Undsättningsplanen
Inledning
I begynnelsen vandrade Adam med Gud i Edens Lustgård. Han
skådade Herrens härlighet på nära håll, och talade med Gud och Kristus samt med
änglar i paradiset ansikte mot ansikte. Människan föll från sin rättfärdighet
och lydnad och drevs bort från lustgården, från livets träd och från Guds och
de heliga änglarnas synliga närvaro. Moraliskt mörker har sedan den tiden kastat
sin skugga överallt som ett bårtäcke, och syndens fördärv och fläckar ses överallt.
Människan har varit fjärran från paradisets portar under omkring sex tusen år i
mörker och moraliskt elände, tyngd av sorg och smärta, sjukdom och död. Hon har
också varit så intensivt utsatt för frestelser och Djävulens list, att människans
sorgliga historia genom detta fallna tillstånds hela tidsperiod har inneburit,
att Satan har regerat med nästan oinskränkt makt.
Men en hoppets stjärna kom snart till synes i krisen, då
allting var förlorat för Adam och nattens skuggor förmörkade den moraliska
himlen. Härigenom upprättades en förbindelselänk mellan Gud och människan. Människan
kunde inte tala ansikte mot ansikte med Kristus och änglarna i sitt fallna
tillstånd, som hon kunde, då hon befann sig i paradiset. Däremot förmådde den
store Guden, att tala till henne i drömmar och syner och genom de heliga änglarnas
tjänst. ”Om det finns
en Herrens profet ibland er, ger
jag mig till känna för honom i en syn, och talar med honom i en dröm.” Fjärde Moseboken 12:6.
Uppenbarelsen av Profetians Ande var avsedd för alla tidsåldrar.
Den Heliga Skrift begränsar den aldrig någonstans, från syndafallet till återupprättelsen,
till en särskild tidsperiod. Bibeln erkänner dess uppenbarelse lika väl i den
kristna som i den patriarkala och judiska tidsåldern. Gud samtalade fordom med
heliga män genom detta medel. Hanok, den sjunde från Adam, profeterade; och omfånget
av hans profetiska syn var så utsträckt och så precist, att han såg ned över långa
tidsåldrar och kunde beskriva Herrens ankomst och de ogudaktigas straff vid den
yttersta dagens dom. Judasbrevet 14, 15.
Gud talade till
Sina profeter i den judiska tidsåldern genom syner och drömmar. Han framställde
framtidens stora begivenheter för dem, särskilt sådana som var kopplade till
Kristi första ankomst och lidande för syndare, samt Hans andra ankomst i härlighet,
för att krossa Sina fiender och fullborda Sitt folks förlossning. Profetians
Ande lämnade den judiska församlingen några hundra år före slutet på dess hushållning,
på grund av menighetens fördärv; men den blir åter synlig vid dess slut, för
att bana väg för Messias. Sakarias, Johannes Döparens far, ”blev uppfylld av
den helige Ande och profeterade”. Lukasevangeliet 1:67. Simon var en rättfärdig
och gudfruktig man, som väntade på Israels tröst. ”Ledd av Anden kom han till
templet” och profeterade om Jesus, att Han var ”ett ljus som skall uppenbaras för
hedningarna och en härlighet för ditt folk Israel.’” Lukasevangeliet 2:25-32.
Och Anna, en profetissa, ”talade om honom för alla dem som väntade på
Jerusalems frälsning.” Verserna 36-38. Ej heller förekom det någon större
profet, än Johannes, som blev utvald av Gud till att bereda vägen för ”Guds
Lam, som tar bort världens synd.” Johannesevangeliet 1:29.
Den kristna tidsåldern började med den Helige Andes
utgjutande och uppenbarandet av olika andliga gåvor. Till dessa hörde
profetians gåva. Jesus säger till Sina lärjungar, efter att ha gett dem i
uppdrag, att gå ut i hela världen och förkunna evangeliet: ”Tecken skall följa dem som tror detta.
I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. De
skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte
skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska.’” Markusevangeliet 16:17, 18. Somliga
av dessa gåvor kom till uttryck på ett storartat sätt på Pingstdagen, och den
kristna hushållningen inleddes fullt ut. Apostlagärningarna 2:1-11.
