Det
Gynnade Släktet
Del 6: Från
Brist på Långtråkighet till klarlagda Avsikter
Långtråkigt i det intressanta paradiset?
På tal om den Förnyade Jorden, där godhet och en sund
personlighetsutveckling skall råda: ”Detta nya Eden-hem erbjuder inget liv med
harpor på molntappar utan är en verklig, aktiv, intressant och gränslöst
lycklig framtid, utan lidanden och besvikelser i en nära gemenskap med Skaparen
och Frälsaren.
Kommer det inte att bli långtråkigt i evigheten? Har Du behövt sakna
sysselsättning hittills i denna världen? På den nya jorden skall människan växa
i kunskap och i visdom. Där kommer alltid att finnas något nytt som väcker
förundran och kunskapstörst. Mer och mer skall förmågan att känna, älska och
glädjas över livet utvecklas, bortom all fattningsförmåga. Skaparen erbjuder
dig detta för intet om Du tar emot Hans ställföreträdande försoningsoffer och
överlämnar dig helt i Hans händer samt låter Honom styra ditt liv.” Munmålaren
Charles Axelsson (1943-1998), Vart Är Vi På Väg?, s. 47. Han var
helförlamad i kroppen efter en trafikolycka, men lätt och ledig i tanken, som
tog sig klara och rediga uttryck i en livlig korrespondens om de stora
livsfrågorna och egen, litterär produktion. Har Du provat på ordbehandling
hållande en skrivpinne i munnen? Dessutom stöttade trosbroder Charles andra,
mera lyckligt lottade individer, trots de egna förutsättningarna.
Där kommer kärlekens lag att råda
”Oavsett vilken ras eller
politisk ideologi vi tillhör, eller om vi är ateister, taoister, kristna,
muhammedaner, buddister eller hinduer, så vet
vi att:
Jag vill inte
att någon skall ha begär till min
käraste eller till mina ägodelar (10). Jag vill inte att någon talar illa eller
ljuger om mig (9). Jag vill inte att
någon stjäl från mig (8). Jag vill
inte att min käraste begår äktenskapsbrott
(7). Jag vill inte att någon dödar
mig (6). Om jag har barn, vill jag att de hedrar
mig (5). Det jag sätter högst i livet vill jag lyda och ära (4-1) och inte tvingas lyda och ära det som jag inte
är övertygad om är rätt (2 Mos. 20:1-17).
Guds karaktär
uttrycks i hans lag som vi alla bär inom oss. Alla vill vi bli bemötta efter
den lagen. Problemet är att vår fördärvade natur, som vill utnyttja och härska,
inte förmår bemöta vår medmänniska såsom vi själva vill bli bemötta. Gud vill
råda bot för det genom att ge oss kraft till att omvända oss från synden [brott
mot Guds Tio Bud i Andra Moseboken 20:1-17 ovan] och fostra en fullkomlig
karaktär som inte skall fördärva tillvaron på den nya jorden (Joh. 15:5; Fil. 2:13;
4:13).
Definitionen
på sann frihet är att en människa är fri att göra vad hon vill så länge hon inte inkräktar på en annan människas rätt
till frihet. Friheten är därför en inskränkning
till att endast göra det som är gott och det är uppfyllelsen av Guds lag vad
gäller kärleken mot vår nästa.” Samma källa, s. 44. Charles A. vilar i graven
till Guds döda vänners härliga uppståndelse till oändligt liv, utan sjukdom och
elände.
Lösen är betalad
Priset för våra brott mot livets lag och vår
biljett till den Nya Jorden har erlagts: ”Guds
oskyldige Son hängde på ett kors. Hans kropp var sargad av gisselslag. Hans
händer, som så ofta räckts ut för att välsigna, var nu fastspikade vid korset.
Hans fötter, som trampat otaliga steg för att utföra kärlekens tjänster, var
fastspikade vid samma kors. Detta konungsliga huvud var sargat av törnekronan.
