Undsättningsplanen
Kapitel 22
Främmande Eld
Främmande Eld
Av: Ellen White
”Men Arons söner Nadab och Abihu
tog var sitt fyrfat och lade eld i dem, strödde på rökelse och bar fram främmande
eld inför Herrens ansikte, något
som han inte hade befallt dem. Då gick eld ut från Herren och förtärde dem, så att de dog inför Herren. Och Mose sade till Aron: ’Detta är
vad Herren har talat: På dem som
står mig nära skall jag bevisa mig helig och inför allt folket bevisa mig härlig.’
Och Aron teg stilla.” Tredje Moseboken 10:1-3.
Arons söner tog inte helig eld från det altare, som Herren Själv hade tänt,
och som Han hade befallt prästerna att använda, då de offrade rökelse inför
Honom. De tog vanlig eld, och anbringade den i sitt rökelsekar, samt lade rökelsen
därpå. Detta var en överträdelse av Guds uttryckliga befallning, och Hans
straffdom följde snabbt därefter. Arons söner, som hade en helig tjänst, skulle
inte ha överträtt denna regel, om de inte hade varit sådana vinpimplare, och
blivit delvis omtöcknade. De tillfredsställde aptiten, vilken fördärvade deras
förståndsförmågor, och gjorde dem olämpliga för det heliga ämbetet. Deras förstånd
var så omtöcknat, att de inte hade en verklig förnimmelse av, vad som var helig
eld, som Gud låtit falla från himlen och som ständigt hölls brinnande på
altaret, och vanlig eld, som Han hade förbjudit dem att använda. Om de hade
brukat sina förståndskrafter fullt ut, skulle de med skräck ha undvikit, att förmätet
överträda denna Guds uttryckliga befallning. De var särskilt gynnade av Gud,
eftersom de ingått i den skara av äldstebröder, som bevittnade Guds härlighet på
berget. De insåg, att det krävdes av dem den djupaste självrannsakan och
helgelse, innan de trädde in i helgedomen, där Guds närvaro kom till uttryck.
”Sedan sade Mose till Aron och till hans söner Eleasar och Itamar: ’Ni
skall inte ha ert hår oordnat eller riva sönder era kläder, för att ni inte
skall dö och vrede drabba hela menigheten. Men era bröder, hela Israels hus, må
gråta över den brand som Herren
har tänt. Ni skall inte gå bort från ingången till uppenbarelsetältet, för att
ni inte skall dö, ty Herrens smörjelseolja
är på er.’” Verserna 6, 7. Och de gjorde, som Mose sagt. De dödade männens far,
och deras bröder, blev förbjudna, att visa något tecken på sorg för dem, som
blivit rättvist straffade av Gud. Då Mose påminde Aron om Herrens ord, att Han
ville bevisa Sig helig på dem, som stod Honom nära, förhöll sig Aron tyst. Han
visste, att Gud var rättvis; och han knotade inte. I hjärtat var han bedrövad över
sina söners ödesdigra död i olydnad; likväl gav han inte uttryck för sin sorg,
på Guds befallning, för att inte dela sönernas öde, och för att församlingen
inte också bli påverkad av oförsonlighetens anda, samt drabbad av Guds vrede.
Då israeliterna begick synd, och Gud straffade dem för deras överträdelse,
och folket knorrade över de drabbades öde, i stället för att bedrövas, eftersom
Gud blivit vanärad, betraktades de medlidsamma som lika skyldiga, som överträdarna.
Herren lär oss, i de anvisningar Aron hade fått, om försoning i skenet av
Hans rättvisa straff, också när Hans vrede kommer tätt inpå skinnet. Han ville
få Sitt folk till, att erkänna det rättvisa i dessa tillrättavisningar, så att
andra skulle frukta dem. I dessa yttersta dagar är många benägna för självbedrägeri,
och de är ur stånd till, att se sina egna fel. Om Gud, genom Sina tjänare,
tillrättavisar den felande, finns det alltid sådana, som är redo att hålla med
den, som förtjänar tillrättavisning. De vill försöka, att lätta den börda, som
Gud har tvingat Sina tjänare att lägga på dem. Dessa sympatisörer tror sig uträtta
ett dygdens verk, genom att hålla med den felande, vars verk har allvarligt skadat
Guds sak. Dessa är bedragna. De sammangaddar sig helt enkelt mot Guds tjänare,
som har fullgjort Hans vilja, och mot Gud Själv, och är lika skyldiga som överträdaren.
Det är många felande själar, som kunnat bli frälsta, om de inte hade blivit
bedragna genom falsk förståelse.
”Herren
talade till Aron. Han sade: ’För att ni inte skall dö får varken du själv eller
dina söner dricka vin eller starka drycker när ni skall gå in i uppenbarelsetältet.
Detta skall vara en evig stadga för er släkte till släkte. Ni skall skilja
mellan heligt och oheligt, mellan orent och rent.”
Verserna 8-10.
Berättelsen om Arons söner har nedtecknats, för att gagna Guds folk, och är
främst ägnad som undervisning för dem, som förbereder sig till Kristi andra
ankomst, nämligen att eftergivenhet för en fördärvad aptit ödelägger själens
finare känslor, och påverkar det förnuft, som Gud har gett människor. Därmed förlorar
andliga och okränkbara ting sin heliga betydelse. Olydnad ter sig behaglig, i
stället för övermåttan syndig. Satan fröjdar sig över, att se människor formade
till sin Skapares avbild ge sig hän som slavar gentemot en fördärvad aptit; ty
härigenom förmår han, att framgångsrikt styra sinnets krafter, och leda de icke
återhållsamma till att handla så, att de blir förnedrade och Gud vanärad, genom
att de mister förnimmelsen av Hans heliga krav. Det var eftergivenhet för
aptiten, som kom Arons söner att använda vanlig eld i den heligas ställe vid
offrandet.
Arons söner, som avvek från Guds befallningar, står för dem, som överträder
Herrens fjärde bud, vilket klart och tydligt säger: ”Sex dagar skall du arbeta och uträtta alla dina
sysslor. Men den sjunde dagen är Herrens, din Guds, sabbat. Då skall du inte utföra något
arbete”,
osv. Andra Moseboken 20:9, 10. Nästan alla, som bekänner sig till att följa
Jesus, helighåller inte den dag Gud har gjort okränkbar och kräver att de skall
hålla helig, genom att vila på den, eftersom Han Själv har vilat på den. De
arbetar under Guds heliga tid, och ärar den första veckodagen, genom att vila på
den, som är en vanlig arbetsdag, en dag, som Gud inte vilade på, och som Han
inte har tilldelat helig ära.
Avvikelse från det fjärde budet hemsöks inte genast med timlig död; likväl
betraktar Gud brott härvidlag lika allvarliga som Arons söners överträdelse. När
Gud säger: Håll den sjunde dagen helig, menar Han inte den sjätte eller den första,
utan den dag, som Han har specificerat. Om människan sätter en vardag i en
helig dags ställe, och säger, att det gör detsamma, hånar hon himmelens och
jordens Skapare, som har gjort Sabbaten till minnesdag över Sin vila på den
sjunde dagen, efter att ha skapat världen på sex dagar. Det är en farlig sak,
att som Guds tjänare försumma Hans inrättningar. De, som har att göra med Gud,
som är oändlig, och som glasklart anvisat reglerna för Sin tillbedjan, bör följa
precis det tillvägagångssätt, som Han har föreskrivit, och inte känna sig fria
till, att avvika det minsta från det, därför att de tror, att detta duger lika
gott. Gud önskar att lära alla Sina skapade varelser, att Han menar det, som
Han säger.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.