras – i synnerhet det som handlar om Sabbaten – och att detta inte
nödvändigtvis är begränsat till endast skapelseberättelsen utan att det även
inverkade på befrielsen från Egypten.
Då har jag
frågat: ”Har Du varit i Egypten?” Nej, de har aldrig varit i Egypten, men de
har förvisso varit i syndens land, som Egypten är en symbol på.
Uppenbarelseboken gör det entydigt att Egypten är en symbol för synd. (Se
Uppenbarelseboken 11:8.)
”Alla har
syndat och saknar härligheten från Gud”. Romarbrevet 3:23. Mose underströk
detta när han sade: ”Kom ihåg att du var en slav i Egyptens land, och att HERREN, din Gud, har fört dig ut därifrån med
stark hand och uträckt arm. Därför har HERREN,
din Gud, befallt dig att hålla sabbatsdagen.” Vi kristna som lever i det
tjugoförsta århundradet, kan relatera till denna vers också.
Det finns
en skillnad mellan formuleringarna av de två buden. Det ena blev skrivet med
självaste Guds finger i sten, så att dessa ord aldrig någonsin skulle kunna
ändras. Det andra fanns i Mose lag, som skrevs på papper, och det kan förändras.
Det är väldigt enkelt att köra en spik genom papper. Det är ingen lätt uppgift
att köra en spik genom en bit sten. Man kan spika fast en bok av papper på ett
kors, men det går inte att spika fast en sten på ett kors, och det går inte att
förändra stenen. Så dessa skillnader finns för ett påtagligt skäl.
I tidens
början hände följande: ”Gud sade: ’Varde ljus!’ Och det blev ljus.” Första
Moseboken 1:3. Sedan vidtog processen att skapa. Efter sex dagars skapande,
vilade Jesus och Fadern från Sitt arbete. De införde Sabbaten. Vi får närmare
bestämt i Första Moseboken 2:3 höra, att Sabbaten blev välsignad. Den blev
helgad. Den reserverades för heligt bruk. Sabbaten var den vilodag som
fastställdes från början av skapelsen, innan det fanns någon jude, innan det
förekom någon synd, innan det påstods att den bibliska vilodagen skulle vara
tillfällig. Gud upprättade den och vad Gud har välsignat är välsignat för
evigt.
Kort Historik
När synden
blev ett faktum i och med Adam och Evas fall i lustgården, sattes Guds
frälsningsplan – som Han hade tänkt ut i förväg – i verket, precis vid den
tidpunkten. Löftet om en Frälsare förelåg, fast det uppfylldes först omkring 4
000 år senare.
Bibeln
berättar för oss hur det hela ägde rum. Den säger att Jesus kom i mänskligt
kötts gestalt. Han levde, Han dog, och Han återuppstod. Bibeln förtäljer också
att när Jesus var färdig med Sitt återlösningsverk – när slutligen Hans huvud
fallit ned emot axeln och Han ropat ”Det är fullbordat” – togs Hans kropp ned
från korset strax före solnedgången på en Fredagseftermiddag. Jesus Kristus,
Herre över allt och alla – inte bara skapelsens Herre, utan också
återlösningens Herre – vilade i Sin grav på den sjunde dagen. Han vilade från
Sitt arbete med att återvinna människan från syndens slaveri – människan som
hade bott i Egyptens land, människan som hade förorenats av synden.
Sabbaten ett Sigill
eller Insegel
Sabbaten
har getts som en symbol eller ett sigill. Uppenbarelseboken 7 berättar om en
grupp som kallas för de 144 000, och där sägs det att de i sina pannor har Guds
sigill. Guds sigill står i motsats till vilddjurets märke. Guds insegel eller
sigill är den sjunde dagens vila eller Sabbat; vilddjurets märke är Söndagens
helighållande, den förfalskade dag för dyrkan som Djävulen har upprättat för
att försöka att omintetgöra Guds planer.
Guds
förlossade kommer inte bara att erkänna Honom som allas Skapare, utan de
kommer att erkänna Honom som allas Frälsare också. Det faktum att de har erkänt
Honom som Skapare och det faktum att de har accepterat Honom som sin Återlösare
visar att Sabbaten är dubbelt bindande för dem. Den förseglar eller befäster
dem i deras beslutsprocess, så att de aldrig mer vill avvika från Guds vägar.
