torsdag 20 november 2014

Barnberättelser om Ellen White. 14 - Gud gör det möjligt för Ellen att resa



Berättelser för Barn om Ellen White

 

14Gud gör det möjligt för Ellen att resa

Hänvisningar: His Messenger, s. 35-47, Life Sketches, s. 70-72. Dagens text: Andra Korintierbrevet 12:9.

1:a scenen – Kungör det för andra
(Visa 24, ensam i rummet.)

Förra veckan hörde vi att Gud gav Ellen en vision som visade Guds folk på vägen, på väg till den himmelska staden, och hur de leddes av Jesus, och ett starkt ljus. Ängeln bad Ellen att berätta det för dem hon kände. De blev glada över att veta att Gud älskade dem så mycket att Han hade skickat denna syn som visade att de som var trogna, skulle en dagse Jesus och föras till himmelen.
 
Ungefär en vecka efter den första visionen, visade Guds ängel sig för Ellen för andra gången. Ängeln sade till Ellen att hon måste resa omkring och berätta för andra vad hon hade sett i visionen. I denna andra syn såg hon några av de svårigheter som hon skulle möta när hon försökte att berätta om uppenbarelserna. Ängeln berättade för henne att en del människor inte skulle tro henne och skulle till och med försöka att avhålla henne från att predika budskapen som Gud hade gett henne, men ängeln sade: Guds nåd räcker till för det och Han kommer att hjälpa Dig.”
 
När synen var över, Ellen var svårt upprörd och bekymrad. Hur kunde hon, som var bara en ung flicka sjutton år, resa från plats till plats och förmedla det som Gud hade visat henne? Hon var så liten och svag och rädd hur kunde hon prata med folk som hon inte kände?
 
Under många dagar och till sent på natten bad Ellen om, att denna uppgift måtte tas ifrån henne och ges till en annan, till en som var starkare än hon och med mer utbildning. Men Gud tog inte plikten ifrån Ellen. I stället hörde hon hela tiden ängelns ord om och om igen: Kungör för andra vad jag har visat Dig.” Det ringde i öronen hela tiden: ”Kungör för andra vad jag har visat Dig.”
 
Scen 1B Gud kommer att finna en utväg
(Ta bort 8 och sätt upp 5 och 42.)
 
Far”, sade Ellen en dag, om bara Du kunde resa med mig, skulle jag inte vara så rädd för att resa, men jag kan inte resa ensam. Men du har resten av Din familj och Ditt hattföretag att ta hand om. Vad skall jag göra?

Oroa Dig inte, Ellen”, svarade han vänligt, om Gud har kallat Dig att arbeta för Honom på annat håll, kommer Han nog att hitta en utväg för Dig.
 
Men ju mer Ellen tänkte på det stora ansvaret, desto mer avskräckt blev hon. En dag ville hon till och att få dö, så att hon skulle slippa att resa. Det sköna lugn och känslan av lycka som hon hade haft när hon fick synen med den rätta stigen där Jesus ledde dem och det klara ljuset och den himmelska staden, de känslorna försvann nu. Hon ville inte ens gå till bönemötena, som hölls i hennes eget hem.
 
2:a scenen Ett eldklot från himlen
Det var en gammal handikappad eller lytt man som kom till bönemötena. Alla kallade honom för fader Pearson. Han ville inte tro att Ellen verkligen hade fått en vision eller uppenbarelse från Gud, och det gjorde Ellen ändå mer ledsen.
 
En kväll var Ellen modlös att hon bestämde sig för att gå till bönemötet som hölls i hennes hem.
 
Hennes far berättade för de trogna vännerna om det stora slaget som Ellen utkämpade. Medan de höll särskild bön för Ellen, bad hon också i sitt hjärta att Gud skulle förlåta henne att hon inte hade velat föra ut detta budskap till andra.
 
Plötsligt tyckte hon sig se ett starkt ljus, som såg ut som ett eldklot, slå henne rätt över hjärtat, och hon föll till golvet. (Låt eldklotet, 194 träffa Ellen, 8, ta så fram 10.) Hon tyckte det var änglar runt omkring henne. Och återigen sade ängeln: ”Kungör för andra vad Du har sett.”
 
Fader Pearson hade sett allt detta hända, för han var krympling och kunde inte knäböja i bön. När alla hade satt sig igen, sade fader Pearson: Jag har sett saker jag aldrig trodde jag skulle se. En boll av eld kom ner från himlen och slog syster Ellen strax ovanför hjärtat. Jag såg det! Jag kan aldrig glömma det! Det har förändrat mitt liv.
Syster Ellen, ha mod i Herren. Efter denna natt kommer jag aldrig att tvivla mer. Vi tänker hjälpa Dig från och med nu, och inte göra Dig modlös.

