Är Naturen en
Magiker?
Av Lennart Sundstad
En
magiker trollar fram saker och ting ur ”tomma luften” (fast några knep brukar han
allt ta till!). I serietecknaren Jim Pinkoskis album A Creationist’s View of
Dinosaurs and the Theory of Evolution finner vi en mängd belägg på naturens
allsmäktighet – den ”trollade” fram sig själv ur ingenting! Låter det otroligt?
Nej då, så lyder evolutionsläran, fast med mina, ”ovetenskapliga” ord. Tag
därför till Dig tänkvärdheter, såsom dessa: Visste Du, att mikrober är
smartare, än Albert Einstein? Nog måste de vara det, eftersom de på något sätt
förmådde sig själva till att utvecklas från enkla celler till ögon och
slutligen en stegosaurus (s. 11 hos Pinkoski).
När bestämde sig alla enögda djur för, att de skulle
utveckla ytterligare ett öga? Var finns alla enögda skräcködlor, t.ex. (s. 13)?
(Just frånvaron av mellanformer är en extra belastning för utvecklingsläran.
Dessutom: Borde inte evolutionen fortskrida? Var är, till exempel, djur med ett
extra ben, eller någon annan nymodighet? Kan det vara så enkelt, att Skaparens
djur- och växtvärld är fullkomlig och ej kräver ytterligare, genomgripande
fysiska förändringar? Förvisso har Skaparen yrkesförbud i Västvärlden, men
”rationellt tänkande” ateister förekom inte vid skapelsen. Därför kunde de inte
hindra Honom från att fullborda världsalltet, livet och människan. Det får vi
lära oss att tåla.) Muteringar borde endast ha framtagit en kroppsdel, typ en
arm, åt gången. Var hittar vi envingade fåglar, enbenta ”apmänniskor”, osv. (s.
14)?
Månen avlägsnar sig med omkring 5 cm varje år från
Jorden. Hade Månen (och Jorden) uppstått för flera milliarder år sedan, skulle
Månen ha varit för nära Jorden. Följden? Jo, att allt liv här hade dränkts två
gånger om dygnet av väldiga tidvattenvågor! Solen förbränner sin massa och
krymper med ungefär 1,5 meter i timmen. Hade Solen och Jorden befunnit sig på
sina nuvarande platser för årmilliarder sedan, skulle Solen ha varit än mer
jättelik än i dag. Solen skulle ha bränt upp vårt hem i kosmos (s. 19).
Nästan alla mutationer är skadliga, ändå tror man att
de bidragit till människor, buskar och stenar (s. 20). Övergångsformer mellan
icke-levande materia, urdjur, osv. ända till apor och människor fattas.
Plötsliga hopp i utvecklingskedjan skulle ha inneburit, att en reptil lade ett
ägg och ur det kom en fågel (s. 21).
Det är sant, att universum utvidgas, men varifrån kom
materien som ”sprängde sig själv” vid urknallen (Big Bang), och varifrån tog
materien energin till explosionen? Vidare orsakar sprängningar oordning och
ödeläggelse, aldrig systematisk ordning. Inga explosioner alstrar organisation
och formgivning. Eller kan Du kasta in en bomb på ett lager med bildelar och
härigenom trolla fram en sportvagn (s. 25)?
Några levande bevis på Guds snillrikhet är: ”den
bombfällande skalbaggen” (engelska: bombardier beetle. Latin: Brachitus
crepitans), som försvarar sig mot anfall genom att avfyra ytterst heta,
irriterande gaser ur två explosionsrör i stjärten. Utveckling under årtusenden
skulle ha varit ”rena dynamiten” för de stackars skalbaggarna, som hade sprängt
sig själva, innan de slutligen kommit på rätt kemisk blandning, rätt tryck och
rätt enzym. Varifrån hämtade hackspetten stötdämpningen, som skyddar hjärnan
mot skakningarna vid dess snabba, hårda trummande mot trädstammen?
