söndag 27 september 2020

Maxwell. Vårt Kristna Arv. Sektion 5. Bibeln och Dina Bekymmer. 12. Därför besvaras inte vissa Böner

Sektion 5

Bibeln och Dina Bekymmer

 

12. Därför besvaras inte vissa Böner

När man läser Bibeln, uppstår det många frågor. Det är inte att undra på, ty sanningen är så gränslöst omfattande, att ingen kan hoppas på, att utforska den på kort tid.

 

Somliga gånger snubblar man över svaret på en fråga, men oftast krävs det mycket arbete, för att finna lösningen. Stundom kommer den likt en blixt från skyn, men vanligen fordras det omsorgsfullt studium och innerlig bön. En brevskolekurs om bibliska spörsmål kan ge oss stor hjälp vid ett dylikt studium.

 

I en bok av den här omfattningen skulle det vara omöjligt, att behandla alla de frågeställningar, som så många kämpar med. Men vi tänker ta upp en del av dem, som ofta är gemensamma för alla.

 

En sådan fråga är den om obesvarade böner. Kanhända även Du har brottats med den. Om Gud är kärlek, varför besvarar Han då inte alla mina böner?

 

Vi har i tidigare kapitel påvisat, att det inte kan råda något tvivel om, att Gud är villig till, att besvara våra böner. ”Ropa till mig, så vill jag svara dig”, säger Han i Jeremia 33:3. ”Bed och ni skall få, sök och ni skall finna, bulta och dörren skall öppnas för er. Ty var och en som ber, han får, och den som söker, han finner, och för den som bultar skall dörren öppnas.” Matteusevangeliet 7:7-8.

 

Det råder heller inget tvivel om Guds förmåga till, att besvara dem. Han kan ”göra långt mer än allt vi ber om eller tänker”. Efésierbrevet 3:20.

 

Likväl är det en erfarenhet, som alla människor gör, att det är vissa böner, som Gud inte besvarar. Men varför det? Är vissa betingelser knutna till bönen? Så är det, och här följer sju av dem.

 

1. Man måste ha tro. ”Allt vad ni ber om i er bön skall ni få, när ni tror.’” Matteusevangeliet 21:22. Man måste tro, att Gud är i stånd till, att göra det man ber Honom om. ”Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom.” Hebréerbrevet 11:6.

 

2. Man måste vara tacksam. ”Gör er inga bekymmer för något utan låt Gud i allt få veta era önskningar genom åkallan och bön med tacksägelse.” Filipperbrevet 4:6. ”Tacksägelse” visar ens vördnad inför Gud, och det är en lika viktig förutsättning för bönhörelse, som tro på Guds förmåga till att hjälpa.

 

3. Man måste vara ett med Gud. Jesus säger: ”Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det.” Johannesevangeliet 15:7. Psaltaren 34:16 ger uttryck åt en liknande tanke: ”HERRENS ögon är vända till de rättfärdiga och hans öron till deras rop.” Vi måste dela Guds inställning i allt.

 

4. Man måste överlämna viljan åt Gud. ”Och detta är den tillit vi har till honom, att om vi ber om något efter hans vilja, så hör han oss.” Första Johannesbrevet 5:14. Jesus visade oss rätt tillvägagångssätt i Getsemane, då Han bad: ”’Min Fader, om det är möjligt, låt denna kalk gå ifrån mig. Men inte som jag vill utan som du vill.’ … ske din vilja.’” Matteusevangeliet 26:39-42.

 

Eftersom varje skeende ju inträffar enligt Guds vilja, är det både klokt och förnuftigt, att rätta oss efter Hans vilja redan före bönen.

 

5. Man måste vara tålmodig. David säger: ”Jag väntade ivrigt på HERREN, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop.” Psaltaren 40:2. Och: ”Hoppas på HERREN, var stark och frimodig i ditt hjärta, ja, vänta på HERREN!” Psaltaren 27:14.

 

Om Gud besvarade alla ens böner med en gång på grund av ens innerliga bedjande, torde svårigheter vänta. Vi vet så litet om de sanna förhållandena, att det alltid är klokare, att överlämna saken åt Gud och be Honom, att besvara våra böner när och så, som Han finner bäst.

