Det
Gynnade Släktet
Del 3: Från
krossad Information till kristna Evolutionister
Krossar Du information emellanåt?
Har Du mosat en
mygga någon gång? Intressant nog kan mosandet av en mygga låta oss förstå, vad
det är som möjliggör livet och vad som omöjliggör den spontana uppkomsten av
liv.
Vad händer, när man
mosar en mygga? Förvisso ändras dess form och insekten dör. Men hur kommer det
sig, att den dör? Alla de tusentals invecklade kemikalier, som utgör kroppen,
är fortfarande kvar, i tämligen oförändrat skick. I träffögonblicket är komponenterna
i dess celler ännu intakta. Häri ingår det omistliga DNA:et. Varför är nu
myggan likväl död?
Innan den blev
mosad, utgjorde myggan väl ordnad information. Men då den träffades av handen,
bragtes myggan i oordning. Härigenom blev det en enda villervalla av livsviktig
information. Förvirring uppstod i den väl avstämda kemiska samordningen
(innefattande kemikalierna i myggans allmänna uppbyggnad). Detta utmynnade i
ett fullständigt sammanbrott och död. Och tänka sig, att man bara klappade till
den!
Vi tar ett annat
exempel. Låt oss säga, att man skulle ta 100 millioner bakterier och
koncentrera dem på botten av ett provrör. Om man bokstavligen skulle ta och
öppna alla cellmembranen, skulle innehållet tömmas ut. Det skulle leda till en
koncentrerad blandning av ytterst invecklade ”livgivande” kemikalier. Nå,
fastän livets alla rätta ”beståndsdelar” vore på plats, skulle inte en enda av
de 100 millioner varelserna väckas till liv igen. Inga nya, skapade varelser
skulle heller framkomma.
Om den komplexa
kemin hos pyttesmå bakterier inte kan omorganisera sig själv på nytt till en
levande cell, även om de är koncentrerade i ett provrör under noggrann uppsikt,
hur skulle då livet ha kunnat utveckla sig självt i begynnelsen? De kemiska
byggstenarna hade varit mycket enklare och omständigheterna betydligt
mindre gynnsamma, än vid vårt experiment. Det kunde helt inte icke ha skett!
Liksom i fallet med
myggan, måste kemin vara bestämt organiserad och kontrollerad i såväl tid som
rum, för att liv skall kunna förekomma. För att kunna leva, måste en cell vara
omgiven av ett högutvecklat membran, som endast låter vissa kemikalier passera in
och ut. Detta skall ske när dessa behövs, inte när som helst. Inuti cellen
måste proportionerna hos ett element eller ett sammansatt ämne vara exakta,
eljest kan hela systemet bli obalanserat och då dör organismen. Dessutom måste
hela den levande organismen styras av DNA:ets otroligt invecklade genetiska
uppbyggnad.
Allt detta betyder,
att om kemin alls skall ha kunnat uppstå, måste de enskilda atomerna ha
anordnats med avsikt och samtidigt av en skapare med kunskap och kraft till att
uträtta något sådant. Det kan helt enkelt inte ha skett genom att de riktiga
kemikalierna bara ”sammanstrålade”.
Det är Jesus, den
levande Gudens Son, som förtjänar vår hyllning för allt det ofattbara Han
åstadkommit i Sin skapelse. Det finns ingen annan trovärdig förklaring för det
invecklade liv, som vi ser runt omkring oss. Ändå är det endast denna
trovärdiga förklaring, som inte får dryftas i våra allmänna skolor!”
Tom Wagner, Hope For the World Update, Vintern 2007, s. 14,
betoning i originalet.
Biologiska koder
”En biologiskt
fungerande kod kan omöjligt uppkomma av en slump eller en tillfällighet.
Slumpens och sannolikhetens lagar har behandlats av matematiker. Dessa lagar
visar oss, att slumpen skulle frambringa nästan alla tänkbara kedjor av
aminosyror i lika längd. Det finns ingen möjlighet, att de få verkliga
proteinerna skulle kunna vara ett resultat av blotta slumpen.
En kod kan bara
tänkas ut av en intelligent varelse. Inte ens den klokaste hund eller
[s]chimpans skulle kunna skapa en kod av något slag. Det är därför uppenbart,
att slumpen inte kan göra det.
Livskoden finns,
därför att Gud har tänkt ut den och skrivit den på DNA-molekylerna, som
kontrollerar alla former av liv. Genom att använda sig av endast en enda kemisk
substans, DNA, frambringade Skaparen en stor mängd olika livsformer. Han gjorde
det helt enkelt genom att göra ett noggrant urval bland det stora antal olika
budskap, som kan förmedlas genom livskoden. Paulus skriver också: ’Gud giver
det (= en organism) en kropp, en sådan som han vill, och åt vart frö dess
särskilda kropp. Icke allt kött är av samma slag, utan människors har sin art,
boskapsdjurs kött en annan art, fåglars kött åter en annan, fiskars återigen en
annan’ (1 Kor. 15:38-39).
Gud liknar i sitt
skapelseverk en kompositör, som använder ett enda instrument, t.ex. ett piano,
och en enda kod, bestående av de olika musikaliska tecknen, för att skapa en
hel mängd olika musikstycken. Det kan vara alla slags musikstycken, från enkla
preludier till stora pianokonserter. Så har Gud använt sig av en enda substans,
DNA, och en enda kod med bara fyra tecken för att skapa den långa raden av
levande varelser, alltifrån det enklaste virus till människan och det under som
hennes hjärna utgör.
Det är lika
omöjligt, att detta skulle kunna vara ett resultat av slumpen, som att
”Mån-skenssonaten” skulle kunna spelas, genom att möss sprang upp och ned för
klaviaturen på mitt piano.