”Bågskyttefisken” (engelska: archer fish. Latin: Toxotes jaculatrix) har så
goda ögon, att den klarar av ljusbrytningarna i vattnet och fångar bytet genom
att spotta på det (s.30).
Läs själv: A
Creationist’s View of Dinosaurs and the Theory of Evolution, av Jim Pinkoski. Artikelnummer: BK-CVD. Beställs från: Amazing Facts,
P.O. Box 1058, Roseville, CA 95678, USA. Tel.: 001-916-434-3880. Besök dem på: www.amazingfacts.org.
En amerikansk, pensionerad militär begär ordet
I In
the Beginning: Compelling Evidence for Creation and the Flood finner vi,
t.ex., dessa väsentligheter: Mikroevolution (smärre förändringar inom en
djurart) förekommer. Makroevolution (övergången från en djurart till en annan)
skulle medföra mellanformer. Sådana skulle representeras av fossil (förstenade
rester) eller levande exemplar. Evolutionisterna måste komma med undanflykter,
för att bortförklara frånvaron av mellanformer. Det naturliga urvalet innebär
blott ett urval hos redan befintliga egenskaper, det alstrar inga nya gener
(arvsanlag). Det naturliga urvalet må stundom förklara orsaken till den
starkares överlevnad, men inte orsaken till den starkares ursprung. Altruism
(osjälviskhet, självuppoffring för andra, oegennytta. Nybildning på franskans
autrui andra människor. Se Wesséns Våra Ord, s. 10) borde ha sopats bort
av det naturliga urvalet, i fall evolutionstanken vore riktig. Den starkares
överlevnad tillåter bara tävlan på liv och död. Samarbete skulle ha utrotats av
aggressivitet och fusk (sid. 6-7).
Ju äldre språk, desto mera invecklat (exempel: Latin,
grekiska, sanskrit). Språken blir snarare enklare. Flertalet språkkännare
avfärdar utvecklingslärans påstående, att enkla tungomål skulle bli invecklade
språk. Människor tycks lära sig språk från andra människor. Hade inte de första
människorna kunnat tala, hade vi alla varit stumma. Det finns inga belägg för
att talförmågan har utvecklats (därmed inte sagt, att språkförmågan, såsom
uttal och inlärandet av andra tungomål, ej gått att uppöva under historiens
gång). Koder och program alstras endast av intelligenta varelser, inte genom
naturliga förlopp eller tillfälligheternas spel. DNA styr kroppens processer
och utgörs av kodad information, vars överföring och duplicering kräver en
övernaturligt skicklig ”programmerare”. Dessutom uppstår inga program genom naturens
skeenden. Ett program ”är en planerad följd av steg som skall uppnå ett mål.
Datorprogram är vanliga exempel härpå. Informationen som lagras i allt livs
genetiska material är ett invecklat program. Eftersom program inte åstadkoms
genom slumpen eller naturliga processer, är den troligaste slutsatsen att ett
intelligent, övernaturligt väsen utvecklade dessa program” (DNA:s program).
Utan undantag förstör naturens processer information. För att öka mängden
information i ett eljest slutet system, krävs det en intelligens verkande
utifrån (s. 8).
Fiskar, djur och träd skulle ha hunnit ruttna många
gånger om, i fall de måst vänta årmillioner på att täckas av sedimentlager.
Snarare tycks fossil världen över ha begravts snabbt, kroppsvävnader har
faktiskt bevarats i flera fall. Djur av mångahanda slag återfinns i massgravar.
Där ligger de med vridna och förvrängda kroppsställningar, som om de begravts
våldsamt och hastigt – som vid en synnerligen våldsam syndaflod! Bild 8 i
Browns bok visar en fisk sväljande en annan fisk. Båda är fossil, vilket
antyder ett raskt försteningsförlopp. ”Tusentals dylika fossil har hittats” (s.
9).
