Undsättningsplanen
Kapitel 8
Förklätt Fritänkeri
Förklätt Fritänkeri
Av: Ellen White
Jag blev härnäst förd tillbaka till skapelsen och visad, att den första
veckan, varunder Gud utförde skapelseverket på sex dagar och vilade på den
sjunde dagen, var lik varje annan vecka. Den allsmäktige Guden bestämde längden
på veckan genom skapelsens dagar och vilodagen. Denna skulle vara mall för alla
därpå följande veckor intill tidens ände. ”Detta är berättelsen om
hur himmel och jord skapades.” Första Moseboken 2:4, Bibel
2000. Gud berättar för oss om Sina gärningars utfall vid slutet på varje
verklig dag. I den danska Bibeln kallar Han varje dag för en upprinnelse,
eftersom en ny del av Hans verk upprann eller frambragtes varje dag. På den
sjunde dagen i den första veckan vilade Gud från Sin gärning, och välsignade
sedan Sin vilodag, och bestämde den till människans användning. Veckocykelns
sju verkliga dygn, sex för arbete och det sjunde för vila, som bevarats och förekommit
genom Bibelns historia, kom till stånd genom de sju första dygnens stora
begivenheter.
Då Gud förkunnade Sin lag med väldig kraft från Sinai, introducerade Han
vilodagsbudet med följande ord: ”Tänk på
sabbatsdagen så att du helgar den.” Därefter yttrar Han
entydigt, vad som får göras på de sex dagarna, och vad som inte får göras på
den sjunde. Sedan hänvisar Han åhörarna till Sitt föredöme under tidens sju första
dygn, och nämner orsaken till veckodagarnas ordning: ”Ty på sex dagar gjorde Herren
himlen och jorden och havet och allt som är i dem, men på sjunde dagen vilade
han. Därför har Herren välsignat
sabbatsdagen och helgat den.” Denna orsak är skön och övertygande,
när vi förstår, att skapelseberättelsen framställer verkliga dygn. De sex första
dagarna i varje vecka ges åt människan till hennes arbete, eftersom Gud använde
samma tidsperiod av den första veckan till skapelsens verk. Gud har märkt ut
den sjunde dagen som vilodag till hågkomst av Hans vila under samma tidsperiod,
sedan Han hade fullbordat skapelseverket på sex dagar.
Men fritänkarnas förmodande, att det tog sju obestämt långa tidsperioder,
till att utföra det, som hände under den första veckan, stöter genast emot
Sabbatens grundval. Deras resonemang gör det obestämt och dunkelt, som Gud har
gjort kristallklart. Detta är den värsta sortens vantro; ty den är förklätt
fritänkeri hos många, som bekänner sig till att tro på skapelseberättelsen.
Denna inställning beskyller Gud för, att ha befallt människorna till, att
iaktta sju verkliga dygn under en och samma vecka som hågkomst av sju obestämda
tidsperioder, vilket inte liknar Hans handlingssätt mot människorna, och utgör
en beskyllning mot Gud om, att Han skulle brista i Sin visdom.
Vantrogna naturvetare påstår, att världen är mycket äldre, än Bibeln
vittnar om. De förkastar Skriften på grund av sådant, som de kallar för
vittnesbörd från själva marken, att världen har funnits till i tiotusentals år.
Och många, som bekänner sig till att tro på Bibelns vittnesbörd, förstår inte,
hur de skall kunna förklara de många märkliga ting, som har hittats i marken, i
överensstämmelse med åskådningen, att skapelseveckan bara bestod av sju
bokstavliga dygn och att världen nu är blott omkring sex tusen år gammal. De
antog detta åskådande, för att undvika de vanskligheter, som icke troende
naturforskare ställer i vägen för dem, nämligen att skapelsens sex dagar var
sex obestämt långa tidsperioder; och gör således vilodagsbudet i Guds heliga
lag betydelselöst. Somliga griper begärligt efter detta sakskäl; ty därmed
omintetgörs vilodagsbudets myndighet, och då känner de sig fria från dess
fordringar. De har begränsade insikter om människors, djurs och träds storlek före
Syndafloden, och om de stora förändringar, som på den tiden förekom i jorden.
Ben från människor och djur finns i marken, i berg och dalar, som visar att
det en gång levde mycket större människor och djur på jorden. Jag blev visad,
att väldigt stora och starka djur förekom före Syndafloden, som inte existerar
nu. Det händer, att man finner krigsredskap och förstenat trä. Eftersom benen
från människor och djur, som ligger i mullen, är mycket större, än benen från
dagens människor och djur, eller från dem som levde för länge sedan, drar vissa
slutsatsen, att världen är äldre, än Skriften berättar, och var befolkad länge
före skapelseberättelsens tid av en människotyp, som i storlek vida överträffade
nutidens invånare på jorden.
