söndag 7 december 2014

Barnberättelser om Ellen White. 34 - Den glömda Synen och det glömda Brevet



Berättelser för Barn om Ellen White

 

34Den glömda Synen och det glömda Brevet

 

Hänvisningar: Guide, den 12. Februari, 1964 och den 2. December, 1964. Dagens text: Johannesevangeliet 12:35.

1:a scenen Gå och berätta om synen
År 1890, ungefär ett år innan hon reste till Australien, hade hon en vision i Salamanca, New York.
 
Nästa dag sade hon till sin son, William: ”Jag vill berätta om en vision som jag hade i natt. I visionen var jag i Battle Creek och jag fördes till Review and Herald-byggnaden, och ängeln sade: ’Följ mig.’” Sedan slutade hon att prata. Synen hade försvunnit ur minnet, och hon kunde inte komma ihåg något mer av den. Hon började att berätta igen, men den var helt borta från hennes sinne.
 
Hon reste med sin son och hans sekreterare, fröken McEnterfer, till möten i Virginia. När hon hade tid, skrev hon i sin dagbok att hon hade försökt att berätta om synen den dagen.
 
Tidigt på våren återvände hon till Battle Creek för att närvara vid generalkonferensen. En Sabbatseftermiddag, när hon talade till den stora samlingen, försökte hon igen att berätta om synen. Men åter igen försvann den för henne. Två gånger till under mötet försökte hon att tala om uppenbarelsen, men hon kunde inte komma ihåg den. Till slut sade hon: ”Jag tänker säga mer om detta senare.”
 
Efter mötet frågade Generalkonferensens ordförande, pastor Olson, om hon ville hålla morgonmötet, ty ”jag inte kan komma.

Samma kväll möttes en grupp män på ett kontor vid Review and Herald. De hade kommit för att prata om tidningen för religionsfrihet. Nu är namnet på den här tidningen Liberty, men på den tiden hette den American Sentinel.
 
De som arbetade för religionsfrihet, önskade att lagstiftarna och domarna i landet skulle läsa tidningen The Sentinel”. Men tidningen berättade om lidanden och förföljelser som skulle komma över landet, om folket inte skulle tillåtas att dyrka Gud enligt sitt samvete. En del var rädda för, att om lagstiftarna och domarna läste detta, skulle de inte gilla bladet. Därför ville de att dessa artiklar skulle strykas i tidningen. Mötet varade till kl. 2 på natten.
 
Klockan tre på morgonen sände Gud Sin ängel och väckte syster White. Han bad henne att gå till det tidiga morgonmötet och berätta för arbetarna, vad hon hade sett i Salamanca. Hon klädde sig, gick till byrålådan, tog sin dagbok och började att läsa. När hon tittade igenom sidorna, kom en scen från visionen klart för henne, och hon skrev något mer i förbindelse med det hon redan hade skrivit. När pastor Olson, ordförande för Generalkonferensen, såg henne morgonmötet, sade han: Syster White, vi är så glada att se Dig. Har Du ett budskap till oss?Ja, det har jag”, sade hon och gick fram till talarstolen.
 
Hon satte igång att tala. I visionen var jag i Battle Creek och jag fördes till Review and Herald- byggnaden, och ängeln sade: ’Följ mig.Här hade hon alltid stannat upp tidigare och hennes son lutade sig fram med spänning för att höra om hon fortsatte. Fem gånger hade han hört henne försöka att återge synen, och varje gång hade hon glömt den.
 
Hon sade att ängeln hade lett henne till ett rum där en grupp män diskuterade vissa artiklar som publicerats i The American Sentinel”. Hon sade: Om dessa artiklar om Sabbaten och Jesu andra ankomst stryks ur tidningen, kan vi inte längre använda den som ett organ för vår religionsfrihetsorganisation.”
 
