Bibelläsningar för Familjekretsen
28. Försoningen i Gamla Testamentet
1. Varför var Abels offer mera
godtagbart inför Gud, än Kains?
”Genom tron bar Abel fram ett bättre
offer åt Gud än Kain”. Hebréerbrevet 11:4.
2. På vad hänsyftade hans offer?
”Ni vet ju att
det inte var med förgängliga ting,… som ni blev friköpta…
utan med Kristi dyrbara blod, som med blodet av ett lamm utan fel och lyte. Han var utsedd redan före världens skapelse men har i dessa
sista tider uppenbarats för er skull”. Första Petrusbrevet 1:18-20.
3. Vad erhöll eller fick Abel
genom sitt offer?
”[G]enom tron
fick han det vittnesbördet att han var
rättfärdig”. Hebréerbrevet 11:4.
4. Med vad slags offer befallde
Gud Abraham, att tillbedja Honom?
”Då sade han
till honom: ’Hämta åt mig en treårig kviga,
en treårig get, en treårig bagge…. Han
hämtade alla dessa åt honom och styckade dem mitt itu och lade styckena mot
varandra.” Första Moseboken 15:9, 10.
5. Hur bevisade Jakob sin tro på
den utlovade Frälsaren?
”Israel bröt upp
med allt han ägde. När han kom till Beer-Sheba offrade han slaktoffer åt sin fader Isaks Gud.” Första
Moseboken 46:1.
6. Vad befallde Herren Mose, att
han skulle upprätta eller göra?
”HERREN
sade till Mose: ’Säg till Israels barn att de samlar in en
offergåva åt mig…. De skall göra en
helgedom åt mig, så att jag kan bo mitt ibland dem.” Andra Moseboken
25:1-8; Apostlagärningarna 7:44; Hebréerbrevet 8:5. ”Tabernaklet
skall du göra av tio tygvåder, vävda av tvinnat fint lingarn och av mörkblått,
purpurrött och karmosinrött garn. I konstvävnad med keruber på skall du göra
dem.” ”Du skall göra tygvåder av gethår till ett tält över tabernaklet. Elva sådana
våder skall du göra.” ”Dessutom skall du göra ett överdrag av rödfärgade fårskinn till
tältet och ett överdrag av tahasskinn
att lägga ovanpå.” Andra Moseboken 26:1, 7, 14.
7. Hur många avdelningar hade
helgedomen?
”Förlåten skall
för er skilja det heliga från det allra heligaste.” Vers 33.
Anm.: Helgedomen eller
tabernaklet var omkring 13,7
meter långt och 4,56 meter brett samt
var indelat i två avdelningar – den yttre avdelningen eller det heliga,
utgörande två tredjedelar av hela byggnaden, och den inre eller det allra
heligaste en tredjedel. Tre sidor av byggnaden bestod av upprätt ställda
bräder, vilka var överdragna med guld; men den östra eller främre sidan bestod
av ett förhänge, vilket kunde dras åt sidan, då man ville träda in i
helgedomen.
8. Vilka saker fanns det i den
första avdelningen?
”I tabernaklet
inreddes ett främre rum som kallades det heliga. Där stod ljusstaken och bordet med
skådebröden.” Hebréerbrevet 9:2.
9. Vilken annan sak fanns det i
den första avdelningen?
”Han ställde in det förgyllda altaret i
uppenbarelsetältet framför förlåten”. Andra Moseboken 40:26; 30:1-6.
10. Vad förvarades i den andra
avdelningen, eller det allra heligaste?
”Bakom den andra
förlåten fanns ett rum som kallades det allra heligaste. Dit
hörde det förgyllda rökelsealtaret och
förbundsarken, som på alla sidor var överdragen med guld. I den fanns en
guldkruka med mannat, Arons stav som hade grönskat och förbundets tavlor.”
Hebréerbrevet 9:3, 4; Andra Moseboken 40:20, 21.
11. Vad kallades locket, som
täckte arken, för?
”Du skall sätta nådastolen ovanpå arken och i arken
skall du lägga vittnesbördet som jag skall ge dig.” Andra Moseboken
25:21.
12. Var skulle Gud, genom sinnebilden
för Sin närvaro, sammanträffa med Israels överstepräst?
