Undsättningsplanen
Kapitel 14
Josef och hans Bröder
Josef och hans Bröder
Av: Ellen White
Josef lyssnade till sin fars undervisning och fruktade Herren. Han visade
större lydnad mot sin fars rättfärdiga föreskrifter, än någon av hans bröder
gjorde. Han gömde hans undervisning och älskade, att lyda Gud av uppriktigt hjärta.
Han bedrövades över somliga av sina bröders syndiga uppförande, och förmanade
dem ödmjukt till, att leva rättfärdiga liv och vända om från sina ogudaktiga gärningar.
Detta gjorde dem enbart förbittrade på honom. Han hatade synden så uppriktigt,
att han inte tålde att se på deras överträdelser. Han berättade om det för sin
far, med hopp om, att hans myndighet skulle åstadkomma bättring. Hans bröder
blev mera förbittrade på honom, då de märkte, att deras synder avslöjats. De
hade lagt märke till sin fars stora kärlek till Josef och var missunnsamma mot
honom. Deras avund växte till hat och slutligen till mord.
Guds ängel undervisade Josef i drömmar, som han i sin oskuld berättade om för
sina bröder: ”Vi band kärvar på åkern. Då
reste sig min kärve upp och blev stående, och era kärvar ställde sig runt
omkring och bugade sig för min kärve.’ Men hans bröder sade till honom: ’Skulle
du bli vår kung och härska över oss?’ Och de hatade honom ännu mer för hans drömmars
skull och för det han hade sagt.” Första Moseboken 37:7,
8.
”Sedan fick han ännu en dröm
som han berättade för sina bröder. ’Lyssna’, sade han, ’jag har haft en dröm
till. Jag drömde att solen och månen och elva stjärnor bugade sig för mig.’ När
han berättade detta för sin far och sina bröder, tillrättavisade hans far honom
och sade: ’Vad är det för en dröm du har haft? Skulle jag och din mor och dina
bröder komma och buga oss ner till jorden för dig?’ Bröderna blev avundsjuka på
honom, men hans far lade det på minnet.” Verserna 9-11.
Jakob tycktes betrakta sin sons drömmar med likgiltighet. Men Herren hade
ofta undervisat honom själv i drömmar, och han trodde, att Herren undervisade
Josef på samma sätt. Han tillrättavisade Josef, för att hans avundsamma bröder
inte skulle märka hans verkliga känslor.
Jakobs söner var herdar, och vakade över sina hjordar, där de fann de bästa
betesmarkerna. De vandrade ofta långt bort ifrån sin fars hus, i det att reste
mellan platserna med boskapen, så de träffade inte sin far på flera månader åt
gången. Han var ängslig för dem, och sände Josef, för att se, hur de mådde. Med
uppriktigt intresse för sina bröder letade Josef efter dem, där hans far förmodade,
att han skulle finna dem, men de var inte där. En man mötte honom, då han
vandrade hit och dit på fälten, för att finna sina bröder, och denne hänvisade
honom till Dotan. Detta var en lång resa för Josef, men han företog den med glädje,
eftersom han älskade sina bröder, och dessutom ville dämpa sin fars ängslan.
Men han fick dålig lön för sin kärlek till dem och sin lydnad mot sin far.
”Men när de såg honom på avstånd,
innan han kommit fram till dem, överlade de om att döda honom. De sade till varandra: ’Där
kommer drömmaren. Kom nu, så dödar vi honom och kastar honom i en brunn! Sedan
kan vi säga att ett vilddjur har ätit upp honom. Så får vi se hur det går med
hans drömmar.’ Men när Ruben hörde detta, ville han rädda honom undan dem och
sade: ’Vi kan inte slå ihjäl honom.’ Och han fortsatte: ’Spill inte blod! Kasta
honom i brunnen här i öknen, men bär inte hand på honom!’ Han ville nämligen rädda
honom undan dem och föra honom tillbaka till hans far.” Vers 18-22.
Ingen misstanke väcktes hos Josef om det, som väntade honom, och han närmade
sig sina bröder med glatt hjärta, och hälsade dem efter sin långa, tröttande
resa. Hans bröder tilltalade honom hårt och stötande. Han berättade sitt ärende
för dem, men de svarade honom inte. Josef blev förfärad över deras förbittrade ögonkast.
Fruktan tog glädjens plats, och han vek instinktivt undan från deras närvaro.
De grep honom med våld, och bespottade hans maningar, som han tidigare hade
gett dem, och anklagade honom för, att han berättat om sina drömmar, för att
upphöja sig själv i deras fars sinne, så att denne skulle älska honom mer, än
han älskade dem. De anklagade honom för hyckleri. Medan de således gav ord åt
sina hatiska känslor, styrde Satan deras hjärtan, och de kände vare sig
medlidande eller kärlek till sin bror. De slet av honom hans mångfärgade livklädnad,
som han var iförd. Denna var ett tecken på faderns kärlek, och uppväckte deras
avundsamhet.
Josef var trött och hungrig, men de gav honom varken vila eller mat. ”Och de tog honom och kastade honom i brunnen. Den var
tom, det fanns inget vatten i den.” Vers 24. Men då Juda tänkte
på Josef, som låg i brunnen och hotades av en långsam hungerdöd, kände han oro.
För en kort stund verkade han vara besatt av en djävulsk galenskap, liksom sina
bröder. Men efter det att de hade satt sina ogudaktiga planer i verket mot den
hjälplöse, oskyldige Josef, förnam några av dem stor oro. De kände inte den
tillfredsställelse, som de tänkte att de skulle erfara, genom att se Josef
omkomma. Juda var den förste, som uttryckte sina känslor. Han sade till sina bröder:
”’Vad har vi för nytta av att döda vår
bror och dölja hans blod? Kom, så säljer vi honom till ismaeliterna! Låt inte vår
hand komma vid honom, han är i alla fall vår bror, vårt eget kött och blod.’
Och bröderna följde hans råd. När de midjanitiska köpmännen kom förbi, drog de
upp Josef ur brunnen. De sålde honom för tjugo siklar silver till ismaeliterna,
som förde Josef till Egypten.” Verserna 26-28.
Att bli såld som slav var en hemskare tanke för Josef, än att dö. Han
uppvisade den svåraste ångest, och bönföll först en av sina bröder, sedan en
annan, om skonsamhet. Somliga av dem rördes i sina hjärtan av medlidande, men
de teg av fruktan för de andras hån. Alla menade, att de hade gått för långt, för
att ångra sin gärning; ty Josef kunde skvallra för deras far, och han skulle
bli ursinnig på dem, då han finge veta, att de hade behandlat hans högt älskade
Josef så. De förhärdade sina hjärtan mot hans jämmer, och vägrade att lyssna
till hans böner om, att låta honom gå för hans fars skull, utan sålde honom som
träl.
Ruben lämnade sina bröder, för att de inte skulle bli varse, vad han avsåg
att göra med Josef. Han rådde dem, att kasta honom i brunnen, eftersom han hade
för avsikt, att komma åter och föra honom till deras far. ”När Ruben kom tillbaka till brunnen, se, då fanns inte Josef
där. Då rev han sönder sina kläder och gick tillbaka till sina bröder och sade:
’Pojken är inte där! Vart skall jag nu ta vägen?’” Verserna 29, 30. Hans bröder
berättade för honom, att de hade sålt Josef.
”Men de slaktade en bock och
tog Josefs livklädnad och doppade den i blodet. Sedan skickade de hem den och
sade: ’Den här har vi hittat. Se efter om det är din sons livklädnad.’” Verserna 31, 32. De
orsakade sin far stor smärta, då han föreställde sig, vilken våldsam död hans
son måste ha lidit, då han blev sönderriven av vilda djur. Han söner tänkte
inte, att deras fars sorg skulle bli så stor. Alla hans barn försökte, att trösta
honom, men han lät sig inte tröstas. Han tillkännagav för sina barn, att han
skulle sörjande fara ned i graven till sin son.
