Undsättningsplanen
Kapitel 30
Bileam
Bileam
Av: Ellen White
Israeliterna tågade framåt, och slog läger på Moabs slätter, på andra sidan
om Jordan, vid Jeriko. Balak, moabiternas kung, såg att israeliterna var ett mäktigt
folk; och då Moab blivit varse, att de hade utrotat amoréerna, och intagit
deras land, greps de av stor fasa. Samtliga moabiter befann sig i knipa. ”Moab gruvade sig för Moabs barn och sade till
midjaniterna: ’Nu kommer denna skara att äta upp allt omkring oss, liksom oxen äter
upp gräset på marken.’ Balak, Sippors son, var på den tiden kung i Moab. Han
skickade sändebud till Bileam, Beors son, i Petor vid floden, där hans folk var
bosatt, för att kalla honom till sig, och han lät säga: ’Se, ett folk har
dragit ut ur Egypten, det täcker markens yta och har slagit sig ner mitt emot
mig. Kom nu därför och förbanna detta folk åt mig, för det är starkare än jag.
Kanske skall jag då kunna slå det och driva bort det ur landet. Ty jag vet att
den du välsignar är välsignad, och den du förbannar är förbannad.’” Fjärde
Moseboken 22:3-6.
Bileam hade varit en Guds profet, och en fin människa; men han föll ifrån,
och hängav sig åt habegäret, så att han älskade de orättfärdigas lön. Vid den
tidpunkt, då Balak skickade sändebud till honom, var han tvehågsen. Han verkade
för, att vinna och behålla Herrens fienders gunst och ära, som den lön han fick
från dem. Samtidigt bekände han sig till, att vara en Guds profet.
Avgudadyrkande folk trodde, att det skulle gå att uttala förbannelser, som
skulle komma att påverka enskilda personer, eller hela folkslag. Då budbärarna
meddelade Bileam sitt ärende, visste han fullgott, vilket svar han borde ge
dem; men bad dem om, att stanna kvar över natten, så skulle han bringa dem det
ord, som Herren skulle tala till honom. Gåvorna i männens händer fick hans begärande
natur att flamma upp. Gud kom till Bileam om natten, genom en av Sina änglar, och
frågade honom: Vad är det för män Du har hos Dig? ”Bileam svarade Gud: ’Balak, Sippors son, kungen i Moab,
har sänt mig detta bud: Se, ett folk har dragit ut ur Egypten, och det täcker
markens yta. Kom nu och förbanna det åt mig. Kanske skall jag då kunna strida
mot det och driva bort det.’ Men Gud sade till Bileam: ’Du skall inte gå med
dem. Du skall inte förbanna detta folk, ty det är välsignat.’ När Bileam steg
upp på morgonen, sade han till Balaks hövdingar: ’Gå hem till ert land, ty
Herren tillåter mig inte att följa med er.’ Då återvände Moabs hövdingar till
Balak och sade: ’Bileam vägrar att följa med oss.’ Men Balak skickade återigen
hövdingar, fler och av högre rang än de förra. De kom till Bileam och sade till
honom: ’Så säger Balak, Sippors son: Låt ingenting hindra dig från att komma
till mig, för jag vill bevisa dig mycket stor ära, och allt vad du säger till
mig skall jag göra. Kom nu och förbanna detta folk åt mig.’ Bileam svarade
Balaks tjänare: ’Även om Balak skulle ge mig så mycket silver och guld som hans
palats rymmer, kan jag inte överträda Herrens,
min Guds, befallning, vare sig i smått eller stort. Men stanna också ni kvar här
över natten, så att jag får reda på vad Herren
mer har att säga mig.’” Verserna 10-19.
Hans fruktan för Guds kraft var hans äregiriga natur överlägsen; likväl
visade hans uppträdande, att hans kärlek till ära och vinning kämpade hårt om
herraväldet, och han undertryckte den inte. Han skulle ha stillat sitt habegär,
bara han hade vågat. Efter det, att Gud ha förbjudit honom att dra åstad, var
han ivrig efter, att få lov till att följa med. Han bad dem, att stanna kvar över
natten, så att han kunde fråga Gud igen. En ängel blev sänd till Bileam, för
att säga till honom: ”’Om männen har kommit för att kalla på dig, så stå upp
och följ med dem. Men du skall endast göra det som jag säger dig.’ Vers 20.