Lämplig Balans
För att
bibehålla denna särskilda relation med Gud, som är så viktig, har Han bett om
att människan, på regelbundna tider, skall vända sig bort från sina världsliga
sysselsättningar för andliga ting. Människan, i sitt fallna tillstånd, måste
förstå att all hennes tid och alla hennes aktiviteter är planerade och
tidsmässigt ordnade av Gud; hennes andliga och fysiska liv är ömsesidigt
beroende. På grund av detta ömsesidiga beroende, är det av yttersta vikt att vi
håller den sjunde dagens Sabbat, om vi skall vara väl balanserade som människor.
På grund av
sin själviska natur, har människan bestämt sig för att göra så mycket hon kan
för sig själv. Vanligtvis innebär det, mer än något annat, att hon ägnar sin
tid åt sig själv. Gud visste att människan behöver slippa sin självupptagenhet
en viss tid för att ägna sig åt andliga ting. I denna Guds underbara visdom
ingick Sabbatsdagens reserverande för detta ändamål.
Om man
glömmer bort antingen det fysiska eller andliga, blir människan obalanserad.
Detta är en av anledningarna till att vi ser så mycket blodbad och förstörelse
i världen i dag. Människan, även om hon kanske ser vettig ut, är egentligen
galen, eftersom allt hon vill göra är att rikta uppmärksamheten mot sig själv.
Det är väldigt svårt att förstå att Någon annan ställer krav på våra liv än vi
själva.
Central Punkt
Det fjärde
budet, vilket ges som ett kommando för att tillbe Skaparen, innebär den
oundvikliga nödvändigheten av att fastställa reserverandet av en särskild tid
för att tillbe Gud. Sabbatsbudet är en central punkt mellan den första och
andra tavlan i Guds lag. Det är ett bindande inflytande mellan det gudomliga
och det mänskliga. Sabbaten har sagts vara mötesplatsen mellan Gud och
människan. Detta måste vara en av orsakerna till att Djävulen har angripit den
så kraftigt. Sabbaten, såsom varje veckas avtalade möte för gemenskap och
tillbedjan, sammanför himmel och Jord.
Det är Guds
Sabbat, men vi män och kvinnor skall hålla den. Sabbatsbudet styr vår
tillbedjan, men även vårt arbete. Har Du någonsin märkt det? Vi betonar förhållandet
att vi skall vila på Sabbatsdagen. Sex dagar i veckan är reserverade för
arbete, för yrkesutövning, och den sjunde dagen är avskild för vila från vårt
arbete och alla världsliga göromål.
I dagens
samhälle som vi lever i, verkar detta vara den sak som mest behöver rättas
till, eftersom på Lördag, den heliga Sabbaten, är det dags för loppisar och
auktioner. Livsmedelsbutiker och företag uppnår sin största försäljningsvolym
på Lördagar. Det är svårt för oss, speciellt i ett västerländskt samhälle där
våra sinnen är riktade mot ansamling av saker, att sätta undan den dagen för
tillbedjan av Gud. Men jag har känt, och bevittnat, de välsignelser som kommer
av iakttagandet av Guds heliga tid.
Heligt och gemensamt
Sabbatsbudet
kombinerar på ett unikt sätt det heliga och det gemensamma, genom att beskriva
vår plikt mot Gud och vår plikt mot människan. Det delar in all tid i världslig
tid och helig tid, och det definierar människans plikt gentemot varje tilldelad
stund som Gud har fastställt.
En sak som
har funnits i alla tider av denna världs historia, och särskilt i vår egen
ålder, är behovet av en Sabbatsvila – även påven erkänner detta! Han medger att
det finns ett behov av en Sabbatsvila, men han har valt fel dag. Han hävdar att
den dag då vi måste vila är Söndag.
Vana
Våra liv är
så strängt inrutade att vi stundom inte ens tar oss tid till att tänka. Mycket
av vår rutin drivs av vanan. Visste Du det?
Varje
morgon när jag kliver upp, går jag genom min rutin, vilket jag är säker på att
Ni läsare också gör. Mycket av det vi gör styrs av vanan, och om vi har
utvecklat goda vanor, kommer vi att växa i ”tukt och förmaning från Herren.” Efésierbrevet 6:4 [King James Version].
Men om vi har utvecklat dåliga vanor, är de väldigt svåra att ändra på.
