Det
Gynnade Släktet
Del 7: Från
frusna Själar till rätt Brevkurs för vår Tid
För frusna själar!
”Den levande
mänskliga själen förfryser till en istapp i en värld utan Gud. Du minns kanske
Homunculus – den konstgjorda människan som frambragtes på magisk väg av
alkemister i andra delen av Goethes Faust. Han frös alltid. Du fryser när du
tänker på dig själv som blott en komplicerad produkt av kemiska ämnen och
kemiska reaktioner: som en själlös varelse. Vi människor hör innerst inne till
dem som ivrigt åstundar en Fader, källan till värme, kärlek, ljus. Som alla
fundamentala mänskliga behov uppfylls i verkligheten, så har också själen sina
behov. Vi kan finna Gud. Vi kan känna honom.” – Pastor Richard Wurmbrand
(1909-2001), Svar på Moskvas Bibel, s. 124.
Att tänka på för ateister
”Vi har förståelse
för de stackars ateister som måste uttala sig på befallning [i form av Ateistens Handbok]. Men om en
värdshusvärd serverar dåligt vin kan han minska sin skuldkänsla genom att inte
servera för mycket.
Sju hundra sidor av
förnekelse, förnekelse av Gud, av bibeln, av det eviga livet och av
mänskligheten, är att överdriva sin pliktuppfyllelse.
Ni har skrivit en
tråkig bok, och det rår ni inte för. Det kunde inte bli annat. Varje människa
har ett av Gud skapat vakuum i sitt hjärta. I stället för att fylla detta
vakuum med Gud har ni skrivit en bok om ett vakuums struktur och skönhet.
Ni var tvungna att
skriva den. Ateistiska böcker är de enda dokument som finns om ateism medan
däremot ’Vår Herre har skrivit sitt löfte om uppståndelse inte bara i böcker
utan i varje blad som slår ut om våren’ (Luther).
Ja, er bok är
tråkig. Men den är också ett gift för de själar som inte har frihet att lära
känna religiösa böcker och på så sätt få kunskap om sanningen. Ni liknar en
person som bedrar fjärilslarver genom att inbilla dem att alla deras strävanden
är förgäves: de blir ändå aldrig fjärilar. Ni säger till knoppar att de aldrig
kommer att slå ut. Ni dödar människosjälar genom att inbilla dem att de inte är
förutbestämda att bli Kristus-lika i detta livet och att komma till paradiset
för all evighet.
Jag vill inte
förolämpa er. Jag vill bara få er att inse er oerhört farliga roll. Ni är värre
än mördare, ty mördare dödar bara kroppen. Ni mördar själar, gör dem oförmögna
att glädjas åt Gud.
Därför ger jag er
samma råd som Sonja gav mördaren Raskolnikov [i Dostojevskijs roman Brott och
Straff]: ’Stå upp. Gå genast ut och ställ dig vid skiljevägen; böj dig sedan
ned och kyss jorden som du har besudlat och buga sedan mot hela världen, mot
alla fyra väderstrecken, och säg högt till vart och ett ’jag har dödat’. Då ger
dig Gud livet tillbaka. Kommer du att gå? Kommer du att gå?’
Jag böjer mig själv
inför er därför att jag själv har dödat själar i det förgångna.
Liksom ni var jag
ateist intill den dag då jag kom till sans och bokstavligen gjorde som Sonja
hade sagt. Nu bävar jag inför det liv av våld och lidande som väntar er om ni
fortsätter att förneka Gud. Kristus fann mig och räddade mig från ateismen,
från förbrytelse. Samma väg ligger öppen för er.
Kommer ni att gå?
Kommer ni att gå?” Samma, sid. 203-204. På missionenmr.se läser Du om pastor
Wurmbrands organisation, som stöttar förföljda kristna världen över.
Några enkla punkter för ett gott liv
”Han söker att dra oss till Sig med kärlek och
vänlighet. Vi reagerar genom att lära känna Honom med studium och bön.
Han överbevisar om synd,
rättfärdighet och dom, så att skuldkänslor uppstår. Vi medger vår skuld utan
att skylla på andra.
Han skänker oss ånger, så att äkta
hjärtesorg över synd uppkommer. Vi erkänner med förkrossat hjärta, och uppger
all rätt till det egna jaget och synd.
Han förlåter och renar från all synd
samt skapar ett nytt hjärta och sinne. Vi tror på detta och upplever rening och
förnyelse.
Han bor i oss genom den Helige Ande,
givande oss kraft till att utföra Hans vilja. Vi lever ut det som Han verkar i
vårt inre, vilket utmynnar i frukt till Hans ära.
