måndag 5 mars 2012

Det Gynnade Släktet. Del 7: Från frusna Själar till rätt Brevkurs för vår Tid


Det Gynnade Släktet

Del 7: Från frusna Själar till rätt Brevkurs för vår Tid



För frusna själar!


”Den levande mänskliga själen förfryser till en istapp i en värld utan Gud. Du minns kanske Homunculus – den konstgjorda människan som frambragtes på magisk väg av alkemister i andra delen av Goethes Faust. Han frös alltid. Du fryser när du tänker på dig själv som blott en komplicerad produkt av kemiska ämnen och kemiska reaktioner: som en själlös varelse. Vi människor hör innerst inne till dem som ivrigt åstundar en Fader, källan till värme, kärlek, ljus. Som alla fundamentala mänskliga behov uppfylls i verkligheten, så har också själen sina behov. Vi kan finna Gud. Vi kan känna honom.” – Pastor Richard Wurmbrand (1909-2001), Svar på Moskvas Bibel, s. 124.



Att tänka på för ateister

”Vi har förståelse för de stackars ateister som måste uttala sig på befallning [i form av Ateistens Handbok]. Men om en värdshusvärd serverar dåligt vin kan han minska sin skuldkänsla genom att inte servera för mycket.

Sju hundra sidor av förnekelse, förnekelse av Gud, av bibeln, av det eviga livet och av mänskligheten, är att överdriva sin pliktuppfyllelse.

Ni har skrivit en tråkig bok, och det rår ni inte för. Det kunde inte bli annat. Varje människa har ett av Gud skapat vakuum i sitt hjärta. I stället för att fylla detta vakuum med Gud har ni skrivit en bok om ett vakuums struktur och skönhet.

Ni var tvungna att skriva den. Ateistiska böcker är de enda dokument som finns om ateism medan däremot ’Vår Herre har skrivit sitt löfte om uppståndelse inte bara i böcker utan i varje blad som slår ut om våren’ (Luther).

Ja, er bok är tråkig. Men den är också ett gift för de själar som inte har frihet att lära känna religiösa böcker och på så sätt få kunskap om sanningen. Ni liknar en person som bedrar fjärilslarver genom att inbilla dem att alla deras strävanden är förgäves: de blir ändå aldrig fjärilar. Ni säger till knoppar att de aldrig kommer att slå ut. Ni dödar människosjälar genom att inbilla dem att de inte är förutbestämda att bli Kristus-lika i detta livet och att komma till paradiset för all evighet.

Jag vill inte förolämpa er. Jag vill bara få er att inse er oerhört farliga roll. Ni är värre än mördare, ty mördare dödar bara kroppen. Ni mördar själar, gör dem oförmögna att glädjas åt Gud.

Därför ger jag er samma råd som Sonja gav mördaren Raskolnikov [i Dostojevskijs roman Brott och Straff]: ’Stå upp. Gå genast ut och ställ dig vid skiljevägen; böj dig sedan ned och kyss jorden som du har besudlat och buga sedan mot hela världen, mot alla fyra väderstrecken, och säg högt till vart och ett ’jag har dödat’. Då ger dig Gud livet tillbaka. Kommer du att gå? Kommer du att gå?’

Jag böjer mig själv inför er därför att jag själv har dödat själar i det förgångna.

Liksom ni var jag ateist intill den dag då jag kom till sans och bokstavligen gjorde som Sonja hade sagt. Nu bävar jag inför det liv av våld och lidande som väntar er om ni fortsätter att förneka Gud. Kristus fann mig och räddade mig från ateismen, från förbrytelse. Samma väg ligger öppen för er.

Kommer ni att gå? Kommer ni att gå?” Samma, sid. 203-204. På missionenmr.se läser Du om pastor Wurmbrands organisation, som stöttar förföljda kristna världen över.



Några enkla punkter för ett gott liv

”Han söker att dra oss till Sig med kärlek och vänlighet. Vi reagerar genom att lära känna Honom med studium och bön.

Han överbevisar om synd, rättfärdighet och dom, så att skuldkänslor uppstår. Vi medger vår skuld utan att skylla på andra.

Han skänker oss ånger, så att äkta hjärtesorg över synd uppkommer. Vi erkänner med förkrossat hjärta, och uppger all rätt till det egna jaget och synd.

Han förlåter och renar från all synd samt skapar ett nytt hjärta och sinne. Vi tror på detta och upplever rening och förnyelse.

Han bor i oss genom den Helige Ande, givande oss kraft till att utföra Hans vilja. Vi lever ut det som Han verkar i vårt inre, vilket utmynnar i frukt till Hans ära.