Detta är en
av anledningarna till att så många människor får svårigheter när de
konfronteras med Herrens verkliga Sabbat eller vilodag. De har svårt att ändra
på vanemönster som de har inrättat under sin livstid så att de kan ge Sabbatens
tid tillbaka till Gud som Hans egen, och på så sätt bli välsignade och dra
nytta av det.
Otaliga
människor som jag har studerat Bibeln med har erkänt att Lördag är vilodagen,
men på grund av familj, på grund av arbete, på grund av personliga preferenser,
tycker de att det är obekvämt att helighålla den.
Behov av Vila
Det finns
ett behov av en Sabbatsvila. Det verkar som om vi har inte tid för fritid,
ingen tid för andliga övningar, ingen tid för studier, ingen tid för eftertanke
och meditation, utom när vi avgjort erkänner Sabbatsbudet och vilar efter Guds
vilja.
Det finns
äktenskapsrådgivare som många gånger upptäcker att störningar i parförhållanden
uppstår eftersom de inte spenderar tid tillsammans som de borde. När rådgivarna
inser detta sakernas tillstånd, brukar de säga: ”Vad Ni behöver göra i fall
schemat är så ansträngt, är att ”kryssa” för en viss tid, som Ni kan tillbringa
tillsammans.”
Gud visste
det för länge sedan, så han ”kryssade” för varje Sabbatsdag och kallade den för
helig. Han välsignade den och helgade den. När vi vinner den erfarenheten med
Honom finner vi att en förändring äger rum i våra hjärtan och liv. Vi får en
balans i våra liv. Gud vill att vi skall välja den tid som Han har valt och
inte välja den tid som vi har valt. Han vill att vi skall komma ihåg
Sabbatsdagen och hålla den helig.
Hur?
Eftersom
Gud säger: ”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den”, måste vi fråga oss hur
detta skall genomföras. Vad innebär det att hålla Sabbatsdagen helig? Hur
håller vi den helig?
Har Du någonsin
sett ett litet barn i rena kläder leka där det finns lera och vatten? Det
verkar finnas en magnetisk dragning mellan små barn och lera och vatten! Om de
börjar att leka i den, är en sak säker – inte bara händerna blir smutsiga. När
de får lera på sina händer, torkar barn i allmänhet bort den på sina kläder.
Det är lika
omöjligt för oss att hålla Guds Sabbatsdag helig, om vi placerar oss i närheten
av synd och orenhet. Precis som små barns händer dras till gyttja och vatten
och de torkar av leran på sig själva lockas människan i sin syndiga natur av
frestelsen till att göra syndiga saker. Om vi inte medvetet håller oss borta
från alla världsliga lockelser och alla världsliga frestelser som drabbar oss,
kommer vi att vara som små barn, och gripa tag i lockelserna och frestelserna.
Då kommer vi att få dem på våra kläder, och då blir vi orena.
Inga Undantag
Parallellen
är alldeles uppenbar. Guds Sabbatsdag är helig. Det är en helgad dag, och vi
ombeds att hålla den helig. Det enda sättet som vi kan hålla den helig på är
att avstå från de världsliga aktiviteter som skulle kunna förorena oss på
Sabbatsdagen. Dessa verksamheter omfattas av budet självt.
”Sex dagar
skall du arbeta”, sex dagar skall vi uträtta allt vårt arbete på. Hur påverkar
det en person som är pensionerad? Ja, Gud säger: ”Nå, Du har sex dagar att göra
vad Du vill utföra, inom rimliga gränser. Den sjunde dagen är Min.” Om Din fru
ger Dig en lång göromålslista när Du är pensionär, få det uträttat på sex
dagar. Den sjunde dagen tillhör Gud.
Regeln
gäller för alla. Det spelar ingen roll om Du har fast anställning eller om Du
är pensionär, Du har sex dagar att arbeta på.
Samma
princip gäller för tiondet. Gud säger att en tiondel av vår lön tillhör Honom.
Den tillhör oss inte alls. (Se Femte Moseboken 14:22; Tredje Moseboken 27:32;
Första Moseboken 28:22.) Ett stort antal människor säger att de skall lämna
sitt tionde till den eller den kyrkan. I själva verket lämnar de, som
förvaltare, inte sitt tionde, utan Guds tionde.
Samma sak
stämmer också tiden. Den sjunde dagen tillhör Gud. Den är Hans heliga dag.
Bibeln säger det. Den är inte vår heliga tid att anpassa enligt vårt schema
även om vi kanske vill att den skall vara det.
