Undsättningsplanen
Kapitel 6
Set och Hanok
Set och Hanok
Av: Ellen White
Set var av ädelt sinnelag, och skulle ta Abels plats i att göra rätt. Dock
var han son till Adam, liksom den syndige Kain, och ärvde inte mera naturlig
godhet från Adams natur, än Kain. Han blev född i synd; men genom Guds nåd tog
han emot sin far Adams trofasta undervisning och ärade han Gud samt gjorde Hans
vilja. Han skilde sig från Kains fördärvade avkomma, och verkade för, att vända
syndiga människors sinnen till, att ära och lyda Gud, liksom Abel skulle ha
gjort, om han hade levat.
Hanok var en helig man. Han kände Gud av rent hjärta. Han såg mänskosläktets
fördärv och skilde sig från Kains avkomlingar, samt tillrättavisade dem för
deras ogudaktighet. Det var vissa på jorden, som bekände Guds namn, samt
fruktade och tillbad Honom. Men den rättfärdige Hanok var så bedrövad över de
onda människornas ökande ogudaktighet, att han inte ville vistas ibland dem
dagligen, av fruktan för, att han skulle bli påverkad av deras vantro och att
han inte alltid i tankarna skulle blicka upp till Gud med den heliga vördnad,
som Hans upphöjda karaktär krävde. Hans själ plågades var dag av, att vara vittne
till, hur de trampade på Guds auktoritet. Han valde, att leva åtskild från dem,
och använde mycket av sin tid till vistelse i ensamhet, som han vigde åt
betraktelse och bön. Han väntade på Gud, och bad om, att få lära känna Hans
vilja mera fullständigt, för att kunna utföra det Gud meddelade Hanok genom
Sina änglar, enligt Guds undervisning. Han gjorde honom uppmärksam på, att Han
inte alltid skulle ha fördrag med människorna i deras uppror – att Hans avsikt var, att ödelägga det syndiga släktet,
genom att bringa en vattenflod över jorden.
Den rena och ljuvliga Edens Lustgård, varifrån våra första föräldrar drevs
ut, stannade kvar på sin plats, tills Gud beslutade, att ödelägga jorden genom
Syndafloden. Gud hade planterat lustgården, och välsignat den; och i Sin förunderliga
försyn tog Han den bort från jorden, och skall återbörda den till jorden härligare
smyckad, än före bortforslandet härifrån. Gud beslöt, att bevara ett exemplar
av Sitt fullkomliga skapelseverk fri från den förbannelse Han hade uttalat över
jorden.
Herren kungjorde frälsningsplanen mera fullödigt för Hanok och förde honom
genom Profetians Ande ned genom de släktled, som skulle komma att leva efter
Syndafloden. Han visade honom de stora tilldragelser, som kommer att inträffa i
samband med Kristi andra ankomst och världens slut.
Hanok besvärades av tvivel beträffande de döda. Det tycktes honom, som om
de rättfärdiga och de ogudaktiga båda lades ned i stoftet och så skulle de inte
ses igen. Han förmådde inte, att klart skönja de rättfärdigas liv på andra
sidan graven. Han blev därför undervisad i en profetisk syn om Guds Son, som
skulle dö som ett offer för människorna, och han skådade Kristi ankomst på
himmelens skyar, ledsagad av änglarnas här, för att ge liv åt de rättfärdiga döda
och förlossa dem ur deras gravar. Han såg också världens fördärvade tillstånd på
den tid, när Kristus skall uppenbaras för andra gången – att det då skall förekomma ett högmodigt, fräckt och
egensinnigt släkte, som är förenat i uppror mot Guds lag, och förnekar den ende
härskaren, Gud, och vår Herre Jesus Kristus, genom att trampa Hans blod under fötterna
och förakta Hans försoning. Han såg, hur de rättfärdiga kommer att krönas med
heder och ära, medan de ogudaktiga blir bortstötta från Herrens ansikte och förtärda
i elden.
Hanok berättade trofast för folket allt, vad Gud hade uppenbarat för honom
genom Profetians Ande. Några trodde på hans ord, och vände om från sin
ogudaktighet till, att frukta och tjäna Gud. Sådana uppsökte ofta Hanok på hans
ensliga vistelseorter, och han undervisade dem och bad för dem, att Gud skulle
ge dem kunskap om Sin vilja. Till sist valde han bestämda tider för ensamhet
och ville inte låta sig finnas av folket, ty de avbröt hans heliga betraktelser
och samtal med Gud. Han drog sig inte alltid undan från deras sällskap, som älskade
honom och lyssnade till hans visdomsord; ej heller fjärmade han sig helt från
de ogudaktiga. Han träffade de goda och de onda vid bestämda tidpunkter, och
verkade för, att vända de ogudaktiga från deras onda väg, och undervisa dem i
gudskunskap och gudsfruktan. Han lärde dem, som ägde kunskap om Gud, att lära känna
Honom mera fullständigt. Han stannade kvar hos dem så länge, som han kunde
gagna dem genom sina gudfruktiga samtal och sitt heliga föredöme. Därefter drog
han sig undan från allt sällskap – från de rättfärdiga, från
bespottare och avgudadyrkare, för att vara i enrum; ty han hungrade och törstade
efter umgänge med Gud, och den gudomliga kunskap, som Han allena kunde ge
honom.