Han larmar oss när vi frestas, och ger oss kraft till att stå emot frestaren. Vi underkastar oss Honom och står emot genom Hans kraft. Så vinner vi seger.

Han blir vår Försvarsadvokat och vädjar för oss om vi faller. Vi ångrar oss och vänder oss åter till Honom, så att Han kan återupprätta oss hos Sig Själv.

Genom Kristus har Gud utverkat vår fullständiga frälsning.Margaret Davis, What Shall I Do To Inherit Eternal Life? Seminar, s. 6 (detta värdefulla, 93-sidiga häfte köps hos stepstolife.org).



Konsten att bli lycklig

”’Lycklig är den som förtröstar på Herren.’ Ordspråksboken 16:20. Om vi övade oss i, att öka vår tro, vår kärlek, vårt tålamod och vår obetingade förtröstan på vår himmelske Fader, skulle vi möta detta livs strider med större frid och glädje. Herren ogillar att vi skiljer oss från Honom genom vår grinighet och vårt oroande. Han är det enda källsprånget till varje gunst och nåd, garanten för alla löftens uppfyllande, förverkligandet av varje välsignelse.... Vår pilgrimsvandring skulle förvisso vara en marsch i enslighet, om det inte vore för Jesus. ’Jag skall inte lämna er faderslösa’ (Johannes-evangeliet 14:18), säger Han till oss. [I den engelska Bibeln King James Version heter det: Jag skall inte lämna er utan tröst.] Låt oss högt värdesätta Hans ord, tro på Hans löften, upprepa dem under dagens lopp och meditera på dem under nattens timmar, samt vara lyckliga.” Ellen G. White, Our High Calling, s. 120.  



Säker landning

Gud har överblick över allting i våra liv, och vill inget hellre, än att leda oss i trygghet. Därför måste vi svenskar lägga om vårt tänkande, från att tro på evolutionen, till att tro på Gud och Honom som välvillig Skapare och Frälsare. Evolutionsläran har nämligen belastat vår verklighetsuppfattning och tanke på livets mening alltför länge. I stället behöver vi skyndsamt låta den Helige Ande övertyga oss om synd, rättfärdighet och dom. Synd är överträdelse av lagen, Första Johannesbrevet 3:4. Syndens lön är döden, Romarbrevet 6:23. Kristus tog på Sig straffet för våra överträdelser. Vad exakt gör vi, när vi syndar – ge exempel! I kapitlet om Guds utgivande av Sin heliga morallag (se Andra Moseboken 20:1-17) i Ellen G. Whites tidigare anförda Patriarchs and Prophets finner vi exempel (Du kan studera en varsam, språklig revision av en gammal, svensk översättning benämnd Patriarker och Profeter på ellenwhite.se. Detta utdrag har finputsats ytterligare för begriplighetens skull). Dessa försyndelser skall vi söka Herrens förlåtelse för och upphöra med. Följer vi buden, med Guds benägna bistånd, skyddar vi oss själva och andra mot det elände, som råder i världen.

I följande citat används ordet sedelag, vilket är detsamma som morallag. Ordet moral kommer från latinet och betyder just sed. Uttrycket ”seder och bruk” har att göra med våra ord och handlingar. Morallagen skall alltså styra vårt inbördes handlande, liksom förhållandet till Skaparen. På sidorna i Patriarchs and Prophets 305-311 läser vi därför dessa väsentligheter, som vi inte har råd att förbise:

”Lagen förkunnades inte vid denna tid uteslutande för hebréernas nytta. Gud ärade dem, genom att åt dem anförtro Sin lag, men den skulle anses som en helig skänk till hela världen. Sedelagens föreskrifter är tillämpliga på alla, och de förkunnades till undervisning och ledning för alla. Tio korta, högst omfattande och avgörande bud innehåller människans plikter mot Gud och mot medmänniskorna, och alla är grundade på kärlekens stora princip. ’’Du skall älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta och med hela din själ och med hela din kraft och med hela ditt förstånd, och din nästa som dig själv.’’ Lukasevangeliet 10:27. Se också Femte Moseboken 6:4-5; Tredje Moseboken 19:18. Dessa grundsatser är noggrant framställda i de tio buden samt lämpade efter människans ställning och förhållanden.

’Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.’

Jehova, det eviga, självexisterande, ej skapade väsen, som självt är allas upphovsman och uppehållare, är allena berättigad till den högsta vördnad och tillbedjan. Människan förbjuds, att älska eller tjäna något föremål framför Gud. Allt vi håller kärt, som minskar vår kärlek till Gud eller hindrar oss från att tjäna Honom, såsom vi bör, det gör vi till en gud.