Herren lät Bileam lyda sina egna böjelser, och försöka, om han det ville, att
behaga både Gud och människor.
Balaks budbärare kallade honom inte på morgonen, för att få honom till, att
följa med dem. De var irriterade över hans förhalande, och väntade sig en ny vägran.
Bileam kunde ha ursäktat sig, och lätt ha undvikit, att dra åstad; men han tänkte,
att eftersom Herren den andra gången inte förbjöd honom, att följa med, skulle
han ge sig av och skynda sig ikapp Balaks budbärare. Herrens vrede tändes mot
Bileam, eftersom han gick; och Han sände Sin ängel till att stå i vägen, och dräpa
honom på grund av hans förmätna galenskap. Åsnan såg Herrens ängel, och vek
undan. Bileam blev utom sig av raseri. Att djuret talade, såg han ej som något
anmärkningsvärt, ty han var förblindad av lidelser. Då ängeln uppenbarade sig
själv för Bileam, blev denne förfärad, hoppade av sitt djur och böjde sig i ödmjukhet
för ängeln. Han meddelade Bileam Herrens ord, och sade: ”Se, jag har gått ut för att hindra dig”. Vers 32. Det var viktigt för Israel, att besegra moabiterna, om
de skulle besegra Kanaans invånare. Efter att ängeln hade förmanat Bileam
uttryckligt, att tillfredsställa moabiterna, gav han honom lov till, att fullfölja
resan. Gud tänkte förhärliga Sitt namn, trots Bileams förmätenhet, inför
israeliterna där. Detta kunde inte ha gjorts mera verkningsfullt, än genom att
visa dem, att en människa med Bileams begärsnatur inte tordes uttala en förbannelse
över Israel, mot löfte om stöd eller lön.
Balak mötte Bileam, och frågade honom, varför han tvekat så länge med att
komma, då han hade sänt bud efter honom; och berättade, att han hade makt att
ge honom ära. Bileam svarade: Se, jag har kommit till Dig. Han sade honom då,
att han inte hade tillstånd att yttra något. Det ord, som Gud skulle ge honom,
det skulle han säga, och inte gå längre. Bileam förordnade offren enligt de
religiösa ritualerna. Gud sände Sin ängel Bileam till mötes, för att ge honom
ord att säga, så som Han hade gjort på den tiden, då Bileam var helt hängiven
Guds tjänst. ”Då lade Herren ett ord i Bileams mun och sade: ’Gå tillbaka till
Balak, och så skall du säga.’ När han kom tillbaka till Balak, fann han honom
stående vid sitt brännoffer tillsammans med Moabs alla hövdingar. Då framförde
han detta budskap: ’Balak hämtade mig från Aram, Moabs kung från österns berg.
Kom, förbanna åt mig Jakob, kom, fördöm Israel! Hur kan jag förbanna den som
Gud ej förbannar? Hur kan jag fördöma den som Herren
ej fördömer? Från klippornas topp ser jag honom, från höjderna skådar jag
honom. Se, ett folk som bor avskilt och ej räknar sig bland folken. Vem kan räkna
Jakobs stoft, räkna fjärdedelen av Israel? Må jag dö de rättfärdigas död, må
mitt slut bli som deras!’” Kapitel 23:5-10.
Bileam talade i en högtidlig, profetisk stil. Hur skall jag trotsa, eller
viga åt förintelsen, dem, som Gud har lovat framgång? Han tillkännagav med
profetiska ord, att Israel skulle förbli ett avskilt folk; alltså skulle de
inte förenas med, eller uppslukas av eller gå förtappade till ett annat folk. I
stället skulle de bli långt talrikare, än de var; och han berättade om deras
framgång och styrka. Han såg, att de rättfärdigas slut var högst önskvärt, och
uttryckte profetiskt sin önskan om, att hans liv måtte avslutas som deras.