Arbete är viktigt
Sex dagars
arbete beordras i det fjärde budet, och de sex dagarnas arbete är lika viktigt
som den vilotid som Gud säger också skall förekomma.
Om
begreppet rörande Sabbatens helighållande – vilket framgår av det fjärde budet
– skulle läras ut och inpräglas i små barns sinnen, samtidigt som detta skapade
en arbetsmoral hos dem, skulle det spara denna gamla värld en hel del elände
och sorg.
Till
exempel finns det vissa människor som tror att de inte behöver arbeta, att de
kan få vad de vill ha enklare genom att stjäla något som inte tillhör dem. Om
de lärde sig tanken med Sabbaten skulle det hjälpa dem att hålla budet som
lyder: ”Du skall inte stjäla”, eftersom de skulle ha en arbetsmoral att verka
under sex dagar, snarare än att gå ut och ta det som inte tillhörde dem.
Så vi påminns
inte bara om att vila, utan vi beordras också att arbeta.
Djävulens Angrepp
För hela
den mänskliga familjen är Sabbatsbudet den egentliga grunden för sann välfärd –
fysisk, mental och andlig. Återigen ställer jag frågan: Är det konstigt att
Djävulen har angripit detta bud så intensivt? Även för den mest tillfällige
iakttagare, är det uppenbart att det pågår ett angrepp mot detta bud, mer än
mot något av de andra buden.
Om det
fjärde budet betraktades som det borde i ljuset av att Gud inte bara är
Skaparen, utan även att Jesus Kristus är Frälsaren, skulle vi människor vara i
mycket bättre skick. Dessa två aspekter är absolut knutna till efterlevnaden av
den sjunde dagen som Sabbat.
Karaktärsutveckling
Det finns
de som betonar den del av det fjärde budet som handlar om vila och glömmer den
andra delen som handlar om arbete. Jag skulle vilja hävda att ingen skulle
kunna vara en kristen och vara slö. Ingen kan hålla Sabbaten om han inte också
är villig att arbeta, eftersom de två begreppen hör ihop. Vi, som
sjundedags-adventister, har varit något försumliga i att föra ut dessa punkter
och betona dem, men de finns där ändå. Om vi lägger ihop dem, kommer vi att se
tecken på karaktärsegenskaper som inte skulle kunna utvecklas på annat sätt.
Vi talar
ofta om den karaktärsutveckling som Jesus önskar skall äga rum. Sabbatsbudet
har mer att göra med karaktärsutveckling än vi tror. Inget annat bud säger att
vi kommer att bli helgade genom att avstå från att bryta mot det. Det står inte
skrivet: ”Du skall inte stjäla, och du kommer att bli helig på grund av det.”
Men Sabbatsbudet lyder: ”Tänk på sabbatsdagen så att du helgar den.” Och i
Andra Moseboken 31 heter det att genom iakttagande av Sabbaten inser människan
att Gud gör henne helig. Detta är det enda bud som behandlar helighet, så långt
som den förverkligas i människans erfarenheter på grund av aktning för Guds
lag.
En särskild
Välsignelse
Sabbaten
måste bli en speciell välsignelse för oss som sjundedags-adventister, om vi
skall uppfylla den roll och utföra det uppdrag som Gud har gett oss. Sabbaten
måste bli speciell för oss.
När
sjundedags-adventister tillfrågas om sin religiösa tillhörighet, händer det att
de tassar försiktigt kring frågan. Vissa kan svara: ”Jo, jag är en kristen.”
”Men vad
för slags kristen är Du?”
”Jag är en
protestantisk kristen.”
Detta är en
tvehågsenhet som inte borde förekomma. Stundom är det klokt att vara diskret,
om vi vet att det redan förekommer fördomar, men frågan vi alla måste ställa
oss är: Är personen verkligen fördomsfull, eller utövar jag bara min egen
självbevarelsedrift?
Djävulen är
ytterst angelägen om att förstöra vilodagen och dess hållande, för om han
lyckas kommer han att förstöra relationen som han vet att Gud vill ha med Sitt
folk. Det spelar ingen roll hur formellt Söndagshållare helgar Söndagen; de
håller ändå inte Guds utsedda vilodag. Det speciella förhållande som råder
mellan Gud och Sabbatens iakttagare är inte samma förhållande som Gud har med
dem som bryter mot ett av Hans bud.
