Bibelläsningar för Familjekretsen
21. De fyra Världsrikena
1. Vid vilken tid erhöll Daniel
sin andra syn?
”I den babyloniske kungen Belsassars första
regeringsår hade Daniel en dröm och såg en syn när han låg på sin bädd.
Sedan skrev han ner drömmen och meddelade huvudinnehållet av den.”
Danielsboken 7:1.
2. Vad såg profeten först?
”Daniel sade:
Jag hade en syn om natten och såg hur himlens fyra vindar stormade fram mot det
stora havet.” Vers 2.
3. Vad orsakade den stora
stormen?
”Och fyra stora
djur steg upp ur havet, det ena inte likt det andra.” Vers 3.
4. Vad betecknade dessa djur?
”’De fyra stora
djuren betyder att fyra kungar skall
uppstå på jorden.” Danielsboken 7:17. Ordet kungar betyder här
detsamma som riken, vilket framgår av verserna 23, 24.
5. Vad betecknar väder eller
vindar i profetian?
”Larmet hörs
till jordens ände, ty Herren går till rätta med hednafolken, han skall döma
allt kött. De ogudaktiga överlämnar han
åt svärdet, säger Herren. Så säger Herren Sebaot: Se,
en ofärd går ut från folk till folk och en
väldig storm stiger upp från jordens yttersta ände.” ”Jag skall låta fyra vindar
komma mot Elam från himlens fyra hörn. Jag skall skingra dem åt alla
väderstreck, och inget hednafolk skall finnas dit de fördrivna från Elam inte
skall komma. Jag skall göra elamiterna förfärade för sina
fiender och för dem som står efter deras liv. Jag skall låta olycka komma över dem, min brinnande
vrede, säger Herren. Jag skall sända
svärdet efter dem, till dess jag har gjort slut på dem.” Jeremia
25:31-33; 49:36, 37.
Anm.: Profeten talar här om en
strid, som Herren skall ha med alla nationer, varvid de ogudaktiga skall ges åt
svärdet, och de av Herren slagna skall ligga från jordens ena ände till den
andra; och den strid och rörelse, som åstadkommer all denna ödeläggelse, kallas
för en stor storm. Om man betraktar själva synen, ser man också tydligt, att
väder utmärker strid och krig; ty konungariken har uppstått och fallit som
följd av vädrens frambrytande; och dessa händelser inträffar genom politiska
strider.” – Tankar öfver Daniel och
Uppenbarelsen, s. 78.
6. Vad betecknas med uttrycket
hav eller vatten?
”Och han sade
till mig: ’Vattnen som du såg, där
skökan tronar, de är folk och
människomassor och folkslag och språk.” Uppenbarelseboken 17:15.
Anm.: I Daniels andra kapitel
omtalas fyra världsriken, nämligen Babylon, Persien, Grekland och Rom. Dessa
framställs genom huvudet av guld, bröstet och armarna av silver, länderna eller
höfterna av koppar och benen av järn, med fötterna dels av järn, dels av lera.
Som nu fyra riken även framställs i Danielsbokens sjunde kapitel, kan vi tryggt
dra slutsatsen, att dessa riken, vilka är symboliskt framställda genom ett
lejon, en björn, en leopard och ett stort och förskräckligt djur med tio horn,
är liktydiga med de riken, vilka omtalas i Danielsbokens andra kapitel. Men
varför omtalas de så ofta? ”Samma mark passeras över om och om igen, för att
nya kännetecken skall framträda, och nya fakta och särdrag framställas. Det är
på detta sätt, som vi har bud på bud, bud på bud. De jordiska rikena beskådas i
det ljus och på det sätt, som himmelens Gud betraktar dem på. Deras rätta
karaktär visas med sinnebilder av vilda och rovgiriga djur.” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen,
s. 79
7. Vad var det första djuret likt?
”Det första
liknade ett lejon, men det hade vingar som en örn. Medan jag ännu betraktade
det, rycktes vingarna av djuret och det restes upp från jorden så att det stod
på två fötter som en människa, och det fick ett mänskligt hjärta.”
Danielsboken 7:4.
Anm.: ”Det första av dessa djur
(liksom guldhuvudet i Nebukadnessars dröm) betecknar uppenbart det babyloniska
väldet och beskrivs som ett lejon med örnvingar.” – Cottage Bible.
Lejonet hade först örnvingar,
vilka betecknar den hastighet, varmed Babylon utförde sina erövringar. På den
tid Daniel erhöll denna syn, hade en förändring försiggått – vingarna hade
ryckts av. Det flög ej längre som en örn mot sitt byte; lejonets mod och anda
var borta; ett svagt, ängsligt och vanmäktigt människohjärta hade intagit dess
ställe. Detta var i synnerhet förhållandet med riket, då det styrdes av den
klenmodige eller modlöse Belsassar.
8. Genom vad framställdes det
andra riket?