Hon fortsatte att prata i en timme och berättade om mötet hon hade sett i sin syn. Sedan gav hon medlemmarna den undervisning som ängeln hade gett henne, nämligen att de skulle fortsätta att trycka sanningen om Sabbaten och Jesu andra ankomst precis som de hade gjort hittills. Sedan satte hon sig ned. Då kom en man från bakersta raden i salen och sade: Jag var närvarande vid mötet i går kväll.” ”I går kväll!”, utropade syster White. I går kväll? Jag trodde att detta möte ägde rum för flera månader sedan, när det visades för mig i en syn.

Jag var på mötet i går kväll”, upprepade mannen, och jag är mannen som kom med kommentaren om artiklarna i bladet, ja, jag höll tidningen över huvudet. Jag är ledsen att jag hade fel och jag vill passa på att ställa mig på rätt sida.” Sedan satte han sig ned. Snart var det flera medlemmar som också hade varit närvarande vid mötet kvällen innan, som avgav ett liknande vittnesbörd.
 
Nu kan Du förstå varför syster White inte fick tala om synen tidigare, eftersom mötet inte inträffat ännu. Det visar också att syster White var lika beroende av den Helige Ande när hon skulle berätta om sina syner för andra, som hon var när hon fick dem.
 
2:a scenen – En kista som innehåller en hemlighet
Och nu skall Ni höra om det glömda brevet. Ni minns historien om den lyckliga Juldagen broder och syster White besökte församlingen i Washington, New Hampshire, 18 unga pojkar och flickor döptes efteråt.
 
Bland medlemmarna i denna församling fanns en man vid namn Steven Smith. Hans livs historia var tråkig, även om den fick ett lyckligt slut.
 
Det var år 1850, sex år efter det att den första gruppen började att hålla Sabbaten i Washington, New Hampshire, som Steven Smith anslöt sig till de sabbatshållande adventisterna. Vid den här tiden var han en ivrig nykterhetsarbetare. Han kämpade också mot slaveriet. Eftersom han arbetade för att stödja dessa saker, fick han lida mycket hån och förföljelse. Och nu hade han tagit emot ytterligare en impopulär sanning, Sabbaten. Han var väldigt aktiv i missionsarbetet och tillbringade all tid han kunde med att från plats till plats och prata med folk om hur viktigt det är att hålla alla Guds bud och vidta förberedelser för Jesu ankomst.
 
Bara ett år efter det att Smith gått med i församlingen, hölls det årsmöte här i Washington, New Hampshire. Broder och syster White var närvarande här. Under årsmötet fick syster White en vision där hon såg några av de felaktigheter som Steven Smith och de andra lärde ut. Det fanns 75 personer närvarande vid årsmötet, och alla trodde att det var Gud som talade genom synerna till syster White, förutom Steven Smith och en man till. Alla andra erkände att de hade misstagit sig och godtog den tillrättavisning som gavs.
 
Men Gud älskade Steven Smith, och senare skickade Han ett speciellt budskap till honom i form av ett brev från syster White. Så när Smith en dag var på posten, fick han ett långt kuvert. Innan han öppnade det, såg han avsändaradressen på kuvertet: Ellen White, Battle Creek, Michigan”. Fru White har skrivit ett meddelande till mig som jag inte vill ha”, sade han till sig själv och blev arg. Ett ögonblick stod han där med brevet i handen och funderade på vad han skulle göra. Så bestämde han att han inte skulle läsa det. Han stoppade det i rockfickan och gick hem. Han gick upp på sitt rum och gömde brevet längst ned i en kista.
 
Steven Smith gick till kyrkan några gånger på Sabbaten, och han bekände sig vara Sabbatshållare. Men då han kom till kyrkan, var det bara för att diskutera med församlingsmedlemmarna och han sade ovänliga saker om dem, och särskilt om syster White. Snart slöt han sig till en grupp människor som alltid hittar fel hos predikanterna. Tiden gick, fem, tio, tjugo, tjugofem, tjugosju år. Hela denna tid låg brevet på botten av kistan, oöppnat och bortglömt. Hela tiden hade Steven Smiths familj bett för honom, därför att de älskade honom och de kunde se att han inte var lycklig.

