Undsättningsplanen
Kapitel 36
Guds Ark
Guds Ark
Av: Ellen White
Guds ark var en helig kista, utformad till att härbärgera de Tio Buden,
vilken lag var en framställning av Gud Själv. Arken betraktades som Israels härlighet
och styrka. Tecknet på den gudomliga närvaron fanns över den dag och natt. Prästerna,
som tjänade framför den, var särskilt invigda till det heliga ämbetet. De bar
en bröstsköld med dyrbara stenar av olika material av samma slag, som utgör de
tolv grundstenarna i Guds stad. Inuti skölden var namnen på Israels tolv
stammar ingraverade på ädelstenar innefattade i guld. Detta var ett dyrbart och
vackert föremål, som hängde från prästernas skuldror, och täckte bröstet.
På höger och vänster sida på bröstskölden satt det varsin större sten, som
sken med stor klarhet. Då svåra avgöranden bringades till domarna, som var dem övermäktiga,
hänvisades man till prästerna, och de frågade Gud, som gav svar. Om Han svarade
ja, och ville att saken skulle ha framgång, vilade det ett härligt ljus på den
högra ädelstenen. Om Han svarade nej, verkade det vila en dimma eller skugga över
ädelstenen på höger hand. Då de sporde Gud om, att dra ut i strid, innebar ljus
omkring den högra ädelstenen: Dra ut och vinn seger. Då stenen till vänster var
omgiven av en sky, innebar det: Ni skall inte dra ut, Ni kommer inte att vinna
seger.
Då översteprästen trädde in i det allra heligaste, en gång om år, och
visade sig framför arken i Guds vördnadsbjudande närvaro, ställde han frågor,
och Gud svarade honom ofta med ljudlig stämma. Då Herrens stämma ej svarade, lät
Han de heliga ljus- och härlighetsstrålarna vila på keruberna på arkens högra
sida, som gillande eller gynnande. I fall deras spörsmål blev avvisade, vilade
det en skugga över den vänstra keruben.
Fyra himmelska änglar ledsagade alltid Guds ark på alla dess resor, för att
skydda den från all fara, och förverkliga varje nödvändig åtgärd begärd av dem
i samband med arkens hanterande. Jesus, Guds Son, åtföljd av himmelska änglar,
gick framför arken, då den kom till Jordanfloden, och vattnet delades i Hans närvaro.
Kristus och änglarna stod bredvid arken och prästerna på älvbottnen, tills hela
Israel hade tagit sig över Jordan. Kristus och änglarna deltog under arkens
framförande runt om Jeriko, och stötte till sist omkull stadens massiva murar,
samt lämnade Jeriko i Israels händer.
Då Eli var överstepräst, upphöjde han sina söner till prästrollen. Blott
Eli fick lov till, att gå in i det allra heligaste en gång om år. Hans söner tjänade
vid tabernakeldörren, och fullgjorde sitt ämbete, genom att döda djuren, och
vid offeraltaret. De missbrukade sitt heliga ämbete. De var själviska, äregiriga,
glupska och sedeslösa. Gud tillrättavisade Eli för hans brottsliga försummelse
i barnuppfostran. Eli tillrättavisade sina söner, men satte inga gränser för
dem. Och efter det, att de blivit insatta i prästens heliga ämbete, hörde Eli
talas om deras uppförande: Att de svindlade Israels barn på deras offer, liksom
om deras övriga överträdelser av Guds lag, och deras våldsamma uppträdande, som
kom Israel att synda.
Deras förbrytelser blev kända för hela Israel. Eli tillrättavisade dem. Han
visade dem omfattningen av deras synd. Det var inte tal om inbördes synder, som
de offrande prästerna kunde sona för. Men om prästerna själva syndade mot Gud,
och visade öppet förakt för Hans myndighet, vem skulle då sona för dem? De
visade ingen hänsyn till sin fars råd. Eli var både domare och överstepräst i
Israel, och han var ansvarig för sina söners uppförande. Han borde genast ha
avskedat dem från prästsysslan, och dömt dem så, som deras sak förtjänade. Han
visste, att om han gjorde det, måste de lida döden för sitt avskyvärda exempel
för Israel. Genom att låta dem, trots deras skuld, fortsatt verka som präster i
Israel, skulle det komma folket att ta lätt på överträdelser, och förakta
slaktoffren.