Balak blev besviken och vred. Han utbrast: ”’Vad har du gjort mot mig? Jag
tog hit dig för att du skulle förbanna mina fiender, men se, du har välsignat
dem!’” Vers 11. Balak trodde, att det var den anslående synen av israeliterna i
deras tält, vilken Bileam sett från ett högt berg, som avhållit honom från att
förbanna dem. Han trodde, att i fall han toge honom till en annan plats, där
Israel inte skulle ha en dylik fördel, skulle han få ur Bileam en förbannelse. Åter,
på Väktarplatsen, på Pisgas topp, offrade Bileam brännoffer, och så gick han
ensam, för att tala med Guds ängel. Och ängeln berättade för Bileam, vad han
skulle säga. Då han kom tillbaka, frågade Balak ivrigt: ”’Vad har Herren
talat?’” Då framförde han detta budskap: ’Stå
upp, Balak, och hör, lyssna till mig, du Sippors son. Gud är inte en människa,
så att han skulle ljuga, inte en människoson, så att han skulle ångra sig. Säger
han något utan att göra det, talar han något utan att fullborda det? Se, att välsigna
är mitt uppdrag. Han har välsignat, och jag kan inte ändra det. Ingen ofärd kan
skådas i Jakob, ingen olycka kan ses i Israel. Herren,
hans Gud, är med honom, en konungs jubel hörs bland dem. Gud förde dem ut ur Egypten.
Hans styrka är som vildoxens. Ingen trolldom hjälper mot Jakob, ingen spådom
mot Israel. När tiden är inne skall det sägas om Jakob och Israel: Vad har inte
Gud gjort! Se, ett folk står upp likt en lejoninna, likt ett lejon reser det
sig. Det vilar ej förrän det ätit rov och druckit blod av slagna.’” Verserna 17-24.
Balak smickrade sig med det fåfänga hoppet, att Gud, liksom människor,
skulle kunna ändra Sig. Bileam upplyste honom om, att Gud aldrig kunde bryta
Sitt ord, eller ändra Sin avsikt rörande Israel, och att det skulle vara förgäves,
att hoppas på en förbannelse mot Hans folk, eller förvänta sig, att Han skulle ändra
på Sin utlovade välsignelse. Ej heller skulle någon trolldom eller spådom från
en magiker ha minsta inflytande över det folk, som hade den Allsmäktiges
beskydd.
Bileam försökte, att te sig välvillig gentemot Balak, och hade medvetet
bedragit honom till att tro, att han använde sig av vidskepliga ceremonier och
trollkonster, då han bönföll Herren. Men då han följde befallningen han fått från
Gud, blev han mera frimodig, i det att han åtlydde den gudomliga ingivelsen,
och han lade sin föregivna besvärjelse åsido. Då han blickade ut över
israeliternas läger, så han dem lägrade i fullständig ordning, under sina
respektive standar, ett stycke från uppenbarelsetältet. Bileam fick lov till,
att beskåda det härliga yttrandet av Guds närhet, beskydd, omsorg och vägledning
från uppenbarelsetältet. Han fylldes av beundran inför denna upphöjda scen. Han
inledde sin liknelse med all värdighet hos en sann Guds profet. Hans profetiska
ord var dessa: ”Hur sköna är inte dina tält, o
Jakob, dina boningar, o Israel! Likt dalar utbreder de sig, likt trädgårdar vid
en ström, likt aloeträd planterade av Herren,
likt cedrar vid vatten. Vatten flödar ur hans ämbar, hans sådd blir rikligen
vattnad. Större än Agag skall hans kung vara, upphöjt är hans kungadöme. Gud förde
honom ut ur Egypten. Hans styrka är som vildoxens. Han skall uppsluka
hednafolken, hans fiender. Han skall krossa deras ben, med sina pilar
genomborra dem. Han har lagt sig ner, han vilar som ett lejon, som en
lejoninna, vem vågar oroa honom? Välsignad är den som välsignar dig, förbannad är
den som förbannar dig!’ Då upptändes Balaks vrede mot Bileam, och han slog ihop
händerna. Han sade till Bileam: ’Till att förbanna mina fiender kallade jag
dig, men se, du har dessa tre gånger rikligt välsignat dem.” Kapitel 24:5-10.
