Undsättningsplanen
Kapitel 15
Mose
Mose
Av: Ellen White
Då detta hemska påbud nått full kraft, blev Mose född. Hans mor dolde honom
så länge, som hon kunde det med säkerhet, och gjorde sedan en liten korg av säv,
tätade den med beck, så att inget vatten kunde tränga in i den lilla arken, och
satte ned den vid vattenkanten, medan hans syster skulle gå omkring vid vattnet
till synes likgiltig. Hon vakade ivrigt, för att se, vad som skulle hända med
hennes lillebror. Änglar vakade också, för att det inte skulle ske något med
det hjälplösa barn, som placerats där av en hängiven mor, och betrotts åt Guds
omsorg genom hennes allvarliga böner blandade med tårar. Och dessa änglar ledde
Faraos dotters fotsteg till älven, nära den plats, där den lille, oskyldige främlingen
låg. Hennes uppmärksamhet drogs till den lilla, besynnerliga båten, och hon sände
en av sina kammarjungfrur, för att bära fram den till henne. Och då hon hade avlägsnat skyddet
på den enkelt sammansatta, lilla båten, såg hon ett rart spädbarn, ”och han grät. Hon kände medlidande med honom”. Andra Moseboken 2:6. Hon insåg, att en öm hebréisk mor
hade använt dessa enkla medel, för att bevara sitt högt älskade spädbarns liv,
och hon beslutade raskt, att det skulle bli hennes son. Mose syster kom strax
fram och frågade: ”’Vill du att jag skall
gå efter en hebreisk amma som kan amma barnet åt dig?’ Faraos dotter svarade
henne: ’Ja, gör det.’” Verserna 7, 8.
Med glädje hastade systern till sin mor, och delgav henne de glada
nyheterna, samt förde henne skyndsamt till Faraos dotter. Denna betrodde barnet
åt modern för omsorg, och hon blev rundhänt betalad, för att uppfostra sin egen
son. Tacksam tog nu modern itu med sin tryggade och lyckliga uppgift. Hon
trodde, att Gud hade räddat hans liv. Hon använde trofast de dyrbara tillfällena
till, att fostra sonen till att göra nytta i livet. Hon var mera krävande härvidlag,
än mot sina andra barn; ty hon var övertygad om, att han skulle stå under Guds
beskydd, för att uträtta ett stort verk. Med sin trofasta lära inpräntade hon
gudsfruktan i hans unga sinne, och kärlek till sannfärdighet och rättfärdighet.
Hennes ansträngningar upphörde inte härigenom, utan hon bad enträget till Gud
om, att hennes son måtte bevaras från allt fördärvligt inflytande. Hon lärde
honom, att böja knä och be till Gud, den levande Guden, ty Han allena skulle höra
honom och hjälpa honom i all nöd. Hon försökte, att inpränta avguderiets
syndighet i hans sinne. Hon visste, att han snart skulle skiljas från hennes
inflytande, och överlämnas till att uppfostras av den kungliga modern, samt bli
omgiven av ett inflytande ägnat att utplåna hans tro på himmelens och jordens
Skapares existens.
Den undervisning han fick från sina föräldrar var sådan, att han befästes i
sinnet, och skyddades från högmod och syndens fördärv, liksom från stoltheten
hos hovlivets glans och överdåd. Han ägde ett klart sinne, och ett förståndigt
hjärta, och glömde aldrig de gudfruktiga intryck han hade fått i sin ungdom.
Hans mor behöll honom så länge, som hon kunde, men nödgades att skiljas från
honom, då han var omkring tolv år gammal, och så blev han Faraos dotters son.
Här besegrades Satan. Genom att påverka Farao till, att utplåna
gossebarnen, trodde han sig kunna gäcka Guds avsikter, och utrota den, som Gud
tänkte resa upp, för att befria Sitt folk. Men i precis detta påbud, som vigde
hebréiska barn till döden, låg medlet Gud använde, till att placera Mose i
kungafamiljen, där han njöt fördelarna av en avancerad utbildning. Härigenom
kvalificerades han i hög grad till, att leda sitt folk från Egypten. Farao förväntade
sig, att upphöja sin sonson till tronen.