Lukas säger, i det att han skriver om Paulus’ och andras resor ett kvarts sekel in
på den kristna tidsåldern, att de gick in i evangelisten Filippus’ hus. ”Han hade fyra ogifta döttrar som hade profetisk gåva. När
vi hade varit där i flera dagar, kom en profet vid namn Agabus ner från Judeen.” Apostlagärningarna 21:9, 10. Längre
fram i tiden ser vi också den älskade Johannes på ön Patmos, begåvad med
Profetians Ande i all dess fullhet. Gud gav honom Sin storartade uppenbarelse,
då över ett halvt århundrade av den kristna tidsåldern hade svunnit hän. Här
slutar Nya Testamentets Skrifter, utan minsta antydan om, att Andens gåvor
skulle upphöra i församlingen, innan härlighetens dag inträffar i och med Jesu
Kristi andra ankomst.
Dessa gåvor hade bara sällan visat sig sedan det stora
avfallet; varför kristna bekännare i allmänhet hade antagit, att de var avsedda
för en kort tid inom de första församlingarna. Men det hade uträttats ting
ibland Jesu mest hängivna efterföljare, från de första kristnas tid till
nutiden, vilka nästan alla ledande kyrkosamfund hade erkänt varit den Helige
Andes gåvor. Borde man då inte anföra menighetens vantro och villfarelse som
orsaker till, att dessa gåvor så sällan kommit i dagen, snarare än att Gud
skulle ha avlägsnat de här välsignelserna från församlingen?
Når Guds folk åter lägger sig till med de första kristnas
tro och praxis, vilket de förvisso kommer att göra under det avslutande
budskapets tid, då kommer det sena regnet att utgjutas och Andens gåvor att återupplivas.
Det tidiga regnet utgöts i början av den kristna tidsåldern, då evangeliets säd
såddes, så att den kunde spira och finna säkert fäste. Då gladde församlingen
sig åt Andens gåvor. Och när det sena regnet utgjuts, innan Jesus kommer,
Jakobsbrevet 5:7, för att låta den gyllene skörden mogna för Guds lada, då
skall den Helige Andes gåvor bli märkbara i all sin fullhet. Romarbrevet 11:25.
Med detta stämmer profetians ord överens, som Petrus anför:
”Och det skall ske i
de sista dagarna, säger Gud: Jag skall utgjuta av min Ande över allt kött. Era
söner och era döttrar skall profetera, era unga män skall se syner, och era
gamla män skall ha drömmar. Ja, över mina tjänare och tjänarinnor skall jag i
de dagarna utgjuta av min Ande, och de skall profetera. Jag skall låta under
synas uppe på himlen och tecken nere på jorden, blod, eld och rök. Solen skall
vändas i mörker och månen i blod, innan Herrens dag kommer, den stora och härliga.” Apostlagärningarna 2:17-20. Här ser
vi Profetians Ande ibland de sista dagarnas tecken. Dess verksamhet i den
yttersta tiden skall utgöra ett av de märkligaste tecknen på, att änden är nära.
Detta framgår tydligt av, att profetians gåva klassas med de mest framträdande
tecknen i solen, månen och stjärnorna samt under i himlen över oss och på
jorden under oss, såsom blod och eld.
Inga välsignelser,
som Gud har skänkt Sitt folk, förutom Hans egen käre Son, hade varit så heliga
och så viktiga för deras välgång, som Guds heliga lag och Hans Helige Ande. Och
ingen av Guds nådegåvor hade varit så verksamma som dessa till att korsa Djävulens
planer och följaktligen väcka hans vrede. Därför måste Guds folk i den sista
tiden, som lyder alla tio bud hos Guds heliga lag, och erkänner återupplivandet
av andliga gåvor, vänta sig att de skall möta en sådan bitterhet från sina
motståndare, som endast kan frambringas genom Djävulens personliga påverkan. ”I
sitt raseri mot kvinnan gick draken bort för att strida mot de övriga av hennes
barn, mot dem som lyder Guds bud och håller fast vid Jesu vittnesbörd.”
Uppenbarelseboken 12:17.
Jesu Kristi vittnesbörd, Uppenbarelseboken 12:17, eller ”Vittnesbördet om Jesus”, är ”Profetians Ande”. Uppenbarelseboken 19:10. Det är bevarandet av Guds
befallningar och erkännandet av de andliga gåvorna ibland de övriga av kvinnans
säd, eller de kristna i det sista släktet, som förbittrar draken.
