torsdag 19 september 2019

Maxwell. Vårt Kristna Arv. Sektion 2. Bibelns Gud. 1. Skriftens Gud

Sektion 2
Bibelns Gud

1. Skriftens Gud
Det är ej utan orsak, som Bibeln kallas för Guds bok eller Guds Ord. Den börjar med Gud, och den slutar med Gud. Allt i den handlar om Honom. Det är faktiskt så, att om vi suddade ut allt i den om Honom, skulle det inte återstå något läsvärt.

Bibeln är egentligen en uppenbarelse av Guds väsen, ett initiativ från Hans sida, för att vi skall få veta, hur Han verkligen är och hur vårt förhållande till Honom bör vara.

Likväl tecknar den inte en bild av Gud, som en konstnär kunde återge i lera, hugga i sten eller stöpa i metall. Ty det skulle leda till avgudadyrkan, och det är något, som Gud hatar. Det är dessutom så, att den bästa och vackraste bild en människa kunde åstadkomma, bara skulle vara en svag skugga av, vad universums Herre verkligen är.

Då Jeremia jämförde Gud med avgudar, skrev han: ”Silvret som hamrats ut har förts in från Tarsis och guldet från Ufas. Det som träslöjdare och guldsmeder har gjort blir sedan klätt i blått och purpur. Allt är tillverkat av konstnärer. Men HERREN är den sanne Guden, han är den levande Guden, den evige Konungen.” {Jeremia 10:9-10.}

Här har vi alltså den första, stora sanning, som Gud uppenbarar om Sig Själv.

Gud är en levande person. Han är inte en idé, en sagofigur eller en produkt av människors fantasi. Han är alltigenom verklig: ”han är den levande Guden, som evigt förblir”, står det i Danielsboken 6:26.

Han har en vistelseort: ”må du höra det i himlen där du bor”. Första Konungaboken 8:39.

Han ser och hör: ”Herrens ögon är vända till de rättfärdiga, och hans öron är öppna för deras böner.” Första Petrusbrevet 3:12.

Han tänker och erinrar Sig: ”Ty han vet hur vi är skapade, han tänker på att vi är stoft.” Psaltaren 103:14.

Han är givmild: ”Han vägrar dem inte något gott som vandrar i fullkomlighet.” Psaltaren 84:12.

Han vill så gärna hjälpa: ”Jag är HERREN, din Gud, som lär dig vad nyttigt är, som leder dig på den väg du skall vandra.” Jesaja 48:17.

Vi kan nå fram till Honom: ”Låt oss därför frimodigt gå fram till nådens tron för att få barmhärtighet och finna nåd till hjälp i rätt tid.” Hebréerbrevet 4:16.

Nästa sak, som Bibeln uppenbarar om Honom, är att:

Gud är evig. Han representerar det varaktiga. Det är inte så med Honom, att Han är här i dag och är borta i morgon. Han är ”i går och i dag och i evighet.” Hebréerbrevet 13:8.

Det har aldrig förekommit ett ögonblick, då Han inte har existerat: ”Innan bergen blev till och du skapade jorden och världen, ja, från evighet till evighet är du, Gud.” Psaltaren 90:2.

Den tid kommer aldrig, när Gud inte existerar: ”Se, jag lyfter min hand upp mot himlen, och säger: Så sant jag lever för evigt.” Femte Moseboken 32:40.

Hans rike är ett evigt rike: ”Ditt rike är ett rike för alla evigheter, ditt herravälde varar från släkte till släkte.” Psaltaren 145:13a.

Han är odödlig: ”Evigheternas konung, den oförgänglige, osynlige, ende Guden, honom vare ära och pris i evigheters evighet, amen.” Första Timoteusbrevet 1:17.

Den tredje sak den uppenbarar om Honom, är:

Gud är allsmäktig. Allt lyder under Honom: ”Rikedom och ära kommer från dig, du råder över allt, och i din hand är kraft och makt.” Första Krönikeboken 29:12.

Han förmår allt: ”Jag vet att du förmår allt, inget som du beslutar är omöjligt för dig.” Job 42:2.

Han kan utföra allt det Han önskar: ”Vår Gud är i himlen, han gör allt vad han vill.” Psaltaren 115:3.

Ingenting är omöjligt för Honom: ”’För människor är det omöjligt, men för Gud är allting möjligt.’” Matteusevangeliet 19:26.