”Och från nådastolen, från platsen mellan de båda
keruberna som står på vittnesbördets ark, skall jag tala med dig”.
V. 22.
13. Vad förvarades i arken under
nådastolen?
”Han skrev på tavlorna detsamma som var
skrivet förra gången: de tio orden… Sedan vände jag om och gick ner från
berget och lade tavlorna i arken som
jag hade gjort”. Femte Moseboken 10:4, 5.
14. Då byggnaden fullbordats, för
vilket ändamål blev den brukad? Vem tjänstgjorde dagligen i den första
avdelningen?
”Så blev det
ordnat. I det främre rummet går alltid
prästerna in och förrättar sin tjänst.”
Hebréerbrevet 9:6.
15. Vem allena var tillåten, att
gå in i den andra avdelningen? Hur ofta och för vilken orsaks skull gick han in
där?
”I det andra
rummet går endast översteprästen in en gång om året, och då aldrig utan blod,
som han bär fram för sina och för folkets oavsiktliga synder.” Vers 7.
Anm.: Det var en tjänstgöring åt
Gud, som dagligen utfördes i den jordiska helgedomen. Denna hade att göra med
folkets synder; icke att det offrade blodet kunde ta bort synder, ty Bibeln
säger uttryckligen (Hebréerbrevet 10:4), att det ej kunde göra detta. Dess
offrande visade dock den offrande personens tro på kraften hos Kristi blod, som
en gång i framtiden skulle bli utgjutet, och på vilket tabernakeltjänsten
ständigt fäste hans uppmärksamhet. Det verk, som där utfördes, var en skugga
eller bild på Kristi försoningsverk, och såsom sådant har det en betydelse, som
ej går att för högt uppskatta. Med denna tanke för oss vill vi nu undersöka det
sätt, varpå folkets synder i sinnebildlig eller symbolisk mening togs bort.
16. Hur begår man synd?
”Var och en som
gör synd bryter mot lagen, ty synd är
brott mot lagen.” Första Johannesbrevet 3:4.
17. Och vad är syndens lön?
”Ty syndens lön
är döden”. Romarbrevet 6:23.
Anm.: Då en person ibland
israeliterna syndade, överträdde han ett av de tio buden, som låg i arken under
nådastolen. Dessa bud utgjorde pelarna hos Guds regering; att överträda ett av
dem var att göra uppror mot Guds regering och ådra sig dödsstraff. Men det
fanns en nådastol, som upprättats över dessa heliga och rättvisa bud. I Sin
stora nåd tillät Gud syndaren, att frambära ett offer, som skulle
tillfredsställa lagens fordringar.
18. Då en person ibland det
vanliga folket hade syndat, vad måste han då göra, för att frälsa eller rädda
sitt liv?
”Om någon av
folket i landet syndar av misstag genom att göra sådant som inte får göras enligt
HERRENS
bud… skall han som sitt offer för den begångna synden föra fram en felfri get
av honkön. Han skall lägga
sin hand på syndoffersdjurets huvud och sedan slakta det på den plats där
brännoffersdjuren slaktas.” Tredje Moseboken 4:27-29.
19. Vad gjordes med blodet?
”Prästen skall
ta något av blodet på sitt finger och stryka det på brännoffersaltarets horn,
men allt det övriga blodet skall han
hälla ut vid altarets fot.” Vers 30.
20. Vad gjordes sedan med
syndoffret?
”Detta är lagen
om syndoffret: På samma plats som brännoffersdjuret slaktas skall
syndoffersdjuret slaktas inför Herrens ansikte. Det är högheligt.
Den präst som offrar syndoffret skall äta
det. På en helig plats skall det ätas”. Tredje Moseboken 6:25, 26.
Läs även vers 16.
Anm.: Så snart som en person blev
varse, att han var en syndare genom den lag, som fordrade överträdarens död,
förde han först fram ett offer; sedan lade han sin hand på offrets huvud och
bekände över det sina synder. På så sätt överfördes, i sinnebildlig mening,
hans synder till offret. Därpå dödades offret, och en del av dess blod stänktes
på hornen hörande till brännoffersaltaret; och prästerna åt köttet. Detta var
fallet med syndoffret för det vanliga folket; men om en präst eller hela
menigheten, alltså församlingen, hade syndat, brändes offret upp utanför
lägret, och blodet fördes in i helgedomen. På så sätt blev synderna överförda
till helgedomen.
