Undsättningsplanen
Kapitel 31
Mose död
Mose död
Av: Ellen White
Mose skulle snart dö; och han blev befalld av Gud, att samla Israels barn före
sin död, och berätta för dem om alla den hebréiska härens resor sedan uttåget
ur Egypten, och alla förfädernas stora överträdelser, som ådrog sig Guds
straffdomar, och tvingade Honom till att säga, att de inte skulle få beträda
det utlovade landet. Deras fäder hade dött i öknen, enligt Herrens ord. Deras
barn hade växt upp, och för dem uppfylldes löftet om, att ta Kanaans land i
besittning. Många av dessa var småbarn, då lagen utfärdades, och hade inget
minne av den storslagna begivenheten. Andra hade fötts i ödemarken; och för att
de skulle inse nödvändigheten av lydnad mot de Tio Buden, och samtliga lagar
och domar Mose hade tagit emot, blev han instruerad av Gud till, att upprepa de
Tio Buden och samtliga omständigheter knutna till lagens utfärdande.
Mose hade nedtecknat alla de lagar och domar han mottagit av Gud i en bok,
och hade nogsamt protokollfört alla de instruktioner de hade fått under tiden,
och alla de mirakel han hade utfört för dem, liksom Israels barns knorrande.
Mose hade också skrivit ned sitt eget tillkortakommande inför deras knot.
Hela folket var samlat inför honom, och han högläste om händelserna från
deras tidigare historia i den bok han hade skrivit. Han läste också upp Guds löften
till dem, om de ville vara lydiga, och de förbannelser, som skulle följa på
deras olydnad. Han berättade för folket om sin stora sorg, då han felade i
Meriba. ”På den tiden bad jag så till Herren: ’Herre, Herre, du har börjat att låta din tjänare se din storhet och
din starka hand. Ty vilken gud i himlen eller på jorden kan göra sådana verk
och sådana väldiga gärningar som du? Låt mig nu få gå över dit och se det goda
landet på andra sidan Jordan, detta vackra bergiga land, och Libanon.’ Men Herren hade blivit vred på mig för er
skull och han lyssnade inte på mig utan sade till mig: ’Det är nog. Tala inte
mer till mig om denna sak. Stig upp på toppen av Pisga och lyft upp dina ögon
mot väster och norr, mot söder och öster, och se med dina ögon. Ty du skall
inte gå över denna Jordan. Anförtro Josua ditt uppdrag och styrk honom och ge
honom mod. Ty det är han som skall gå över dit i spetsen för detta folk, och
det är han som skall ge dem som arv det land du ser.’ ’Och nu Israel, lyssna
till de stadgar och föreskrifter som jag vill lära er att följa, så att ni må
leva och komma in i och ta i besittning det land som Herren, era fäders Gud, vill ge er. Ni skall inte lägga något
till det som jag befaller er och inte ta något därifrån utan hålla Herrens, er Guds, bud som jag ger er.” Femte Moseboken
3:23-4:2.
Mose sade till dem, att Herren, på grund av deras uppror, flera gånger
velat utrota dem; men han hade gått i förbön för dem så intensivt, att Gud
allra nådigast hade skonat dem. Han påminde dem om de mirakel, som Herren hade
gjort mot Farao och hela Egyptens land. Han sade till dem: ”Ni har med egna ögon sett alla de stora gärningar,
som Herren har gjort. Håll därför
alla de bud som jag i dag ger dig, så att ni blir starka och kan gå in i och
inta det land dit ni drar vidare för att ta det i besittning”. Femte Moseboken 11:7, 8.
Mose varnade i synnerhet Israels barn för, att lockas till avguderi. Han förmanade
dem till, att lyda Guds bud. Om de visade sig vara lydiga, och älska Herren,
samt helhjärtat tjäna Honom, skulle Han ge dem regn i rättan tid, och komma
deras grödor att blomstra, samt nära deras boskap. De skulle också njuta bestämda
och upphöjda förmåner, och segra över sina fiender. Han underströk, att Kanaans
land var att föredra framför Egypten. Under vissa tider på året bevattnades de
uppodlade områdena i Egypten med ett maskineri, som drevs med fotkraft. Detta
var ett slitsamt arbete.
