Bibelläsningar för Familjekretsen
22. En märkvärdig Symbol
1. När blev Rom indelat i tio
riken?
Mellan åren 351 och 483 e.Kr. Se
Bibelläsningen om ”Världens profetiska Historia”.
2. Sedan de tio hornen hade
uppkommit, vad såg profeten uppstå ibland dem?
”Men medan jag
såg på hornen fick jag se hur ett annat horn sköt upp mellan dem, ett litet
horn som stötte bort tre av de förra hornen.” Danielsboken 7:8.
Anm.: Vi kan därför vänta, att
det lilla hornet skulle utveckla sig efter år 483 e.Kr. Och efter den tiden
framkom i verkligheten en anspråksfull makt, som sökte efter att finna
erkännande för sina anspråk. Redan så tidigt som i sjätte århundradet hade Roms
biskopar blivit nog mäktiga, att utöva tillräcklig inflytelse vid det
kejserliga hovet, vilket inom kort upphöjde dem till den ställning, varigenom
de kunde befalla över jordens konungar. Det var blott ett ting, som hindrade
dem från att få fullständigt herradöme, nämligen de arianska makternas motstånd
till Katolska Kyrkans dogmer eller läror, i synnerhet deras lära om
treenigheten. Dessa motståndarmakter blev uppryckta – herulerna år 493,
vandalerna 534 och östgoterna 538. – Se Student’s
Gibbon, sid. 309-319.
”Det är ett anmärkningsvärt
faktum, att påvarna än i dag bär en trefaldig krona, som ej bärs av någon av de
andra monarkerna…. Det lilla hornet är en passande symbol på påvedömet…. Denna
lilla makt underlade sig tre av dessa herradömen.” Barnes’ förklaringar över
Danielsboken, s. 327.
”Det märkvärdigaste av alla var
det lilla hornet, vilket uppstod efter de andra, och protestantiska
Bibeltolkare (vi tror, att de har goda skäl därför) tillämpar detta på den
kyrkliga makten åt påven eller biskopen i Rom.” – Cottage Bible.
”Sådant var sakernas tillstånd,
då Justinianus, år 533, började sina krig emot vandalerna och goterna. Då han
önskade att försäkra sig om påvens och Katolska Kyrkans inflytande, utgav han
det märkvärdiga påbud, genom vilket påven förordnades till huvud för alla
församlingar, och från vilkets utfärdande, år 538, tiden för den påvliga
överhögheten bör räknas. Och vilken som helst, som vill läsa historien om det
afrikanska fälttåget, åren 533-534, och om det italienska fälttåget, åren
534-538 e.Kr., skall märka, att krigshären, som stod under befäl av Belisarius,
Justinianus’ general, av katolikerna överallt hälsades som befriare.” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen,
s. 93.
”Justinianus’ beryktade brev till
påven år 533 stadfäste ej blott alla föregående privilegier, utan förstorade
dem och gav påven många företräden och rättigheter, vilka sedermera blev upphov
till anspråk, vilka är så framstående i kyrkolagen.” – Gavazzis föreläsningar,
s. 66.
Det är alltså klart, att så snart
som det sista motståndet till påven hade avlägsnats, blev han grundligen
stadfäst genom det beryktade brevet från Justinianus – nämligen att biskopen i
Rom skulle anses vara den allmänna församlingens överhuvud och alla kättares
tillrättavisare. År 538 e.Kr. kan alltså betraktas som det årtal, varunder
påvedömet blev en regerande makt.
3. Vilken jämförelse gör profeten
mellan den förtryckande makten och de andra makterna, när han talar om, hur det
lilla hornet skall rycka bort tre makter?
”De tio hornen
betyder att tio kungar skall uppstå i det riket, och efter dem skall en annan
uppstå som skall vara olik de förra och som skall slå ner tre kungar.”
Vers 24.
Anm.: Detta pekar tydligt ut det
påvliga herradömet, som i alla hänseenden var olikt de andra, och som från en
ringa eller enkel början sköt upp ibland de tio rikena, intill dess det
slutligen lyckades att slå ned tre av dem.” – Bagster i Cottage Bible.