’Du skall inte göra dig någon bildstod eller avbild av någonting uppe i himlen eller nere på jorden eller i vattnet under jorden. Du skall inte tillbe dem eller tjäna dem.’

Det andra budet förbjuder tillbedjan av den sanne Guden med hjälp av bilder eller skulpturer. Många hedniska folkslag påstod, att deras bildstoder var endast sinnebilder eller symboler, genom vilka de tillbad gudomen. Men Herren har förklarat, att en sådan tillbedjan är synd. Ett försök, att framställa den Evige genom materiella föremål, skulle nedsätta människans begrepp om Gud. Då en persons tankar blir bortvända från den oändliga fullkomligheten hos Jehova, fattar han tillgivenhet för det skapade föremålet hellre, än för Skaparen. Och genom att människans begrepp om Gud förringades, skulle även hon bli förnedrad.

’Ty jag är Herren, din Gud, en svartsjuk Gud’. Guds nära och heliga förhållande till Sitt folk framställs under bilden av ett äktenskap. Avgudadyrkan är detsamma som andligt äktenskapsbrott. Därför kallas Guds misshag mot detta rätteligen för svartsjuka.

’Som låter straffet för fädernas skuld drabba barnen intill tredje och fjärde led när man försmår mig’. Att barnen får lida på grund av föräldrarnas orätta handlingar, kan inte undvikas; men de straffas inte för sina föräldrars förbrytelser, såvida de inte deltar i dem. Det är likväl i allmänhet förhållandet, att barnen träder i föräldrarnas fotspår. Sönerna leds att ta del i faderns synder genom arv och föredöme. Såväl syndiga böjelser, förvända begär och en försvagad sedlighetskänsla som kroppslig sjukdom och försämring överlämnas i arv från fader till son ända till det tredje och fjärde ledet. Denna förskräckliga sanning borde vara tillräcklig, för att avhålla människorna från ett syndigt levnadssätt.

’Men visar godhet mot tusenden när man älskar mig och håller mina bud.’ Eftersom det andra budet förbjuder falska gudars tillbedjan, faller det sig naturligt, att det ålägger eller påbjuder den sanne Gudens tillbedjan. Och barmhärtighet lovas dem, som är trogna i Hans tjänst, inte bara intill tredje och fjärde ledet, såsom med den vrede, varmed Guds föraktare hotas, utan intill tusende ledet.

’Du skall inte missbruka Herrens, din Guds, namn, ty Herren kommer inte att lämna den ostraffad som missbrukar hans namn.’

Detta bud förbjuder inte bara mened och vanligt svärande, utan det förbjuder oss även, att bruka Guds namn på ett lättfärdigt och vårdslöst sätt, utan att betänka dess stora och heliga betydelse. Vi vanärar Gud, genom att obetänksamt omnämna Honom i vanligt tal, genom att vädja till Honom i obetydliga saker samt genom att ofta och tanklöst upprepa Hans namn. ’Heligt är hans namn och värt att frukta.’ Psaltaren 111:9. Alla borde begrunda Hans majestät, Hans renhet och helighet, så att sinnet kan få ett rätt begrepp om Hans upphöjda karaktär, och Hans heliga namn bör uttalas på ett vördnadsfullt och allvarsamt sätt.

’Tänk på att hålla sabbatsdagen helig. Sex dagar skall du arbeta och sköta alla dina sysslor, men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något arbete, varken du eller din son eller din dotter, din slav eller din slavinna*, din boskap eller invandraren i dina städer. Ty på sex dagar gjorde Herren himlen och jorden och havet och allt vad de rymmer, men på den sjunde dagen vilade han. Därför har Herren välsignat sabbatsdagen och gjort den till en helig dag.’

* Här använder Svenska Folk-Bibeln 98 orden ”tjänare och tjänarinna”. Övers. anm.

Sabbaten framställs inte som en ny inrättning, utan den sägs ha blivit instiftad vid skapelsen. Man skall tänka på och iaktta den som åminnelse av Skaparens verk. Genom att den hänvisar till Gud som himmelens och Jordens Skapare, urskiljs den sanne Guden från alla falska gudar. Alla, som håller den sjunde dagen, visar genom denna handling, att de tillber Jehova. Alltså är Sabbaten ett tecken på människans trohet mot Gud, så länge som det finns någon på Jorden, som tjänar Honom. Det fjärde budet är det enda av alla tio, i vilket Lagstiftarens namn såväl som Hans titel förekommer. Detta är det enda bud, som visar, genom vilkens myndighet lagen utgavs. Det innehåller alltså Guds insegel eller sigill, som är satt på Hans lag som bevis för dess äkthet och bindande kraft.