”Om livet sist och slutligen är följden av
slumpmässiga processer eller tillfälligheter, då är även tanken det. Dina
tankar – innefattande det Du tänker nu – skulle, när allt kommer omkring, vara
utfallet av en lång räcka tillfälligheter. Således skulle Dina tankar sakna
giltighet. Detsamma gäller tanken på att livet är följden av slumpen, eller
naturliga förlopp. Genom att ödelägga tankens giltighet, omintetgör evolutionen
även tanken på evolutionen” (s. 16).
Läs själv: In
the Beginning: Compelling Evidence for Creation and the Flood, av dr. Walt Brown. En veritabel skattkista med upplysningar
om biologi och livets komplexitet, astronomi och fysik, vår värld och de
krafter, som formar den. Samt en lång avhandling om, hur en världsvid syndaflod
kan ha uppstått och härjat. Sjätte upplagan, varur citerats, är på 230 sidor i
A4-format, dubbla spalter, och med talrika illustrationer. Du kan beställa
sjunde upplagan, som utvidgats ytterligare… Artikelnummer: BK 106. Beställs hos: Hope
For the World, P.O. Box 899, Noblesville, IN 46061-0899, USA. Besök deras hemsida, www.garykah.org, för
aktuellt pris och porto!
Vårt ursprung?
Geovetaren
och ämnesläraren i alla naturvetenskapliga ämnen Mats Molén tar upp frågan om
livets byggstenar i fjärde, omarbetade upplagan av Vårt Ursprung: ”1.
Varken skapelsetron eller evolutionsteorin har kunnat prövas i kontrollerade
experiment. Man kan inte vetenskapligt pröva om Gud har skapat universum eller
livet. Om någon exempelvis skulle lyckas skapa någon form av ”liv” i
laboratoriet visar det att en intelligent varelse kan skapa liv. Om man kunde
visa att liv uppstår av sig självt skulle det stödja evolutionsteorin
(speciellt den ateistiska synen på den). 2. Ingen har någonsin sett någon
organism uppkomma ur intet eller från livlös materia. Det finns ingen som sett
någon evolution som skulle kunna förklara ursprunget till de huvudgrupper av
djur och växter vi har i dag. 3. Skapelse kan inte i grunden motbevisas
eftersom det inte går att bevisa att det inte finns någon skapare. Enligt
Bibeln har dock Gud fullbordat skapelsen (1 Mos. 2:1-2), så att den bör följa
av honom givna lagar och därmed kan utforskas med vetenskapliga metoder. Gud
kan därför ses som uppehållaren av hela universum samtidigt som han är skild
från skapelsen. Ingrepp av Gud i den skapade ordningen blir underverk skilda
från naturlagarna och kan sålunda inte utforskas med vetenskap. När det står i
Bibeln att Gud ingripit kan man dock med vetenskap undersöka eventuella
naturliga följdverkningar av händelsen. Man kan därmed kontrollera om händelsen
verkligen kan ha skett såsom den beskrivits och se om Bibelns beskrivning kan
vara sann” (s. 14).
”Den engelske astronomen Fred Hoyle och hans kollega
Chandra Wickramasinghe försökte beräkna hur stor sannolikhet det är att liv kan
ha uppkommit av sig självt. Det resultat de fick ändrade deras syn på livet,
från en ateistisk grundsyn till en grundsyn byggd på en form av gudstro. Enligt
Hoyle är sannolikheten att livet skulle ha uppkommit av sig självt ungefär så
stor som sannolikheten att en tornado som sveper genom ett skrotupplag skulle
tillverka en Boeing 747 av materialet som finns där. Enligt Wickramasinghe är
sannolikheten att livet skulle ha uppkommit av sig självt, någonstans i
universum, ungefär lika stor som chansen att på ett enda försök hitta ett enda
speciellt sandkorn på en sandstrand” (s. 25).