Han larmar oss när vi frestas, och
ger oss kraft till att stå emot frestaren. Vi underkastar oss Honom och står
emot genom Hans kraft. Så vinner vi seger.
Han blir vår Försvarsadvokat och
vädjar för oss om vi faller. Vi ångrar oss och vänder oss åter till Honom, så
att Han kan återupprätta oss hos Sig Själv.
Genom Kristus har Gud utverkat vår
fullständiga frälsning.” Margaret Davis, What Shall I Do To Inherit
Eternal Life? Seminar, s. 6
(detta värdefulla, 93-sidiga häfte köps hos stepstolife.org).
Konsten att
bli lycklig
”’Lycklig är den
som förtröstar på Herren.’
Ordspråksboken 16:20. Om vi övade oss i, att öka vår tro, vår kärlek, vårt
tålamod och vår obetingade förtröstan på vår himmelske Fader, skulle vi möta
detta livs strider med större frid och glädje. Herren ogillar att vi skiljer
oss från Honom genom vår grinighet och vårt oroande. Han är det enda
källsprånget till varje gunst och nåd, garanten för alla löftens uppfyllande,
förverkligandet av varje välsignelse.... Vår pilgrimsvandring skulle förvisso
vara en marsch i enslighet, om det inte vore för Jesus. ’Jag skall inte lämna
er faderslösa’ (Johannes-evangeliet 14:18), säger Han till oss. [I den engelska
Bibeln King James Version heter det: Jag skall inte lämna er utan
tröst.] Låt oss högt värdesätta Hans ord, tro på Hans löften, upprepa dem
under dagens lopp och meditera på dem under nattens timmar, samt vara
lyckliga.” Ellen G. White, Our High Calling, s. 120.
Säker landning
Gud har överblick över allting i våra liv,
och vill inget hellre, än att leda oss i trygghet. Därför måste vi svenskar
lägga om vårt tänkande, från att tro på evolutionen, till att tro på Gud och
Honom som välvillig Skapare och Frälsare. Evolutionsläran har nämligen belastat
vår verklighetsuppfattning och tanke på livets mening alltför länge. I stället
behöver vi skyndsamt låta den Helige Ande övertyga oss om synd, rättfärdighet
och dom. Synd är överträdelse av lagen, Första Johannesbrevet 3:4. Syndens lön
är döden, Romarbrevet 6:23. Kristus tog på Sig straffet för våra överträdelser.
Vad exakt gör vi, när vi syndar – ge exempel! I kapitlet om Guds utgivande av
Sin heliga morallag (se Andra Moseboken 20:1-17) i Ellen G. Whites tidigare
anförda Patriarchs and Prophets
finner vi exempel (Du kan studera en varsam, språklig revision av en gammal,
svensk översättning benämnd Patriarker och
Profeter på ellenwhite.se. Detta utdrag har finputsats ytterligare för
begriplighetens skull). Dessa försyndelser skall vi söka Herrens förlåtelse för
och upphöra med. Följer vi buden, med Guds benägna bistånd, skyddar vi oss
själva och andra mot det elände, som råder i världen.
I följande citat används ordet sedelag, vilket är detsamma som
morallag. Ordet moral kommer från
latinet och betyder just sed. Uttrycket ”seder och bruk” har att göra med våra
ord och handlingar. Morallagen skall alltså styra vårt inbördes handlande,
liksom förhållandet till Skaparen. På sidorna i Patriarchs and Prophets 305-311 läser vi därför dessa
väsentligheter, som vi inte har råd att förbise:
”Lagen
förkunnades inte vid denna tid uteslutande för hebréernas nytta. Gud ärade dem,
genom att åt dem anförtro Sin lag, men den skulle anses som en helig skänk till
hela världen. Sedelagens föreskrifter är tillämpliga på alla, och de
förkunnades till undervisning och ledning för alla. Tio korta, högst omfattande
och avgörande bud innehåller människans plikter mot Gud och mot medmänniskorna,
och alla är grundade på kärlekens stora princip. ’’Du skall älska Herren, din
Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med
hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.’’ Lukasevangeliet 10:27. Se
också Femte Moseboken 6:4-5; Tredje Moseboken 19:18. Dessa grundsatser är
noggrant framställda i de tio buden samt lämpade efter människans ställning och
förhållanden.
’Du
skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.’
Jehova,
det eviga, självexisterande, ej skapade väsen, som självt är allas upphovsman
och uppehållare, är allena berättigad till den högsta vördnad och tillbedjan.