Josefs bröder smickrade sig själva med, att de hade valt ett säkert sätt,
att förhindra uppfyllelsen av Josefs underliga drömmar på. Men Herren styr händelsernas
gång, och gjorde att Josefs bröders gruvliga tillvägagångssätt ledde till
uppfyllelsen av de drömmar, som de motarbetat.
Josef kände stor sorg vid skilsmässan från sin far, och han blev mest bedrövad
vid tanken på sin fars sorg. Men Gud lät inte Josef färdas ensam till Egypten. Änglar
beredde vägen för hans mottagande. Potifar, en av Faraos tjänare, och tillika
krigsöverste, köpte honom från midjaniterna. Och Herren var med Josef, och Han
gav honom lycka och gillande hos sin herre, så att han överlät allt, vad han ägde
i Josefs omvårdnad. ”Och han lämnade allt i
Josefs vård och sedan han hade fått honom till sin hjälp bekymrade han sig inte
om något annat än maten som han åt.” Kapitel 39:6. Det
betraktades som en vederstygglighet, om en hebré lagade mat åt en egyptier.
Då Josef blev frestad till, att lämna dygdens stig, att överträda Guds lag
och visa otrohet mot sin Herre, stod han bestämt emot, och hans svar till
Potifars hustru är ett vittnesbörd om gudsfruktans förädlande kraft. Efter att
nämnt sin herres stora tillit till honom, i det att han hade anförtrott sin
egendom åt honom, utropade han: ”Hur skulle jag då kunna göra
så mycket ont och synda mot Gud?’” Han vägrade, att låta
sig övertalas till att lämna rättfärdighetens väg, och trampa på Guds lag, vare
sig genom lockelser eller hot. Då han så anklagades och falskt beskylldes för
en simpel förbrytelse, sjönk han inte ned i förtvivlan. I vissheten om sin
oskuld, satte han sin lit till Gud. Och Gud, som dittills hade stöttat honom, övergav
honom heller inte nu. Han bands med länkar och kastades i ett mörkt fängelse.
Men Gud vände också denna olycka till välsignelse. Han gav honom nåd inför fängelsets
föreståndare, och alla fångarna överlämnades snart i Josefs hand.
Han är ett exempel för alla släkter, som efter den tiden har levat på
jorden. Om de än utsätts för frestelse, bör de alltid betänka, att beskydd är
inom räckhåll, och att det är deras egen skuld, om de övervinns. Gud är en närvarande
hjälp och Hans Ande utgör en sköld. Även när de utsätts för de svåraste
frestelser, finns det en källa, där de kan finna styrka, till att stå emot dem.
Hur hårt var inte detta angrepp på Josefs moral? Detta kom från en med
inflytande, som var skicklig i förförelsekonsten. Men han stod emot ögonblickligen
och med uthållighet. Han fick lida för sin dygd och uppriktighet; ty den, som
ville förföra honom, hämnades på den dygd, som hon inte förmådde att omstörta,
och genom hennes inflytande blev han kastad i fängelse och beskylld för ett
nesligt brott. Sålunda måste Josef lida, för att han inte ville avvika från rättfärdighetens
väg. Han hade lämnat sin ära och sitt intresse i Guds hand, och även om Han
tillät honom att lida en tid, för att bereda honom att bekläda en viktig post,
bevarade Han dock den ära, som svärtats av en ondskefull anklagerska, och lät
den därefter skina desto klarare, då den rätta tiden var inne. Gud gjorde rent
av fängelset till ett medel för hans upphöjelse. Dygden för nämligen med tiden
med sig sin egen belöning. Den sköld, som täckte Josefs hjärta, var
gudsfruktan. Den ledde honom till, att visa trohet och uppriktighet mot sin
herre, och trofasthet mot Gud. Han föraktade den otacksamhet, som skulle ha
kommit honom, att missbruka sin herres tillit, även om hans herre aldrig hade fått
veta om saken. Han kallade på Guds nåd till hjälp, och stred därpå mot
fresterskan. Han sade ädelt: ”Hur skulle jag då kunna göra
så mycket ont och synda mot Gud?’” Han vann seger.
Vi behöver starka och tillförlitliga försvarsmedel, som vi kan lita på,
ibland de mångahanda snaror, som omger oss. Mångas förråd på nåd från Gud är så
inskränkt i denna fördärvade tidsålder, att deras försvar bryts ned vid första
angreppet, och de ger efter för starka frestelser. Nådens sköld kan bevara var
och en, så att han inte behöver övervinnas av fiendens frestelser, fastän han
omges av de allra fördärvligaste inflytanden. De, som är principfasta och äger
en orubblig tro på Gud, kan lysa med sin dygd och ädla karaktär, och om de än
omges av det onda, behöver de dock inte fläcka ned sin dygd och rättskaffenhet.
Och om de, liksom Josef, får lida under baktaleri och falska beskyllningar,
kommer dock Gud i Sin försyn att styra det hela så, att fiendens anslag gäckas,
och i Sin egen tid upphöja dem lika mycket högre, som de för en tid tryckts ned
genom ond hämndsjuka.
Den gärning, som Josef utförde i samband med scenerna i det mörka fängelset,
var det, som till sist upphöjde honom till välstånd och ära. Gud bestämde, att
han skulle samla erfarenhet genom frestelser, och motgång samt lidanden, för
att bereda honom på, att bekläda en upphöjd ställning.
Medan han satt i fängelse, blev Farao vred på två av sina tjänare, överste
munskänken eller hovmästaren och förste bagaren, och de sattes i det fängelse, där
Josef var bunden. ”Befälhavaren för
drabanterna utsåg Josef att betjäna dem och de satt där i förvar en tid.” Kapitel 40:4. Josef var nyttig också i fängelset. Hans
exemplariska uppförande, ödmjuka tillvägagångssätt och trofasthet skaffade
honom förtroende hos alla i fängelset, som hade något med honom att göra. Han
slösade inte bort tiden på att klaga och knorra över sina anklagares orättfärdighet,
som hade berövat honom friheten.
En morgon, då Josef kom med frukost till kungens tjänare, märkte han att de
såg väldigt bedrövade ut. Han frågade vänligt: ”’Varför ser ni så sorgsna ut i dag?’ De svarade honom: ’Vi har haft
en dröm och det finns ingen som kan uttyda den.’ Josef sade till dem: ’Att ge
uttydningen är Guds sak. Berätta drömmen för mig.’” Verserna 7-9. Då berättade munskänken sin dröm för
Josef, vilken han uttydde så, att munskänken åter skulle komma i favör hos
kungen, och ge Faraos bägare i hans hand, liksom tidigare. Munskänken blev nöjd
med uttydningen, och hans sinne blev strax lättat.
Josef berättade för överste munskänken, att han om tre dagar ej längre
skulle vara fängslad. Han kände stor tacksamhet mot Josef för det intresse han
hade visat honom och den vänlighet, varmed han hade behandlat honom; och allra
mest för att han hjälpt honom, genom att uttyda hans dröm, då han befann sig i
sådan själsångest. Då påminde Josef honom på ett rörande sätt om sin egen fångenskap,
och bad honom: ”Men tänk på mig när det går bra för
dig, så att du visar barmhärtighet mot mig och nämner om mig för farao och hjälper
mig ut ur det här huset. Jag rövades bort från hebreernas land, och inte heller
här har jag gjort något som man borde sätta mig i fängelse för.’” Verserna 14,15. Då förste bagaren såg, att uttydningen
var god, tog han mod till sig och berättade även han sin dröm. Då han hade
redogjort för innehållet, såg Josef bedrövad ut. Han förstod dess förfärliga
innebörd. Josef ägde ett vänligt, medlidsamt hjärta, men en djupgående pliktkänsla
kom honom, att ge en sanningsenlig uttydning av förste bagarens dröm, hur
sorglig den än var. Han berättade för honom, att de tre korgarna innebar tre
dagar; och liksom han i drömmen såg, att fåglarna åt det bakade bröd i den översta
korgen, skulle också fåglarna äta hans kött, sedan han hängts upp på trä.
