Undsättningsplanen
Kapitel 19
Israels Vandringar i Ödemarken
Israels Vandringar i Ödemarken
Av: Ellen White
Israels barn reste omkring i ödemarken, och under tre dagar fann de inget
dricksvatten. De led av törst, och då ”knotade
folket mot Mose och sade: ’Vad skall vi dricka?’ Men han ropade till Herren, och Herren visade honom ett slags trä. Han kastade det i vattnet
och då blev vattnet sött. Där förelade han folket lag och rätt, och där satte
han det på prov. Han sade: ’Om du hör Herrens,
din Guds, röst och noga lyssnar till hans bud och håller alla hans stadgar,
skall jag inte lägga på dig någon av de sjukdomar som jag lade på egyptierna, ty
jag är Herren, din läkare.’” Andra
Moseboken 15:24-26. Israels barn tycktes ha ett ont, vantroende hjärta. De
ville inte stå ut med ödemarkens strapatser. Då de mötte vanskligheter på vägen,
betraktades de som omöjligheter. Deras tillit till Gud sviktade, och de såg
blott döden framför sig. ”Och hela
Israels menighet knorrade mot Mose och Aron i öknen och sade till dem: ’Om vi ändå
hade fått dö för Herrens hand i
Egypten, där vi satt vid köttgrytorna och hade tillräckligt med mat att äta!
Men ni har fört oss hit ut i öknen för att låta hela denna skara dö av hunger.’”
Kapitel 16:2, 3.
De hade inte alls lidit svältens kval. De hade mat här och nu, men de
fruktade för framtiden. De kunde inte förstå, hur Israels här skulle få näring
under sina långa ökenfärder med den enkla föda, som stod till förfogande, och i
sin vantro såg de sina barn försmäkta. Herren var villig, att låta dem lida
brist på mat, och utsätta dem för svårigheter, så att deras hjärtan skulle vända
sig till Honom, som dittills hade hjälpt dem. Därmed skulle de komma att tro på
Honom. Han var redo, att vara en praktisk hjälpare åt dem. Om de, i sin brist,
ville kalla på Honom, skulle Han visa dem tecken på Sin kärlek och beständiga
omsorg. Men de verkade vara ovilliga, att lita mera på Herren, än på sina ögons
vittnesbörd. Dessa talade ändå om ständiga bevis på Hans kraft! Om de hade ägt
sann tro och fast tillit till Gud, skulle olägenheter och förhinder, liksom
verkliga lidanden, ha burits med glädje, efter det att Herren på ett så förunderligt
sätt hade utverkat deras befrielse ur slaveriet. Därutöver hade Herren lovat
dem, att om de lydde Hans bud, skulle inga sjukdomar drabba dem; ty Han sade: ”jag är Herren,
din läkare.’”
Efter detta säkra löfte från Gud, var det kriminell vantro att räkna med,
att de själva och deras barn skulle dö av svält. De hade lidit svårt i Egypten
genom för hårt arbete. Deras barn hade somnat in i döden, och som svar på deras
hjärtskärande böner hade Gud nådefullt befriat dem. Han lovade, att vara deras
Gud, och ta dem till Sig som Sitt folk, samt leda dem till ett stort och gott
land. Likväl var de redo, att ge upp inför de lidanden de måste möta på vägen
till detta land. De hade gått igenom så mycket i tjänst för egyptierna, men nu
stod de inte ut med lidande i Guds tjänst. De var redo, att hänge sig åt
tungsinta tvivel, och sjunka ned i modlöshet, då de blev prövade. De knorrade
emot Guds helige tjänare Mose, och anklagade honom för alla sina svårigheter,
och uttryckte sin onda önskan om, att ha stannat kvar i Egypten, där de kunnat
sitta vid köttgrytorna och äta sig mätta på bröd.