Herren sände en tillrättavisning till Eli, genom Sin profet: ”Varför föraktar ni då mina slaktoffer och mina matoffer som
jag har befallt i min boning? Hur kan du ära dina söner mer än mig, så att ni göder
er själva med det bästa av varje offergåva från mitt folk Israel? Därför säger
Herren, Israels Gud: Visserligen
har jag sagt att ditt och din faders hus skulle få vandra inför mig för all
framtid, men nu säger Herren: Det
skall inte ske! Jag skall ära dem som ärar mig, men de som föraktar mig skall
komma på skam.” Första Samuelsboken 2:29, 30.
Elis opassande hängivenhet för sina söner gjorde honom till en partisk
domare. Han ursäktade synder hos dem, som han skulle ha fördömt hos andra.
Herren upplyste Eli om, genom Sin profet, att eftersom han därmed lät sina söner
stanna kvar i det heliga ämbetet, fastän de tvingade Israel till synd, och på
grund av deras överträdelser av Hans lag, skulle Han avlägsna bägge hans söner
en dag. Då Eli hade försummat sin heliga plikt, skulle Gud straffa dem och de
skulle båda två gå förtappade.
Här är en stående tillrättavisning till föräldrar, som är Kristi bekännande
efterföljare, men som vägrar att sätta gränser för sina barn, och bara vädjar
till dem, liksom Eli gjorde, och säger: ”Varför
handlar Ni så ont?”, men inte beslutsamt hindrar dem.
Sådana låter Guds sak bli vanärad, eftersom de inte utövar den myndighet, som är
deras, för att tygla ondskan.
Herren gjorde barnet Samuel medvetet om de domar Han skulle föra över Elis
hus, på grund av hans försumlighet. ”Då sade Herren till Samuel: ’Se, jag skall i
Israel göra något som kommer att ge eko i båda öronen på var och en som får höra
det. På den dagen skall jag låta komma över Eli allt vad jag har talat mot hans
hus, från det första till det sista. Jag har kungjort för honom att jag skall döma
hans hus till evig tid på grund av den synd han kände till, nämligen att hans söner
drog förbannelse över sig, utan att han tillrättavisade dem. Därför har jag
också med ed betygat om Elis hus att dess missgärning aldrig någonsin skall försonas,
vare sig med slaktoffer eller med någon annan offergåva.’” Kapitel 3:11-14.
Överträdelserna från Elis söner var så djärva och förhånande för en helig
Gud, att intet offer kunde försona så medvetna brott. De syndiga prästerna
vanhelgade offren, som avbildade Guds Son. Och genom sitt hädiska uppträdande
trampade de på försoningens blod, varifrån kom värdet hos alla offer.
Samuel delgav Eli Herrens ord. ”Eli sade: ’Han är Herren. Han må göra det som är gott i
hans ögon.’” Vers 18. Eli visste, att Gud hade blivit vanärad, och han förnam,
att han hade syndat. Han medgav, att Gud var rättvis i, att på detta sätt
straffa en sådan försumlighet. Herrens ord till Samuel tillkännagavs av Eli för
hela Israel. Och då han gjorde detta, menade han sig kunna rätta till sin
tidigare syndiga försummelse till viss del. Det onda, som uttalats över Eli, sköts
inte upp särskilt länge.
Israeliterna förde krig mot filistéerna, och blev besegrade, varvid fyra
tusen av dem blev dödade. Hebréerna blev rädda. De visste, att i fall andra
folk hörde talas om deras nederlag, skulle det uppmuntra dem till, att föra
krig mot Israel. Israels äldstebröder drog slutsatsen, att nederlaget berodde på,
att Guds ark inte fanns hos dem. De sände bud till Silo efter förbundsarken. De
tänkte på övergången av Jordan, och den enkla segern över Jeriko, då de bar
arken, och de slöt sig till, att allt som fattades, var att få arken till sig,
sedan skulle de besegra sina fiender. De medgav ej, att deras styrka låg i
deras lydnad mot den lag, som förvarades i arken och som var en bild på Gud Själv.