Mose sade till dem: ”Ty det land som du nu
kommer till för att ta det i besittning är inte som Egyptens land som ni drog
ut ifrån, där du måste trampa upp vatten till den säd du sådde, så som man gör
i en köksträdgård. Nej, det land dit ni nu drar för att ta det i besittning är
ett land med berg och dalar, som får vatten att dricka genom himlens regn. Det är
ett land som Herren, din Gud, vårdar
sig om. Ständigt vilar Herrens,
din Guds, ögon på det, från årets början till årets slut.” Verserna 10-12.
Många av egyptierna frambar åt floden den tillbedjan, som tillhörde Gud
allena. De erkände den som sin gud, eftersom de var beroende av, att dess
vatten släckte deras törst, och brukades på deras åkrar, till att skapa växtlighet
och näring; och den försåg deras bord givmilt med fisk.
Under Egyptens plågor var Farao punktlig med sin vidskepliga helgelse av
floden, och besökte den varje morgon; och då han stod på dess stränder, sände
han pris och tacksägelse till vattnet, påtalade det stora goda det hade uträttat,
och nämnde för vattnet dess väldiga kraft; att de inte skulle finnas till det förutan;
ty deras landområden bevattnades genom det, och därigenom fick de mat på
bordet. Den första plågan, som hemsökte Egypten, skulle drabba vattnet, en av
Faraos upphöjda gudar. Mose slog på vattnet inför Farao och hans stormän, och
de såg, att det vatten, som de tillbad, blev till blod. Det var en rutten massa
i sju dagar, och alla fiskar däri dog. Folket kunde inte använda vattnet till något.
Mose undervisade Israels barn på ett uttrycksfullt sätt. Han visste, att
det var hans sista tillfälle, att tala till dem på. Så avslutade han med, att
nedteckna i en bok de lagar, domar och förordningar, som Gud hade gett honom;
likaså de skilda reglerna om brännoffer. Han lade boken i händerna på personer ägande
ett heligt ämbete, och anmodade dem att lägga den i sidan på arken, för att där
säkert bevaras; ty Guds omsorg vilade hela tiden över den heliga kistan. Denna
bok från Mose skulle bevaras, så att Israels domar skulle utgöra vägledning i
varje tänkbart tvistemål. Ett felande folk förstår ofta Guds krav så, att de
gynnar dem själva; därför bevarades Mose bok på ett dylikt heligt ställe, för
att i framtiden tjäna som anvisning.
Mose avslutade sina sista instruktioner till folket med det mest kraftfulla
och profetiska tal. Det var gripande och uttrycksfullt. Genom Guds inspiration,
välsignade han var och en av Israels stammar. Med sina sista ord uppehöll han
sig mest kring Guds majestät, och Israels utkorelse, som alltid skulle bestå
genom deras lydnad mot Gud, varvid de kunde gripa tag om Hans kraft. Han sade
till dem: ”’Ingen är som Jesuruns Gud,
han som far fram på himlen till din hjälp, på skyarna i sitt majestät. En
tillflykt är han, urtidens Gud, och här nere råder hans eviga armar. Han skall
jaga fienderna framför dig, och säga: Förgör dem! Så skall Israel bo i
trygghet, Jakobs källa lämnas ifred i ett land med säd och vin, under en himmel
som dryper av dagg. Salig är du, Israel. Vem är dig lik? Du är ett folk, som
har sin räddning i Herren. Han är
din skyddande sköld, ditt ärorika svärd. Dina fiender skall visa dig underdånighet,
och du skall gå fram över deras höjder.’” Kapitel 33:26-29.