”De var politiska riken. Och nu
behöver vi endast fråga, om något rike har uppkommit ibland det romerska
världsväldets tio riken sedan år 483 e.Kr., och som likväl varit olikt dem
alla; samt om så är förhållandet, vilket det är. Svaret är: Påvedömets andliga
rike. Detta överensstämmer med sinnebilden i varje enskildhet, vilket lätt kan
bevisas; och det finns ingenting annat, som gör det.” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen, s. 86.
4. Hur skulle denna makt bruka
sin auktoritet eller myndighet?
”Denne skall
tala mot den Högste och ansätta den Högstes heliga. Han skall sätta sig i
sinnet att förändra heliga tider och lagar, och de skall ges i hans hand under
en tid och tider och en halv tid.” Vers 25.
Anm.: Påven kallar sig själv för
”Kristi viceregent”. Leo den Tionde kallade sig själv för ”Lejonet av Judas Stam”,
vilket är en stor hädelse mot Gud. Leo den Tolfte tillät, att man kallade honom
för ”Herren, vår Gud”. Påve Martin den Femte kallade sig själv för ”den
allraheligaste och den lyckligaste, himmelens och jordens herre, Petri
efterträdare och Herrens smorde, världsalltets mästare, konungarnas fader och
världens ljus”.
Augustinus Triumphus, en påvlig
författare, säger: ”Det är orimligt att anta, att kyrkorådet kan vara större än
påven, enär detta innebär den motsägelsen, att den högste påven icke är den
högste. Han kan ej begå fel, han kan ej
bli bedragen. Man måste tänka om honom, att han känner alla ting.” Denna hädelse mot Gud blev högtidligen bekräftad
av kardinalerna och biskoparna i Katolska Kyrkan vid det ekumeniska råd, som år
1870 förklarade påven för ofelbar.
Följande är ett stycke av läran
om påvens ofelbarhet, såsom översatt av W. E. Gladstone från ”Vatican Council”,
s. 201: ”Alla Kristi trogna efterföljare måste tro, att den heliga apostoliska
stolen och den romerske påven äger företräde över hela världen, och att den
romerske påven är den välsignade Petri efterträdare, apostlarnas prins samt
Kristi verklige viceregent, hela församlingens huvud samt alla kristnas fader
och lärare; och att till honom blivit överlämnad genom den välsignade Petrus
fullkomlig makt till att regera, föda och styra Jesu Kristi, vår Herres,
allmänna församling.”
”De har tillgripit sig
ofelbarhet, vilken tillhör Gud allena. De bekänner sig ha makt, att förlåta
synder, vilket allena tillhör Gud. De säger sig kunna öppna och tillsluta eller
stänga himmelen, vilket allena tillhör Gud. De påstår sig vara högre än alla
jordens konungar, vilket allena kan tillämpas på Gud. De går längre än Gud,
genom att förege sig kunna frita hela nationer från trohetseden mot sina
konungar, när dessa inte behagar dem. Och de sätter sig upp mot Gud, när de ger
avlat eller efterskänkande av straff för synd. Detta är den värsta av alla hädelser
mot Gud.” – A. Clarkes förklaring över Danielsboken 7:25.
5. Hur har påvemakten plågat de
heliga?
Därigenom att den så obarmhärtigt
har förföljt de kristna, förgörande på ett eller annat sätt över
50 000 000 av dem under den tid, då den hade överväldet i sina
händer.
Anm.: ”Ingen beräkning kan uppge
det verkliga antalet av personer, vilka blivit dödade på ett eller annat sätt,
emedan de förblivit trogna sin bekännelse av evangelium samt verkat mot den
romerska kyrkans fördärvliga läror. En million valdenser omkom i Frankrike. Nio
hundra tusen trogna kristna blev dödade på mindre, än trettio års tid efter
uppkomsten av Jesuitorden. Hertigen av Alva skröt över, att han i Nederländerna
hade avrättat trettiosex tusen kristna genom bödelns hand på några års tid. Inkvisitionen
förgjorde på trettio års tid ett hundra femtio tusen genom olika marteringssätt
eller tortyrmetoder. Dessa är endast några exempel ibland de många, som
historien omtalar. Men hela antalet skall aldrig bli känt, förrän jorden skall
uppenbara det utgjutna blodet samt lämna ifrån sig de martyrer eller
blodsvittnen, vilka nu ligger gömda i dess mull.” – Scotts Church History. För vidare bevis, se även Barnes ”Notes on Daniel”,
sidan 328; Bucks ”Theological Dictionary”, artikeln förföljelser; Dowlings
”History of Romanism”; Fox’ ”Book of Martyrs”; Charlotte Elisabeths
”Martyrology”; ”The Wars of the Huguenots”; reformationshistorier, m.fl. verk.
