Det
Gynnade Släktet
Del 5: Från
Frukt till Kärlek
Skapelsens sköna frukt!
Låt Dig
tjusas av dessa enkla ord om livets tillblivelse på vår planet och glöm aldrig,
att detta utsökta sakernas tillstånd en dag kommer att förverkligas på nytt och
bestå för all framtid: ”’Genom Herrens ord
blev himlen till och rymdens här på hans befallning.’ ’Han talade och allt blev
till, han befallde och det skedde.’ – Psaltaren 33:6, 9. ’Jorden har du ställt
på stadig grund, den kan aldrig i evighet rubbas.’ – Psaltaren 104:5.
Då
Jorden kom från sin Skapares händer, var den utomordentligt skön. Dess yta var
uppdelad i berg, höjder och slätter, omväxlande med mäktiga floder och vackra
sjöar. Dock var höjderna och bergen ej branta och skrovliga, ej heller fulla av
förskräckliga avgrunder, som de nu är. De skarpa, ojämna kanterna hos markens
klippiga underlag var begravda under den fruktbara matjorden, som överallt
frambragte en yppig grönska. Inga avskyvärda träsk eller nakna öknar fanns.
Vackra buskar och sköna blommor syntes överallt. Höjderna var prydda med träd,
mera majestätiska än några, som nu finns. Luften, ej fördärvad av något giftigt
smittämne, var klar och hälsosam. Hela landskapet överträffade i skönhet den
prydligt anlagda marken omkring det ståtligaste palats. Änglarna betraktade tavlan
med förtjusning och fröjdade sig över Guds underbara verk.
Sedan
Jorden, med sitt myllrande djur- och växtliv, hade fått sin existens, ställdes
människan fram på skådeplatsen. Hon var Skaparens förnämsta verk och den, för
vilken denna sköna Jord hade blivit beredd. Hon fick herravälde över allt, som
hon kunde skåda, ty ’Gud sade: ’Vi skall göra människor som är vår avbild, lika
oss. De skall härska över. . . jorden.’ ’Gud skapade människan till sin avbild.
. . Som man och kvinna skapade han dem.” Här är människosläktets upprinnelse
tydligt framställd, och den gudomliga berättelsen är så klar, att man inte har
någon orsak, att dra felaktiga slutsatser. Gud skapade människan till Sin
avbild. Häri ligger ingen hemlighet. Det finns ingen grund för antagandet, att
människan gradvis utvecklades från de lägre djur- eller växtformerna. En sådan
lära förringar Skaparens stora verk och sänker det till i nivå med människans
inskränkta, jordiska begrepp. Människorna är så angelägna om, att utesluta Gud
som världsalltets Herre, att de förnedrar människan och orättmätigt undanhåller
henne värdigheten hos hennes härkomst. Han, som ordnade stjärnorna i rymden och
med stor skicklighet färgade markens blommor; Han, som fyllde himmelen och
Jorden med Sin krafts under, underlät inte, då Han skulle fullända Sitt härliga
verk och tillsätta en styresman över den sköna Jorden, att skapa ett väsen,
vilket var värdigt Honom, som gav det livet. Vårt släktes stamtavla, såsom den
är framställd i Bibeln, spårar icke människans ursprung från en linje av
djurarter stadda i utveckling, såsom blötdjur och fyrfotadjur, utan från den
store Skaparen. Fastän Adam formades av stoft, var han likväl ’son av Gud.’
Han
sattes som Guds ställföreträdare över de lägre varelserna. Dessa kunde inte
förstå eller erkänna Guds herravälde, men de fick likväl förmåga att älska och
tjäna människan. Psalmisten säger: ’Du lät honom härska över dina verk, allt
lade du under hans fötter: . . . markens vilda djur, himlens fåglar och havets
fiskar, allt som vandrar havets stigar.’ – Psaltaren 8:7-9.
Människan
skulle vara Guds avbild både till den yttre likheten och till karaktären.
Endast Kristus är Faderns ’väsens avbild’ (Hebréerbrevet 1:3; Reformations-Bibeln); men människan
formades till Guds avbild. Hennes natur överensstämde med Guds vilja, hennes
sinne hade förmågan, att fatta det gudomliga, hennes böjelser var rena, hennes
begär och lidelser stod under förnuftets ledning. Hon var helig och lycklig av,
att utgöra Guds avbild och visade fullkomlig lydnad för Gud.” Ellen G. White, Patriarchs
and Prophets, s. 44. Har också Du märkt, att nu förhåller det sig tvärt om?