Han utbildade honom till, att fungera som Egyptens överbefälhavare, och leda
dem i krig. Mose var en stor favorit inom Faraos här, och blev ärad, därför att
han förde krig med stor skicklighet och klokhet. ”Och
Mose blev undervisad i egyptiernas hela visdom, och han var mäktig i ord och gärningar.” Apostlagärningarna 7:22. Egyptierna betraktade Mose som en
anmärkningsvärd personlighet.
Änglar lärde Mose, att Gud hade valt ut honom till, att befria Israels
barn. Även ledarna ibland Israels barn undervisades vid denna tid av änglar angående
den snart stundande befrielsen, och om faktumet, att Mose var mannen, som Gud
skulle använda Sig av, för att utföra detta verk. Mose trodde, att Israels barn
skulle befrias genom krig, och att han skulle gå i spetsen för den hebréiska hären,
till att bekriga Egyptens arméer och lossa förtryckets ok från sina bröders
halsar. Med detta för ögonen, aktade Mose sig för att låta sin tillgivenhet för
sin adoptivmor och Farao växa sig så stark, att den skulle hämma honom i hans
verk för Gud.
Den glans och stolthet, som visade sig vid det egyptiska hovet, och det
smicker han tog emot, var inte nog, för att få honom att glömma sina föraktade
bröder i slaveri. Han vägrade att låta sig förledas till, att identifiera sig
med egyptierna, eller att låta sig styras av löftet om, att bära Egyptens
krona, och därmed beblanda sig med dem i deras avgudadyrkan. Han tänkte inte
svika sina förtryckta bröder, som han visste var Guds utvalda folk. Kungen
omhuldade Mose, och befallde att han skulle undervisas i Egyptens avgudadyrkan.
Detta arbete betroddes åt prästerna, som förrättade de avgudafester, som folket
höll för sina falska gudar. Men de förmådde ej, vare sig med hot eller löften
om belöning, att förmå Mose till, att delta med dem i deras hedniska
ceremonier. Han hotades med förlust av kronan, och att stötas bort av Faraos
dotter, med mindre han frånsade sig sin hebréiska tro. Men han vägrade, att ge
avkall på sin tro. Han var fast beslutsam, att inte hylla andra än Gud,
himmelens och jordens Skapare, som allena är värdig all ära och vördnad. Han
dryftade även detta med präster och avgudadyrkare vid deras vidskepliga,
ceremoniella dyrkan av döda föremål. De blev honom svaret skyldiga. Hans
fasthet i detta avseende fördrogs, eftersom han var kungens adopterade
barnbarn, och var allmän gunstling hos de mest inflytelserika i landet.
Herren bevarade Mose från att bli skadad av omgivningens fördärvliga
inflytande. Sanningens grundsatser, som han i ungdomen ärvde från sina
gudfruktiga föräldrar, hade han aldrig glömt. Och då han hade som mest användning
av skydd mot hovlivets fördärvbringande inflytande, bar ungdomens läxor frukt.
Han hade gudsfruktan som ledstjärna. Och så stark var hans kärlek till bröderna,
och så stor var hans aktning för den hebréiska tron, att han inte ville dölja
sin härkomst för äran, att bli arvinge inom kungafamiljen.
Då Mose var fyrtio år gammal, gick han ”ut till sina bröder och såg
på deras slavarbete. Han fick se en egyptier som slog en hebreisk man, en av
hans bröder. Då vände han sig åt alla håll, och när han såg att det inte fanns
någon annan människa där, slog han ihjäl egyptiern och gömde honom i sanden. Nästa
dag gick han ut igen och fick då se två hebreiska män i slagsmål. Då sade han
till den som gjorde orätt: ’Skall du slå din landsman?’ Han svarade: ’Vem har
satt dig till ledare och domare över oss? Tänker du döda mig som du dödade
egyptiern?’ Mose blev förskräckt och tänkte: ’Då har saken i alla fall blivit känd.’
Farao fick också höra om detta och ville döda Mose. Men han flydde undan Farao
och bosatte sig i Midjans land.” Andra Moseboken 2:11-15.