Dessa darrande läppar formades till ett fasans rop. Allt som han uthärdade –
blodsdropparna som flöt ned från hans panna, hans händer och hans fötter, den
plåga som sargade hans kropp och den ohyggliga ångest som fyllde hans själ, då
Faderns ansikte doldes – talar till varje människa och förklarar: det var för
dig Guds Son samtyckte till att bära denna syndens börda. Det var för dig han
bröt dödens välde och öppnade paradisets portar. Han, som stillade de vreda
vågorna och vandrade fram på det stormupprörda vattnet, han som kom demoner att
darra och sjukdom att fly, som öppnade de blindas ögon och återkallade de döda
till liv, ger sig själv att offras på ett kors och detta av kärlek till dig.
Han som bär världens synd uthärdar den gudomliga rättvisans vrede och blir för
din skull till synd. Under tystnad avvaktar åskådarna slutet på denna
fruktansvärda scen. Solen lyser fram, men korset är ännu inhöljt i mörker.
Präster och rådsherrar ser ned mot Jerusalem. De ser att det täta mörkret har
lägrat sig över staden och över Judaslätten. Rättfärdighetens sol och världens
ljus drog sina strålar tillbaka från den en gång så benådade staden Jerusalem.
De skarpa blixtarna av Guds vrede var riktade mot den ödesmärkta staden.
Plötsligt
lättade mörkret runt korset. I klara, trumpetliknande toner hördes en röst, som
tycktes återljuda i hela skapelsen, då Jesus ropade: ’Det är fullbordat.’
’Fader, i dina händer befaller jag min ande.’ Ett ljus omgav korset. Frälsarens
ansikte upplystes av en härlighet lik solens. Sedan böjde han ned huvudet mot
bröstet och dog.
Mitt
under detta fruktansvärda mörker, då han kände sig övergiven av Gud, tömde
Jesus de sista dropparna i mänsklighetens sorgfyllda olycksbägare. Under dessa
fruktansvärda timmar hade han helt litat på de bevis på Guds erkännande, som
dittills getts honom. Han kände sin Faders väsens egenskaper. Han förstod hans
rättvisa. Han förstod hans barmhärtighet och hans stora kärlek. I tron vilade
han i honom, vars vilja det alltid varit hans glädje att lyda. Och i det att
han fullständigt underkastade sig och överlät sig åt Gud, försvann känslan av
att han förlorat Faderns välvilja. Genom tron blev Jesus segrare.
[…]
Då de hörde ropet: ’Det är fullbordat’, från Jesus, höll prästerna på att göra
tjänst i templet. Det var vid tiden för kvällsoffret. Lammet, som var en symbol
på Kristus, fördes fram för att slaktas. Klädd i sin ståtliga och värdiga dräkt
stod prästen med lyftad kniv såsom Abraham, då han stod i begrepp att offra sin
son. Med intensivt intresse såg folket på. Men jorden skakar såsom under ett
jordskalv, ty Herren själv närmar sig. Med ett krasande ljud rämnar förlåten i templet
uppifrån och ned och avslöjar för folket den plats som en gång var uppfylld av
Guds närvaro. Och på denna plats hade Schekinah,
härligheten av Guds närvaro, visat sig. Här hade Gud uppenbarat sin härlighet
vid nådastolen. Ingen annan än översteprästen fick någonsin lyfta på denna
förlåt som skilde denna avdelning från det övriga templet. Han gick in där en
gång om året för att bringa försoning för folkets synder. Men se, denna förlåt
hade nu rämnat i två delar, den allra heligaste platsen i den jordiska
helgedomen var inte längre helig.
Allt
var förvirring och skräck. Prästen skulle just slakta offret, men kniven föll
ur hans darrande hand och lammet undkom. Symbolen hade mött sin förebild i Guds
Sons död. Det stora offret hade getts. Vägen in i det allraheligaste låg nu
öppen. En ny och levande väg var beredd för alla. Nu behöver inte längre en
syndfull och sörjande mänsklighet vänta på en kommande överstepräst. Härefter
skall Frälsaren utföra tjänst såsom präst och försvarare i himlarnas himmel.