Moabiterna förstod betydelsen av Bileams profetiska ord – att israeliterna, efter att ha besegrat kananéerna,
skulle inta deras land, och alla försök till att kuva dem, inte skulle gagna
mera, än att ett svagt djur skulle väcka lejonet i dess kula. Bileam berättade
för Balak, att han ville upplysa honom om, vad israeliterna skulle göra mot
hans folk under ett senare sked. Herren bredde ut framtiden för Bileam, och lät
de kommande händelserna träda fram inför hans blick, för att moabiterna skulle
inse Israels slutgiltiga seger. Då Bileam profetiskt gick igenom framtiden för
Balak och hans furstar, blev han slagen av förundran över Guds krafts framtida
yttringar.
Sedan Bileam hade återvänt till sitt hem, och Guds Andes styrande
inflytande hade lämnat honom, fick habegäret, som inte hade övervunnits, utan
blott hade dämpats, övertaget. Han tänkte inte på annat, än den lön och ära,
som han kunde ha fått av Balak, tills han ville ta till alla medel, för att få
det han önskade. Bileam visste, att Israels framgång var avhängig av deras
lydnad för Guds lag; och att den enda vägen till deras förbannelse låg i, att förmå
dem till lagöverträdelse. Han ville säkra sig Balaks belöning för egen del och
den upphöjelse han suktade efter, genom att råda moabiterna angående den väg de
skulle välja, för att dra förbannelse över Israel. Han gav Balak rådet, att
tillkännage ett firande till ära av deras avgudar, och han tänkte övertala
israeliterna till att delta, för att glädja sig åt musiken. De vackraste
midjanistiska kvinnorna skulle förföra israeliterna till, att överträda Guds
lag, och fördärva sig själva, samt att påverka dem till, att offra till
avgudarna. Detta sataniska råd föll i god jord. Många av israeliterna övertalades
av Bileam, eftersom de betraktade honom som en Guds profet, och anslöt sig till
honom, samt blandade sig med det avgudadyrkande folket, och deltog med honom i
avgudadyrkan och otukt.
”Och Israel slöt sig till Baal-Peor. Då upptändes Herrens vrede mot Israel. Och Herren sade till Mose: ’Hämta folkets alla huvudmän och häng
upp dem i solen inför Herren, för
att Herrens glödande vrede må vändas
från Israel.’ Då sade Mose till Israels domare: ’Var och en av er skall bland
sina män döda dem som har slutit sig till Baal-Peor.’” Verserna 3-5. Mose
befallde folkets domare, att utkräva Guds straff mot överträdarna, och hänga
upp dem inför Herren, för att komma Israel att frukta för, att följa deras
exempel. Herren befallde Mose, att hemsöka midjaniterna och slå dem, eftersom
de hade hemsökt Israel med sin list, varigenom de hade narrat dem till, att överträda
Guds bud.
Herren befallde Mose, att hämnas israeliternas barn på midjaniterna; och därefter
skulle han samlas till sitt folk. Mose befallde krigsmännen, att förbereda sig
inför slaget mot midjaniterna. Och de förde krig mot dem, så som Herren hade
befallt, och slog ihjäl alla av mankön, men de tillfångatog kvinnor och barn.
Bileam dödades tillsammans med midjaniterna. ”Moses
och prästen Eleasar och menighetens alla furstar gick för att möta dem utanför
lägret. Men Mose blev upprörd över krigsbefälet, både överbefälen och underbefälen,
när de kom tillbaka från kriget. Mose sade till dem: ’Har ni låtit alla kvinnor
leva? Ändå var det just de som på Bileams inrådan förledde Israels barn att begå
otrohet mot Herren i saken med
Peor, så att hemsökelsen kom över Herrens
menighet.” Kapitel 31:13-16.