Faktumet, att Mose hade dödat egyptiern, blev känt ibland egyptierna genom
den avundsjuke hebré, som Mose tillrättavisat. Men då upplysningen nådde Farao,
var den starkt överdriven. Och egyptierna sade till Farao, att Mose skulle föra
krig mot dem, för att besegra dem, och göra sig själv till kung. Farao blev över
måttan vred. Han menade, att Mose uppförande var ödesdigert med tanke på hans
rike. Han befallde, att Mose skulle dödas. Men denne var inte okunnig om Faraos
plan, och han lämnade Egypten i all hemlighet. Herren ledde hans steg, och han
fann ett hem hos Jetro, en man, som dyrkade Gud. Han var fåraherde, samt präst
i Midjan. Hans döttrar skötte om hans hjord. Dock kom Jetros hjord snabbt under
Mose omsorg. Denne gifte sig med Jetros dotter, och stannade kvar i Midjan i
fyrtio år.
Mose överilade sig, då han slog ihjäl egyptiern. Han trodde, att Israels
folk insåg, att Guds särskilda försyn hade rest upp honom till deras befriare.
Men Gud hade inte tänkt Sig, att befria Israels barn genom krig, såsom Mose
menade; utan genom Sin egen mäktiga kraft, så att äran skulle tillskrivas Honom
allena.
Gud underkände Mose handling, att slå ihjäl egyptiern, för att utverka Sin
egen avsikt. I Sitt förutseende placerade Han Mose i den egyptiska
kungafamiljen, där han erhöll en grundlig utbildning; och likväl var han inte
redo för, att av Gud anförtros det stora verk, som Han hade rest upp honom till
att uträtta. Mose kunde inte genast lämna hovet och de förmåner han fick som
kungens barnbarn, till att utföra Guds bestämda verk. Han måste få tid till,
att samla erfarenhet och utbildning i motgångens och armodets skola. Hans svärfar
fruktade Gud, och blev starkt hyllad av omgivningen för sitt framsynta omdöme.
Hans inflytande på Mose var omfattande.
Då Mose levde tillbakadraget, sände Herren Sina änglar, för att instruera
honom noggrant om framtiden. Här lärde han sig självbehärskningens och ödmjukhetens
läxa mera fullständigt. Han tog hand om Jetros hjordar; och medan han utförde
sina enkla uppgifter som herde, beredde Gud honom för, att bli andlig herde för
Herrens får, som var Hans folk Israel. Han var fullt ut kvalificerad som
general, till att förestå en här; och nu ville Herren, att han skulle lära sig
plikter, och utföra ämbetsmannasysslor, som en trofast herde för Guds folk, att
ömt vägleda Herrens felande, vilsna får. Då Mose förde hjorden ut i ödemarken,
och kom till Guds berg Horeb, ”uppenbarade
sig Herrens ängel för honom i en eldslåga som
slog upp ur en buske. Han såg att busken brann av elden utan att busken brann
upp. Då tänkte Mose: ’Jag måste gå dit och betrakta den underbara synen och se
varför busken inte brinner upp.’ När Herren
såg att han gick för att se efter, ropade Gud till honom ur busken: ’Mose!
Mose!’ Han svarade: ’Här är jag.’ Då sade Gud: ’Kom inte hit! Tag av dig
skorna, ty platsen där du står är helig mark.’ Och han sade: ’Jag är din faders
Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud.’ Då dolde Mose ansiktet, ty han bävade
för att se på Gud. Herren sade: ’Jag
har sett hur mitt folk förtrycks i Egypten, och jag har hört hur de ropar över
sina plågare. Jag känner till deras lidande. Därför har jag stigit ner för att
rädda dem undan egyptierna och föra dem från det landet upp till ett gott och
rymligt land, ett land som flödar av mjölk och honung, det land där det bor
kananeer, hetiter, amoreer, perisseer, hiveer och jebusiter. Och se, ropet från
Israels barn har kommit upp till mig, och jag har också sett hur egyptierna förtrycker
dem. Gå nu! Jag skall sända dig till farao, och du skall föra mitt folk,
Israels barn, ut ur Egypten.’” Kapitel 3:2-10.
Den tidpunkt var nu inne, då Gud ville att Mose skulle byta ut herdestaven
mot Guds stav, som Han skulle göra kraftfull till att utföra tecken och under,
för att befria Herrens folk ur förtrycket, och bevara dem mot fiendens förföljelse.