Människan förbjuds, att älska eller tjäna något föremål framför Gud. Allt vi
håller kärt, som minskar vår kärlek till Gud eller hindrar oss från att tjäna
Honom, såsom vi bör, det gör vi till en gud.
’Du
skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen
eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem
eller tjäna dem.’
Det
andra budet förbjuder tillbedjan av den sanne Guden med hjälp av bilder eller
skulpturer. Många hedniska folkslag påstod, att deras bildstoder var endast
sinnebilder eller symboler, genom vilka de tillbad gudomen. Men Herren har förklarat,
att en sådan tillbedjan är synd. Ett försök, att framställa den Evige genom
materiella föremål, skulle nedsätta människans begrepp om Gud. Då en persons
tankar blir bortvända från den oändliga fullkomligheten hos Jehova, fattar han
tillgivenhet för det skapade föremålet hellre, än för Skaparen. Och genom att
människans begrepp om Gud förringades, skulle även hon bli förnedrad.
’Ty
jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud’. Guds nära och heliga förhållande
till Sitt folk framställs under bilden av ett äktenskap. Avgudadyrkan är
detsamma som andligt äktenskapsbrott. Därför kallas Guds misshag mot detta
rätteligen för svartsjuka.
’Som
låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led
när man försmår mig’. Att barnen får lida på grund av föräldrarnas orätta
handlingar, kan inte undvikas; men de straffas inte för sina föräldrars
förbrytelser, såvida de inte deltar i dem. Det är likväl i allmänhet
förhållandet, att barnen träder i föräldrarnas fotspår. Sönerna leds att ta del
i faderns synder genom arv och föredöme. Såväl syndiga böjelser, förvända begär
och en försvagad sedlighetskänsla som kroppslig sjukdom och försämring
överlämnas i arv från fader till son ända till det tredje och fjärde ledet.
Denna förskräckliga sanning borde vara tillräcklig, för att avhålla människorna
från ett syndigt levnadssätt.
’Men
visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.’ Eftersom det
andra budet förbjuder falska gudars tillbedjan, faller det sig naturligt, att
det ålägger eller påbjuder den sanne Gudens tillbedjan. Och barmhärtighet lovas
dem, som är trogna i Hans tjänst, inte bara intill tredje och fjärde ledet,
såsom med den vrede, varmed Guds föraktare hotas, utan intill tusende ledet.
’Du
skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna
den ostraffad som missbrukar hans namn.’
Detta
bud förbjuder inte bara mened och vanligt svärande, utan det förbjuder oss
även, att bruka Guds namn på ett lättfärdigt och vårdslöst sätt, utan att
betänka dess stora och heliga betydelse. Vi vanärar Gud, genom att obetänksamt
omnämna Honom i vanligt tal, genom att vädja till Honom i obetydliga saker samt
genom att ofta och tanklöst upprepa Hans namn. ’Heligt är hans namn och värt
att frukta.’ Psaltaren 111:9. Alla borde begrunda Hans majestät, Hans renhet
och helighet, så att sinnet kan få ett rätt begrepp om Hans upphöjda karaktär,
och Hans heliga namn bör uttalas på ett vördnadsfullt och allvarsamt sätt.
’Tänk
på att hålla sabbatsdagen helig. Sex dagar skall du arbeta och sköta alla dina
sysslor, men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte
utföra något arbete, varken du eller din son eller din dotter, din slav eller
din slavinna*, din boskap eller invandraren i dina städer. Ty på sex dagar gjorde
Herren himlen och jorden och havet och allt vad de rymmer, men på den sjunde
dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och gjort den till
en helig dag.’
*
Här använder Svenska Folk-Bibeln 98
orden ”tjänare och tjänarinna”. Övers. anm.
Sabbaten
framställs inte som en ny inrättning, utan den sägs ha blivit instiftad vid
skapelsen. Man skall tänka på och iaktta den som åminnelse av Skaparens verk.
Genom att den hänvisar till Gud som himmelens och Jordens Skapare, urskiljs den
sanne Guden från alla falska gudar. Alla, som håller den sjunde dagen, visar
genom denna handling, att de tillber Jehova. Alltså är Sabbaten ett tecken på
människans trohet mot Gud, så länge som det finns någon på Jorden, som tjänar
Honom. Det fjärde budet är det enda av alla tio, i vilket Lagstiftarens namn
såväl som Hans titel förekommer. Detta är det enda bud, som visar, genom
vilkens myndighet lagen utgavs. Det innehåller alltså Guds insegel eller
sigill, som är satt på Hans lag som bevis för dess äkthet och bindande kraft.