Den judiska tidsåldern inleddes och slutade med Guds
Andes särskilda utgjutelse, oaktat judarnas avfällighet. Därför är det inte
rimligt att förmoda, att den kristna tidsåldern skulle inledas i härlighet och
sluta i dunkel. Jämfört med den gamla hushållningens sken, är ju den kristna
tidsålderns ljus som solens ljus jämfört med månens svaga strålar. Och eftersom
ett särskilt Andens verk var nödvändigt, för att förbereda ett folk på Kristi första
ankomst, hur mycket mera behövligt är inte ett sådant verk, för att förbereda
ett folk på Hans andra ankomst!
Gud har aldrig
uppenbarat Sin makt för Sitt folk bara för deras förnöjelse; utan Han har
verkat för dem i förhållande till deras behov. Vi kan därför tryggt sluta oss
till, att den gode Guden kommer att välsigna och styrka Sina svaga barn med
Andens gåvor, såväl som med dess nåd, när de omringas av de sista dagarnas
faror i slutstriden med mörkrets förbittrade makter, medan falska profeter äger
makt till, att ”göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de
utvalda.” Matteusevangeliet 24:24.
Vi har sett, att uppenbarelsen av Profetians Ande i drömmar
och syner blev nödvändig, eftersom människan gick miste om Guds synliga närvaro.
Men när Guds boning är hos människorna, och Han skall bo hos dem och de skall
vara Hans folk, samt Gud Själv skall vara med dem och vara deras Gud,
Uppenbarelseboken 21,3; och när människan, förlossad ur synden och döden,
vandrar och talar med Gud och med Kristus samt med änglarna i det återlösta
paradiset; då behöver vi inte flera uppenbarelser av Profetians Ande.
Då Adam stod i Edens Lustgård i sin fulla mandoms kraft,
innan syndens pest hade påverkat något av det, som Gud hade ordnat åt honom,
och han skådade Herrens härlighet med öppet ansikte, behövde han inte
uppenbarelser av Profetians Ande. Men då Edens Lustgård gick förlorad på grund
av synden, och människan dömdes till, att famla sig fram på vägen till
paradisets port, höljd i det moraliska mörker, som följde på förbannelsen och
Djävulens regemente, behövde hon ljuset från Profetians Ande. Och människans
behov i detta avseende kvarstår, mer eller mindre påträngande, intill återupprättelsen,
när de förlossade skall vandra och tala med Gud och med Kristus samt med den
Helige Ande i det återupprättade Eden.
I brevet till korintierna stadfäster eller bekräftar
aposteln klart denna mening. Han säger: ”Bröder, jag vill inte att ni skall vara okunniga i fråga
om de andliga tingen.” Första
Korintierbrevet 12:1. Han ansåg detta ämne för viktigt, för att låta församlingen
i Korint sväva i ovisshet härvidlag. Han föreslår, att han skall undervisa dem
därom. Vi gör väl i, att använda oss av hans undervisning.
Aposteln framställer i detta kapitel den mänskliga
kroppen med dess olika lemmar, vilka verkar i samklang, den ena avhängig av den
andra, som ett exempel på Kristi menighet med dess lemmar, och de olika nådegåvor,
som Gud har portionerat ut i församlingen. Han använder denna bild så här: ”Men nu är ni Kristi kropp och var för
sig lemmar. Gud har i sin församling för det första satt några till apostlar, för
det andra några till profeter, för det tredje några till lärare, vidare andra
till att utföra kraftgärningar, andra till att få gåvor till att bota sjuka,
till att hjälpa, till att styra och att tala olika slags tungomål.” Första Korintierbrevet 12:27, 28.