Gud har givit människorna sex dagar att arbeta på, och Han fordrar, att de skall förrätta sitt eget arbete på de sex arbetsdagarna. Nödfalls- och barmhärtighetsgärningar är tillåtna på Sabbaten. De sjuka och nödlidande bör alltid erhålla vård och skötsel; men onödigt arbete bör sorgfälligt undvikas. ’Om du inte kränker sabbaten, inte sköter dina sysslor på min helgdag, om du kallar sabbaten en fröjd, helgad åt Herren och värd att ära, om du ärar den och inte utför det du brukar, inte ägnar dig åt dina sysslor’. Jesaja 58:13. Men förbudet slutar ej med detta: ’och tomt prat’, säger profeten vidare. Gud betraktar dem, som talar om affärer eller gör upp planer på Sabbaten, som om de verkligen vore upptagna med affärstransaktioner. För att hålla Sabbaten helig, bör man inte ens tänka på världsliga saker. Och budet omfattar alla, som bor inom våra portar. Husets invånare bör lämna sina världsliga sysslor under de heliga timmarna. Alla bör gemensamt ära Herren genom en villig gudstjänst på Hans heliga dag.

’Visa aktning för din far och din mor, så att du får leva länge i det land som Herren, din Gud, ger dig.’

Barnen bör visa sina föräldrar en sådan kärlek och aktning, som de inte är skyldiga någon annan person. Gud Själv, som gjort föräldrarna ansvariga för de själar Han anförtrott i deras vård, har förordnat eller bestämt, att föräldrarna skall stå i Guds ställe gentemot barnen under deras yngre år. Och den, som förkastar sina föräldrars rättmätiga myndighet, förkastar Guds myndighet. Det femte budet fordrar, att barnen skall visa inte blott aktning, underdånighet och lydnad för sina föräldrar, utan även att de skall vara kärleksfulla och vänliga mot dem, lindra deras bekymmer, vaka över deras anseende samt vara deras tröst och hjälp på ålderdomens dagar. Det föreskriver även, att man skall visa aktning för församlingstjänare och styresmän samt för alla andra, vilka Gud har förlänat eller gett myndighet.

Aposteln säger, att detta är ’det första bud som följs av ett löfte’. Efésierbrevet 6:2. För de lydiga ibland Israels folk, som väntade sig, att de snart skulle gå in i Kanaan, var det ett löfte om ett långt liv i det goda landet. Men det har en vidsträcktare betydelse, emedan det innefattar hela Guds Israel och lovar evigt liv på den Nya Jorden, som skall vara fri från syndens förbannelse.

’Du skall inte dräpa.’

Alla orätta handlingar, som bidrar till att förkorta livet, såsom en hatfull och hämndgirig anda, hysandet av någon lidelse, vilkens utbrott förorsakar andra skada, eller föranleder oss att önska dem ont (ty: ’Den som hatar sin broder är en mördare’); all självisk försumlighet, att sörja för de nödställda och lidande; all efterlåtenhet mot sig själv eller onödig försakelse eller överansträngning, som skadar hälsan – alla dessa är i en större eller mindre grad överträdelser av det sjätte budet.

’Du skall inte begå äktenskapsbrott.’

Detta bud förbjuder inte bara osedliga handlingar, utan även liderliga tankar och begär eller varje handling, som kan uppväcka dem. Det påbjuder renhet inte bara i det yttre livet, utan även med hänsyn till hjärtats uppsåt och böjelser. Kristus, som lärde ut den gudomliga lagens vittomfattande fordringar, förklarade, att den onda tanken eller blicken var lika mycket synd, som den olagliga handlingen.

’Du skall inte stjäla.’

Både offentliga och privata synder är innefattade i detta förbud. Det åttonde budet fördömer stjälande av människor och slavhandel samt förbjuder erövringskrig. Det förbjuder tjuveri och rån. Det påbjuder en sträng redlighet i affärslivets minsta detaljer. Det förbjuder bedrägeri i handel, samt fordrar, att man skall betala sina skulder och en rättvis lön. Det försäkrar, att varje försök, att dra nytta av en annans okunnighet, svaghet eller olycka nedtecknas såsom bedrägeri i himmelens böcker.

’Du skall inte vittna falskt mot din nästa.’