De orena prästerna Hofni och Pinehas hade den heliga arken hos sig, och ändå överträdde
de Guds lag. Dessa syndare ledsagade arken till Israels läger. Tilltron till
soldaterna återupprättades, och så trodde de på ny framgång.
”Då Herrens förbundsark kom in i lägret, brast hela Israel ut i
ett så högt jubelrop att marken skakade. Filisteerna hörde jubelropet och sade:
’Vad betyder detta höga jubelrop i hebreernas läger?’ När filisteerna fick veta
att Herrens ark hade kommit in i lägret
blev de rädda ty de tänkte: ’Gud har kommit in i lägret.’ De sade: ’Ve oss! Något
sådant har inte hänt förut. Ve oss! Vem kan rädda oss från denne mäktige Guds
hand? Det var denne Gud som slog egyptierna med alla slags plågor i öknen. Men
fatta mod och var män, ni filisteer, så att ni inte blir slavar åt hebreerna,
som de har varit slavar åt er. Ja, var män och kämpa!’ Så stred filisteerna,
och israeliterna blev slagna och flydde var och en till sitt tält. Nederlaget
blev mycket stort, och Israel förlorade trettiotusen man av fotfolket. Dessutom
blev Guds ark erövrad, och Elis båda söner Hofni och Pinehas miste livet.” Kapitel 4:5-11.
Filistéerna menade, att arken var israeliternas gud. De visste inte, att
den levande Guden, som skapat himlarna och jorden, och förkunnade Sin lag på
Sinai, sände välstånd eller olycka i enlighet med lydnad eller överträdelse av
Hans lag, som låg i den heliga kistan.
Det inträffade stor blodspillan i Israel. Eli satt ute vid vägen, och väntade
med skälvande hjärta på nyheter från hären. Han var rädd för, att Guds ark
skulle bli rövad, och besmittad av filistéernas här. En budbärare från hären
sprang från Silo och underrättade Eli om, att hans två söner dödats. Till en
del förmådde han, att ta detta med ro, ty han hade orsak till, att förvänta sig
det. Men då budbäraren tillfogade: ”och Guds ark har blivit
erövrad’”, darrade Eli av smärta på sin
stol, och föll bakåt samt dog. Vers 17. Han fick del av Guds vrede, som
drabbade hans söner. Han var i hög grad skyldig till deras överträdelser,
eftersom han på kriminellt sätt försummat att hejda dem. Filistéernas erövrande
av Guds ark betraktades som den största katastrof, som kunde ramma Israel.
Pinehas’ hustru kallade sitt barn för I-Kabod, då hon var nära döden och sade: ”’Härligheten är borta från Israel, för Guds ark är
bortrövad.’” Vers 22.
Gud lät Sin ark erövras av deras fiender, och visade Israel, hur gagnlöst
det var att lita på arken, sinnebilden på Hans närvaro, samtidigt som de
vanhelgade buden, som fanns inne i arken. Gud ville ödmjuka dem, genom att ta
bort den heliga arken, deras prålande makt och självsäkerhet från dem.
Filistéerna jublade, eftersom de lagt beslag på, som de trodde,
israeliternas berömda ark. Denna hade utfört de här undren för dem, och hade räddat
dem undan deras fiender. De tog med sig Guds ark till Asdod, och satte den i
ett praktfullt tempel, gjort för att ära deras mest omtyckte gud, Dagon, och
placerade den vid sidan av sin gud. Då de här gudarnas präster gick in i
templet på morgonen, blev de skräckslagna av att upptäcka, att Dagon hade
fallit på ansiktet till marken, framför Herrens ark. De lyfte upp Dagon och
satte honom på hans tidigare plats. De menade, att han hade trillat genom en
tillfällighet. Men nästa morgon fann de honom fallen, liksom förr, på ansiktet
till jorden, och Dagons huvud jämte hans händer hade kapats. Guds änglar, som
alltid ledsagade arken, omstörtade den omedvetne guden, och misshandlade den därefter,
för att visa att Gud, den levande Guden, stod över alla gudar, och att envar
hednisk gud är ingenting för Honom. Hedningarna hyste stor vördnad för sin gud;
och då de fann den ack så lemlästad, och liggande på ansiktet framför Guds ark,
blev de bedrövade, och betraktade det som ett väldigt dåligt varsel för filistéerna.