”Tre dagar därefter var det
faraos födelsedag och han gjorde en fest för alla sina tjänare. Då upphöjde han
bland sina tjänare både överhovmästarens huvud och förste bagarens. Han satte överhovmästaren
tillbaka i tjänst så att denne åter fick sätta bägaren i faraos hand, men förste
bagaren lät han hänga, så som Josef hade uttytt för dem. Men överhovmästaren
kom inte ihåg Josef utan glömde honom.” Verserna 20-23. Munskänken
syndade, genom att han visade otacksamhet. Sedan hans ängslan hade lättat genom
Josefs uppmuntrande uttydning, trodde han sig komma att erinra sig den fångne
Josef, om han åter skulle komma i gunst hos kungen, och tala om Josef för
honom. Han såg, att drömmens uttydning blev exakt uppfylld, men i sin välgång
glömde han bort Josef, som var nedböjd av besvärligheter i fängelset. Gud
betraktar otacksamhet som en av de mest avskyvärda synderna. Men fastän den är
en vederstygglighet för Gud och människor, utövas den ändå dagligen.
I två hela år till måste Josef stanna kvar i sitt mörka fängelse. Herren
gav Farao några märkliga drömmar. På morgonen var kungen bekymrad, eftersom han
inte förstod dem. Han kallade samman spåmännen i Egypten och alla sina vise män.
Kungen menade, att de snart skulle kunna hjälpa honom, att förstå drömmarna,
eftersom de hade ord om sig, att kunna förklara vanskliga ting. Kungen berättade
sina drömmar för dem, men blev svårt besviken, då han fann att de, med all sin
magi och föregivna visdom, inte kunde förklara dem. Kungens förvirring och ängslan
tilltog. Då överste munskänken märkte hans bävan, kom han genast att tänka på
Josef, och även på sin glömskhet och otacksamhet. Då tilltalade överste munskänken
Farao, och sade: ”’I dag måste jag påminna om mina synder.” Kapitel 41:9. Han berättade för kungen om de drömmar,
som han och förste bagaren hade haft. Dessa hade gjort dem bävande, liksom
kungens drömmar nu besvärade honom, och så sade han: ”Tillsammans med oss fanns där en ung hebré som var tjänare
hos befälhavaren för drabanterna. Vi berättade våra drömmar för honom och han
uttydde dem för oss, ja, han uttydde vad var och en av oss hade drömt, och som
han uttydde för oss, så blev det. Jag fick tillbaka min tjänst och den andre hängdes.’” Verserna 12, 13.
Det var förödmjukande för Farao, att vända sig bort från spåmännen och de
vise i sitt rike till en hebréisk tjänare. Men hans lärde och vise mäns konst
slog fel, och han nedlät sig till, att ta emot en ödmjuk slavs tjänst, bara för
att vinna sinnesro.
”Då skickade farao bud efter
Josef. Man skyndade sig att föra ut honom ur fängelset, och han rakade sig och
bytte kläder och kom inför farao. Farao sade till Josef: ’Jag har haft en dröm
och det finns ingen som kan uttyda den. Men jag har hört sägas om dig att när
du får veta en dröm så kan du uttyda den.’ Josef sade till farao: ’Inte jag,
men Gud kan ge farao ett gynnsamt svar.’” Verserna 14-16.
Josefs svar till kungen visade hans starka tro och ödmjuka förtröstan på
Gud. Med vördnad avsade han sig all ära, och sade att han inte besatt någon överlägsen
kunskap i sig själv, till att uttyda kungens dröm. Han berättade för kungen,
att hans kunskap inte översteg deras, som han hade tillfrågat: ”’Inte jag, men Gud kan ge farao ett gynnsamt svar.’” Gud allena kan uttyda dessa hemligheter. ”Då sade farao till Josef: ’Jag drömde att jag stod på
Nilens strand. Jag såg sju kor, vackra och feta, stiga upp ur floden, och de
betade i vassen. Sedan såg jag sju andra kor stiga upp ur floden, klena och
mycket fula och magra. I hela Egyptens land har jag aldrig sett så fula kor.
Och de magra och fula korna åt upp de sju första, feta korna. Men när de hade
svalt dem, kunde man inte märka att de hade ätit upp dem. De var lika fula som
förut. Sedan vaknade jag.” Verserna 17-21.
”Men jag drömde igen och såg
då sju ax, fullmatade och vackra, växa på samma strå. Sedan såg jag sju andra
ax skjuta upp, torra och tunna och svedda av östanvinden. Och de tunna axen
slukade de sju vackra axen. Detta har jag talat om för spåmännen, men ingen
kunde förklara det för mig.” Verserna 22-24.
”Då sade Josef till farao: ’Faraos drömmar har en
och samma betydelse. Gud har visat farao vad han tänker göra. De sju vackra
korna betyder sju år, och de sju vackra axen betyder också sju år. Drömmen har
samma betydelse. De sju magra och fula korna som steg upp efter dem betyder sju
år, liksom de sju tomma axen som var svedda av östanvinden. Sju hungerår skall
komma.” Verserna 25-27.
Josef berättade för kungen, att det skulle komma sju år med stort överflöd.
Allting skulle växa och ge stor avkastning. Trädgårdar och åkrar skulle ge större
mängd gröda, än tidigare. Men sju hungerår skulle följa på de sju överflödsåren.
Detta överflöd gav Gud, för att de skulle kunna göra sig redo för de stundande
hungeråren. ”Man skall inte minnas det
tidigare överflödet i landet för den hungersnöd som sedan kommer, ty den skall
bli mycket svår. Att farao har haft drömmen två gånger betyder att detta är
fast bestämt av Gud och att han skall låta det ske snart. Därför bör farao utse
en förståndig och vis man och sätta honom över Egyptens land.” Verserna 31-33.
Kungen trodde allt, vad Josef sade. Han trodde, att Gud var med honom, och
var överbevisad om, att Josef var bäst skickad till, att styra över dessa affärer.
Han föraktade honom inte, därför att han var en hebréisk slav. Han såg, att han
ägde en ypperlig ande. ”{O}ch han {farao}
sade till dem: ’Finns det någon som har Guds ande som denne man?’ Och farao
sade till Josef: ’Eftersom Gud har uppenbarat allt detta för dig, så finns det
ingen som är så förståndig och vis som du. Du skall förestå mitt hus och allt
mitt folk skall rätta sig efter dina befallningar. Bara när det gäller tronen
skall jag vara förmer än du.’” Verserna 38-40.
Josef glömde inte bort Gud, fastän han upphöjdes till regent över hela
landet. Han visste, att han var främling i ett främmande land, åtskild från sin
far och sina bröder, vilket ofta bedrövade honom, men han var fast försäkrad
om, att Guds försyn hade bestämt hans öde, för att låta honom bekläda en viktig
post. Han förtröstade ständigt på Gud, medan han utförde alla sina ämbetsplikter
som regent över Egyptens land med trofasthet. ”Under de sju goda åren gav landet skörd i överflöd, och under dessa
sju år samlade Josef in allt ätbart och lagrade det i städerna. I varje särskild
stad lagrade han den föda som man hämtade från fälten runt omkring. På så sätt
samlade Josef så mycket säd som det finns sand i havet. Till sist slutade han
att hålla räkning på den, för den kunde inte räknas.”
Verserna 47-49.
Josef reste genom hela Egyptens land, och gav befallning om, att bygga väldiga
förrådshus, och använde sin klokhet och sitt väldiga omdöme till, att bidra
till förberedelserna, för att bevara den föda, som man behövde under lde ånga
hungeråren. Till sist tog de sju överflödsåren slut i Egyptens land. ”Och så började de sju hungeråren som Josef hade förutsagt.
Det blev hungersnöd i alla länder, men i Egypten fanns det bröd överallt. Och när
hela Egyptens land började hungra och folket ropade till farao efter bröd, sade
han till alla egyptierna: ’Gå till Josef och gör som han säger!’ När hungersnöden
hade brett ut sig över hela landet, öppnade Josef alla förrådshus och sålde säd
till egyptierna. Men hungersnöden blev allt svårare i Egypten.” Verserna 54-56.
