fredag 18 mars 2016

Bibelläsningar för Familjekretsen. 88. De sju Församlingarna



Bibelläsningar för Familjekretsen

88. De sju Församlingarna

1. Vilken titel ges den sista delen av den Heliga Skrift?
Jesu Kristi uppenbarelse”. Uppenbarelseboken 1:1.

2. För vem är all uppståndelse ämnad?
Det fördolda hör HERREN, vår Gud, till. Men det uppenbarade gäller för oss och våra barn till evig tid”. Femte Moseboken 29:29.

3. Vad är ändamålet med Uppenbarelseboken?
Detta är Jesu Kristi uppenbarelse, som Gud gav honom för att visa sina tjänare vad som snart måste ske.” Uppenbarelseboken 1:1.

4. Vilken storartad händelse, som däri är omtalad, skall snart äga rum?
Se, han kommer med molnen, och varje öga skall se honom, även de som har genomborrat honom, och alla jordens stammar skall jämra sig över honom.” Uppenbarelseboken 1:7; Matteusevangeliet 24:30.

Anm.: Eftersom de viktigaste händelserna, vilka är uppenbarade i denna bok, är förbundna med Kristi andra ankomst, måste större delen av denna profetia tillämpas i de sista dagarna.

5. Vilken uppmuntran ges till alla, att studera Uppenbarelseboken?
Salig är den som läser upp och saliga är de som lyssnar till profetians ord och tar vara på det som är skrivet i den. Ty tiden är nära.” Uppenbarelseboken 1:3.

6. Till vem gavs denna profetia?
Från Johannes till de sju församlingarna i Asien”. Vers 4.

7. Uppge namnen på dessa sju församlingar.
’Skriv ner i en bokrulle vad du ser och skicka den till de sju församlingarna i Efesus, Smyrna, Pergamus, Tyatira, Sardes, Filadelfia och Laodicea.’” Vers 11.

Anm.: De sju församlingarna med de budskap, som tillställdes dem, går att tillämpa på sju särskilda perioder under den kristna tidsåldern, begynnande med Kristi offentliga verksamhet här på jorden och slutande med Hans andra ankomst. Dessa budskap går ej att tillämpa på de sju församlingarna i Asien, vilka hade dessa namn, av följande skäl: 1) Hela Uppenbarelseboken tillägnades de sju församlingarna (Uppenbarelseboken 1:4, 11, 19; 22:18, 19); men 2) Boken var mera användbar på dem, än på andra kristna församlingar i Mindre Asien, av vilka några var belägna mitt ibland de namngivna församlingarna. 3) Endast en liten del kunde ha personligt intresserat de sju församlingarna, vilka gick under dessa namn, eller några av de andra kristna på Johannes’ tid; ty de flesta av de händelser, som framställs i den, skulle inträffa så långt i framtiden, att de inte kunde ha någon personlig beröring med dem. 4) Människosonens ställning mitt ibland de sju församlingarna måste utmärka Hans närvaro hos dem och Hans försorg om dem; men 5) Denna närvaro och omsorg lovades inte bara till sju församlingar, utan till alla Hans efterföljare; ty Han säger: ”se, jag är med er alla dagar intill tidens slut.’”

”Av några framstående Bibelförklarare har hyllats en mening, som vi måhända här bäst kan återge med Vitringas ord: ’Att under den sinnebildliga framställningen av de sju församlingarna i Asien har den Helige Ande upptecknat sju olika steg i den kristna församlingens utveckling; att detta skildras i beskrivningar med hjälp av dessa församlingars namn, tillstånd och förhållanden, så att de kristna, som tillhörde dessa enskilda perioder, skulle beskåda sig själva och ur dessa illustrativa, profetiska bilder lära känna sina goda egenskaper och sina fel, samt vilka varningar och förmaningar mest var användbara på dem själva.’” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen, s. 247. Gill säger, att de sju församlingarna ”är sinnebilder av Kristi församling i de olika tidsperioderna ända till Hans uppenbarelse.”

8. Med vilket namn är den första församlingen utmärkt?
Skriv till församlingens ängel i Efesus”. Uppenbarelseboken 2:1. Ordet ”Efesus” betyder önskvärd, vilket uttryck kan anses såsom högst passande och betecknande för kyrkans karaktär och belägenhet i dess ursprungliga tillstånd. De första kristna hade tagit emot Kristi lära i dess renhet. De åtnjöt fördelarna och välsignelserna av den Helige Andes gåvor. Den medföljande tabellen visar början och slutet på de sju tidsperioderna.

9. Sedan Herren berömt denna församling för dess goda gärningar, vilken beskyllning framställer Han mot den och vilken förmaning ger Han den?
Men det har jag emot dig, att du har övergett din första kärlek. Tänk därför på varifrån du har fallit, och omvänd dig och gör dina första gärningar.” Verserna 4, 5.