Mose befallde soldaterna, att utplåna kvinnor och pojkar. Bileam hade sålt
Israels barn, för belönings skull, och han gick samman med det folk, vars gunst
han vunnit, för att offra tjugofyra tusen israeliter. Många betraktar Herren
som hemsk, för att Han beordrat Sitt folk, att föra krig mot andra folkslag. De
säger, att detta strider mot Hans välvilliga sinnelag. Men Han, som gjorde världen,
och formade människor till att bo på jorden, har oinskränkt kontroll över alla
Sina händers verk; och det är Hans rätt, att göra det Han finner gott, och vad
Honom behagar, med Sina händers verk. Människor har ingen rätt till, att säga
till sin Skapare: Varför har Du gjort så här? Det finns ingen orättfärdighet i
Hans karaktär. Han är världens Härskare, och en stor del av Hans undersåtar har
gjort uppror mot Hans myndighet, och har trampat på Hans lag. Han har strött
omkring Sig givmilda välsignelser, och omgett dem med allt, som är nödvändigt, ändå
har de knäfallit för bilder av trä och sten, silver och guld, som deras egna händer
har gjort. De lär sina barn, att dessa är gudar, som skänker dem liv och hälsa,
och gör deras åkrar rika på avkastning, samt ger dem välstånd och ära. De hånar
Israels Gud. De föraktar Hans folk, därför att deras gärningar är rättfärdiga. ”Dårarna säger i sitt hjärta: ’Det finns ingen Gud.’ Onda
och avskyvärda är deras gärningar, det finns ingen som gör det goda.” Psaltaren 14:1. Gud har stått ut med dem, tills de har
fyllt sina synders mått, och så har Han raskt utplånat dem. Han har använt Sitt
folk som redskap för Sin vrede, straffat onda folkslag, som har plågat dem och
lockat dem till avgudadyrkan.
En familjebild visades för mig: En del av barnen verkar ivriga, att lära
sig och lyda faderns krav, medan andra trotsar hans myndighet, och tycks
triumfera över, att de visar förakt för hans familjestyre. De njuter av allt
det goda i sin fars hus, och drar hela tiden nytta av hans givmildhet; de är
helt beroende av honom för allt, som de tar emot. Ändå blir de inte tacksamma,
utan uppför sig stolt, som om allt det goda de får från sin klemige förälder
skulle komma från dem själva. Fadern lägger märke till alla respektlösa
handlingar från hans olydiga, otacksamma barn, ändå är han fördragsam mot dem.
Till sist går de upproriska barnen ändå längre, och försöker att påverka de
hittills trofasta medlemmarna av familjen till uppror. Så påkallas all faderns
värdighet och myndighet; och han kastar ut sina upproriska barn ur huset. De
har inte bara missbrukat hans kärlek och välsignelser på sig själva, utan försökt
att styra upp de återstående få, som har underkastat sig de kloka och rättvisa
reglerna i sin fars hushåll.
För de få trofastas skull, vars lycka varit utsatt för de upproriska
familjemedlemmarnas påverkan, skiljer han sina pliktförgätna och olydiga barn från
familjen, samtidigt som han verkar för, att föra de få återstående trofasta och
trogna närmare sig själv. Alla skulle gilla en sådan förälders kloka och rättvisa
handlande, som resolut straffar sina pliktförgätna, upproriska barn.
Så har Gud behandlat sina barn. Men människorna överser i sin blindhet de
ogudaktigas vederstyggligheter, och förbigår såsom ovetande otacksamhet och
uppror samt himmelsskriande synder från dem, som trampar på Guds lag och
trotsar Hans myndighet. De stannar inte upp här, utan jublar, när Hans folk störtas
över ända, och påverkar dem med sina knep till egen överträdelse, samt visar öppet
förakt för Jehovas kloka betingelser.
Somliga skönjer blott utrotandet av Guds fiender, som tycks dem obarmhärtig
och hård. De ser inte myntets andra sida. Men låt oss tacka den Evige, att den
impulsiva och ombytliga människan, med all sin omskrutna välvilja, inte är händelsernas
härskare och herre. ”{D}e ogudaktigas hjärtelag
är grymt.” Ordspråksboken 12:10.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.