”För att använda kraften hos
detta dåliga vittnesbörd från historien, förnekar papisterna eller
påveanhängarna, att kyrkan någonsin har förföljt någon. De tillskriver den
världsliga makten denna förföljelse. Kyrkan har endast avgett sitt utslag i
kätterifrågor och sedan överlämnat förbrytarna till den civila makten, för att
den världsliga domstolen skulle kunna bestämma deras straff efter eget behag. Det
skändliga skrymteriet eller hycklandet i detta påstående är tydligt nog, för
att brännmärka det som en förolämpning mot det sunda människoförståndet. Vad
var den världsliga makten under den tidens förföljelser? Endast ett verktyg i
kyrkans händer, och under dess kontroll utförde den sina blodiga gärningar. Och
då kyrkan överlämnade sina fångar till bödeln för att avrättas, gjorde den det
med ett djävulskt hånande bruk av följande formulär: ’Och vi överlämnar dig
till det världsliga väldets armar och till den världsliga domstolens makt; men
på samma gång ber vi denna domstol på det allvarligaste, att den så mildrar sin
dom, att den icke förgriper sig på ditt blod, ej heller sätter ditt liv i något
slags fara.’ Och sedan, såsom förut var beslutat, avrättades genast det
olyckliga offret för det påvliga hatet.” – Tankar
öfver Daniel och Uppenbarelsen, s. 96. Se Geddes’ ”Tracts on Popery”; ”View
of the Court of the Inquisition in Portugal”, s. 446; ”Limborch”, Band 2, s.
289.
6. Vilken förändring har påvemakt
sökt att göra i Guds lag?
”Den har borttagit större delen
av det andra budet för att kunna införa sin tillbedjan av bilder, och för att
gottgöra antalet tio, har den delat det tiondet budet i två. Den har avskaffat
det fjärde budet (så långt som dess makt sträcker sig), genom att införa den
första dagen i veckan i stället för den sjunde. För att finna bevis härför, kan
man hänvända sig till katolska Katekeser; även ”Plain Talk about the
Protestantism of To-Day”, s. 213; ”Catholic Christian Instructed”, kap. 23; ”A
sure Way to Find out the True Religion”, sid. 95, 96. Från det sistnämnda
verket gör vi följande utdrag:
”Att helighålla Söndagen är
absolut nödvändigt, för att erhålla frälsning, men detta är ändock inte befallt
på något ställe i Bibeln; däremot säger Bibeln, att vi skall tänka på
Sabbatsdagen, för att helga den (Andra Moseboken 20:8), och denna dag är
Lördagen och inte Söndagen. Bibeln innehåller alltså inte allt, som är
nödvändigt för frälsning samt är följaktligen inte en fullkomlig trosregel.”
7. För hur lång tid skulle de
heliga och tiderna och lagarna bli givna i denna makts händer?
”[O]ch de skall
ges i hans hand under en tid och tider
och en halv tid.” Danielsboken 7:25, sista delen.
8. Var finner vi samma uttryck i
Nya Testamentet?
”Men den stora
örnens båda vingar gavs åt kvinnan, så att hon kunde flyga ut till sin plats i
öknen, där hon borta från ormen får sitt uppehälle en tid, tider och en halv tid.” Uppenbarelseboken 12:14.
9. Hur omtalas samma tidsperiod
igen?
”Kvinnan flydde
då ut i öknen, där hon har en plats som Gud har berett åt henne, så att hon får
sitt uppehälle i ettusen tvåhundrasextio
dagar.” Vers 6. Enär dessa dagar står mitt i en symbolisk profetia,
är även de symboliska.
10. Vad är regeln för räknandet
av symboliska dagar?
”Detta skall
vara ett tecken för Israels hus…. När du har fullgjort dem, skall du för
andra gången lägga dig, nu på högra sidan, och bära Juda folks missgärning
under fyrtio dagar, en dag för varje år. Jag
har tilldelat dig en dag för varje år.” Hesekiel 4:3-6; Fjärde
Moseboken 14:34.