Vantron och knorrandet från Israels barn åskådliggör inställningen hos Guds
nuvarande folk i världen. Många betraktar israeliterna, och blir förvånade över
deras vantro och ständiga knorrande, efter det att Herren hade gjort så mycket
för dem, och gett dem upprepade bevis på Sin kärlek till och omsorg om dem. De
nutida troende menar sig inte vara så otacksamma. Men vissa, som är av den
uppfattningen, knorrar och grämer sig över ting av mindre betydelse. De känner
inte sig själva. Gud prövar dem ofta, och utsätter deras tro för påfrestningar
i det lilla; och de består provet lika illa, som det gamla Israel.
Många får sina nuvarande önskningar uppfyllda, ändå vill de ej lita på
Herren för framtiden. De visar otro, och sjunker ned i förtvivlan och
tungsinthet, och tar ut sina sorger i förskott. Några tar sig ständigt vatten över
huvudet, för att inte sakna något, men trots det lider deras barn. När svårigheter
uppstår, eller när de kommer ur askan i elden – när
deras tro och kärlek till Gud prövas – kvider de inför prövningen,
och knorrar över den process, varigenom Gud har valt att rena dem. Deras kärlek
visar sig inte ren och fullkomlig, sådan att den orkar med alla påfrestningar.
Tron hos folket tillhörigt himmelens Gud bör vara stark, handlingskraftig och
uthållig – en visshet om det man inte ser.
Deras valspråk bör således vara: Välsigna Herren, oh min själ, och allt som
finns inne i mig, välsigna Hans heliga namn; för Han har delat Sitt överflöd
med mig! Somliga betraktar självförnekelse som ett verkligt lidande. Den fördärvade
aptiten tillåts att styra. Och blotta tyglandet av en osund aptit skulle få många
bekännande kristna att stegra sig, som om faktisk svält skulle komma sig av en
enkel kost. Och liksom Israels barn skulle de föredra slaveriet, sjuka kroppar
och slutlig död, i stället för att gå förbi köttgrytorna. Bröd och vatten är
allt, som utlovas till kvarlevans folk i nödens tid.
”När daggen hade försvunnit,
se, då låg det på marken ute i öknen något fint som fjäll, något fint som
liknade rimfrost. Israels barn såg det, och då de inte visste vad det var frågade
de varandra: ’Vad är det här?’ Mose sade till dem: ’Detta är brödet som Herren har gett er att äta. Och detta är
vad Herren har befallt: Var och en
skall samla så mycket av det som han behöver till mat. En gomer för var person
skall ni ta, efter antalet av ert husfolk. Var och en skall ta åt dem som han
har i sitt tält.’
Israels barn gjorde så, den ene samlade mer och den andre mindre. Men när
de mätte upp det med gomermåttet, hade den som samlat mycket ingenting över,
och den som samlat lite fattades det ingenting. Var och en hade samlat så
mycket som han behövde till mat. Och Mose sade till dem: ’Ingen får lämna kvar
något av det till i morgon.’ Men de lydde inte Mose, utan somliga av dem
sparade något av det till nästa morgon. Då växte det maskar i det och det
luktade illa. Och Mose blev förargad på dem. De samlade sedan in av mannat
varje morgon, var och en så mycket han behövde till mat. Men när solhettan kom
smälte det bort.
På sjätte dagen hade de samlat in dubbelt så mycket av brödet, två gomer för
var och en. Folkets alla furstar kom och berättade det för Mose. Då sade han
till dem: ’Detta är vad Herren sagt. I morgon är det sabbatsvila, en Herrens
heliga sabbat. Baka nu det ni vill baka och koka det ni vill koka. Men allt som
blir över skall ni spara åt er till i morgon.’ Och de sparade det till följande
morgon, som Mose hade befallt, och nu luktade det inte illa och det kom inga
maskar i det. Mose sade: ’Ät detta i dag, för i dag är det Herrens sabbat och då kan ni inte finna något
på marken. I sex dagar skall ni samla in av det, men på sjunde dagen är det
sabbat. Då kan ni inte hitta något.’” Verserna 13-26.
