Bibelläsningar för Familjekretsen
30. En lång profetisk Tidsperiod
1. När skulle, enligt Daniels
profetia, helgedomen renas och återställas?
”Då svarade han
mig: ’Tvåtusentrehundra kvällar och
morgnar, sedan skall helgedomen renas och återställas.’” Danielsboken
8:14.
2. Var befann Daniel sig, då han
fick synen, som omtalas i det här kapitlet?
”När jag
betraktade denna syn såg jag mig själv i
Susans borg i hövdingdömet Elam. I min syn såg jag att jag var vid floden Ulai.” Vers 2.
3. Vad visades först för
profetens syn?
”När jag såg upp
fick jag se en bagge med två horn stå
framför floden.” Vers 3.
4. Vad kom därnäst fram på
scenen?
”När jag
funderade på detta, se, då kom en bock västerifrån…. Han närmade sig
baggen med de båda hornen…. Jag såg honom komma ända inpå baggen och
rasande störta sig över honom, och han stångade baggen och krossade hans båda
horn”. Verserna 5-7.
5. Vad hände, sedan profeten hade
hört tiden kungöras för helgedomens rening?
”När jag,
Daniel, hade sett denna syn och försökte förstå den, fick jag se en gestalt som såg ut som en man stå framför mig.”
Vers 15.
6. Vilken befallning hörde Daniel
ges till ängeln?
”Och mitt över
Ulai hörde jag rösten av en människa som ropade: ’Gabriel, uttyd synen för honom!’” Vers 16.
7. Vilka var de första ord, som
ängeln då talade till profeten?
”Då kom han nära
platsen där jag stod, men jag blev förskräckt när han kom, och jag föll ner på
mitt ansikte. Han sade till mig: ’Ge akt
på detta, du människobarn, ty synen syftar på ändens tid.’” Vers 17.
Det vill säga, denna syns uppfyllelse skall ej fullbordas, förrän i den
yttersta tiden.
8. Hur började ängeln därpå att
förverkliga sitt uppdrag till Daniel?
”Baggen som du såg, han med de två hornen,
betyder Mediens och Persiens kungar. Men den raggiga bocken
är Javans* kung, och det stora hornet mellan hans ögon är den förste kungen.”
Verserna 20, 21. * Andra översättningar: Greklands. Det framgår också av Folk-Bibelns förtydligande: ”syftar på
Grekland som fick världsvälde i och med Alexander den store (336 - 323 f. Kr.).” Min anm.
9. Vilken del av synen sade
ängeln, att Daniel skulle gömma? Varför skulle han göra det?
”Synen om kvällar och morgnar, som det
talats om här, är sann. Men göm du synen, för den syftar på en avlägsen framtid.’” Vers 26.
Anm.: Den del av synen, som
angick de två tusen tre hundra dygnen, skulle gömmas för en tid, emedan den
inte skulle förverkligas förrän efter många dagar. Den andra delen var i
begrepp att uppfyllas redan på Daniels tid. Det, som angick väduren eller
baggen, inträffade endaste 15 år efter det, att Daniel hade denna syn. Det var
alltså på sin plats, att denna del av synen skulle förklaras för Daniel, så att
han kunde underrätta folket om, vad som förestod eller väntade.
10. Vad sade Daniel om synen?
”Men jag, Daniel,
blev kraftlös och låg sjuk en tid. Sedan steg jag upp och utförde min tjänst
hos kungen. Synen förundrade mig, men
ingen förstod den.” Vers 27.
11. Ehuru Daniel inte nämnde sin
förvåning över det han sett, vad gjorde han?
”I Ahasveros son
Darejaves första regeringsår… kom jag, Daniel, att i skrifterna lägga märke
till det antal år som enligt Herrens ord till profeten Jeremia skulle
fullbordas angående Jerusalems ödeläggelse, nämligen sjuttio år.”
Danielsboken 9:1, 2. Han hyste en sådan innerlig åstundan eller längtan efter,
att lära sig att förstå hela synens betydelse, att han forskade i de heliga
böckerna intill Darius’ eller Darejaves’ första regeringsår. Därigenom kom han
nästan till den övertygelsen, att de sjuttio veckorna, under vilka Jerusalem
och den judiska helgedomen skulle ligga öde, nu nästan var fullbordade, och att
de på något sätt var förbundna med den syn han hade haft.
12. Vad gjorde profeten på grund
härav?
”Jag vände då
mitt ansikte till Herren Gud med ivrig bön och åkallan och fastade i säck och
aska.” Vers 3.
13. Vilket uttryck förekommer i
Daniels bön, som visar, att han fortsatt önskade upplysning om den del av
synen, som angick helgedomen?
”Hör nu, du vår
Gud, din tjänares bön och åkallan och låt
ditt ansikte lysa över din ödelagda helgedom för Herrens skull.”