Anm.: ”Så i Hesekiel 4:6: ’Jag har tilldelat dig en dag för varje år’, som du symboliskt
skall bära Israels barns synder, lika många dagar som de år de har syndat. Här
finner vi alltså ett bevis för, att det är rätt att räkna en dag för ett år i
profetian.” – George Bush, professor i hebréiska språket och österländsk
litteratur vid universitetet i staden New York, förklaring över Fjärde
Moseboken 14:34.
”Det är en märkvärdig
omständighet, att de allra flesta Bibeltolkare i England och Amerika under
många år har förstått, att de profetiska dagarna, som omtalas i Danielsboken
och i Uppenbarelseboken, är symboliska och betecknar år.” – Stuarts Hints, s. 77.
Det påvliga herradömet skulle
räcka en tid av 1 260 år. Det blev upprättat år 538 e.Kr., då Justinianus’
påbud gick i verkställighet. Härav ser vi, att påvedömets makt skulle omstörtas
år 1798.
11. Vilken händelse markerade
slutet av denna tidsperiod?
År 1797 blev Napoleon befalld av
det franska direktoriet, att omstörta den påvliga regeringen. Påven var
hjälplös, men i stället för att lyda befallningen, slöt Napoleon på sitt eget
ansvar fred med honom och återvände till Frankrike. Härom säger historien
följande:
”Bonaparte drog nu in i de
påvliga besittningarna och överfor dem med snabbhet. Han hade befallning från
direktoriet, att omstörta den påvliga regeringen; men på sitt eget ansvar
uraktlät han att utföra dessa order samt slöt fred med den hjälplöse påven i Talentino
den 19. Februari, 1797. Då Bonaparte kom tillbaka från Italien, gav direktoriet
general Berthier besked om, att utföra deras order, som Bonaparte hade
underlåtit att utföra, angående den påvliga regeringen. Folket i de påvliga
staterna var storligen missnöjt. Berthier marscherade till Rom och blev
mottagen som en befriare. Han förklarade, att den romerska republiken var
återupprättad, tog påve Pius VI tillfånga samt fråntog honom all hans egendom….
Han förde honom därefter till Frankrike, där han hölls i fångenskap.” – Pictorial History of the World, s. 756.
12. Vad skulle inträffa, innan
påveväldet helt och hållet skulle upphöra?
”Men dom skall hållas, och hans välde
skall tas ifrån honom och han skall fördärvas och förgöras i grund.”
Danielsboken 7:26.
13. Var i detta kapitel omtalas
denna dom först?
”En ström av eld
flöt ut från honom. Tusen gånger tusen tjänade honom och tio tusen gånger tio
tusen stod inför honom. Han satte sig ner
för att döma och böcker öppnades.” Vers 10.
Anm.: Den domsscen, som här
omtalas, inträffar i himmelen. (Se Bibelläsningen om domen.) Och just på den
tid, när denna dom pågår (Danielsboken 7:11), uttalar denna makt sådana
bespottande ord, att profeten särskilt fäster sin uppmärksamhet på dem. Vid det
ekumeniska kyrkoråd, som hölls i Juli 1870, förklarades påven ofelbar genom 538
röster mot två.
14. Hur snart efter denna
händelse förlorade påven sin världsliga makt?
I September 1870, då Rom, ej
längre understött av fransmännen (ty de hade blivit besegrade av tyskarna), överlämnade
han sig i Viktor Emmanuels händer. Den 2. Oktober samma år beslagtogs påvens
besittningar offentligt av italienarna. Se Chamber’s
Encyclopedia, artikeln Italy.
15. Hur skulle djuret förgöras?
”Sedan fortsatte
jag att se, för de skrytsamma ords skull som hornet talade. Medan jag såg blev djuret dödat, och kroppen förstördes
och kastades i den brinnande elden.” Danielsboken 7:11.
16. Vad säger aposteln om
påvemaktens förgörande?
”Sedan skall den
laglöse öppet träda fram. Men honom kommer Herren
Jesus att döda med sin muns anda och förgöra,
när han visar sig vid sin ankomst.” Andra Tessalonikerbrevet 2:8.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.