Allting ur
Evolutionens Perspektiv?
Del 1: Utvecklingslärans logiska Slutsats
Av Mats Molén, m.fl.
Av läroplanen i naturorienterande
ämnen/biologi för högstadiet år 1994 förstår vi, att eleven skall kunna ”se sig
själv och andra livsformer i ett evolutionsperspektiv” (Mål att sträva mot).1
Utvecklingstanken hävdar, som bekant, den starkes överlevnad på den svages
bekostnad. Kan det vara orsaken till följande upplysning och protest: ”... om
du – som jag – gärna vill ha ett samhälle, där individerna generöst och
osjälviskt strävar efter det gemensamma bästa, så kan du inte räkna med någon
större hjälp från den biologiska naturen.” ”Jag är en hängiven anti-darwinist
när det gäller mänskligt sociala och politiska områden” (Richard Dawkins i sin
bok Den Själviska Genen, 1992, s. 12 och i sin artikel i New
Scientist, Vol. 174, den 27. April, 2002, s. 57).1
Osjälviskhet
och allas lika värde samt vårt gemensamma bästa ligger inte i själviskhetens
konkurrensutsatta natur. I striden på liv och död har vi inte råd med dylik
”lyx”, eller...? Alltså borde ädlare känslor som dessa ha utplånats under
evolutionens gång. Likväl må även handikappade tro på själva utvecklingstanken,
men somliga skönjer det naturliga urvalets utfall (slutresultat): Väck
med de svaga människorna också! Så måste, rimligtvis, evolutionens
logiska slutsats lyda. Att värna om utrotningshotade arter och miljön ter sig
därför befängt, när vi skall se oss själva och andra livsformer i ett
evolutionsperspektiv, samtidigt som den starkes rätt gäller.
”Döda, äta, bajsa, själv dö, ruttna,
förtäras av maskar”
Tillvaron kan te sig meningslös för
den, som vuxit upp i utvecklingstankens tidevarv: ”Livet är äckligt. Jag äter
och sedan går jag på toaletten, jag äter och sedan går jag på toaletten, jag äter,
osv. Sedan dör jag, och jag ruttnar, och maskar äter upp mig. Visst är det
äckligt! Men livet är äckligt. Jag kan inte göra något åt det. Det bara är så.
Det finns inget mer” (Mats Molén: Evolutionslåset, s. 48).
Kristna kan
tappa tron på Gud, när evolutionsläran slår rot: ”Jag såg hur de där varelserna
oavbrutet åt, smaskade i sig, dödade, klöste med stora klor och slet i blödande
kött med väldiga huggtänder. Ur käftarnas motsatta pol rann avföring ut lika
oavbrutet. Under aldrig upphörande metamorfoser pågick i årmiljoner ett ätande
och skitande i ett sträck. När människan dök upp skedde ingen ändring. Hon åt
och sket som alla andra djur, slungade stenar, dödade, sörplade i sig blod och
köttslamsor...” (samma källa och sida). De ädlare känslorna i mänskors hjärtan
måste ha kommit någon annanstans ifrån; kampen på liv och död skulle aldrig ha
tillåtit dem. Dock ser vi på nyheterna och överallt omkring oss, att det finare
i mänskonaturen är på tillbakagång. Hur förhåller Du Dig till det?
”Gallra bort de sjuka och de misslyckade!”