10. Med vilket namn är församlingens andra tillstånd utmärkt?
Skriv till församlingens ängel i Smyrna”. Vers 8. ”Smyrna” betyder myrra (ett slags välluktande arabiskt gummi), en synnerligen passande benämning på Guds församling, medan hon genomgår förföljelsens eldprov och framstår inför Honom som en ”välluktande doft.” Den svåraste ibland de ”tio blodiga förföljelserna” inträffade under Diocletianus mellan åren 302 och 312 e.Kr., en period av tio profetiska dagar, vilka utgör lika många bokstavliga år.

11. Med vilka ord beskrivs denna vedermöda?
Var inte rädd för vad du kommer att få lida. Se, djävulen skall kasta några av er i fängelse för att ni skall sättas på prov, och under tio dagar kommer ni att få utstå lidanden. Var trogen intill döden, så skall jag ge dig livets krona.” Vers 10.

12. Med vilka ord omtalar Frälsaren församlingens tredje tillstånd?
Skriv till församlingens ängel i Pergamus”. Vers 12. Ordet ”Pergamus” betyder höjd, upphöjning. Denna församlings tidsperiod kan räknas från Konstantins dagar, eller, rättare sagt, från hans föregivna omvändelse till kristendomen år 323 till upprättandet av påvedömet år 538 e.Kr. Från Konstantins omvändelse började samma makt, som förut hade förföljt de kristna, att bli dem bevågen eller välvilligt inställd till dem. Man erbjöd belöningar och hedersplatser inom statsapparaten, m.m., för att locka folket till att anta kristendomen, och på detta sätt blev församlingen översvämmad med världslighet och andligt fördärv. Många av de hedniska bruken och ceremonierna, tillika med den hedniska festdagen Söndag (solens dag), påbjöds nu genom lag. Detta hade till följd, att första dagen i veckan infördes i stället för Bibelns Sabbat.

13. Hur berömdes denna församling för sin trohet?
”Jag vet om dina gärningar och var du bor, där Satan har sin tron. Du håller fast vid mitt namn och har inte förnekat min tro, inte ens i de dagar då Antipas, mitt trogna vittne, blev dödad hos er, där Satan bor.” Vers 13, Reformations-Bibeln. Antipas är sammansatt av två latinska ord: Anti, vilket betyder emot, och papas, fader eller påve, och betecknar en klass människor, vilka på den tiden motsatte sig biskoparnas eller påvarnas makt.

14. Vilket betydelsefullt namn erhöll församlingens fjärde tillstånd eller period?
Skriv till församlingens ängel i Tyatira”. Vers 18. Ordet ”Tyatira” betyder angenäm arbetslukt eller förkrosselses offer. Denna betydelse är verkligen betecknande för Jesu Kristi församlings tillstånd under den långa perioden av mörker och förföljelse mot de kristna, som inträffade under de 1 260 åren av påvligt herravälde, som varade från 538 till 1798 e.Kr. Under denna tid blev mer än femtio millioner kristna dödade på de grymmaste sätt, som kunde uppfinnas av mänskliga demoner. (Härom läs vilken martyrhistoria som helst.) Vår Frälsare åsyftade denna tid i Sin förunderliga profetia, som finns i Matteusevangeliet 24:21-22. Han säger: ”Ty då skall det bli en så stor nöd att något liknande inte förekommit sedan världens begynnelse och aldrig mer skall förekomma. Och om inte den tiden förkortades, skulle ingen människa bli frälst. Men för de utvaldas skull kommer den tiden att förkortas.” Den 1 260-åriga vedermödan blev förkortad genom Reformationens uppkomst och framåtskridande under 1500-1700-talen.

15. Vilket löfte lämnade Gud till dessa heliga, som fick lida så mycken förföljelse?
Men håll fast vid det ni har, till dess jag kommer. Den som segrar och håller fast vid mina gärningar ända till slutet, honom skall jag ge makt över folken, och han skall styra dem med järnspira, liksom man krossar lerkärl, såsom jag har fått den makten av min Fader.” Verserna 25-28.

16. Vad kallas församlingens femte period för?
Skriv till församlingens ängel i Sardes”. Uppenbarelseboken 3:1. Ordet ”Sardes” betyder glädjesång eller det, som återstår. Guds folk hade visserligen orsak, att glädja sig vid slutet av den stora vedermödan. Hade inte Reformationen uppkommit vid denna tid, hade alla Guds barn blivit utrotade från jorden. (Se Matteusevangeliet 24:21, 22.) Församlingens Sardesperiod varade från det påvliga herraväldets omstörtande, år 1798 e.Kr., intill år 1833, då det sista av de i Matteusevangeliet 24:29-34 omtalade tecknen hade blivit uppfyllt. Vår Frälsare sade, att detta tecken skulle utmärka tiden för det sista släktet.

17. Vilket skönt namn ges det sjätte tillståndet i församlingen?
Skriv till församlingens ängel i Filadelfia”. Vers 7. Ordet ”Filadelfia” betyder broderlig kärlek samt framställer tillståndet och andan hos dem, vilka antog den förste ängels budskap. Se läsningen över detta ämne.