Det var som om en levande röst hade uttalat dessa ord till dem som var i
templet: Det är nu slut på alla offer för synd.” Ellen G. White, Vändpunkten, sid. 760-762. Självfallet skall
Du få ett gåvoexemplar även av Vändpunkten,
när Du läser den kostnadsfria brevkursen, som nämns sist i den här artikeln!
Han
är uppstånden!
Kristi uppståndelse från de döda
är en del av frälsningsplanen och alldeles nödvändig, för att vi ej skall gå
förlorade. Läs här en lysande, kort skildring av denna underbara tilldragelse:
”Man hade lagt ned den största omsorg på, att bevaka Frälsarens grav, och
ingången hade förseglats med en stor sten. På stenen hade Roms sigill
anbringats på så sätt, att stenen inte kunde flyttas, utan att förseglingen
skulle brytas.
Runt om graven
stod romerska soldater på vakt. De skulle hålla noggrann uppsikt, så att Jesu
kropp icke skulle bli ofredad. Somliga av soldaterna stegade hela tiden fram
och åter vid graven, medan andra vilade sig på marken ett kort stycke därifrån.
Graven
bevakades dessutom av andra. Mäktiga änglar från himmelen var på plats. Vilken
som helst av änglavakten kunde, med sin kraft, ha slagit ned hela den romerska
armén.
Natten till
morgonen den första dagen i veckan har sakta lidit mot sitt slut, och den
mörkaste timmen, strax före gryningen, har kommit.
En av de
mäktigaste änglarna sänds ut från himmelen. Hans ansikte skiner som ljungelden,
och hans kläder är vita som snö. Han banar sig väg genom mörkret, och hela
himlavalvet lyses upp av hans härlighet.
De sovande
soldaterna vaknar, och flyger upp i stående. Med förfäran och undran stirrar de
på det öppna himlavalvet och den lysande gestalt, som närmar sig dem.
Marken skälver
och gungar upp och ned, när den mäktige varelsen från en annan värld nalkas.
Han kommer i ett glädjens ärende, och hastigheten och kraften hos hans flykt
skakar världen likt en svår jordbävning. Soldater, befäl och vaktposter faller
likt döda till marken.
Ytterligare
vakter fanns utplacerade vid Frälsarens grav. Onda änglar var där. Eftersom
Guds Son bringats om livet, gjorde Djävulen anspråk på kroppen i sin egenskap
av den, som har makten över döden.
Satans änglar
närvarade, för att se till att ingen makt skulle riva Jesus ur deras grepp. Men
då den mäktige ängeln från Guds tron nalkades, flydde de i panik från platsen.
Ängeln
greppade tag i den stora stenen vid gravens öppning, och rullade bort den, som
om den varit en småsten. Sedan ropade han med en stämma, som fick Jorden att
skälva:
’Jesus, Du
Guds Son, kom ut. Din Fader kallar på Dig!’
Så kom Han,
som förtjänat makten över döden och graven, ut ur graven. Utanför den rämnade
gravkammaren tillkännagav Han: ’Jag är uppståndelsen och livet.’ Och änglahären
bugade sig till marken i tillbedjan inför Förlossaren, och välkomnade Honom med
hyllningssånger.
Jesus trädde
ut lik en erövrare. Vid Hans närvaro raglade Jorden, blixten ljungade och åskan
mullrade.
Ett jordskalv
markerade den tidpunkt, då Kristus gav upp Sitt liv. Ett annat jordskalv
markerade den tidpunkt, då Han återtog det i triumf.
Satan skummade
av ilska över sina änglars flykt inför den annalkande himmelske budbäraren. Han
hade vågat hoppas på, att Kristus inte skulle återta Sitt liv, och att
frälsningsplanen skulle misslyckas. Men då han såg Frälsaren komma ut ur graven
i triumf, var allt hopp ute. Satan insåg, att hans rike skulle få ett slut, och
att han till sist skulle komma att dödas.” Ellen G. White, The Story of Jesus, sid. 153-156. En svensk översättning att tanka
hem, Berättelsen om Jesus, finns på
ellenwhite.se. Gå dit!