Gud kan
vifta bort deras okunnighet, Gud kan välsigna dem i deras okunnighet; men det
är något som fortfarande saknas i det förhållandet. Det är därför, när vi når
fram till tidens slut, som fokus kommer att koncentreras på Sabbaten och
Söndagen, på grund av den enorma påverkan som Sabbaten har på människors liv.
Om vi människor skall leva med Gud i himmelriket, måste vi noga uppmärksamma
Sabbatsdagen. Om detta har varit motbjudande för oss, då kommer vi inte dit.
Gemensamt Iakttagande
Inser Du
att Sabbatsbudet är det enda bud där Gud kan delta med människan i dess
iakttagande? Det skulle vara dumheter för Gud att följa det första budet som
säger: ”Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.” Likadant förhåller det
sig med det andra och det tredje. Likadant förhåller det sig med att stjäla,
ljuga och äktenskapsbrott. Alla dessa har inget direkt med Gud personligen att
göra.
Men det
finns ett bud som låter Gud gå med människan när det följs. Detta är en av
anledningarna till att Djävulen attackerar det så kraftigt. Människan följer
naturligtvis Guds exempel i Sabbatens helighållande.
Jesaja 66
berättar att Sabbaten kommer att hållas på den Förnyade Jorden. ”Ty liksom de
nya himlarna och den nya jorden, som jag skapar, blir bestående inför mig, så
skall er avkomma och ert namn bestå, säger HERREN.
Och nymånadsdag efter nymånadsdag och sabbatsdag efter sabbatsdag skall alla
människor komma och tillbe inför mig, säger HERREN.”
Verserna 22-23. Sabbaten kommer att hållas.
Nymånadsdagen
Stundom
ställs frågan: Om vi skall hålla dessa nymånadsdagar på den återställda Jorden,
varför skall vi då inte hålla högtidsdagarna i dag?
Det är ofta
lätt för oss att förklara hållandet av den sjunde dagens Sabbat, men hur
förhåller det sig med nymånadsdagen? Hur ofta blir det nymåne? Nymåne blir det
en gång i månaden. Kommer vi någonsin på den återställda Jorden att samlas
kring Guds tron en gång i månaden? Helt säkert! Vi får höra, i
Uppenbarelseboken 22:1-2: ”Och han visade mig en flod med livets vatten, klar
som kristall. Den går ut från Guds och Lammets tron. Mitt på stadens gata, på
varje sida om floden, står livets träd, som bär frukt tolv gånger, varje månad
bär det frukt”, det vill säga vid nymånadsdagen.
När det
talas om inrättandet av de nya himlarna och den nya Jorden, handlar det om
detta. Inte bara kommer den sjunde dagens Sabbat fortfarande att vara en
väldigt integrerad del av livet i himmelen, utan något annat som är intressant
och en välsignelse för oss är att vi kommer att samlas kring livets träd varje
nymånadsdag och ta del av dess frukt.
Vi kommer
att bo på landet, berättar Jesaja för oss. Vi kommer att bygga hus, och vi
kommer att bo i dem. Vi kommer att plantera vingårdar, och vi kommer att äta
deras frukt. (Jesaja 65:21.) Men sedan, på Sabbaten, kommer vi att åter befinna
oss i det Nya Jerusalem, platsen dit Jesus har gått för att förbereda en
herrgård åt oss. Och på denna stora Sabbat eller vid detta stora tillfälle
under samlingen en gång i månaden, kommer vi att ta del av den frukt som växer
på livets träd.
Bekräftelse
Säg aldrig
till mig att Bibeln inte är inspirerad! Säg aldrig till mig att det inte finns
någon Gud i himmelen! Det är alldeles för många saker som har sammanställts och
nedtecknats med hundratals års mellanrum, vilka bekräftar att det finns en Gud
i himmelen. Eftersom Gud i himmelen älskade oss så mycket, kom Han ned till
Jorden och iförde sig människogestalt. Och ihågkommande Sabbaten, från
skapelsen till dess att Han dog på Golgata kors och vilade i graven, säger Han:
”Här är två skäl till att också Ni, som är Mina lärjungar, måste vila på
Sabbatsdagen med Mig. Det är en tid då vi kan mötas. Det är en tid då vi kan
förena våra hjärtan. Det är en tid då Jag kan göra Er heliga.”
Fortsättning
följer. . .
Källa: LandMarks,
Januari, 2006, sidorna 28-34.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.