”Men Mose sade till Gud: ’Vem är jag, att jag
skulle föra Israels barn ut ur Egypten?’ Han svarade: ’Jag är med dig. Och
detta skall för dig vara tecknet på att det är jag som har sänt dig: När du har
fört folket ut ur Egypten, skall ni hålla gudstjänst på detta berg.’ Då sade
Mose till Gud: ’När jag kommer till Israels barn och jag säger till dem: Era fäders
Gud har sänt mig till er, och de frågar mig: Vad är hans namn? vad skall jag då
svara dem?’ Gud sade till Mose: ’Jag är den Jag Är.’ Och han sade vidare: ’Så
skall du säga till Israels barn: Jag Är har sänt mig till er.’ Och Gud
sade ytterligare till Mose: ’Så skall du säga till Israels barn: Herren, era fäders Gud, Abrahams Gud,
Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till er. Detta skall vara mitt namn för
evigt och så skall man kalla mig från släkte till släkte.” Verserna 11-15.
Mose förväntade sig inte, att det var på det sättet, som Herren skulle befria
Israel ur Egypten. Han menade, att det skulle ske med krig. Och då Herren hade
förklarat för honom, att han måste träda fram inför Farao, och i Guds namn kräva,
att han skulle låta Israel gå, drog han sig för uppgiften.
Den Farao, som han skulle visa sig för, var inte den, som hade påbjudit
hans död. Den kungen var avliden, och hade ersatts på tronen. Nästan alla
Egyptens kungar kallades för Farao. Mose skulle ha föredragit, att anföra
Israels barn som deras general, och föra krig mot egyptierna. Men detta var
inte Guds plan. Han ville upphöjas inför Sitt folk, och inte bara lära dem,
utan också egyptierna, att det finns en levande Gud, som har kraft till att frälsa
och förgöra. Mose fick först befallning om, att samla Israels äldste, de mest ädla
och rättfärdiga i folket, som länge hade bedrövats över deras träldom, och säga
till dem: ”Herren,
era fäders Gud, Abrahams Gud, Isaks Gud och Jakobs Gud, har sänt mig till er.
Detta skall vara mitt namn för evigt och så skall man kalla mig från släkte
till släkte. Gå nu och samla de äldste i Israel och säg till dem: Herren, era fäders Gud, Abrahams Gud,
Isaks Gud och Jakobs Gud, har uppenbarat sig för mig, och han har sagt: ’Jag
har sett till er och vet vad man har gjort mot er i Egypten. Därför säger jag: Jag
skall föra er bort från lidandet i Egypten och upp till kananeernas,
hetiternas, amoreernas, perisseernas, hiveernas och jebusiternas land, ett land
som flödar av mjölk och honung. De kommer att lyssna till dina ord, och du
skall tillsammans med de äldste i Israel gå till kungen i Egypten och säga till
honom: Herren, hebreernas Gud, har
visat sig för oss. Låt oss gå tre dagsresor in i öknen och offra åt Herren, vår Gud.” Verserna 15-18.
Herren försäkrade också Mose, att Farao inte skulle låta Israel resa. Likväl
skulle hans mod inte svikta; ty Han skulle gripa tillfället, att visa Sina
tecken och under för egyptierna och Sitt folk. ”Men jag vet att kungen i Egypten inte kommer att låta er gå om inte en
stark hand tvingar honom. Jag skall därför räcka ut min hand och slå Egypten
med alla slags under som jag skall göra där. Sedan kommer han att släppa er.” Verserna 19, 20.
Guds mäktiga gärningar, som Han utförde inför egyptierna till hebréernas
befrielse, skulle ge dem gunst hos egyptierna, så att de inte skulle gå tomhänta,
då de lämnade Egypten: ”Varje kvinna skall av sin
grannkvinna och av den kvinna som bor i hennes hus begära föremål av silver och
guld och även kläder, som ni skall sätta på era söner och döttrar. Så skall ni
ta byte från egyptierna.’” Vers 22.
