Bibelläsningar för Familjekretsen
94. Söndagens Helighet
1. På vilket ställe i det Nya
Testamentet finner vi första dagen i veckan först omtalad?
”Efter sabbaten, i gryningen den första
veckodagen, gick Maria från Magdala och den andra Maria för att besöka
graven.” Matteusevangeliet 28:1. Söndagen är den
första dagen i veckan. Matteus skrev sitt evangelium sex år efter Kristi
uppståndelse; men bortsett från det kallar han den dag, som föregår första
veckodagen, för Sabbaten.
2. Var finner vi den första dagen
därnäst omtalad?
”När sabbaten var över…. Mycket tidigt på första dagen i veckan kom de till
graven då solen gick upp.” Markusevangeliet 16:1, 2. Denna händelse är
densamma, som omtalas av Matteus, och Markus skrev sitt evangelium 32 år efter
Kristi uppståndelse.
3. På vilken dag uppstod Jesus
från de döda?
”Efter sin uppståndelse på första veckodagens
morgon visade sig Jesus först för Maria från Magdala, som han hade drivit
ut sju onda andar ur.” Vers 9.
4. På vilken dag blev Kristus
lagd i graven?
”Han gick till
Pilatus och bad att få Jesu kropp. Han tog ner den, svepte
den i ett linnetyg och lade den i en uthuggen klippgrav, där ännu ingen hade
blivit lagd. Det var
tillredelsedag, och sabbaten skulle just börja.” Lukasevangeliet
23:52-54.
5. Vad gjorde de heliga
kvinnorna, sedan de hade sett, var de lade Honom?
”Sedan vände de
hem och gjorde i ordning välluktande kryddor och oljor. Och på sabbaten var de
i stillhet efter lagens bud.” Vers 56.
6. Vilket arbete uppsköt de till
den första dagen i veckan, emedan de inte ville göra det på Sabbaten?
”På den första
dagen i veckan gick de tidigt på morgonen till graven med de välluktande
kryddor som de hade gjort i ordning.” Lukasevangeliet 24:1. Lukas skrev sitt evangelium 24 år efter de
händelser han nämner hade inträffat, och även han ingavs av den Helige Ande att
kalla den dag, som föregår den första dagen i veckan, för Sabbat.
7. Vad säger Johannes om dessa
händelser?
”Tidigt den första veckodagen, medan det
ännu var mörkt, kom Maria från Magdala
ut till graven och fick se att stenen var borttagen från den.”
Johannesevangeliet 20:1. Johannes skrev sitt evangelium år 97 e.Kr., och likväl
ger han den första dagen ingen helig benämning. Han ger ungefär samma
beskrivning som de andra evangelisterna.
8. Vad inträffade på aftonen av
denna första dag?
”På kvällen
samma dag, den första veckodagen, var lärjungarna samlade bakom låsta dörrar av
rädsla för judarna. Då kom Jesus och stod mitt ibland dem och sade: ’Frid vare
med er.’” Vers 19.
9. Hade Jesus förut uppenbarat
eller visat Sig för några av Sina lärjungar?
”Sedan visade han sig i en annan gestalt för två av
dem som var på väg ut på landet.” Markusevangeliet 16:12.
10. Då dessa gick åstad och
berättade för de församlade, vad de hade sett, hur anammades eller mottogs nyheterna?
”De gick också
och berättade det för de andra, men inte
heller de blev trodda.” Vers 13.
11. Då Jesus sedan kom in ibland
de elva, vad sade Han till dem?
”Sedan visade
han sig för de elva när de låg till bords, och han förebrådde dem deras otro och hårda hjärtan, då de inte hade trott på
dem som hade sett honom uppstånden.” Vers 14. Detta vittnesbörd
bevisar klart, att de elva inte var församlade, för att fira åminnelsen av
Kristi uppståndelse; ty de trodde inte, att Han var uppstånden.
12. Visade Kristus Sig för de
elva, medan de två, som hade sett Honom i Emmaus, omtalade sin erfarenhet?