De tolkade det som, att filistéerna och alla deras gudar skulle komma att
betvingas och förintas av hebréerna, och hebréernas Gud skulle visa Sig vara större
och mäktigare, än alla gudar. De avlägsnade Guds ark från sitt avgudatempel,
och placerade den för sig själv.
Människorna i Asdod drabbades svårt av plågor. Herren utplånade dem; och de
erinrade sig de plågor, som åsamkades Egypten, och sin lemlästade Gud, och blev
överbevisade om, att detta berodde på, att de hade haft Guds ark hos sig, härav
dessa fruktansvärda plågor över dem. Gud ville bevisa för de avgudadyrkande
filistéerna, liksom för Sitt folk, att arken innebar styrka och kraft för dem,
som var lydiga mot Hans lag; och att straff och död väntade den olydige och
onde.
Då invånarna i Asdod blivit överbevisade om, att hebréernas Gud orsakat
deras plågor, för Sin arks skull, beslutade de sig för, att göra sig av med
Guds ark. De sade: ”’Israels Guds ark får inte stanna hos oss, för hans hand är
tung över oss och vår gud Dagon.’” Kapitel 5:7. Stormännen och härskarna rådslog
sinsemellan om, vad de skulle göra med Israels Guds ark. De hade tagit den som
segerbyte, men visste inte, vad de skulle göra med den heliga kistan; ty i stället
för att bli en kraft och styrka för dem, var den en stor börda och en tung förbannelse.
De beslutade, att sända den till Gat. Men de ödeläggande änglarna fortsatte
sitt utrotningsverk också på den platsen. Väldigt många av Gats invånare dog;
och de tordes inte behålla arken längre; för att Israels Guds inte skulle förtära
dem alla genom Sin förbannelse.
De i Gat beslutade, att sända arken till Ekron. Och då avgudaprästerna bar
Guds ark till Ekron, blev folket där allvarligt oroliga, och ropade: ”’De har
flyttat Israels Guds ark till oss för att döda oss och vårt folk.’” Vers 10.
Ekroniterna blev också plågade, och ett stort antal av dem dog. De tydde sig
till sina gudar för hjälp, liksom Asdods och Gats städer hade gjort, men de erhöll
ingen hjälp. De ödmjukade sig och ropade till Israels Gud, som arken tillhörde,
för att slippa fortsatta plågor. ”De sände
bud och samlade alla filisteernas furstar och sade: ’Sänd bort Israels Guds ark, så
att den får komma tillbaka till sin plats igen och inte dödar oss och vårt
folk.’ Ty en dödlig förvirring hade uppstått i hela staden. Guds hand låg
mycket tung över den. De av invånarna som inte dog blev slagna av bölder, och
ropet från staden steg upp mot himlen.”
Verserna 11, 12.
Guds ark var i filistéernas händer i sju månader. De hade besegrat
israeliterna, och erövrat Guds ark, där de menade att deras makt låg, och
trodde att de alltid skulle vara trygga, samt fruktade inte längre Israels härar.
Men mitt uppe i deras glädje för framgången hördes det gråt runt om i landet
och orsaken var Guds ark. Den blev buren från samhälle till samhälle i skräck,
och utrotandet från Guds sida följde i dess spår, tills filistéerna blev helt rådvilla
om, vad de skulle göra med den. De änglar, som ledsagade arken, skyddade den från
all skada. Och filistéerna vågade inte att öppna kistan; ty deras gud Dagon hade
drabbats av ett sådant öde, att de inte tordes röra den, eller ha den i närheten.
De kallade på prästerna och spåmännen, och frågade dem, vad de skulle göra med
Guds ark. De rådde dem till, att sända den åter till det folk, som den tillhörde,
och bifoga ett kostbart slaktoffer, för då skulle de bli helade, om Gud godtoge
offret. De skulle också förstå, att Guds hand vilade på dem, eftersom de hade
tagit Hans ark, som tillhörde Israel allena.