Herren är inte mindre nogräknad nu beträffande Sin Sabbat, än då Han utgav
de nämnda, bestämda anvisningarna till Israels barn. Han krävde, att de skulle
baka det som de ville baka, och koka det som de ville koka på den sjätte dagen,
som beredelse inför vilan på Sabbaten. De, som inte gör sig klara för Sabbaten
på den sjätte dagen, och som lagar mat på Sabbaten, överträder det fjärde
budet, och är därmed överträdare av Guds lag. Ingen, som ivrigt helgar Sabbaten
enligt budet, lagar mat på vilodagen. De förnekar, av aktning för den Gud, som
uttalade Sin lag från Sinaiberget, sig själva, och äter mat tillagad på den sjätte
dagen, även om den inte skulle vara så välsmakande. Gud förbjöd Israels barn,
att baka och koka på Sabbaten. Detta förbud bör iakttas av varje Sabbatshållare
som en högtidlig förmaning från Herren till dem. Herren vakar över Sitt folk, så
att de inte hänger sig åt frosseri på Sabbaten, som Han har reserverat för
heliga betraktelser och tillbedjan.
Herrens Sabbat är en vilodag från arbete, och den dagen bör kosten vara
enklare och mindre, än på de sex arbetsdagarna, eftersom vi inte anstränger
kroppen på Sabbaten, som på övriga veckodagar. Många har felat, genom att inte
förneka jaget på Sabbaten. Genom att inta stora mål mat, som på de sex
arbetsdagarna, blir deras sinnen omtöcknade; de blir slöa och borta; somliga får
huvudvärk. Dessa känner inga sant heliga förnimmelser på vilodagen, och
Sabbatens välsignelse lyser med sin frånvaro i deras fall. Sjuka och lidande kräver
omsorg och uppmärksamhet på Sabbaten, så väl som på övriga sex veckodagar; och
det är nödvändigt för deras bekvämlighet, att tillreda varm mat och dryck på
Sabbaten. I samband härmed utgör det ingen överträdelse av det fjärde budet,
att göra det så behagligt för vederbörande som möjligt. Den store Lagstiftaren är
den medkännande Guden, så väl som den rättfärdige Guden.
Gud visade Sin stora omsorg om och kärlek till Sitt folk, genom att sända
dem bröd från himmelen. ”Änglabröd fick människor
äta”. Psaltaren 78:25. Denna mat tillhandahölls åt dem av änglar. Mannats
trefaldiga mirakel – dubbel mängd på den sjätte dagen, och inget på den
sjunde, samt det höll sig färskt på vilodagen, medan det på övriga dagar hade
varit oätligt – var ägnat att inpränta Sabbatens
helighet i dem. Efter att de fått stora mängder med mat, skämdes de för sin
vantro och sitt knorrande, och lovade att framledes lita på Herren; men de glömde
snart sitt löfte, och sviktade vid det första provet av sin tro. De reste från öknen
Sin, och slog läger i Refidim, och där fanns det ej vatten åt folket att
dricka. ”Då klagade folket på Mose och
sade: ’Ge oss vatten att dricka.’ Mose svarade dem: ’Varför klagar ni på mig?
Varför sätter ni Herren på prov?’ Men folket törstade
efter vatten, och de knotade mot Mose. De sade: ’Varför har du fört oss ut ur
Egypten, så att vi och våra barn och vår boskap måste dö av törst?’ Då ropade
Mose till Herren och sade: ’Vad skall jag
göra med det här folket? Snart stenar de mig.’ Herren svarade Mose: ’Tag med dig några av de äldste i
Israel och gå framför folket. Och tag i din hand staven med vilken du slog på
Nilfloden och gå. Se, jag skall stå där framför dig på Horebs klippa, och du
skall slå på klippan. Då skall vatten komma ut ur den, så att folket får att
dricka.’ Mose gjorde så inför de äldste i Israel. Och han gav platsen namnet
Massa och Meriba, eftersom Israels barn hade klagat och satt Herren på prov och sagt: ’Är Herren ibland oss eller inte?’” Kapitel 17:2-7.