Avsikter och målsättning klarlagda
”Men det var inte
bara för att frälsa människorna som Kristus kom till jorden för att lida och
dö. Han kom för att ’låta sin lag komma till makt’ och till ’ära’. Han kom inte
bara för att denna världens inbyggare skulle respektera lagen som den bör
respekteras utan för att alla världar i universum skulle inse att Guds lag är
oföränderlig. Kunde dess krav ha åsidosatts, hade Guds Son inte behövt ge sitt
liv för att bringa försoning för överträdelsen. Kristi död bevisar att den inte
kan förändras. Det offer som Fadern och Sonen i oändlig kärlek gav för att
syndare skulle kunna bli återlösta, bevisar för hela världsalltet – vad
ingenting annat än denna försoningsplan kunde ha gjort – att rättfärdighet och
nåd bildar grundvalen för Guds lag och regering.
I
det slutliga förverkligandet av domen kommer det att bli klart att det inte
finns någon ursäkt för synd. När hela världens domare en gång kommer att ställa
Satan denna fråga: ’Varför gjorde du uppror mot mig och rövade ifrån mig mitt
rikes undersåtar?’ kommer upphovsmannen till det onda inte att kunna lägga fram
någon som helst ursäkt. Varje mun skall tystas och hela upprorsskaran stå
mållös.
Golgata
kors som vittnar om att lagen är oföränderlig, förkunnar också inför universum
att syndens lön är döden. Med Frälsarens rop i dödsögonblicket: ’Det är
fullbordat!’ ringde dödsklockan för Satan. Den stora strid som så länge hade
utkämpats, var nu avgjord och syndens slutliga utrotande säkrat. Guds Son hade
gått igenom dödens portar ’för att han genom sin död skulle göra dens makt om
intet, som hade döden i sitt våld, det är djävulen’. (Hebr. 2: 14.) Lucifers
egoistiska begär efter makt kom honom att säga: ’Högt ovanför Guds stjärnor
vill jag ställa min tron, . . . Jag vill. . . göra mig lik den Högste.’ Gud
förklarar: ’Jag lät dig ligga såsom aska på jorden. . . Du tog en ände. . . för
evig tid.’ – Jes. 14: 13, 14; Hes. 28: 18, 19.
När
’dagen kommer, och den skall brinna såsom en ugn. Då skola alla fräcka
människor och alla som göra vad ogudaktigt är, bliva lika strå, och dagen, den
som kommer, skall förbränna dem, säger Herren Sebaot, så att varken rot eller
krona lämnas kvar av dem.’ – Mal. 4: 1.
Då
skall hela världsalltet vara vittne till syndens natur och följder. Syndens
fullständiga utrotande, som i början skulle ha väckt fruktan hos änglarna och
dragit vanära över Gud, bevisar nu hans kärlek. Hans ära är återupprättad för
alla skapade väsen i världsalltet som med glädje gör hans vilja och som har
hans lag i sitt hjärta. Aldrig mer skall det uppstå något ont. Bibeln säger:
’Icke två gånger behöver hemsökelsen drabba.’ – Nah. 1: 9. Guds lag, som Satan
har klandrat som ett träldomsok, kommer att hedras som frihetens lag. Skapelsen
har bestått sitt prov och kommer aldrig mer att avvika från lydnaden mot honom.
Hans väsens karaktär har blivit fullständigt uppenbarat för dem som en ofattbar
kärlek och en oändlig vishet.” Ellen
G. White: Den Stora Striden, sid.
460-461 (1994 års utgåva). (Även Den
Stora Striden ingår som gåvobok i den i mitt första inlägg utannonserade
gratiskursen om Bibelns budskap: Sanningen
för Vår Tid. Beställs från: Sanningen för Vår Tid, Box 9, 511 21 KINNA.)
Brott mot livets kärlekslag medför alltså lidande och död. Därför
försöker ständigt Gud att skydda oss mot oss själva. Står vi emot Hans
vädjanden och hjälp, hugger vi av den gren vi sitter på.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.