Josua valdes ut av Gud som Mose efterträdare och ledare för den hebréiska hären
till det utlovade landet. Han blev på det högtidligaste sätt invigd till det
framtida, viktiga arbetet med att leda, som en trofast herde, Israels folk. ”Josua, Nuns son, var fylld med vishetens ande, ty Mose
hade lagt sina händer på honom. Och Israels barn lydde honom och gjorde som Herren hade befallt Mose.” Kapitel 34:9. Och han gav Josua ansvaret för hela
Israels församling: ”’Var stark och frimodig,
ty du skall med detta folk gå in i det land som Herren med ed har lovat deras fäder
att ge dem”. Kapitel 31:7. Han talade till
Josua i Guds ställe. Han hade också stammarnas äldstebröder och ämbetsmän
samlade framför sig, och han förmanade dem ingående, att handla rättfärdigt inom
sina religiösa ämbeten, och trofast åtlyda alla de instruktioner han hade gett
dem från Gud. Han kallade himmel och jord till vittnen, i fall de skulle komma
att överge Gud, och överträda Hans bud. Själv skulle han vara oskyldig därtill,
ty han hade instruerat och varnat dem omsorgsfullt.
”Mose gick från Moabs hedar
upp på berget Nebo, på toppen av Pisga, mitt emot Jeriko. Där lät Herren honom se hela landet, från Gilead ända
till Dan och hela Naftali och Efraims och Manasse land och hela Juda land, ända
till Västra havet, och Negev och Jordanslätten, det vill säga lågslätten vid
Jeriko, Palmstaden, ända till Soar. Och Herren
sade till honom: ’Detta är det land, som jag med ed har lovat åt Abraham, Isak
och Jakob, när jag sade: Åt dina efterkommande skall jag ge det. Jag har låtit
dig se det med egna ögon, men dit in skall du inte komma.’ Och Herrens tjänare Mose dog där i Moabs
land, så som Herren hade sagt. Han
begravde honom i dalen i Moabs land, mitt emot Bet-Peor. Men till denna dag har
ingen fått veta var hans grav finn. Mose var etthundratjugo år när han dog,
hans ögon var inte skumma, hans livskraft inte försvunnen.”
Kapitel 34:1-7.
Mose steg upp på Pisga, bergets högsta utsprång, som han kunde nå, och där
såg hans klara och ogrumlade ögon Israels utlovade hem. Gud öppnade hela
Kanaans land för hans blick. Här på berget såg han fullt ut de rika välsignelser,
som skulle bli Israels, om de trofast lydde Guds bud.
Under Mose vistelse på berget bekände han sin synd igen för Gud, och bad
helhjärtat om förlåtelse för sin överträdelse. Han hade ångrat sin synd, som
hade utestängt honom från Kanaans land. Likväl fann han sig ödmjukt i straffet
för sin överträdelse, och knorrade inte över Guds utlåtande; ändå var det
folkets ständiga gnäll, som hade påverkat honom, och orsakat hans kortvariga otålighet.
Det utmynnade i, att han inte tillskrev den riktige Upphovsmannen äran för det
stora mirakel, som de blev vittnen till. Det var Guds plan, att förse Sitt
folk, så att de vid vanskligheter genast skulle vädja om Hans ingripande; och då
skulle Han besvara deras böner, genom att uppenbara Sin storhet och kraft inför
dem, så att deras tro och tillit blott skulle gälla Gud. Här fick Mose ett
gyllene tillfälle till, att utsmycka och upphöja Guds godhet och kraft, och därmed
göra djupt intryck på folket, medan deras hjärtan var mottagliga, och deras
tacksamhet väckt, samt en högtidlig och helig bävan genomströmmade platsen. Inför
dem skulle han på så vis lyfta upp Gud, vars hot aldrig är tomma ord, och vars
löften är osvikliga.
Medan Mose var ensam på berget, blickade han tillbaka på sitt gångna livs
skiften och vanskligheter, sedan han övergett ärans salar och utsikter i
Egyptens rike, vägrat att kallas för Faraos dotters son och valt, att hellre
lida pinor tillsammans med Guds folk. Han erinrade sig sitt enkla herdeliv,
och, under skötseln av hjorden, den förunderliga synen av den brinnande busken,
och Herrens invigning av honom där till verket, varvid Han betrodde honom med
det ansvarsfulla uppdraget, att befria Israel ur deras förtryck. Han gick igenom
punkt efter punkt i sin erfarenhet. Han såg för sitt inre öga Guds krafts mäktiga underverk i
form av Egyptens plågor, som fick Farao till, att låta folket gå; hebréerna,
som gick igenom Röda Havet på torr mark, medan vattnet stod som en mur på ömse
sidor; symbolen på den gudomliga närvaron i molnstoden om dagen, och eldstoden
om natten, vattnet de fick från klippan, det dagliga brödet, som om natten föll
från himlen omkring deras tält, de segrar Gud hade gett dem över deras fiender;
deras stilla och säkra vila mitt i en öde öken; och Guds oöverträffade härlighet
och majestät, som han tillåtits att bevittna. I det, att han blickade tillbaka
på dessa ting, blev han överväldigad av en förnimmelse av Guds godhet och
kraft. Hans löften gällande Israel var säkra. Då de var trofasta och lydiga,
undanhölls inget utlovat gott dem. Men på grund av deras stadiga avfall, och
graverande synder, måste de vandra omkring i fyrtio år i ödemarken.