Lägg märke till, att Gud har insatt profeter, utförare av
kraftgärningar och dem med nådegåvor till att bota sjuka i den kristna församlingen
lika säkert som lärare, hjälpare och styresmän. Och uttrycket ”Gud har satt” dem i menigheten, innebär mer, än att
Han ville meddela Sig med detta folk genom Sin Helige Ande, i den kristna tidsåldern,
liksom Han hade gjort under de förra hushållningarna. Det framhäver tanken, att
Gud har på ett särskilt sätt begåvat den kristna församlingen med dem. Han har
insatt dem i menigheten, för att de skall vara kvar där, tills dess frånvarande
Herre kommer igen. Detta skedde, därför att församlingen behövde dem. Behövde
den första församlingen dem? Så behövde Guds menighet dem också till, att lysa
upp stigen under förföljelsens och martyrskapets mörka tider. Och den församling,
som måste styra sin kurs genom de sista dagarnas faror, och bereda sig på att
ta emot sin Herre, som snart kommer, behöver en långt större dos av Andens gåvor.
Avsikten med de andliga gåvorna och tiden för deras
kvarblivande inom menigheten, har tydligt beskrivits av aposteln i brevet till
efésierna: ”Och han gav några
till apostlar, andra till profeter, andra till evangelister och andra till
herdar och lärare. De skulle utrusta de heliga till att utföra sin tjänst att
bygga upp Kristi kropp, tills vi alla når fram till enheten i tron och i
kunskapen om Guds Son, till ett sådant mått av manlig mognad att vi blir helt uppfyllda
av Kristus.” Efésierbrevet
4:11-13.
Ingen kan visa, att församlingen under Paulus’ livstid
uppnådde det enhetens, kunskapens och fullkomlighetens tillstånd, som här
omtalas. Under menighetens avfall, Andra Tessalonikerbrevet 2:3, och den tid då
den flydde ut i ödemarken, Uppenbarelseboken 12:6, uppnådde den förvisso inte
ett sådant tillstånd. Ej heller har den uppnått detta enhetens, kunskapens och
fullkomlighetens tillstånd sedan Martin Luthers verksamhet. Menigheten är i vår
tid långt ifrån ett dylikt enhetens, kunskapens och fullkomlighetens tillstånd.
Därför kommer den fulla avsikten bakom de andliga gåvorna inte att uppnås, förrän
de utvecklas ibland de kristna i det sista släktet, under förkunnandet av det
sista nådabudskapet, och genom alla de medel, som Gud kommer att använda Sig
av, för att ta hem dem till himmelen, utan att de smakar döden.
I Första Korintierbrevet 13 har Paulus tydligt visat, när
de andliga gåvorna skall upphöra. I den första delen av kapitlet visar han, att
kärleken är bättre, än allt tungotal, all profetisk gåva, all tro, goda gärningar
mot de fattiga och mod till, att offra livet. Allt detta är värdelöst utan kärleken.
Därefter beskriver han kärlekens dygder och rikedomar, och slutar med dessa
ord: ”Kärleken upphör aldrig.
Men profetiorna skall upphöra och tungomålstalen skall tystna och kunskapen
skall förgå.” Vers 8. Kärleken är
inte den enda av de främsta kristna nådegåvorna, men den kommer att förbli de förlossades
krona i all evighet; medan de andliga gåvorna kommer att upphöra jämte hoppet
och tron. När Herren uppenbaras i härlighet, kommer tron att förlora sig i beskådan
och hoppet i syndens utplåning; profetiorna kommer att upphöra att skina som
ett ljus för församlingen; tungotalen kommer att upphöra att vara ett tecken,
och den svaga kunskap, som lyser upp den nuvarande, mörka natten, kommer att ge
vika för den eviga dagens fullkomliga kunskap, liksom nådens dunkla strålar ger
vika för morgonsolens ljus.
Därefter följer dessa viktiga ord i den nionde och den tionde
versen: ”Ty vi förstår
till en del och profeterar till en del, men när det fullkomliga kommer, skall
det förgå som är till en del.” Vi väntar ännu
på, att det fullkomna skall komma. Måtte vår käre, frånvarande Herre uppenbara
Sig Själv för Sitt längtande folk, på grund av de andliga gåvorna, medan vi väntar.
”Ty vi förstår till en
del och profeterar till en del”, säger
Paulus, när han talar om det nuvarande, ofullkomliga tillståndet. Hur länge
skall Profetians Ande tjäna församlingen? Hur skall de andliga gåvorna
avskaffas? Svar: ”men när det
fullkomliga kommer, skall det förgå som är till en del.” Detta borde avgöra frågan om de
andliga gåvornas kvarblivande i den kristna församlingen.