 

6. Man får inte härbärgera synd i hjärtat. Psalmisten säger: ”Hade jag haft onda avsikter i mitt hjärta skulle HERREN inte ha hört mig.” {Psaltaren 66:18.} Detta betyder inte, att vi måste vara fullkomliga, innan vi ber. Om och om igen inbjuder Gud syndare till, att komma till Honom. Dock innebär det, att man måste sörja över sin synd, och att man är villig till, att låta Honom frälsa en från allt ont i tanke, ord och gärning. Har man inte denna inställning, blir man inte bönhörd.

 

Jesaja uttrycker det så här: ”Se, HERRENS hand är inte för kort, så att han ej kan frälsa, hans öra är inte tillslutet, så att han ej kan höra. Nej, det är era missgärningar som skiljer er och er Gud från varandra, era synder döljer hans ansikte för er, så att han inte hör er.” Jesaja 59:1-2.

 

Synd skiljer människan från Gud. Den verkar som smuts i en elektrisk ledning, den hejdar krafttillförseln.

 

Då lärjungarna en dag mötte en man, som bad dem, att hela hans månadsrasande pojke, upptäckte de sin oförmåga, att hjälpa. De blev häpna och förargade och frågade Jesus om orsaken till nederlaget. De förstod inte, att orsaken till kraftlösheten var deras egna griniga, syndiga tankar efter deras diskussion om, vilken av dem det var, som skulle vara den störste i himmelriket. Se Lukasevangeliet 9:38-48. Gud gör inga underverk under sådana omständigheter.

 

Han besvarar heller inte egenkära böner. Jakob säger: ”Ni ber men får inget, därför att ni ber illa – för att slösa bort allt på njutningar.” Jakobsbrevet 4:3. En bön om ekonomisk framgång blir inte besvarad, i fall det bara är en själv man tänker på.

 

7. Man måste be i Jesu namn. ”Och vad ni än ber om, skall jag göra, för att Fadern skall bli förhärligad i Sonen. Om ni ber om något i mitt namn, skall jag göra det.” Johannesevangeliet 14:13-14.

 

Detta betyder naturligtvis mycket mer, än att bara säga ”i Jesu namn” eller ”för Kristi skull” vid slutet på en bön. Det innefattar en önskan om, att ära Gud, genom att bara be om det, som stämmer överens med Hans vilja och som kan främja Hans verk. Som en författare en gång sade: ”Att be i Kristi namn innebär, att den bedjande är ett med Kristus och har Kristi sinne. Han delar önskningar och målsättningar med Kristus.”   

 

Dessa sju betingelser tillhör förutsättningarna för bönhörelse. Följer man dem, blir bönelivet rikare och skönare. Man får uppleva Guds bönesvar. Man överraskas över, hur raskt Han svarar och hur mycket mer Han ger en, än man förstår att be om.

 

Skulle det fortfarande finnas orsaker till uppskjutande av svaret, som man inte ser eller förstår, skall man aldrig släppa taget om Hans hand. Kom ihåg, att Han är kärleken. Fortsätt därför med, att be i tro och ödmjukhet.

 

Glöm inte Paulus’ erfarenhet. Sedan han på vägen till Damaskus hade slagits omkull av ett sken, som var ”klarare än solen”, led han svårt av en ”törntagg i köttet”, som han innerligt bad om befrielse från. ”Tre gånger bad jag att Herren skulle ta den ifrån mig”, säger han i Andra Korintierbrevet 12:7-8. Men den lämnade honom inte. I stället fick han detta budskap till tröst: ”’Min nåd är nog för dig”. Vers 9.

 

Av orsaker, som bara Gud kände till, såg Han, att det var bäst för Paulus, att behålla plågan. Därför besvarades inte hans innerliga bön, såsom han önskade sig.

 

Så kan det också vara med Dig. Om så är, tappa inte modet. Håll fast vid Din tro på Gud. Säg med Jeremia: ”HERRENS nåd är det att det inte är ute med oss, ty det är inte slut med hans barmhärtighet. Den är var morgon ny, ja, stor är din trofasthet. HERREN är min del, det säger jag till min själ, därför står mitt hopp till honom.” Klagovisorna 3:22-24.

 

Det är också gott att veta, att det här alltid gäller för oss: ”Hans nåd är nog för Dig.”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.