Undsättningsplanen
Kapitel 17
Påsken
Påsken
Av: Ellen White
Herren gav så Mose bestämda anvisningar att meddela till Israels barn, angående
vad de måste göra, för att bevara sig själva och sina familjer från den
ohyggliga plåga, som Han stod i begrepp att sända över Egypten. Mose skulle
också ge dem undervisning om, att lämna Egypten. Han delgav dem Guds befallning
om, att slakta ett lamm utan lyte, och ta lammets blod och smörja det på dörrposterna
och på övre dörrträet på sina hus. Utöver detta tecken skulle de äta lammet,
stekt över eld, och med bittra örter, innan Guds ängel skulle gå igenom
Egyptens land och utföra sitt ödesdigra verk, nämligen att döda de förstfödda
gossebarnen och boskapens förstfödda. ”På
detta sätt skall det ätas: Ni skall ha kläderna uppfästa med bältet kring höfterna
och ha skor på fötterna och stav i handen. Och ni skall äta det snabbt. Detta är
Herrens påsk. Den natten skall jag
gå fram genom Egyptens land och slå allt förstfött i Egypten, både människor
och boskap. Och över Egyptens alla gudar skall jag hålla dom. Jag är Herren. Blodet skall för er vara ett
tecken på de hus där ni är, ty när jag ser blodet skall jag gå förbi er. Ingen
straffdom skall drabba er med fördärv, när jag slår Egyptens land. Denna dag
skall ni ha till minnesdag och fira den som en Herrens
högtid. Som en evig stadga skall ni fira den från släkte till släkte.” Andra Moseboken 12:11-14.
Här blev Israels barn ålagda en gärning, som de skulle utföra personligen,
för att pröva dem, och för att de skulle visa sin tro genom sina gärningar på
den stora befrielse Gud höll på att åstadkomma för dem. För att undgå Guds
stora dom, som Han skulle låta drabba egyptierna, måste blodets tecken synas på
deras boningar. Och de ålades, att skilja sig själva och sina barn från
egyptierna, och samla dem i sina egna hus; ty om några av israeliterna befann
sig i egyptiernas hus, skulle de falla i den ödeläggande ängelns händer. De
blev också anvisade, att hålla Påskhögtiden efter ett visst mönster, och då
deras barn i framtiden skulle komma att fråga dem om högtidens betydelse, kunde
de berätta om det förunderliga skydd de varit föremål för i Egypten: Att då den
ödeläggande ängeln trädde ut om natten, för att döda människornas och boskapens
förstfödda, gick han förbi deras hus, och ingen av de hebréer, som hade blodets
tecken på sina dörrposter, dödades. Och folket böjde på sina huvuden och
tillbad tacksamt för detta anmärkningsvärda minne, som getts åt deras barn som
erinran om Guds omsorg om Sitt folk. Det var ganska många egyptier, som leddes
till, genom de tecken och under som förekom i Egypten, att erkänna att hebréernas
Gud var en ende och sanne Guden. De bad om, att släppas in i israeliternas hem,
för att tillbringa denna fruktansvärda natt med dem, då Guds ängel skulle döda
egyptiernas förstfödda. De var överbevisade om, att deras egna gudar, som de
dyrkade, saknade kunskap och kraft till att frälsa eller utplåna. De lovade sig
själva, att välja Israels Gud som sin Gud. De beslöt sig för, att lämna
Egypten, och följa med Israels barn, för att dyrka deras Gud. Israeliterna välkomnade
de troende egyptierna i sina hem.
Påsken pekade bakåt till Israels barns befrielse, och pekade dessutom
avbildande framåt till Kristus, Guds Lamm, som slaktades för fallna människors återlösning.
Blodet, som stänktes på dörrposterna, var en bild på Kristi försonande blod,
liksom på den syndiga människans ständiga beroende av blodets förtjänster som säkerhet
mot Satans makt, och på en slutlig återförening. Kristus åt Påskmåltiden
tillsammans med Sina lärjungar strax före Sin korsfästelse, och samma natt infördes
förordningen för Herrens Nattvard, som skulle högtidlighållas som minne om Hans
död. Påsken hade högtidlighållits, för att fira Israels barns befrielse från
Egypten, både som erinring och som sinnebild. Avbilden hade nått förebilden, då
Kristus, Guds felfria Lamm, dog på korset. Han har lämnat efter Sig en förordning,
som firar händelserna vid Hans korsfästelse.