”Albert Szent-Györgi, nobelpristagare i medicin 1937,
ansåg att sannolikheten för att komplexa beteendemönster skall ha uppstått av
sig själva är lika med noll. Han ansåg att någon kraft vi inte känner till
måste ha gjort så att beteendena blivit perfekta. En evolutionist, Garret
Hardin (från universitetet i Santa Barbara, Kalifornien), skrev att vi borde
tänka efter om inte Darwin hade fel och om inte den Skapare som beskrivs i
Bibeln måste ha skapat många fantastiska och komplexa beteenden och funktioner
som finns i naturen. Bland det som Hardin speciellt tänkte på kan nämnas det
rengöringssamarbete som finns mellan vissa rovfiskar, räkor och putsarfiskar.
Rovfiskar, som äter sig mätta på små fiskar och räkor,
besväras ofta av att det fastnar matrester mellan tänderna. Vidare borrar sig
en del parasiter in i fiskarnas hud, mundelar eller i gälarna. För att bli av
med detta simmar rovfiskarna till speciella områden i havet där rengöring kan ske.
Fiskarna ställer sig där bokstavligen på rad och inväntar snällt sin tur. Snart
kommer små räkor och putsarfiskar simmande varpå den rovfisk som står på tur
öppnar sitt stora gap. De små fiskarna och räkorna kan då simma rakt in i gapet
på fisken och äta upp matrester som fastnat mellan tänderna eller lösgöra
parasiter som borrat sig in i tungan, tandköttet eller gälarna.
De stora rovfiskarna, som i vanliga fall skulle ha
tuggat i sig vartenda litet djur som kommit in i deras mun, väntar snällt till
dess att behandlingen är klar. De låter sedan putsarfiskarna och räkorna simma
ut och vidare till gapet på nästa rovfisk. Efter behandlingen simmar rovfisken
iväg för att på nytt äta andra små räkor och fiskar, ända tills det är dags för
en ny rengöring. Att allt detta kan fungera beror på en komplex serie av
beteenden och reaktioner som styrs av ett ”otroligt” komplext nervsystem. Hur
skulle detta ha kunnat uppkomma av sig självt endast med hjälp av materia, tid,
slump och naturliga processer? Vilken liten fisk eller räka skulle simma in i
munnen eller ens i närheten av en rovfisk? Hur skulle en stor rovfisk kunna
inse att en liten fisk eller räka som kom simmande skulle hjälpa den att bli av
med parasiter och matrester mellan tänderna? Om en rovfisk och en räka kunde
lära sig beteendet – hur skulle det sedan kunna bli ärftligt? Fiskar och räkor
uppfostrar dessutom inte sina yngel och lär dem olika beteenden, så på det
sättet kan ingen information föras vidare” (s. 30).
Läs själv: Vårt Ursprung?, av Mats Molén. 336
sidor. Beställs från XP Media, Hantverkarv. 24, 136 44 HANDEN. Tel.:
08-741 26 01. www.xpmedia.org. Ange, vid
köp genom bokhandeln, beställningsnummer ISBN 91-89299-20-5.
Gud är inte så overklig, ändå!
”Människan
kan inte länge utforska universums hemligheter utan att komma att ställas
ansikte mot ansikte med Skaparen och med skapelsen, den föråldrade, omoderna,
betvivlade skapelsen. Det är ett faktum att många av världens skarpaste
intellekt börjar, när de ser naturens krafter, dra slutsatsen att skrifterna
[Bibeln] hänvisar till en Gud genom vilken allting består och som kanske inte
är så overklig som man tror, utan helt vetenskaplig.
Jag stod på scenen i Londons gamla Stoll Theater
[brittisk stavning: Theatre] och talade över ett ämne likt detta. Vid min sida
stod Frank Jeffries, medlem av Royal Astronomical Society, astronom,
vetenskapsman, matematiker med uppgiften att göra tidsbestämningen vid det
berömda gamla Greenwichobservatoriet. Föreställ er detta auditorium som sitter
i trollbunden tystnad under det att denna lugna eftertänksamma, intelligenta
vetenskapsman uttrycker sin övertygelse.
’Vänner’, sade han, ’de största tänkare genom alla
tider och fram till modern tid har grundligt misslyckats att ge en
tillfredsställande förklaring till hur och när denna jord kommit till. Vilken
teori de än har utvecklat, har de alla slutligen kommit att ställas ansikte mot
ansikte med nödvändigheten av en första orsak som de inte har kunnat definiera.