Vers 17.
14. Hörde Herren hans bön?
”[M]edan jag
alltså ännu talade i min bön – kom Gabriel
till mig i flygande hast, den man som jag
förut hade sett i min syn. Han rörde vid mig, och det var vid tiden för
kvällsoffret.” Vers 21.
15. Vad sade Gabriel till Daniel?
”Redan när du
började be gick ordet ut och jag har
kommit för att ge dig besked, för du är högt älskad. Så ge akt på ordet och förstå synen:”. Vers 23.
Anm.: ”förstå synen”. Att förstå
något är, att begripa dess innebörd. Den syn, som Daniel anmodades att få ett
grepp om, är samma syn, som omtalas i den tjugoförsta versen av föregående
kapitel, vid vilket tillfälle Gabriel visade sig för honom.
16. Vilken tillämpning gjorde
Gabriel av synen?
”Sjuttio veckor är bestämda över ditt folk
och över din heliga stad för att göra slut på överträdelse, försegla synder,
försona skuld, föra fram en evig rättfärdighet, fullborda syn och profetia och
smörja den Allraheligaste.” Vers 24.
Anm.: Gesenius säger i sitt
hebréiska lexikon, att det ord, som här är översatt ”bestämda”, egentligen
betyder ”att avskära, att dela, och alltså att bestämma eller kungöra.”
”Sju veckor har blivit avskurna
för ditt folk och för din heliga stad”. – Whittings översättning.
Dr. Gill anmärker rörande denna
text: ”Det vill säga, ett sådant tidsrum är bestämt – avskuret, enligt ordets betydelse.”
”[F]ör att göra slut på överträdelse”. Judarna skulle uppfylla
måttet av sin ogudaktighet, genom att förkasta och korsfästa Messias; de skulle
sedan ej längre vara Hans egendomsfolk. Läs Matteusevangeliet 21:38-43;
23:32-38; 27:25.
”[F]örsegla synder, försona skuld”. I den engelska översättningen
står det: ”Att göra en ände på synden”. Den bästa förklaringen häröver finner
vi i Hebréerbrevet 9:26: ”Men nu har han trätt fram en gång
för alla vid tidernas slut för att genom sitt offer utplåna synden.” Och
i Romarbrevet 8:3 heter det: ”Det som var omöjligt för lagen,
svag som den var genom den syndiga naturen, det gjorde Gud genom att sända sin
egen Son som syndoffer, han som till det yttre var lik en syndig människa, och
i hans kropp fördömde Gud synden.”
På detta sätt är alltså Kristus ”lagens ände [ändamål] till rättfärdighet.”
”[F]öra fram en evig rättfärdighet”.
Detta åsyftar tvivelsutan Kristi rättfärdighet – den rättfärdighet, genom
vilken Han var i stånd till, att bringa försoning för synd och som vi genom
tron kan få del av.
”[F]ullborda syn och profetia”. Att
fullborda, eller besegla i andra översättningar, kan betyda detsamma som att
stadfästa eller bekräfta. Under de sjuttio veckorna blev en del av synen
ordagrant uppfylld. Det är ett säkert bevis för, att hela synen skall
uppfyllas.
”[S]mörja den Allraheligaste.” Detta kan ha avseende på invigandet av den himmelska
helgedomen, innan Kristus påbörjat Sin tjänstförrättning där.
Sjuttio veckor utgör 490 dagar.
Dessa skulle bli ”avskurna” från den tidsperiod, som Daniel hade under
betraktande, nämligen de 2 300 dygnen. Dagarna i denna profetia, liksom i
andra profetior, betecknar år. (Se läsningen ”En märkvärdig Symbol”, s. 103 i
boken, fråga 10. Se läsning 22 här, med samma namn. Min anm.) Om alltså 490 år
blir ”avskurna” från 2 300 år, är det klart, att dessa tidsperioder måste
börja på en och samma gång.
17. När sade ängeln, att de
sjuttio veckorna (490 åren) skulle börja?
”Vet därför och
förstå: Från den tid då ordet gick ut att
Jerusalem skulle återställas och byggas upp till dess den Smorde Fursten
kommer, skall det gå sju veckor och sextiotvå veckor. Gator och vallgravar
skall på nytt byggas upp, trots tider av svårigheter.” Vers 25.
Anm.: Sextionio av de sjuttio
veckorna skulle nå till Messias eller ”den Smorde Fursten”. Messias är Kristus,
den Smorde. Messias är det hebréiska och Kristus det grekiska ordet, som
betyder den Smorde.
18. Hur blev Jesus smord?
”Gud smorde
Jesus från Nasaret med den helige Andes
kraft”. Apostlagärningarna 10:38.
19. Vid vilken tid blev Jesus på
ett särskilt sätt smord med den Helige Ande?