Han var besviken och sårad på grund av Israels ständiga uppror; likväl hade
han inte syndat mot Gud, förrän han blev otålig mot Israel, och talade oklokt
med sin tunga. Oavsett allt hans arbete och bördor för det upproriska Israel
under den fyrtioåriga färden, var det bara två i den oräkneliga hären, som var över
tjugo år gamla vid uttåget ur Egypten, som var så trofasta, att de fick se det
utlovade landet. Herren hade sagt, att de skulle omkomma i ödemarken på grund
av sina överträdelser. De ägde vantrons onda hjärtan. Mose mödosamma uppgift, då
han blickade tillbaka på utfallet av sitt arbete, tycktes honom nästan förgäves.
Vad honom själv anbelangade, underkastade Mose sig själv Guds påbud. Han ångrade
ej de bördor han hade burit för ett otacksamt folk, som inte hade uppskattat
hans ansträngningar, hans ivriga omsorg och kärlek till dem. Han visste, att
hans uppdrag och arbete hade bestämts av Gud. Då Herren tillkännagav Sina
avsikter för Mose, för att denne skulle kunna leda Hans folk bort från
slaveriet, undandrog Mose sig ansvaret, och bad Herren om, att välja en mera lämpad
person till, att utföra det heliga arbetet. Hans anmodan infriades inte. Sedan
han åtog sig uppgiften, avslutade han den aldrig, eller lade ifrån sig bördan.
Flera gånger föreslog Herren, att göra det lättsammare för Mose, och utplåna
det upproriska Israel; men Mose kunde inte låta Israel gå. Han valde, att
stadigt bära de bördor, som Herren betrott honom med. Han var så rikt gynnad av
Gud, och erhöll så omfattande erfarenhet av färderna i ödemarken och bevittnandet
av yttringarna av Guds mirakel och hans utomordentliga härlighet, att han vid
tillbakablicken på sitt livs scenerier, slog fast att han hade fattat ett klokt
beslut om, att lida pin tillsammans med Guds folk, hellre än att njuta av
syndens nöjen för en stund. Han ångrade inte sina lidanden och svårigheter.
Blott en olycksalig handling ödelade hans storslagna erfarenhet. Om han kunde
sona för denna enda överträdelse, skulle han förlika sig med tanken på sin förestående
död. Han fick sig berättat, att ånger, ödmjukhet och tro på Guds Son, som
skulle dö som offer för människorna, var allt, vad Gud krävde. Detta syndfria
och fullkomliga offer skulle vara i allt antagbart för Gud, och skulle länka
samman begränsade människor, ehuru de var fallna, genom dessas ånger och lydnad
med Hans egen helighet.
Då änglarna för Mose visade en panoramavy över det utlovade landet,
uppfattade han hela sceneriet, och uppfattade dess prakt, med nästan gudomlig
klarhet. Det var ett annat Eden, med ett överflöd av fruktträd av nästan alla
de slag, och synnerligen vackra träd och blommor. Där var sköna städer, med bäckar
och vattenfall. Där var åkrar med vete, råg och vingårdar, liksom fikonträd och
granatäpplen samt olivträd och honung. Herren hade sagt: ”ett land där du inte skall äta ditt bröd i fattigdom
och där ingenting skall fattas dig”. Kapitel 8:9.