Somliga blev inte begeistrade över detta. Det var för förödmjukande, att föra
arken tillbaka; och de betonade att ingen av filistéerna tänkte sätta livet på
spel, och bära Israels Guds ark, som hade orsakat dem så mycken död. Deras rådgivare
bad folket inträngande, att inte förhärda sina hjärtan, liksom egyptierna och
Farao hade gjort, och drabbas av ändå värre plågor. Och då de alla var rädda för,
att ta Guds ark, rådde de dem och sade: ”Så
gör er nu en ny vagn och tag två kor som ger di och som inte har burit något
ok. Spänn korna för vagnen, men tag hem deras kalvar från dem. Sätt Herrens ark på vagnen och lägg ner guldföremålen
ni ger honom som skuldoffer i ett skrin vid sidan av den. Sänd så i väg vagnen.
Se efter om den tar vägen till sitt eget land, till Bet-Semes. Då var det han
som gjorde oss allt detta stora onda. Men annars vet vi att det inte var hans
hand som slog oss utan att det drabbade oss av en ren slump.’ Männen gjorde så.
De tog två kor som gav di och spände dem för vagnen. Men kornas kalvar stängde
de in hemma.” ”Korna gick raka vägen åt Bet-Semes
till. De gick hela tiden samma väg. De gick där och råmade utan att vika av
vare sig till höger eller till vänster.” Kapitel 6:7-10, 12.
Filistéerna visste, att korna inte kunde förmås till att lämna sina unga
kalvar där hemma, med mindre de sporrades till det av en osynlig makt. Korna
gick genast mot Bet-Semes till, lämnande sina kalvar, ehuru de älskade dem.
Filistéernas herrar följde efter arken till Bet-Semes’ gräns. De vågade inte
att anförtro den heliga kistan helt och hållet till korna. De fruktade, att i
fall något ont skulle ske med den, skulle de själva drabbas av stora olyckor.
De visste inte, att Guds änglar ledsagade arken, och förde korna till den
plats, där den hörde hemma. Bet-Semes’ invånare höll på med skörden; och då de
såg Guds ark på en kärra, dragen av kor, gladde de sig storligen. De visste,
att det var Guds verk. Korna drog kärran med arken, tills de stannade vid en
stor sten. Leviterna tog Herrens ark och filistéernas gåva, och de gav kärran
och korna, som hade fraktat den heliga arken, samt filistéernas gåva, vidare
till Gud, som brännoffer. Filistéernas herrar vände åter till Ekron, och plågan
upphörde.
Bet-Semes’ invånare var nyfikna på, att få veta vilken stor kraft kunde
vara i arken, som fick den till att uträtta så förunderliga ting. De betraktade
arken som något mäktigt i sig, utan att tillskriva Gud kraften. Bara de heligt
utvalda männen kunde betrakta arken, i öppnat tillstånd, utan att mista livet;
ty det var som att se på Gud Själv. Och då folket tillfredsställde sin
nyfikenhet, och öppnade arken för att se in i dess heliga utrymme, som de
hedniska avgudadyrkarna inte vågat göra, dödade arkens beledsagande änglar
drygt femtio tusen människor.
Och Bet-Semes’ folk blev rädda för arken; och de sade: ”’Vem kan bestå inför
Herren, denne helige Gud? Till vem
skall han dra vidare efter att ha varit hos oss?’ De skickade sändebud till dem
som bodde i Kirjat-Jearim och sade: ’Filistéerna har sänt tillbaka Herrens ark. Kom ner hit och hämta upp
den till er.’” Verserna 20, 21. Kirjat-Jearims folk bragte Herrens ark till
Abinadabs hus och hans son, till att ha vården om den. I tjugo år befann hebréerna
sig i filistéernas våld, varvid de blev svårt förödmjukade, och ångrade sina
synder; i tillägg gick Samuel i förbön för dem, och Gud var åter barmhärtig mot
dem. Och filistéerna förde krig mot dem; och Herren verkade mirakulöst på nytt
för Israel, och de övervann sina fiender.