”De bröt genast
upp och vände tillbaka till Jerusalem, där de fann de elva och de andra
lärjungarna församlade, och dessa sade: ’Herren har verkligen
uppstått, och han har visat sig för Simon.’…. Medan de talade om detta, stod Jesus själv mitt ibland dem och
sade: ’Frid vare med er.’” Lukasevangeliet 24:33-36.
13. Var lärjungarna församlade,
för att fira Herrens nattvard?
”Och eftersom de
av idel glädje ännu inte kunde tro utan stod där förundrade, frågade han dem:
’Har ni något att äta här?’ Då räckte de honom en bit stekt fisk, som han tog
och åt inför deras ögon.” Verserna 41-43. Fisk och honung används
aldrig vid nattvarden.
14. Var bodde lärjungarna, då de
var i Jerusalem?
”Och när de kom
dit gick de upp till det rum i övre
våningen där de brukade uppehålla sig – Petrus, Johannes, Jakob, Andreas,
Filippus, Thomas, Bartolomeus, Matteus, Jakob, Alfeus son, Simon ivraren och
Judas, Jakobs son.” Apostlagärningarna 1:13. De bodde alla tillsammans i
detta rum samt var troligen hemma vid sin aftonvard, då Frälsaren uppenbarade
Sig för dem. Han kände till deras seder och visste, vid vilken tid de intog sin
aftonvard; och då Han kom, fann Han dörrarna låsta, emedan de fruktade för
judarna.
15. När mötte Frälsaren åter Sina
lärjungar?
Ӂtta dagar
därefter samlades hans lärjungar igen där inne, och Thomas var med bland dem.
Då kom Jesus, medan dörrarna var låsta, och stod mitt ibland dem och sade:
’Frid vare med er.’” Johannesevangeliet 20:26. Icke på den åttonde dagen, utan ”åtta
dagar därefter” – ett obestämt uttryck. Om detta vore ett bestämt uttryck,
skulle ”åtta dagar därefter” infalla efter den följande veckans Måndag. För
betydelsen av sådana uttryck, jämför denna text med Matteusevangeliet 17:1 och
Lukasevangeliet 9:28.
16. På vilken dag mötte Paulus
bröderna i Troas vid ett tillfälle?
”Den första dagen i veckan var vi samlade
till brödsbrytelse. Paulus samtalade med de församlade, och eftersom han skulle
resa nästa dag, fortsatte han att tala ända till midnatt.”
Apostlagärningarna 20:7.
17. På vilken tid av dagen hölls
mötet?
”Det fanns
ganska många lampor i det rum på översta våningen, där vi var samlade.”
Vers 8.
Anm.: ”Eftersom texten säger, att
det fanns ganska många lampor i rummet, där de var samlade, och Paulus talade
till dem från mötets början till midnatt…. började denna sammankomst ibland
lärjungarna i Troas och Paulus’ tal till dem på aftonen. Det återstår blott att
bestämma, vilken afton det var…. För min egen del anser jag, att mötet hölls på
Lördagskvällen…. och inte på den kommande Söndagskvällen…. Eftersom Lukas
vittnar, att detta möte hölls på den första dagen i veckan… måste det
nödvändigtvis ha hållits på Lördagskvällen, och inte på vår Söndagskväll,
eftersom Söndagskvällen i Lukas’ berättelse och i Skriften inte utgör en del av
den första, utan av den andra, dagen, och dagen alltid börjar och slutar vid
aftonen.” – William Prynne i Dissertation
on the Lord’s Day Sabbath, sid. 36-41, år 1633.
”Apostlarnas arbete på de första
dagarna av den vecka de tillbringade i Troas sägs det ingenting om; men om den
sista dagen har vi en uppgift, som meddelar alla omständigheterna lika noga som
ett av evangelierna. Det var den afton, som följde efter den judiska Sabbaten.
På Söndagsmorgonen var skeppet färdigt att avsegla.” – Conybeare och Howsons Life of Paul, s. 626, billighetsupplagan
1878.