Att tala falskt angående någon sak, varje försök eller avsikt att bedra vår nästa, innefattas i detta. En avsikt, att bedra, utgör en osanning. Genom ett ögonkast, en rörelse med handen, ett ansiktsuttryck kan en osanning lika verkligt uttalas som genom ord. All avsiktlig överdrift i tal, varje vink eller antydan, som avser att inge ett felaktigt eller överdrivet intryck, till och med framställningen av sakförhållanden på ett vilseförande sätt, är osanning. Denna föreskrift förbjuder alla försök, att skada vår nästas rykte genom vilseledande uppgifter eller onda misstankar, genom förtal eller skvaller. Även ett avsiktligt döljande av sanningen, varigenom andra kan skadas, är en överträdelse av det nionde budet.

’Du skall inte ha begär till din nästas hus. Du skall inte ha begär till din nästas hustru eller hans slav eller hans slavinna, hans oxe eller hans åsna eller något annat som tillhör din nästa.’

Det tionde budet är riktat mot själva grunden till alla synder, därigenom att det förbjuder det själviska begäret, vilket är upphovet till syndiga handlingar. Den, som av lydnad för Guds lag, ej hyser ett syndigt begär efter det, som tillhör en annan, gör sig ej skyldig till en orätt handling mot sina medmänniskor.

Dessa var de Tio Budens heliga föreskrifter, som förkunnades under åska och ljungeld och med en underbar uppenbarelse av den store Lagstiftarens makt och majestät. Gud kungjorde Sin lag, samtidigt som Han gav prov på Sin makt och härlighet, så att Hans folk aldrig skulle glömma tilldragelsen, och för att det skulle lära sig, att hysa stor vördnad för lagens Upphovsman, himmelens och Jordens Skapare. Han ämnade även visa för alla människor Sin lags helighet, betydelse och eviga beständighet.”



Rätt brevkurs för vår tid!

För att finna Guds mening med detta liv och nästa, finns den för svenska förhållanden noga anpassade brevkursen Sanningen för Vår Tid. Den är gratis, fri från fanatism och behandlar, bland väldigt mycket annat, orsakerna till lidandet; vad synd är och varför den är livsfarlig; hela personens naturenliga hälsa; bön; ett botemedel mot ondskan; vad det är vi behöver frälsas/räddas ifrån; den yttersta tiden; tillståndet i döden; domen i den himmelska helgedomen; uppståndelsen; den yttersta domens verkställighet; paradisets återställande; vilodagens välsignelser för jäktade nutidsmänniskor; händelser i världen, som kommer att beröra oss alla inom en snar framtid.

Kursen manar till aktning för både Gud och våra medmänniskor, passar för ungdomsverksamhet och gruppstudier inom alla slags samfund, fastställer ej tidpunkten för Kristi återkomst, är utan förpliktelse för Dig och fås från: Sanningen för Vår Tid, Box 9, 511 21 KINNA. Önskar Du kristen samling på Bibelns grund? Då har Du här en källa att ösa guldkorn ur! Hela Guds Ord beaktas nämligen.

Ingen försäljare kontaktar Dig eller Din studiegrupp å brevskolans vägnar. Inget åsiktsregister förs. Dina insända svar rättas och kommenteras vid behov, men betygsätts inte. Dina frågor besvaras. Sanningen för Vår Tid kan avbrytas skriftligen när som helst.

Besök också dessa nätsidor: endtime.net (norsk, med artiklar på många språk, däribland svenska); strawberrymeadowassociation.com (för likheter mellan Koranen och Bibeln. Utmärkt hjälpmedel vid studier med muslimer) och stepstolife.org (har även svenskt material) samt den skandinaviska TV-kanalen (med säte i Skåne) Lifestyle TV på lifestyletv.se. Kanalen ses på nätet, genom Canal Digitals programpaket och THOR 5 med följande inställningar (tagna från Lifestyles hemsida): Position: 1° West. Frekvens: 11403 MHZ. Polarization: Vertical. Symbol Rate: 24.500 Ms/s. FEC: 7/8. Kom också ihåg norska mensviventer.no, som ger ut en fin, gratis tidskrift med samma namn och anordnar resor till Bibelns länder.

Förstår Du tyska? Då får Du inte gå miste om lightchannel.de, som även har engelsktalande föreläsare. Dessa tolkas till tyska. Därmed ges Du tillfälle till, att uppfatta budskapet två gånger om och hinna ”smälta” det bättre. Sedan är det bara skojigt, när en engelskspråkig talare rättar den tyske tolken, eller förtydligar något på just tyska… (Vederbörande håller sig till sitt engelska manus, fastän personen tydligen även behärskar vårt södra grannlands tungomål. Visst är det intressant med språk!)

Särskilt omfattande, djuplodande och fängslande innehåll – i tal och skrift – har amazingdiscoveries.org. Botanisera flitigt på dess sidor – det ångrar Du inte och meddela snarast andra om denna omistliga plats på nätet!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.