Egyptierna hade gjort Israels barn till slavar, fastän de inte var slavar,
och egyptierna var inte berättigade till deras arbete. De hade blott gett
Israels barn deras levebröd, och hade berikat sig själva på det arbete, som de
hade tvingat från dem. De hade förtryckt dem, och bundit tunga bördor på dem,
tills Gud grep in och skyddade dem. Och då de skulle lämna sina förtryckare,
hade de användning för sådant under sin långa resa, som gick att byta ut mot bröd
och använda i enlighet med situationens krav. Därför anvisade Gud dem, att låna
av sina medmänniskor, och av främlingarna ibland dem; det vill säga av de
egyptier, som satts att till se, att de utförde en viss mängd arbete varje dag.
Även om de kunde låna en hel del, skulle detta bara utgöra en blygsam ersättning
för det hårda arbete de hade utfört och berikat egyptierna med.
Mose bönföll inför Herren, och sade: ”’Men om de inte tror mig och inte
lyssnar på mina ord utan säger: Herren har
inte uppenbarat sig för dig?’” Kapitel 4:1. Herren hade försäkrat honom, att
miraklet med stavens förvandling till en orm, och händernas utslag av spetälska,
att sådana tecken och förunderliga gärningar skulle injaga fruktan hos
egyptierna och Farao, så att de inte skulle tordas att skada honom. Genom dessa
tecken försäkrade Han Mose om, att Han skulle överbevisa kungen och hans folk
om, att en större än han själv skulle visa Sin kraft för dem. Och fastän så många
mirakel utförts inför Farao i folkets åsyn, skulle de inte släppa Israel. Mose önskade,
att bli fråntagen den slitsamma uppgiften. Han hänvisade till bristfällig
talekonst som ursäkt; eftersom han varit borta från egyptierna så länge, hade
han inte lika stor kunskap om och skicklighet i deras språk, som då han var
ibland dem.
Herren tillrättavisade Mose för hans räddhågsenhet, som om Gud, som hade
valt ut honom till att utföra Sitt stora verk, inte kunde utrusta honom till
det, eller som om Gud hade gjort fel, genom att välja ut människan i fråga: ”Herren sade
till honom: ’Vem har givit människan munnen och vem gör henne stum eller döv,
seende eller blind? Är det inte jag, Herren?” Vers 11. Vilken vädjan! Vilken tillrättavisning för den
vankelmodige!
”Gå nu! Jag skall vara med din mun
och lära dig vad du skall säga.’ Men Mose sade: ’Herre, jag ber dig: Sänd ditt
budskap med vilken annan du vill.’” Verserna 12, 13. Han bad
Herren, att välja ut en mera passande person. Mose blyghet kom sig först av ödmjukhet,
en beskedlighetens brist på självtillit. Men efter det, att Gud hade lovat att avlägsna
hans vanskligheter, och vara med hans mun, samt lära honom vad han skulle säga,
och ge honom framgång i slutändan, var det misshagligt för Herren, att han
fortfarande saknade lust. Hans ovilja, att utföra det uppdrag Gud hade bevarat
hans liv till att uppfylla, och hade utrustat honom till att utföra, sedan Gud
försäkrat honom att Han skulle vara med honom, visade vantro och kriminell modfälldhet,
ja, brist på tillit till Gud Själv. Herren tillrättavisade honom för hans
tvivel. Israels befrielse ur Egypten, på det sätt Gud hade i sinne att förverkliga
det på, tycktes Mose hopplöst; han trodde inte på framgång.
Mose ägde stort förstånd i, att handha åligganden. Aron, Mose äldste bror,
hade dagligen talat egyptiska, och förstod det fullkomligt. Han var vältalig.
”Då upptändes Herrens vrede mot Mose och han sade: ’Har
du inte din bror Aron, leviten? Jag vet att han är en man som kan tala. Och se,
han är på väg för att möta dig, och när han får se dig skall han känna glädje i
sitt hjärta. Du skall tala till honom och lägga orden i hans mun. Och jag skall
vara med din mun och hans mun, och jag skall lära er vad ni skall göra. Han
skall tala i ditt ställe till folket. Han skall vara som en mun för dig, och du
skall vara som Gud för honom. Du skall ta den här staven i handen, och med den
skall du göra dina tecken.’” Verserna 14-17.