Jag har blivit visad, att utan Bibelns historia kan geologin ingenting belägga.
Lämningar i jorden vittnar om ett tingens tillstånd, som på många sätt skilde
sig från nutidens. Men tiden för deras existens och hur länge de har legat i
marken, går endast att förstå genom Bibelns historia. Det må vara oskyldigt,
att skapa sig förmodanden utanför Bibelns historia, så länge som våra förmodanden
inte strider mot de fakta, som finns i den Heliga Skrift; men när människorna överger
Guds Ord angående skapelsens historia, och söker att förklara Guds skaparverk
genom naturens lagar, då driver de omkring som vrak på ovisshetens gränslösa
hav. Gud har aldrig uppenbarat för människorna exakt, hur Han utförde
skapelseverket på sex verkliga dagar. Hans skaparverk är lika obegripligt som
Hans existens.
”Stor är Herren och högt prisad, hans storhet är
outrannsaklig.” Psaltaren 145:3
”Han gör stora och outgrundliga
ting, under som inte kan räknas.” Job 5:9.
”O vilket djup av rikedom och
vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur
outrannsakliga hans vägar. Vem har lärt känna Herrens sinne eller vem har
varit hans rådgivare?” Romarbrevet 11:33, 34,
kursivering i Svenska Folk-Bibeln 98.
Guds Ord är givet som en lykta för våra fötter och ett ljus på vår stig.
De, som förkastar Hans ord, och genom sin egen blinda vishetslära söker, att
utrannsaka Jehovas förunderliga hemligheter, kommer att snubbla i mörkret. Gud
har gett människorna en vägvisare, med vars hjälp de kan förstå den Allsmäktige
och Hans verk så långt, som det gagnar dem. Bibeln har gett oss förklaringar rörande
märkliga hemligheter kring Syndafloden, som geologin, oberoende av Bibeln, inte
kan förklara.
Det har varit Satans särskilda plan, att leda fallna människor till uppror
mot Guds regering, och hans ansträngning har krönts med alltför mycken framgång.
Han har eftersträvat, att fördunkla Guds lag, som i sig själv är ytterst
tydlig. Han har visat särskilt hat mot Sabbatsbudet, eftersom det beskriver den
levande Guden, himmelens och jordens Skapare. Många vänder sig bort från
Herrens tydliga bud, och anammar vantrons fabler.
Människorna kommer en dag att stå där utan ursäkter. Gud har gett tillräckliga
vittnesbörd, att grunda tron på, om de vill tro. I de yttersta dagarna kommer
sann tro knappt att gå att uppbringa på jorden. Guds Ord kommer att betraktas
som opålitligt, med stöd av de simplaste svepskäl, medan människors resonemang
kommer att anammas, även om de strider mot Bibelns tydliga vittnesbörd. Människorna
kommer att söka naturliga orsaker till skapelseverket, som Gud aldrig uppenbarat.
Men mänsklig visdom förmår aldrig, att utrannsaka Guds hemligheter, eller förklara
skapelsens förunderliga verk, som är ett allmaktens mirakel, lika litet som den
kan visa, hur Gud blev till.
”Det fördolda hör Herren, vår Gud,
till. Men det uppenbarade gäller för oss och våra barn till evig tid, för att
vi skall följa alla ord i denna lag.” Femte Moseboken 29:29. Män,
som bekänner sig till att vara Guds tjänare, höjer rösten mot att rannsaka
profetiorna, och säger till folket, att profetiorna är dunkla, i synnerhet
Daniels och Johannes’ profetior, och att vi ej kan förstå dem. En del av dessa
män, som motsätter sig profetiornas uttydning för deras oklarhets skull, tar
begärligt emot naturforskares förmodanden, som strider mot den mosaiska historien.
Men om nu Guds uppenbarade vilja är så svår att förstå, borde förvisso människorna
inte bygga sin tro allena på förmodanden rörande det, som Han inte har
uppenbarat. Guds vägar är inte våra vägar, ej heller är Hans tankar som våra
tankar. Mänsklig vetenskap kan aldrig förklara Hans fantastiska gärningar. Gud
såg till, att människor, djur och träd, många gånger större, än nutidens
motsvarigheter, och andra ting, begravdes i marken på Syndaflodens tid, och
bevarades till ett vittnesbörd för människorna om, att den gamla världens invånare
omkom i Syndafloden. Det var Guds avsikt, att upptäckterna av dessa ting i
marken skulle stärka människornas tro på den Heliga Skrift. Men människorna,
med sina fåfänga resonemang, använder dessa ting, som Gud hade bestämt till att
leda dem till att ära Honom, på fel sätt. De omfattar samma villfarelse, som människorna
före Syndafloden – de ting, som Gud gav dem till välsignelse,
vände de till förbannelse, genom att de använde dem på fel vis.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.