måndag 9 april 2012

Är Du lycklig som Ateist? Avsnitt 4: Moskva-Bibelns felaktiga Perspektiv


Är Du lycklig som Ateist?



Avsnitt 4: Moskva-Bibelns felaktiga Perspektiv



”… I ett roulettspel finns det möjligheterna att ett rött eller svart nummer kommer upp. Chansen för att ett tal i samma färg skall komma upp fyrtio gånger i rad är kanske en på etthundra miljoner. Och detta när det bara finns två möjligheter!



Hur stor är chansen att en så perfekt dator som den mänskliga hjärnan kommer till stånd efter en godtycklig förening av elektroner? Jag, författare till denna bok, talar många språk och kan ungefär en miljon ord, om jag räknar med verbens och substantivens alla böjningar. Liksom varje bildad människa så har jag miljontals små kunskapsbitar i matematik, geografi, fysik, konst till mitt förfogande. Ändå kan mitt sinne när som helst ta fram det rätta ordet, med exakt intonation och med stöd av det lämpligaste uttryckssättet för situationen. Möjligheten att detta enda fenomen – för att nu inte tala om universums uppbyggnad – skulle kunna vara resultetet [resultatet] av att elementarpartiklar som kommer ur ingenting råkar stöta samman är matematiskt otänkbart.



… Vi är oändligt små och vet lika mycket om universum som en myra om Marx när den gått över en bok av Marx.



Jag tycker om fåglarnas kvitter, men jag vet inte vilken av dem faller offer för falken idag. Jag kan höra hur vinden susar i träden, men jag vet inte vilket träd som är angripet av mask. Vi åstundar rykte, makt, pengar, nöjen och kunskaper. De som för ett par årtionden sedan hade samma åstundan är nu lera. …



Bucharin var en av den kommunistiska ateismens främsta teoretiker. I sin bok Dialektisk materialism börjar han med att prisa denna filosofi därför att den tillåter möjligheten att se in i framtiden. Vad den stackars mannen inte förutsåg var att hans egna kamrater skulle tortera och döda honom.



… Låt oss tänka oss att det på jorden funnes varelser som kunde utsända strålar utanför vår fattningsförmåga, och att de kunde ha kontakt med varandra på våglängder som vi inte kan uppfatta. De skulle då kunna observera oss och vi skulle aldrig veta att de fanns till, precis som vi har levat i årtusenden utan att känna till den inverkan som virus och mikrober har på vårt liv. Tänk om änglar verkligen finns och vi inte kan uppfatta dem?



… Vem har utforskat det oändliga universum och funnit att Gud inte finns? Hur kan ni ateistiske [ateistiska] författare vara säkra på det ni påstår?



Tills nyligen ansåg man det som säkert att enkla element är oföränderliga. Det var ett påstående som byggde på tusentals års erfarenhet. Inte desto mindre var det falskt. Människor med skarpa intellekt var säkra på att atomen var odelbar och att människan inte kunde flyga till månen. De hade mänsklighetens överväldigande erfarenheter på sin sida, men tog miste. Hur många möjligheter har ni, min ateistiske vän, att ha rätt?



… Vi är små och obetydliga. Vi har ingen kunskap. ’Om någon menar sig hava fått någon ’kunskap’, så har han ännu icke fått kunskap på sådant sätt, som han borde hava’ (1 Kor. 8:2).” Samma, sid. 24-27.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.