onsdag 31 augusti 2016

Bibelläsningar för Familjekretsen. 128. Allvarsamhet

Bibelläsningar för Familjekretsen

128. Allvarsamhet

1. I vilken utsträckning hade den vise mannen smakat denna världs förlustelser?
”Allt som mina ögon begärde gav jag dem och jag unnade mig all glädje.” Predikaren 2:10. ”Jag sade i mitt hjärta: ʼNåväl, jag vill låta dig pröva glädjen. Gör dig nu goda dagar.ʼ” Vers 1.

2. Hur mycken sann glädje fann han i allt detta?
”{S}e, då var allt förgängligt och ett jagande efter vind. Det finns ingenting att vinna under solen.” Predikaren 2:11. ”Mitt under skratt kan hjärtat värka, och glädje kan sluta i sorg. ” Ordspråksboken 14:13.

3. Vem allena finner behag i ett sådant liv?
”Den vettlöse har sin glädje i oförnuft ” Ordspråksboken 15:21.

4. Vilken slutsats drog den vise mannen?
”Jag insåg då att visheten har samma företräde framför dårskapen som ljuset framför mörkret”. Predikaren 2:13.

5. Varför bör man föredra ett allvarsamt sinnelag framför lättsinne och njutningslystnad?
”Bättre sorg än skratt, av plågat ansikte mår hjärtat väl.” Predikaren 7:4. ”Bättre gå till sorgehus
än till gästabudshus. Ty det är slutet för alla människor och den som lever bör ta det till hjärtat.” Vers 3.

6. Vad förmanar den vise mannen de unga att besinna, när de far efter eller söker vällust och nöjen?
”Gläd dig, du yngling, i din ungdom, låt ditt hjärta glädjas i din ungdoms dagar. Vandra ditt hjärtas vägar, följ det dina ögon ser. Men vet att för allt detta kommer Gud att döma dig.” Predikaren 11:9.

7. Hur förmanar aposteln Paulus Titus beträffande detta ämne?
”{Ä}ldre män skall uppträda nyktert, värdigt och behärskat och vara sunda i tro, kärlek och tålamod. Äldre kvinnor skall på samma sätt uppträda som det anstår de heliga. De skall inte sprida skvaller eller missbruka vin. De skall vara lärare i det som är gott, så att de förmanar de unga kvinnorna att älska man och barn, att leva anständigt och rent, att vara husliga och goda och underordna sig sina män, så att Guds ord inte smädas. Förmana på samma sätt de yngre männen att i allt visa gott omdöme”. Titusbrevet 2:2-6.

8. Vilket liknande råd ges i Romarbrevet?
”Låt oss leva värdigt, det hör dagen till, inte i utsvävningar och fylleri, inte i otukt och lösaktighet, inte i strid och avund.” Romarbrevet 13:13.

9. Vilket vittnesbörd ger aposteln Petrus härvidlag?
”Spänn därför bältet om livet och var vakna och sätt ert hopp helt och fullt till den nåd som skall komma er till del, när Jesus Kristus uppenbaras.” Första Petrusbrevet 1:13.

10. Varför är vaksamhet så viktig?
”Var nyktra och vaksamma. Er motståndare djävulen går omkring som ett rytande lejon och söker efter vem han skall sluka.” Första Petrusbrevet 5:8.

11. Vilket annat begrundande bör leda oss till ett nyktert och anständigt uppförande?
”Slutet på allting är nära. Var därför förståndiga och nyktra, så att ni kan be.” Första Petrusbrevet 4:7.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.