Skulle Du vilja vrida klockan tillbaka till tidens början?
Guds kärlek till människan
”NATUREN
och Bibeln vittnar båda om Guds kärlek. Vår himmelske Fader är källan till allt
liv, all kunskap och all glädje. Betrakta naturens skönhet och under. Se, hur
fullkomligt allt har anpassats, inte bara för människans utan också för alla
andra skapade varelsers livsmöjligheter och lycka. Solsken och regn som uppfriskar
och gläder marken och allt som lever på den. Allt vittnar om Guds kärlek, om
honom som är alltings Skapare och som ser till alla sina skapade varelsers
dagliga behov. Om detta talar psalmisten i den vackra psalmen:
’Allas
ögon väntar på dig,
och
du ger dem deras mat i rätt tid.
Du
öppnar din hand
och
mättar allt levande med nåd.’
Ps.
145:15,16
Gud
skapade människan fullkomlig, syndfri och lycklig. På den ursprungliga,
underbart vackra jorden fanns ingenstans någon skugga av förbannelse. När
människan överträdde Guds kärlekslag, drabbades världen av sorg och död. Ändå
uppenbarar sig Guds kärlek även i det lidande som synden fört med sig. Bibeln
säger att Gud förbannade jorden för människans skull. 1 Mos. 3:17, 18. Törnen
och tistlar, de svårigheter och motgångar som fyller människans liv med arbete
och bekymmer, skulle komma att tjäna till hennes bästa. Det var Guds avsikt att
de skulle bidra till att lyfta henne ur den förnedring och den olycka i vilken
hon störtats genom synden. Fastän världen drabbats av förfall genom synden är
den ändå inte helt uppfylld av lidande och sorg. I själva naturen finner vi
mycket som ger hopp och tröst. Även tistlarna bär blommor och törnbuskarna
rosor.
’Gud
är kärlek’ står skrivet på varje svällande knopp, på varje spirande grässtrå.
De vackra fåglarna som fyller luften med sin glada sång, de vackra blommorna
som sprider sin milda vällukt omkring sig, de majestätiska träden i all sin
yppiga grönska – allt vittnar om Guds kärleksfulla, faderliga omsorg och hans
önskan att göra människorna lyckliga.
Guds
ord uppenbarar Guds väsen. Där har han själv låtit oss få del av sin oändliga
kärlek och nåd. När Moses bad: ’’Låt mig få se din härlighet’’, svarade Herren:
’’Jag skall låta all min godhet gå förbi framför dig.’’ Guds skönhet är hans
godhet. Herren gick förbi Moses och ropade: ’HERREN! HERREN! – en Gud, barmhärtig och
nådig, sen till vrede och stor i nåd och sanning, som bevarar nåd mot tusenden
och förlåter överträdelse, synd och skuld’. 2 Mos. 33:18, 19; 34:6, 7. Han är
’nådig och barmhärtig’, ty ’han har behag till nåd’. Jona 4:2; Mika 7:18.
Gud
söker vinna våra hjärtan genom oräkneliga tecken på sin skaparmakt i himmelen
och på jorden. I naturen, liksom genom de innerligaste och intimaste jordiska
band som förenar människors hjärtan inbördes, har han sökt uppenbara sig själv
för oss. Men detta är ändå bara ofullständiga bevis på hans kärlek. Fastän han
gett människorna alla dessa bevis, kunde fienden ändå förblinda deras sinnen,
så att de betraktade Gud med fruktan och trodde att han var sträng och
obarmhärtig. Satan förledde människorna till att tro att Gud framför allt var
en sträng, rättvis, men hårdhjärtad domare och en omedgörlig och nogräknad
borgenär. Han utmålade Skaparen som en rannsakande Gud som håller ett
misstänksamt öga riktat på människorna för att upptäcka alla deras fel och
brister, så att han skall kunna straffa dem. Det var för att skingra denna
mörka skugga och för världen uppenbara Guds oändliga kärlek, som Jesus kom till
vår värld och bodde bland människorna.
Guds
Son kom till världen för att uppenbara sin Fader. ’Ingen har någonsin sett Gud.
Den Enfödde, som själv är Gud, och är hos Fadern, har gjort honom känd.’ ’Inte
heller känner någon Fadern utom Sonen och den som Sonen vill uppenbara honom
för.’ Joh. 1:18; Matt. 11:27. När en av lärjungarna bad: ’’Herre, låt oss få se
Fadern’’, svarade Jesus: ’’Så länge har jag varit hos er, och du har inte lärt
känna mig, Filippus. Den som har sett mig har sett Fadern. Hur kan du säga: Låt oss se Fadern?’ Joh. 14:8,
9.