Hungern var svår i Kanaans land och Jakob och hans söner började att ängslas.
Deras födoförråd var nästan tomma, och de såg framtiden an med oro. De talade
modlösa med varandra om, att kunna förse sina familjer med mat. Hunger och
brist stirrade dem i ögonen. Till sist hörde Jakob om, hur förunderligt väl
kungen av Egypten hade samlat förråd; och att han blivit överbevisad av Gud i
en dröm om, att han sju år före hungern skulle samla förråd till de sju års
hunger, som skulle följa, och att alla folk skulle resa till Egypten, för att köpa
spannmål. Och han sade till sina söner: ”’Varför
är ni så rådlösa?’ Och han fortsatte: ’Jag har hört att det finns säd i Egypten. Res dit
och köp säd åt oss, så att vi överlever och inte dör.’ Då reste tio av Josefs
bröder ner för att köpa säd i Egypten. Jakob skickade inte Josefs bror Benjamin
med de andra bröderna, för han var rädd att det skulle hända honom någon
olycka.” Kapitel 42:1-4.
Jakobs söner kom tillsammans med stora skaror av köpmän, som handlade säd
av Josef; och de ”bugade sig för honom
med ansiktena mot jorden.” Vers 6. Josef kände igen
sina bröder, men han låtsades inte om detta ”och tilltalade dem hårt
och frågade dem: ’Var kommer ni ifrån?’ De svarade: ’Från Kanaans land för att
köpa säd till mat.’” Vers 7. ”Då tänkte Josef på de drömmar han hade haft om dem.
Han sade till dem: ’Ni är spejare. Ni har kommit för att se var landet saknar
skydd.’” Vers 9.
De försäkrade Josef, att deras enda ärende i Egypten var, att köpa mat. Men
Josef beskyllde dem åter för att vara spejare. Han ville veta, om de ännu ägde
samma högmodiga anda, som då han var ibland dem; och han längtade efter, att få
besked av dem om sin far och Benjamin. De kände sig förödmjukade i motgångens
stund, och visade mera bedrövelse, än vrede över Josefs misstanke. De försäkrade
honom, att de ej var spejare, utan en mans söner; att de var tolv bröder; att
den yngste fortfarande var hos fadern, och att en av dem var död. Josef ville höra
närmare om sin far och Benjamin. Han lät, som om han betvivlade sanningshalten
hos deras berättelse, och sade, att han ville pröva dem, och att de inte skulle
lämna Egypten, förrän deras yngste bror kommit dit. Han föreslog, att han
skulle hålla dem i förvar, tills en av dem hämtat deras bror, för att pröva
deras påstående, att de talade sant. Om de vägrade att gå med på detta, skulle
han behandla dem som spejare.
Jakobs söner var ovilliga till, att gå med på planen. Det skulle ta en del
tid för en av dem, att resa till fadern efter Benjamin, och deras familjer
skulle lida brist på mat. Och vem kunde väl företa resan ensam och lämna sina
bröder i fängelse? Hur skulle denne ende person möta sin far? De såg hans ångest,
då han förmodade att Josef var död, och han skulle nu känna, att alla hans söner
berövats honom. Josef uppfattade deras samtal på den här punkten. De sade
vidare: Kanhända måste vi dö, eller bli trälar. Och om en reser tillbaka till vår
far efter Benjamin och för honom hit, kan de också göra honom till slav, och då
kommer förvisso vår far att dö. De beslöt sig för, att stanna där och lida
tillsammans, hellre än att utsätta sin far för så stor sorg genom förlusten av
hans högt älskade Benjamin.
De tre dagarna i förvar var dagar fulla av bitter sorg för Jakobs söner. De
tänkte på sina tidigare missgärningar, i synnerhet sin grymhet mot Josef. De
visste, att om de bevisades vara spejare, och inte kunde bevisa sin oskuld, måste
de alla dö, eller bli slavar. De betvivlade, att någon av dem skulle kunna övertala
sin far till, att lämna ifrån sig Benjamin, efter att Josef, som han förmodade,
hade lidit en så gruvlig död. De hade sålt Josef som slav, och de fruktade för,
att Gud nu skulle straffa dem, genom att låta dem bli slavar. Josef betänkte,
att hans far och hans bröders familjer kanske led av hunger. Han var nu överbevisad
om, att de hade ångrat sin hemskhet mot honom, och att de alls icke skulle
behandla Benjamin, som de hade behandlat honom.
Josef framställde ett annat förslag för sina bröder: ”På tredje dagen sade Josef till dem: ’Om ni vill leva
så gör på detta sätt, för jag fruktar Gud. Om ni är hederliga män, låt då en av
era bröder stanna som fånge i huset där ni suttit fängslade. Men ni andra får
resa er väg och föra hem den säd som ni har köpt till hjälp mot hungersnöden
hos er. Tag sedan med er yngste bror hit till mig. Om ni talar sanning skall ni
slippa dö.’” Verserna 18-20. De enades om, att gå med på Josefs förslag,
men sade till varandra, att de hade ringa hopp om, att deras far skulle låta
Benjamin följa med dem. De anklagade sig själva och varandra för sin hemskhet
mot Josef. ”Men de sade till varandra: ’Vi bär
på skuld för det vi gjorde mot vår bror. Vi såg ångesten i hans själ när han
bad om förbarmande, men vi ville inte lyssna på honom. Därför har vi själva
kommit i denna ångest.’ Ruben svarade dem: ’Sade jag inte till er att ni inte
skulle synda mot pojken? Men ni lyssnade inte på mig. Därför utkrävs nu hans
blod.’ Men de visste inte att Josef förstod detta, för han talade till dem
genom tolk. Han vände sig bort från dem och grät. Sedan vände han sig till dem
igen och talade med dem. Och han tog Simeon från dem och lät fängsla honom inför
deras ögon.” Verserna 21-24.
Josef valde att fängsla Simeon, eftersom han var anstiftaren till brödernas
vidriga behandling av honom. Därpå befallde han, att hans bröder skulle förses
rikligt med färdkost, och att man skulle återställa deras pengar, i deras
respektive säckar. De begav sig bedrövade av på hemresa. Och då en av dem öppnade
sin säck, för att ge sin åsna foder, fann sina pengar, precis så som han hade
tagit med sig dem till Josef. Han berättade om det för sina bröder, och de
fruktade för, att något ytterligare ont skulle vederfaras dem. I sin förfäran
sade de till varandra: ”’Vad har Gud
gjort mot oss! Bör vi betrakta detta som ett gott tecken från Herren, eller har Han tillåtit
att detta sker, för att straffa oss för våra synder och störta oss ändå djupare
i elände?” De erkände, att Gud hade sett deras synder och blivit varse deras
missgärningar, och att Han nu hemsökte dem för deras överträdelser.
Då de kom till sin far Jakob, berättade de om allt, som hade hänt dem, och
sade: ”’Mannen som var herre där i landet
tilltalade oss hårt och behandlade oss som om vi var spejare i landet. Men vi
sade till honom: Vi är hederliga män, vi är inga spejare. Vi är tolv bröder, söner
till en och samme far. En lever inte längre och den yngste är hemma hos vår far
i Kanaans land.” Verserna 30-32. De berättade för
sin far, att han vägrade att tro dem, utan sade: ”Så här skall jag ta reda på om ni är hederliga män: Lämna kvar en av
era bröder hos mig. Tag så vad ni har köpt till hjälp mot hungersnöden hemma
hos er, och res er väg. För sedan er yngste bror hit till mig, så att jag kan
vara säker på att ni inte är spejare utan hederliga män. Då skall jag ge er
bror tillbaka till er och ni skall få röra er fritt i landet.’” Verserna 33, 34.