Därför har de ständigt trevat omkring i sökande efter den och dragit miljoner
människor med sig, och hela tiden har ändå denna första orsak, Herren Gud i
himmelen och på jorden, tålmodigt vandrat bakom dem i hopp om att de skulle
vända sig om och se honom i ansiktet.’
Påminner er inte detta om orden i början av boken. ’I
begynnelsen skapade Gud.’ Det finns inte någon annan plats börja [på]. Ty
instängd inom detta lilla underverks fästning, atomen, finns universums energi.
Dess elektroner kretsar för evigt omkring dess kärna i lydnad för de lagar som
vi just nu är på väg att upptäcka. Dessa elektroner rör sig med en hastighet
och precision som matematiskt kan bestämmas lika exakt som stjärnorna ovanför
oss. Många vetenskapsmän säger därför: ’Universum tycks ha planlagts av en
specialiserad matematiker.’
[…] Sedan kom byggandet av bomben. Och många av de
människor som gjorde den förstod aldrig vad den konstruerade förrän den morgon
då det första atombombsprovet utfördes i Los Alamos. Inte ens vetenskapsmännen
insåg den enorma vidden av vad de hade gjort förrän det ögonblick de såg hela
området upplysas av en flammande ljusblixt och hörde det fruktansvärda bullret.
General Farrell sade: ’Explosionen kom oss att känna att vi obetydliga varelser
varit hädiska nog att våga ge oss i kast med krafter som hittills varit
reserverade för den Allsmäktige.’ Det påstås att Oppenheimer i själva
explosionsögonblicket klängde sig fast vid en av pelarna i kontrollrummet. Då
han stod där förlamad av fruktan kom en vers ur hinduernas heliga epos
Bhagavad-Gita för honom: ’Om strålglansen av tusen solar skulle brista i skyn,
så skulle detta likna den Allsmäktiges härlighet.’
Hur kunde någon som var närvarande den dagen tvivla på
att detta var Skaparen? Jag är inte vetenskapsman. Jag är inte atomfysiker, men
tillsamman med andra av dem som studerar Guds ord har jag emellertid varit
grundligt absorberad av utvecklingen inom den nukleära vetenskapen som stärker
tron på Bibeln.
[…] Albert Einstein påpekar att sprängandet av atomen
i själva verket är en omvänd skapelseakt. Det är att frigöra själva Guds kraft.
Kan ni se hur denna häpnadsväckande upptäckt gör att det inte alls blir svårt
att tro på Bibelns berättelse om skapelsen. Ty om en människa kan förvandla
materia till energi, skulle då inte Skaparen ha kunnat förvandla energi till
materia.
Det är numera möjligt inte bara att tro, som den
kristna tillförsikten alltid har gjort, utan också att förstå åtminstone
dunkelt hur Skaparen arbetar. ’Himmelen är gjord genom Herrens ord och all dess
här genom hans muns anda. Ty han sade, och det vart; han bjöd [befallde], och
det stod där.’ Ps. 33:6, 9.
Den obetydliga atomen har tvingat människorna att åter
tänka på ord som dessa. Det är faktiskt så att det verkliga mysteriet i atomen
inte är dess enorma kraft. Det är inte sprängandet av själva atomen. Det enorma
mysterium som kärnforskarna ställs inför i dag är varför atomen inte sprängs av
sig själv. Av allt som vetenskapen för närvarande vet, borde den göra det. Men
så sker inte. ’Tydligen’ säger Henry J. Taylor, ’finns det någon ännu inte
identifierad kraft i universum som håller samman atomen. Om inte denna mystiska
motkraft fanns skulle våra mänskliga kroppar, ja, själva universum sprängas i
bitar av sin egen inneboende spänning.’ [Tala om Big Bang… Om utvecklingsläran
är rätt, skapade livet sig självt av ingenting, genom att magiskt hopa en
urklump av någonting. Denna sprängdes och ordnade sig i det, som blev
världsalltet och livet. Normalt skapar explosioner motsatsen, kaos. Dessutom
måste ”naturen” ha byggt in det nödvändiga skyddet mot universums
självsprängning. Ändå behövdes alltså inte självsprängningsskyddet i
begynnelsen. Låter inte Bibelns skapelseberättelse enklare och rimligare?]