”[B]lev även Jesus döpt. Och medan han
bad, öppnades himlen och den
helige Ande sänkte sig ner över honom i en duvas skepnad. Och från himlen
kom en röst: ’Du är min Son, den Älskade.” Lukasevangeliet 3:21, 22.
20. Vad sade Jesus strax efter
denna händelse?
”Herrens Ande är
över mig, ty han har smort mig till
att predika glädjens budskap för de fattiga.” Lukasevangeliet 4:18;
Markusevangeliet 1:15.
Anm.: Det är klart, att de
sextionio veckorna (483 åren) når till Kristi dop, enär Han då blev smord med
den Helige Ande. Johannes Döparen begynte sin verksamhet i det femtonde året av
Tiberius’ regering. Lukasevangeliet 3:1-3. Tiberius började att regera
tillsammans med sin far år 12 e.Kr., två år före faderns död. (Prideaux’ Connection, första bandet, s. 246.) Det
femtonde året av hans regering skulle alltså infalla år 27 e.Kr., då Jesus blev
smord vid Sitt dop.
21. När utfärdades det ett påbud
om, att återuppbygga och återställa Jerusalem?
”[B]egav sig
Esra hem från Babel…. Också en del av Israels barn och av prästerna, leviterna,
sångarna, dörrvaktarna och tempeltjänarna begav sig upp till Jerusalem i Artasastas sjunde regeringsår. Esra
kom till Jerusalem i femte månaden i kungens sjunde regeringsår.” Esra
7:1-8.
Anm.: Denne Artasasta inledde
sitt regerande år 464 f.Kr.
(Se Prideaux’ Connection, första
bandet, s. 222; Smiths Comprehensive
Dictionary, art. Artaxerxes.) Det sjunde året av hans regering skulle
alltså vara år 457 f.Kr.
Om vi nu räknar 483 fulla år från början av år 457 f.Kr., kommer vi till
slutet av år 26 e.Kr. Detta bevisas av det faktum, att det fordras 26 fulla år
e.Kr. och 457 år f.Kr., för att utgöra 483 fulla år.
Detta belyser även, att om man ej
började att återuppbygga Jerusalem förrän på hösten av 457 f.Kr. (Esra 7:8), måste
de 483 åren nå lika långt in i året 27 e.Kr., som de påbörjades inpå året 457 f.Kr. Alltså nådde de 483
åren till hösten av år 27 e.Kr. Just då döptes Kristus. Detta beseglar eller
stadfäster profetian.
Dr. Adam Clarke säger: ”’Efter Guds befallning.’ Han gav
befallningen först samt uppväckte därpå de persiska konungarna till att
befordra denna befallning.
’Efter Kores’.’ Denne konung gav sin befallning för templets
återuppbyggande omkring år 536
f.Kr.
’Och Darius’.’ Darius Hystaspes bekräftade Kores’ befallning år 519 f.Kr.
’Och Artasastas.’ Denne konung sände Esra till Judéen med nya privilegier
år 457 f.Kr.”
– Anm. över Esra 6:14. Det brev från Artasasta till Esra, vari han ger honom
rättighet till att utföra detta verk, förekommer i Esra 7:11-26.
22. Vid slutet av de 483 åren, år
27 e.Kr., återstod ännu en vecka eller sju år av de 490 åren. Vad skulle ske
mitt i denna vecka?
”Han skall
stadfästa förbundet med de många under en vecka, och mitt i veckan skall han avskaffa slaktoffer och matoffer.”
Danielsboken 9:27.
Anm.: Som de sextionio veckorna
slutade på hösten år 27 e.Kr., skulle hälften av den sjuttionde veckan eller
tre och ett halvt år nå till våren år 31 e.Kr. Då blev Kristus korsfäst och
avskaffade genom Sin död de slaktoffer och spisoffer, vilka hörde till den
jordiska helgedomen. Den återstående delen av veckan når till hösten av år 34
e.Kr. Denna tidpunkt utmärker slutet av de 490 åren, som var ”avskurna” från de
2 300 åren. Det återstår ännu 1 810 år. Om vi lägger dem till 34, ger
det oss år 1844 e.Kr.
23. Vad sade ängeln skulle äga
rum då?
”Då svarade han
mig: ’Tvåtusentrehundra kvällar och morgnar, sedan skall helgedomen renas och
återställas.’” Danielsboken 8:14. Helgedomen skulle renas, eller med
andra ord skulle Kristi avslutande verk för världen, försoningen eller den
undersökande domen, då inledas. Israels avbildande försoning upptog ej mer, än
en dag. Tiden för det avslutande försoningsverket torde även bli jämförelsevis
kort. Detta verk har redan pågått under 171 år, och kan följaktligen ej räcka
mycket längre. Vem är redo, att möta Herren på domens dag?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.