Då de tömde ur sina säckar, låg vars och ens pengar i hans säck, och de
blev alla rädda. Jakob blev bedrövad och sade till dem: ”’Ni gör mig barnlös! Josef är borta, Simeon är borta och Benjamin vill
ni också ta ifrån mig. Allting är emot mig!’”
Vers 36. Ruben försäkrade sin far, att om han ville betro Benjamin åt hans
omsorg, skulle han förvisso föra honom åter till sin far; men om inte, finge
han döda båda hans söner. Detta obetänksamma uttalande dämpade inte Jakobs upprördhet.
Han sade: ”’Min son får inte fara dit med er.
Hans bror är ju död och han är ensam kvar. Om någon olycka skulle hända honom på
resan ni tänker göra, skulle ni föra mina grå hår med sorg ner i dödsriket.’” Vers 38.
Jakob hyste ömma känslor för Benjamin med en mors samlade kärleks styrka.
Han visade, hur djupt han kände förlusten av Josef. Men hungern malde i Jakob
och hans barn, och deras familjer bad om mat. Jakob fordrade igen av sina söner,
att de skulle resa till Egypten, för att handla föda. Juda försäkrade honom,
att de inte kunde fara hän, utan att Benjamin vore med dem; ”eftersom mannen sade till oss: Ni får inte komma inför
mitt ansikte om inte er bror är med er.’” Kapitel 43:5. Juda
lovade sin far, att han skulle ansvara för sin bror, och att om han ville sända
honom med dem, skulle de resa, samt att om han inte förde Benjamin tillbaka,
skulle han bära skulden för det i alla sina dagar.
Han påminde sin far om, att i fall de inte hade dröjt, på grund av hans
ovilja att sända Benjamin, kunde de ha varit i Egypten och tillbaka igen. Jakob
kände sig tvingad till, att låta sin son Benjamin följa med sina bröder. Han sände
också en skänk till regeringsföreståndaren, varmed han hoppades att vinna hans
gunst. Och han befallde sina söner, att ta med dubbelt så mycket pengar, och
dessutom återbörda pengarna, som låg i deras säckar, ty måhända de hamnat där
av misstag. Han sade till dem: ”Tag också
er bror med er och res genast tillbaka till mannen.”
Vers 13.
Då hans söner stod i begrepp, att lämna honom och bege sig ut på sin osäkra
resa, ställde deras gamle far sig upp, och medan han stod mitt ibland dem,
lyfte han upp sina händer till himmelen. Han bönföll Herren om, att gå med dem,
och uttalade en nådig välsignelse över dem: ”Må
Gud den Allsmäktige låta er finna barmhärtighet hos mannen, så att han låter er
andre bror och Benjamin följa med er hem igen. Men om jag skall bli barnlös, så
må jag bli det.” Vers 14.
”Då tog männen gåvorna och
den dubbla summan pengar med sig. De tog med sig Benjamin, bröt upp och gav sig
i väg till Egypten och kom inför Josef .” Vers 15. Då Josef såg
Benjamin med dem, förmådde han nästan inte, att hålla tillbaka sina broderliga
känslor av kärlek. Han befallde, att vidta förberedelser, så att hans bröder
kunde äta middag med honom. Då de fördes in i Josefs hus, fruktade de att han
skulle avkräva dem räkenskap för pengarna, som hade hamnat i deras säckar. Och
de tänkte, att de kanske hade lagts dit med avsikt, för att anklaga dem och göra
dem till slavar, och att de nu tagits till Josefs hus, för att denna plan bättre
skulle kunna utföras. De försökte, att bli vänner med husföreståndaren, och
underrättade honom om, att de hade hittat sina pengar överst i säckarna och var
rädda för att regenten, som hade behandlat dem så hårt, skulle anklaga dem för överträdelse
härvidlag. De berättade för husföreståndaren, att de åter hade pengarna med
sig, som de funnit i sina säckar, till fullt värde; och att de hade tagit andra
pengar med sig till att köpa föda för; samt tillade: ”Vi vet inte vem som har lagt pengarna i våra säckar.’”
”Han svarade: ’Oroa er inte, var inte
rädda! Det är er Gud och er fars Gud som har låtit er hitta en skatt i era säckar.
Jag har fått era pengar.’ Och han förde ut Simeon till dem.” Vers 22. Mannens ord stillade deras sinnen, och de tänkte,
att Gud i sanning varit nådig mot dem, som deras far hade bett Honom att vara.
Då Josef kom hem, gav hans bröder honom skänken från deras far, och de
bugade sig till jorden inför honom. ”Han
hälsade på dem och frågade: ’Står det väl till med er gamle far som ni talade om?
Lever han än?’ De svarade: ’Ja, det står väl till med vår far, din tjänare. Han
lever än.’ Och de bugade sig och föll ner för honom. När han såg sig omkring
och fick se sin bror Benjamin, sin mors son, frågade han: ’Är detta er yngste
bror som ni talade med mig om?’ Sedan sade han: ’Gud skall vara nådig mot dig,
min son.’ Djupt rörd av kärlek till sin bror skyndade Josef sig ut och letade
efter en plats där han kunde gråta. Och han gick in i sin kammare och grät där.
När han hade tvättat ansiktet gick han ut igen, behärskade sig och sade: ’Sätt
fram maten.’” Verserna 27-31.
Josef åt inte vid samma bord som sina bröder, ty egyptierna betraktade det
som en vederstygglighet, att äta mat med hebréerna. Josef placerade sin bröder
vid bordet liksom det var sed, då man kände till deras åldrar, varvid han började
med den äldste, som förstfödslorätten tillhörde, och ordnade dem ned till den
yngste, som om han kände till deras åldrar. Hans bröder förundrade sig över
denna handling, då de menade, att han inte något kunde veta om deras åldrar.
Då han lät ställa fram rätterna inför sina bröder, gav han fem gånger så
mycket till Benjamin, som till de andra. Han lät göra detta, inte bara för att
visa sin aktning för Benjamin, utan för att pröva dem, om de närde samma
missunnsamma känslor mot Benjamin, som de hade närt mot honom. De trodde, att
Josef inte förstod deras språk, och kände sig kunna fritt samtala i hans närvaro.
Josef hade således ett utmärkt tillfälle till, att bli varse deras känslors
verkliga tillstånd, utan att de visste det. Josef befallde på nytt, att förse
hans bröder med färdkost, så mycket som de kunde bära, och att lägga vars och
ens pengar överst i deras säckar, samt sin silverbägare i den yngstes säck. Då
hans bröder hade lämnat staden, sände Josef sin husföreståndare efter dem, för
att hinna upp dem, och fråga, varför de hade lönat gott med ont, genom att ta
kungens silverbägare, med vars hjälp han spådde (eller utförde hemliga ting).
Kungar och regenter hade en bägare, som de drack ur, vilken betraktades som
ett säkert hjälpmedel, för att upptäcka, om det var gift i deras dryck. ”Då svarade de honom: ’Varför talar min herre så?
Dina tjänare skulle aldrig kunna göra något sådant! Pengarna vi hittade överst
i våra säckar har vi ju fört tillbaka till dig från Kanaans land. Varför skulle
vi då stjäla silver eller guld ur din herres hus? Den av dina tjänare som har bägaren
skall dö och vi andra skall bli min herres slavar.’ Han svarade: ’Ja, det skall
bli som ni har sagt. Den som bägaren finns hos skall bli min slav. Men ni andra
är utan skuld.’ Var och en skyndade sig att lyfta ner sin säck på marken och öppnade
den. Han sökte först hos den äldste och slutade hos den yngste. Och bägaren
hittades i Benjamins säck.” Kapitel 44:7-12.
Upptäckten slog dem alla med häpnad; och de rev sönder sina kläder, vilket
var skick och bruk vid stor sorg. Benjamin blev mera förbluffad och förvirrad, än
sina bröder. De vände tillbaka till staden bedrövade och förfärade. De tänkte,
att Guds hand var emot dem på grund av deras tidigare synder. Enligt deras egen
dom, var Benjamin skyldig till döden, och de till att bli slavar. De tänkte,
att det som deras far fruktade för, nu verkligen skulle komma över dem. En stor
ondska hade drabbat hans högt älskade Benjamin.