Sådana slutsatser gör Paulus ord i Kol. 1:16, 17
dagsaktuella. ’Ty i honom skapades allt i himmelen och på jorden… Alltsammans
har blivit skapat genom honom och till honom. Ja, han är till före allt annat,
och alltsamman[s] äger bestånd i honom.’”
Aposteln Paulus ger oss här ett direkt och klart
uttalande om materiens skapelse, omformandet av en för oss ofattbar energi till
sådana föremål och människor som vi känner till och den jord på vilken vi bor.
Och identifierar inte här Paulus den mystiska kraft som håller atomen samman
och hindrar den från att sprängas. Alltsammans äger bestånd i honom, eller som
grekiska originaltexten antyder: ’håller samman eller häftar ihop’.
Uppenbarligen är det så att det kosmiska ’klister’ som håller universum
tillsamman inte är någonting mindre än den evige Gudens kraft.
[…] Jag frågar därför: om atomfissionen har hjälpt oss
att bekräfta några av de mest ifrågasatta uttalandena i Guds Ord, kan då inte
alla dess anspråk vara sanna?” Pastor George E. Vandeman: Värld går vilse,
sid. 87-88, 90-92.
Ett mått på vår egen, inneboende ”sprängkraft” återfinns
i Allt om Vetenskap, 1-2005, s. 60, i en artikel med anledning av
100-årsjubileumet av Einsteins speciella relativitetsteori: ”Det ledde Einstein
till hans mest berömda upptäckt: att massa innehåller otroliga mängder energi.
Ett objekt med massan m innehåller lika mycket energi (E) som lösningen på
ekvationen E=mc2 ger, där c är lika med ljusets hastighet. Eftersom ljusets
hastighet är så hög visar Einsteins teori att ett kilo materia av vilket slag
som helst innehåller lika mycket energi som 20 miljoner ton trotyl.” Ta den
siffran gånger Din egen vikt och säg sedan: ”Det finns en Skapare!” Dessutom:
”Organismer som städar upp efter giftutsläpp. Organismer som botar sjukdomar.
Organismer som hjälper oss att minska den globala uppvärmningen. Snart är de
verklighet. Bioingenjörerna kommer att kunna leverera specialtillverkade
livsformer för många olika behov” (Allt om Vetenskap, 6-2005), s. 99. I
innehållsförteckningen på sidan 4 heter det, om den artikeln, att: ”Forskare
skapar nya livsformer”. Människor utformar alltså nya organismer från
befintligt DNA. Gud gjorde något än svårare, Han talade fram
livsformerna!
Vilken religion väljer Du att tro på –
utvecklingsläran, eller Bibelns, med skapelseberättelsen som viktigt inslag?
Naturen är, som vi sett, ingen magiker. Naturen omfattar det vi har omkring
oss, som vi själva inte har framställt. Träd, berg och annat utan gudomlig
förmåga kan omöjligen ha danat sig självt och universum. Däremot skapade Gud
naturen, universum och mänskosläktet. Hans snillrikhet, förmåga och inte
minst självutgivande kärlek i Jesu gärning och offerdöd kräver ingen magi; Gud
står oändligt långt över dylikt!
Hur lyder Ditt svar?