18. Vilken del av budskapet till denna församling visar, att åtminstone några av dem som lever på den tiden skall bevittna Herrens tillkommelse?
Jag kommer snart. Håll fast det du har, så att ingen tar din krona.” Vers 11. Församlingens ljumma Laodiceatillstånd har skjutit upp Herrens ankomst. Icke desto mindre kommer de troende, som bevittnar Hans återkomst, att vara en brödraälskande menighet och ha sina kronor i behåll. Se fortsättningen. Min anm.

19. Vilka högtidliga ord yttrar Herren till dem, som lever under den sjunde församlingsperioden?
Skriv till församlingens ängel i Laodicea: Så säger han som är Amen, det trovärdiga och sannfärdiga vittnet, upphovet till Guds skapelse: Jag känner dina gärningar. Du är varken kall eller varm. Jag skulle önska att du vore kall eller varm. Men eftersom du är ljum och varken varm eller kall, skall jag spy ut dig ur min mun. Du säger: Jag är rik, jag har vunnit rikedom och behöver ingenting, och du vet inte att just du är eländig, beklagansvärd, fattig, blind och naken. Jag råder dig att av mig köpa guld som är renat i eld, så att du blir rik, och vita kläder att skyla dig med, så att din skamliga nakenhet inte syns, och salva att smörja dina ögon med, så att du kan se. Alla som jag älskar tillrättavisar och tuktar jag. Var därför ivrig och omvänd dig.” Verserna 14-19. ”Laodicea” betyder folkets dömande eller (enligt Cruden) ett rättvist folk. Detta församlingstillstånd existerar under tiden för domen (se läsningarna ”Domen” och ”Den förste Ängelns Budskap”) och följaktligen under den tid, när det sista nådens budskap förkunnas till världen, vilket är den tredje ängelns budskap.

20. Hur nära är Herrens ankomst, när detta budskap förkunnas?
Se, jag står vid dörren och klappar på. Om någon hör min röst och öppnar dörren, skall jag gå in till honom och hålla måltid med honom och han med mig.” Vers 20. Jämför denna text med Matteusevangeliet 24:32, 33.

21. Skall Herren finna ett ”rättfärdigt folk”, när Han återvänder till denna jord?
Och jag såg, och se: Lammet stod på Sions berg och med Lammet etthundrafyrtiofyra tusen som hade hans namn och hans Faders namn skrivna på sina pannor…. I deras mun har det inte funnits någon lögn. De är fläckfria.” Uppenbarelseboken 14:1, 5.

27 e.Kr.
100
323
538
1798
1833
1844
73 år
223 år
215 år
1 260 år
35 år
11 år
Till tidens ände
Efesus
Smyrna
Pergamus
Tyatira
Sardes
Filadelfia
Laodicea
Önskvärd
Söt lukt
Upphöjd
Angenäm arbetslukt eller förkrosselses offer
Glädjesång eller det, som återstår
Broderlig kärlek
Ett rättvist folk eller folkets dömande
Ren
Förföljd
Populär
Världslig statskonst
Brist på nit
Kärlek
Ljum

Budskapen till de sju församlingarna är profetiska och omfattar hela den kristna tidsåldern. Ovan framställda skiss är ämnad att visa den sannolika tiden för de olika perioderna. Med år 27 e.Kr., tiden för Frälsarens dop och början av Hans jordiska mission, begynte Efesus’ tidevarv, som betyder önskvärd. Detta omfattade de första apostlarnas levnad och nådde till omkring början av det andra århundradet. Församlingens andra tidevarv kallades för ”Smyrna”, som betyder myrra eller söt lukt, därmed utmärkande de hedniska förföljelserna mot de kristna under dess varaktighet. Omkring år 323 blev församlingen upphöjd över dessa förföljelser och gjordes populär genom kejsar Konstantins omvändelse till kristendomen. År 538 skedde en annan förvandling, genom att Roms biskop gjordes till församlingarnas överhuvud och kättares tillrättavisare. Under en tid av 1 260 år ägde denna makt herravälde över Guds folk, fördömande vem den behagade och marterande eller pinande till döds många millioner kristna för deras trohet mot Bibeln. Tyatiras tidevarv bestraffades för sin världsliga politik, där romerska lärare tilläts att ha ämbetsplatser ibland dem. År 1798 blev den påvliga makten över församlingen bruten, och alltså inträdde församlingen då i sin fröjdefulla tid. Därför erhöll den namnet Sardes, som betyder glädjesång. Sedan stjärnfallet inträffat, år 1833, inträdde församlingen i förhoppningens tidevarv; och medan de förväntade Herrens snara återkomst, utdelade de på ett broderligt sätt sina ägodelar ibland de nödställda, såsom apostlarna gjorde fordomdags eller förr. Och slutligen kommer vi till 1844, då vår Överstepräst gick in i det allra heligaste, för att rena helgedomen, dvs. den undersökande domen, och detta församlingstidevarv (det laodiceiska) skall fortfara, till dess Jesus kommer och samlar de trogna från alla tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.