Hanok fortsatte, att bli mera himmelsk under sina samtal med Gud. Hans
ansikte strålade av ett heligt ljus, som vilade över anletet, medan han
undervisade dem, som ville lyssna till hans visdomsord. Hans himmelska och ärevördiga
utseende slog folket med häpnad. Herren älskade Hanok, därför att han ständigt
följde Honom, och avskydde ogudaktighet, samt uppriktigt sökte himmelsk
kunskap, för att kunna uträtta Hans vilja mera felfritt. Han längtade efter,
att förenas ändå innerligare med Gud, som han fruktade, ärade och tillbad. Gud
ville inte låta Hanok dö som andra människor, utan sände Sina änglar, för att
ta honom till himmelen, utan att han skulle smaka döden. I de rättfärdigas och
de ogudaktigas närvaro blev Hanok borttagen från dem. De, som älskade honom, tänkte
att Gud hade fört honom till en av hans hemliga platser; men efter att de
flitigt hade sökt honom, och inte varit i stånd till, att finna honom, sade de
att han inte längre fanns, ty Gud hade tagit honom.
Herren ger oss här en lärdom av stor betydelse, genom att Han förde bort
Hanok, en efterkommande till den fallne Adam, nämligen: Att alla kommer att belönas,
som i tro förlitar sig på det utlovade offret, och trofast lyder Hans bud. Två
klasser framställs även här, som skall existera till Kristi andra ankomst – de rättfärdiga och de ogudaktiga, upproriska och trogna
undersåtar. Gud skall komma ihåg de rättfärdiga, som fruktat Honom. För Sin käre
Sons skull kommer Han att akta på och ära dem samt skänka dem evigt liv. Men de
ogudaktiga, som trampat på Hans myndighet, skall Han utplåna från jorden, och
de kommer att vara, som om de ej funnits till.
Efter Adams fall från ett fullkomligt lycksalighetstillstånd till ett
syndigt och eländigt tillstånd var det fara för, att människorna skulle bli
modlösa och undra: ”Vad vinner vi på att
hålla hans bud och gå sörjande inför Herren
Sebaot?” eftersom förbannelsen vilar så tungt på mänskosläktet,
och döden är vår gemensamma lott? Men den undervisning, som Gud gav Adam, som
upprepades av Set, och fullt ut exemplifierades av Hanok, skingrade mörkret och
gav hopp åt människan, att liksom döden kom genom Adam, skulle likaså liv och
oförgänglighet komma genom Jesus, den utlovade Frälsaren.
Av Hanoks exempel lärde de missmodiga troende, att även om de levde ibland
fördärvade och syndiga människor, som vandrade i fräckt och öppet uppror mot
Gud, sin Skapare, kunde de likväl leva rättfärdigt, liksom den trofaste Hanok,
tas emot av Gud, och till sist bli upphöjda till Hans himmelska tron, om de
ville lyda Honom och tro på den utlovade Förlösaren.
Hanok, som skilde sig från världen och använde mycket av sin tid till bön
och samröre med Gud, är en bild på Guds trofasta folk i de sista dagarna, som
kommer att åtskiljas från världen. Orättfärdigheten kommer att få överhanden på
jorden i förfärlig grad. Människorna kommer att hänge sig åt sina fördärvade hjärtans
fantasier, förverkliga sin förföriska filosofi, och göra uppror mot himmelens höga
auktoritet.
Guds folk kommer att avhålla sig från de ogudaktiga vanorna hos omgivningen,
och söka efter sinnets renhet, samt helig samklang med Guds vilja, tills Hans
gudomliga bild återspeglas i dem. De måste bereda sig på, att ryckas upp till
himmelen, liksom Hanok. De kommer inte att foga sig efter de vantroendes anda
och exempel, när de verkar för att undervisa och varna världen, utan kommer att
fördöma dem genom sitt heliga tal och gudaktiga föredöme. Hanoks bortförande
till himmelen strax före världens ödeläggelse genom Syndafloden framställer
alla de rättfärdigas bortförande från jorden före dess ödeläggelse genom elden.
De heliga kommer att förhärligas i närvaron av dem, som hatat dem för deras
trofasthet och lydnad mot Guds rättfärdiga bud.
Hanok undervisade sin familj angående Syndafloden. Metusela, Hanoks son,
lyssnade på Noas, hans sonsons, predikan, som trofast varnade den gamla världens
invånare för, att en vattenflod skulle komma över jorden. Metusela och hans söner
samt sonsöner levde på den tid, då arken byggdes. De, jämte några andra, tog
emot Noas undervisning och hjälpte honom vid arkbygget.
Set var av ypperligare kroppsbyggnad, än Kain och Abel. Han liknade Adam
mer, än någon av hans andra söner. Sets efterkommande hade dragit sig undan från
Kains ogudaktiga avkomlingar. De bevarade kunskapen om Guds vilja, medan Kains
ogudaktiga efterkommande varken respekterade Gud eller Hans bud. Men då människornas
antal ökade på jorden, såg Sets efterkommande, att döttrarna till Kains
efterkommande var väldigt vackra, och de vände sig från Gud och misshagade
Honom, genom att ta sig hustrur, som de valde från Kains avgudadyrkande släkt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.