Så en dag tog Smith åt sig en utgåva av Review and Herald och började att läsa den. I tidningen fanns det en artikel undertecknad av Ellen White. Han bestämde sig för att läsa den, och när han var färdig, sade han till sig själv: Detta är sant.” Nästa vecka fanns det också en artikel av henne i tidningen, och han läste den också. Varje vecka efter det läste han hennes artiklar och de började att förändra hans liv.
 
3:e scenen – En bra predikan
(Visa scen 1, 31 som talar.)
 
Vid denna tid kom pastor Eugene Farnsworth, som Steven Smith hade känt sedan han var pojke, in till staden för att hålla några möten. Smith gick fick att höra honom: Pastor Farnsworth talade om adventrörelsens början och hur den hade spridit sig över stora delar av världen, och att detta var en uppfyllelse av profetiorna i Uppenbarelseboken.

Vid slutet av mötet reste sig Steven Smith och började att tala. (Ta bort 43, sätt upp 42.) Nu var han en gammal man med vitt hår och böjd rygg. Han berättade för församlingen hur ledsen han var för allt det dåliga han hade sagt om den och att han hade varit borta från dem i så många år. Han sade att han ville komma tillbaka till menigheten och glädjas med dem igen.
 
Pastor Farnsworth meddelade att han skulle tala igen nästa vecka också. Steven Smith bestämde sig för att delta igen nästa Sabbat. Under hela veckan hade han gott om tid att reflektera över det förflutna och på Onsdagen kom han ihåg brevet som låg gömt i den gamla kistan. Det var 28 år sedan nu, och för första gången ville han verkligen veta vad som stod i det.
 
Så letade han i kistan och fann brevet. Han öppnade det och började att läsa. Vad han fann där? Han läste en varning om den bitterhet och besvikelse, som han skulle uppleva om han inte förändrades. Det var en sann bild av de 28 åren av hans liv som hade gått. Det innehöll en vädjan till honom om att ångra sig och ett löfte att om han gjorde det skulle han bli förlåten, eftersom Gud fortfarande älskade honom.
 
pastor Farnsworth hade avslutat sin predikan nästa Sabbat, reste sig Steven Smith igen och sade: ”Jag mottog ett meddelande från syster White för 28 år sedan. Jag tog det med mig hem och lade ned det i en kista och läste det inte förrän i Torsdags. Bröder, varje ord av meddelandet till mig är sanningen och jag tar emot det. Jag har kommit dithän att jag tror att alla vittnesbörden är från Gud, och om jag hade brytt mig om vad Gud gjorde för mig, liksom alla de andra, skulle det ha förändrat hela mitt liv och jag skulle ha varit en annan man. Till min sorg, fann jag att visionerna hade rätt och jag hade fel.

Vi är glada över att Steven Smithsmåningom ångrade sig och bekände den stora synd han gjort mot sig själv och mot sina vänner. Därefter levde han ett gott kristet liv tills han dog. Men dumt det var att han inte öppnade brevet 28 år innan han fick reda på vad Gud hade att säga till honom. Hur mycket sorg och svårigheter kunde han inte ha sparat sig själv och andra, om han hade läst det och lyssnat till varningen.
 
Kan det vara så att vi gör samma misstag nu som Steven Smith gjorde? Gud har sänt många budskap för de sista dagarna i böckerna som kallas för Vittnesbörden och Den Stora Striden-serien. De har skrivits för att undervisa oss. Men är vi klokare än gamle Steven Smith om vi låter dessa böcker stå oöppnade på en bokhylla? Om vi läser och studerar dessa böcker och Bibeln, kommer de att hjälpa oss att bli bättre kristna och till att vinna den sista stora segern med Jesus.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.