Mose blev visad framtida händelser, i synnerhet dem, som hade med Jesu
Kristi första ankomst att göra. Han blev visad väsentliga och spännande scener
i Kristi liv, och de platser, där dessa scener skulle utspelas. Han såg Frälsarens
födelse i ringhet, och änglarna, som tillkännagav de glada nyheterna för
herdarna: ”Se, jag bär bud till er om en
stor glädje för hela folket. Ty i dag har en Frälsare blivit född åt er i
Davids stad, och han är Messias, Herren.” Lukasevangeliet 2:10.
Mose såg, att Kristus hade bytt ut Sitt majestät och Sin glans mot Betlehems
krubba. Han hörde de glada rösterna från den strålande, himmelska hären
utbrista i den gudomliga sången: ”’Ära
vare Gud i höjden och frid på jorden, till människor hans välbehag.’” Vers 14. Så såg han världens Frälsare vandra ödmjukt
genom Betlehems gator, avklädd kunglig ära, utan pomp och glans. Han såg sättet
Han blev förkastad på av det stolta och fördärvade judafolket. De föraktade och
förkastade Honom, som var kommen, för att ge dem liv. Här var deras hoppets stjärna.
Han såg Guds Sons stora lidande i Getsemane Örtagård, och förrådandet av Jesus
i händerna på en folkhop, som Satan hade eggat till ursinne. Han såg det gruvliga
hånandet och piskandet, som Kristi eget folk jagats upp till, och deras
avslutande, krönande handling i, att nagla Honom vid korset. Mose såg, att
liksom han hade lyft upp ormen i ödemarken, blev Guds Son lyft upp på träkorset.
Han såg Honom blöda och dö, så att var och en, som tror på Honom, inte skall gå
förtappad, utan ha evigt liv.
Sorg, förbluffning, harm och rädsla stod att läsa i Mose anlete, i det att
han såg det hyckleri och sataniska hat, som det judiska folket visade mot sin Återlösare,
den mäktige Ängel, som hade gått före fäderna och verkat så förunderligt för
dem på alla deras färder. Han hörde Hans förtvivlade rop: ”’Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?’” Markusevangeliet 15:34, kursivering i Folk-Bibeln 98.
Han såg Honom stå upp från de döda, och träda ut som en triumferande segerherre
samt stiga upp till Sin Fader ledsagad av tillbedjande änglar. Stadens portar öppnades
av änglar, som bjöd sin gudomlige Befälhavare välkommen åter med lovsånger och
evig seger. Mose ansikte förändrades, och sken med en helig strålglans, då han
såg Kristi härlighet och triumf. Hur små tedde sig inte hans svårigheter, besvär
och offer jämförda med dem, som Guds gudomlige Son måste genomgå! Han gladde
sig åt, att han hade utstått lidanden tillsammans med Guds folk, och i mindre
utsträckning tagit del med Kristus i Hans lidanden.
Det var inte Guds vilja, att någon skulle följa med Mose upp på Pisgas
topp. Där stod han, på ett högt utsprång på Pisgas topp, med Gud och himmelska änglar
närvarande. Efter att han hade mättats av, att se Kanaan, lade han sig ned som
en trött krigare, för att vila. Han föll i sömn, men det var dödens sömn. Änglar
tog hans kropp och begravde den i dalen. Israeliterna upptäckte aldrig, var han
begravts. Hans dolda gravplats skulle hindra folket från, att synda mot Herren,
genom att idka avgudadyrkan av hans kropp.
De, som inte tillräckligt uppmärksammat hans undervisning, då han levde,
skulle ha svävat i den största fara för, att ha visat ohelgad sorg i samband
med hans död, och skulle ha begått avgudadyrkan över hans livlösa kropp, om de
hittat dess grav. Gud hade tänkt Sig, att Han skulle dölja Mose för dem, och
inte låta folket känna till hans grav. Bara Han Själv och himmelska änglar
skulle känna till dess plats. Mose hade uträttat mycket för Israel. I alla hans
instruktioner till dem gick det att skönja rättfärdighet, förstånd och renhet.
Mose liv kännetecknades av den högsta kärlek till Gud. Hans medömkan, ödmjukhet
och fördragsamhet skänkte honom inflytande över Israels här. Hans iver och tro
på Gud var större, än den uttryckt av några andra människor på jorden. Han hade
ofta talat till sitt folk med gripande ord. Ingen visste bättre, än han, hur
folkets kärlek skulle sättas i rörelse. Han styrde över allt, som hade med
folkets religiösa angelägenheter att göra, med stor visdom.