Mose gick med på, att utföra uppdraget. Han besökte sin svärfar, och säkrade
hans samtycke till, att han skulle återvända till Egypten med sin familj. Han vågade
inte berätta för Jetro om sitt budskap till Farao, för att han inte skulle vägra
Mose att ta med sig sin hustru och sina barn på ett så farligt uppdrag. Herren
styrkte honom, och tog bort hans fruktan, genom att säga till honom: ”’Vänd åter till Egypten, ty alla de män som stod efter
ditt liv är döda.’” Vers 19.
”Herren
sade till Mose: ’När du vänder åter till Egypten, se då till att du inför farao
gör alla de under som jag har givit dig makt att utföra. Men jag skall göra
honom hård till sinnes så att han inte släpper folket.” Vers 21. Det vill säga, uppvisandet av den Allsmäktiges
kraft inför Farao, som han förkastade, skulle göra honom hårdhjärtad och mera
envis i sitt uppror. Hans hjärtas förhärdande skulle öka genom stadigt motstånd
mot Guds kraft. Men Herren skulle härska över Faraos hjärta, så att han vägrade
att låta Israel fara. Därigenom skulle Guds namn upphöjas inför både egyptierna
och hebréerna.
Herren beordrade Mose att säga till Farao: ”Så
säger Herren: Israel är min förstfödde
son, och jag har sagt till dig: Släpp min son, så att han kan hålla gudstjänst åt
mig. Men du har inte velat släppa honom. Se, därför skall jag döda din förstfödde
son.’” Verserna 22, 23. Herren kallade
Israel för Sin förstfödde, eftersom Han hade skilt dem från alla folk, till att
vara förvaltare av Hans lag och den lydnad, som skulle hålla dem rena ibland
avgudadyrkande folk. Han gav dem särskilda förmåner, som brukade vara förbehållna
den förstfödde sonen.
Då Mose begav sig till Egypten, mötte Herrens ängel honom, och iakttog en
hotfull min, som om han skulle slå honom. Mose fruktade för sitt liv. Han hade
gett efter för hustruns vägran, att låta omskära deras son, och enligt hennes önskan
hade han vägrat, att lyda Gud. Hans hustru, som var rädd för att hennes make
skulle bli dödad, övervann sin opassande hängivenhet för sonen, och utförde
ingreppet själv. Därefter lät ängeln Mose gå. Under sitt uppdrag hos Farao
skulle han komma att försättas i en farlig belägenhet, där hans liv skulle bero
på kungens välvilja, såvida inte Gud med Sin kraft, genom Sina änglars närvaro,
skulle bevara honom. Så länge som Mose försummade ett av Guds uttryckliga bud,
skulle hans liv ej vara säkert; ty Guds änglar kunde inte beskydda honom under
hans olydnad. Därför mötte ängeln honom på vägen, och hotade honom till livet.
Han förklarade inte för Mose, varför han intog denna hotfulla hållning. Mose
visste, att ängeln hade orsak därtill. Han var på väg till Egypten enligt Guds
uttryckliga befallning, alltså var det rätt att resa. Han kom genast ihåg, att
han inte hade åtlytt Gud, genom att utföra omskärelsens ceremoni på sin yngste
son, utan hade gett efter för sin hustrus förmaningar, att ställa in den. Efter
att han hade åtlytt Guds befallning, var han fri att bege sig till Farao, och
inget låg i vägen, som skulle hindra änglarnas tjänst i samband med hans
arbete.
Under nödens tid, strax före Kristi ankomst, kommer de rättfärdigas liv att
bevaras genom heliga änglar. De, som når fram till denna prövande period, och
inte lyder Guds bud, kommer inte att vara trygga. Änglar kommer ej att kunna
beskydda dem från deras fienders vrede, medan de lever i pliktförsummelse,
eller i försummelse av Herrens uttryckliga befallning.
