Bibelläsningar för Familjekretsen
100. Guds sanna Israel
1. Till vem blev namnet Israel
först givet?
”Han sade: ’Du
skall inte längre heta Jakob utan Israel, ty du har kämpat med Gud och med
människor och segrat.’” Första Moseboken 32:28.
2. Vilka blev senare utmärkta med
samma namn?
”Detta är namnen
på Israels söner, de som kom till Egypten…. Ruben, Simeon, Levi, Juda, Isaskar, Sebulon, Benjamin, Dan, Naftali, Gad
och Aser…. Josef var redan i Egypten.” Andra Moseboken 1:1-5.
3. Vilka välsignelser och fördelar
hade israeliterna?
”De är
israeliter, de har barnaskapet och
härligheten, förbunden och lagen, tempelgudstjänsten och löftena. De har fäderna, och från dem har Kristus kommit som människa,
han som är över allting, Gud, prisad i evighet, amen.” Romarbrevet 9:4,
5.
4. Men är alla, som tillhör de
tolv stammarna, sanna israeliter?
”Ty Israel är
inte alla som kommer från Israel, och inte heller är alla
Abrahams efterkommande hans barn. Nej, Isaks efterkommande skall räknas som
dina barn.” Verserna 6, 7. ”Det vill säga: Guds barn är inte de som är barn genom
naturlig härkomst, men löftets barn räknas som hans efterkommande.”
Vers 8. Vi ser alltså, att för att vara en sanna israelit, måste man vara ett Guds barn. I annat fall kan man icke
anses som en israelit, även om man skulle vara jude efter köttet.
5. Vad sade Johannes Döparen till
dem, som kom till hans dop?
”Och tro inte
att ni kan säga till er själva: Vi har Abraham till fader. Jag säger er att Gud av dessa stenar kan uppväcka barn åt
Abraham.” Matteusevangeliet 3:9. Dessa ord visar, att namnet Israel
omfattar alla Guds sanna barn.
6. Vad är nödvändigt, för att
räknas ibland Abrahams barn?
”Därför skall ni
veta att de som håller sig till tron,
de är Abrahams barn.” Galaterbrevet 3:7.
7. Hur kan vi bli delaktiga av
Guds löften till Abraham?
”Om ni nu tillhör honom {Kristus} är ni
Abrahams avkomlingar, arvingar enligt löftet.” Vers 29.
8. Skriften lär oss, att kalla
Gud för vår Fader. Hur har vi fått denna rättighet?
”Nej, ni har
fått barnaskapets Ande, i vilken vi ropar: ’Abba! Fader!’” Romarbrevet
8:15. Gud antar oss, som var utan hem och vänner, i sin himmelska familj samt
gör oss sålunda till Sina barn. Judarna ägde denna fördel, tills de förverkade
sin rätt härtill. Om de hade anammat Kristus vid Hans första ankomst, hade de
utan tvivel ännu varit i besittning av denna stora fördel.
9. För vem säger Paulus, att
evangelium först skulle vara en Guds kraft?
”Jag skäms inte
för evangelium. Det är en Guds kraft som frälser var och en som tror, först juden och sedan greken.”
Romarbrevet 1:16.
10. Till vem utsände Jesus först
lärjungarna, då Han skickade ut de tolv till att predika?
”Dessa tolv
sände Jesus ut, och han befallde dem: ’Gå
inte in på hedningarnas område eller in i någon samaritisk stad. Gå i stället till de
förlorade fåren av Israels hus.” Matteusevangeliet 10:5, 6.
11. Då den kananeiska kvinnan kom
till Kristus och bad Honom om, att helbrägdagöra hennes dotter, vad svarade
Frälsaren?
”Han svarade:
’Jag är sänd endast till de förlorade fåren av Israels hus.’”
Matteusevangeliet 15:24.
12. Vad sade Kristus till henne,
då hon fortfor med sin anhållan och föll bedjande ned inför Honom?
”Han svarade: ’Det är inte rätt att ta brödet från
barnen och kasta det åt hundarna.’” Vers 26. Detta visar tydligt, att om
judarna ej hade förkastat Kristus, skulle de ännu ha haft den fördelen, att
vara Guds barn.
13. Hur framställer profeten
Israels hus eller nation?
”’Ett grönt olivträd, vackert och med härliga
frukter’, så kallade Herren dig. Men nu har han med ett väldigt dån satt
eld på det trädet, så att dess grenar förstörs.” Jeremia 11:16.
14. Herren säger, att grenarna på
detta olivträd blivit avbrutna. Hur visar aposteln, att Israels hus ännu
existerar?
”Men om nu några
av grenarna har brutits bort och du, som är ett vilt olivträd, har blivit inympad bland dem och fått del av
det äkta olivträdets feta rot”. Romarbrevet 11:17.