Det fjärde Bibeln uppenbarar om Honom, är att:

Gud är allvetande. Ingenting är dolt för Honom: ”Ty Guds ögon följer var mans vägar, och han ser alla hans steg.” Job 34:21.

Han förstår allt: ”Stor är vår Herre och väldig i kraft, hans förstånd har ingen gräns.” Psaltaren 147:5.

Han hör allt: ”Innan ett ord är på min tunga, vet du, HERRE, allt om det.” Psaltaren 139:4.

Han ser allt: ”Vart skall jag gå för din Ande, vart skall jag fly för ditt ansikte? Om jag far upp till himlen, är du där. Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet, skall också där din hand leda mig och din högra hand fatta mig. ” Psaltaren 139:7-10.

Mörkret döljer inget för Honom: ”så är inte mörkret mörkt för dig, natten skall lysa som dagen och mörkret vara som ljuset.” Vers 12.

Han är källan till all kunskap och visdom: ”O vilket djup av rikedom och vishet och kunskap hos Gud! Hur outgrundliga är inte hans domar och hur outrannsakliga hans vägar.” Romarbrevet 11:33.

Framtiden ligger lika öppen för Honom, som dåtiden: ”Se, vad jag förut förkunnade har kommit. Nu förkunnar jag nya ting, innan de visar sig låter jag er höra om dem.” Jesaja 42:9.

Han ser slutet från början: ”Jag förkunnar från början vad som skall komma och långt i förväg det som inte har skett. Jag säger: Mitt beslut skall gå i fullbordan, allt vad jag vill kommer jag att göra.” Jesaja 46:10.

Han känner alla hemligheter: ”Han uppenbarar det som är djupt och fördolt, han vet vad som finns i mörkret och hos honom bor ljuset.” Danielsboken 2:22.

Det femte den uppenbarar om Honom, är att:

Gud är oändlig. Han är inte begränsad av något. Han äger all makt, kunskap och visdom, men Han är också obegränsat rättfärdig: ”min rättfärdighet skall förbli för evigt, min frälsning från släkte till släkte.” Jesaja 51:8.

Han är helt igenom helig i tanke, ord och gärning: ”HERREN är rättfärdig i alla sina vägar och nådig i allt han gör.” Psaltaren 145:17.

Hans oändliga rike styrs med fullkomlig rättfärdighet: ”rättfärdighet och rätt är hans trons grundval.” Psaltaren 97:2.

Hans förbarmande är evigt: ”Om än bergen viker bort och höjderna vacklar, så skall min nåd inte vika från dig och mitt fridsförbund inte vackla, säger HERREN, din förbarmare.” Jesaja 54:10.

Hans kärlek är större, än den från jordiska föräldrar: ”Som en far förbarmar sig över barnen, så förbarmar sig HERREN över dem som fruktar honom.” Psaltaren 103:13. ”Som en mor tröstar sin son, skall jag trösta er. ” Jesaja 66:13.

En sådan Gud är det, som Bibeln uppenbarar. Hans makt är obegränsad, likaså Hans förbarmande. Hans visdom känner inga gränser, inte Hans kärlek heller. Både Hans rättfärdighet och Hans nåd är utan ände.

Denna beskrivning stämmer överens med den, som Gud Själv gav Mose. Mose önskade, att få se Gud: ”Mose sade: ’Låt mig få se din härlighet.’” Andra Moseboken 33:18. Dock måste Gud förklara, att det var omöjligt. En syndig människa kan inte se Hans ansikte och överleva. Men för att glädja Sin trofaste tjänare, dolde Han honom i en klyfta i klippan, och Gud skylde över honom med handen, medan Han gick förbi.

”Då steg HERREN ner i molnskyn och ställde sig där nära intill honom och ropade ut HERRENS namn. Och HERREN gick förbi honom där han stod och sade: ’HERREN! HERREN! - en Gud, barmhärtig och nådig, sen till vrede och stor i nåd och sanning, som bevarar nåd mot tusenden och förlåter överträdelse, synd och skuld, men som inte låter någon bli ostraffad”. Andra Moseboken 34:5-7.

Sådan är Bibelns Gud. Han säger Själv, att Han är barmhärtig, nådig, tålmodig och rik på medkänsla och sanning. Detta är en vacker och enastående bild.


Därför är det ej så märkligt, att David utbrister: ”Ty sådan är Gud, vår Gud, alltid och för evigt. Han skall leda oss bortom döden.” Psaltaren 48:15.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.