Då
Jesus talade om sin jordiska gärning, sade han: ’Herrena Ande är över mig, ty
han har smort mig till att predika glädjens budskap för de fattiga. Han har
sänt mig för att ropa ut frihet för de fångna och syn för de blinda, för att ge
de betryckta frihet’. Luk. 4:18. Däri bestod hans uppgift. Han gick omkring och
gjorde väl och hjälpte alla, som på ett eller annat sätt var utsatta för
fiendens angrepp. På den tiden fanns det hela städer, där man inte i något hus
hörde någon jämra sig, sedan Jesus hade varit där och botat alla sjuka. Hans
verksamhet var ett bevis på hans gudomliga ursprung. Kärlek, nåd och
barmhärtighet uppenbarades i allt vad han gjorde. Hans hjärta överflödade av det
varmaste medlidande med människorna. Han iklädde sig människans natur, för att
han skulle kunna förstå och hjälpa henne. Även de fattigaste och mest föraktade
kände att de kunde komma till honom. De små barnen kände att han älskade dem.
De tyckte om att sitta i hans knä och se upp i hans tankfulla ansikte, som
kärleken gjorde mjukt.
Jesus
återhöll aldrig ett enda ord av sanning, men han uttalade det alltid i kärlek.
Han visade alltid den största takt, omtänksamhet och vänlig uppmärksamhet i
sitt umgänge med människor. Han var aldrig ohövlig, sade aldrig utan skäl ett
strängt ord, plågade aldrig någons samvete, när det inte var nödvändigt. Han
klandrade inte människorna för deras svagheter. Han sade sanningen, men alltid
i kärlek. Han fördömde skrymteri, otro och ogudaktighet men det låg sorg i hans
röst, då han tillrättavisade någon. Han grät över Jerusalem, den stad som han
älskade fastän den vägrade att ta emot honom, som är ’vägen, sanningen och
livet’. Folket hade förkastat sin Frälsare, men ändå betraktade han dem med
medkännande mildhet. Hans liv var präglat av självförsakelse och omtänksamhet
om andras välfärd. Varje människa var värdefull i hans ögon. Jesus förde sig
alltid med gudomlig värdighet, men ägnade ändå alltid den kärleksfullaste
omsorg åt varje medlem av Guds familj. I varje människa såg han en förlorad
syndare, som han kommit för att frälsa.
Sådan
är Kristus till sin natur såsom den uppenbarades i hans liv här på jorden. Och
sådan är även Gud. Det är från Fadern som den i Kristus uppenbarade nåden
strömmar ut till människorna. Jesus, den kärleksfulle och barmhärtige
Frälsaren, var Gud, ’uppenbarad i köttet’. 1 Tim. 3:16.
Det
var för vår återlösning som Jesus kom till jorden för att lida och dö. Han blev
’smärtornas man’, för att vi skulle få del av den eviga sällheten. Gud lät sin
älskade Son, full av nåd och sanning, lämna en värld av obeskrivlig härlighet
och komma till denna av synden härjade jord, som är förmörkad av dödens
skuggor. Gud lät Sonen skiljas från den kärlek som Fadern omgav honom med och
från änglarnas tillbedjan för att bli vanärad, skymfad, förödmjukad, hatad och
korsfäst. ’Straffet var lagt på honom för att vi skulle få frid, och genom hans
sår är vi helade.’ Jes. 53:5. Betrakta honom i öknen, i Getsemane, på korset!
Guds syndfrie Son tog på sig vår börda av synd. Han som hade varit ett med Gud,
fick nu i sitt innersta uppleva den fruktansvärda skilsmässa, som synden
åstadkommer mellan Gud och människan. Det var detta som kom honom att ropa i
ångest: ’Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?’ Matt. 27:46. Det var
syndens tyngd, känslan av dess förödande djup, av själens skilsmässa från Gud,
som krossade Guds Sons hjärta.
Men
detta stora offer gjordes inte för att hos Fadern uppväcka kärlek till
människan eller för att göra honom villig
att frälsa henne. ’Ty så älskade Gud välden att han utgav sin enfödde Son’.
Joh. 3:16. Fadern älskade oss, inte på grund av sitt stora försoningsoffer,
utan han beredde oss denna försoning därför att han älskade oss. Genom Kristus
kunde Fadern förmedla sin oändliga kärlek till en fallen värld. ’Det var Gud,
som i Kristus försonade världen med sig själv.’ 2 Kor. 5:19. Gud led med sin
Son. I den ångest som Jesus utstod i Getsemane och i hans död på korset,
betalade den oändliga kärleken vad vår frälsning kostade.