Gud anvisade Israels barn, att slå läger på den plats, där det inte fanns
vatten, för att pröva dem och se, om de ville blicka hän till Honom i sin förtvivlan,
eller knota, som de tidigare hade gjort. Med tanke på, vad Gud hade gjort för
dem vid deras förunderliga befrielse, skulle de ha trott på Honom i sina besvär.
De borde ha vetat, att Han inte skulle låta dem gå under av törst, eftersom Han
lovat, att ta dem till Sig som Sitt folk. Men i stället för att bönfalla Herren
i ödmjukhet om, att förse dem med förnödenheter, knorrade de mot Mose, och krävde
vatten av honom. Gud hade hela tiden visat Sin kraft på ett förunderligt vis, för
att få dem att förstå, att allt det goda de fick, kom från Honom; att Han kunde
skänka dem gåvor, eller avlägsna dessa från dem, enligt Sin vilja. Några gånger
insåg de detta fullt ut, och ödmjukade sig grundligt för Herren; men då de blev
törstiga, eller hungriga, anklagade de Mose för det, som om de hade lämnat
Egypten, för att behaga honom. Mose blev bedrövad över deras gruvliga
knorrande. Han frågade Herren, vad han skulle göra; för folket var redo att
stena honom. Herren bad honom, att slå på klippan med Guds stav. Skyn med Hans
härlighet vilade rakt framför klippan. ”Han klöv klippor i öknen
och gav dem rikligt med vatten att dricka, som ur väldiga hav. Rinnande bäckar
lät han bryta fram ur klippan, vatten lät han flyta ner som strömmar.” Psaltaren 78:15, 16. Mose slog på klippan, men det var
Kristus, som stod hos honom och fick vattnet att flyta ur den stenhårda
klippan. Folket frestade Herren med sin törst, och sade: ”Om nu Gud har fört
oss hit, varför ger Han då oss inte vatten, så väl som bröd?” Detta var ett
exempel på kriminell otro, och Mose blev rädd för, att Gud skulle straffa dem för
deras onda knorrande. Herrens prövade Sitt folks tro, men de bestod ej provet.
De knotade efter mat, och efter vatten, och klagade på Mose. På grund av deras
otro, lät Gud deras fiender föra krig mot dem, för att Han skulle kunna visa
dem, varifrån deras styrka kom.
”Sedan kom Amalek och stred
mot Israel i Refidim. Då sade Mose till Josua: ’Välj ut manskap åt oss och drag
ut i strid mot Amalek. I morgon skall jag ställa mig överst på höjden med Guds
stav i handen.’ Josua gjorde som Mose hade sagt till honom och stred mot
Amalek. Men Mose, Aron och Hur steg upp överst på höjden. Och så länge Mose höll
upp sin hand hade Israel övertaget, men när han lät handen sjunka fick Amalek övertaget.
När Moses händer blev tunga tog de därför en sten och lade under honom, och han
satte sig på den. Sedan stödde Aron och Hur hans händer, en på var sida. Så hölls
hans händer stadiga till dess solen gick ner.”
Verserna 8-12.
Mose höll upp händerna mot himmelen, med Guds stav i sin högra hand, och
bad enträget om hjälp från Gud. Så fick Israel övertaget, och drev fienden
tillbaka. Då Mose sänkte händerna, märktes det att Israel höll på att förlora
allt det de hade vunnit, och bli övervunna av sina fiender. Mose höll åter händerna
mot himmelen, och Israel fick övertaget, samt drev fienden tillbaka.