Anm.: Kristus dog för världen; och fastän Hans folk
förkastade Honom, kommer Han dock ej i ringaste mån förändra frälsningsplanen.
Var och en, som kommer till Honom, måste inympas i det sanna olivträdet och
antar därvid namnet Israel.
15. Men om hedningarna alltså
inympas i den gamla stammen, blir då inte olivträdet ett hedniskt olivträd?
”{D}å skall du
inte förhäva dig över grenarna. Men om du förhäver dig skall du veta att det inte är du som bär roten utan roten som
bär dig.” Romarbrevet 11:18.
16. Vad sade aposteln, för att
inte hedningarna skulle förhäva sig och tycka, att judarna blivit avbrutna, för
att ge dem tillfälle att bli inympade?
”Du har rätt,
för sin otros skull bröts de bort, men du står kvar genom tron. Var inte högmodig utan lev i fruktan. Ty om Gud inte skonade de naturliga grenarna skall han inte heller skona dig.”
Verserna 20, 21. Gud är inte beroende av någon, för att bevara Israels
olivträd. Han kan bryta av de hedniska grenarna, som blivit inympade, lika väl
som de naturliga grenarna, om de vägrar att lyda Hans ord, samt i deras ställe
inympa andra, vilka är mera värdiga.
17. Kan inte även de avbrutna grenarna
åter bli inympade i detta träd?
”Men även de
andra kommer att bli inympade, om de inte blir kvar i sin otro. Gud har ju makt
att ympa in dem igen.” Vers 23.
18. Hur skall hela Israel bli
frälst?
”Och det är så hela Israel skall bli frälst, som det
står skrivet: Från Sion skall Frälsaren komma och skaffa bort all ogudaktighet
från Jakob.” Vers 26.
19. I vilket tillstånd är
hedningarna, innan de blir en del av Israel?
”Kom därför ihåg
hur det var tidigare: ni var hedningar…. Ni var på den tiden utan Kristus,
utestängda från medborgarskapet i Israel
och hade ingen del i förbunden med deras löfte. Ni levde utan hopp och utan Gud
i världen.” Efésierbrevet 2:11, 12.
Anm.: Om hedningarna måste bli israeliter, för att
bli frälsta, vilket överallt framhålls, måste de förstås, när de blir omvända
från sina hedniska vägar till Israels vägar, rätta sig efter Guds lag, som
fordom gavs till israeliterna; ty annars kunde man inte säga, att de blivit
delaktiga av Israels medborgarskap.
20. Vilken levnadsregel rättar
Guds folk sig efter i evangeliets sista dagar?
”I detta visar
sig de heligas uthållighet: de håller
fast vid Guds bud och tron på Jesus.’” Uppenbarelseboken 14:12.
21. Vilkas namn är skrivna på
Guds stads tolv grundvalar?
”Stadsmuren hade
tolv grundstenar, och på dem stod tolv namn, namnen på Lammets tolv apostlar.” Uppenbarelseboken 21:14.
22. Vilkas namn är ovanför de
tolv portarna?
”Staden hade en
stor och hög mur med tolv portar och över portarna tolv änglar och namn
inskrivna: namnen på Israels barns tolv
stammar.” Vers 12.
23. Vilka skall bli så lyckliga,
att de får vandra i stadens ljus?
”Och folken
skall vandra i dess ljus, och jordens kungar skall föra in sin härlighet i den.”
Vers 24.
Anm.: I det Nya Jerusalem skall
de frälsta från alla folkslag församlas, och de skall tåga in i staden genom
portarna, över vilka namnen på Israels tolv stammar är skrivna, och på stadens
grundvalar se de tolv apostlarnas namn. Namnet Israel skall icke bara fortfara
i all evighet, utan namnets bärare skall komma från alla folkslag och församlas
med Kristus och de tolv apostlarna. Då Kristus kom, valdes tolv apostlar,
liksom det fanns tolv stammar i Israel. Avsikten härmed var utan tvivel, att
bevara Israels namn. Han kunde ha valt flera, vilka kunde ha uträttat mera i
förhållande till sitt antal; men då en av de tolv avföll, valdes en annan i
hans ställe, för att fylla det ursprungliga antalet. Till dessa apostlar sade
Jesus: ”Vid pånyttfödelsen, när Människosonen sätter sig på
sin härlighets tron, då skall också ni som har följt mig sitta på tolv troner
och döma Israels tolv stammar.” Matteusevangeliet 19:28.
Vi finner åter apostlarna i det
Nya Jerusalem ibland Israels tolv stammar. Israel skall förvisso segra, och de,
som förenar sig med Guds Israel, skall slutligen segra med det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.