Kristus åt Påskmåltiden tillsammans med Sina lärjungar, varpå Han reste Sig
från bordet och sade till dem: ”’Jag har längtat mycket
efter att äta detta påskalamm med er, innan mitt lidande börjar.” Lukasevangeliet 22:15. Han utförde så den ödmjukhetens
handling, att tvätta lärjungarnas fötter. Kristus gav Sina lärjungar förordningen
med fottvagning, som skulle utövas, för att lära dem ödmjukhetens läxa. Han knöt
denna förordning till nattvarden. Han hade avsett, att detta skulle innefatta
en stunds självrannsakan. Därmed ges Hans efterföljare möjlighet, att bättre lära
känna sina hjärtans egentliga känslor mot Gud och mot varandra. I fall
stoltheten lurar i deras hjärtan, hur snabbt skall den då inte upptäckas hos
dem, som felat och ärligt fullbordar denna plikt! Om det existerar själviskhet
eller inbördes avsky, kommer det att uppdagas snabbare, när de inleder denna ödmjukhetens
handling. Denna förordning var uttänkt, för att det skulle förekomma ömsesidiga
bekännelser, och öka förbarmandet samt inbördes förlåtelse och sann kärlek, som
förberedelse för utförandet av denna högtidliga förordning till minne av Kristi
död. Han älskade Sina lärjungar tillräckligt högt, för att dö för dem. Han
manade dem till, att älska varandra, liksom Han hade älskat dem.
Exemplet med, att två lärjungarnas fötter gavs till gagn för alla, som tror
på Honom. Han fordrade, att de skulle följa Hans exempel. Denna ödmjukhetens förordning
var inte bara tänkt att pröva deras ödmjukhet och trofasthet, utan att ständigt
påminna om, att Hans folks återlösning köptes på villkoret, att de stadigt
skulle ödmjuka sig och lyda. ”Sedan han
hade tvättat deras fötter och tagit överklädnaden på sig och satt sig, sade han
åter till dem: Förstår ni, vad jag har gjort med er? Ni kallar mig Mästare och
Herre, och ni säger rätt, ty jag är det. Om nu jag, som är er Herre och Mästare,
har tvättat era fötter, är också ni skyldiga att tvätta varandras fötter. Jag
har gett er ett föredöme, för att ni skall göra, såsom jag har gjort med er.
Sannerligen, sannerligen säger jag er: Tjänaren är inte förmer än sin herre,
inte heller är sändebudet förmer än den som har sänt honom. Om ni vet detta,
saliga är ni, om ni också gör det.” Johannesevangeliet
13:12-17, Reformations-Bibeln.
Jesus återtog så Sin plats vid bordet, varefter brödet och det ojästa vinet
sattes fram, i enlighet med Kristi anvisningar. Han såg väldigt sorgsen ut. ”Och han tog ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt
dem och sade: ’Detta är min kropp, som utges för er. Gör detta till minne av
mig.’ På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: ’Denna bägare är
det nya förbundet i mitt blod, som utgjuts för er.” Lukasevangeliet 22:19, 20. ”Ty jag säger er att jag från denna stund inte skall
dricka av vinstockens frukt förrän Guds rike kommer.’” Vers 18.
Här införde vår Frälsare Herrens Nattvard. Så ofta den firas, skall den påminna
om de högtidliga scenerna vid Hans förrådande och korsfästelse för världens
synder. Han önskade, att efterföljarna skulle vidgå sitt fortlöpande beroende
av Hans blod för sin frälsning. Det brutna brödet var en bild på Kristi brutna
lekamen, som utgavs för världens frälsning. Vinet var en bild på Hans blod,
utgjutet för att rena alla deras synder, som kommer till Honom för tillgivelse
och tar emot Honom som sin Frälsare.
Människors frälsning hänger på ständig hjärterannsakan inför Kristi renande
blod. Därför skall Herrens Nattvard inte bara hållas vid lägligt tillfälle
eller årligen, utan oftare, än den årliga Påsken. Denna högtidliga förordning
firar en långt större begivenhet, än Israels barns befrielse från Egypten.
Befrielsen var en bild på den stora försoning, som Kristus åstadkom, genom att
offra Sitt eget liv för Sitt folks slutgiltiga befrielse.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.