”Den Söndagseftermiddagen på
våren fortsatte han sin resa ibland Idas ekskogar och strömmar.” – Samma verk,
s. 629.
”Jag kommer därför till den
slutsatsen, att lärjungarna var församlade på aftonen efter den judiska
Sabbaten, vilken ännu helighölls som vilodag av alla, som var judar eller
judiska proselyter. Enär de betraktade aftonen som början på den första dagen i
veckan, använde de den på ovan beskrivna sätt. På Söndagsmorgonen fortsatte
Paulus och hans ledsagare sin resa, vilket de tvivelsutan var nödsakade att
göra på grund av skeppets rörelser, eftersom det legat i Troas hamn i sju
dagar.” – Professor McGarveys kommentar över Apostlagärningarna.
”Den idén, att överföra den judiska Sabbaten från den
sjunde dagen till den första, var någonting, som infördes i senare tider.”
– Dr. Henry Alford, Apostlagärningarna 7:20, i New Testament for English Readers.
18. Hur många följde med Paulus
på hans resa i Asien vid detta tillfälle?
”Med honom
följde Sopater, Pyrrhus son, från
Berea, Aristarkus och Sekundus från Tessalonika, vidare Gajus från Derbe och Timoteus samt Tykikus och Trofimus från
Asien.” Apostlagärningarna 20:4.
19. Medan Paulus gick till fots
tvärs över halvön (19,5 engelska mil, drygt 31 kilometer), vad
gjorde de andra, som var med honom?
”Vi andra gick i förväg ombord på skeppet och
avseglade till Assos, där vi skulle ta Paulus ombord. Så hade han bestämt,
eftersom han själv tänkte ta landvägen.” Vers 13. Ingen av dem
betraktade Söndagen som någonting mer, än en vanlig dag.
20. Vad skrev Paulus i församling
i Korint, att den skulle göra på första dagen i veckan?
”På första veckodagen skall var och en av er
hemma lägga undan och samla ihop vad han lyckas spara, så att insamlingarna
inte sker först vid min ankomst.” Första Korintierbrevet 16:2.
21. För vilket ändamål skulle
dessa gåvor insamlas?
”När det gäller insamlingen till de heliga, skall ni
också göra som jag har föreskrivit församlingarna i Galatien.” Vers 1.
Anm.: Dessa bidrag skulle inte tas
upp vid de offentliga församlingarna. ”{S}kall var och en av
er hemma lägga undan”.
Greenfield översätter i sitt
grekiska lexikon det grekiska uttrycket så här: Nära sig själv, dvs. hemma. Två
latinska översättningar, Vulgata och Castellios, återger det: apud se, nära sig själv, hemma. Tre
franska översättningar, Martins, Ostervalds och De Sacys, återger det: ches soi, i sitt eget hus, hemma. Den
tyska översättningen av Luther återger det med ”bei sich selbst”, hos sig
själv, hemma. Den nederländska ”by zich zelven” detsamma som den tyska. Den
italienska av Diodati appresso di se,
i sin egen närvaro, hemma. Den spanska av Phelipe Scio, en su casa, i sitt eget hus. Den portugisiska av Ferreira, para isso, nära sig själv.
Vi har nu uppgett alla i Nya
Testamentet förekommande texter, som omtalar den första dagen i veckan, och
alla utav dem kallar den blott för en vanlig dag.
22. När var Johannes i Anden?
”På Herrens dag kom jag i Anden och hörde
bakom mig en stark röst, lik ljudet av en basun”. Uppenbarelseboken
1:10.
23. Vilken dag har Gud kallat för
Sin?
”Om du hindrar
din fot på sabbaten att göra vad du har lust till på min heliga dag”. Jesaja 58:13.
24. Vilken dag sade Kristus, att
Han är Herre över?
”Så är
Människosonen Herre också över sabbaten.’” Markusevangeliet 2:28.
Sabbaten är alltså Herrens dag. De sex andra dagarna ges till människan att
arbeta på. Någonting sådant som en helig Söndag är inte omtalat i det Nya
Testamentet.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.