”Sedan fick jag
se ännu ett djur, det andra i ordningen. Det liknade en björn, och det reste
sig på sin ena sida, och i gapet hade det tre revben mellan tänderna. Det fick
befallningen: Stå upp och sluka mycket kött.” Vers 5.
Anm.: ”Det rike, som här
framställs, är tvivelsutan det medo-persiska, som upprättades av Cyrus.” – Barnes’
förklaringar över Danielsboken 2:39.
Detta var det medo-persiska
riket, här framställt under sinnebilden av en björn…. Mederna och perserna
jämförs med en björn på grund av sin grymhet och blodtörst, enär en björn är
ett grymt och glupskt djur. Aristoteles kallar björnen för ett djur, vilket
uppslukar allting. Mederna och perserna är kända för, att ha varit stora rövare
och förhärjare. Se Jeremia 51:48-56.”
– A. Clarkes förklaring över Danielsboken 7:5.
”I denna serie av sinnebilder
märks en tydlig försämring, när man övergår från ett rike till ett annat,
liksom förhållandet var med den stora bildstoden i det andra kapitlet. Bröstet
och armarna av silver var ringare, än guldhuvudet. Björnen var ringare, än
lejonet. Medo-Persien var Babylon klart underlägset i rikedom och härlighet, så
väl som i dess lysande bana…. De tre revbenen betecknar troligen de tre
provinserna Babylon, Lydien och Egypten, som i synnerhet blev utplundrade och
förtryckta av denna makt.” – Tankar öfver
Daniel och Uppenbarelsen, s. 80.
9. Vilken sinnebild framställer
det tredje världsriket?
”Därefter fick
jag se ett annat djur som liknade en leopard, men på sidorna hade det fyra
fågelvingar. Djuret hade fyra huvuden, och det fick stor makt.” Vers 6.
Anm.: ”Då björnen hade
försvunnit, såg profeten en väldigt besynnerlig leopard stiga upp i dess
ställe. Den var en sinnebild av det grekiska eller makedoniska riket, som på
den tiden ägde den största ryktbarheten i världen.” – Scott över Danielsboken
7:6.
”Två vingar, samma antal, som
lejonet hade, var icke nog, utan den måste ha fyra; och detta måste utmärka det
grekiska rikets ojämförligt hastiga rörelser, vilka yttermera stadfästs av
historiska vittnesbörd. Greklands erövringar under Alexander är avseende
hastighet och snabbhet utan motsvarighet i historiska annaler.
Vi finner, att Alexander, på
mindre än åtta år, marscherade sin armé 7 650 kilometer,
utan att däri innefatta hans återvändande till Babylon. ’Djuret hade fyra
huvuden’. Det grekiska världsriket bibehöll sin enhet endast en kort tid utöver
Alexanders livstid. Inom femton år, sedan Alexander ändat sitt lysande
levnadslopp genom utsvävning och omåttligt drickande, delades världsriket bland
hans fyra främsta generaler. Cassander hade Makedonien och Grekland i väster;
Lysimachus hade Trakien och den del av Asien, som låg vid Hellesponten och
Bosporen i norr; Ptolemæus erhöll Egypten, Lydien, Arabien, Palestina och Koele-Syrien
i söder; och Seleucus hade hela återstoden av Alexanders besittningar i öster.
Dessa uppdelningar betecknades genom de fyra huvudena på leoparden.” – Tankar öfver Daniel och Uppenbarelsen,
sid. 80, 81. Se även förklaringarna i Cottage
Bible över denna profetia.
10. Genom vilken sinnebild
framställdes det fjärde riket?
”Sedan fick jag
i min syn om natten se ett fjärde djur, mycket förskräckligt, fruktansvärt och
starkt. Det hade stora tänder av järn, det uppslukade och krossade, och det som
blev kvar trampade det under fötterna. Det var olikt alla de tidigare djuren
och hade tio horn.” Vers 7.
Anm.: ”Det fjärde riket, vilket symboliskt
framställs genom det fjärde djuret, är noggrant representerat av den romerska
makten.” – Barnes’ förklaring över Danielsboken 7:7.
”Daniel hade en så klar
uppfattning om, vad de tre första djuren i denna serie betecknade, att han inte
kände sig det minsta villrådig beträffande dem. Men han förvånades, då han såg
det fjärde djuret, som var så onaturligt och förskräckligt; ty ju längre ned vi
kommer i tidens ström, desto nödvändigare är det att avvika från naturen, i det
att man skapar sinnebilder, som noggrant skall representera de allt sämre
regeringarna på denna jord.” – Tankar
öfver Daniel och Uppenbarelsen, s. 85.
11. Vad betecknade de tio hornen?
”De tio hornen
betyder att tio kungar skall uppstå i
det riket, och efter dem skall en annan uppstå som skall vara olik de förra och
som skall slå ner tre kungar.” Vers 24.
Anm.: De tio här omtalade hornen
motsvarar de tio tårna på Nebukadnessars beläte.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.