Koder uppstår inte
ur kaos.” E. H. Andrews (professor i materiallära och högt vetenskapligt
skolad), Ur Intet En Bok om Skapelse (Det Står Skrivet, 4. upplagan,
tryckt 1985), sid. 42-43.
”Hemfaller
vi inte åt magi då vi säger att Gud skapade världen?
Om vi med
öppet sinne närmar oss föreliggande fakta, är det klart att vart vi än ser,
finner vi bekräftelse på den bibliska doktrinen att ’det man ser icke har
blivit till av något synligt’ {se Kolosserbrevet 1:16}. Men om vi säger att Gud
skapade världen eller livet eller gjorde det eller det, faller vi då inte offer
för förklaringar inom det magiska området? Vänder vi då inte ryggen åt
vetenskapen?
Det finns
två svar på detta. För det första kan man lätt riskera att komma med påståenden
om magi utan att man själv är klar över det. Men det är just det som
utvecklingsläran gör. Medan den ger sig ut för att tjäna vetenskapen kommer den
med påståenden som står i motsatsförhållande till grundprincipen i allt
vetenskapligt tänkande. När det på fullt allvar hävdas, att fullständigt nya
organismer har blivit till helt av sig själva, är detta i verkligheten det rakt
motsatta till den allmänt accepterade lagen om formupplösning. Om vi säger att
Gud skapade världen och därmed anklagas för att använda magiska förklaringsmetoder
befinner vi oss i varje fall inte i en mindre gynnsam situation än den
materialistiska utvecklingsteoretikern. Skapelseläran ger t.o.m. ett betydligt
bättre utgångsläge, eftersom den inte döljer magi under en mask av
formuleringar som utges för att vara vetenskapliga.
För det
andra får vi inte glömma att det i de flesta människors erfarenhet fungerar en
icke magisk princip som kan vända på lagen om morfolys. Genom att tänka, genom
att utveckla skapande idéer kan vi åstadkomma just den ordning som så lätt kan
bli förstörd. Men denna skapande princip i människans medvetande är ändå inte
magi. Den verkar utan någon form av ansträngning. Magikern mumlar sina
trollformler och därmed är tingen förverkligade. Men en person som använder år
av sitt liv till att skriva en bok eller rita ett utkast till en bro, vet att
’kraft har utgått ifrån honom’ {jämför Markusevangeliet 5:30}. Han skapar genom
tro och genom ansträngning, inte genom magi.
Om vi
tänker på naturens allra yttersta ursprung, ser vi många bevis på en
planläggning eller vad som ser ut som en planläggning. Det ser ut som om alla
de väsentliga exemplen på organisation är resultat av ett medvetande, som inte
är helt olikt vårt eget men av en för oss ofattlig storleksordning. Det
förefaller naturligt och meningsfyllt att ta dessa fakta för vad de står för,
att tro att Gud skapade himmelen och jorden. Men det finns inte någon anledning
att tro på Gud såsom en allsmäktig magiker. Bibeln talar ofta om Guds framsyn
och omsorg i fråga om det han skapat (vi läser t.o.m. att han vilade från sitt
arbete {se Första Moseboken 2:1-3 och Andra Moseboken 20:8-11!}) och i
vetenskapen ser vi bekräftelse på dess undervisning. Vi är själva skapade till
Guds avbild och är inte magiker och därför finns det heller ingen anledning att
tro på Gud såsom en magiker.” Liv och Under i Naturen, s. 56.
Kristna evolutionister?
Vad säger Pinkoski om bekännande, evolutionstroende kristna? ”Om vi
utvecklats från apor, då är Bibeln en lögn! Om Bibeln är en lögn,
då är Gud en lögnare, Guds änglar är lögnare, profeterna i Bibeln är lögnare,
och det skulle också göra Jesus till en lögnare. Jesus levde i det
judiska samhället, och i världens alla synagogor lärde man ut lagen, de
fem första böckerna i Tanakh [den hebréiska Bibeln]! Ingen, absolut ingen,
ifrågasatte skapelseberättelsen i Första Moseboken och den skriftliga
redogörelsen för de bokstavliga sju dagarnas skapelsevecka! Varje jude vet
att Gud skapade Adam och Eva på den sjätte dagen – och det innebär att även
Jesus kände till detta! Om denna enkla berättelse var en lögn, då
vore Gud en lögnare som lät den stå i Skriften och förmedlas i århundraden till
milliarder troende! Så om man skall tro på Jesus, då betyder det att
man också måste finna sig i faktumet att Guds Ord säger att Han skapade Adam
och Eva på en dag!” (sid. 42-43). Tror Du fortfarande på
evolutionen? Eller tackar Du Gud för världsalltet och för Din egen tillvaro?
Detta är av största betydelse för de kristna: Evolutionsläran förpassar
Skaparen, skapelseveckan, syndafallet, den bibliska historien, Frälsaren,
syndaånger, rättfärdiggörelse, helgelse, domen och den Nya Jorden till
fantasins skräphög. Evolutionsläran går därför icke
att förena med Guds Ord. Troende måste alltså välja hela Skriften, eller bli
förespråkare för evolutionen! Var står Du i frågan? Man kan inte sitta på
gärdsgården och dingla med benen, i hopp om att det mörka molnet, hotet mot den
bankrutta evolutionsfabeln, skall blåsa bort av sig självt (!). Nej, man nödgas
träffa en hållbar slutsats utifrån de vettiga resonemang och ögonbrynshöjande
uppgifter, som vi hittills tagit del av. Vilken slutsats drar Du?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.