Denna handling från Mose, att räcka upp händerna mot himmelen, skulle lära
Israel, att då de litade på Gud, och greppade om Hans styrka, och upphöjde Hans
tron, skulle Han kämpa för dem, och underkuva deras fiender. Men närhelst de
skulle greppa om sin egen styrka, och lita på sin egen kraft, skulle de bli
svagare, än sina fiender, som inte kände Gud, och deras fiender skulle få övertaget
över dem. ”Och Josua besegrade Amalek och
hans folk med svärd. Herren sade
till Mose: ’Skriv upp detta i boken, så att ni inte glömmer det, och inpränta
det hos Josua, ty jag skall utplåna minnet av Amalek så grundligt att det inte
finns mer under himlen.’ Och Mose byggde ett altare och gav det namnet Herren
mitt baner. Han sade: ’En hand har lyfts mot Herrens tron. Herren
skall strida mot Amalek från släkte till släkte.’’ Verserna 13-16. Om Israels
barn inte hade klagat på Herren, skulle Han inte ha låtit deras fiender föra
krig mot dem.
Innan Mose lämnade Egypten, sände han sin hustru och sina barn till sin svärfar.
Och efter att Jetro hade hört om israeliternas förunderliga befrielse ur
Egypten, besökte han Mose i ödemarken, och bragte honom hans hustru och barn. ”Då gick Mose ut och mötte sin svärfar, bugade sig för
honom och kysste honom, och när de hälsat varandra gick de in i tältet. Och
Mose berättade för sin svärfar allt som Herren gjort med farao och egyptierna för Israels skull, och
han berättade om all den möda de hade utstått på vägen och hur Herren hade räddat dem. Jetro gladde
sig över allt det goda som Herren hade gjort mot Israel, att han hade räddat dem ur egyptiernas hand. Han
sade: ’Lovad vare Herren, som har räddat er ur
egyptiernas och faraos hand och som har räddat folket undan egyptiernas hand!
Nu vet jag att Herren är större än alla
gudarna. Det visade han när man handlade övermodigt mot detta folk.’ Jetro,
Moses svärfar, bar fram ett brännoffer och några slaktoffer åt Gud. Och Aron
och alla de äldste i Israel kom och höll måltid inför Gud tillsammans med Moses
svärfar.” Kapitel 8:7-12.
Jetros skarpsinnighet visade honom, att bördan på Mose var väldigt stor, då
folket förde fram sina svårigheter inför honom, och Mose instruerade dem om
Guds fordringar och lagar. Han sade till Mose: ”Lyssna
nu på mig! Jag vill råda dig, och Gud skall vara med dig. Du skall föra folkets
talan inför Gud och lägga fram deras ärenden inför honom. Du skall upplysa dem
om stadgar och bud och låta dem veta vilken väg de skall vandra och vad de
skall göra. Men välj ut åt dig dugliga män från allt folket, män som fruktar
Gud, är pålitliga och hatar orätt vinning, och sätt dem till föreståndare för
folket, somliga över tusen, andra över hundra, över femtio och andra över tio.
De skall alltid döma folket, men varje viktigt ärende skall hänskjutas till
dig. I alla enklare mål skall de döma själva. Så skall du göra din börda lättare,
genom att de bär den tillsammans med dig. Om du gör på detta sätt och om Gud
befaller dig det, skall du kunna hålla ut. Och allt folket här kan då också gå
hem i frid.’ Mose lyssnade till sin svärfars ord och gjorde allt som han sagt.
Han valde ut dugliga män ur hela Israel och gjorde dem till huvudmän för
folket, till föreståndare, somliga över tusen, andra över hundra, andra över
femtio och andra över tio. Dessa skulle alltid döma folket. Alla svårare ärenden
skulle de hänskjuta till Mose, men alla enklare mål skulle de själva avgöra.
Sedan lät Mose sin svärfar resa hem, och han återvände till sitt land.” Verserna 19-27.
Mose blev ej förnärmad över, att instrueras av sin svärfar. Gud hade upphöjt
honom storligen och utfört under genom hans hand. Ändå menade inte Mose, att
Gud hade valt ut honom till att lära andra, och hade uträttat fantastiska ting
genom hans hand, och att han därför inte behövde instrueras själv. Han lyssnade
gladeligen till sin svärfars förslag, och antog hans plan som en klok idé.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.