21. Sedan synderna sålunda under
ett helt år hade blivit införda i helgedomen, vad ägde rum på den tionde dagen
i den sjunde månaden?
”Detta skall för
er vara en evig stadga: I sjunde månaden, på tionde dagen i månaden, skall ni
fasta…. Ty på den dagen skall försoning
bringas för att rena er. Från alla era synder skall ni renas inför HERRENS
ansikte.” Tredje Moseboken 16:29, 30. Härav framgår, att försoningen ej
var fullständig förrän vid slutet av det ceremoniella året. Att försona betyder
att blidka, att gottgöra, följaktligen att tillfredsställa någon förlust eller
skada, genom att ge lämplig ersättning därför. Se Sundéns Ordbok.
22. Vad gjorde översteprästen,
sedan han först framburit ett offer för sig själv?
”Sedan skall han
ta de två bockarna och ställa dem inför Herrens ansikte, vid ingången till
uppenbarelsetältet. Aron skall dra lott om de båda bockarna: en lott för Herren och en lott för
att skaffa bort synden.” Tredje Moseboken 16:7, 8.
23. Vad gjordes med den bock, på
vilken Herrens lott föll?
”Sedan skall han
slakta folkets syndoffersbock och
bära in dess blod innanför förlåten, och han skall göra med blodet som han
gjorde med tjurens blod. Han skall stänka
det på nådastolen och framför nådastolen.” Vers 15.
24. Varför var det nödvändigt,
att göra eller bringa denna försoning?
”Så skall han
bringa försoning för helgedomen och rena den från Israels barns orenheter och överträdelser, ja, från alla deras
synder.” Vers 16. Se även verserna 18, 19.
Anm.: Som vi redan har sett, blev
synder överförda till helgedomen under hela året genom blodet och köttet från
de personliga syndoffren, vilka offrades invid tabernaklets dörr. Här blev de
kvar till Försoningsdagen, då översteprästen gick in i det allra heligaste med
blodet från den bock, på vilken Herrens lott fallit; och, bärande hela årets
synder inför nådastolen, bringade han här försoning för dem inför Herren. Härigenom
blev helgedomen renad eller befriad från synd.
25. Då översteprästen kom ut från
helgedomen med dess synder på sig, sedan han gjort en försoning för dem i det
allra heligaste, vad gjorde han därnäst?
”När Aron har
fullbordat försoningen för helgedomen, uppenbarelsetältet och altaret, skall
han föra fram den levande bocken. Och Aron skall lägga båda
händerna på den levande bockens huvud och bekänna över honom Israels barns alla
missgärningar och överträdelser, ja, alla deras synder. Han skall lägga dem på
bockens huvud och sedan sända i väg honom ut i öknen genom en man som hålls
redo för detta.” Tredje Moseboken 16:20, 21.
26. Vem bar då folkets synder,
sedan översteprästen hade avlagt dem och renat lägret från dem?
”Bocken skall
bära alla deras missgärningar på sig ut i ödemarken, och man skall släppa
bocken ute i öknen.” Vers 22.
Anm.: På detta sätt bringade man
försoning för Israels synder varje år. Man bör dock lägga märke till, att
dåtidens försoningsverk gällde endast för dem, som hade bekänt sina synder och
överfört dem till helgedomen genom de dagliga offren, vilkas blod utgöts vid
tabernaklets dörr. Om någon föredrog, att behålla sina synder på sig själv,
erhöll han ingen försoning. I stället förgjordes han ifrån folket vid slutet av
denna dagens tjänsteförrättning; men även under det, att översteprästen var
sysselsatt med att utföra den sista delen av årets tjänst i tabernaklet, hade
folket full frihet att frambära offer för sina synder. Läs Fjärde Moseboken
29:7-11. Det är alltså klart, att ingen försoning kunde göras för en person,
förrän han hade bekänt sina synder. Samma ämne är ytterligare belyst i följande
läsning.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.