Jesus
sade: ’Fadern älskar mig därför att jag ger mitt liv för att sedan ta det
tillbaka.’ Joh. 10:17. Därmed ville han säga: ”Min Fader har älskat er så, att
han älskar mig till och med mer, därför att jag gett mitt liv för att återlösa
er. Då jag genom att offra mitt liv blivit er ställföreträdare och borgen, har
jag tagit på mig er skuld och era överträdelser. Därför älskar min Fader mig
ännu mer, ty på grund av mitt offer kunde Gud förbli rättfärdig och ändå göra
dem rättfärdiga som tror på mig.”
Ingen
annan än Guds Son kunde återlösa oss. Endast han som var i Faderns närhet kunde
uppenbara honom. Endast han som kände höjden och djupet av Guds kärlek, kunde
uppenbara den. Ingenting mindre än det oändliga offer, som Kristus gav för den
fallna människan, kunde uttrycka Faderns kärlek till en förlorad värld.
’Ty
så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son’. Han inte bara gav honom
för att han skulle bo bland människorna och bära deras synder och dö i deras
ställe: han gjorde honom till ett med den fallna mänskligheten. Kristus har
gjort mänsklighetens intressen och behov till sina egna. Han som var ett med
Fadern, har förenat sig med människorna genom oupplösliga band. Han ’blygs’
inte för att ’kalla dem bröder’. Hebr. 2:11. Han är vårt offer, vår försvarare,
vår broder. Han står som Människosonen inför Faderns tron, och i all evighet
skall han förbli ett med dem, som han har återlöst. Och allt detta har skett,
för att människan skall lyftas upp ur det fördärv och den förnedring, som
synden störtat henne i, och för att hon skall kunna återspegla Guds kärlek och
få del av helighetens glädje.
Det
pris som betalats för vår återlösning, vår himmelske Faders oändliga offer, då
han gav sin Son för att dö för oss, bör ge oss en djupare förståelse av vad vi
kan bli genom Kristus. Aposteln Johannes får genom inspiration blicka in i
höjden, djupet och bredden av Faderns kärlek till den värld som går mot sin
undergång. Han uppfylls av beundran och vördnad. Han kan inte finna lämpliga
ord för att uttrycka denna kärleks storhet och innerlighet. Han uppmanar därför
världen att betrakta den: ’Se, vilken kärlek Fadern har skänkt oss: att vi får
kallas Guds barn’. 1 Joh. 3:1. Hur värdefull gör det inte människan! Genom
överträdelse har vi blivit Satans livegna. Genom tron på Kristi försoningsoffer
kan Adams barn åter bli Guds barn. Kristus har upphöjt mänskligheten genom att
själv ikläda sig mänsklig natur. Syndfulla människor har fått möjlighet att
genom förening med Kristus verkligen bli värdiga att kallas ’Guds barn’.
Denna
kärlek är ojämförlig. Den himmelske Konungens barn! Vilket dyrbart löfte!
Vilket ämne för den djupaste begrundan! Gud älskade en värld, som inte älskade
honom. Enbart tanken härpå överväldigar oss och är ägnad att göra oss villiga
att lyda Guds vilja. Ju mer vi betraktar den gudomliga kärleken i korsets ljus,
dess bättre ser vi, hur nåd och förlåtelse är blandade med rätt och rättvisa.
Då kan vi också klarare se otaliga bevis på en kärlek som är oändlig och en
mildhet, som överträffar en moders ömmaste kärlek för sitt vilsegångna barn.” Ellen
G. White, Vägen till Kristus,
sid. 8-14, stolstilsutgåvan tryckt 1982. I alla fall utom ett har de här
använda Bibel-citaten från 1917 Års
Översättning ersatts med de mera lättförståeliga motsvarigheterna från Svenska Folk-Bibeln 98. Den lättlästa
och inte särskilt långa, men desto mera uppskattade, andaktsboken Vägen till Kristus ingår som gratis
bredvidläsning till den kostnadsfria brevkurs, som erbjuds sist i det allra
första inlägget, ”Hur blev ingenting självmant till allting?”, av den 27.
Februari, 2012. (Anmäl Dig hos: Sanningen för Vår Tid, Box 9, 511 21 KINNA. Beställ kursen med samma namn – Sanningen för vår Tid.)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.