Juda hade lovat, att ta ansvar för Benjamin. ”Juda
och hans bröder gick in i Josefs hus, där han ännu var kvar, och de föll ner
till jorden för honom. Då sade Josef till dem: ’Vad har ni gjort? Förstod ni
inte att en man som jag kan vist förfara?” Verserna 14,15, Josefs
spörsmål ur danska Bibeln. Josef ställde frågan, för att ge sina bröder möjlighet,
att bekänna sitt tidigare fel, så att deras verkliga känslor skulle komma i
dagen. Han sade inte, att han hade förmågan att spå, men ville, att bröderna
skulle tro, att han kunde läsa deras livs hemliga gärningar. ”Juda svarade: ’Vad skall vi säga till min herre, hur
skall vi tala och hur skall vi rentvå oss? Gud har funnit dina tjänares missgärning.
Vi är nu min herres slavar, både den som bägaren hittades hos och vi andra.’” Vers 16. Juda sade till sina bröder, att Gud nu hade
uppenbarat deras ondska, då de sålde sin bror till Egypten, och att Han nu hemsökte
dem för deras överträdelser, genom att Han lät även dem bli slavar.
Josef ville inte behålla dem alla som slavar, som Juda föreslog. ”Men Josef sade: ’Nej, aldrig skulle jag göra så! Den som bägaren
hittades hos, han skall bli min slav. Men ni andra kan fara hem till er far i
frid.’” Vers 17. Juda talade med Josef
utom hörhåll för de andra, och sade honom, hur ovillig hans far varit, att låta
Benjamin följa med dem till Egypten, och att han hade lovat att ansvara för
Benjamin, så att om han inte förde honom åter till fadern, skulle han bära
skulden därför i hela sitt liv. Han talade innerligt för sin fars skull, och
berättade om hans sorg över förlusten av Josef, och att Benjamin var den ende
kvar efter hans mor, som hans far älskade, samt att hans far skulle dö, i fall
Benjamin lämnade honom; ty han själ var ett med pojkens själ. Sedan erbjöd Juda
ädelmodigt, att vara träl i broderns ställe; ty han kunde inte återvända till
sin far utan Benjamin vid sin sida. ”Låt
därför din tjänare stanna kvar hos min herre som slav i pojkens ställe, men låt
honom fara hem med sina bröder.” Vers 33.
Josef var nöjd. Han hade prövat sina bröder, och hade funnit omvändelsens värdiga
frukter hos dem. Han var så djupt rörd, att han inte längre kunde dölja sina känslor,
och krävde att få vara ensam med sina bröder. Sedan släppte han loss sina sedan
länge undertryckta känslor, och grät högt. ”Och
Josef sade till sina bröder: ’Jag är Josef. Lever far än?’ Men hans bröder
kunde inte svara, så förskräckta blev de för honom.”
Kapitel 45:3. Hans bröder var så förbluffade, att de inte kunde svara honom. De
kunde inte tro, att Egyptens regent var deras bror Josef, som de hade hatat,
och velat se mördad, men till sist nöjt sig med att sälja som slav. De skämdes över
sin stora elakhet mot sin bror, då de påmindes om den, och särskilt hans drömmar,
som de hade föraktat, och vars uppfyllelse de hade kämpat så hårt för att förebygga.
De hade utfört sin del i, att uppfylla drömmarna. De hade upprepade gånger böjt
sig ned för Josef, i överensstämmelse med hans dröm. Och nu stod de framför
honom med häpnad, som skyldiga.
Då Josef såg sina bröders förvirring, sade han till dem: ”’Kom hit till mig.’ När de kom fram sade han: ’Jag är er
bror Josef som ni sålde till Egypten.” Vers 4. Med ädelmod sökte
han, att göra detta möte så lätt för sina bröder som möjligt. Han ville inte förvärra
deras bestörtning, genom att tillrättavisa dem. Han menade, att de hade lidit
nog för sin hemskhet mot honom; och han försökte att trösta dem. Josef sade
till dem: ”var inte bedrövade och sörj
inte över att ni sålde mig hit. Det var för att bevara liv som Gud sände mig
hit före er.
I två år har det nu varit hungersnöd landet, och det återstår fem år då man
varken skall plöja eller skörda. ” Verserna 5-13.
Med ödmjukhet bekände de sin synd mot Josef, och bad honom om förlåtelse
samt gladde sig stort över, att se honom ännu vid liv; ty de hade lidit svåra
samvetskval och hade varit djupt bekymrade, sedan de varit så förskräckliga mot
honom. Nu blev deras hjärtan lättade, då de erfor, att de inte var skyldiga
till hans blod.
Josef tillgav sina bröder med glädje, och sände dem hem välförsedda med
proviant och vagnar samt allt, som var nödvändigt, för att flytta deras fars
och deras egna familjer till Egypten. Josef gav sin bror Benjamin mera värdefulla
skänker, än sina övriga bröder. Då han sände dem åstad, förmanade han dem med
orden ”’Gräla inte på vägen hem!’” Vers 24. Han var rädd för,
att de skulle sätta igång att träta och lägga skulden på varandra för sin
grymma hantering av honom. De drog åter till sin far med glädje, och berättade
om dessa förunderliga ting för honom, och sade: ”’Josef
lever än och han är härskare över hela Egyptens land!’ Då blev han alldeles
lamslagen, han kunde inte tro dem. Men när de talade om för honom allt vad
Josef hade sagt till dem och när han såg vagnarna som Josef hade skickat för
att hämta honom, då fick deras fader Jakob nytt liv. Och Israel sade: ’Det räcker.
Min son Josef lever än. Jag vill ge mig av så att jag får se honom innan jag dör.’”
Verserna 26-28.
Sedan erkände Jakobs söner ödmjukt för sin far sitt onda uppförande mot
Josef. Jakob hade inte föreställt sig, att hans söner gjort sig skyldiga till något
så förfärligt. Men han såg, att Gud hade vänt detta till gott, och han förlät
samt välsignade sina felande söner. Han gav sig åstad med hjärtlig glädje, och
då han kom till Beer-Sheba, offrade han slaktoffer med tacksamhet, och bad om
Guds välsignelse, samt om att Gud skulle låta honom veta, huruvida Han gillade
deras uttåg till Egypten. Jakob önskade sig ett vittnesbörd från Gud om, att
Han skulle gå med dem. ”Då sade han: ’Jag är Gud, din faders
Gud. Var inte rädd för att resa till Egypten, ty jag skall där göra dig till
ett stort folk. Jag skall själv följa med dig till Egypten och jag skall också
föra dig tillbaka därifrån. Och Josefs hand skall tillsluta dina ögon.’” Kapitel 46:3, 4.
Josefs möte med sin far var ytterst rörande. Josef klev ned från sin vagn,
och löpte till fots, för att möta sin far, och de grät i varandras armar. Sedan
uttryckte Jakob sin villighet till att dö, efter det att han hade sett sin son
Josef, som han så länge hade begråtit som död.
Josef rådde sina bröder, att berätta rättframt för Farao, att de var
herdar, då han skulle komma att fråga om deras arbeten, även om egyptierna ansåg
detta yrke vara ovärdigt. Josef älskade rättfärdighet och fruktade Gud. Han
ville inte, att hans bröder skulle utsättas för frestelser, därför önskade han
ej se dem i kungens personliga tjänst ibland hovets avgudadyrkande och fördärvliga
inflytelser. Då de sade kungen, att de var herdar, skulle han inte vilja anlita
dem som tjänare, eller upphöja dem till hederspositioner för Josefs skull.
Josef valde Gosen som passande plats, eftersom det var försett med vatten och
goda betesängar. Här kunde de också tillbe Gud, utan att störas av de
ceremonier, som brukades vid Egyptens avgudadyrkan. Israeliterna bodde i landet
runt om Gosen, tills Gud befriade Sitt folk ur Egypten med mäktiga tecken och förunderliga
gärningar.