Herren hade upplyst Mose om, att Aron, hans tre år äldre bror, skulle komma
och möta honom, och vid återseendet skulle han bli glad. De hade varit ifrån
varandra i många år. Guds änglar hade instruerat Mose om det arbete, som han
skulle utföra. Änglar skickades också ut, för att förklara för Aron, att han
skulle ge sig åstad och möta Mose, ty Herren hade bestämt, att han skulle vara
tillsammans med Mose; och sedan han hade mött sin bror, skulle han lyssna till
hans ord; ty Gud hade gett Mose ord att framföra till honom om det han skulle göra
i samband med Israels befrielse. ”Och Herren sade till Aron: ’Gå och möt Mose ute i öknen!’ Han
gav sig i väg och mötte Mose på Guds berg, och han kysste honom. Och Mose berättade
för Aron allt som Herren
hade talat när han sände honom, och om alla de tecken som han hade befallt
honom att göra. Sedan gick Mose och Aron och kallade samman alla de äldste av
Israels barn. Och Aron talade om allt vad Herren hade sagt till Mose, och han gjorde tecknen inför
folkets ögon. Då trodde folket, och när de hörde att Herren hade tagit sig an Israels barn och sett deras
lidande, böjde de sig ner och tillbad.” Verserna 27-31.
Hebréerna väntade sig befrielse ur träldomen utan några särskilda trosprövningar
eller lidanden. Det var många av dem, som var beredda att lämna Egypten, dock
ej alla. Vissa bosättare hade blivit så lika egyptierna, att de föredrog att
stanna kvar hos dem. ”Därefter gick Mose och
Aron till farao och sade: ’Så säger Herren,
Israels Gud: Släpp mitt folk, så att de kan hålla högtid åt mig i öknen!’ Men
farao svarade: ’Vem är Herren?
Skulle jag lyssna på honom och släppa Israel? Jag känner inte Herren, inte heller tänker jag släppa
Israel.’ Då sade de: ’Hebreernas Gud har uppenbarat sig för oss. Låt oss därför
få gå tre dagsresor in i öknen och offra åt Herren,
vår Gud, så att han inte kommer över oss med pest eller svärd.’ Men kungen i
Egypten sade till dem: ’Mose och Aron, varför drar ni bort folket från deras
arbete? Gå till era dagsverken!’ Farao sade vidare: ’Se, folket är redan nu
talrikt i landet, och ändå vill ni få dem att upphöra med sina dagsverken.’
Samma dag befallde farao slavdrivarna och folkets tillsyningsmän: ’Ni skall
inte som hittills ge dem halm till teglet utan låt dem själva gå och skaffa sig
halm. Men samma antal tegel som de har gjort förut skall ni kräva av dem, utan
något avdrag. De är lata och därför ropar de och säger: Låt oss gå och offra åt
vår Gud!” Kapitel 5:1-8.
Faraos hjärta blev allt kallare mot Israels barn. Han ökade betänkligt
deras arbete. De krävande arbetsfogdarna över hebréerna var egyptier. De hade ämbetsmän
under sig, som hade överblick över arbetet och ledde folk. Dessa ämbetsmän var
hebréer, och de var ansvariga för folkets arbete under dem. Och då det orättvisa
kravet ställdes på dem, att folket skulle samla ihop halmen till tegelstenarna
ute på åkrarna, förmådde inte folket att fullgöra sitt dagliga arbete. ”Då spred sig folket över hela Egyptens land och samlade
strå för att använda det som halm. Slavdrivarna drev på dem och sade: ’Gör ert
arbete färdigt, den bestämda kvoten för varje dag, precis som när man gav er
halm!’ Och israeliternas tillsyningsmän, de som faraos slavdrivare hade satt över
dem, fick ta emot hugg och slag och man sade till dem: ’Varför har ni inte som
tidigare tillverkat det bestämda antalet tegel, varken i går eller i dag?’” Verserna 12-14.
Då den samlade mängden arbete inte blev utförd, kallade de egyptiska
arbetsfogdarna de hebréiska arbetsledarna till att avlägga räkenskap, och
straffade dem svårt, eftersom de inte tvingat folket till, att utföra sin
normala mängd arbete. De hebréiska ämbetsmännen trodde, att förtryckte härstammade
från deras herrar arbetsfogdarna, och inte från kungen själv. Därför gick de
till kungs med sitt ärende, och berättade för honom om sina klagomål, och om
den gruvliga behandlingen från de egyptiska arbetsfogdarna. Faraos hjärta förhärdades
inför deras förtvivlan, och han hånade dem för alla deras beklaganden. Han
fylldes av avsky mot dem.