Arken förblev i Abinadabs hus, tills David blev kung. Han samlade alla
Israels utvalda män, trettio tusen, och gick för att hämta Guds ark. De satte
arken på en ny kärra, och bragte den ut ur Abinadabs hus. Ussa och Ahjo,
Abinadabs söner, körde vagnen. David och hela Israels hus spelade för Herren
med alla slags musikinstrument. ”Men när de kom till Nakons
tröskplats, räckte Ussa ut handen mot Guds ark och grep tag i den, ty oxarna
snavade. Då upptändes Herrens
vrede mot Ussa, och Gud slog honom där för hans försyndelse. Och han dog där
vid Guds ark.” Andra Samuelsboken 6:6, 7. Ussa
blev vred på oxarna, för att de snavade. Han visade klar misstro mot Gud, som
om Han, som hade bringat arken från filistéernas land, inte skulle förmå att ta
vara på den. Änglarna, som åtföljde arken, slog ned Ussa, för att denne förmätet
i sin otålighet hade lagt handen på Guds ark.
”David greps av fruktan för Herren på den dagen och sade: ’Hur skulle
Herrens ark kunna komma till mig?’
Därför ville David inte föra in Herrens
ark till sig i Davids stad utan lät ställa den i gatiten Obed-Edoms hus.” Verserna 9, 10. David visste, att han var en syndig människa;
och han var rädd för att han, liksom Ussa, skulle bli förmäten, och själv
framkalla Guds vrede. ”Sedan blev Herrens ark kvar i gatiten Obed-Edoms hus i tre månader. Och
Herren välsignade Obed-Edom och
hela hans hus.” Vers 11.
Gud ville lära Sitt folk, att medan Hans ark utgjorde en skräck och död för
överträdarna av Hans bud, som fanns i den, var den också en välsignelse och
styrka för dem, som var lydiga mot Hans bud. Då David hörde, att Obed-Edoms hus
hade välsignats storligen, och att allt vad han ägde hade förmerats, på grund
av Guds ark, blev han väldigt ivrig efter att bringa den till sin egen stad.
Men innan David tordes röra vid den heliga arken, helgade han sig själv till
Gud, och befallde dessutom alla manliga innehavare av den högsta myndigheten i
riket, att avstå från all världslig verksamhet, och allt som skulle avleda
deras sinnen från helig tillbedjan. Således skulle de helga sig själva, för att
föra den heliga arken till Davids stad. ”Då
gick David
och förde Guds ark ur Obed-Edoms hus upp till Davids stad under jubel. När de
som bar Herrens ark hade gått sex
steg framåt, offrade han en tjur och en gödkalv.”
Verserna 12, 13.
David lade ifrån sig sin kungaskrud, och iförde sig kläder liknande prästernas,
som inte hade burits tidigare, så att inte den minsta orenhet skulle vidlåda
hans kläder. Efter vart sjätte steg reste de ett altare och offrade högtidligt
till Gud. Herrens särskilda välsignelse vilade över kung David, som härvid
visade sin upphöjda aktning för Guds lag inför sitt folk. ”Själv dansade David med all kraft inför Herrens ansikte, och David var iförd en linne-efod. Så hämtade
David och hela Israel Herrens ark
dit upp under jubel och basuners ljud. När Herrens
ark kom in i Davids stad, såg Mikal, Sauls dotter, ut genom fönstret, och när
hon såg kung David hoppa och dansa inför Herrens
ansikte, föraktade hon honom i sitt hjärta.”
Verserna 14-16.
Kung Sauls dotters värdighet och stolthet fick sig en knäck, då kung David
lade åt sidan sina kungakläder, och sin kungaspira, och iförde sig enkla
linnekläder burna av prästerna. Hon tyckte, att han var till stor vanära för
sig själv och för Israels folk. Men Gud ärade David inför hela Israels åsyn,
genom att låta Sin Ande förbli över honom. David ödmjukade sig själv, men Gud
upphöjde honom. Han sjöng på ett inspirerat sätt, spelade på harpa, åstadkommande
den mest förtrollande musik. I blygsam omfattning kände han den heliga glädje,
som de heliga kommer att erfara genom Guds röst, när deras fångenskap vänds,
och Gud ingår en fridspakt med alla, som har hållit Hans bud.