Självaste Charles Darwin talade om
en utgallring, som skulle förhindra omsorg om sjuka och svaga: ”Bland vildar
utgallras snart de, som äro sjuka till kropp och själ, och de överlevande visa
vanligen ett kraftfullt hälsotillstånd. Vi civiliserade människor göra å andra
sidan vårt yttersta för att hindra utgallringen, vi bygga asyler för de
orkeslösa, de lytta och de sjuka, vi stifta fattiglagar, och våra läkare
anstränga sin yttersta skicklighet att till sista ögonblicket rädda hvars och
ens lif. Det finnes skäl att tro, att vaccinering har räddat tusentals
människor, hvilka fordom skulle i följd af svag kroppsbyggnad hafva dukat under
för kopporna. Alltså fortplanta de civiliserade samhällenas sjukliga medlemmar sitt
slägte. Ingen som har givit akt på de tama djurens avel, skall betvivla, att
detta måste vara högeligen skadligt för människan. Det är överraskande, huru
snart brist på omsorg försämrar en tam race; men, förhållandet med människan
själf undantaget, är knappast någon så okunnig, att han tillåter sina sämsta
djur frambringa afföda” (Menniskans Härledning och Könsurvalet, 1872,
Förra Bandet, sid. 126-127).2
Tysklands
nationalsocialister tog sannerligen Darwin på orden, genom att avliva
”livsodugliga element” på särskilda anstalter. ”Barmhärtighetsmord” brukar
dylikt kallas för. Vem bestämmer, vilka som skall tas bort? Kanske inte så
konstigt, om vissa ryser! Självbevarelsedriften gör ju, att man motsätter sig
att bli dödad...
Den okränkbara lagen inombords
När allt kommer omkring, vill vi att
medmänniskorna skall behandla oss enligt en självklar lag: ”Oavsett vilken ras
eller politisk ideologi vi tillhör, eller om vi är ateister, taoister, kristna,
muhammedaner, buddister eller hinduer, så vet vi att:
Jag vill
inte att någon skall ha begär till min käraste eller till mina ägodelar
(10). Jag vill inte att någon talar illa eller ljuger om mig (9). Jag
vill inte att någon stjäl från mig (8). Jag vill inte att min käraste
begår äktenskapsbrott (7). Jag vill inte att någon dödar mig (6).
Om jag har barn, vill jag att de hedrar mig (5). Det jag sätter högst i
livet vill jag lyda och ära (4-1) och inte tvingas lyda och ära det som
jag inte är övertygad om är rätt (2 Mos. 20:1-17)” (Charles Axelsson: Vart
Är Vi På Väg?, s. 44, betoningar i originalet).
I Andra
Moseboken 20, verserna 1-17, förkunnas Guds Tio Bud, varav vi svenskar
åtminstone tycks gilla de sex sista till viss del. Kanske vi rent av borde
bejaka och upphöja dem, även om de strider mot evolutionens självhävdande,
mordiska kärna?
Kassera foster
Åter till det naturliga urvalet!
Redan före förlossningen går det numera att fastställa, huruvida fostret bär på
ogynnsamma arvsanlag eller sjukdomar. Upptäckarna av DNA-molekylen, Watson och
Crick, förordade utsortering av svaga individer: ”Om ett barn inte
levandeförklarades förrän tre dagar efter förlossningen, kunde alla föräldrar
beredas tillfälle att ta ställning medan bara ett fåtal har möjlighet under det
nuvarande systemet. Läkaren kunde låta barnet dö om föräldrarna så ville och
därmed spara en massa elände och lidande. Jag anser, avslutar Watson, att ett
sådant synsätt är det enda förnuftiga och barmhärtiga.” Därpå talar Crick: ”...
inget nyfött barn borde förklaras vara människa innan det fått sina arvsanlag
undersökta. Skulle barnet inte bestå provet har det förverkat rätten att leva”
(utfrågning med Watson i ”Children From the Laboratory”, Prism –
American Medical Association, Maj, 1973, sid. 12-14, 33 och med Crick,
Januari, 1978, Pacific News Service).3
Ord och inga
visor! Passar Du inte in i vår stränga, känslobefriade mall, kasseras Du. Något
att tänka på, för att effektivisera åldringsvården? Måhända vi borde bli
befriade från störande ungdomar och till synes hopplösa återfallsbrottslingar
på detta smidiga sätt – med en spruta i armen? Då torde ju enbart den starke
överleva och utvecklingstanken säkerställa allas lycka? Går det kalla kårar
längs Din rygg? Skulle Du vilja, att evolutionens logiska slutsats vore en
annan – eller borde jag ha tagit upp ett annat ämne, som inte lika mycket rör vid
de mest djupgående frågorna om livet?
De upphöjda
siffrorna hänvisar till en förteckning referenser i sista delen av denna serie
inlägg, Allting ur Evolutionens Perspektiv?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.