”Då kom israeliternas tillsyningsmän
och ropade till farao: ’Varför gör du så mot dina tjänare? Ingen halm ger man
dina tjänare, och ändå säger man åt oss att skaffa fram tegel. Se, dina tjänare
får ta emot hugg och slag, fast skulden ligger hos ditt eget folk.’ Men han
svarade: ’Ni är lata, ja, lata är ni. Det är därför som ni säger: Låt oss gå
och offra åt Herren! Nej, gå nu
och arbeta! Någon halm skall ni inte få, men det bestämda antalet tegel måste
ni ändå lämna.’ Israeliternas tillsyningsmän märkte att det var illa ställt för
dem, eftersom man hade sagt att folket inte skulle få något avdrag i det antal
tegel de skulle lämna för varje dag. När de kom ut från farao träffade de Mose
och Aron, som stod där för att möta dem. Och de sade till dem: ’Måtte Herren se vad ni har gjort och döma er, därför
att ni kommit farao och hans tjänare att avsky oss och har satt svärd i deras
hand, så att de kan döda oss.’ Då vände Mose sig på nytt till Herren och sade: ’Herre, varför har du
handlat så illa mot detta folk? Varför har du sänt mig? Ända sedan jag gick
till farao för att tala i ditt namn har han ju handlat illa mot dem, och du har
inte gjort någonting för att rädda ditt folk.’” Verserna 15-23.
Då Israels barn beklagade sig för allt sitt lidande inför Mose, blev han högst
förtvivlad, och kände sig frestad till, att knorra, eftersom Herren dröjde med,
att befria Sitt folk. De var ännu inte beredda, att bli befriade. De ägde blott
ringa tro, och var ovilliga att lida tålmodigt och uthålligt gå igenom sina prövningar,
tills Gud skulle utverka en härlig befrielse för dem.
”Men Herren sade till Mose: ’Nu skall du få se vad jag skall göra
med farao, ty genom min starka hand skall han tvingas släppa dem, och genom min
starka hand skall han tvingas driva dem ut ur sitt land.’ Och Gud sade till
Mose: ’Jag är Herren. För Abraham,
Isak och Jakob visade jag mig som Gud den Allsmäktige, men under mitt namn Herren gjorde jag mig inte känd för dem.
Jag upprättade också ett förbund med dem och lovade att ge dem Kanaans land,
det land där de bodde som främlingar. Också jag har hört Israels barns bittra
klagan över att egyptierna håller dem i slaveri, och jag har kommit ihåg mitt förbund.” Kapitel 6:1-5.
I många år hade Israels barn befunnit sig i egyptiskt slaveri. Det var bara
några få familjer, som utvandrat till Egypten, men de hade blivit till en stor
skara. Omgivna av avgudadyrkan, miste många av dem kännedomen om den sanne
Guden, och glömde bort Hans lag. Och de förenade sig med egyptierna i deras
tillbedjan av solen, månen och stjärnorna samt av djur och avbilder, verk av människohänder.
Allt omkring Israels barn var ägnat, att få dem att glömma den levande Guden. Ändå
förekom det ibland hebréerna sådana, som bevarade kunskapen om den sanne Guden,
himmelens och jordens Skapare. De bedrövades över, att se sina barn dagligen
bevittna, och ta efter de avgudadyrkande människornas vedervärdigheter i
omgivningen. Barnen knäföll således för Egyptens gudar, gjorda av trä och sten,
och offrade till dessa döda föremål. De trofasta var bedrövade, och i sin förtvivlan
ropade de till Herren om befrielse från det egyptiska oket; att Han skulle leda
dem ut ur Egypten, så att de bleve fria från avgudadyrkan, och från
omgivningens fördärvliga inflytanden.
Men många av hebréerna var nöjda med, att ha kvar träldomsoket runt halsen,
i stället för att uppsöka ett nytt land och möta svårigheterna knutna till en sådan
resa. Därför befriade Herren dem inte genom det första förunderliga tecknet inför
Farao. Han styrde händelserna så, att Faraos tyranni skulle utvecklas mera
fullt ut, så att Han måste visa Sin kraft för egyptierna, liksom för Sitt eget folk.
Därmed skulle de längta efter, att lämna Egypten, och välja att tjäna Gud. Mose
uppgift skulle ha varit mycket enklare, om inte så många hebréer hade blivit fördärvade,
och varit ovilliga att lämna Egypten.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.