Josef förde fram Jakob för Farao och presenterade sin ärevördige far för
kungen. Jakob välsignade Farao för hans visade vänlighet mot hans son Josef. ”Och farao frågade Jakob: ’Vad är din ålder?’ Jakob
svarade farao: ’Min vandringstid har varat i etthundratrettio år. Få och svåra
har mina levnadsår varit. De når inte upp till mina förfäders levnadsår under
deras vandringstid.’” Första Moseboken 47:8,
9.
Jakob berättade för kungen, att hans livsdagar hade varit få och svåra; det
vill säga, han hade upplevt många besvärligheter, och lidit mycket ont, vilket
hade förkortat hans dagar. Jakobs liv hade inte varit lättsamt och fridfullt.
Hans hustrurs svartsjuka hade orsakat mycket ont. Somliga av hans barn hade
bedrövat honom och gjort hans liv väldigt bittert. Men Jakobs sista år var
fridsammare. Hans söners uppförande hade förbättrats.
Då Jakob nalkades döden, samlade han sina barn omkring sig, för att de
skulle få hans välsignelse, och för att lyssna till hans sista maningar och råd.
Han tillgav sina barn allt deras hemska uppförande, och deras onda handlande
mot Josef, som hade vållat honom så många års bedrövelse, genom att han hade tänkt
på hans förmodade, förfärliga död. Herrens Ande vilade över honom, medan han
talade med sina barn för sista gången, och han yttrade profetior om dem, som
sträckte sig långt in i framtiden. Medan han var under Andens inflytande, öppnade
han deras gångna liv för dem jämte deras framtida historia, samt uppenbarade
Guds planer för dem. Han visade dem, att Gud på inget sätt tänkte godkänna
gruvlighet eller ondska. Han började med den äldste. Fastän Ruben inte hade någon
del i, att sälja Josef, hade han dock syndat illa dessförinnan. Hans handlingssätt
var fördärvligt; ty han hade överträtt Guds lag. Jakob uttalade en profetia om
honom: ”Ruben, min förstfödde är du, min
kraft och min styrkas förstling, främst i myndighet och främst i makt. Du
sjuder över som vatten, du skall inte bli den främste”. Första Moseboken 49:3, 4.
Därpå profeterade han om Simeon och Levi, som bedrog sikemiterna och dödade
dem på ett väldigt gruvligt och hämndgirigt sätt. De var också mest skyldiga
till Josefs olycka. ”Simeon och Levi är bröder.
Våldet är deras vapen. Min själ skall inte ta del i deras råd, min själ skall
inte umgås med dem, ty i sin vrede dödade de män och i sitt övermod stympade de
oxar. Förbannad är deras vrede som är så våldsam och deras grymhet som är så
stor! Jag skall strö ut dem i Jakob, jag skall skingra dem i Israel.” Verserna 5-7.
Således talade Jakob profetiska ord till sina söner, och visade för dem,
hur Gud betraktade deras våldsgärningar, och att Han skulle straffa dem för
deras synder. Hans profetiska ord om de övriga sönerna var inte lika mörka.
Angående Juda var Jakobs profetia fylld av glädje. Han skådade århundraden
in i framtiden, till Kristi födelse, och sade: ”Spiran skall inte vika från Juda, inte härskarstaven från hans fötter,
förrän han som den tillhör kommer och folken blir honom lydiga.” Vers 10.
Jakob förkunnade en glad framtid för de flesta av sina söner. I synnerhet
yttrade han sköna och glädjerika ord om Josef: ”En ungt fruktträd är Josef, ett ungt fruktträd vid källan. Grenarna går upp över
muren. Bågskyttar oroar honom, de skjuter på honom och ansätter honom. Men hans
båge förblir fast och hans händer och armar spänstiga genom dens händer som är
den Starke i Jakob, genom honom som är Herden, Israels Klippa”. Verserna 22-24. ”Din fars välsignelser når
högt, högre än mina fäders välsignelser, till de eviga höjdernas härlighet. De
skall vara över Josefs huvud, över hjässan på honom som är fursten bland sina
bröder.” Vers 26.
Jakob var en kärleksfull far. De ord, som han yttrade till sina barn, sade
han inte därför att han närde oförsonliga känslor mot dem för deras felsteg.
Han hade förlåtit dem han älskade in i det sista. Han sörjde djupt förlusten av
Josef, och då Simeon måste bli kvar i Egypten, visade han sorg, och uttryckte
sin ängsliga önskan om, att hans barn måtte komma lyckligen tillbaka från
Egypten med sin bror Simeon. Han närde inga hämndkänslor mot sina sörjande
barn. Men Gud lyfte upp Jakobs sinne över hans naturliga känslor genom
Profetians Ande. Under hans sista timmar var Guds änglar runt omkring honom,
och Guds nåds kraft sken på honom. Hans faderskänslor skulle ha kommit honom,
att blott framföra kärleksfulla och ömma uttalanden i sina sista vittnesbörd.
Men under inflytandet från Guds Ande uttalade han sanningen, även om den var smärtsam.
Efter Jakobs död blev Josefs bröder uppfyllda av ångest och bekymmer. De
trodde, att Josef hade dolt sin hämndlust av aktning för fadern; och nu, då han
var död, skulle han hämnas för den onda behandling han hade lidit genom dem. ”När Josefs bröder såg att deras far var död, sade de:
’Tänk om Josef börjar hata oss och låter allt det onda vi gjort mot honom komma
över oss.’ Därför sände de detta bud till Josef: ’Din far sade till oss före
sin död: Så skall ni säga till Josef: Vi ber dig, förlåt dina bröder vad de har
brutit och syndat genom att handla så illa mot dig. Så förlåt nu den synd som
din fars Guds tjänare har begått.’ Och Josef grät när han fick deras hälsning.
Sedan kom också hans bröder och föll ner för honom och sade: ’Vi är dina
slavar.’ Men Josef sade till dem: ’Var inte rädda. Håller ni mig för Gud? Ni tänkte
ont mot mig, men Gud har tänkt det till godo genom det som nu har skett för att
bevara många människors liv. Var inte rädda. Jag skall sörja för er och era små
barn.’ Och han tröstade dem och talade vänligt till dem.” Första
Moseboken 50:15-21.
Josef stod inte ut med tanken på, att hans bröder, som han hjärtligt älskade,
skulle mena att han närde hämndkänslor mot dem.
Josef är en bild på Kristus. Jesus kom till Sina egna, men Hans egna tog
inte emot Honom. Han blev förkastad och föraktad, eftersom Hans gärningar var rättfärdiga
och Hans gudfruktiga, självförnekande liv var en ständig tillrättavisning mot
alla, som bekände sig vara fromma, men levde i synd. Josefs rättskaffenhet och
dygd angreps hårt; men den, som ville förföra honom, övervann honom inte. Därför
hatade hon den rättskaffenhet och dygd, som hon ej förmådde att fördärva, och
bar falskt vittnesbörd mot honom. Den oskyldige led för sin rättfärdighets
skull. Han blev kastad i fängelse på grund av sin dygd. Josef blev såld till
sina fiender av sina bröder för en mindre summa pengar. Guds Son blev såld till
Sina bittraste fiender av Sin egen lärjunge. Jesus var saktmodig och helig.
Hans liv saknar motstycke beträffande självförsakelse, godhet och helighet. Han
var oskyldig – utan någon synd. Dock hade man
lejt falska vittnen till att vittna mot Honom. Han blev hatad, därför att Han
trofast hade tillrättavisat människor för deras synd och fördärv. Josefs bröder
slet av honom hans mångfärgade livklädnad. Jesu bödlar drog lott om Hans livklädnad,
som saknade söm.