Satan jublade, då det lyckades honom att få Mose att synda mot Gud. Ty
genom denna överträdelse kom Mose under dödens herravälde. Om han hade fortsatt
att vara trofast, och hans liv inte hade fläckats av denna enda överträdelse,
varigenom Gud inte ärades för att vattnet kom ur klippan, skulle Mose ha kommit
in i det utlovade landet, och skulle förvandlad ha tagits upp till himmelen,
utan att se döden. Mikael, eller Kristus, som begravde Mose tillsammans med änglarna,
steg ned från himmelen, sedan Mose hade legat en kort tid i graven, och återuppväckte
honom samt tog honom till himmelen.
Då Kristus och änglarna närmade sig graven, visade Satan och hans änglar
sig där, och vakade över Mose lekamen, för att kroppen inte skulle avlägsnas. I
det att Kristus och Hans änglar närmade sig, motsatte sig Satan deras
annalkande, men härligheten och kraften från Kristus och Hans änglar tvingade
dem till, att falla tillbaka. Satan gjorde anspråk på Mose lekamen, på grund av
hans enda överträdelse; men Kristus hänvisade honom saktmodigt till Sin Fader
och sade: ”’Må Herren straffa dig.’” Judasbrevet vers 9. Kristus sade till Satan, att Han
visste att Mose ödmjukt hade ångrat detta enda fel, att det inte fanns någon fläck
på hans karaktär, och att hans namn stod med eldskrift i de himmelska
registren. Så väckte Kristus upp Mose kropp, som Satan hade gjort anspråk på.
Vid Kristi förklaring blev Mose och Elia, som hade förvandlats,
ditskickade, för att tala med Kristus om Hans lidanden. De blev tillika bärare
av Guds härlighet till Hans dyrbare Son.
Mose hade blivit storligen ärad av Gud. Han hade fått lov till, att tala
ansikte mot ansikte med Gud, som en människa talar med en vän. Och Gud hade uppenbarat
Sin enastående härlighet, såsom Han aldrig hade gjort för någon annan.
Mose var en bild på Kristus. Han tog emot ord från Guds mun, och talade dem
till folket. Gud såg det riktiga i, att undervisa Mose i lidandets och armodets
skola, innan han skulle vara redo för, att leda Israels härar på deras färder
från Egypten till det jordiska Kanaan. Guds Israel, som nu är på väg till det
himmelska Kanaan, har en Härförare, som inte behöver någon jordisk utbildning,
vilket Mose gjorde, till att göras lämplig för arbetet som gudomlig Lärare och
Ledare, för att föra Sitt folk till ett bättre och himmelskt land. Han visade
ingen mänsklig svaghet eller ofullkomlighet; ändå dog Han, för att ge oss tillgång
till det utlovade landet. Mose pekade framåt till Kristus. Han sade: ”Herren, din Gud, skall låta
uppstå åt dig en profet bland ditt folk, av dina bröder, en som är lik mig.
Honom skall ni lyssna till.” Femte Moseboken 18:15.
Han fortsätter: ”Herren sade då till mig: ’De har rätt i vad de säger. En
profet skall jag låta uppstå åt dem bland deras bröder, en som är lik dig, och
jag skall lägga mina ord i hans mun, och han skall tala till dem allt vad jag
befaller honom. Och om någon inte lyssnar till mina ord, de ord han talar i
mitt namn, skall jag själv utkräva det av honom.”
Verserna 17-19.
Genom yttre tecken och ceremonier hade Herren, med Sin stränga rättfärdighet,
kungjort Sin renhet och helighet för hebréerna. Han hade också mångdubblat
bevisen för Sin villighet till, att förlåta de felande och syndiga, som visat
sann ånger, och underordnat sig Hans rättvisa krav, medan de bragt sina offer i
tro på det framtida, fullkomliga offret av Guds Son. Då översteprästen utförde
sin tjänst för folket, riktades deras sinnen mot Frälsarens ankomst, som den
judiske prästen var en slående och skön framställning av.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.