Gud
har givit människorna sex dagar att arbeta på, och Han fordrar, att de skall
förrätta sitt eget arbete på de sex arbetsdagarna. Nödfalls- och
barmhärtighetsgärningar är tillåtna på Sabbaten. De sjuka och nödlidande bör
alltid erhålla vård och skötsel; men onödigt arbete bör sorgfälligt undvikas.
’Om du inte kränker sabbaten, inte sköter dina sysslor på min helgdag, om du
kallar sabbaten en fröjd, helgad åt Herren och värd att ära, om du ärar den och
inte utför det du brukar, inte ägnar dig åt dina sysslor’. Jesaja 58:13. Men
förbudet slutar ej med detta: ’och tomt prat’, säger profeten vidare. Gud
betraktar dem, som talar om affärer eller gör upp planer på Sabbaten, som om de
verkligen vore upptagna med affärstransaktioner. För att hålla Sabbaten helig,
bör man inte ens tänka på världsliga saker. Och budet omfattar alla, som bor
inom våra portar. Husets invånare bör lämna sina världsliga sysslor under de
heliga timmarna. Alla bör gemensamt ära Herren genom en villig gudstjänst på
Hans heliga dag.
’Visa
aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som
Herren, din Gud, ger dig.’
Barnen
bör visa sina föräldrar en sådan kärlek och aktning, som de inte är skyldiga
någon annan person. Gud Själv, som gjort föräldrarna ansvariga för de själar
Han anförtrott i deras vård, har förordnat eller bestämt, att föräldrarna skall
stå i Guds ställe gentemot barnen under deras yngre år. Och den, som förkastar
sina föräldrars rättmätiga myndighet, förkastar Guds myndighet. Det femte budet
fordrar, att barnen skall visa inte blott aktning, underdånighet och lydnad för
sina föräldrar, utan även att de skall vara kärleksfulla och vänliga mot dem,
lindra deras bekymmer, vaka över deras anseende samt vara deras tröst och hjälp
på ålderdomens dagar. Det föreskriver även, att man skall visa aktning för
församlingstjänare och styresmän samt för alla andra, vilka Gud har förlänat
eller gett myndighet.
Aposteln
säger, att detta är ’det första bud som följs av ett löfte’. Efésierbrevet 6:2.
För de lydiga ibland Israels folk, som väntade sig, att de snart skulle gå in i
Kanaan, var det ett löfte om ett långt liv i det goda landet. Men det har en
vidsträcktare betydelse, emedan det innefattar hela Guds Israel och lovar evigt
liv på den Nya Jorden, som skall vara fri från syndens förbannelse.
’Du
skall inte dräpa.’
Alla
orätta handlingar, som bidrar till att förkorta livet, såsom en hatfull och
hämndgirig anda, hysandet av någon lidelse, vilkens utbrott förorsakar andra
skada, eller föranleder oss att önska dem ont (ty: ’Den som hatar sin broder är
en mördare’); all självisk försumlighet, att sörja för de nödställda och
lidande; all efterlåtenhet mot sig själv eller onödig försakelse eller
överansträngning, som skadar hälsan – alla dessa är i en större eller mindre
grad överträdelser av det sjätte budet.
’Du
skall inte begå äktenskapsbrott.’
Detta
bud förbjuder inte bara osedliga handlingar, utan även liderliga tankar och
begär eller varje handling, som kan uppväcka dem. Det påbjuder renhet inte bara
i det yttre livet, utan även med hänsyn till hjärtats uppsåt och böjelser.
Kristus, som lärde ut den gudomliga lagens vittomfattande fordringar,
förklarade, att den onda tanken eller blicken var lika mycket synd, som den
olagliga handlingen.
’Du
skall inte stjäla.’
Både
offentliga och privata synder är innefattade i detta förbud. Det åttonde budet
fördömer stjälande av människor och slavhandel samt förbjuder erövringskrig.
Det förbjuder tjuveri och rån. Det påbjuder en sträng redlighet i affärslivets
minsta detaljer. Det förbjuder bedrägeri i handel, samt fordrar, att man skall
betala sina skulder och en rättvis lön. Det försäkrar, att varje försök, att
dra nytta av en annans okunnighet, svaghet eller olycka nedtecknas såsom
bedrägeri i himmelens böcker.
’Du
skall inte vittna falskt mot din nästa.’
Att
tala falskt angående någon sak, varje försök eller avsikt att bedra vår nästa,
innefattas i detta. En avsikt, att bedra, utgör en osanning. Genom ett
ögonkast, en rörelse med handen, ett ansiktsuttryck kan en osanning lika
verkligt uttalas som genom ord. All avsiktlig överdrift i tal, varje vink eller
antydan, som avser att inge ett felaktigt eller överdrivet intryck, till och
med framställningen av sakförhållanden på ett vilseförande sätt, är osanning.