Därmed
inställer sig denna fundering: Är skapelsefrågan viktig? Vad anser Du om
följande resonemang från en annan naturvetare, Anders Gärdeborn, i boken Intelligent
Skapelsetro: ”För det första är den idag alltmänt spridda tron på att livet
är ett resultat av en lång utvecklingsprocess ett hinder för många att bli
kristna. Om man frågar människor varför de inte är kristna så svarar många att
det beror på att evolutionsläran har visat att Bibeln har fel. Eftersom ingen i
vår tid vill riskera att bli ansedd som mindre upplyst måste kristna kunna visa
att Bibelns skapelseberättelse och syndaflodsberättelse på intet sätt motsägs
av de vetenskapliga fakta vi finner i naturen. Vi måste kunna ge svar på
människors intellektuella frågor, och inte bara möta deras emotionella behov.
Jesus är och förblir tyvärr en stötesten för många människor, men kristna får
aldrig acceptera att någon annan stötesten ligger i vägen som hindrar människor
att möta Jesus. Utvecklingsläran är idag en sådan stötesten.
För det andra är utvecklingsläran oförenlig med
Bibelns Gud. Om Gud skapat människan genom en årmiljoner lång kedja av dödande,
konkurrens och utslagning av de svagare så är han blodtörstig. Om samme Gud, i
Jesus, besöker oss på jorden och uppmanar oss till kärlek och omsorg om de
svaga, blir han även motsägelsefull. Varför ska jag plötsligt ta hand om den
svage när hela min existens som art beror på att jag tidigare slagit ihjäl
honom? Och när samme Gud i Bibeln påstår att döden är en katastrof som kommit
in i skapelsen som ett resultat av människans synd, blir han också en skojare.
Enligt utvecklingsläran har ju döden funnits på jorden i miljontals år innan
människan trädde in på scenen och den är både naturlig och nödvändig för att
människan som art ska ha bildats. Vem vill tillbedja och ge sitt liv till en
blodtörstig och motsägelsefull skojare? Inte jag i alla fall.
Allra minst förlikningsbara blir evolutionsläran och
Bibeln då de ska förklara Jesu verk. I Bibeln kan man läsa att Jesus dog i
människans ställe för att vi ska slippa detta nödvändiga resultat av
synd. Vilken uppgift har då Jesus i ett evolutionistiskt scenario där döden är
naturlig och nödvändig? Ingen utom eventuellt symbolisk. Evolutionsläran är
därför fullständigt oförenlig med Bibelns budskap om vem Gud är och vad han
gjort för oss.
För det tredje kan utvecklingsläran leda till en del
otäcka etiska konsekvenser. Enligt denna lära befinner sig ju allt liv på olika
utvecklingsnivåer allt från bakterien till människan. Naturligtvis är det då
osannolikt att alla människor hunnit exakt lika långt i utvecklingen.
Den logiska konsekvensen av detta blir att vissa människor befinner sig närmare
apans och människans gemensamma förfader än andra. Rasismen står då om hörnet.
Tack och lov är det, mig veterligt, få som använder utvecklingsläran till
försvar för rasism, men historiskt har det sett annorlunda ut. Hitlertyskland
är ett av de värsta exemplen. Man använde Darwins teori som ursäkt för att
försöka utrota vissa grupper som man inte ansåg ha hunnit lika långt i utvecklingen
som den ariska rasen. Vi känner alla till de fruktansvärda följderna. Med en
rysning tänker jag på hur Hitler menade sig döda en underlägsen ras. Även om de
flesta idag förkastar nazism och annan rasism, kan jag inte känna mig trygg i
att det inte dyker upp en ny galning som använder den allmänt gällande
världsbilden, evolution, som förevändning för någon ny typ av elitism.” Anders
Gärdeborn: Intelligent Skapelsetro, sid. 11-12. Beställs från XP Media, Hantverkarv.
24, 136 44 HANDEN. Tel.: 08-741 26 01. www.xpmedia.org. Ange, vid köp genom bokhandeln, beställningsnummer
ISBN 978-91-89299-43-6.
Beträffande utvecklingsläran som ursäkt för rashat, se
uttömmande och förfärande bevis i Mats Moléns När Människan blev ett Djur.