Josefs bröder beslöt sig för, att döda honom, men lät sig nöja med, att sälja
honom som slav, för att han inte skulle bli mäktigare, än de var. De menade sig
ha förpassat honom dithän, där de inte mera skulle bli besvärade av hans drömmar,
och där det var omöjligt, att de skulle bli uppfyllda. Men Gud styrde
verkningarna av deras tillvägagångssätt så, att det blev ett medel till att förverkliga
det, som de beslutat att det skulle förhindra –
att han skulle härska över dem.
Översteprästerna och de äldste var avundsjuka på Kristus, därför att de
fruktade för, att Han skulle dra folkets uppmärksamhet bort från dem och till
Sig Själv. De visste, att Han utförde större gärningar, än de någonsin gjort
eller skulle kunna åstadkomma; och de visste, att om Han skulle få fortsätta
att undervisa folket, skulle Han uppnå större auktoritet, än den de ägde, och
kanhända bli judarnas konung. De enades om, att förebygga detta, genom att
hemligen gripa Honom och leja falska vittnen mot Honom, för att kunna fördöma
och ha ihjäl Honom. De ville inte ta emot Honom som sin kung, utan ropade: ”Korsfäst
Honom! Korsfäst Honom!” Judarna menade sig kunna hindra Kristus från, att bli
kung, genom att döda Honom. Men i och med, att de tog livet av Guds Son, inträffade
precis det, som de sökte att förhindra. Josef blev frälsare för sin fars
familj, i och med, att hans bröder sålde honom till Egypten. Dock minskade
detta inte hans bröders synd. Genom att Kristi fiender korsfäste Honom, blev
Han mänskosläktets Förlossare, den fallna rasens Frälsare och hela världens
Furste. Men Hans fienders förbrytelse var lika straffvärd, som om Guds försyn
inte hade styrt händelserna till Sin egen härlighet och människornas bästa.
Josef vandrade med Gud. Han vägrade, att låta sig övertalas vare sig genom
lockelser eller hot, till att avvika från rättfärdighetens stig och överträda
Guds lag. Och då han kastades i fängelse och måste lida för sin oskyldighet,
gjorde han det med saktmod och utan att knorra. Hans självbehärskning, tålamod
under motgång och ståndaktiga trofasthet har skrivits ned till gagn för alla,
som därefter skulle leva på jorden. Då Josefs bröder bekände sin synd för
honom, tillgav han dem villigt, och visade genom sin kärlek och välgärning, att
han inte umgicks med hämndgiriga tankar på grund av deras tidigare gruvliga
uppförande mot honom. Jesus var världens Frälsare. Hans liv var ett mönster i välgärning,
helighet och godhet. Dock blev Han föraktad och hånad, bespottad och hatad, av
ingen annan grund, än för Sitt rättfärdiga liv, som var en ständig tillrättavisning
för synden. Hans fiender vilade inte, förrän de fick Honom i sitt våld och
orsakade Hans försmädliga död. Han dog för det skyldiga släktet, och förlät
Sina mördare med saktmod, medan Han led de svåraste kval. Han uppstod från de döda,
uppsteg till Sin Fader, fick all makt och auktoritet, och återvände till
jorden, för att förmedla denna till Sina lärjungar. Han skänkte gåvor till människorna.
Varje ångervillig själ, som någonsin därefter har sökt Honom och bekänt sina
synder för Honom, har Han tagit till nåder och villigt förlåtit vederbörande.
Och om dessa förblir trofasta, kommer Han att upphöja dem till Sin tron och göra
dem delaktiga i det arv, som Han har förvärvat med Sitt eget blod.
Israels barn var inga slavar. De hade aldrig sålt sin boskap, sitt land
eller sig själva till Farao för mat, som många egyptier hade gjort. De hade
tilldelats ett stycke land, där de fick bo, med sina hjordar och sin boskap, på
grund av den tjänst, som Josef hade gjort för riket. Farao uppskattade hans
visdom i rikets ledning, särskilt vad gällde förberedelsen inför den mångåriga
hungersnöden, som drabbade Egyptens land. Han menade, att hela riket stod i
tacksamhetsskuld för sitt välstånd till Josef för hans ledning; och som tecken
på sin tacksamhet, sade han till Josef: ”Egyptens
land ligger öppet för dig. I den bästa delen av landet skall du låta din far
och dina bröder bo. Låt dem bo i landet Gosen, och om du vet att några bland
dem är dugliga män, så sätt dem till uppsyningsmän över min boskap.’” Kapitel 47:6 ”Josef lät sin far och
sina bröder bo i Egyptens land och gav dem egendom i den bästa delen av landet,
i Raamses område, så som farao hade befallt. Josef försörjde sin far och sina
bröder och hela sin fars hus och gav var och en underhåll efter antalet barn.” Verserna 11, 12.
Egyptens kung pålade inte Josefs far och bröder någon skatt, och Josef tilläts
att givmilt skänka dem mat. Kungen sade till sina styresmän: Står vi inte i
skuld till Josefs Gud, till Honom, för detta givmilda tillhandahållande av mat?
Var det inte tack vare Hans visdom, som vi lade undan så omfattande matförråd?
Medan andra länder lider svårt, har vi tillräckligt! Hans ledning har berikat vår
land starkt.
”Sedan dog han och alla hans
bröder, hela det släktet. Men Israels barn var fruktsamma och växte till. De förökade
sig och blev mycket talrika, så att landet blev uppfyllt av dem.
Och en ny kung framträdde i Egypten, en som inte kände till Josef. Han sade
till sitt folk: ’Se, Israels barns folk har blivit alltför stort och mäktigt för
oss. Vi skall därför gå klokt till väga med dem. Annars kanske de förökar sig ännu
mer, och om det blir krig kan de gå samman med våra fiender och föra krig mot
oss och sedan ge sig av från landet.’” Andra Moseboken 1:6-9.
Den nye egyptiske kungen lärde sig, att Israels barn var till stor nytta i
landet. Många av dem var dugliga och förståndiga arbetare, och han ville inte
mista deras tjänster. Denne nye kung satte Israels barn i nivå med slavar, som
hade sålt sin boskap, sina hjordar, sina åkrar och sig själva till staten. ”Man satte därför arbetsfogdar över dem och plågade
dem med slavarbete. De byggde förrådsstäderna Pitom och Raamses åt farao. Men
ju mer man plågade dem, desto mer förökade de sig och desto mer spred de ut
sig, så att man hyste fruktan för Israels barn. Egyptierna tvingade
israeliterna att arbeta som slavar. De gjorde livet svårt för dem genom hårt
arbete med murbruk och tegel och med allt arbete på fälten, ja, med alla slags
arbeten som de tvingade dem att utföra.” Verserna 11-14. De
tvingade deras kvinnor till, att arbeta på fälten, som om de varit trälar. Ändå
blev de inte färre. Då kungen och hans styresmän såg, att de hela tiden blev
flera, rådslog de sinsemellan, och tvingade dem till en viss arbetsbörda varje dag.
De tänkte, att de skulle förtrycka dem med hårt arbete, och vredgades över, att
deras antal inte sjönk, och deras självständighet ej sviktade.
Och eftersom de misslyckades med sina avsikter, förhärdade de sina hjärtan
till att gå ändå längre. Kungen befallde, att gossebarnen skulle dödas, så
snart som de föddes. Satan låg bakom dessa saker. Han visste, att en befriare
skulle uppstå ibland hebréerna, som skulle låta dem slippa förtrycket. Han tänkte,
att om han förmådde kungen till, att utplåna gossebarnen, skulle Guds avsikt gå
om intet. Kvinnorna fruktade Gud, och gjorde inte, som den egyptiske kungen
hade befallt dem, utan lät gossebarnen leva. Kvinnorna tordes inte döda de hebréiska
barnen; och eftersom de inte lydde kungens befallning, var Herren med dem. Då
Egyptens kung upplystes om, att hans befallning inte blev åtlydd, blev han förfärligt
vred. Han gjorde sin befallning mera tvingande och omfattande. Han ålade hela
sitt folk, att hålla noggrann uppsikt och sade: ”’Alla nyfödda pojkar skall ni kasta i Nilen, men alla flickor skall ni
låta leva.’” Vers 22.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.