Denna föreskrift förbjuder alla försök, att skada vår nästas rykte genom
vilseledande uppgifter eller onda misstankar, genom förtal eller skvaller. Även
ett avsiktligt döljande av sanningen, varigenom andra kan skadas, är en
överträdelse av det nionde budet.
’Du
skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas
hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller
något annat som tillhör din nästa.’
Det
tionde budet är riktat mot själva grunden till alla synder, därigenom att det
förbjuder det själviska begäret, vilket är upphovet till syndiga handlingar.
Den, som av lydnad för Guds lag, ej hyser ett syndigt begär efter det, som
tillhör en annan, gör sig ej skyldig till en orätt handling mot sina
medmänniskor.
Dessa
var de Tio Budens heliga föreskrifter, som förkunnades under åska och ljungeld
och med en underbar uppenbarelse av den store Lagstiftarens makt och majestät.
Gud kungjorde Sin lag, samtidigt som Han gav prov på Sin makt och härlighet, så
att Hans folk aldrig skulle glömma tilldragelsen, och för att det skulle lära
sig, att hysa stor vördnad för lagens Upphovsman, himmelens och Jordens
Skapare. Han ämnade även visa för alla människor Sin lags helighet, betydelse
och eviga beständighet.”
Rätt brevkurs för vår tid!
För att finna Guds mening med detta liv och nästa, finns den för svenska förhållanden noga anpassade
brevkursen Sanningen för Vår Tid. Den är gratis, fri från fanatism och
behandlar, bland väldigt mycket annat, orsakerna till lidandet; vad synd är och
varför den är livsfarlig; hela personens naturenliga hälsa; bön; ett botemedel
mot ondskan; vad det är vi behöver frälsas/räddas ifrån; den yttersta tiden;
tillståndet i döden; domen i den himmelska helgedomen; uppståndelsen; den
yttersta domens verkställighet; paradisets återställande; vilodagens
välsignelser för jäktade nutidsmänniskor; händelser i världen, som kommer att
beröra oss alla inom en snar framtid.
Kursen manar till aktning för både Gud och våra medmänniskor, passar
för ungdomsverksamhet och gruppstudier inom alla slags samfund, fastställer ej
tidpunkten för Kristi återkomst, är utan förpliktelse för Dig och fås från:
Sanningen för Vår Tid, Box 9, 511 21 KINNA. Önskar Du kristen samling på
Bibelns grund? Då har Du här en källa att ösa guldkorn ur! Hela Guds Ord beaktas nämligen.
Ingen försäljare kontaktar Dig eller Din studiegrupp å brevskolans
vägnar. Inget åsiktsregister förs. Dina insända svar rättas och kommenteras vid
behov, men betygsätts inte. Dina frågor besvaras. Sanningen för Vår Tid kan avbrytas skriftligen när som helst.
Besök också
dessa nätsidor: endtime.net (norsk, med artiklar på många språk, däribland
svenska); strawberrymeadowassociation.com (för likheter mellan Koranen och
Bibeln. Utmärkt hjälpmedel vid studier med muslimer) och stepstolife.org (har
även svenskt material) samt den skandinaviska TV-kanalen (med säte i Skåne)
Lifestyle TV på lifestyletv.se. Kanalen ses på nätet, genom Canal Digitals
programpaket och THOR 5 med följande inställningar (tagna från Lifestyles hemsida):
Position: 1° West. Frekvens: 11403 MHZ. Polarization: Vertical. Symbol Rate:
24.500 Ms/s. FEC: 7/8. Kom också ihåg norska mensviventer.no, som ger ut en
fin, gratis tidskrift med samma namn och anordnar resor till Bibelns länder.
Förstår Du
tyska? Då får Du inte gå miste om lightchannel.de, som även har engelsktalande
föreläsare. Dessa tolkas till tyska. Därmed ges Du tillfälle till, att uppfatta
budskapet två gånger om och hinna ”smälta” det bättre. Sedan är det bara
skojigt, när en engelskspråkig talare rättar den tyske tolken, eller
förtydligar något på just tyska… (Vederbörande håller sig till sitt engelska
manus, fastän personen tydligen även behärskar vårt södra grannlands tungomål.
Visst är det intressant med språk!)
Särskilt
omfattande, djuplodande och fängslande innehåll – i tal och skrift – har
amazingdiscoveries.org. Botanisera flitigt på dess sidor – det ångrar Du inte
och meddela snarast andra om denna omistliga plats på nätet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.