Den populära uppfattningen är, att de andliga gåvorna skänktes
till den tidiga församlingen, för att förbli där under Kristi första apostlars
levnad. Efter deras död skulle de upphöra i menigheten. Men låt oss erinra oss,
att det sker en stor förändring, när de andliga gåvorna upphör, och att denna förändring
är från detta ofullkomliga tillstånd till det fullkomliga; från nattens dunkel
till den fullkomliga dagens härlighet. Vi behöver inte fråga, om en sådan förändring
skedde på de första apostlarnas tid; ty envar, som äger någon kunskap om de första
kristna församlingarnas historia vet, att den förändring, som inträffade i
menigheten efter apostlarnas död, inte var till det bättre, utan klart till det
sämre.
Orättfärdighetens hemlighet yttrade sig kraftigt redan på
Paulus’ tid. Andra Tessalonikerbrevet 2:7. Och när aposteln talar till äldstebröderna
i församlingen i Miletus, säger han: ”Jag vet att när jag har lämnat er,
skall rovlystna vargar komma in bland er, och de skall inte skona hjorden. Ja,
ur egen krets skall män träda fram och förvränga sanningen för att dra lärjungarna
över på sin sida.” Apostlagärningarna
20:29, 30.
Men när vi använder denna stora förändring, från det
ofullkomliga till det fullkomliga, på slutet av den nuvarande hushållningen och
uppenbarelsen av den eviga härlighetens dag, är det hela i samklang. Här har vi
alltså det klaraste beviset för, att de andliga gåvorna inte skall avskaffas förrän
vid Kristi andra ankomst.
Paulus framställer vidare det nuvarande, ofullkomliga
tillståndet och det stundande fullkomlighetens och härlighetens tillstånd genom
en liknelse: ”När jag var
barn, talade jag som ett barn, tänkte jag som ett barn, och förstod jag som ett
barn. Men sedan jag blivit man, har jag lagt bort det barnsliga.” Första Korintierbrevet 13:11. Hans
barndom framställer det nuvarande, ofullkomliga tillståndet, hans mandom det odödliga
tillståndet. Detta är tydligt. Men låt oss förmoda, att vi tagit miste, och att
Paulus’ barndom framställer församlingen på hans tid, utrustad med Andens gåvor;
och att hans mandom framställer menigheten efter hans död, berövad den Helige
Andes gåvor, medan den skyndar sig in i sitt stora avfall! Vilken orimlighet!
Aposteln framställer ytterligare en vacker bild på övergången
från den nuvarande hushållningen, under vilken menigheten gläder sig åt det förhållandevis
dunkla ljuset från de andliga gåvorna, medan den vandrar i tro och hopp, till
den kommande världens öppna härlighet, där de förlossade skall vandra med Gud i
det återställda paradiset, och tala ansikte mot ansikte med Kristus och med de
heliga änglarna. Han säger: ”Nu
ser vi en gåtfull spegelbild, men då skall vi se ansikte mot ansikte.” Vers 12. Som svar på uppfattningen,
att de andliga gåvorna skulle upphöra i och med de första apostlarnas död, och
att den härliga övergång, som aposteln här framställer, inträffade vid deras död,
behöver vi bara upprepa: Vilken orimlighet!
Guds sanning beträffande
detta ämne är rimlig och i samklang med sig själv och med all annan gudomlig
sanning. Uppenbarelsen av Profetians Ande blev en nödvändighet som följd av
syndafallet och människans skiljande från Guds synliga närvaro. Detta behov har
fortfarande inte avlägsnats genom någon förändring i Guds hushållning. Ingen
hushållning har större behov av den Helige Andes gåvor, än den kristna; och de
har ingalunda varit mera nödvändiga, genom den långa tidsperioden av mänsklighetens
åtskillnad från Guds synliga närvaro, än de är nu ibland de sista dagarnas
faror och rasande stormar. Men när vår Frälsare kommer och striden tar slut, när
de heliga träder in i sin sabbatsvila och iklädda odödlighet samlas med Guds änglar
omkring tronen och skådar Guds och Lammets härlighet ansikte mot ansikte, då
kommer Profetians Andes uppenbarelser att räknas till Guds överståndna välsignelser.
James White.
James White.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.