”När de hade fört in Herrens ark och ställt den på dess plats mitt i det tält som
David hade slagit upp åt den, offrade David brännoffer och gemenskapsoffer inför
Herrens ansikte.” Vers 17.
Efter det, att Salomo hade avslutat tempelbygget, samlade han Israels äldstebröder,
och de inflytelserikaste männen ibland folket, för att bringa Herrens förbundsark
ut ur Davids stad. Dessa män helgade sig själva till Gud, och ledsagade, med
stor vördnad, de arkbärande prästerna. ”De
hämtade Herrens ark och uppenbarelsetältet dit
upp tillsammans med alla heliga föremål som fanns i tältet. Och kung Salomo
stod framför arken tillsammans med Israels hela menighet som hade samlats hos
honom. Man offrade småboskap och nötboskap i sådan mängd att de inte kunde räknas
eller uppskattas.” Första Konungaboken 8:4, 5.
Salomo följde sin far Davids exempel. Han offrade efter vart sjätte steg.
Med sång och med musik, samt stor ceremoni bar prästerna ”in Herrens förbundsark
till dess plats i husets kor, i det allra heligaste, till platsen under
kerubernas vingar. Ty keruberna bredde ut sina vingar över den plats där arken
stod, så att arken och dess stänger täcktes av keruberna.” Verserna 6, 7.
Den mest praktfulla helgedom hade uppförts enligt det mönster Mose blivit
visad på berget, och därefter framställts av Herren för David. Den jordiska
helgedomen hade konstruerats som den himmelska. Utöver keruberna uppe på arken,
gjorde Salomo två andra, större änglar, stående på var sida om arken, som en
bild på de himmelska änglar, som alltid vakar över Guds lag. Det är omöjligt,
att beskriva detta tabernakels skönhet och glans. Liksom i tabernaklet, blev
den heliga arken framburen i högtidlig och vördnadsfull ordning, och satt ned på
sin plats under de två ståtliga kerubernas vingar, som stod på golvet.
Den helga kören förenade sina röster med alla slags musikinstrument, i pris
till Gud. Och medan deras stämmor, i samklang med musikinstrumenten, genljöd i
templet, och ljöd i luften utöver Jerusalem, tog Guds härlighetssky huset i
besittning, liksom den tidigare fyllde tabernaklet. ”Och det hände att när prästerna gick ut ur
helgedomen, uppfylldes Herrens hus av molnet, så att
prästerna inte kunde stå och göra tjänst på grund av molnet. Ty Herrens härlighet uppfyllde Herrens hus.” Verserna 10, 11.
Kung Salomo stod bakom en talarstol av koppar, och välsignade folket. Han föll
då på knä, och sträckte upp händerna, samt utgöt en allvarlig och högtidlig bön
till Gud, medan församlingen stod böjd med ansiktena mot marken. Sedan Salomo
hade avslutat sin bön, kom en mirakulös eld ned från himlen och förtärde
offret.
På grund av Israels synder kom den olycka, som Gud sade skulle komma över
templet, om Hans folk skulle överge Honom. Olyckan inträffade några hundra år
efter tempelbygget. Gud lovade Salomo, att om han skulle förbli trofast, och
Hans folk skulle lyda alla Hans bud, skulle det härliga templet stå för evigt i
all sin glans, som ett bevis på välståndet och de upphöjda välsignelser, som
vilade över Israel på grund av deras lydighet.
Eftersom Israel hade överträtt Guds bud, och på grund av deras onda gärningar,
lät Gud dem hamna i fångenskap, för att ödmjuka och straffa dem. Före templets ödeläggande
avslöjade Gud dess öde för några av Sina trofasta tjänare. Templet var Israels
stolthet, och blev föremål för avguderi, samtidigt som de syndade mot Gud. Han
uppenbarade också Israels fångenskap för dem. Dessa rättfärdiga män tog bort
den heliga arken med stentavlorna strax före templets omstörtande, och dolde
den under klagan och bedrövelse i en grotta, för att gömma den för Israels
folk, på grund av deras synder, och den skulle inte längre återställas till
dem. Den heliga arken är fortfarande gömd. Den har aldrig blivit rörd, sedan
den blev dold.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.