XP Media. ISBN: 91-89299-28-0. Enligt denna, trodde en särskilt ”framstående”
nationalsocialist (nazist) sig bistå Gud (!) vid rasernas utveckling. Det
ämnade nazisten i fråga säga till vår Herre vid den yttersta domen… (se När
Människan…, s. 55). Några av bokens talande kapitelrubriker: Den vita rasen är bäst – eller? Skall vi
hjälpa de sjuka? Är min son en hund? Kvinnan är ju ett sexobjekt, och varför
vara jämlika? Författaren visar, hur utvecklingsläran format vår
inställning på dessa och andra områden. Nej, vi utvecklas sannerligen inte till
några gudar; snarare blir vi djävlar. Ser även Du det i dagens samhälle?
Varför är utvecklingstron så utbredd?
Anders
Gärdeborn föreslår ett ytterst troligt svar: ”Jag hoppas att denna bok har
visat att det i alla fall inte kan vara på grund av dess vetenskapliga meriter.
Istället tror jag att vi måste söka förklaringen på det andliga planet. I 1 Mos
3:8 kan vi läsa om hur Adam och Eva gick och gömde sig för Gud då de hörde
honom närma sig i lustgården. De visste att de hade gjort fel, skämdes och
vågade inte stå ansikte mot ansikte med sin Skapare. Också idag söker människan
olika sätt att gömma sig för Gud. Evolutionsläran erbjuder en sådan möjlighet
då den bedrägligt lovar, inte bara att vi slipper möta vår Skapare, utan också
att han inte ens existerar. Just därför, menar jag, är evolutionsläran
så populär. Den invaggar människor i en falsk trygghet att vi inte har något
ansvar inför Någon som är bortom och större än människan och att vi därför
aldrig ska behöva stå till svars inför denne Någon. Vi vill inte stå
under någon högre auktoritet, utan vi vill kunna styra vår tillvaro och våra
liv på det sätt vi själva finner behagligt. I detta perspektiv är
evolutionsläran bekväm, eftersom den ger det oberoende vi så gärna önskar. Vi
slipper helt enkelt bry oss om vad som vår Skapare tycker, och vi slipper oroa
oss över att han en gång kan komma att ha synpunkter på hur vi har levt våra
liv. …
Människan hamnar, likt åsnan mellan hötapparna, i två
världar. I den ena har evolutionsläran visat att hon är ett resultat av
årmiljoner av slump. Här finner hon dock ingen mening med tillvaron och söker
sig därför till religionens värld. Föremålen för religionen kan dock variera.
Det kan vara Gud, gudar, Kristus, Muhammed, kristaller, idoler, diktatorer,
marknadsutvecklingen eller stjärnkonstellationer. En del kanske inte vill gå så
långt för att finna syftet med allting, utan nöjer sig med att gå till
Systembolaget. Och egentligen spelar det inte så stor roll vad vi tar till för
att finna meningen, eftersom den i alla fall inte existerar i den ”verkliga”
verkligheten, den som evolutionismen och naturalismen förser oss med. Det
viktiga är att du finner vad som känns bra för dig och att jag finner vad som
känns bra för mig. Det låter smidigt, men innebär i realiteten en katastrof för
människan. Hon har tvingats fly från sitt förnuft till religionens värld för
att finna någon mening med sin tillvaro.
Därför är biblisk skapelsetro grundläggande och
betydelsefull. Den knyter ihop de två världarna till en sammanhängande enhet.
Gud har uppenbarat för oss det vi behöver veta om varför vi finns, om hur han
skapade, om när synden kom och om hur problemet kan lösas. Med vårt förnuft kan
vi sedan tränga djupare in i skapelsen och förundras över dess struktur och
funktion. Därför kan ett vetenskapligt studium av naturen ibland leda till
större respekt för vår Skapare än den mest välskrivna andaktsbok. Det bästa av
allt är att det vi finner i våra mikroskop och teleskop, aldrig blir ett hot
mot vårt värde eller vår betydelse som människor. Det är samme Skapare till
alltihop.” – Intelligent Skapelsetro, sid. 252-253, författarens betoningar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.