Nu var Ellen redo att predika budskapen från Gud. Men hon var rädd för, att hon skulle bli stolt och förmäten för att hon hade blivit utvald av Gud att vara Hans budbärare. Hon bönfall ängeln om, att hon måtte bevaras från att bli stolt och övermodig.

Det är intressant att notera att Ellens rädsla för att bli stolt och övermodig var nästan samma upplevelse som Paulus hade när han började att få visioner och uppenbarelser från Gud. Låt oss slå upp Andra Korintierbrevet 12:7-9 och läsa om Paulus’ erfarenhet. Och för att jag inte skall bli högmodig på grund av dessa utomordentligt höga uppenbarelser, har jag fått en törntagg i köttet. . . för att jag inte skall förhäva mig. Tre gånger bad jag att Herren skulle ta den ifrån mig, men han svarade mig:Min nåd är nog för dig, ty kraften fullkomnas i svaghet.’

Dina böner har blivit hörda och kommer att besvaras”, sade ängeln till Ellen. Predika budskapet troget, vara trogen till slutet, och Du skall äta frukten från livets träd och dricka livets vatten.”
 
Vilket bra löfte det var! Ellen hängav sig helt åt Herren och var redo att göra Hans vilja, vad den nu kunde vara.
 
3:e scenen Gud finner en utväg
En natt fick Ellen se i en syn, att hon måste resa till en stad i New Hampshire som hette Portsmouth och berätta för folk där vad Gud hade visat henne. Även om hon inte hade några pengar att köpa tågbiljett för, tvekade hon inte att göra sig redo att resa. Gud, som hade sänt Sitt budskap om att resa, kommer att hitta en utväg. Hon och hennes syster klädde sig och var redo att resa.
 
Ellen hörde den första klämtningen från tågklockan. Hon satte på sig hatten och gick fram till fönstret. (Sätt in hästen i fönstret.) När hon tittade ut, såg hon en häst. Denna häst hade sprungit fort, för den var täckt av svett. Då ropade en man: Finns det någon här som behöver pengar? Jag fick känslan av att det var någon här som behövde pengar. Är det rätt?

Ellen förklarade snabbt att de var på väg till Portsmouth, men de hade inte pengar för att köpa biljetter. Strax gav mannen dem tillräckligt med pengar för att köpa biljetter till Portsmouth och tillbaka igen.
 
Skynda upp i min vagn, kör jag Er till stationen. Jag har kört femton engelska mil [drygt 24 km] för att ge Er de här pengarna ”, förklarade han. Jag kunde inte hålla tillbaka min häst. Den ville bara springa fortare och fortare.

De anlände till stationen precis i tid för att ta ett tåg och finna sina platser innan tåget gick.

Denna händelse gjorde Ellen väldigt glad. Den bevisade för henne att om hon bara ville göra Guds vilja, skulle Han hitta en utväg för henne.
 
4:e scenenEn tvivlande Tomas
Men precis som ängeln hade sagt, gjorde Ellen av och till erfarenheten att folk inte ville tro att hennes vision var från Gud. Detta var fallet med kapten Joseph Bates.
 
Ellen tyckte att kapten Bates var en riktig kristen gentleman. Han var artig och vänlig. Första gången han hörde Ellen tala, blev han intresserad av hennes erfarenhet eftersom hon var så ung. Men när Ellen slutat tala, stod kapten Bates upp (ta bort 47, sätt upp 45) och sade: Jag är en Tomas Tvivlaren. Jag tror intesynen.

UttrycketTomas Tvivlarenhar vi fått från Bibeln. Tomas var en av Jesu tolv lärjungar. Han trodde inte att Jesus hade uppstått från graven när de andra lärjungarna sade det till honom. Han tvivladevad de sett, och sade att han inte tänkte tro om han inte såg spikmärkena i Jesu händer och stoppade sin hand i hålet i Jesu sida där soldaten hade stuckit Jesus med sitt spjut, för att vara säker på att Han var död. Tomas ville tro de goda nyheterna att Jesus hade uppstått, och kapten Bates ville också tro att Ellen hade fått en syn från Gud, ty han sade: Om jag kunde tro att vittnesbörd som vår syster berättade i kväll verkligen var Guds röst till oss, skulle jag vara den lyckligaste människan på jorden. Mitt hjärta är djupt rört. Jag tror att talaren (Ellen Harmon) är uppriktig, men jag kan inte förstå att hon kan ha blivit visad den vackra scenen hon har berättat om.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.